Suomen presidentinvaali 2024

  • 646 750
  • 6 695

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Suomessa on vaaleissa myös se hyvä asia, että täällä jokainen ääni lasketaan oikein ja se oikeasti vaikuttaa lopputulokseen. Täällä ei tarvitse spekuloida minkäänlaisia epäilyjä vaalivilpistä tai muustakaan kieroilusta. Näin ei ole kaikkialla ja siksikin Suomi on hyvä maa ja esimerkillinen demokratia. Käykäähän äänestämässä, jos ette ole vielä käyneet.
Niinpä, jonkun USA:n tilanne tämän suhteen on täysin irvokas ja marraskuussa voi odottaa täysi painajainen, jos vaali on tasainen, tai itse asiassa suht pitkälti vaikkei olisikaan, jos siis Trump on se häviävä osapuoli. Paras mahdollinen tilanne koko maailmalle olisi Bidenin suurvoitto, mutta sitähän juuri ei ole tulossa...
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Niinpä, jonkun USA:n tilanne tämän suhteen on täysin irvokas ja marraskuussa voi odottaa täysi painajainen, jos vaali on tasainen, tai itse asiassa suht pitkälti vaikkei olisikaan, jos siis Trump on se häviävä osapuoli. Paras mahdollinen tilanne koko maailmalle olisi Bidenin suurvoitto, mutta sitähän juuri ei ole tulossa...
Niinpä, ja täällä ei myöskään yritetä estää ketään äänioikeutettua käyttämästä äänioikeuttaan.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
9% äänioikeutetuista jo äänestänyt ennakkoon tänään kello 19:00 mennessä.

Lähde: Koko maa, ennakkoäänestysaktiivisuus
Noin vauhdikasta alkua ei tietenkään tarvitse hämmästellä. Nyt kun ei ole kuin kaksi ehdokasta niin tuossa on kuitenkin sellaiset 1,7 miljoonaa ihmistä, joiden ei tarvitse lainkaan miettiä ehdokastaan..
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Noin vauhdikasta alkua ei tietenkään tarvitse hämmästellä. Nyt kun ei ole kuin kaksi ehdokasta niin tuossa on kuitenkin sellaiset 1,7 miljoonaa ihmistä, joiden ei tarvitse lainkaan miettiä ehdokastaan..
Mistä puhuen niin huomenna taas Stubbille ääni - tämä on oikeastaan aika poikkeuksellista: olen äänestänyt nuorsuomalaisia ja RKP:tä mutta Kokoomus on aina jossain top-neljän alasijoilla, yleensä ihan hyvää perustekemistä muttei vaan pirullakaan nouse kärkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Pitäisköhän käydä ennakkoäänestämässä, siinä touhussa vielä neitsyys tallella. Jotenkin vaan haluaa aina käydä varsinaisena päivänä, enemmän juhlan tuntua. Vaikka mistäs tiedän, kun en toista tapaa ole kokeillut. Kaikki vaalit käyty vuodesta 92 eteenpäin lukuunottamatta yksiä kuntavaaleja 90-luvulla.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Pitäisköhän käydä ennakkoäänestämässä, siinä touhussa vielä neitsyys tallella. Jotenkin vaan haluaa aina käydä varsinaisena päivänä, enemmän juhlan tuntua. Vaikka mistäs tiedän, kun en toista tapaa ole kokeillut. Kaikki vaalit käyty vuodesta 92 eteenpäin lukuunottamatta yksiä kuntavaaleja 90-luvulla.

Minä olen muuten aina ennakkoäänestänyt, paitsi aluevaaleissa kävin vaalipäivänä. Onhan se eri käydä vaalipäivänä paikallisessa kirjastossa juttelemassa mukavia kirjastontätien kanssa räntäsateen läpi talsineena kuin steriilisti supermarketin linjastolla. Ennakkoäänestys on vähän sellainen "liikkuvat taakse ja talouspaperiin" -tyylinen suoritus. Mutta eipähän jää sen viimeisen oljenkorren varaan.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Minä olen muuten aina ennakkoäänestänyt, paitsi aluevaaleissa kävin vaalipäivänä. Onhan se eri käydä vaalipäivänä paikallisessa kirjastossa juttelemassa mukavia kirjastontätien kanssa räntäsateen läpi talsineena kuin steriilisti supermarketin linjastolla. Ennakkoäänestys on vähän sellainen "liikkuvat taakse ja talouspaperiin" -tyylinen suoritus. Mutta eipähän jää sen viimeisen oljenkorren varaan.
Muistan kun pakinoitsija Juorkunan Jussi kerran kirjoitti 80-luvulla Kansan Uutisissa, että kunnon kommunisti äänestää ennakkoon. Silloin puolue saa äänen, vaikka äänestäjä sattuisi kuolemaan ennen varsinaista vaalipäivää.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Tänään lähtee postiäänestyskuori liikkeelle.

Aavistuksen byrokraattinen prosessi todistajineen, mutta sekin on tehty suojaamaan maailman vahvimpiin ja toimivimpiin kuuluvaa demokratiaa.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Stubb sinänsä olisi tavallaan ajankohtainen presidentti, sillä uskoisin hänestä irtoavan toistuvasti mainiota meemimateriaalia. Olisi ns. ajan hengen mukaista.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaikka sivistynyttä keskustelua ehdokkaiden välillä onkin ilo seurata, kyllä Haaviston on nyt haastettava enemmän.
Jos ongelma on siinä, ettei kykene? Kivoilla puheilla ja mukavalla olemuksella voi päästä pitkälle, ja usein pääseekin, mutta nyt pitäisi kaivaa näyttöjä, joilla haastaa. Mitkä ovat ne Haaviston saavutukset, joissa on tehty maali? Joo, on ollut neuvotteluissa, mutta myös Stubb voi sanoa saman. Konkreettiset näytöt siitä, että saa aikaan, ovat ohuet. Stubbilla ei tätä ongelmaa ole, koska hänen ei tarvitse haastaa. Jos ei ole aseita, on vaikea sotia. Stubbille asetelma sopii hyvin.

Olen ihan varma, että Haavistoa nyppii joka kerta, kun Stubb mainitsee olleensa professori. Ei siitä juuri tietoa ole, onko saanut siinä kovin kummoisia tuloksia, mutta jo proffaksi pääsy (ja jonkinlainen ura politiikan ulkopuolelta) on jotain, jolla voi tuoda esiin kyvykkyyttään. Se ei ehkä ole kovin paljon, mutta pienikin ase on kelvollinen, jos vastapuolella ei ole sitäkään.

En usko, että Haavisto tulee tämän kummemmin haastamaan jatkossa, sillä kortit ovat jo pöydällä. Taikurin pitäisi nyt vetää kani hatusta, mutta vaikeaa on, kun sellaista ei ole.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Voimme olla iloisia siitä, kun toiselle kierrokselle pääsi kaksi sivistynyttä, liberaalia herrasmiestä, jotka kykenevät käymään rauhallista keskustelua mielipiteensä hyvin argumentein perustellen.

Ihan uteliaisuudesta kysyn, kuka niistä ehdokkaista, jotka eivät päässeet toiselle kierrokselle, ei olisi kyennyt käymään rauhallista keskustelua tai perustelemaan mielipiteitään asia-argumenteilla? Tämä kysymys on relevantti vain jos tarkoitit vihjata, että tällainen/tällaisiakin ehdokkaita oli joukossa. Jos tulkitsin väärin, pahoittelen jo etukäteen.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vilpitön kysymys: onko Stubbin kannattajissa yhtään julkisesti tunnettua seksuaalivähemmistön edustajaa? Mulle ei tullut yhtään mieleeni. Seksuaalisella suuntautumisella ei presidenttiä valittaessa pitäisi olla mitään väliä. Ilmeisesti asia ei ole ihan näin.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Ihan uteliaisuudesta kysyn, kuka niistä ehdokkaista, jotka eivät päässeet toiselle kierrokselle, ei olisi kyennyt käymään rauhallista keskustelua tai perustelemaan mielipiteitään asia-argumenteilla? Tämä kysymys on relevantti vain jos tarkoitit vihjata, että tällainen/tällaisiakin ehdokkaita oli joukossa. Jos tulkitsin väärin, pahoittelen jo etukäteen.
Tuossa oli myös mainittu sana liberaali. Halla-aho toki on loistava keskustelija ja ehkä herrasmieskin.
 

Jone29

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo, sympatiat KalPalle
Vilpitön kysymys: onko Stubbin kannattajissa yhtään julkisesti tunnettua seksuaalivähemmistön edustajaa? Mulle ei tullut yhtään mieleeni. Seksuaalisella suuntautumisella ei presidenttiä valittaessa pitäisi olla mitään väliä. Ilmeisesti asia ei ole ihan näin.
Siis jos Stubbin julkkiskannattajissa ei ole yhtään seksuaalivähemmistön edustajaa, johtaako tämä loogisesti siihen että seksuaalisella suuntautumisella olisi presidenttiä valitessa väliä?

EDIT: Tai voihan se logiikka siis mennä niinpäin, että seksuaalivähemmistöihin kuuluvat julkkikset ovat ryhmittyneet Haaviston taakse, koska tämä kuuluu seksuaalivähemmistöön. Ymmärsin ensin asian vähän toisin. En kyllä tiedä vieläkään varmaksi mitä tarkkaan ottaen tarkoitettiin.
 

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sprot
Pitäisköhän käydä ennakkoäänestämässä, siinä touhussa vielä neitsyys tallella. Jotenkin vaan haluaa aina käydä varsinaisena päivänä, enemmän juhlan tuntua. Vaikka mistäs tiedän, kun en toista tapaa ole kokeillut. Kaikki vaalit käyty vuodesta 92 eteenpäin lukuunottamatta yksiä kuntavaaleja 90-luvulla.
Mulla on vielä neitsyys tallella vaikka olen äänestänyt sekä ennakkoon, että varsinaisena vaalipäivänä...
 
Viimeksi muokattu:

Rick Rother

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kärpät
Ihan uteliaisuudesta kysyn, kuka niistä ehdokkaista, jotka eivät päässeet toiselle kierrokselle, ei olisi kyennyt käymään rauhallista keskustelua tai perustelemaan mielipiteitään asia-argumenteilla? Tämä kysymys on relevantti vain jos tarkoitit vihjata, että tällainen/tällaisiakin ehdokkaita oli joukossa. Jos tulkitsin väärin, pahoittelen jo etukäteen.
Aaltola. En tarkoita, että olisi reuhannut tai ei olisi sivistynyt, mutta taso ei riittänyt tähän sarjaan. Hupia puheli. Puoluejärjestelmän ulkopuolelta.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Haavisto kouluttaisi vielä apuhoitajia, ei ole tainnut hetkeen sillä nimikkeellä olla koulutusta saatavilla.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kyllä tää mielenkiinto nyt uhkaa lässähtää kun toimittajat kysyvät illasta toiseen samat kysymykset, ja itsekin jo osaa niihin vastaukset ulkoa.
En edes muista kuinka monet vaalikeskustelut olen viime vuosina olen käynyt ihan vaan JA:n perustalta - eli lukenut kommentit täältä jälkeenpäin ja sitten jos on vaikuttanut kiinnostavalta niin etsinyt kyseiset hetket eri kanavien palveluista. Pääosinhan nuo debatit ovat totaalisen väsyttävää, ennakolta täysin ennakoitavaa jargonia, hitaaseen ja usein hyvinkin kaoottiseen ja huutavaan tahtiin.
 

DrE

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onneksi Suomessa ei noin niinkuin laajassa mittakaavassa sorruta tämmöiseen asiattomaan loanheittoon, vaan kaikkien ehdokkaiden presidentinvaalikampanja on ollut hyvin asiallinen. Somessa syvimmissä päädyissä tämmöistä paskaa on näkynyt, mutta ne edustavat marginaalista osaa väestöstä vaikka somen algoritmit tekevätkin niistä kokoaan paljon äänekkäämpiä porukoita.
Samaa paskaa löytyy täältäkin vaikkapa tästä ketjusta. Kuka milloinkin on narsisti, putinisti, orbanisti, natsi, kommari tai milloin ollaan minkäkin kriisivaltion tiellä tai milloin murennetaan demokratiaa, oikeusvaltiota, läntistä liittoumaa tai sananvapautta. Joku puolue on aina ollut väärällä puolella historiaa, ei ikinä oikeassa tai ikinä tehnyt mitään hyvää.

Tuosta listasta valitset muutaman ja saat oikein nasevan kommentin, kun tekee mieli solvaista.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Odotetusti Haavisto nosti keskusteluun Kokoomuksen värisuoran ulko- ja turvallisuuspolitiikassa.

Tässä on toimiva ase tulevissa keskusteluissa. Ei kaikki yhden puolueen korttien varaan. Pienentää Stubbin etumatkaa.
 

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
Tarja Halonen hengaili tänään Göran Stubbin kanssa teatterissa. Toivottavasti siellä ei kyselty Tarjalta mitään kampanjavinkkejä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös