Ilmoitukset

Nimimerkki TosiFani on seuraavat kaksi viikkoa pelikiellossa sääntöjen 4§:n perusteella. Tässä tapauksessa aiempi rikehistoria vaikutti pelikiellon pituuteen.

Strategiapelit – tyydytystä sotahimoon

Viestiketju osiossa 'Peliluola' , aloittajana lake79, 31.07.2010 klo 18.30.

  1. Tadu Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Viikingit, Narrit, Spurs
    Lainaus:
    Ei tarvitse vallata. En ole ihan varma mikä saa vihollisen luovuttamaan, mutta ilmeisesti se on jokin victory pointtien määrän suhde kansalliseen yhtenäisyyteen verrattuna. Yhtenäisyys (unity) vaihtelee riippuen minkälaisia valintoja pelin edetessä tekee. Ihan järkevä systeemi sinällään. Akselivalloilla pelatessa Neuvostoliiton luovuttaminen saattaa kestää kyllä välillä kauan. Yhdessä pelissä olin vallannut kaikki suuret Neuvostoliiton kaupungit ja NL ei vaan meinannut millään luovuttaa. Piti oikeasti taistella Uralille saakka.

    Saarten valtaaminen helpottaa omaa urakkaa sillä jos jenkeille ei jätä Japanilla yhtään saarta tai tukikohtaa Tyynelle Valtamerelle, eivät he pääse sieltä tekemään mitään yllätysmaihinnousuakaan tai aiheuttamaan laivoilla kiusaa Japanin kotisaarten lähettyvillä. Laivoilla on tietty toimintasäde ja Amerikan mantereelta se ei taida millään laivalla riittää lähellekään Aasian mannerta.
     
  2. adolf Jäsen

    Ok, meinasin sitä vaan että tässä 2. versiossahan kun valtaa kaikki provinssit joissa on victory pointteja niin valtio on sen jälkeen mahdollista annexoida. Esimerkiksi jenkeillä kun sotii Japania vastaan niin suurin osa niistä pikkusaarista on ihan turhia ja japanilaiset voi jättää sinne mätänemään, kun valtaa vaan ne tärkeimmät saaret joissa on victory pointteja ja satamat sekä lentokentät. NL:ää vastaan taas Saksalla oli jotkut tietyt provinssit, mitkä pitää vallata ennen kuin se "Bitter peace" -event laukeaa. Stalindgrad, Lenindgrad, Moskova ja sitten sieltä Siperiasta se joku iso teollisuusprovinssi.

    Mutta tämänhän varmaan tiesitkin ja tuo on varmaan muuttunutkin noihin uusimpiin versioihin.
     
    Viimeksi muokattu: 10.11.2016 klo 18.15
  3. Tadu Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Viikingit, Narrit, Spurs
    Lainaus:
    Juu, mutta oli päässyt kyllä unohtumaan kun niin pitkä aika kun kakkosta pelannut. Menee sekaisin ykkönen, kakkonen ja kolmonen.

    Tässä uusimmassa lävähtää rauhanneuvottelut käyntiin kun vihollinen luovuttaa. Tällöin voittajavaltiot saavat sen mukaan miten ovat osallistuneet sotaan valita itselleen provinsseja. Tai vaikka asentaa nukkehallituksen, mutta en ole koskaan sitä tehnyt. Saksalla tosin peli kysyy Ranskan valtauksen jälkeen haluaako mennä historiallista reittiä Vichy-ranskan kanssa.
     
  4. adolf Jäsen

    Juu, sanoit että tuota laivastosotaa on parennettu. Haluatko avata vähän miten? Ei varmaan enää pysty tekemään esimerkiksi sitä että tekoäly saattaa jättää tässä 2:ssa joskus jopa koko laivastonsa yhteen satamaan. Sieltä ne on sitten helppo Naval bombereilla käydä putsaamassa. Muutenkin nuo torpedokoneet ovat aivan naurettavan ylivoimaisia tässä pelissä. Ei laivastolla ole mitään mahdollisuuksia noita vastaan. Vähän samaa vikaa minusta on esimerkiksi CASeissa. Noita air doctrineja kun on tutkinut riittävän pitkälle niiltä, niin on kyllä vähän turhan helppoa sen jälkeen vihulaisen maavoimien tuhoaminen. Ei siinä ihan kivaahan se on jotain perääntyviä tankkidivioonia moukaroida, mutta se on sitten toinen juttu että kuinka realistista se on että kun oppii käyttämään noita ilmavoimia niin suurimman osan vihollisen joukoista pystyy lakaisemaan niillä.
     
  5. Tadu Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Viikingit, Narrit, Spurs
    Lainaus:
    En ihan satavarma ole miten laivastot toimivat aikaisemmissa versioissa. En yleensä sukellusveneitä lukuunottamatta niitä hirveästi rakentanut kun se tuntui olevan aika perberistä. Muistaakseni niissä annettiin käskyjä eri laivastoille ja ne sitten lähtivät niitä noudattamaan käsketylle alueelle? Laivastot toimivat uudessakin versiossa samalla periaatteella. Uudessa versiossa peli ilmoittaa aina meneillään olevista laivastotaisteluista sekä antaa käydyistä raportit. Yksittäisiä laivoja voi lähettää korjattavaksi ilman, että ne poistuvat laivastosta. Tällöin ne palaavat laivastoon automaagisesti kun ovat korjattu. Laivastoille voi määrätä hyökkäävätkö ne vihollislaivoihin jos niitä näkymään siirtymän aikana. Kuljetussaattueet oikeasti kulkevat meriteitse kauppaa käyvien valtioiden välillä, sekä niihin iskemisellä saa oikeasti hyötyä. Saattueiden avuksi ei voi rakentaa sota-aluksia, paitsi rakentamalla ihan tavallisestikin laivoja ja asettamalla näitä suojelemaan saattueita strategisiin paikkoihin. Naval bomberit ovat kyllä edelleen todella kovia. Kuitenkin, jotta niitä pääsee hyödyntämään, täytyy olla ilmaherruus ja se vaatii yleensä brittejä/jenkkejä vastaan ihan käsittämättömän määrän hävittäjiä. Enpä ole kertaakaan onnistunut tekemään onnistunutta ilmaiskua satamaan, mutta en hirveästi ole yrittänytkään. Ilmaherruuden sekä raa'an ylivoiman kanssa olen saanut pari kertaa kuninkaallisen laivaston tuhottua. Yleensä Saksalla tai Italialla pelin alussa keskityn maavoimiin, ja kun NL kaatuu alan sitten keskittymään merivoimiin. Lentotukialukset ovat hyviä, mutta niitä kestää saada rakennettuakin. Näihin jopa automaattisesti ilmestyvät lentokoneet jos varastossa on ylimääräisiä. Pieniä juttuja, jotka vähentävät nysväystä. Mielestäni meritaistelut sekä ilmataistelut on yllättävän hyvin saatu tähän laitettua.

    Maataisteluissa en ole huomannut mitään älyttömän suurta merkitystä lentokoneilla olevan. Toki ne vaikuttavat ja esimerkiksi kun vihollinen puolustaa jotain helposti puolustettavaa kaupunkia tai muuta plänttiä, niin pommittaminen on melkein ainoa keino saada vihollinen tuhottua. Saksalla en mitenkään esimerkiksi pysty pitämään ilmaherruutta Ranskassa sekä samalla antamaan tukea Itä-rintamalla. Peleissäni olen aina jättänyt kaikki hävittäjäni puolustamaan Ranskaa sekä Saksaa liittoutuneiden pommituksilta sillä jos itseltä tuhotaan tehtaat, niin peli alkaa olla aika pelattu. Niiden korjaaminen on hidasta puuhaa. Stukat eivät itsestäni ainakaan ole mitenkään ylivoimaisia. Käsittääkseni kun armeijat sotivat, niin riippuen kartasektorista ja armeijoista, taistelussa on "leveys", mikä määrää kuinka paljon sotilaita ja lentokoneita taisteluun voi osallistua. Esimerkiksi vastustajaa ei siis voi moukaroida kerrallaan tuhansilla lentokoneilla.

    En pelistä keksi oikeastaan muuta huonoa kuin tekoälyn, välillä vähän epäselvän käyttöliittymän ja ettei pienillä valtioilla ole omia kehityspuita. Nämä tosin ovat kai tulossa ensimmäisessä lisäosassa. Niitä toki saa myös modeilla peliin kuten vaikka tuolla suomi-modilla.
     
    Viimeksi muokattu: 10.11.2016 klo 18.44
  6. adolf Jäsen

    No tässä 2:ssa niin en minä ainakaan laivastolle ole keksinyt oikein muuta virkaa, kuin suojata miehistönkuljetusaluksia. Jos on rakentanut riittävän voimakkaan laivaston vaikka Saksalla, niin kyllähän silläkin pystyy liittoutuneiden laivaston tuhoamaan, mutta semmoisen laivaston rakentamiseen menee kyllä vuosia ja vaatii yleensä vielä noita Naval bombereiden tukea. Vissiinkin sillä on jotain merkitystä että minkälaisia laivoja osastoissa on, eli CV:t ja taistelulaivat esimerkiksi toimivat taisteluissa jotenkin eri tavalla, mutta en minä sitä oikein koskaan ole ymmärtänyt. Toki sitten isoilla mörssäreillä varustetuilla laivoilla pystyy maihinnousuja tukemaan, mutta kohtuu marginaalisen hyödyn tuosta olen ainakin itse saanut. Laivastolla on paljon semmoisia komentoja joille en itse ainakaan ole ikinä keskinyt mitään käyttöä. Kaikki ne sukellusvenejahdit ja muut semmoiset.

    Mutta jos mantereelta toiselle tahtoo lähteä hyökkäämään, eli jenkkeihin esimerkiksi, niin kyllähän melko voimakaskin laivasto on aika välttämättömyys. Muuten tulee omista joukoista ihan silppua. Kaikista helpointa on vain etsiä tai houkutella jostain vihollisen laivasto esiin ja sitten hyökätä Naval bombereiden armeijalla niiden kimppuun. Menee CV:t mukaan lukien kaikki aika iloisesti pohjaan ja kun vaan pitää ne escortit noiden torpedokoneiden mukana, niin yleensä aika vähäisillä vahingoillakin noista selviää. Sitten tosiaan tuo tekoäly kun on niin tyhmä, niin kannattaa vain noilla naval bombereilla lähteä pommittamaan vihollisen satamia ja etsiä sieltä missä satamassa niiden laivat on. Sitten kun semmoinen satama löytyy missä niitä on, niin kaikki koneet vaan pommittamaan sinne ja odotat että koneet tuhoavat yksi kerrallaan kaikki siellä olevat laivat, kun tekoäly ei ymmärrä siirtää niitä sieltä pois.

    Sukellusveneet on ihan hyödyllisiä vihulaisen huoltoreittien torpedoimiseen. Tosin niitäkin pitää sitten olla aika reippaasti ja sitä pitää pystyä tekemään melko pitkän aikaa jos tuon haluaa olevan tehokasta, eli siis pystyä katkaisemaan vihollisen huolto kokonaan. Kätevä keino siihen jos vihollinen on tuonut paljon divisioonia jonnekin tärkeään paikkaan ja sinne on maihinnousun tekeminen ilmatuestakin huolimatta ihan mahdotonta, niin laittaa nuo huoltoreitit säppiin ja sitten vaan odotetaan että vihulaiset rupeavat nääntymään nälkään.

    Eli ei tuo nyt ilmeisesti aivan peruuttamattomasti muuttunut ole uusimpiin versioihin, vaikka kauhea määrä kaikkea pientä tilpehööriä näyttää tullut lisää ja paljon pitää opetella uutta. Hyvä jos tuohon meritaisteluun on tullut jotain tolkkua kuitenkin.

    Kai tuo aika samanlaisena on edelleen pääpiirteittäin pysynyt mutta peliin on tullut vain kauhea määrä syvyyttä ja pikkupipertämistä lisää?
     
    Viimeksi muokattu: 10.11.2016 klo 21.47
  7. Tadu Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Viikingit, Narrit, Spurs
    Lainaus:
    Mun mielestä ei ole hirveästi tullut pikkupipertämistä lisää, mutta siitä on monta vuotta kun olen kakkos- tai kolmososaakaan pelannut. Jokainen näistä on tuntunut alkuun hankalalta. En nyt äkkiseltään muista, että tämä nelonen olisi alkuun tuntunut hankalammalta kuin aikaisemmat osatkaan.
     
  8. adolf Jäsen

    Sain nyt vihdoinkin tuon HOI IV:n hankittua. Ei pelin kategoria turhaan ole Steamissa massiivinen strategiapeli tjsp.

    Mutta nyt kun alkuvaikeuksien yli pääsi, niin hyvälltä peliltähän tuo vaikuttaa. Monta mielenkiintoista uudistusta on tullut tuohon 2. versioon verrattuna, jota itse siis olen ennen pelkästään pelannut. Paljonhan tuossa pitää opiskella ja todennäköisesti tehdä paljon virheitä ennen kuin tuota oppii pelaamaan. Jenkeillä aloitin nyt niin saa meren takana rauhassa opetella.
     
  9. Tinke-80 Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    HIFK, Haukat
    Viimeksi muokattu: 15.04.2017 klo 22.42
  10. jaakkopavunvarsi Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Kärpät
  11. Tinke-80 Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    HIFK, Haukat
    Lainaus:
    Laitoin yksityisviestiä.