Tämän olen aina halunnut tietää Jatkoajan keskustelupalstasta

  • 292 992
  • 1 868

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Mun veikkaus yllä olevaan olisi kyllä porilaisten sekoaminen. Saattaisi ylittää jopa Jokerit-fanit.

Totta. Sekos ne aika hyvin Kanada-kannustakin. Kärpät on ehdotonta bubbling under -kamaa, vrt. "puolen Suomen joukkue". Hifkistä ei viitti edes puhua.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mun veikkaus yllä olevaan olisi kyllä porilaisten sekoaminen. Saattaisi ylittää jopa Jokerit-fanit.
Riippuu mitä tarkoitat sekoamisella. Itse sekoaisin, koska vastustaisin täysin tällaista liikettä. Toisaalta Ässät on ihmisten seura, eikä yhden miehen egotrippi, joten tällaista ei harkittaisi, ellei faneilta tulisi yleistä hyväksyntää siirrosta.

Tämä kaikki tietysti hypoteettista pohdiskelua.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Riippuu mitä tarkoitat sekoamisella. Itse sekoaisin, koska vastustaisin täysin tällaista liikettä. Toisaalta Ässät on ihmisten seura, eikä yhden miehen egotrippi, joten tällaista ei harkittaisi, ellei faneilta tulisi yleistä hyväksyntää siirrosta.

Tämä kaikki tietysti hypoteettista pohdiskelua.

Tässä viestissä on todellista allekirjoituskamaa vuodelle 2018.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tässä viestissä on todellista allekirjoituskamaa vuodelle 2018.
No hyvä, että minusta on jotain hyötyä :)

Ässissä ei onneksi ole diktaattoria, joka tekee päätöksiä kuuntelematta seuraan sidoksissa olevia tahoja. Varmasti jääkiekko kansainvälistyy viidessä vuodessa edelleen, mutta toivottavasti kansainväliset ottelut tulevat kermaksi kakun päälle, eikä lukkojen, kärppien ja jyppien korvikkeeksi.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Onko palstalla paljonkin kirjoittajia, joilla on muitakin kuin suomalaisia sukulaisia? Minulta on muutamaan otteeseen jo ehditty kysyä täällä, että onko sukua Slovakiassa. Ei ole, mutta Ruotsissa ja Kanadassa kylläkin. Mistä päin muilla on sukulaisia tai sukujuuria? Kiinnostaisi tietää.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Onko palstalla paljonkin kirjoittajia, joilla on muitakin kuin suomalaisia sukulaisia? Minulta on muutamaan otteeseen jo ehditty kysyä täällä, että onko sukua Slovakiassa. Ei ole, mutta Ruotsissa ja Kanadassa kylläkin. Mistä päin muilla on sukulaisia tai sukujuuria? Kiinnostaisi tietää.

Sukujuuria on Ruotsissa ainakin äiten puolelta. Isän suku on suorittanut rajavalvontaa Suomen ja Ruotsin rajalla iät ja ajat, sieltä olen perinyt länsipohjalaisen aatelisnenäni, joka on suora mutta siinä on keskellä komea Aavasaksaa muistuttava kumpu. Sukulaisia Ruotsissa on tietenkin irtotavarana, lisäksi heitiä on kaukana Lännellä, USA:ssa ja juuri Kanadassa. Australiassa on yksi melko lähisukulainen.

Humble bragiksi meni taas.
 

Ralph

Jäsen
Onko palstalla paljonkin kirjoittajia, joilla on muitakin kuin suomalaisia sukulaisia?

Isoäitini on Venäjältä, itse olen siis varttiryssä. Tämän mummoni sisaruksia löytyy Ruotsista ja Saksasta, Suomen ja Venäjän lisäksi.

Eli mummoltani olen perinyt venäläiset pelitaitoni ja -älyni.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Isän puolelta isoäiti on puhdas venäläinen ja sitten äidin puolelta isoisä on puhdas venäläinen. Tuurilla vanhemmat sitten yhteen ja meitsi syntyi. Puoliksi siis ryssä? Tosin tämäkin kertoo sen miksi juon lähes jatkuvasti vodkaa, syön hyvin ja ennenkaikkea olen tulinen ja kiihkeä rakastaja.

Sukulaisia asuu ympäri maailmaa ja Brasiliassa sisko-/velipuoli(a). Isä asui avioeron jälkeen pari vuotta Etelä-Amerikassa (samaa eroottista kiihkeyttä) ja tekaisi jälkepolvea paikallisen neitosen kanssa. Suuri osa suvusta elää Ruotsissa. Oli faija jossakin vaiheessa myös puolalaisen neitosen kanssa aviossa mutta se oli suuren kriisin aikoihin, jolloin puolattaret tahtoivat pois maasta. No, iskä ei kai osanut sanoa ei. Tulee poikaansa.

Mä olen vielä pysynyt kotosuomessa mutta mikä estää lähtemään pidemmällekin.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Onko palstalla paljonkin kirjoittajia, joilla on muitakin kuin suomalaisia sukulaisia? Minulta on muutamaan otteeseen jo ehditty kysyä täällä, että onko sukua Slovakiassa. Ei ole, mutta Ruotsissa ja Kanadassa kylläkin. Mistä päin muilla on sukulaisia tai sukujuuria? Kiinnostaisi tietää.

Varmuudella lähisukua löytyy Ruotsista ja Hollannista ja suuri epäilys on, että setä vainaalla saattaa olla liuta tenavia Venäjän maalla.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Onko palstalla paljonkin kirjoittajia, joilla on muitakin kuin suomalaisia sukulaisia? Minulta on muutamaan otteeseen jo ehditty kysyä täällä, että onko sukua Slovakiassa. Ei ole, mutta Ruotsissa ja Kanadassa kylläkin. Mistä päin muilla on sukulaisia tai sukujuuria? Kiinnostaisi tietää.

Mutsin faija oli rajantakaisen Karjalan asukkeja, jotka joutuivat muuttamaan Suomeen muiden naapureiden kanssa. Venäjällä asuu runsaasti sukulaisia, joista nimekkäimpänä ehkä Leonid Reiman, tuo rehellinen bisnesmies. Kyseisen sukuhaaran esi-isät lähtivät aikoinaan liikkeelle Ukrainasta, josta ne päätyivät sekä Venäjälle että mutkien (lähinnä Varsovan ghetton) kautta Israeliin. Sellaista viestiä olen myös kuullut, että Kanadassa ja Jenkeissä saattaa myös asua sukulaisia.
Mutsin mutsin suku puolestaan on lähtöisin Ruotsista, jossa osa suvusta asuu edelleen. Yksi porukka muutti 60-luvulla Tanskaan, jossa he edelleen asuvat.

Faijan mutsin suvun tarina lähti joskus vuosisatoja sitten liikkeelle Saksasta, josta nuo keramiikkaan ja muihinkin kädentaitoihin erikoistuneet juutalaiset muuttivat sekä Ruotsin kautta Suomeen että varsinkin Israeliin. Israelissa suku on asustellut ainakin 300 vuotta.
Faijan faijan suku on varmaan ainoa lähes umpisuomalainen suvunhaara, sillä heidän tarinansa ensisoinnut lyötiin Varsinais-Suomessa, tarkemmin sanottuna Salon ja Kiikalan kulmilla.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Onko palstalla paljonkin kirjoittajia, joilla on muitakin kuin suomalaisia sukulaisia? Minulta on muutamaan otteeseen jo ehditty kysyä täällä, että onko sukua Slovakiassa. Ei ole, mutta Ruotsissa ja Kanadassa kylläkin. Mistä päin muilla on sukulaisia tai sukujuuria? Kiinnostaisi tietää.

Sen tiedän, että isän puolelta sukua on lähtenyt maailmalle moneenkin kolkkaan. Vaarini lähisukulaisia siirtyi joskus 20- ja 30-lukujen taitteissa toteuttamaan sosialistista ja kommunistista unelmaa silloiseen Neuvostoliittoon mutta lähteneiden jäljen katosivat jonnekin 30-luvulle eikä heistä ole sen jälkeen kuultu mitään eikä hakuyrityksistä löytynyt merkkiäkään - mitä suurimmalla todennäköisyydellä heittivät henkensä aikanaan.

Niin isän isän kuin myös isän äidin puolelta sukulaisia on lähtenyt 1900-luvun alkuvuosikymmeninä Yhdysvaltoihin ja Kanadaan leveämmän leivän ääreen, kuin myös Ruotsiin - mutta heistäkään ei ole kuulunut ei niin mitään vuosikymmeniin. Setäni teki aikanaan sukuselvitystä mutta ei onnistunut jäljittämään näitä Ruotsin ja Pohjois-Amerikan sukulaisia, viimeisimmät jäljet heistä löytyi jostain 30- ja 40-luvuilta.

Myöhemmin on löydetty linkkejä isäni äidin sukuhaaran kaukaisempiin jäseniin ja heidän asuinpaikoista Pohjois-Amerikassa on tietoa, mutta heitä en oikein osaa mieltää sukulaisiksi. En myöskään mummini kaukaisemman sukuhaaran jäsentä jonka tiedetään palvelleen Etelä-Venäjällä ja Venäjällä SS-Wikingin riveissä, hän tosin sitten aikanaan kuoli Helginsissä.

Nyt sitten veljeni asuu Alankomaissa ja on naimississa ulkomaalaisen kanssa, joten sitä kautta on tullut uusi linkki ulkomaihin - itseasiassa kahteen maahan, koska veljeni vaimo ei ole hollantilainen.

Äitini puolelta ei sitten ole oikein sen kummempaa tietoa, tuskin äitini äidin suvusta on minnekään lähdetty - taisi mummini olla niitä ensimmäisiä, jotka lähtivät Kesälahdelta leveämmän leivän ääreen etelään ja lopulta Lappeenrantaan. Äitini isä taasen on ollut paikallisen suurtilallisen ja tehtaanomistajan poika, joten heidän ei oikeastaan ollut tarvetta lähteä mihinkään leveämmän leivän ääreen, koska leipä oli leveää täälläkin. Mutta tiedä sitten mitä kaikkea se sekopäinen suku pitää sisällään ja onko muita syitä miksi on maisemaa mahdollisesti jouduttu vaihtamaan.

Joitain linkkejä ulkomaailmaan kuitenkin löytyy ja kenties vielä jossain on elossa sukulaisia joista minulla ei sen parempaa tietoa ole.

vlad.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onko palstalla paljonkin kirjoittajia, joilla on muitakin kuin suomalaisia sukulaisia?
Perheeni on aika pitkälti suomalais-irlantilainen, eli osalla on irlantilaisia sukujuuria. Myös afrikkalaisperäistä verta löytyy ihan lähisuvusta. Eli suht monikulttuurinen sillä tapaa. Itsessäni ei nyt taida olla muuta kuin venäläistä muutaman sukupolven takaa, ainakin tietääkseni.

Kanadassa ja Norjassa taitaa asua sukulaisia, joita en tosin tunne millään lailla.
 

Lampinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Jere Lassilan joukkueet
Onko palstalla paljonkin kirjoittajia, joilla on muitakin kuin suomalaisia sukulaisia?

Isäni puolen suku on "ruotsalaistunut" hyvin nuoressa iässä ja näin heidän jälkikasvunsa on syntynyt Ruotsissa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Minunkin suvustani isävainaan puolelta lähti väkeä Ruotsiin 60-luvulla, siskonsa eli tätini sukulaisista lähimpänä. Serkkujani ja heidän jälkeläisiään asuu Ruotsissa, mutta minä ja omat sisarukseni emme ole enää pitäneet heihin yhteyttä ikiaikoihin. En varmuudella edes tiedä, kuinka monta lasta ja mahdollisesti lastenlasta Ruotsissa asuvilla serkuillani on.

Tuon sukuhaaran ihmiset ovat noin 5-kymppisestä nuorempaan suuntaan lähes umpiruotsalaisia. Olen siinä käsityksessä, ettei ruotsalaisserkkujeni lapsista taida yksikään osata suomea yhtään enempää kuin ruotsalaiset keskimäärin. Ainakaan he eivät osaa, joista mitään tiedän.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Kyllä niitä jotain etäisiä sukuhaaroja varmasti riittää kun tarpeeksi syynää. Äitini puolelta on jopa tamperelaisia sukulaisia, joita tosin en ole koskaan nähnytkään.

Äitini suvusta on tiedossa sellaiset 12-13 sukupolvea taaksepäin aina Topeliuksen Maamme-kirjassa esiintyvään karhunkaataja Martti Kituseen asti (ja siitäkin vielä joku esi-isä taaksepäin 1700-luvun alkupuolelle), ja osa näistä on muuttanut siirtolaisiksi mm. Kanadaan ja varmaan muuallekin. Mutta ikinä en ole ulkomaisten mahdollisten sukulaisten kanssa missään tekemisissä ollut.

Isäni sukupuuta ei ole ihan noin paljon tiedossa, mutta useita sukupolvia sitäkin sentään. Varmaan on sieltäkin joku joskus muille maille päätynyt. Tätini muutti töihin Ruotsiin 1960-luvulla ja on nykyisin Ruotsin kansalainen, mutta hän ei koskaan lisääntynyt, joten mitään Ruotsin serkkuja ei ole.

En minä omia serkkujanikaan juuri koskaan näe, vaikka valtaosa heistä asuu Turussa. Lähinnä joskus jonkun sukulaisen hautajaisissa. En ole tainnut kutsua saada enää mihinkään häihinkään. Mitäpä minä niissä muutenkaan.

En ole serkkujani koskaan kauhean läheisiksi kokenut, koska ikäeroni heihin on niin suuri. Vanhimman pään serkkuni lähestyvät jo pian eläkeikää tai ovat vähintäänkin pitkälle yli viisikymmentävuotiaita isoäitejä. Ei ole kauheasti yhdistäviä tekijöitä sukulaisuuden lisäksi.

Yhden nuoremman serkkuni lapset ovat minua vähän nuorempia, ja heidän kanssaan leikin pienenä poikana, kunnes toinen serkun lapsista puri syystä tai toisesta olkapäähäni arven. Siihen loppui sekin sukulaispelleily ainakin minun puoleltani, ilman sarvia mutta ei ilman hampaita.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Mun sukulaiset on Helsingistä aina jonnekin 1800-luvun puolivälin tienoolle saakka. Tosin faija muutti Turkuun 2007 ja sen vanhemmat Joensuuhun 1980-luvun alussa. En ole kuullut ulkomaalaisista...
 

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei ainakaan tietääkseni ole ulkomaalaisia sukujuuria, mutta sukua kyllä asuu ulkomailla. Ainakin Ruotsista, Belgiasta, Kanadasta ja käsittääkseni myös Jenkeistä löytyy sukulaisia. Rapakon takana olevia sukulaisia en ole koskaan ainakaan muistaakseni tavannut, mutta olen kuullut heistä monesti puhuttavan. Itse ajattelin levittää meidän sukua Saksaan, ainakin yhden henkilön verran eli itseni.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onko palstalla paljonkin kirjoittajia, joilla on muitakin kuin suomalaisia sukulaisia? Minulta on muutamaan otteeseen jo ehditty kysyä täällä, että onko sukua Slovakiassa. Ei ole, mutta Ruotsissa ja Kanadassa kylläkin. Mistä päin muilla on sukulaisia tai sukujuuria? Kiinnostaisi tietää.

Vähemmän yllättäen Saksassa on sukujuuret. Sisällissodan aikaan Suomeen ja siitä sitten sodan jälkeen tilaa pystyyn...
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
No johan on kiinnostusta herättävä kysymys.

Kai se pitää itsekin vastata. Setäni jotain serkkuja/tätejä tai heidän lapsiaan asuu kuulemma Etelä-Afrikassa ja Australiassa. Eno aikeissa muuttaa Sveitsiin. Ei sen kummempia varmaan.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos mennään jonnekin 1600-luvulle niin (Geni;)) sukuni alkuperä löytyy Venäjän suunnalta. Kaukaiset venäläissukujuuret siis löytyy. Tosi kaukaiset.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itselläni on Pennsylvaniassa, Yhdysvalloissa jonkun verran sukua. Kaukaiset sukujuuret jenkeistä. Lisäksi Ruotsissa asuu todella paljon sukuani, ja siellä tulee usein käytyä.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Mutsin suku on Karjalasta, Repolasta. Nykyisen Venäjän federaation alueelta siis. Tulivat Lieksaan 1800-luvun lopulla. Että vähän ryssää minussakin on, se selittänee viehtymykseni melankoliaan ja vodkaan.

Ulkomaille muuttaneita sukulaisia on paljonkin. Serkkupoika esmes on jossain Kaliforniassa tohtorin hommissa, joku fyysikko se on. Mainitsen tämän siksi, että vasta itsekin sen kuulin. Viimeksi näin jätkää joskus 80-luvun alussa, kun se oli vaipoissa vielä.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Äitini isän suku on Saksasta ja äitini äidin Ruotsista. Sukulaisia on Ruotsissa, Keski-Euroopassa ja Yhdysvalloissa.
 

abianos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, suomalaiset
Isovanhempieni sisaruksia asuu Ruotsissa, mutta hirveän monen sukupolven taakse en sukumme historiaa tunne. Jotain huhuja olen kuullut jostain sakasalaisesta, mutta muuten sukumme pitäis olla täysin suomalainen. Yksi puoliromani löytyy.
Omilla lapsillani on moskovalainen äiti ja omaavat Suomen kansalaisuuden lisäksi myös Venäjän kansalaisuuden. Ei muuten ole mikään ihan läpihuuto juttu saada hommata Venäjän kansalaisuus Suomessa syntyneelle lapselle, vaikka toinen vanhempi on venäläinen.

Sellainen mielenkiintoinen tarina suvussani kuitenkin on, että isoisoisäni teloitettiin Neuvostoliitossa "vakoilijana". Erään salakuljetusyrityksen yhteydessä Neuvostoliiton rajavartijat saivat isoisoisäni kiinni aivan Suomen rajalla Neuvostoliitosta palatessaan ja lähettivät "Siperiaan". Hän eli eräässä kylässä ja yritti paetakin, mutta epäonnistui. Hän ehti elää kymmenisen vuotta, ennen kuin hänet teloitettiin ja isoäidilläni on hänen kirjoittamiaan kirjeitä, joissa kerrotaan isoisoisäni saaneen ainakin kaksi lasta vangittuna ollessaan. Elikä mummoni sisaruksia elää jossakin Venäjällä ja oliskin mielenkiintoista joskus yrittää löytää heidät ja/tai heidän lapsiaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös