Työtä palkatta – tulppa on auki

  • 43 312
  • 328

teppana

Jäsen
Olen tästä kyllä samaa mieltä. Tuossa kun itsellä elämäntilanne muutama vuosi sitten muuttui radikaalisti, niin joutui olosuhteiden pakosta excelöimään ihan jokaisen sentin, vaikka periaatteessa en kyllä mieltänyt olevani millään tavalla Marian asemassa. Siinä vain tuli eteen, että oikeastaan oikeastaan ainoa asia, mistä useimmat voi säästää huomattavasti, on ruoka. Tosi iso osa menoista oli kuitenkin hyvin kiinteitä ja vieläpä siinä kohdassa kilpailuttamattomissa.

Sitten kun taas sai asiat takaisin kuntoon, niin pääsi tilanteeseen, että vipuvartta oli huudattaa yksittäisiä euroja pois muistakin laskuista. Hieman paradoksaalista kyllä.

Se on yllättävää kuinka pienellä rahalla pärjää arjessa. Asumisen kustannukset on niitä mihin voi vaikuttaa kohtuullisella tavalla. Mutta omasta kokemuksesta voin sanoa että ruokamenot voi karsia kyllä todella pieneksi varsinkin jos ei ole lapsia. Kyse on vain halusta ja viitsimisestä. Ne vanhat kliseet "osta vihanneksia ja riisiä" pitää kyllä todella hyvin kutinsa. Lihan voi tiputtaa vaikka kolmelta arkipäivältä pois ja jos proteiinin tarve on kovin iso niin korvaa sitä vaikka munilla ja rahkalla. Itselläkin nykyään tulot on noussut siinä määrin että asumiseen on puolison kanssa panostettu, mutta kyllä arki pyörii meillä kahdella vieläkin todella pienellä rahalla. Syödään kotona, itse tehtyä ruokaa. Harrastetaan asioita mitkä on joko kohtuuhintaisia tai sitten ilmaisia. Ostetaan vaatteita tarpeen tullen ja tietotekniikka päivitetään kun sille on tarvetta.

Tuohon viimeiseen lauseeseen yhdyn kyllä 100%. Puoliso tekee yksityiselle puolelle lääkärin hommia ja on aivan uskomatonta kuinka vahvoja järjestelmiä on hyvätuloisten rahojen eteen kehitetty. Tottakai hän maksaa nettona vieläkin huomattavasti enemmän veroja kuin itse enkä minäkään kovin lähellä köyhyysrajaa ole. Mutta ei omassa ammatissa ole kyllä mitään verrattavissa olevaa rahojen kotiutuskanavaa. Paradoksaalista nimenomaan kun mitä enemmän tienaa niin sen enemmän saat apuja rahojen kotiuttamiseen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Pakkosterilisaatio?

Eihän tuokaan ihan mahdoton idea olisi, mutta jonkunlainen lupajärjestelmä lisääntymiseen. Aika harvoin näkee mitään lapsetonta lakinaista valittamassa, kun on liikaa lapsia ja ei ole rahaa.

Sitä vaan paneskelee, kun on liian tyhmä ymmärtämään mitä siitä voi seurata. Ja toinen syy on se, kun ei ole rahaa saada elämyksiä ostamalla jotain palveluita, niin sisältöä elämään saa sitten näennäisesti ilmaiseksi. Ja eihän kortsutkaan tietenkään kovin halpoja ole.

Juuri oli uutinen kilometrin leipäjonosta. Näkisin mielelläni kilometrin kortsujonon.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Paitsi että jos puhutaan näistä supereläkkeistä, niin niistä ei ole maksettu niin paljoa järjestelmään kuin mitä niistä nostetaan. Oma muistikuvani olisi että noita supereläkkeitä olisi myyty muillekin kuin jutussa mainituille eläkeyhtiöiden pomoille. Toisinsanottuna pieni- ja keskituloiset kustantavat näille porsaille miljoonaeläkkeitä. Tai siis tulevat sukupolvethan ne maksavat.

Ei noita eläkkeitä makseta työeläkejärjestelmästä vaan ovat vapaa-ehtoisia työnantajan kustantamia etuja. Tuossa jutussa on maininta maksajista koska nömö eläkkeen on otettu nimenomaan eläkeyhtiöiden johtajille jonka palkat ja muuta edut maksetaan eläkeyhtiöiden toimesta.

Se on sitten kokonaan eri asia jos esim. ruvetaan vanhoja isoja eläkkeitä leikkaamaan, siinä voisikin olla joku perusta.

Itse olen lähinnä tämän hetken tilanteeseen ottanut kantaa ja pidän epätodennäköisenä että juuri nyt kertyvät isot eläkkeet olisi mikään ongelma koska niistä peritään myös paljon rahaa järjestelmään, oikeastaan ongelmaksi se voisi muodostua vain jos kävisi ilmi korrelaatio erittäin ison eläkkeen ja selvästi pidempään elämisen suhteen.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ei noita eläkkeitä makseta työeläkejärjestelmästä vaan ovat vapaa-ehtoisia työnantajan kustantamia etuja. Tuossa jutussa on maininta maksajista koska nömö eläkkeen on otettu nimenomaan eläkeyhtiöiden johtajille jonka palkat ja muuta edut maksetaan eläkeyhtiöiden toimesta.

Se on sitten kokonaan eri asia jos esim. ruvetaan vanhoja isoja eläkkeitä leikkaamaan, siinä voisikin olla joku perusta.

Itse olen lähinnä tämän hetken tilanteeseen ottanut kantaa ja pidän epätodennäköisenä että juuri nyt kertyvät isot eläkkeet olisi mikään ongelma koska niistä peritään myös paljon rahaa järjestelmään, oikeastaan ongelmaksi se voisi muodostua vain jos kävisi ilmi korrelaatio erittäin ison eläkkeen ja selvästi pidempään elämisen suhteen.
Nyt kun muistelin tarkemmin miten tuo menee, niin törkeintä paskaa ovat siis nimenomaan nuo lisäeläkkeet. Vaikka pörssi- tai mitkä tahansa yhtiöt maksavat henkivakuutusyhtiöille niistä eläkemaksua (tai millä nimellä se kerätään) niin ei noita ole korvamerkitty ja tuo kerätty summa ei riitä kattamaan maksettavia eläkkeitä, vaan niillä tehdään "tappiota". Toki tuo voidaan ajatella enemmän eläkeyhtiön viaksi kuin sen hankkineen pörssiyhtiön viaksi, mutta lopputulos on sama. Porsastelun kustannuksien maksajina ovat muut eläkejärjestelmän asiakkaat.

En ole hesarin maksaja, mutta arvaan että tuossa maksumuurin takana olevassa jutussa on kuvio kerrottu tarkemmin:
Palkansaajat maksavat hyvätuloisten vanhuusturvaa vuoteen 2060 asti - Talous - Helsingin Sanomat
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös