Strategiapelit – tyydytystä sotahimoon

Viestiketju osiossa 'Peliluola' , aloittajana lake79, 31.07.2010 klo 18.30.

  1. Merovingi Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Kärpät, Blue Jackets & Isles + lukuiset sympatiat
    Suosittelen kaikille Civilization IV:n loistavaa Fall from Heaven II -fantasiamodia, joka taitanee olla CIV4:n suosituin modi, josta haastavuutta ja uusia mekaniikoita riittää. Mukana mm. taikuus.
     
  2. Hamraan Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    SaiPa, Ottawa Senators, Edmonton
    Wargame: Airland battle olisi steamissä nyt midweek alennuksessa. Onko täällä peliä kokeilleita ja koukkuun jääneitä? :)
     
  3. eagle Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Tappara, Pittsburgh
    Lainaus:
    Hyvä peli, suosittelen. Mukana nykyisin jo co-op kampanja, mitä en ole tosin testannut. Muutenkin pelannut aika vähän, kun ei oikein ehdi, mutta silti oikein hyvä peli.
     
  4. Nebula Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
    Lainaus:
    Täällä yksi! Olisko mitään mieltä kasata Wargame porukka ja ottaa esim. 3vs3 -matsi, Total Destruction -säännöillä?

    Eagle:
    Tuon co-op -kampanjan olen kahdesti pelannut läpi ja ihan hauskaa se kieltämättä oli, mutta valitettavan lyhyt ja ehkä liian yksipuolinen kokonaisuutena. Mutta, kannattaa kyllä pelata. Kaverin kanssa pelattuna erityisesti hauskaa.

    Sen verran mainostettava, että kolmas Wargame: Red Dragon ilmestyy maaliskuussa ja tässähän on uutuutena laivastoyksiköt ja painottuu Aasian suuntaan.
     
  5. eagle Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Tappara, Pittsburgh
    Lainaus:
    Ihan mielelläni lähden mukaan, varsinkin siis jos pelataan ihmiset vs kone tai jatkoaikalaiset vs satunnaispelaajat. Tosin sillä varauksella, ettei kukaan hermostu huonoista RTS-pelaajista, niinkuin allekirjoittaneesta.

    Pistäkää yv:tä jos löytyy intoa pelailla. Ihan mielelläni kyllä pelaisin, kun aikaa ja mukavia pelikavereita olisi.

    Hyvä kun mainostit. Tuo selvästi lisää kyllä syvyyttä nuo laivastoyksiköt.
     
    Viimeksi muokattu: 06.02.2014 klo 12.40
  6. Hamraan Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    SaiPa, Ottawa Senators, Edmonton
    Lainaus:
    Tuli sitten ostettua, muutama tunti takana tutoriaaleja ja ensimmäinen yksinpelikamppanja. Pelin tempo on aika kova ja oppimiskäyrä vaikuttaa suht jyrkältä. Yksiköitä on niin paljon että kartalla on todella paljon eri yksiköiden symboleita, näin alussa tuntuu aika sekavalta. Hämäävästi tankit ja kaikki näyttää liikkuvan hitaasti, mutta kun niitä on todella paljon ja ilmassa on murkulaa, ohjusta, hekoa ja lekoa, niin ei meinaa aivot ja kädet pysyä mukana.

    Muutamia tunteja pitää vielä treenata ennen kuin kehtaa mennä moninpeliin säätämään.
     
  7. Nebula Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
    Lainaus:
    Tutustut yksiköihin ja teet deckit omien mieltymysten ja pelistrategiasi mukaan.

    Otat peleihin reconin ilmaan ja maahan ja laitat ne taktisesti hyviin kohtiin. Maassa liikkuva recon johonkin, mistä sitä ei helposti spottaa. Jos tarvitsee joku kaupunki tai rakennus ottaa haltuun, pistät sinne infantryä, jolla on hyvä sinko (esim. Carl Gustav). Pari parasta panssariasi varmistamaan jokaista tärkeää sektoriasi. Ilmantorjuntaa hajautetusti niin, että pystyvät puolustamaan hallitsemaasi aluetta ja sillä olevia omia joukkojasi. Tykillä, että ohjuksilla varustettua.

    Lentokoneita pelin alussa niin, että voit hyökätä ilma-, että maayksiköitä vastaan. Lentokoneiden tuki maayksiköille on ainakin omassa strategiassani elintärkeää.

    Sitä karttaa, kun opit zoomailemaan tilanteen mukaan, niin se ikonien määräkään ei enää niin pahasti sotke.

    Jos tarvitset lisää vinkkejä, niin kysy yyveellä tai täällä.

    PS: Se kampanja saattaa olla aika armoton, kun et ilmeisesti ole aiemmin pelannut. Toisaalta siinä kyllä oppiikin sitten melko hyvin peliä, kun sinulla on todellakin paljon rajoitetumpi määrä yksiköitä käytössäsi, kuin skirmish-matseissa. Noissa, offline skirmish -matseissa pystyt ehkä helpommin opettelemaan peliä, kun laitat vaan alkuun kompuutterin "easy" -asetukselle.
     
  8. Beagle Boy Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
    Onko kenelläkään kokemusta Europa Universalis IV:stä?

    Kolmonenhan oli paras vuoropohjainen strategiapeli ikinä missään. Nyt polttelisi tämän uuden hankkiminen, mikäli läppärin tehot antavat vain myöden.
     
  9. janbo Jäsen

    Lainaus:
    Hetkonen, onko minulta menny jotain ohi. Eikö EU III, kuten muutkin Paradox Interactiven strategiapelit (Hearts of Iron esim.) ole ilman varsinaisia vuoroja, vaan jatkuvasti juoksevalla kellolla, jonka voi nopeuttaa tai pysäyttää?

    Fantastisia strategiapelejä firma kyllä työntää ulos. Itsellä mennyt tuon HOI3 For the Motherlandin parissa viime viikot.
     
  10. Beagle Boy Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
    Lainaus:
    Totta, totta.

    Muistini teki tepposet.
     
  11. Huerzo Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Ruotsintappajat!
    Lainaus:
    Selaat tätä ketjua about elokuulle, niin laitoin muutaman kommentin.

    En ole nyt viime aikoina ehtinyt pelaamaan - tänään olisi taas tarkoitus - ja tällä välin päivityksiä on tullut kolme kappaletta. Joten joutunee aloittamaan uuden pelin ja opettelemaan mitä säätöjä mekaniikassa on tehty.

    Uuden pelin tärkein ominaisuus on kaupan nostaminen vallan välineeksi. Kaupan solmukohtien hallinta ja niissä pärjääminen on isossa roolissa. Tämän sisäistäminen on tarpeen, jotta oppii pitämään ilman sotia naapurit herran nuhteessa.

    Toinen isompi uudistus on perinteisessä teknologian kehityksessä. Ne on jaettu kolmeen "lohkoon" - sotilaalliseen, diplomaattisen ja hallinnolliseen. "Kehityspisteitä" kertyy koko ajan lisää, mutta niiden määrään vaikuttavan paitsi elossa olevan hallitsijan kyvyt, niin myös palkattavien neuvonantajien taito. Kalliimpi neuvonantaja, enemmän pisteitä. Näitä samoja pisteitä kuluttavat myös erinäiset rakennukset, sotatoimet, valloitettujen alueiden sulauttaminen ja niin edelleen. Uutena piirteenä teknologiassa ei voi enää loikkia isoja harppauksia muiden edellä, vaan naapurit saavat tasoitusta paremmaltaan ja vastaavasti ajankohtaan nähden "liian edistyneen" teknologian kehitys vaatii enemmän kehityspisteitä.

    Mjoo. Onhan siinä muutakin - mutta kuten yleensä, pelin tutoriaali käy perusasiat läpi ja on ihan suositeltava ennen oikean pelisession aloittamista. Muuten on sormi - ja pian useampikin - suussa.
     
  12. Footless Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Toronto Maple Leafs
    Lainaus:
    Samaa peliä on hakattu. Vähän tylsästi Saksalla, mutta siinä Barbadossassa (ja varsinkin sen optimaalisessa valmistelussa) on se oma juttunsa. Seuraavaksi voisi kokeilla jollain pienemmällä maalla, ehkä joltain muulta mantereelta.

    Tuo Civ nelosen Fall from Heaven II on myös todella rautainen paketti ja haastetta sekä sisältöä löytyy ihan uskomattoman paljon. Sopiva musiikki (omalla kohdallani Caladan Brood) vielä taustalle soimaan, niin kokemus on todella kova.
     
  13. janbo Jäsen

    Lainaus:
    Saksalla täälläkin. Asioiden suunnittelu ja valmistelu on niin tavattoman mukavaa ja tärkeää tässä pelissä. Itse sotaoperaatioiden johtaminen, juurikin Barbarossa parhaimpana esimerkkinä, on toisinaan todella työlästä ja aikaa vievää, etenkin jos suunnitelmat ovat tarkkoja.

    Saksalla on siitä mukava pelata, että kaikki on periaatteessa mahdollista. Aloitin nykyisen tallennuksen vuodesta 1936 ja varsinainen sota syttyi syyskuussa 39. Puolan jyräsin silmänräpäyksessä ja siirsin nopeasti kaikki joukot länteen. Salamahyökkäys Alankomaiden kautta Ranskaan ja patongit antautuivat ennen vuodenvaihdetta 39-40. Tässä vaiheessa tein strategisen suunnanmuutoksen ja pidin Ranskan Euroopan osat itselläni enkä luonut Vichyn hallitusta. Italia kävi nopean ja voittoisan sodan Kreikkaa vastaan (mitä vittua?) ja täsmävahvistusen avulla Britit oli nopeasti lyöty Egyptissä. Saksalaiset jatkoivat samoilla vauhdeilla itään ja seuraavana tuli Irak, Persia, Intia, Burma, Signapore ja Ranskan Indokiina. Nyt on kevät 42 ja Barbarossa valmis alkamaan vuoden myöhässä, joskaan se ei enää ole edes välttämätön, koska lähi-idän öljy ja kauko-idän raaka-aineet pitävät Saksan tehtaat käynnissä ilman lebensraumia Neuvostoliitostakin. Vastapainoksi Japanilaiset ovat edenneet Kiinassa n. sata metriä ja menettäneet varmaan yhtä monta miljoonaa miestä nelivuotisessa asemasodassa. Tästä koko idea kauko-idän valloitukseen lähti, sain villin ajatuksen mennä japsien apuun Etelä-Kiinassa, ensin piti vain vallata pitkä matka sinne päästäkseen.

    Pienemmät maat on myös ihan mielenkiintoista pelattavaa, kunhan valitsee maan tarkasti. Kokeilin joskus Venezuelalla ja luovutin joskus 43-44, kun en siihen mennessäkään saanut omaa neutralityä niin alas, että olisi voinut tehdä mitään kauppasopimuksia luovempia ulkopoliittisia manööverejä. Tämä on ongelma juurikin joillakin Etelä-Amerikan ja mahdollisesti Aasian pikkuvaltioilla.
     
  14. Footless Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Toronto Maple Leafs
    Lainaus:
    Mulla on just joukkojen siirto menossa länteen Puolasta, Tanska otettiin jo ohessa haltuun. Tavoite on napata Alankomaat, Belgia ja Hollanti ennen kuin syksy kunnolla saapuu ja jatkaa samaa vauhtia Jugoslavian kautta Kreikkaan. Muistaakseni uusimmassa päivityksessä Italia julistaa sodan Kreikalle -39 lopussa tai sitten tammikuun vika päivä -40. Joten sitä ennen pitäisi ottaa maa haltuun, jotta saisi kaiken läänin. Sen jälkeen onkin suunnitelmat vähän auki, ehkä hyökkäys Romaniaan, melko varmasti Norjan ja Ruotsin valtaus, mahdollinen Egyptin reissu. -41 sitten Venäjälle voimalla.
     
  15. Steegil Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
    Itse hommasin ton Hearts of Ironin, kun oli hyvässä Steam-tarjouksessa. Mitäs neuvoja voisitte jakaa täydelliselle noviisille? Muita paradoxin pelejä EU IV ja Crusader Kings II on tullut aika paljon pelattua, jos siitä nyt jotain hyötyä on.
     
  16. Footless Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Toronto Maple Leafs
    Lainaus:
    Lähtisin ekaa peliä pelaamaan Saksalla, tuotantoa, väkeä ja tekniikkaa löytyy jo valmiiksi. Aloita vaikka -39 skenaariosta, -36 voi olla vähän tylsä ekaksi peliksi, kun siinä on sitä kaikkea näpräystä käytännössä ekat kaksi vuotta. Diplomacy-valikosta voit laittaa ruksin "automate trade"-kohtaan, joka vähentää tekemistä kivasti. Teknologioista keskity maavoimiin, panssareihin ja ilmavoimiin, ja niistäkin vain niihin tärkeimpiin (maavoimista esim. militiat ja cavalryt voi jättää kokonaan väliin). Laivastoa on aika turha lähteä kehittämään (ekassa pelissä, kokeneempana sitten eri asia), koska liikkeelle pitää lähteä käytännössä nollista. Joukkoja kannattaa alkaa tekemään tietysti samantien lisää, koska väkeä varsinkin itään mennessä tarvii aika pirusti. Älä vedä panssareiden kanssa överiksi, koska muuten tulee ongelmia bensan riittämisen kanssa.

    Historia kannattaa tietysti aina muistaa ja joko noudattaa sitä tai sitten oppia virheistä.
     
  17. janbo Jäsen

    Lainaus:
    Footless ehtikin jo kirjoittamaan hyviä vinkkejä ensimmäiseen peliin. Muutama yleisluontoinen neuvo vielä tulee mieleen. Diplomatiassa tärkeitä asioita on neutrality ja threat. Saadaksesi demokratisella valtiolla julistettua sodan tai liityttyä liittoumaan, tarvitsee neutrality saada tarpeeksi alas. Oikeastaan kyse on neutralityn ja threatin suhteesta. Kun jokin valtio toimii aggressiivisesti, nousee sen threat arvo, mutta tähän vaikuttaa voimakkaasti maantieteellinen sijainti. Esim. Japanin aggressio Kiinassa ei nosta sen uhkaa Suomelle. Akselivalloilla pelatessa tulee pitää mielessä, että kun oma uhkasi nousee, niin liittoutuneiden armeijat ja teollisuus alkavat valmistautumaan sotaan ja heidän tuotantokapasiteettinsa nousee.

    Kun valloitat valtiota, niin tehtävänäsi on vallata ne provinssit, joista saa victory pointeja. Kaikkia ei tarvitse saada, vaan kun saat vallattua suuremman prosentuaalisen osan heidän victory pointeistaan kuin heidän national unitynsä on, niin maa antautuu. Vihollisvaltion national unityä saa laskettua vakoojien avulla ja jos suunnitelmat ovat selvät niin tämä kannattaa luonnollisesti aloittaa jo kauan ennen varsinaista sodanjulistusta/hyökkäystä. National unity vaikuttaa myös sisäpoliittisiin vaihtoehtoihin.

    Tehokkaan komentoketjun rakentamiseksi ja ylipäänsä sen vaikutuksen ja mekanismien ymmärtämiseksi suosittelen katsomaan youtubesta tutoriaalin aiheesta. http://www.youtube.com/watch?v=d95CHl9WQaA

    Tuotannosta vielä. Kun tehtaasi puskevat ulos esim. panssareita niin kansakuntasi "panssarinvalmistustaito" eli armour practical nousee, jolloin seuraava valmistuserä on hiukan nopeampi ja halvempi. Tämä arvo laskee ajan kanssa jos et tuota tankkeja. Eli myös tuotantoa kannattaa suunnitella pitkäjänteisesti.

    Onnea valloituksiin ja mukavaa sosiaalista eristäytymistä... :)

    Lainaus:
    Tuntuu olevan tehokas taktiikka tuo -39 Ranskan jyrääminen. Pelissä siinä onnistumisella tuntuu olevan ilmavoimilla/säällä vähemmän merkitystä kuin historiallisessa skenaariossa. Joskus tietysti myös tekoälyn aivoitukset armeijan rakenteessa -36 skenaariossa aiheuttaa mielenkiintoisia tilanteita. Romania on mielestäni diplomatisesti huonosti toteutettu. Se on mahdotonta saada akselivaltoihin ilman että Neukut vaatisivat Bessarabiaa, eli paras vaihtoehto on hyökätä joko vallatakseen tai tehdäkseen vasallin. Mikäli Egyptin reissu onnistuu niin suosittelen kokeilemaan reittiä Persiasta Bakuun, tekee itärintamasta todella mielenkiintoisen. Yugoslavia on ärsyttävä, tai oikeastaan Italia. Puolet provinsseista menevät välillä jostain syystä Italian haltuun vaikka he eivät olisi laittaneet tikkua ristiin koko sodassa. Enpä muuten ole muistanut päivittää peliä sitten ensimmäisten päivitysten, kiitos sivulauseen vinkistä!
     
  18. Steegil Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
    Lainaus:
    Jotenkin vain aluksi sekaannusta aiheutti toi unittien järkyttävä määrä niin valitsin sitten Irlannin ensimmäiseen peliini ja koin karvaan tappion. Tässä pelissä taitaa sitten olla ilmeisesti melkein mahdotonta päihittää selvästi suurempi valtio, kun EU IV ja Crusader King II se onnistuu aika helpostikkin.
     
  19. Footless Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Toronto Maple Leafs
    Lainaus:
    Meni aika hyvin tuo Ranskan reissu, heinäkuun lopussa oli Vichyn Ranska pystyssä ja elokuun lopussa aloitin sodan Jugoslaviaa vastaan. Ranska teki jotain mitä en muista sen aiemmin kokeilleen, eli yritti tulla Maginot-linjasta läpi ja tulikin itseasiassa. Sain kuitenkin motitettua yhden divisioonan mun linjojen taakse ja iskettyä tyhjään rakoon linjassa. Nopeutti vähän touhua, kun pystyin myös sitä kautta pistämään painetta siinä vaiheessa kun lähdin Belgian kautta vyörymään Ranskaan. Laskuvarjojoukoilla otin Pariisin ympäristön haltuun ja vastarinta oli nopeasti lyöty. Ranskan valtaamisen valmistelut aloitin jo -36, kun laitoin täydet kymmenen vakoojaa laskemaan national unitya, sekin nopeuttaa Ranskan kaatumista huomattavasti.

    Italia sai jonkun kohtauksen ja valtasi Egyptin, Irakin ja Saudit ennenkuin ehdin paikalle. Mulla oli just lähdössä kahdeksan panssaridivisioonaa sinne, mutta siirsin ne sitten Romanian rajalle, kun ei sillä suunnalla ollut oikein mitään järkevää jäljellä.
     
  20. janbo Jäsen

    Lainaus:
    Näin on. Puolustustaistelu voi kuitenkin onnistua etenkin jos maassasi on huono infastruktuuri, joka vaikuttaa huoltoon ja tekee numeraalisesta ylivoimasta huomattavasti heikomman. Mikäli Irlannilla lähdit sotimaan Brittejä vastaan, niin tuossa sodassa ei voi tulla kuin turpaan. :)

    Alussa tosiaan peli tuntuu todella massiiviselta ja sitähän se myös on. Pikkuhiljaa hommaan alkaa tottumaan. Muistelisin itse pelanneeni ensimmäisiä pelejä Ranskalla ja Italialla. Etenkin Ranska on kohtuu selkeä pelattava ja käy hyvästä harjoituksesta sotimiseen, tuotantoon ja tutkimukseen. Tiedät mitä odottaa ja mihin valmistautua, rintamalinjat ovat selkeitä eikä tarvitse sotia useammalla rintamalla.
     
  21. Beagle Boy Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
    Latasin EU IV:n demon ja se tuntuukin toimivan läppärilläni.

    Kysymys: Tuleeko pelistä raskaampi sen edetessä vai toimiiko alkupelin jouheudella tasaisesti?
     
  22. Huerzo Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Ruotsintappajat!
    Lainaus:
    Sellainen mutu, että jos hallinnoit isoa laajenevaa valtakuntaa kuten Espanja tai Englanti siirtomaa-aikansa huipulla, hidastuu peli jonkun verran. Toki asiaan voi hieman vaikuttaa säätämällä pelin asetuksista graafisia detaljeja ym. yksityiskohtia vähemmäksi. Mutta sanoisin että hallussa olevien provinssien määrä vaikuttaa tuohon eniten.
     
  23. Nebula Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
    Kysymys Hearts of Iron -sarjaa pelaaville: Oletteko ratkaisseet synkronisointi ongelmaa moninpelissä? Alussa peli etenee samaa tahtia kaikilla pelaajilla, mutta pelin edetessä hostilla alkaa yleensä mennä aika nopeammin tai muilla hitaammin ja sitten täytyy pistää johonkin kohtaan aina pause päälle, että "saa hostaajan ajan kiinni".
     
  24. Beagle Boy Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
    Hankinkin HOI III:n napsuttelu himooni. Täällä taisi olla pelin tuntijoita.

    Kertokaas tyhmälle kuinka Divisioonia kannattaa rakentaa. Kannattaako laittaa samaan läjään esim panssareita ja kuorma-autolla kulkevia nurmiporia? Kaipaisin myös vähän tietoa epäsuoraa tulta antavista yksiköistä ja pioneereistä, onko heistä mitään iloa?

    Edit. Onkos tohon jotain must have lisäosaa?
     
    Viimeksi muokattu: 21.03.2014 klo 17.22
  25. stunt cock Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    San Jose Sharks, HPK
    HOI 3 divisioonien rakenteluun itse olen suosinut vähän tilanteen mukaisesti erilaisia kokoonpanoja, mutta pääasiallisen rungon wehrmachtista, puna-armejasta, fasistisen Suomi-Ruotsin ja etc. etc. armejoista ovat muodostaneet seuraavat kokoonpanot:

    Panssaridivisioonien runko on muodostunut yhdestä medi panssariprikaatista, kahdesta motorisoidusta jalkaväkiprikaatista, tilanteen mukaan kokoonpanoa on vahvistettu telatykistöllä. Valtakunnan öljyn, teollisuusvoiman ja manpowerin suhteen kokoonpanojen optimaalinen muoto vaihtelee. Mikäli tarve on saada mahdollisimman halvalla hyvät panssarivoimat varmaankin optimaalisin kokoonpano olisi juuri yksi panssari, kaksi mot. inffiä ja pioneerit neljänneksi. Vastustajasta riippuen TD patalijoonalla pystyy hyvin kasvattamaan panssarin läpäisyä (their finest hour -lisäosa, jota suosittelen todella paljon). Tykkien, TD vehkeiden ja muden tukiyksiköiden etuna on se, että ne eivät kasvata combat widghtiä. Divisioonila ollessa jo hyvä kasa käsissä, iskukyvyn vahvistamiseski kannattaa myös tehdä näitä tukiyksiköitä.

    Mikäli supplystä haluaa ongelman, suosittelen rakentamaan raskaita panssareita. Raskaiden osalta itse olen suosinut niitä itsenäisinä prikaateina tai tukemaan parhaita jalkaväkidivisioonia. Itsenäisenä prikaatina raskailla panssareita käytetään läpimurtovaiheessa. Läpimurron syhtyessä pääpaino siirtyy medeille. Jos resursseissa on mahdollisuuksia, suosittelisin myös superraskaita tankkeja. Tosin näissä ei ole mitään järkeä, mutta kuitenkin kivahan niitä on olla...

    Jalkaväki divisioonien suhteen olen suosinut perinteistä kolmen prikaatin muodostamaa kokonaisuutta tykillä vahvistettuna. Sotimisen kannalta kartan logistiikka välilehti antaa hyvää tietoa siitä, mihin panssareita kannattaa keskittää ja missä panssarit aiheuttavat supply painajaisen.