Tämän olen aina halunnut tietää Jatkoajan keskustelupalstasta

  • 292 894
  • 1 868

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tunnustaako kukaan tuntevansa kateutta? Esimerkiksi jos naapurilla on parempi auto tai mitä tahansa vastaavaa.

Ja tunnustaako kukaan saavansa siitä kiksit, jos itsellä on vaikkapa parempi auto kuin naapurilla?
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Haluat siis tietää, onko palstallamme ihmisiä? Ihmiset ovat kateellisia.

Mä oon monesti miettinyt tota kateusjuttua. Voiko esimerkiksi rahasta olla kateellinen? Olisihan lähes kaikilla rahaa, jos vaan menisi hyväpalkkaiseen työhön tai uhraisi aikaa opiskeluun, tai keksisi jotain muuta mistä sitä rahaa saisi, jos sitä kerta niin himoitsee.

Kaupassa ihmettelin kun sitä Veikkauksen Naapurit-peliä mainostettiin aika kummasti. Kyllä mäkin sen rahan ennemmin itselleni ottaisin, mutta kun en veikkaile noita pelejä, niin miksi en sitten naapurille sitä voittoa haluaisi? Tai miten ne naapurin rahat muhun edes liittyy?
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Mä oon monesti miettinyt tota kateusjuttua. Voiko esimerkiksi rahasta olla kateellinen? Olisihan lähes kaikilla rahaa, jos vaan menisi hyväpalkkaiseen työhön tai uhraisi aikaa opiskeluun, tai keksisi jotain muuta mistä sitä rahaa saisi, jos sitä kerta niin himoitsee.

Oletko oikeasti tuota mieltä? Että rahaa saa kunhan menee hyväpalkkaiseen työhön tai rupeaa yrittäjäksi. Et ota kommentissasi myöskään lainkaan huomioon sitä, että ihmiset lähtevät eri lähtökohdista.

Kaikki eivät voi olla ravintoketjun huipulla. Joku tulee aina syödyksi. Samat asiat pätevät myös työntekoon. Nykyyän töiden saaminen on kilpajuoksua, joissa sinun on voitettava vastustajasi, tai useita vastustajia. Ja jos kaksi ihmistä tai joukkuetta vääntävät yhdestä paikasta, voi vain toinen voittaa ja saada paikan. Tällöin myös luonnollisesti toinen häviää eikä saa paikkaa.

Sen sijaan naapurien kahdetimista en ymmärrä lainkaan. Eihän täällä Helsingissä edes tunne omia naapureitaan, joten miksi heille pitäisi olla kateellinen.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oletko oikeasti tuota mieltä? Että rahaa saa kunhan menee hyväpalkkaiseen työhön tai rupeaa yrittäjäksi.

Tietenkin joo ihmisillä on eri lähtökohdat, mutta kyllä mä oikeasti uskon että jos kovasti opiskelee ja etsii töitä ja varsinkin tekee niitä töitä, niin saa keskimäärin selvästi enemmän rahaa kuin mitä joku laiskimus.

Enkä mä mitään miljoonia tarkoittanut, vaan sen verran että itselle riittää. Jotkut tietenkin aina vaan himoitsevat lisää ja lisää. Mikään ei riitä.

Jos mä vaikka lotossa voittaisin monta miljoonaa, niin varmasti ostaisin hyvät vekottimet itselleni, mutta hirveän paljon parempia en kehtaisi kuin mitä muilla on. Ei mulla ole tapana pröystäillä.

EDIT
Sehän on jokaisen oma valinta jättääkö kouluttautumisen väliin ja tyytyy työskentelemään pienellä palkalla. Miksi sitä silloin olisi kateellinen toisen työstä tai rahoista jos kerta itse on valinnut sen?
 
Viimeksi muokattu:

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
Nyt kun mietin niin en kyllä muista vuosiin olleeni kateellinen mistään. Joskus lapsena kyllä mutta kai kateudestakin voi kasvaa yli. En osaa ajatella siten että olisipa minullakin tuollainen auto tms. Ajattelen pikemminkin niin että kun teen töitä tämän verrran ja säästän tuon verran niin voin ostaa haluamani. Ylipäänsä en himoitse rahaa, tuo vain turhaa stressiä.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Onko kukaan jatkoaikalaisista koskaan rohjennut sytyttää jalointa suolikaasuaan liekkeihin?
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kai nyt jokainen pikkupoika on sytkärillä ja pierulla leikkinyt? Moni varmaan myös käräyttänyt teryleeninsä siinä samalla.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tunnustaako kukaan tuntevansa kateutta? Esimerkiksi jos naapurilla on parempi auto tai mitä tahansa vastaavaa.

Ja tunnustaako kukaan saavansa siitä kiksit, jos itsellä on vaikkapa parempi auto kuin naapurilla?

Hmmm... sanotaanko, että olen joskus ollut tietyistä asioista kateellinen toisille ihmisille, mutta kateuteni ei ole johtanut siihen, että haluaisin vahingoittaa tätä toista ihmistä tai rikkoa hänen omistamansa tavaran (jos olen ollut tavarasta kateellinen) vaan olen pyrkinyt kanavoimaan kateuteni siten, että yritän itse entistä enemmän jotta saavuttaisin saman tai sen mitä itse haluan.

Mutta tässä viimeisimpien vuosien aikana en aikanaan tunnista olleeni todella merkittävässä määrin kateellinen mihinkään. Olen tiettyihin asioihin elämässäni tyytyväinen tai todella tyytyväinen, toisaalta tiettyihin en, mutta kyse on minun valinnoista - voin tehdä uusia valintoja ja korjata ne puutteet omassa elämässäni.

Täytyy tunnustaa etten saa siitä mitään kiksejä, että minulla on jokin asia parempaa kuin kaverillani tai naapurillani - tällaiset asiat ovat totaalisen merkityksettömiä omassa elämässäni. Tärkeintä minulle on oma tyytyväisyyteni, toisaalta merkityksellisiä asioita minulle materian ja omistamisen kannalta ovat sellaiset joilla nyt ei suuren suurta statusarvoa ole. Auto - evvk!

vlad.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Tunnustaako kukaan tuntevansa kateutta? Esimerkiksi jos naapurilla on parempi auto tai mitä tahansa vastaavaa.

Vaikea sanoa, kun ei voi tietää että kenen naapurin auto mikin kiesi on.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Vaikea sanoa, kun naapureilla ei ainakaan toistaiseksi ole ollut parempaa autoa kuin minulla. Yksi yhtä hyvä tosin on, eräs valveutunut naapurini ajaa samanlaisella autolla kuin minä.

Jaa että hybridi-Daewoo. Good for you!

Good for you! - South Park - YouTube

Linkissä Freddie Freeloader ja hänen naapurinsa tapaavat jollakin jyväskyläläisellä "ajoradalla".

Ehhehe, ööhööhöö!
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Hankithan auton ennnen häntä?

Totta helvetissä. Minä nyt mikään naapureita kyttäilevä demari sentään ole.

Naapurini näköjään on (no ei todellakaan ole oikeasti, yritteliämpää miestä en ole tuntenut) ja hommasi auton, jossa on 50 hv enemmän kuin mulla. Mutta se onkin Saksasta uinut, häähäää...
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Onko kukaan jatkoaikalaisista jättänyt sytyttämättä suolikaasuaan liekkeihin?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
En ole kateellinen niille, jotka ovat sytyttäneet oman pierunsa. Enkä kenellekään muullekaan.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Urbaanilegenda kertoo miehestä, joka oli onnistunut imaisemaan palavan pierun sisuksiinsa ja polttanut näin suolensa. Tarinan todenperäisyyttä lienee syytä vahvasti epäillä.
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Urbaanilegenda kertoo miehestä, joka oli onnistunut imaisemaan palavan pierun sisuksiinsa ja polttanut näin suolensa. Tarinan todenperäisyyttä lienee syytä vahvasti epäillä.
Tämän tarinan äitini kertoi minulle aikanaan, enkä sen vuoksi koskaan hirveämmin uskaltanut lähteä kokeilemaan. Nyt joitakin vuosia myöhemmin on jo kertynyt sen verran henkistä pääomaa, että uskaltauduin toteamaan kyseisen jutun palturiksi ja sytytin hetki sitten elämäni ensimmäisen liekkipierun hartaissa tunnelmissa. Komeastihan tuo leimahti ja taisi lähteä pari perskarvaakin noin bonuksena. Toimenpiteen jälkeen tuli tosin hieman tyhjä olo, ehkä tuosta olisi nuorempana saanut enemmän kiksejä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös