The Last of Us 2

  • 28 310
  • 155

kamenski

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sitten mulla pätkii. Näin sitä voi asiat eri tavalla kokea. Ei ole empatia oma vahvuuteni, mutta olenkin sitä koulukuntaa ketä ajattelee että itsekäs, yksinäinen, keskiikäinen paappa kiintyi lapseen niin pahasti ettei osannut tästä ns. yhteisen hyvän nimissä luopua.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Mustavalkoinen ajattelu on usein pahasta.
Mukula pelastetaan hukkumiselta mutta laitetaan tajuttomaksi eikä kysellä mahdollisia omia mieltymyksiä "koska yhteinen hyvä" on että henki pois tytöltä vaan kylmästi kyselemättä koska meillä on yks osaava lääkäri joka (varmuudella) pelastaa maailman.
 

kamenski

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko se mustavalkoista? Aika paljon henkiä lähti matkalla jotta vain voidaan jänistää viime hetkellä ja tehdä tyhjäksi kaikki. Kaupan päälle lekuri ja kumppanit kylmäksi. Miksi?

Vaan onhan tuosta intternetin sivu käännetty ja väännetty, tuskin siitä tässä sen enempi kannattaa jatkaa. Minä en Joelista diggaa toisin kuin sinä, mutta sehän on vain hyvän tarinan merkki että tulkintoja on niin monta kuin on tulkitsijoita.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Onko se mustavalkoista? Aika paljon henkiä lähti matkalla jotta vain voidaan jänistää viime hetkellä ja tehdä tyhjäksi kaikki. Kaupan päälle lekuri ja kumppanit kylmäksi. Miksi?

Vaan onhan tuosta intternetin sivu käännetty ja väännetty, tuskin siitä tässä sen enempi kannattaa jatkaa. Minä en Joelista diggaa toisin kuin sinä, mutta sehän on vain hyvän tarinan merkki että tulkintoja on niin monta kuin on tulkitsijoita.
Kumppanit ainakin kylmäksi koska olivat murhaamassa nuorta tyttöä ja kumppanit yrittivät murhata tämän estäjää. Lekurin kohda piti sitten jo "sitoutua" kuten Sydney Pollackin hahmo Sopranosissa humoristisesti veisteli.

"Tehdä tyhjäksi kaikki" on myös aika ihmeellinen lause. Ihan niinkuin pariskunta olisi tehnyt sen "kaiken" tappaakseen Ellien.

Joo tulkintoja ja mielipiteitä riittää. Siksi mentaliteetti "yleisen hyvän nimissä tytöltä henki pois kysymättä ja peräti kyseenalaistajat tappamalla" on mustavalkoista. VARSINKIN kun ottaa vielä huomioon mitä Joel ja Ellie oli käynyt läpi mutta ilmankin.
 

kamenski

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eikö ne olleet tyyliin aseistautumattomia lääkäreitä ja hoitajia, uhka neutralisoitu kun on ase kädessä? Eli turhia uhreja. Voi olla että muistan väärin mutta tämä on sinänsä sivuseikka.

Ellie kylmäksi true/false ei tieten ole monivalinta vaan hyvinkin mustavalkoista.

Mutta se ei minusta enää olekaan mustavalkoista että kumpi osapuoli on "oikeassa". Minun viisari heilahtaa sen puolelle että olisi kannattanut yrittää kehittää rohtoa, meni syteen tai saveen.

Mä en taas muista kunnolla, mutta eikö sitä aika selkeästikin kakkosessa vihjailtu että Ellie itsekin oli vähän sillä fiiliksellä että miksi niin monen piti heittää veivinsä hänen takiaan kun lopulta hommaa ei kuitenkaan viety finaaliin asti.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Eikö ne olleet tyyliin aseistautumattomia lääkäreitä ja hoitajia, uhka neutralisoitu kun on ase kädessä? Eli turhia uhreja. Voi olla että muistan väärin mutta tämä on sinänsä sivuseikka.

Ellie kylmäksi true/false ei tieten ole monivalinta vaan hyvinkin mustavalkoista.

Mutta se ei minusta enää olekaan mustavalkoista että kumpi osapuoli on "oikeassa". Minun viisari heilahtaa sen puolelle että olisi kannattanut yrittää kehittää rohtoa, meni syteen tai saveen.

Mä en taas muista kunnolla, mutta eikö sitä aika selkeästikin kakkosessa vihjailtu että Ellie itsekin oli vähän sillä fiiliksellä että miksi niin monen piti heittää veivinsä hänen takiaan kun lopulta hommaa ei kuitenkaan viety finaaliin asti.

Itse lekuri ainakin aseistautui välittömästi kun Joel otti askeleen lähemmäs. Yritti viimeiseen asti estää Joelia pelastamasta Ellietä. Ei siis missään nimessä turha uhri vaan hengenvaarallinen Ellielle.

Kakkosessa Ellie oli raivoissaan Joelille koska Joel valehteli hänelle ja koska ei saanut itse päättää kohtalostaan (hänen mielestään uhrautumalla hänen elämällään olisi ollut merkitystä) mutta yksi pelin suurimpia teemoja oli että on elämällä arvoa vaikkei sitä uhrata muiden eteen.

Tulee aina mieleen Schindlerin Listan loppukohtaus jossa Stern lainaa talmudia "Whoever saves one life, saves the world entire"

Sopii 50% tähän ku Ellien elämä on pelastamisen arvoinen mut tuskin samaisessa kirjassa kehotetaan listimään komppaniallinen väkeä:D

Sanoisin että on mustavalkoista väittää että kumpikaan olisi "oikeassa".
 
Viimeksi muokattu:

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Hieman puhetta pelin 2.osan lopusta ja mitä Ellielle on tapahtunut, nyt kun siis olen palannut pelaamaan tätä pelin 2.osaa. En muuten muistanut kuinka graafisesti kaunis tää peli olikaan. Saavutin juuri eilen kohdan jossa Ellie löysi kitaran ja lauloi Dinalle oman versionsa "Take On Me" kappaleesta. Ja lauloihan Ellie lyhyesti ("If I every were to lose you..." myös tuota "Future Days" kappaletta. Tuo oli kyllä tosi kaunis kohtaus kuten muistelinkin.

Se Joelin kuolema ja Abbyn kylmyys iski muuten jälleen kovaa ja Ellien kostohalu ja suru pyyhki jälleen läpi tämän pelaajan ja kosketti, varsinkin nyt kun 1.osan tarina on niin tuoreena muistissa sarjan ja myös pelin PS5 version pelaamisen ansiosta. Mulla kostui silmät ja sai pyyhkäistä poskea, kun Ellie Joelin kuoleman jälkeen siellä talossa hautaa päänsä Joelin takkiin ja haluaa vielä muistaa Joelin ominaistuoksun haistamalla takkia, samoin se oli koskettavaa että Ellie otti Joelin kellon mukaansa.

Ja nyt taas muistan myös kirkkaasti ja tiedän sen Ellien ja Dinan pössyttely-seksikohtauksen sisällön. ;) Ja mielestäni tuo kohtaus ei ollut mitenkään outo, no se arpien vertailu joo ehkä vähän mutta se antoi Ellielle mahdollisuuden paljastaa että hänellä on tatuoinnin ja kemikaalipalovamman peittämä puremajälki ja on immuuni, jota Dina ei tuossa hetkessä uskonut. Mutta joo itse se mitä tapahtui ei ollut outoa, tiedämme Ellien päivikirjan perusteella että Ellie on korviaan myöten ihastunut Dinaan ja yrittää toppuutella itseään kuvittelemasta liikoja. Dinan tunteista ei voida olla varmoja, Ellie voi tuossa kohtaa olla vain yksi seikkailu muiden joukossa (toki osoittaa varsin pian luottamuksensa Ellielle "where you go, I go, end of story"). Tuota tilannetta ja jännitettä tyttöjen kesken rakennettiin myös koko alkuosan ajan. On myös selvää että ovat jumissa sisällä myrskyn takia, eikä ole tietoa kuinka pitkään, niin toistensa tunteista epävarmat teinitytöt keventävät tunnelmaa pössyttelemällä ja mielestäni kohtaus tiuhkui varovaista ja tunnustelevaa seksuaalista jännitettä. Ja tytöt siis pilvipäissään vain unohtavat hetkeksi maailman ulkopuolella ja heittäytyvät tunteidensa valtaan ja hormoniensa vietäväksi. Tilanne oli ihan kuviteltavissa oleva teinien kesken, huolettomuutta ja kykyä heittäytyä ilman huolta huomisesta sekä ihan nuoruuden intoa ja ajattelemattomuutta. Tuon jälkeenhän nähdään myös kuinka nopeasti tilanne muuttuu ja vakavoituu Jessen saapuessa paikalle kertoen ettei Joelia ja Tommya ole näkynyt ja Ellien välitön huoli Joelista osoittaa kuinka paljon hän edelleen välittää Joelista vaikka heillä omat vaikeutensa onkin, suunnitteilla oli myös se leffailta Joelin kanssa, johon Ellie ei siis enää koskaan saa mahdollisuutta, niisk :'( En muista edelliseltä pelikerralta enkä ole vielä huomannut syyttääkö Ellie itseään tuosta kiihkeästä hetkestä Dinan kanssa, eli että hän oli vastuuton ollessaan Dinan kanssa intiimisti samaan aikaan kun Joel taistelee hengestään, jos hän olisi ollut vastuullisempi niin olisiko hän kerinnyt paikalle aiemmin ja pystynyt ehkä pelastamaan Joelin?

Niin mut juu piti siis mainita jotain mitä en itse ollut huomannut kun pelasin 2.osan ensimmäisen, ja tälle hetkellä vielä ainoan, kerran läpi, eli joku on bongannut että Ellielle ei ole Dinan lahjoittamaa ranneketta ranteessaan kun hän on hukuttamassa Abbya mutta kun Ellie palaa pelin loppukohtauksessa hylätylle farmille hänellä itseasiassa on tuo ranneke jälleen ranteessa niin on hyvin mahdollista että Ellie on jo palannut tuon lopputaistelun ja farmille paluun välissä Jacksoniin Dinan luo ja he ovat palanneet jälleen yhteen ja paluu farmille on vain Ellien anteeksiannon alkusysäys ja hyvästien jättäminen Joelille ja sen osan sulkeutumisesta Ellien elämässä.
Tässä siis tuota jonkun havaintoja ja spekulaatiota jota tässä vähän referoin (mukana myös kuvakaappaukset pelistä joka vahvistaa tuon rannekkeen poissaolon ja paluun ranteeseen):

...tuo voi siis hyvinkin olla Naughty Dogin piilotettu vihje siitä Ellielle tapahtuu.
 
Viimeksi muokattu:

Ronikki73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Ahdistava, masentava...
Sanokaa joku syy, miksi pelata tämä peli uudestaan, jos pelin kokee noin?
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Niin täydellisesti kirjoitettu ja näytelty että sieltä saa sen koko tunnekirjon vielä monta kertaa pelattunakin.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Ahdistava, masentava...
Sanokaa joku syy, miksi pelata tämä peli uudestaan, jos pelin kokee noin?
Halu nauttia ja kärsiä sydäntäsärkevä tarina uudelleen, kulkea jälleen tuo matka rakastetun Ellien kanssa yhdessä läpi, välittää ja kärsiä, kostaa ja koittaa ymmärtää ja anteeksiantaa. (ja yrittää tehdä sama Abbyn kanssa, oppia ehkä jopa vähän pitämään Abbysta ja jos ei pitämään niin ainakin ymmärtäisi tuota rikkinäistä hahmoa.)

Ja onhan peli nyt ainakin helvetin kaunis, eikä siinä sentään aivan kaikki ole ahdistavaa ja masentavaa vaikka tunnelma hyvin synkkä pääosin onkin. Ja onhan tämä hyvää ajanvietettä ja mahdollisuus jatkaa vielä TLoU:n mailmassa nyt sarjan 1.kauden päätyttyä ja tälle pelisarjalle (mahdollista) sekä sarjalle jatkoa odotellessa.
 
Viimeksi muokattu:

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pieniä spoilereita.

Sain PS5 lainattua itselleni viikoksi tätä peliä varten. Normal-vaikeustasolla 6 päivää pelailua ja läpi meni tänään virallisen pelikellon näyttäessä noin 26h. Todellinen lukema kaikkine satoine kuolemineen on oltava 30 tunnin pakkeilla.

Kokemus tyhjensi pään ja sielun. Mietin, että nyt kun on konsoli lainassa niin koittaisi paria muutakin peliä testailla tässä samalla, mutta ei vaan pysty. Tätä täytyy tovi sulatella. Juonta ja tarinaa en sen kummemmin nyt kommentoi. Olo on vain tyhjä. Jos peli saa tälläisen olon aikaiseksi, niin tietää juuri kokeneensa jotain merkittävää pelihistoriassa.

Pelin päätyttyä ajatteli, että näin uuvuttavaa, aikaavievää ja henkisesti rankkaa kokemusta tuskin tulee enää koettua uudelleen. Mutta kyllä tässä jo alkaa kutkuttelemaan ajatus joskus tulevaisuudessa tapahtuvasta uudelleenpeluusta.

Välillä taistelut puudutti (kenties osasyynä liian tiivis pelitahtini), mutta toisaalta välillä ne olivat brutaaliudessaan äärimmäisen tyydyttäviä ja tarjosivat pelaajalle hienosti lukuisia eri lähestymistapoja. Juuri siksi uudelleenpeluusta saanee hyvin irti, kun joku ekalla pelikerralla hiemaan mönkään mennyt taistelu voi mennä seuraavalla kerralla eri tavalla.

Kuumottavin, ahdistavin ja yksi sairaimmista hetkistä oli Abbylla sairaalan alakerroksen osastoilla seikkaillessa, vaikka siellä ei sinällään paljon tartunnan saaneita edes ollut. Ennen alakerroksiin siirtymistä tunnelmaa loi ihanan painostava musiikki. Ikäänkuin pelaajalle olisi etukäteen varoitettu, että nyt ollaan siirtymässä vielä astetta ankeampaan mestaan. Kohtauksen päättäneen jättipunkerohirviön jälkeen loppupeli tuntui ihan "mukavalta". Taidokasta työtä.

Yksityiskohtia oli tapahtumapaikat täynnä ja ne hetket kun sai rauhassa tutkia ja fiilistellä ympäristöä olivat aina nautinnollisia. Jos tylsin tapahtumapaikka täytyy nimetä, niin alkupuolella kun Dinan kanssa seikkailtiin Seatlessa siellä "fuck Fedra" portin tienoolla. Se kaupunkimiljöö oli hieman tylsäkö ja jotenkin tuo osio kokonaisuudessaan piti ehkä otteessaan vähiten.

Mutta juuri tuo tapahtumapaikkojen yksityiskohtaisuus ja niistä huokunut tunnelma jonkin verran oikeuttaa pelin jumalatonta pituutta. Jokaiseen hetkeen oli panostettu.

Pilvenpiirtäjien ylle rakennetut siltaviritelmät muistuttivat kyseessä olevan videopeli ja sellaisena tähän pitääkin tietenkin asennoitua, eikä minään yltiörealistisuutta tavoittelevana teoksena.

Tälläisiä sekalaisia ajatuksia täältä tyhjyyden keskeltä.
 
Viimeksi muokattu:

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Pieniä spoilereita.

---click click---
Yksityiskohtia oli tapahtumapaikat täynnä ja ne hetket kun sai rauhassa tutkia ja fiilistellä ympäristöä olivat aina nautinnollisia. Jos tylsin tapahtumapaikka täytyy nimetä, niin alkupuolella kun Dinan kanssa seikkailtiin Seatlessa siellä "fuck Fedra" portin tienoolla. Se kaupunkimiljöö oli hieman tylsäkö ja jotenkin tuo osio kokonaisuudessaan piti ehkä otteessaan vähiten.
---click click---

Mä taas olen ainakin tällä uusinta pelikerralla nauttinut nimenomaan tuosta osuudesta kun meno on vielä suhteellisen rauhallista ja Ellien ja Dinan suhde ottaa ensiaskeleita ja saadaan syvennystä nimenomaan tuon kaksikon taustoihin ja suhteen tilaan. Ellie ei myöskään ole vielä vajonnut koston ja vihan kierteessä lähellekään sinne synkimpiin hetkiin, niin se kärsimys ja piina Ellien osalta on vasta alussa. Eli mä siis oon nauttinut noista rauhallisen kauniista hetkistä ennen myrskynsilmään astumista, erityisesti se musiikkikauppa osio jossa kuullaan ensimmäisen kerran Ellien laulavan ja soittavan kitaraa on mielestäni surumielisen kaunis hetki ja yksi näistä tämän 2.osan kohokohdista.

Se on totta että peli jättää tyhjän olon ja on rankka kokemus, mulla meni tosiaan tuon HBO sarjan näkemiseen (ja PS5 TLoU part 1 läpipeluu sarjan rinnalla) asti ennen kuin sain motivoitua itseni uudelleen tuohon synkän rankkaan tarinaan Ellien ja Abbyn matkaan.

Pieni lisäys ja vähän spoileria tapahtumista...
Mä en edelleenkään ymmärrä, tai ymmärän aika vähän, miksi meidän pitää pelata Abbynä siinä kohtauksessa jossa jahdataan Ellietä siellä teatterilla. Myönnän että se on tunteellinen hetki ja liikutuin siinä kun Abby löytää Owenin (jota kohtaan Abbyllä selvästi on vielä tunteita vaikka suhde olikin katkennut Abbyn pakkomielteeseen Joelia kohtaan) ja Melin siellä akvaariolla Ellien jäljiltä ja koen kyllä muutenkin sympatiaa myös Abbya kohtaan. Silti Ellien tappamisen yrittäminen tai edes kiinni saaminen ei tunnu hyvältä vaan vastenmieliseltä (ehkä se on ollut tavoitekin) ja tuon kohdan pelaaminen oli erityisen vaikeaa pelata ja katsella (tällä uudella pelikerralla en ole vielä näin pitkällä). Eli vaikka lopputulos olisikin täysin sama niin tuossa kohtaa se että olisi päässyt Abbyn sijaan pelaamaan Elliellä olisi tuntunut huomattavasti paremmalta. No ehkä tässä haluttiin tehdä vertailu pelin todellisen loppukohtauksen kanssa kun Ellie ja Abby jälleen kohtaa toisensa ja tuossa mennään se Ellienä. Omalta kohdalta Ellien tappaminen Abbynä olisi silti tuntunut pahemmalta kuin Abbyn tappaminen Ellienä, kumpikaan ei tosin tuntunut missään nimessä hyvältä vaan toivoin tuon vihan ja kostonkierteen katkaisua koska kumpikaan, Ellie tai Abby, ei tuntunut saavan ainakaan parempaa oloa vaan molemmat tuhosivat vain ihmissuhteet ja menettivät rakkaimpansa ja kaiken ympäriltään vaipuen aina vain syvemmälle vihan ja koston sokaisemaan synkkyyteen.
 
Viimeksi muokattu:

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mä taas olen ainakin tällä uusinta pelikerralla nauttinut nimenomaan tuosta osuudesta kun meno on vielä suhteellisen rauhallista ja Ellien ja Dinan suhde ottaa ensiaskeleita ja saadaan syvennystä nimenomaan tuon kaksikon taustoihin ja suhteen tilaan.
Luulenpa itsekin, että uusintapelikerralla tästä osuudesta ja koko pelin tarinasta saa entistä enemmän irti. Hauska juttu kyllä, että vaikka tämä peli oli täysin pahan mielen kokemus jossa ei juuri ilon hetkiä ollut, niin silti haluaa kokea kaiken uudelleen. Pitää ensimmäisen osan uusioversio lyödä ensin tulille, kun se peli on aikoinaan tullut vain kertaalleen pelattua.

Storessa muuten tällä hetkellä tämä kakkonen tarjouksessa alle kympillä, joten kannattaa tarttua siihen, jos peli vielä puuttuu.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Tällä toisella pelikerralla mulla muuten tuntuu pahemmalta tuo Ellien kostoretki, mä tunnen ja tiedän jo nuo Abbyn läheiset ja tässä pääsin juuri tuohon Ellien osuuden loppuun jossa Ellie siis tappaa Owenin ja Melin niin tuli siinä mieleen että Ellie (ja me siis) tapetaan kaikki Abbyn läheiset ja Abby itseasissa menettää tässä pelin 2.osassa enemmän kuin Ellie menetti, Abby menetti isänsä ja rakkaimpansa Owenin sekä kaikki läheiset kaverinsa, jäljelle jää vain Lev. Ja musta tuntui itseasiassa heti pahalta ja surulliselta Abbyn puolesta siinä kohtauksessa jossa nähdään kuinka nuori Abby itkee isänsä kuolemaa siellä sairaalla, aivan samaan tapaan kuin tuntui pahalta katsoa Ellien kärsimistä kun Abby tappoi Joelin. Olihan tuo Ellien tekojen seuraaminen (ja niiden tekeminen) sekä se fyysinen ja henkinen kärsimys mitä Ellie läpikäy tuona Seattlen 3 päivän kostoretken aikana aikamoisen synkkää ja surullista, samoin se kärsimys mitä tuosta muille aiheutuu. Tästä taitaa tulla vielä rankempi matka näiden hahmojen matkassa kun ensimmäisellä kerralla kun Abby ja Abbyn tarina ei ollut tuttu. No ainakaan tällä kertaa mun ei tarvitse hakea motivaatiota Abbylla pelaamiseen kun pidän Abbystä jo nyt, saa nähdä nouseeko Abby tällä pelikerralla itseasiassa jopa täysin samalle tasolle Ellien kanssa sen suhteen kuinka paljon pidän hahmosta.

Kun tiedän pelin lopun ja mitä tässä vielä on edessä, vaikken aivan kaikkea yksityiskohtia muistakaan niin tässä tuota Abbyn kohtaloa muutenkin pohtiessa keksin vasta nyt ettei peli oikeastaan kerro mitä se Rattlers porukka vangeilleen, orjilleen, siis tekee. On vain kerrottu että tuo ryhmä on pahempi kuin aikasemmin tavatut mutta heidän tekojaan ei paljoa pelin lopussa avata. Meinasin vaan et mitä kaikkea Abby luultavasti on joutunut kestämään selvityäkseen, orjilla kun ei paljoa ihmisarvoa ole orjuuttajien käsissä. Tuota mitä Abbylle tapahtui vankeusaikana en edes ekalla pelikerralla tullut ajatelleeksi (muuta kuin että oli hakatun ja näännytetyn sotavangin näköinen), kun olin niin keskittynyt Ellien kärsimykseen ja toivoin että tuo Santa Barbaran kostoretki ei koidu Ellien itsensä kuolemaksi, mutta nyt musta itseasiassa tuntuu että Abby on joutunut kärsimään vielä paljon enemmän kuin Ellie.
 
Viimeksi muokattu:

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Palasi noista kirjoituksistanne mieleen se hetki, kun ensimmäistä kertaa oli pelannut tämän pelin läpi. Se aivan loppu on jäänyt elävästi mieleen. Ellie jättää kitaran siihen ikkunan luokse, tilanteeseen aivan täydellisesti sopivat musiikit lähtevät soimaan, ja hetken kuluttua Ellie ilmestyy sinne pellolle kävelemään kaukaisuuteen.

Tuossa hetkessä koin jotain sellaista, jota en luultavasti enää koskaan tule minkään pelin kanssa kokemaan. Sitä vaan jäi monttu auki tuijottamaan televisiota useaksi minuutiksi, ja kaikki pysähtyi siihen tyhjyyteen. Tajusin siinä paikassa, että olin saanut kokea jotain täysin ainutlaatuista, mitä tulee pelien maailmaan.
 
Viimeksi muokattu:

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Tästä pelistä saadaan sitten ensi vuoden alkuun, 19.1.2024, PS5:lle remasteroitu versio, jossa on mukana lost levels ja jonkin verran muuta lisäsisältöä, mm enemmän kitaralla soittelua, jotain poisleikattuja pätkiä joissa on toivottavasti mukana paljon uutta dialogia. Sen lisäksi tulee uusi pelimuoto no return jossa pääsee pelaamaan ainakin Dinalla, Jesselle ja Levillä. Ja näyttihän tuo trailerin perusteella todella nätiltä, ei sillä etteikö tämäkin versio jo ollut tosi nätti kun eihän sillä ole ikää kuin 3 vuotta. Myös pelin vanhat tallennukset on yhteensopivia tämän uuden version kanssa mikä on ihan kiva juttu. Pelin jo omistavat saavat tämän ihan kivasti vain 10€ hinnalla.

Tässä vielä tuo traileri Youtubessa:

 

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Uusintapeluuseenhan peli tämän myötä alkuvuodesta lähtee, vaikka edellisestä (ja ainoasta) läpiinpeluusta on alle vuosi aikaa.

Tämmöisiä taideteoksia ei ole mitään ongelmaa pelailla uusiksi lyhyenkin ajan sisään. Innolla jo odotan sitä henkistä kärsimystä. Joskus voi jopa saada uusintapeluulla ensimmäistä pelikertaa enemmän pelistä irti, kuten itelläni kävi Remedyn Controlin kanssa.

Ykkönen vedettävä ehdottomasti alle ensin viiden vuoden tauon jälkeen. Tuli juuri Storen black friday alennuksesta napattua kovalevylle odottelemaan. Eli eipä mitään erityistä hinkua uusien pelien pariin tällä hetkellä, kun vanhoillakin pärjää!
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Remastered tulee huomenna suuren yleisön saantiin!

Olen pelannut peliä en edes tiedä, taatusti yli 500h ja lopulta hakkasin Grounded modella läpi permadeath per chapter, mikä oli ihan helvetin hankalaa.

Viime pelistä on yli puoli vuotta joten taidan pelata tämän nyt uudestaan kerran.

NoReturn - mättömode kiinnostaa myös.

Ja toivottavasti dokumentti kuuluu pakettiin.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Juu huomenna tuo 10€ päivitys PS5 rematered versioon pitäisi tulla myyntiin joten huomenna olisi tarkoitus aloittaa kokonaan uusi pelikerta, luultavasti joko grounded tai survival vaikeusasteella NG+ pelinä. Toivottavasti varsinaiseen peliin olisi tuotu myös lisädialogia noiden Lost chaptersien lisäksi ja toki tuo No Return mode kiinnostaa. Se mitä olen kuullut niin tuo dokumentti pitäisi kuulua pakettiin ja sen pitäisi ilmestyä katsottavaksi muutama päivä julkaisun jälkeen. Se myös kiinnostaa isosti ja sen youtube teaseri vaikutti mielenkiintoiselta.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Toivottavasti varsinaiseen peliin olisi tuotu myös lisädialogia noiden Lost chaptersien
Varsinaiseen peliin ei ole lisäyksiä. Ei tarinaan eikä tekniseen pelaamiseen. Ainoastaan peli on boostattu tarkemmilla tekstuureilla ja natiivi 4k-resolla joka tosin ei pyöri 60fps kuten ei myöskään uusi part 1. Performance mode löytyy ja jos tv tukee, vaihtuva frame rate mikä on sinänsä se helmi.
 

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Hulluja miehiä noiden vaikeustasojen kanssa. Minä täällä varovasti mietin, josko uskaltaisi nyt jotain vaikeusslidereita säätää normalilta hardin puolelle.

Katsoin Digital Foundryn vertailun alkuperäisen ja tämän remasterin välillä ja minun silmillä ei kyllä huomannut mitään graafista eroa. Sen sijaan latausaika päävalikosta peliin oli pienentynyt ihan järkyttävästi, mikä on toki positiivista.

Lisäpelattavat lost levelssit ja dokkari oikeuttanevat tuon kympin tästä maksamaan. Innolla uusintakierrosta huomenna tulille.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Katsoin Digital Foundryn vertailun alkuperäisen ja tämän remasterin välillä ja minun silmillä ei kyllä huomannut mitään graafista eroa. Sen sijaan latausaika päävalikosta peliin oli pienentynyt ihan järkyttävästi, mikä on toki positiivista.
Latausajat on lyhentyneet selvästi ja kyllä sen graafisen eronkin näkee selvästi kun laittaa 4k tekstuurit, eli se jolla framerate pyrkii olemaan 30, ei performance mode siis.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Varsinaiseen peliin ei ole lisäyksiä. Ei tarinaan eikä tekniseen pelaamiseen. Ainoastaan peli on boostattu tarkemmilla tekstuureilla ja natiivi 4k-resolla joka tosin ei pyöri 60fps kuten ei myöskään uusi part 1. Performance mode löytyy ja jos tv tukee, vaihtuva frame rate mikä on sinänsä se helmi.
Tämä on pieni harmi koska siellä olisi ihan dialogilla olevaa lisämatskua olemassa, toki en tiedä onko siitä olemassa muuta materiaalia kuin noita poistettuja dialogin pätkiä. No hyvä paketti tuo silti 10€ lisämaksulla on.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Eilen illalla lopettelin kampanjan grounded modella. Olin kyllä ihan helvetin ruosteessa. :D

Useita kohtauksia piti aloittaa uudestaan monia kertoja jos ei jopa kymmeniä. Yksi hienoimmista mutta myös vaativimmista groundedilla on Abbyn ja Levin vika kiipeilykohta scarsien kanssa juuri ennen ilmasiltaa. Ja sain kuin sainkin lopulta poistettua kaikki viholliset ilman hälytystä! Se on hankalampaa kuin alkuun kuvittelisikaan.

Mutta joo, siinä missä aikanaan selvisin kokonaisia isoja kohtauksia kuolematta, nyt kyllä henki lähti usein. Kiva vain edelleen huomata miten haastavan tuosta pelistä tarpeen vaatiessa saa. Oma ennätys groundedilla oli joskus aikanaan joku yli 5,5h ilman delaamista. Taisin vetää jonkin kokonaisen päivän ja vähän päällekin. Silloin tuota tuli kyllä hakattua vähän liikaakin. :D

Nyt on kyllä stoori mun puolesta taputeltu vuosiksi. Se on niin tuttu ja läpikoluttu. Muistin edelleen aika tarkkaan missä on mitäkin tavaroita ja jos joku laatikko on tyhjä. No se siitä.

On tosin todettava että ovat saaneet pelin remasteroinnillla bugiseksi. Joitain glitchejä löytyi grafiikoista välillä, kerran jäin jumiin puskaan. Oli pakko aloittaa uudestaan. Peli kaatui aivan lopussa juuri kun olin päässyt viimeisistä rattlereista ohi.

Ehkä isoin bugi oli kuitenkin se kun muutaman kerran kuoltuani kolutut laatikot olivatkin jo tyhjiä enkä saanut enää tavaroita toisen kerran ja myös käyttämäni nuolet ja panokset eivät palautuneet kun kuolin vaan jouduin jatkamaan vähemmillä ammuksilla! On muuten hiukka haastavaa kun muutenkin kaikki on koko ajan ihan finaalissa.

Mutta selvittiin. No Returnia kokeilin pari kertaa ja vaikuttaa mielenkiintoiselta! On ehkä jopa parempi mitä ajattelin. Tulee varmasti silloin tällöin vähän hakkailtua!
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Eilen illalla lopettelin kampanjan grounded modella. Olin kyllä ihan helvetin ruosteessa. :D
Sä olit kyllä nopea, mä olen Survival+ tasolla vasta Ellien tarinan osassa Seattle 1.päivässä, toki en ole kerinnyt pelata kuin muutaman tunnin viime viikonloppuna.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös