Tasa-arvo ja poliittinen korrektius

  • 938 489
  • 8 055

sinikettu

Jäsen
Joku tuolla kommentoi, että jos presidentti Niinistö olisi keltaisessa shortsipuvussa ollut tapahtumassa, niin se olisi varmasti ollut iso uutinen.
Ehdottomasti, mutta epäilen vankasti että uutisointi ei olisi ollut "mies keltaisessa shortsipuvussa varasti huomion".
Niinistö on niin tunnettu, että ei olisi ollut tarvetta mainita tuollaista. Kyseessä oli tavan kansalaiselle varsin tuntematon rivipoliitikko (tai ainakin minulle), joten oletan otsikon johtuvan siitä. Jos kyseessä olisi ollut huomiota herättävässä asusteessa kulkenut miespuoleinen rivipoliitikko, otsikointi olisi voinut ihan hyvin olla mainitsemasi kaltainen.
 

sinikettu

Jäsen
Mutta tääkin on kyllä hienoa, että yks keltanen mekko on taas yks helvetin iso huolenaihe Suomessa!
Modernin feminismin jälki alkaa näkymään jo selkeästi täällä asti.

Mielestäni tällaisesta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Täysin triviaaleista asioista kohun nostaminen. Vähän niin kuin rasismin kohdalla, pienimmistäkin (todennäköisesti aiheettomista) asioista yritetään mieltänsä niin pahoittaa ja nostaa niin isoa kohua kuin vain mahdollista. Inflaatio alkaa iskemään suhteellisen nopeaa ja pian kaikki näyttää seksismiltä ja rasismilta.
 

Tuamas

Jäsen
Eihän tuossa ole muuta pointtia kuin se, että henkilö joka on tilaisuuden emäntä, kaupunginhallituksen pj ja kansanedustaja typistetään jutussa kuvaukseen "keltamekkoinen nainen".

Joka on aivan perseestä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Oikeasti kun noita kommentteja lukee, niin uskon että iso osa noista on aidosti niin vitun tyhmiä etteivät tajua pointtia, vaikka se oli rautalangasta väännetty.
Se ei yllätä, että Jani Mäkelä ei tajua, mutta olisi noilta muutamalta voinut olettaa.
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Miehenä ihmettelen, että kenelle näitä keltainen mekko-juttuja oikein edes tehdään. Ei minua oikein ollenkaan meinaa kiinnostaa, minkä väriseen mekkoon naispoliitikko on pukeutunut jossakin tilaisuudessa. Enemmän minua kiinnostaisi jokaisen poliitikon ja ennenkaikkea ihmisen sanomiset ja tekemiset kuin pukeutumiset.

Keitä varten näitä juttuja tehdään?
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Iltasanomien kymmenen luetuimman jutun joukossa on neljä, jossa mainitaan naisen ulkonäöstä. Paha on maailma herran vuonna 2017.

Ja mitä enemmän kritiikkiä tälle esitetään, sitä paremmat mahdollisuudet asiaan on mahdollista saada muutoksia. Siinä siis syy "hälylle ja kitinälle", jota et ymmärrä.

Tällä kertaa asiaan otti kantaa ministerikin. Hyvä!
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Iltasanomien kymmenen luetuimman jutun joukossa on neljä, jossa mainitaan naisen ulkonäöstä. Paha on maailma herran vuonna 2017.
Koska rautalanka ei ole loppumassa niin väännetään. Jos Johanna Tukiainen haluaa että hänen kauniista ulkonäöstään tehdään isoja juttuja iltapäivälehtiin, niin se ei ole varmasti keneltäkään pois. Jos taas Satu Taiveaho haluaa keskittyä substanssiin niin ei ole kovin fiksua tehdä hänestä tissi ja persejuttuja iltapäivälehtiin. Selitinkö tarpeeksi selvästi?
 

sinikettu

Jäsen
Ja mitä enemmän kritiikkiä tälle esitetään, sitä paremmat mahdollisuudet asiaan on mahdollista saada muutoksia. Siinä siis syy "hälylle ja kitinälle", jota et ymmärrä.

Tällä kertaa asiaan otti kantaa ministerikin. Hyvä!
Olen varmaan kaappisovinisti, mutta ainakin tässä osakkeet Sannin ja muiden kitisijöiden silmissä pelkästään laskivat. Iltalehtiä voi kritisoida, mutta tänäkin päivänä sivulta löytyy kymmeniä juttuja, joihin kritiikki sopii paremmin kuin keltamekkogateen. Suurin syy twitterijulkaisuun oli hyvin todennäköisesti niin tuttu feminististen irtopinnojen kalastelu someraivon avulla. En tykkää siitä ollenkaan ja se on mielestäni hyvin suuri ongelma nykyisessä sosiaalisessa mediassa.

Koska rautalanka ei ole loppumassa niin väännetään. Jos Johanna Tukiainen haluaa että hänen kauniista ulkonäöstään tehdään isoja juttuja iltapäivälehtiin, niin se ei ole varmasti keneltäkään pois. Jos taas Satu Taiveaho haluaa keskittyä substanssiin niin ei ole kovin fiksua tehdä hänestä tissi ja persejuttuja iltapäivälehtiin. Selitinkö tarpeeksi selvästi?
Rautalanka on vähän liian kankeaa tavaraa tällaisiin juttuihin. Pitäisikö iltalehdiltä sitten kieltää tuollaisten juttujen kirjoittaminen? Niiden bisnesmalliin kun ei kuulu niinkään fiksut jutut, vaan myyvät jutut. Omasta puolestani iltaperselehdet voitaisin repiä maan tasalle, mutta keltamekkogate oli tässä kohtaa ihan normaali iltapäivälehden juttu, eikä lähellekään pahinta roskaa, jota sieltä ulos suodattuu.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Pitäisikö iltalehdiltä sitten kieltää tuollaisten juttujen kirjoittaminen? Niiden bisnesmalliin kun ei kuulu niinkään fiksut jutut, vaan myyvät jutut.
Ei läntisessä demokratiassa kuulu lehdistöltä kieltää juttujen kirjoittamista. Se riittää että typeryydet nostetaan esiin, niiden julkaisijoita kritisoidaan julkisesti ja ehkä joissain tapauksissa järjestetään jopa boikotteja. Toki siitäkään ei ole haittaa, että typeryyksiä puolustelevia päätoimittajia kyykytetään verbaalisesti.
 

sinikettu

Jäsen
Ei läntisessä demokratiassa kuulu lehdistöltä kieltää juttujen kirjoittamista. Se riittää että typeryydet nostetaan esiin, niiden julkaisijoita kritisoidaan julkisesti ja ehkä joissain tapauksissa järjestetään jopa boikotteja. Toki siitäkään ei ole haittaa, että typeryyksiä puolustelevia päätoimittajia kyykytetään verbaalisesti.
Kuinka monta twiittiä Sanni onkaan laittanut iltalehtien typeristä jutuista? Lieköhän peräti ensimmäinen. Perun sanani Sannin valituksesta ja feminististen irtopinnojen keräilystä, jos joku löytää täydet viisi kritiikkiä iltalehtien surkeista jutuista, tuo viimeisin mukaan lukien. Ja vähintään yhden pitää olla jostain muusta aiheesta kuin naisten huonosta kohtelusta.

Muutoin tuo julkinen kritiikki iltalehtiä kohtaan on pelkkää sanahelinää.
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei läntisessä demokratiassa kuulu lehdistöltä kieltää juttujen kirjoittamista. Se riittää että typeryydet nostetaan esiin, niiden julkaisijoita kritisoidaan julkisesti ja ehkä joissain tapauksissa järjestetään jopa boikotteja. Toki siitäkään ei ole haittaa, että typeryyksiä puolustelevia päätoimittajia kyykytetään verbaalisesti.

Mutta edelleen, kenelle näitä keltainen mekko-juttuja tehdään? Minun on vaikea nähdä, että se, miten naispoliitikko pukeutuu johonkin tilaisuuteen, aidosti kiinnostaisi kuin aivan marginaalista ryhmää miehistä. Vahvasti uskon, että näitä juttuja tehdään hyvin pitkälti naisille. Mutta toki se varmaan kertoo omaa kieltään siitä, miten naiset kokevat oman roolinsa ja itsensä tässä yhteiskunnassa. Onko se sitten kulttuurin vai evoluution sanelemaa suuntaa, siitä en mitenkään aukottomasti osaa mielipidettäni muodostaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kuinka monta twiittiä Sanni onkaan laittanut iltalehtien typeristä jutuista? Lieköhän peräti ensimmäinen. Perun sanani Sannin valituksesta ja feminististen irtopinnojen keräilystä, jos joku löytää täydet viisi kritiikkiä iltalehtien surkeista jutuista, tuo viimeisin mukaan lukien.
En minä millään tavalla näe, että tämä olisi vain Sannin vastuulla oleva asia. Hyvä että puuttui nyt ja vielä parempi jos on puuttunut useammin. Itseasiassa se on vain parempi, että mitä useampi ja mitä vaikuisvaltaisempi tuota puuttumista tekee, ettei aina samojen tarvitse "itkeä".
Mistään pisteistä en ole kiinnostunut.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mutta edelleen, kenelle näitä keltainen mekko-juttuja tehdään? Minun on vaikea nähdä, että se, miten naispoliitikko pukeutuu johonkin tilaisuuteen, aidosti kiinnostaisi kuin aivan marginaalista ryhmää miehistä. Vahvasti uskon, että näitä juttuja tehdään hyvin pitkälti naisille. Mutta toki se varmaan kertoo omaa kieltään siitä, miten naiset kokevat oman roolinsa ja itsensä tässä yhteiskunnassa. Onko se sitten kulttuurin vai evoluution sanelemaa suuntaa, siitä en mitenkään aukottomasti osaa mielipidettäni muodostaa.
En minä osaa vastata siihen että kenelle niitä tehdään eikä kysymys minua oikeastaan edes kiinnosta. Ihan sama vaikka jutun toimittaja olisi nainen ja ihan sama vaikka jutun kohdeyleisö olisi naiset. Ei se millään tavalla jutun otsikoinnin typeryyttä vähennä tai vähennä tarvetta siitä huomauttaa.
 

sinikettu

Jäsen
En minä millään tavalla näe, että tämä olisi vain Sannin vastuulla oleva asia. Mitä useampi ja mitä vaikuisvaltaisempi tuota puuttumista tekee.
Onhan asia näin ainakin tietyssä määrin. Itse en vaan näe, että tuo viesti oli pohjimmiltaan kritiikki iltalehden journalismin laatua kohtaan. Se oli selvä ja tarkoituksellinen implikaatio journalismin oletetusta seksistisestä asenteesta ja paheksumisen tuomasta sankarinviitasta erityisesti poliittisesti latautuneiden naisten keskuudessa. Totuutta tuossa väitteessä on jonkin verran. Tuo juttu oli kuitenkin sen verta harmaata tavaraa kaiken muun joukossa, ja itse asiassa otsikko piti tässä kohtaa kutinsa. Keltaisen mekon funktio oli kansanedustajalla herättää huomoita, mutta ehkä se tässä kohtaa ilmaantui vähän kärjistetymmällä tavalla, kun henkilö itse halusi, ja kuten asiapitoiset journalistiset julkaisut eivät juttua lähestyisi. Tai mistä minä tiedän, sillä en ole ainakaan vielä kuullut asianomaisen valitusta aiheesta. Kuten sanottu, hyvin useat naiset tykkäävät saamastaan huomiosta pukeutumisen suhteen olipa se tiettyjen henkilöiden mielestä seksististä tai ei.


Mistään pisteistä en ole kiinnostunut.
Sanni on, kun sattuu olemaan sellainen henkilö, jonka julkisuudenkuva on suoraan yhteydessä työpaikan jatkuvuuteen.
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En minä osaa vastata siihen että kenelle niitä tehdään eikä kysymys minua oikeastaan edes kiinnosta. Ihan sama vaikka jutun toimittaja olisi nainen ja ihan sama vaikka jutun kohdeyleisö olisi naiset. Ei se millään tavalla jutun otsikoinnin typeryyttä vähennä tai vähennä tarvetta siitä huomauttaa.

Ihan samaa mieltä olen tästä asiasta.

Seuraava kommenttini ei ole mitenkään sinulle kohdistettu. Mutta minua ihmetyttää edelleen, kuinka yksipuolisesti näitä tasa-arvoasioita edelleen täällä ja muuallakin yhteiskunnassamme käsitellään. Kommentoin aiemmin tähän mekko-gateen liittyen, että naisella on kuitenkin vapaus pukeutua kohtuu vapaasti Savonlinnan tilaisuuden kaltaisiin tilaisuuksiin. Miehellä se asu on puku ja sillä siisti. Mikäli jossain virallisessa asemassa oleva mies olisi pukeutunut jotenkin muuten kuin pukuun, olisi siitä noussut erittäin iso haloo ja kummeksuva sellainen. Vaikea oikein edes kuvitella, kuinka asiaa olisi käsitelty, koska sitä olisi pidetty niin eriskummallisena käytöksenä miehen toimesta.

Pointtina siis se, että naisen pukeutuminen virallisissa tilaisuuksissa on huomattavasti vapaampaa kuin miehen. Tämä ei kuitenkaan tunnu kiinnostavan tasa-arvoaktivisteja.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Se oli selvä ja tarkoituksellinen implikaatio journalismin oletetusta seksistisestä asenteesta ja paheksumisen tuomasta sankarinviitasta erityisesti poliittisesti latautuneiden naisten keskuudessa. Totuutta tuossa väitteessä on jonkin verran.
En isommin Saska Saarikoskesta välitä, mutta hän joskus sanoi että "On meille miehille häpeä, että olemme jättäneet rasismin vastustamisen Astrid Thorsin ja Eva Biaudet'n kaltaisille naisille, jotka on liian helppo leimata sinisilmäisiksi kukkahattuhumanisteiksi.". Näyttää olevan sukupuolten välisessä tasa-arvossa sama juttu, että miesten pitää ottaa siitä enemmän vastuuta, koska naisten tekemänä se leimataan heti näin.
Sanni on, kun sattuu olemaan sellainen henkilö, jonka julkisuudenkuva on suoraan yhteydessä työpaikan jatkuvuuteen.
Hän on politiikko ja en oikein järkevänä perusteena pidä sitä, että kaikkien poliitikkojen kaikki lausunnot sivuutetaan vain siksi, että positiivisesta julkisuudesta on hyötyä poliitiikassa. Aika suppeaksi jää se joukko jotka ovat uskottavia ja voisivat mihinkään ottaa kantaa, mutta jotka ovat täysin julkisuudesta riippumattomia. Pasi Viheraho?
 

sinikettu

Jäsen
En isommin Saska Saarikoskesta välitä, mutta hän joskus sanoi että "On meille miehille häpeä, että olemme jättäneet rasismin vastustamisen Astrid Thorsin ja Eva Biaudet'n kaltaisille naisille, jotka on liian helppo leimata sinisilmäisiksi kukkahattuhumanisteiksi.". Näyttää olevan sukupuolten välisessä tasa-arvossa sama juttu, että miesten pitää ottaa siitä enemmän vastuuta, koska naisten tekemänä se leimataan heti näin
En itsekään Saarikoskesta välitä, enkä välitä myös tuon lauseen jälkeen. Thorsin, Biaudet'n ja Sannin jutut on helppo leimata kukkahattutäteilyksi sen vuoksi, että ne tuodaan esiin kukkahattutätimäisellä tyylillä. Tai ainakin ne jutut, joita minä olen joskus lukenut. On tosiaan häpeä, että rasismin vastustamisessa nämä kaksi tekijää ovat olleet pinnalla julkisuudessa, mutta enemmänkin sen vuoksi, että he edustavat sellaista linjaa ja ilmaisutapaa, jonka avulla rasismin vastainen työ onnistuu hyvin huonosti. Se ei pelkästään onnistu huonosti, vaan se lisää antipatiaa näitä henkilöitä ja heidän aikomuksiaan ja päämääriään kohtaan. Sanni on valitsemassa saman linjan tasa-arvon suhteen. Paperilla pisteitä tulee tietyiltä tahoita, mutta käytännön vaikutukset ovat nollatasoa. Samoin se herättää närää ihmisten parissa, minä mukaan lukien.

Hän on politiikko ja en oikein järkevänä perusteena pidä sitä, että kaikkien poliitikkojen kaikki lausunnot sivuutetaan vain siksi, että positiivisesta julkisuudesta on hyötyä poliitiikassa. Aika suppeaksi jää se joukko jotka ovat uskottavia ja voisivat mihinkään ottaa kantaa, mutta jotka ovat täysin julkisuudesta riippumattomia. Pasi Viheraho?
Tässä mennään jo liian kauas jalon uhriutujan suuntaan. Poliitikon jutut ovat uskottavia siihen saakka, kun jutut on kirjoitettu niin hyvin, että ne ovat uskottavia. Tässä kohtaa Sannin ulostulo oli häpeällisen huono, osittain sen takia, että tämä eräs iltaperselehden päätoimittaja toi varsin nolosti esille faktan, että Sanni itse on mainostellut iltaperselehdissä asusteillaan poliitikkojen tapaamisen yhteydessä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
En itsekään Saarikoskesta välitä, enkä välitä myös tuon lauseen jälkeen. Thorsin, Biaudet'n ja Sannin jutut on helppo leimata kukkahattutäteilyksi sen vuoksi, että ne tuodaan esiin kukkahattutätimäisellä tyylillä.
Voisitko ihan vertailun vuoksi linkittää esim 3-5 vastaavaa juttua, joissa sukupuolten välisiin tasa-arvo-ongelmiin on julkisesti puututtu jonkun muun toimesta äijämäisesti ja asiallisesti, niin osattaisiin ottaa oppia että miten se oikein tehdään. Kiitos jo etukäteen! Hätätapauksessa myös rotujen välisiin tasa-arvo-ongelmiin puuttuminen voitaneen hyväksyä.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Appelsin painoi aika hyvän vastapallon Grahn-Laasoselle. Ihan hyvä, että tällaista keskustelua käydään avoimessa ympäristössä (twitter).
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Olen varmaan kaappisovinisti, mutta ainakin tässä osakkeet Sannin ja muiden kitisijöiden silmissä pelkästään laskivat. Iltalehtiä voi kritisoida, mutta tänäkin päivänä sivulta löytyy kymmeniä juttuja, joihin kritiikki sopii paremmin kuin keltamekkogateen. Suurin syy twitterijulkaisuun oli hyvin todennäköisesti niin tuttu feminististen irtopinnojen kalastelu someraivon avulla. En tykkää siitä ollenkaan ja se on mielestäni hyvin suuri ongelma nykyisessä sosiaalisessa mediassa.

Pisteet laskivat - sinun ja muiden samoin tästä asiasta kanssasi ajattelevien mielestä. Meidän toisten mielestä nousivat. Jotkut eivät kiinnittäneet asiaan mitään huomiota. Ja ulkona haukkuu koira...

Näkemyksesi "feminististen irtopinnojen napsimisesta" on kieltämättä aika halveeraavaa, kenties sovinistisesti vähättelevä, kun kyseessä on merkittävän median kritisointi varsin seuratussa viestimessä. Mielenkiinnolla kysyn, miten Twitterissä sen voisi tehdä niin että se tyydyttäisi sinua? Olemalla mies? (Viimeinen kysymys ei ollut tosissaan laitettu)

Kieltämistä ei kukaan halua, vaan vaikuttaa tyhmiin asenteisiin. Appelsin vaan ei tässä halua muuttua.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Tässä kohtaa Sannin ulostulo oli häpeällisen huono, osittain sen takia, että tämä eräs iltaperselehden päätoimittaja toi varsin nolosti esille faktan, että Sanni itse on mainostellut iltaperselehdissä asusteillaan poliitikkojen tapaamisen yhteydessä.

Edelleen ongelma ei ole se, että asiasta kirjoitetaan, vaan se, mikä nostetaan kärjeksi. "On mainostellut" on myös halveeraava ilmaisu, kun kyse on mahdollisesti nimenomaan toimittajan nostamasta aiheesta. Kärki, kysymysten asenne/kapeus ja tulokulma, ei itse aihe.
 

Undrafted

Jäsen
Mutta tokihan Venäjän presidentin vierailusta pitää tehdä juttu, jossa kerrotaan kärkenä naisen pukeutumisesta!
En tiedä miten jutut olivst paperilehdessä laiteltuna, mutta IS:n nettisivulla oli 6-8 juttua etusivulla koskien vierailua ja niiden järjestys vaihttelee väliajoin. En sanoisi mekkojutun olleen mitenkään uutisoinnin kärkenä.

Eihän tuossa ole muuta pointtia kuin se, että henkilö joka on tilaisuuden emäntä, kaupunginhallituksen pj ja kansanedustaja typistetään jutussa kuvaukseen "keltamekkoinen nainen".

Joka on aivan perseestä.
Toimittajan tietämystä tai halua selvittää naisen nimeä en tunne, mutta otsikon perusteella joko ei tiennyt, ei halunnut selvittää, ei välittänyt tai halusi kohuotsikon. Ottaen huomioon uutisoinnista vastanneen lehden, voi olla kaikki neljäkin vaihtoehtoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös