Työtä palkatta – tulppa on auki

  • 43 436
  • 328

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onhan se hienoa, jos näkee edessään tulevaisuuden. Oletko ajatellut, miltä tuntuu 5-kymppisestä, joka on päiväkodissa vuosikymmenten työkokemuksella orjatyössä ilman pienintäkään toivoa työllistymisestä?

Onko sinusta oikeudenmukaista, että korkeakoulutettu eukkoni tekee nöyrästi ja jatkuvasta uuden opettelusta stressaantuneena korkeakoulutusta vaativaa työtä, josta firma laskuttaa, mutta josta eukolleni ei makseta palkkaa?

Olisiko sinusta hienoa, jos omaa työtäsi tulisi tekemään harjoittelija, sellainen, joka etsii suhteita tulevalle opettajan uralleen?

Hyvillä on töitä aina, tukityöllistämisellä ei ole tähän mitään vaikutusta. Miksi "eukkosi" tekee työtä, mistä hänelle ei makseta?

Olen työssäni hyvä ja työni on niin vaikeaa, ettei sitä pysty harjoittelija tekemään.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Hyvillä on töitä aina, tukityöllistämisellä ei ole tähän mitään vaikutusta
Tää on ihan höpöä.
Sairastu, kuten minä tein viisikymppisenä ja koita siitä paluuta työelämään. Hyvä olet, mutta et kelpaa mihinkään, kun sulla on muutaman vuoden tauko työelämästä sairauden takia. Eikun sori, kelpaathan sinä: ilmaisiin harjoitteluihin ja kokeiluihin.
Tämän päälle sua vielä syyllistetään, kun ei sulle oikein noi ilmaistyöt maistu, vaan haluisit työstä palkkaa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tää on ihan höpöä.
Sairastu, kuten minä tein viisikymppisenä ja koita siitä paluuta työelämään. Hyvä olet, mutta et kelpaa mihinkään, kun sulla on muutaman vuoden tauko työelämästä sairauden takia. Eikun sori, kelpaathan sinä: ilmaisiin harjoitteluihin ja kokeiluihin.
Tämän päälle sua vielä syyllistetään, kun ei sulle oikein noi ilmaistyöt maistu, vaan haluisit työstä palkkaa.

Olen nyt ollut kohta kaksi lukukautta poissa opettajan hommista, tehnyt ihan jotain muuta. Soittoja tulee jatkuvasti, pyydetään takaisin useammalta taholta. Olen ehkä sitten vaan niin hyvä, siis viisikymppisenä.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Ei mennyt, jos olet hyvä, sinut halutaan töihin viisikymppisenäkin.
En viitsisi yksityiskohtiin oman sairauteni kanssa enää mennä, koska olen sen yli päässyt. Olen siitä keskustellut ihan tarpeeksi asiaan liittyvässä ketjussa. Minun sairauteni vaikuttaa minun "hyvyyteeni". Ennen sairauttani olin kolmisenkymmentä vuotta jatkuvasti työelämässä eli olin tarpeeksi hyvä. Sairauteni teki sen etten olekaan enää hyvä, paitsi työkokeiluihin. Miksi minun pitäisi tehdä ilmaistyötä sen takia, että olen mennyt sairastumaan?
edit: sairaus on jo selätetty.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Olen pahoillani.

Tai ehkä vain hieman itsekeskeinen, liian yleistävä omasta yksilöllisestä kokemuksesta? Opettajan ammatti on ehkä jonkin verran erilainen verrattuna moniin muihin - jos olet tunnettu jossain yksittäisessä yksityisessä yrityksessä niin väitän että on hieman vaikeampaa "vyöryttää" sitä tietoisuutta muihin alan yrityksiin kuin vaikka olla hyväksi tunnettu opettaja vähänkin isommassa kaupungissa, jossa on ehkä jopa kymmeniä "saman yrityksen" haarafirmoja. Tilanne on hieman erilainen.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Haastava aihe. Tässä pitää roti olla, pysyvää työtarvetta ei saisi ketjuttaa palkattomilla tehtäväksi. Toisaalta monille tuo palkaton harjoittelu on avain koko myöhemmälle työuralle. Itsellä oli useampi korkeakoulun kurssikaveri, jotka eivät opiskelujen ohessa hankkineet juurikaan työkokemusta ja uran urkeneminen oli haastavaa. Puolen vuoden harjoittelu tunnetusta yrityksessä CVseen alle ja tilanne helpottui huomattavasti.

Mutta ei mikään mustavalkoinen aihe. Sama kuin jankutus nollasopimuksista, täysikiellossa ei ole mitään järkeä, mutta jotain sääntelyä pitää olla.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tässä(kään) asiassa ei pitäisi minusta niin tiukasti asettua yhdelle puolelle poteroon, koska kyse on monen asian summasta. Toisaalta on ihan liikaa yrityksiä jotka käyttävät härskillä tavalla hyväkseen sitä että on saatavana ilmaista työvoimaa. Toisaalta on liikaa pieniä yrityksiä joille se on ainoa vaihtoehto jos yrittäjä haluaa päästä pois edes hetkeksi siitä "24/7 töissä -oravanpyörästä". Mutta toisaalta on sitten ihan liikaa ihmisiä jotka ajattelevat liian kapeakatseiseksi eivätkä ymmärrä sitä että ilmaisen työn tekeminen (lyhyen aikaa) on monesti se paras (tai joskus jopa ainoa) keino saada jalkaa oven väliin, saada tärkeitä kontakteja, saada tärkeää työkokemusta, oppia jne. Että sitä ilmaisen työn tekemistä ei pitäisi aina katsoa vaan siltä kantilta että "minähän en orjatyötä tee" vaan mahdollisuutena.

Kyllä se työelämä vaan tänä päivänä on niin tiukkaa että monella firmalla ei vaan ole yksinkertaisesti varaa ja mahdollisuutta palkata ihmistä töihin harjoittelemaan, vaan se yritetään siksi järjestää siten että firmalle ei tulisi tästä oppiajasta ainakaan merkittäviä kuluja. Jos asenne on se että tämä oppiaika katsotaan "orjatyön teettämiseksi" niin asenne on minusta vähän kieroutunut. Toki on sitten ihan eri asia jos tarkoituksena on vaan käyttää hyväkseen ilmaisia harjoittelijoita ja työttömiä, silloin voidaan kyllä osoittaa syyttävää sormea firmojenkin suuntaan, mutta silloinkaan en näe että se olisi työntekijän kannalta pelkästään negatiivinen asia mennä töihin tällaiseen firmaan. Olen nimittäin parikin kertaa todistanut tapausta jossa tällaisessa "orjafirmassa" töissä ollut ihminen on hoitanut hommansa hyvin siitäkin huolimatta että tiesi ettei tässä kyseisessä firmassa ollut hänelle mitään tulevaisuutta, mutta tämä hyvin hoidettu työ on sitten poikinut työtä muualta kun joku asiakas on ollut niin tyytyväinen että on sitten myöhemmin rekrytoinut tämän henkilön itselleen. Ja jopa "orjatyössä" sinä saat koko ajan kontakteja (mm. asiakkaat, työtoverit) joista voi olla höytyä myöhemmin kun vaan annat itsestäsi positiivisen kuvan. Ja aina se CV:kin näyttää vaan paremmalta kun siellä on edes näitä pätkätöitä sen sijaan että olisi vain pitkä työttömyysjakso.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tässä(kään) asiassa ei pitäisi minusta niin tiukasti asettua yhdelle puolelle poteroon, koska kyse on monen asian summasta.

Minusta kyllä juuri tämä kysymys on sellainen, jossa olisi hyvä olla erittäin selvä periaatteellinen lähtökohta, josta ei juuri tingitä: eli että työstä maksetaan aina palkkaa, ja sitten tästä tiukasti määriteltyjä poikkeuksia lähinnä opintoihin ja lääketieteellisesti perusteltuun kuntoutukseen liittyen (joskin ilmaisen työn tekeminen "kuntoutuksena" ei välttämättä sekään ole täysin mielekästä - vaikka ei maksettaisikaan käypää palkkaa niin miksi ei edes sellaista päiväkorvausta mikä selvästi ylittää päivärahan, yksi keskeisimpiä työntekoon liittyviä tyydytyksiä ja voimaantumisen tekijöitä on, että ansaitsee oman ylöspitonsa).

Valtion asiana yksinkertaisesti vain ei ole subventoida yritysten työvoimaa - se on periaatteellisesti erittäin vaarallista ja työmarkkinoita vääristävää. Tämä voi tuntua karulta ja yltiökapitalistiselta asenteelta, mutta asia on mielestäni aika selvä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kannatan sopimusvapautta, joten loogisesti en kieltäisi ilmaisen työn tekemistä, mutta mikään edellytys se ei saa olla tukien saamiselle nykymuodossaan eli että työ hyödyttää yksityistä yritystä. En tiedä onko ketjussa mainituissa tapauksissa ollut tästä kyse, mutta jos ei niin ihmettelen että miksi kukaan ammattilainen tuollaiseen suostuu. Ymmärrän että yrityksille ilmainen työvoima useimmiten kelpaa, mutta omaa hölmöyttä on siihen suostua pidempi aikoina. Taisin silti nuorena poikana itsekin olla 9 päivää jossain tuon tyyppisessä, mutta siinä ajassa sen näki enkä pidempään olisi tuota tehnyt vaikkei koulupaikkaa olisi siinä sopivasti auennut.

Omassa työssäni saan jonkun verran hakemuksia harjoitteluun, mutta en ole kiinnostunut tällaisesta. Meillä on tarvetta vain kokeneille ammattilaisille ja heidätkin halutaan sitouttaa pitkäjänteisesti ja sellaisia ei harjoittelijoista voi kuvitella saavansa.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Jos noihin töihin karenssin uhalla on mentävä, niin miten niissä ihmiset muka silti jaksaa olla. Varsinkin, jos on jo alusta asti selvää, että ollaan ilmaistyöntekijänä ketjussa ilman toivoa jatkosta. Missä tahansa työssä saa "tahattomasti" säädettyä sen verran, että kalliiksi tulee "työnantajalle". Oma moraali todellakin kestäisi sen, että vahinkoja ja sattumuksia riittäisi. Siihen päälle vähän tuhoaa työpaikan työtyytyväisyyttä, ja kaikki on tyytyväisiä lopputulokseen.

Ymmärrän, että pitkäaikaistyöttömälle joku muutaman kuukauden työkokeilu on vielä ok, jos se todellisuudessa mahdollistaa työpaikan saamisen. Kyllä sen nyt muutamassa kuukaudessa näkee, onko työntekijä sellainen, jolle voi kuvitella työtä tarjoavansa. Nykyisellään järjestelmä on jo ihan naurettava kehitelmä. MIten helvetissä tällainenkin on saatu aikaan?

Yhden vanhan naamatutun näin jonkun aikaa sitten. Kulki itä-Helsingistä Keravalle työkokeiluun. Sanoikohan, että matkaan/suunta meni noin 1,5 tuntia ja kolmen vyhykkeen matkakortti maksoi 150+ euroa. Varmasti motivoi!

Onneksi ei tällä hetkellä koskea itseäni ja tuskin koskeekaan, mutta vituttaahan tällaiset idioottimaisuudet.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Tämän päivän Turun Sanomissa tutkija Pertti Honkanen sanoo, että työkokeilussa olleista vain pari prosenttia on työllistynyt omaan työkokeilupaikkaansa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Oma moraali todellakin kestäisi sen, että vahinkoja ja sattumuksia riittäisi.

Menin ihan omasta vapaasta tahdosta pienenä 8kk palkattomaan työhön, koska näytti melko varmalta, että siitä työllistyisi. Niinhän siinä kävikin ja hoidin kyllä erinäisiä työtehtäviä myös kunnolla.

Ihan käsittämätön hommahan se silti oli, kun yliopistosta valmistuneelle tarjotaan tälläistä, että kun käyt tämän, niin ehkä on töitä.

Saikutin paljon ja aina välillä olin koko viikon poissa. Jos ajatellaan vaikka, että sunnuntaina olisi Super Bowl ja maanantaina pitäisi taas mennä toimistolle palkattomaan työhön tai vaihtoehtona olisi sitten olla koko viikko sairauslomalla. Ei se valinta aina niin vaikeaa ollut.

Moraali varmaan kestäisi myös rikkoa jotain, mutta miksi menisi "työpaikalle" rikkomaan jotain, kun voi olla kotonakin tai pubissa.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
@pernaveikko Kyllähän ne saikutkin vamaan tutuiks tulis, sillä tuskin sitä joka aamu jaksais lähtee hararstuksena töihin. Lähinnä tolla kostais sen, että ne on vastentahtoisesti pakottanut tulemaan orjaksi, jonka voi sitten vaihtaa, kun aika on täysi. Samalla joku saattais tulla vaikka ajattelleeksi, että onkohan tällainen hyväksikäyttö kuitenkaan paras mahdollinen tapa toimia.

Tästä tulikin mieleen muutama muukin tapaus, jota ainakin muutama isohko viestintätoimisto harrastaa Helsingissä. Harjottelut eivät ole palkattomia, mutta korvaus on luokkaa 800 euroa kuukaudessa. Työ on kuitenkin kokoaikaista, joten kaikki muut tuethan siinä katkeaa. Lisäksi mitä nyt lähipiiristä muutaman tällaisen harjoittelun tehneen tiedän, niin harjoittelijoita otetaan kerralla 8. Ainakin neljästä otetusta harjoittelijaryhmästä tiedän, ettei yhtäkään ole palkattu oikeisiin töihin, vaikka ihan samoja ne tekee kuin muutkin. Samaan aikaan kuitenkin palkattu talon ulkopuolelta samoihin tehtäviin henkilöstöä.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Mites muuten tiedät tämän, että kysymys on marginaalisesta osasta? Itse olen kuullut sen verran anekdotaalisia kertomuksia, että olen täysin valmis uskomaan, että toiminta on sangen laajaa. Lainsäädäntö on yksinkertaisesti sellainen, että on te-toimiston etu ajaa työttömiä ilmaistyöhön ja yritykset ja yhteisöt tietysti nauttivat tälläisistä subventioista. Niin karua ja kapitalistista kuin se onkin niin itse toivoisin että työmarkkinoita ei vääristettäisi julkisilla tuilla. Voi tuntua oudolta ja jyrkältä vaatimukselta, että ehdoton perusedellytys on että työstä maksetaan käypää palkkaa (vain erittäin tiukasti määritellyin poikkeuksin), mutta se on juuri liberaali ja liberalistinen kanta, mikä ei halua työmarkkinoiden vääristymistä ilmaistyöllä eli verovaroin tuetuilla subventioilla.
Minä olen muuten vielä tylympi kapitalismin kannattaja. Minä ennemmin otan ne häiriintyneet ja vammaiset työttöminä, kuin tämän nykytila, mikä ei ole kapitalismia nähnytkään. Toki siis kannatan että kapitalismia myös suitsitaan määrätyissä rajoissa, mutta tässä tapauksessa, kaikille palkkaa olisi parempi vaihtoehto, kuin tämä nykyinen tilanne.

Yrittäjä ottaa yrittäessään riskin ja myös saa ne tuotot. On aivan naurettavaa väittää, että yrittäjän pitäisi ilman riskiä saada sen veronmaksajan rahoilla ne työntekijät ja silti saada tuotot. Aina väitetään tätä samaa, että pienet ei voi palkata, joo sitä kutsutaan yrittämiseksi, sillöin kun onnistut niin sinä myös saat ne voitot, ei se työntekijä. Se on yrittämisen risk vs. reward juttu. Alkakaa sitten antaan sille harjottelijalle myös puolet voitoista, joka ilmaseksi tulee harjoittelemaan, just joo ei tule tapahtumaan, eli rusinat pullasta halutaan, tässäkin asiassa. Ja joku kehtaa jopa tätä puolustella.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos noihin töihin karenssin uhalla on mentävä, niin miten niissä ihmiset muka silti jaksaa olla. Varsinkin, jos on jo alusta asti selvää, että ollaan ilmaistyöntekijänä ketjussa ilman toivoa jatkosta.

Ottamalla sellaisen asenteen että se orjatyö poikii jotain jostakin muualta. Esimerkki: Meillä oli muutama vuosi sitten yksi paikka vapaana ja siihen ei meinattu millään löytää sopivaa työntekijää. Pari kaveria oli harjoittelijana ja pari kaveria ihan palkattunakin koeajalla, mutta kaikki sai mennä tuon koeajan jälkeen kun osalla oli asenne mitä oli ja osalla ei taas oppi mennyt perille sitten millään. Meillä oli asiakkaana eräs "orjafirma" eli tällainen yhden miehen firma joka pyöritti koko ajan harkkareita koska tämä yrittäjä tarvitsisi paljon apuria mutta firma tuotti niin huonosti että ei ollut varaa palkata ketään. Soitettiin siis mm. tälle yrittäjälle ja kysyttiin olisiko tällä suositella jotain hyvää tyyppiä tuohon meidän avoimeen paikkaan (kyse aika pitkälti saman tyylisestä hommasta), ja tämä yrittäjä sanoikin heti yhden nimen joka oli tehnyt muutamaa kuukautta aikaisemmin vaikutuksen hyvällä asenteellaan ja nopealla oppimisellaan. Siispä kaveri koeajalle, ja koeajan jälkeen vakkariksi, ja nyt on ollut vakkarina reilut kolme vuotta ja jos se meistä on kiinni niin pysyykin meillä.

Tämä nyt on vaan yksi esimerkki, ja varmasti on ihan liian paljon harjoitteluja ja työkokeiluja jotka ei johda yhtään mihinkään. Mutta kyllä minä sanoisin että aina parempi mahdollisuus on silloin kun hoidat hommasi hyvällä asenteella siitäkin huolimatta että juuri siinä kyseisessä työpaikassa ei olisi mitään mahdollisuutta jatkoon. Hommat läskiksi lyömällä saatat hyvässä lykyssä varmistaa sen että ei tarvitse jatkossakaan tehdä kuin näitä pakotettuja työkokeiluja ja harjoitteluja ilman palkkaa. Varsinkin näin pienellä paikkakunnalla kun yrittäjät ja ihmiset on aika hyvin verkostoituneita ja sana kyllä kiertää nopeasti, niin hyvässä kuin pahassakin. Kyllä meilläkin on harjoittelijoita ollut minun työurani aikana melkoinen liuta (kaikki kuitenkin sellaisia jotka ovat itse tulleet kysymään paikkaa, eli meillä ei ole tapana pyrkiä hyödyntämään ilmaista työvoimaa koska näistä harkkareista erittäin harvoin mitään hyötyä meille on), ja jokunen näistä harjoittelijoista on lopulta päätynyt meille tai meidän emo- tai tytäryhtiöihin töihin kun on laitettu hyvän harkkarin nimi ja numero ylös ja soiteltu sitten kun on ollut tarve palkata uutta väkeä, ja ainakin pari on päätynyt töihin meidän yhteistyökumppaneille minunkin suositusteni perusteella.

Ja harjoittelun kautta minä itsekin pääsin tähän nykyiseen paikkaan. Itse menin kyselemään harjoittelupaikkaa ihan työkokemusta saadakseni vaikka tiesin että firmassa ei sillä hetkellä ollut tarvetta työntekijöille. Olivat hyvin vastahankaan tämän harjoittelun suhteen silloin, ja jouduin käymään kysymässä peräti kolmeen kertaan ennen kuin suostuivat ottamaan. Mutta kuulemma se että olin noin sitkeä, se että sanoin tekeväni ihan mitä tahansa hommaa, ja lopulta hyvä asenteeni työntekoa kohtaan tekivät sen verran vaikutuksen että alkoivat itse selvitellä mahdollisuutta ottaa minut oppisopimukselle töihin. Ja sitä kautta sitten pääsin lopulta vakkariksi ja olen ollut jo pitkään samassa firmassa töissä.

Joo, olisihan se tietenkin optimaalista että kenenkään ei tarvitsisi tehdä ilmaista työtä vaan työstä saisi aina palkkaa. Mutta siihen nyt on monta syytä miksi näin ei tänä päivänä ole, ja siihen pitää työttömänkin osaltaan sopeutua että ajat on muuttuneet siitä kun käveltiin vaan firmaan sisään ja suoraan palkattuun työhön. En siis puolustele missään nimessä orjatyön teettämistä, perseestähän se on, ja tällaista selkeää hyväksikäyttöä pitäisi pystyä jotenkin suitsimaan. Mutta asennemuutosta toivoisi myös ihmisiltä sikäli että se ilmaisen työn tekeminen ei automaattisesti ole paha asia, ja muutaman kuukauden nöyrtymisellä saatat hyvinkin pedata itsellesi hyvän työpaikan myöhemmin.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Omassa työssäni saan jonkun verran hakemuksia harjoitteluun, mutta en ole kiinnostunut tällaisesta. Meillä on tarvetta vain kokeneille ammattilaisille ja heidätkin halutaan sitouttaa pitkäjänteisesti ja sellaisia ei harjoittelijoista voi kuvitella saavansa.

Alaasi tuntematta uskallan väittää strategianne olevan pitkällä tähtäimellä kestämätön. Oma alani on tilanteessa jossa yllä mainittua tyyliä on toteutettu joissain erikoishommissa jo parin vuosikymmenen ajan. Tuloksena on että nykyään joitain hommia tekee porukat joissa sitä vajaa 60-vuotiasta kutsutaan junioriksi ja palkat ovat karanneet pilviin kun tekijöitä ei tahdo löytyä. Vasta nyt kun osa tekijöistä alkaa ollaa siinä iässä (lähes 80-vuotiaita), ettei heitä enää työmaalle saa edes rahalla, on havahduttu tilanteeseen että tässähän pitää alkaa yrittäää siirtää tietotaitoa uudelle sukupolvelle. Ei mikään yksinkertainen homma enää tässä tilanteessa.

On tietty jälkiviisastelua sanoa että tällaisiin erikoisosaamista vaativiin hommiin olisi pitänyt ajaa nuorempia sisään tasaisesti vuosien mittaan, niin osaaminen olisi säilynyt paremmin, eikä palkkakehityskään olisi niin vääristynyt. Puhutaan kuitenkin töistä mitkä pitää opetella tekemällä hommia, eikä ala-astetta kummempaa koulutustaustaa vaadita.

Tietenkin hommia opettelevien nuorten ei mielestäni tarvitse tulla töihin ilmaiseksi mutta murto osa kaiken osaavan vanhan spesialisti palkasta tulee riittää ensimmäiset vuodet. Palkaa kehittyy sitten automaattisesti osaamisen karttuessa.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Tietenkin hommia opettelevien nuorten ei mielestäni tarvitse tulla töihin ilmaiseksi mutta murto osa kaiken osaavan vanhan spesialisti palkasta tulee riittää ensimmäiset vuodet. Palkaa kehittyy sitten automaattisesti osaamisen karttuessa.

Olen samaa mieltä siitä, että palkan pitää kehittyä osaamisen karttuessa.

Olen silti huomannut kantapään kautta, että tällainen "murto-osa" ajattelu johtaa siihen, että satsaukset perehdyttämiseen ja kouluttamiseen valuvat parin vuoden välein hukkaan, kun ammattitaidon hankkimisen jälkeen nuori vaihtaa kilpailijalle. Syynä useimmiten juuri se, että alkupalkka koettiin loukkaavana. Oli siihen loukkaantumiseen sitten omasta mielestäni syytä tai ei, on irrelevanttia. Ja siis silläkään ei ole merkitystä, vaikka kilpailijan toimintamalli olisi sama.

Jonkinlainen keskitie tuossa on omasta näkökulmastani se paras ratkaisu. Nuoren työntekijän sitouttamiseen paras keino on arvostus. Se on toki ansaittava, mutta sen pitää jossain määrin näkyä myös palkassa. Rekrytoinnin onnistumisen merkityshän siinä nousee, mutta ei sekään huono asia ole. Rimaa nostamalla toiminnan laatu harvemmin menee alaspäin.
 

julle-jr

Jäsen
Tuosta sitoutumisesta tuli mieleen hauska tapaus kun hain edellistä työpaikkaani. Haastattelussa sanottiin, että he etsivät työntekijää, joka on valmis sitoutumaan pitkäksi aikaa, koska vähintään ensimmäinen vuosi menee enemmän tai vähemmän opetellessa ja asiantuntijaksi kasvaessa.

Sanoin, että olen kyllä valmis sitoutumaan, tehdäänkö sellainen sopimus, että ensimmäiset 3 vuotta olen määräaikaisena, jonka jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassaolevana, sitoudun olemaan siirtymättä muihin töihin määräaikaisuusjakson aikana ja työnantajakaan ei tietenkään irtisano määräaikaista työsopimusta.

Vastaus oli, että ööö no tota emmehän me sellaista työsopimusta voi tehdä, kyllä irtisanomisaika on meidän puolelta 1 kk. Sanoin tähän että ilmeisesti ette siis olekaan kovin tosissanne sen sitoutumisen kanssa. Vähän aikaa siinä vittuilimme toisillemme ja sitten kirjoitettiin työsopimus.
 

Masentaja

Jäsen
Palkkakehitys on tänäpäivänä vaan melko onnetonta kun on jo monta vuotta menty ihan nollakorotuksilla. Kuudessa vuodessa tesin mukainen liksa noussut päiväpalkan verran kuukaudessa. Ei mikään huikea kehitys.

Kyllähän nää 9€-päivähommat on ihan systemaattisesti työkkärin ja työnantajien vittuilua työntekijöille. Appiukko lähti aikoinaan kävelemään tällaisesta "pitkäaikaistyötönpaskaharjoittelusta" kun tosiaan 9€ päivä teki ihan samoja hommia mitä muutkin ja sai vielä kuunnella jatkuvaa vittuilua vaikka oli ihan ammattimies niihin hommiin. Totes vaan että ei hänen tartte tällaista paskaa kuunnella ja käveli pihalle. Eipä perään huudeltu mutta ei tullut karenssejakaan. Ja ko.firma ihan järjestelmällisesti jatkuvasti kierrätti näitä 9€päivä-ihmisiä. Tuntuu että tuolla maaseudulla on vielä räikeämpää tuo homma. Mutta, jos joskus niin kävisi että joutuisin työttömäksi ja tuollaisiin hommiin, niin ihan varmasti se loppuisi lyhyeen. Riippuen duunista, joko hommaisin itteni pihalle sieltä tai sitten duunipaikan "jostain". Ihan vaan jos ei muuta niin vittuilun vuoksi. Mutta orjuuttamistahan se on, että haetaan ammattimiehiä duuniin ilmaiseksi, vaaditaan että osaa sellaista joka ei ole "jokamiehentaito", ja sitten sanotaan harjoitteluksi kun on kymmeniä vuosia tehnyt sitä työkseen.

Minä en ole valmis uhraamaan toisen taloudellisen hyvinvoinnin eteen terveyttäni jos siitä ei saa asiallista korvausta.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Nämä tarinat jossa joku on työharjoittelun avulla saanut vakituisen paikan on ilahduttavia. Niitä ei kuitenkaan kannata ottaa esille näissä orjatyötapauksissa joissa yrityksen ei ole edes tarkoitus hankkia itselleen vakituista työntekijää. Jokaisesta työstä maksetaan palkka. Jos työtä tehdään ilman palkkaa ja sanktioiden uhalla, se on orjatyötä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös