Siviilisäätysi?

  • 6 190
  • 84

Siviilisäätysi?

  • Avioliitto

    Ääniä: 73 18,1%
  • Avoliitto

    Ääniä: 99 24,6%
  • Sinkku

    Ääniä: 194 48,1%
  • Seurustelu

    Ääniä: 37 9,2%

  • Äänestäjiä
    403

Nupe#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pete2004 kirjoitti:
Sori tää voi tulla ehkä vähän väärään ketjuun, mutta mua ihmetyttää yks asia. Jotkut parit kihlautuu siten, että kysyy että mennäänkö kihloihin. tms. Eikö kihlauksen pitäisi olla lupaus avioliitosta. Eikö kihloihin mennä kosimalla toista, eli tavallaan pyytämällä toista "naimisiin". Joskus oikein hirvityttää kun kuulee että ylä-aste ikäiset on mennyt kihloihin.

Joo, itseänikin on tuo ihmetyttänyt. Vaikuttaa vähän, että se on nykyään vaan joku vitun trendi tai jotain, että mennään kihloihin. Tyyliin 2 viikkoa yhdessä niin mennään kihloihin. Jee.

Itse olen ollut tyttöystävän kanssa kohta 3 vuotta yhdessä ja asuneet vuoden saman katon alla, eikä olla kihloissa. Outoa? Nykyään varmaan monenkin mielestä.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pete2004 kirjoitti:
Sori tää voi tulla ehkä vähän väärään ketjuun, mutta mua ihmetyttää yks asia. Jotkut parit kihlautuu siten, että kysyy että mennäänkö kihloihin. tms. Eikö kihlauksen pitäisi olla lupaus avioliitosta. Eikö kihloihin mennä kosimalla toista, eli tavallaan pyytämällä toista "naimisiin". Joskus oikein hirvityttää kun kuulee että ylä-aste ikäiset on mennyt kihloihin.

Kihlauksen pitäisi olla lupaus avioliitosta, mutta monilla se on menettänyt merkityksensä. Itse ainakin perinteitä kunnioittaen aion kihlautua silloin kun olen saanut myöntävän vastauksen kosintaan. Kihloissaoloaika kestänee täten puolisen vuotta tai vähän päälle.

Monesti kun näkee jollakin nuorella kihlasormuksen, tekisi mieli kysyä, että koska häät on. Kihlaus on heille usein vain merkki seurustelusta, mutta oikeastaan minulle riittää se, että itse tiedän lupautuneeni avioliittoon kihlautumisen jälkeen.
 

Evenuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
ö-ö-ö
Kihlautumisesta

Itselläni on hieman erilainen näkökulma aiheeseen.

Minulle henk.koht. kihlat merkitsevät jo samaa sitoutumista kuin avioliitto. Tai no, tuo oli väärin sanottu, koska en pidä avioliittoa itselleni parhaana mahdollisena vaihtoehtona. Voin sitoutu muutenkin, juhlatkin järjestää. Ehkäpä sitten joskus jos kihloihin menen, niin kihlajaiset ovatkin tavallaan "häät", tätä on hieman vaikea selittää :)

Ehkäpä tässä on taustalla joku teini-iästä jäänyt kapina kaikkea konservatiivista kohtaan. Kunnioitan siis ihmisten välistä sitoutumista, en itse avioliittoa niinkään. Mitäpä se sormus juurikaan merkitsee, tai ne hienot juhlat, jos ei kuitenkaan ole sitä vahvaa sitoumusta?
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Ruutuässä kirjoitti:
Monesti kun näkee jollakin nuorella kihlasormuksen, tekisi mieli kysyä, että koska häät on. Kihlaus on heille usein vain merkki seurustelusta, mutta oikeastaan minulle riittää se, että itse tiedän lupautuneeni avioliittoon kihlautumisen jälkeen.
Jos olisit minulta kysynyt (vaikka en kovin nuori ollutkaan kihloihin mennessäni), niin vastaus olisi ollut "ei olla vielä päätetty". Olimme siis päättäneet mennä naimisiin, mutta ajankohta päätettiin sitten joskus myöhemmin.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Evenuel kirjoitti:
Itselläni on hieman erilainen näkökulma aiheeseen.

Minulle henk.koht. kihlat merkitsevät jo samaa sitoutumista kuin avioliitto. Tai no, tuo oli väärin sanottu, koska en pidä avioliittoa itselleni parhaana mahdollisena vaihtoehtona. Voin sitoutu muutenkin, juhlatkin järjestää. Ehkäpä sitten joskus jos kihloihin menen, niin kihlajaiset ovatkin tavallaan "häät", tätä on hieman vaikea selittää :)

Ehkäpä tässä on taustalla joku teini-iästä jäänyt kapina kaikkea konservatiivista kohtaan. Kunnioitan siis ihmisten välistä sitoutumista, en itse avioliittoa niinkään. Mitäpä se sormus juurikaan merkitsee, tai ne hienot juhlat, jos ei kuitenkaan ole sitä vahvaa sitoumusta?

Muista kuitenkin olla antautumatta, esiaviolliset suhteet ennen avioliittoa voivat ajaa sinut turmion tielle, pitää hieman katsoa missä heiluu pimppinsä kanssa. Kenen kanssa hyvänsä voi seurustella ja jopa juhlia mutta ennen kuin pappi on sanonut aamen ei kannatta tyttölapsen antaa kumppanille liikaa"toivoa". Kihlautuminen on ainoastaan lupaus tulevasta, määränpää pitää olla mielessä kokoajan.

Muista että siinä perheessä missä alkoholi on saanut pysyvän jalansijan asuu Onni ja Rauha. :)
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Designer kirjoitti:
Jos olisit minulta kysynyt (vaikka en kovin nuori ollutkaan kihloihin mennessäni), niin vastaus olisi ollut "ei olla vielä päätetty". Olimme siis päättäneet mennä naimisiin, mutta ajankohta päätettiin sitten joskus myöhemmin.

Tuo on kyllä totta, että ajankohtaa ei aina ole selvillä, mutta periaate on sama. Tapauksessasi siis kihlaus oli lupaus avioliitosta ja kunnioitan tekoasi.

Evenuel: Tärkeintähän loppuen lopuksi aina on sitoutuminen, halusi sitten olla naimisissa tai ei. Avioliitto on kirjon keksintöjä, mutta useille se on vain tapa ja merkki sitoutumisesta. Sillä oikeastaan näytetään enemmänkin muille, että ollaan sitoutuneita. Toisilleen tämän voi, ja mielestäni pitääkin, näyttää ihan muulla tavalla.

Ja jotta ei eksyttäisi enempää ketjun aiheesta, vastaan alkuperäiseen kysymykseen, että itse seurustelen ja hyvässä tapauksessa asumme virallisesti saman katon alla lokakuun alussa. Vähän päälle 10 kuukautta on oltu yhdessä ja alusta asti on tuntunut siltä, että tämän ihmisen kanssa haluan viettää loppuelämäni.

PS. Veinille: tuu putsaamaan mun näppis.
 

XeNedra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Avoliitossahan sitä on tullut vähän yli vuoden asusteltua. Voishan sitä jossain vaiheessa tilannetta muuttaa sillä yhdellä pienellä kirjaimella, mutta hyvä näinkin.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
XeNedra kirjoitti:
Voishan sitä jossain vaiheessa tilannetta muuttaa sillä yhdellä pienellä kirjaimella, mutta hyvä näinkin.
Aivoliitto? Vai kirjain pois? Avoliito?
 

Redalert

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Ozzy Osbourne,Black Sabbath
Sinkkunahan sitä meikäläinen tällä hetkellä elelee. Villi ja vapaa... ;-)
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Ruutuässä kirjoitti:
Kihlauksen pitäisi olla lupaus avioliitosta, mutta monilla se on menettänyt merkityksensä. Itse ainakin perinteitä kunnioittaen aion kihlautua silloin kun olen saanut myöntävän vastauksen kosintaan. Kihloissaoloaika kestänee täten puolisen vuotta tai vähän päälle.

Ihan vihjeenä (näin melkein kuukausi lähettämäsi viestin jälkeen, toivottavasti luet vielä) voin kertoa, että mikäli haluaa Helsingin alueella järjestää häänsä, pitää paikat varata jo yli vuosi ennen häitä. En tiedä, mikä on tilanne muualla Suomessa, mutta olen kuullut huhuja tuttavapariskunnilta, että on kyllä hankalaa, jos ei talvihäitä halua.

Esimerkiksi tuleva oma hääpaikkani oli heinäkuun 2006 lauantaiden osalta buukattu jo helmikuussa 2005 täyteen. Suosituimmat kirkot taas ovat ihan yhtä kiven alla. Oman seurakunnan kirkkoon pääsee kohtuullisen hyvin, mutta muut suosituimmat kirkot pk-seudulla ovat täysiä nopeasti. Itse varasimme kirkon ja paikan elokuun lopulle 2006 helmi-maaliskuun vaihteessa. Toukokuun ensimmäisellä viikolla oli tullut samalle lauantaille toinen pari, joka olisi halunnut saman juhlapaikan, mutta me saimme sen, kun oltiin ensiksi varattu. Paikan pitäjä vaan halusi silloin varausmaksun.

Olenkohan kirjoittanut tänne mitään sen kummempaa vielä, ei voi muistaa. No valaistaan sen verran, että olen ollut kihloissa 7kk, asunut avoliitossa noin 3,5 vuotta, seurustelua on yhteensä noin 6,5 vuotta takana. Ja häihin on aikaa reilu vuosi.
 

scholl

Jäsen
Tuosta puuttuu oma siviilisäätyni nimittäin naimaton. Joudun äänestämään sinkkua, mutta se ei ole kyllä siviilisääty. Olen naimaton piste

EDIT: tässä keskustelussa ei ole päätä eikä häntää. Ei voi päättää kihlautua, vaan jos kositaan eli pyydetään naimisiin ja vastaus on myöntävä niin silloin ollaan automaattisesti kihloissa. Ei tietenkään hääpäivä välttämättä ole selvillä heti, vaan sitä aletaan sen jälkeen selvittämään. Kihloihin ei sinänsä voi päättää menevänsä, vaan tosiaan kuten sanottua kihlautuminen on automaattisesti tapahtuva asia silloin, kun kosintaan on vastattu myöntävästi

EDIT2: Listalta puuttuu siviilisäädyt eronnut ja leski. Seurustelen ei sen sijaan ole mikään siviilisääty. Ketään ei kiinnosta sellainen pätkääkään, vaan lomakkeeseen merkataan silloin naimaton
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Heilun seurustelun ja sinkkuuden välimaastossa. Mukavaa, sillä olen ollut sinkkuna tosi pitkän aikaa... Toivottavasti tämä kallistuu seurustelun puolelle lähiaikoina.
 

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
sinkku?

Hiukan hankalaa oli tuohon vastata näin kahden teini monsterin yksinhuoltaja-isänä. Eronnut olen jo vuosia sitten. Sinkku siis parisuhde mielessä, mutta hyvinkin varattu muuten elämäntilanteissa. Tai sitten toisin päin.

-duud-
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Luulen, että paras termi minun kohdallani on 'uusiosinkku'. Stooria on takana, vaan nyt on mauri vapailla markkinoilla. *wink*

PS. Onks tää senssideittipalsta?? Vai ymmärsinko väärin? :p
 

pak

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaikkei se aina niin kivaa olekaan niin, SaiPa.
Naimisissa.

Ja kihlat haettiin kun vaimo kosi. Kihloissa kerettiin olla n. 2 vuotta. Yhteistä taivalta oli ollut n. 1 vuosi takana ja avoliittoa melkein yhtä kauan.
Lapsia on minun, hänen ja meidän eli 3
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
E kirjoitti:
En tiedä, mikä on tilanne muualla Suomessa, mutta olen kuullut huhuja tuttavapariskunnilta, että on kyllä hankalaa, jos ei talvihäitä halua.
Eikä talvihäätkään huono vaihtoehto ole varsinkaan pohjoisemmassa Suomessa, jossa siisti lumikeli saattaa olla hiukan varmempi kuin etelässä. Omat hääni pidettiin 2.3.02 ja olosuhteet olivat mitä mainioimmat; pikkupakkanen, auringon paistetta pilvettömältä taivaalta ja valkoiset hanget metsämaisemalla maustettuna. Mutta säistä on turha ottaa paineita, koska ne korkeintaan kruunaavat juhlan. Jos jotkut häät menevät sisältönsä puolesta säiden vuoksi pilalle, ei sellaisia olisi kannattanut edes suunnitella.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
sampio kirjoitti:
Eikä talvihäätkään huono vaihtoehto ole varsinkaan pohjoisemmassa Suomessa, jossa siisti lumikeli saattaa olla hiukan varmempi kuin etelässä.

Juu ei ollut tarkoitus dissata talvihäitä, todeta vain se fakta, että talvella saa helpommin tilat, kun kysyntä on pienempää kuin kesällä.
 

Isorumailkeä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anonyymit kotikiusatut
sampio kirjoitti:
Eikä talvihäätkään huono vaihtoehto ole varsinkaan pohjoisemmassa Suomessa, jossa siisti lumikeli saattaa olla hiukan varmempi kuin etelässä.

Näinhän se menee. Häät pohjoisessa ja hääyö iglussa. Ei paskempi vaihtoehto. Ja mikä parasta, ei tarvinnut kutsua sukulaisia mukaan. Eivät vieläkään tiedä asiasta yhtään mitään... ettekä sitten juorua.

Ai niin, jos jäi epäselväksi jollekin niin rasti tulee avioliiton kohdalle.
 

Juulia

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa. Sympatioita ei muille heru...
Ollaan mieheni kanssa pidetty yhtä likimain 11 vuotta ja kohta on 5-vuotishääpäivä. Eli ruksi avioliitto-kohtaan. Pian siis lähdetään hääpäiväreissulle ja tänä syksynä suuntana on Tallinna, jossa ollaan 2 yötä.

Enpä enää ole aikoihin miettinyt miltä tuntuisi olla sinkku. Ovat tainneet aivot tehdä sillä alueella tiltin kutakuinkin 7½ vuotta sitten, kun ensimmäinen muksu syntyi =)

Eli aviossa olen ja onnellinen siitä.
 

dal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ne parit
-Seurustelua takana kahen allakan verran ja se kolmaski on ihan lähipäivinä puolivälissä (pikkasen vajaa 2,5v)

-Avoliitossa 1v 3kk

-Kihloissa aika tarkkaan 8kk

Asioihin tulossa päivitystä kesällä -07.

Näillä mennään, ku ei valittamistakaan ole.
 

Hermesfani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes, Kärpät, KPV, Jaro, Werder Bremen
Sinkkunahan tässä mennään. Tosin ei sitä koskaan tiedä... :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös