Sijoitusvinkkejä?

  • 1 085 168
  • 6 080

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Toki näin, mutta kuten sanottua, hieman tylsää tuo on;) Ja ei todellakaan mitään valittamista, jos joku näin tekee, tuottoahan tässä haetaan loppupeleissä, eikä elämyksiä.
Osakesijoittamisen kautta olen oppinut paljon, myös itsestäni. Pelkällä indeksisijoittamisella olisin jäänyt montaa kokemusta köyhemmäksi. Vaikka kokemuksen ja jälkiviisauden rintaäänellä voin sanoa, että indeksisijoittamisen "mummotaktiikalla" omat roposet olisivat tuottaneet paremmin. Kaikki muut perushölmöydet on tehty paitsi lähdetty velkavipupelailuun. Voisinkin tehdä toisenlaisen sijoituskirjan teemalla "älä sijoita kuten minä" - vastavetona wannabe-Buffettien vuorisaarnoille, jotka on tehty ihmistyypeille, joiden hartiat kantavat pään sijaan taskulaskinta.

Nostan hattua niille, jotka hakkaavat sijoitustuotolla indeksin viisikin vuotta putkeen. Pirun vaikea temppu ja syy siihen, miksi katuja reunustaa useampi Avensis kuin Aventador.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Osakesijoittamisen kautta olen oppinut paljon, myös itsestäni. Pelkällä indeksisijoittamisella olisin jäänyt montaa kokemusta köyhemmäksi. Vaikka kokemuksen ja jälkiviisauden rintaäänellä voin sanoa, että indeksisijoittamisen "mummotaktiikalla" omat roposet olisivat tuottaneet paremmin. Kaikki muut perushölmöydet on tehty paitsi lähdetty velkavipupelailuun. Voisinkin tehdä toisenlaisen sijoituskirjan teemalla "älä sijoita kuten minä" - vastavetona wannabe-Buffettien vuorisaarnoille, jotka on tehty ihmistyypeille, joiden hartiat kantavat pään sijaan taskulaskinta.

Nostan hattua niille, jotka hakkaavat sijoitustuotolla indeksin viisikin vuotta putkeen. Pirun vaikea temppu ja syy siihen, miksi katuja reunustaa useampi Avensis kuin Aventador.
Tässä viestissä on kyllä mielenkiintoisia asioita. Tällaisena Wannebe-Buffettin vuorisaarnojen pitäjänä olen aina ajatellut, että sijoittamisen pointti on saada mahdollisimman hyvää tuottoa mahdollisimman pienellä vaivalla sijoituksilleen. Jos joku pystyy oikeasti voittamaan pitkässä juoksussa indeksin, niin eikö tällIaisen ihmisen kannattaisi toimia sijoitusalalla ammatikseen ja tehdä rahat sillä? Eikö se nyt vasta ole hassua, että tekee ammatikseen jotain keskinkertaisia opettajan, poliisin tai insinöörin hommia ja sitten huvin vuoksi voittaa ammattilaiset sijoittamisessa? Sellaisissa pääsee kuitenkin jopa viisinumeroisiin kuukausituloihin ja se ei estä sijoittamista omaan pikkiin siinä sivusssa.

Jos joku on pelaa golfia säännöllisesti 3 lyöntiä alle parin, niin miksei sitten alkaisi ammattilaiseksi.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Tällaisena Wannebe-Buffettin vuorisaarnojen pitäjänä olen aina ajatellut, että sijoittamisen pointti on saada mahdollisimman hyvää tuottoa mahdollisimman pienellä vaivalla sijoituksilleen. Jos joku pystyy oikeasti voittamaan pitkässä juoksussa indeksin, niin eikö tällIaisen ihmisen kannattaisi toimia sijoitusalalla ammatikseen ja tehdä rahat sillä?
En lyttää Buffettin enkä monen muunkaan "gurun" sijoitusohjeita. Itsekin olen kolunnut ne huolella läpi, mutta sortunut silti perusvirheisiin. Huomannut kantapään kautta, että herrojen statukselle on katetta. Ja se vasta sontaa olisi, jos väittäisin aloittaneeni sijoittamisen muun kuin rahan takia. Tai ettenkö vaihtaisi kokemuksia lihavampaan arvo-osuustiliin.

"Sijoittamisen vuorisaarnoista" huolimatta ahne mieli tekee silti tepposensa, enkä varmaan ole ainoa (tuolloin nuori) mieshenkilö, joka luuli olevansa jotenkin erityisen etevä sijoittamaan. (Tässä vaiheessa huomaan kuulostavani AA-kerholaiselta.) No, moni tietää, ettei kieltä kannata painaa metallitankoon pakkasella, mutta kokeilee sitä silti itse. Lukemieni sijoitusopusten lähtökohdatkin tuppaavat olemaan täydellisessä maailmassa, jossa inhimilliset heikkoudet on nollattu.

Tuo pohdintasi sijoitustoiminnan "ammattimaistamisesta" on mielenkiintoinen. Itse en välttämättä haluaisi/osaisi tehdä harrastuksesta tuottavaa työtä, etenkin jos sijoitettavana olisi muidenkin rahoja. Toisaalta, toiminta saattaisi olla pelikirjamaisempaa, jos olisi vastuussa muulle kuin peilikuvalleen.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
"Sijoittamisen vuorisaarnoista" huolimatta ahne mieli tekee silti tepposensa, enkä varmaan ole ainoa (tuolloin nuori) mieshenkilö, joka luuli olevansa jotenkin erityisen etevä sijoittamaan.
En tiedä miten muut tätä ajattelevat, mutta minulle tuo "etevyys" ei ole välttämättä yksistään se juttu.

Ihan oma keskustelunsa toki olisi että mitä etevyydellä tässä yhteydessä tarkoitetaan, mutta jos sen nyt oletetaan pitävän sisällään sijoittamisen teknisen osaamisen (sijoitusinstrumentit, tunnusluvut, talousteorian) lisäksi myös markkinoiden tuntemisen ja niiden kehityksen ymmärtämisen ja sijoittamisen psykologian hallinnan (sekä ymmärryksen että miten muut toimivat, että kyvyn nousta itse sopuli-ilmiön yläpuolelle)

Minulle ammattimainen sijoittaminen on ennenkaikkea helvetin kovaa työtä (en siis itse sitä tee, mutta olen toimintaa päässyt joskus seuraamaan). Markkinoita pitäisi jatkuvasti seurata intensiivisesti eli seurata kotimaan pörssin lisäksi aasiaa ja yhdysvaltoja, lukea analyysejä, lehdistötiedotteita sekä seurata eri toimialoja. Se on työ joka vie helposti 60-70 tuntia viikossa eikä markkinat pidä lomaa koskaan.

Minulle ajatus, että joku voisi otona tai muuten amatööripohjalla kilpailla parhaita vastaan on naiivi ja ylimielinen. Sama kun olisi sitä mieltä, että voisi voittaa parhaat golf- tai nhl-ammattilaiset harrastepohjalta. Siinä antaa niin paljon tasoitusta, että pelkkä lahjakkuus tai etevyys ei vaan riitä. Jos taas ei ole samalla lähtökohdalla eli tee tuota ammattimaisesti eli saa siitä palkkaa, niin silloin moinen ajankäyttö ei ole taas perusteltua. Ei kenenkään kannata kiertää PGA-touria omilla rahoillaan.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En tiedä miten muut tätä ajattelevat, mutta minulle tuo "etevyys" ei ole välttämättä yksistään se juttu.

Ihan oma keskustelunsa toki olisi että mitä etevyydellä tässä yhteydessä tarkoitetaan, mutta jos sen nyt oletetaan pitävän sisällään sijoittamisen teknisen osaamisen (sijoitusinstrumentit, tunnusluvut, talousteorian) lisäksi myös markkinoiden tuntemisen ja niiden kehityksen ymmärtämisen ja sijoittamisen psykologian hallinnan (sekä ymmärryksen että miten muut toimivat, että kyvyn nousta itse sopuli-ilmiön yläpuolelle)

Minulle ammattimainen sijoittaminen on ennenkaikkea helvetin kovaa työtä (en siis itse sitä tee, mutta olen toimintaa päässyt joskus seuraamaan). Markkinoita pitäisi jatkuvasti seurata intensiivisesti eli seurata kotimaan pörssin lisäksi aasiaa ja yhdysvaltoja, lukea analyysejä, lehdistötiedotteita sekä seurata eri toimialoja. Se on työ joka vie helposti 60-70 tuntia viikossa eikä markkinat pidä lomaa koskaan.

Minulle ajatus, että joku voisi otona tai muuten amatööripohjalla kilpailla parhaita vastaan on naiivi ja ylimielinen. Sama kun olisi sitä mieltä, että voisi voittaa parhaat golf- tai nhl-ammattilaiset harrastepohjalta. Siinä antaa niin paljon tasoitusta, että pelkkä lahjakkuus tai etevyys ei vaan riitä. Jos taas ei ole samalla lähtökohdalla eli tee tuota ammattimaisesti eli saa siitä palkkaa, niin silloin moinen ajankäyttö ei ole taas perusteltua. Ei kenenkään kannata kiertää PGA-touria omilla rahoillaan.

Toisaalta jos oletetaan markkinat tehokkaaksi, kukaan ei pysty tekemään ylituottoja pitkässä juoksussa. Toisaalta taas harrastelijasijoittaja saa 50% todennäköisyydellä indeksiä paremman tuoton valitsemalla osakkeet arvalla. (Jos jätetään kulut huomioimatta)
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Toisaalta jos oletetaan markkinat tehokkaaksi, kukaan ei pysty tekemään ylituottoja pitkässä juoksussa. Toisaalta taas harrastelijasijoittaja saa 50% todennäköisyydellä indeksiä paremman tuoton valitsemalla osakkeet arvalla. (Jos jätetään kulut huomioimatta)
Amatööri voi onnella voittaa yhden reiän ammattilaista vastaan lyömällä hole-in-onen tai tekemällä birdien par-kolmosella. Pitkässä juoksussa saumaa ei ole.

Itse en myös jättäisi kuluja huomioimatta. Enkä veroja.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Amatööri voi onnella voittaa yhden reiän ammattilaista vastaan lyömällä hole-in-onen tai tekemällä birdien par-kolmosella. Pitkässä juoksussa saumaa ei ole.

Itse en myös jättäisi kuluja huomioimatta. Enkä veroja.

Jälleen jos oletetaan markkinat tehokkaiksi, eivät edes ammattilaiset pysty tekemään ylituottoja indeksiin nähden.

Buffet on sanonut, että on tavannut elämänsä aikana noin viisi ihmistä, joiden uskoo voittavan indeksin pitkässä juoksussa.

Tietysti ammattilaiset eivät halua tavallisen osakesäästäjän kuulevan tälläistä, vaan suosittelevat omaa rahastoaan jossa kulut 1,5-2% vuodessa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jälleen jos oletetaan markkinat tehokkaiksi, eivät edes ammattilaiset pysty tekemään ylituottoja indeksiin nähden.

Buffet on sanonut, että on tavannut elämänsä aikana noin viisi ihmistä, joiden uskoo voittavan indeksin pitkässä juoksussa.

Tietysti ammattilaiset eivät halua tavallisen osakesäästäjän kuulevan tälläistä, vaan suosittelevat omaa rahastoaan jossa kulut 1,5-2% vuodessa.
En tiedä mikä on ylituoton määritelmä on, mutta uskon että totuus on tuolta väliltä. Suurin osa ammattilaisista ei voita indeksiä (kivijalkapankkien rahastojen hoitajat yms). Silti niitä jotka voittavat on enemmän kuin viisi. Buffett on varmasti yksi heistä itse, mutta ihan niin ainutlaatuinen hänkään ei ole. Buffett ei tietenkään tällaista halua kuulla, vaan suosittelee omaa rahastoaan.

Kun sijoituspääoma on riittävän iso, niin kulujen määrä tippuu murto-osaan tuosta.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiedä miten muut tätä ajattelevat, mutta minulle tuo "etevyys" ei ole välttämättä yksistään se juttu.

Ihan oma keskustelunsa toki olisi että mitä etevyydellä tässä yhteydessä tarkoitetaan, mutta jos sen nyt oletetaan pitävän sisällään sijoittamisen teknisen osaamisen (sijoitusinstrumentit, tunnusluvut, talousteorian) lisäksi myös markkinoiden tuntemisen ja niiden kehityksen ymmärtämisen ja sijoittamisen psykologian hallinnan (sekä ymmärryksen että miten muut toimivat, että kyvyn nousta itse sopuli-ilmiön yläpuolelle)

Minulle ammattimainen sijoittaminen on ennenkaikkea helvetin kovaa työtä (en siis itse sitä tee, mutta olen toimintaa päässyt joskus seuraamaan). Markkinoita pitäisi jatkuvasti seurata intensiivisesti eli seurata kotimaan pörssin lisäksi aasiaa ja yhdysvaltoja, lukea analyysejä, lehdistötiedotteita sekä seurata eri toimialoja. Se on työ joka vie helposti 60-70 tuntia viikossa eikä markkinat pidä lomaa koskaan.

Täytyy myös muistaa, että sijoittamisen luonne on muuttunut ja tulee muuttumaan vielä enemmän jostain Buffetin nuoruuspäivistä. Sijoitusmarkkinat ovat pitkälti bottien hallussa ja se (ne) joka osaa koodata parhaimmat algoritmit voittaa. Botit pystyvät lukemaan ja tulkitsemaan raakadatan lisäksi tekstiä, kuvaa, ääntä yms jo nykyään varsin tehokkaasti ja tulevaisuudessa aina vain paremmin.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Itse kun kahlaan paljon sijoittamiseen liittyviä foorumeita, niin aika useinhan siellä törmää ihmisiin jotka polleana puhuvat voittaneensa indeksin. Polleimmat jopa kehuvat että peräti viiden vuoden aikajaksolla mitä ovat touhua harraataneet. Minä olen kuitenkin samaa mieltä palstaveljien kanssa, että mikäli uskoo voittavansa 25v ajalta indeksin, kannattaa miettiä ammattimaiseksi sijoittajaksi ryhtymistä. Siinä meillä on uusi Warren Buffet syntynyt. Warrenista puheen ollen, kyseisestä henkilöstökin lentää aika yliampuvaa legendaa. Olen useasti törmännyt väitteisiin että WB on voittanut indeksin joka vuosi jo kuinka monta vuotta putkeen. Eikös WB jäänyt IT-kuplan aikoihin vuoden-pari selvästi indeksille? Kaveri piti kiinni periatteistaan (älä sijoita siihen mistä et ymmärrä) ja Warren ei ymmärtänyt miksi jotkut yhtiöt ovat P/E-luvulta 900 kannarravia sijoituksia. Kupla puhkesi, monet hävisivät paljon rahaa. Indeksit paukkuivat rajusti pakkasella, mutta Buffetin salkun kehitys muistikuvieni mukaan meni jopa plussan puolelle samaan aikaan. Kuitenkin, vähän pistää hymyilyttämään miten monet kuvittelevat voittavansa helposti indeksin. Nuoruuden intoa hyvin pitkälle. Minäkään 2012 aloittaneena en ole kunnon tyrskyjä vielä edes kokenut.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Voisiko joku ystävällisesti linkittää tähän keskusteluun linkin sellaiseen rahastoon, jossa tuotto on ylittänyt vertailuindeksin sanotaanko nyt vaikka 20 vuoden aikajänteellä.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Voisiko joku ystävällisesti linkittää tähän keskusteluun linkin sellaiseen rahastoon, jossa tuotto on ylittänyt vertailuindeksin sanotaanko nyt vaikka 20 vuoden aikajänteellä.

Buffetin Berkshire Hathaway. Niin kuin edellämainittu on sanonut, kovin paljon sellaisia ihmisiä ei maailmassa ole jotka temppuun vuodesta toiseen pystyvät.
 

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Niin kuin edellämainittu on sanonut, kovin paljon sellaisia ihmisiä ei maailmassa ole jotka temppuun vuodesta toiseen pystyvät.

Joo, eikä siihen pysty edes Buffett. Berkshire on hävinnyt tällä vuosikymmenellä yleisindeksille ainakin viitenä vuotena. Buffett tuntuu jäävän indeksistä varsinkin nousumarkkinoiden loppupäässä. Tälläkin hetkellä firmalla on miljardeja dollareita odottamassa sitä, että isojen ja vakaiden suuryrityksien osakkeita saisi edullisemmalla hinnalla. Kunhan seuraava notkahdus pörssissä tapahtuu, ryntää Omahan oraakkeli kaupoille. Omat haasteensa tuo vielä järjettömän suuret pääomat mitä pitää sijoittaa. Pienemmillä varoilla olisi helpompi tehdä prosentuaalisesti parempaa tulosta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Joo, eikä siihen pysty edes Buffett. Berkshire on hävinnyt tällä vuosikymmenellä yleisindeksille ainakin viitenä vuotena. Buffett tuntuu jäävän indeksistä varsinkin nousumarkkinoiden loppupäässä. Tälläkin hetkellä firmalla on miljardeja dollareita odottamassa sitä, että isojen ja vakaiden suuryrityksien osakkeita saisi edullisemmalla hinnalla. Kunhan seuraava notkahdus pörssissä tapahtuu, ryntää Omahan oraakkeli kaupoille.
Onko tämä nyt sitten hyvää vai huonoa sijoittamista? Eihän kyseessä mikään vuosittainen kilpailu ole, joten vertailua indeksiin voidaan tehdä myös taloussykleittäin. Se että kuka osaa arvata kuplan puhkeamisen hetken on nähdäkseni enemmän arvauskilpailu kun jostain reaalimaailman tekijöistä pääteltävissä oleva ja siten osaamista mittaava asia.
 

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Onko tämä nyt sitten hyvää vai huonoa sijoittamista? Eihän kyseessä mikään vuosittainen kilpailu ole, joten vertailua indeksiin voidaan tehdä myös taloussykleittäin. Se että kuka osaa arvata kuplan puhkeamisen hetken on nähdäkseni enemmän arvauskilpailu kun jostain reaalimaailman tekijöistä pääteltävissä oleva ja siten osaamista mittaava asia.

Hyvää sijoittamistahan se on kun osaa ostaa silloin kun on edullista ja pysyä poissa markkinoilta kun hinnat ovat huipussaan. Tarkoitus ei ollut moittia Buffettia vaan huomauttaa, että hänkään ei lähellekään joka vuosi huitele indeksin yläpuolella. Tällä hetkellä Bekshiren B-osake on hyvä defensiivinen vaihtoehto niille, jotka uskovat osakkeiden olevan tulossa alas lähitulevaisuudessa. En kyllä itsekään ostaisi nyt esim. S&P 500-rahastoa.
 
En kyllä itsekään ostaisi nyt esim. S&P 500-rahastoa.

Olisitko samaa mieltä, jos aloittaisit vasta nyt sijoittamisen ja sijoitushorisontti on 30 vuotta? Istuisitko mieluummin rahojen päällä vai mihin kohteeseen työntäisit? Nyt on toki surkea aika aloittaa sijoittaminen, mutta jos ei koskaan aloita, niin... vaikka ATH-lukemat kuumottaa, niin nekin tullaan vielä rikkomaan, kunhan horisontti on tarpeeksi pitkä. Tai näin mä olen ajatellut ja siksi ostanut S&P:n kaltaista rahastoa.
 

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Olisitko samaa mieltä, jos aloittaisit vasta nyt sijoittamisen ja sijoitushorisontti on 30 vuotta? Istuisitko mieluummin rahojen päällä vai mihin kohteeseen työntäisit? Nyt on toki surkea aika aloittaa sijoittaminen, mutta jos ei koskaan aloita, niin... vaikka ATH-lukemat kuumottaa, niin nekin tullaan vielä rikkomaan, kunhan horisontti on tarpeeksi pitkä. Tai näin mä olen ajatellut ja siksi ostanut S&P:n kaltaista rahastoa.

Ei indeksirahaston ostaminen ole koskaan huono idea kunhan sitä ei tee isoina ostoina lyhyessä ajassa vaan tekee kuukausittaisia ostoja pitkän aikaa. Siinä olet oikeassa että parempi aloittaa vaikkakin sitten ATH-aikaan kuin jäädä jahkaamaan. Oma ostamatta jättäminen johtuu vaan siitä että olen jo mukana markkinoilla ja uskon, että S&P500:aa saa parin vuoden sisään halvemmalla kuin nyt, vaikka se nousisikin ensin 20-30%. Mutta tämä on vain tämmöisen diletanttisijoittajan mutuilua.
 

Lomppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Buffettihan sanoi, että ihmeellistä venkoilua nuiden ATH-lukemien ympärillä. Hän on ollut mukana kun Dow oli 200 ja nykynuoriso tulee näkemään hetken kun Dow rikkoo 100.000.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Hyödyntäkää markkinoiden anomaliat, se on salaisuus ylituottoihin. Tällä hetkellä esim Outokumpu on lyöty about 30% alas huipuistaan vaikka Q1 oli erittäin kova, Q1 eps 0.42 ja Q2 ohjeistus "hieman alempi" (varovaisesti 0.3€). Kurssi tällä hetkellä vajaa 8€ ja Q2 jälkeen EPS varovaisesti 0,7€.

Eli siis ekan halfin tuloksella (Q2 oletus) tarjolla on PE12 firma ilman että H2:lla tehtäisiin yhtään voittoa. Rahastot hakkaa koko sektorin alas koska Kiina tms.Ja tämä tilanteessa missä Outokummun jenkkien tehdas on ensimmäistä kertaa voitollinen ja vasta kiipeämässä kohti täyttä tuotantoa.
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Hyödyntäkää markkinoiden anomaliat, se on salaisuus ylituottoihin. Tällä hetkellä esim Outokumpu on lyöty about 30% alas huipuistaan vaikka Q1 oli erittäin kova, Q1 eps 0.42 ja Q2 ohjeistus "hieman alempi" (varovaisesti 0.3€). Kurssi tällä hetkellä vajaa 8€ ja Q2 jälkeen EPS varovaisesti 0,7€.
Eli nyt puhutaan firmasta, jonka osake vähän yli vuosi sitten maksoi neljänneksen nykyarvosta, ja kymmenkunta vuotta sitten kymmenen kertaa nykyarvon. Oletko varma, että se anomalia on tämän vuoden 30% lasku?
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hyödyntäkää markkinoiden anomaliat, se on salaisuus ylituottoihin. Tällä hetkellä esim Outokumpu on lyöty about 30% alas huipuistaan vaikka Q1 oli erittäin kova, Q1 eps 0.42 ja Q2 ohjeistus "hieman alempi" (varovaisesti 0.3€). Kurssi tällä hetkellä vajaa 8€ ja Q2 jälkeen EPS varovaisesti 0,7€.

Eli siis ekan halfin tuloksella (Q2 oletus) tarjolla on PE12 firma ilman että H2:lla tehtäisiin yhtään voittoa. Rahastot hakkaa koko sektorin alas koska Kiina tms.Ja tämä tilanteessa missä Outokummun jenkkien tehdas on ensimmäistä kertaa voitollinen ja vasta kiipeämässä kohti täyttä tuotantoa.

Kantapään kautta olen oppinut, että se ei perkele riitä, että p/e on kuluvan vuoden tuloksella alhainen, jos seuraavina vuosina e rommaa kunnolla. Näissä yhtiöissä on johto vielä ennustanut itse tuloksen kovaa kasvua, joten yhtiö vaikuttanut poikkeuksellisen alihinnoitellulta.

Mutta toki, jos p/e on alhainen ja on odotettavissa että tulos ei laske tulevina vuosina, niin yleensä sijoitus kannattaa. Kuitenkin ilmeisesti outokummullakin on hiukan epävarmuutta tulevien vuosien näkymissä.
 

Zale

Jäsen
Tällä hetkellä oma mielenkiinto on Bittiumissa ja Reveniossa.

Bittiumille tullee tämän vuoden aikana ensimmäiset päätelaitetilaukset Meksikoon MexSat-järjestelmään, minkä takia tulosparannusta olisi luvassa jo 2018. Lisäksi Bittium pyrkii mm IOT ja terveydennhuollon kasvaviin markkinoihin mukaan. Tuolta löytyy mielestäni hyvää arviota, jonka Inderes antanut: osakeareena.fi • Bittium Oyj

Reveniolla HOME kotimittari saanut myyntiluvat jenkkeihin ja lisäksi päivitetyn icare-silmäpainemittarimallin myynti menossa. Kasvua on tullut tasaisesti ja jatkokin näyttää hyvältä, koska varteenotettavia kilpailijoita ei juuri ole. Myös kehitteillä/testattavana oleva pienten lasten astman diagnostiikkaan ja seurantaan tarkoitettu Ventica voi olla seuraava jättipotti Revelle.
 

minarc

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo, Boston Bruins
Tällä hetkellä oma mielenkiinto on Bittiumissa ja Reveniossa.

Bittiumille tullee tämän vuoden aikana ensimmäiset päätelaitetilaukset Meksikoon MexSat-järjestelmään, minkä takia tulosparannusta olisi luvassa jo 2018. Lisäksi Bittium pyrkii mm IOT ja terveydennhuollon kasvaviin markkinoihin mukaan. Tuolta löytyy mielestäni hyvää arviota, jonka Inderes antanut: osakeareena.fi • Bittium Oyj
Olen ehdottomasti samaa mieltä, että Bittium on erittäin mielenkiintoinen osake tällä hetkellä.

Osakkeita vain 36 miljoonaa, joka johtuu 2 vuotta sitten myydystä Automotive puolesta, jonka jälkeen osakemäärä pieneni reilut 70%.

Tuotteita valmiina, myyntiä odotellaan. Erittäin vaativia ja hankalia kauppoja kun kyseessä on lähinnä puolustusvoimille ja viranomaismarkkinoille olevia tuotteita, joten myös yrityksen tiedotuspuoli on täysin olematonta.

Mexsat. 2 vuotta sitten 19,5 miljoonan tilaus kehitellä 3 erilaista kannettavaa sateliittipuhelinta Meksikoon. Laitteet toimii ja yhtiökokouksessa kerrottu että ainoa kannettava laite, joka järjestelmässä toimii. Systeemin koko näiltä osin 145000 käyttäjää. Puhelinten tilaus tulee erikseen (jos tulee). Meksiko voi tilata puhelimet myös muualta (öö mistä?) ja Bittium saa vain rojaltit, mutta oletettavasti Bittium toimittaa myös tuotteet, kappalehinnan arvio huitelee 1000-2000e. Tästä voi kuulua jotain ihan lähikuukausina.

Tietoturvapuhelin viranomaiskäyttöön. Nokia esittelee messuillaan tätä yhteistyökumppanin laitetta, myös jenkkiarmeijan hovihankkijalla Harriksella on tästä omalla logollaan oleva versio. Hyvä mahdollisuus päästä jenkkien tulevaan Firstnet viranomaisverkkoon, jonka rakentamisesta Nokia saanee ison siivun. Myös Ranskaan ja Englantiin? kauppoja meneillään, Viron puolustusvoimat myös asiakkaana (Nato-maa). Tällä hetkellä ylivoimaisesti kovin laite tähän kisaan mm. videokuvan lähetys sekä parhaiten yhteensopiva eri verkkoihin, toki vastustajat kehittyy ja näissä kisoissa teknisesti paras laite ei aina tule valituksi.

Muita puolustusvoimien laitteita ja varsinkin salattua radioliikennettä, verkko ja 5G osaamistakin löytyy, myös luultavasti hyötyy tulevista hävittäjäkaupoista.

Terveysteknologia. Bittium osti 2016 loppuvuonna Megakoto Oy:n joka sai äsken 650000e tilauksen pelkästään Jyväskylän alueelta.

Kurssi nyt 6,45e ja rahaa on kassassa noin 90 miljoonaa, eli luokkaa 2,5 euroa osakkeelle. Ensimmäinen kunnon uutinen kadottaa osakkeiden myyntilaidan ja pikatilin hakijoita tuskin paljoa löytyy jotka ovat jääneet lapun omistajiksi ja luopuuvat silloin kun ensimmäinen positiivinen kauppa tulee ja osakemäärä tosiaan on erittäin pieni. Osaketta on osittain painanut Ericssonin asiakassuhteen raju pieneneminen tai loppuminen, vaikka sille ei taida todellisuudessa isoa vaikutusta olla yrityksen tekemiseen. Erinomaiset mahdollisuudet, jotka on aika maltillisesti kurssiin hinnoiteltu.

En ole sisäpiirissä, lueskellut vain Kauppalehden ja Osakeareenan Bittium keskusteluita nelisen vuotta ja mukana omistaja kolmisen vuotta, Bittiumin osuus omasta salkusta 30%.

Helppo näissä kasvuyhtiöissä ajatella, että nousua tapahtunut jo niin paljon että ei enää haluja lähteä mukaan, itse olen tälläisestä ajattelutavasta maksanut isot oppirahat kun odotellaan ensin nousuja lisää ennen lopullista ostopäätöstä, mutta Bittiumia jos vertaa tilanteeseen jossa Automotive myytiin, tarjottiin lapuista 5,04e ja myyjiä oli niin paljon, että osakekanta pieneni noin 73%. Tähän ajateltuna juna ei ole jättänyt, nousu on ollut erittäin maltillista mahdollisuuksiin nähden.

Muutaman viestin tällekkin palstalle olen aikoinaan laittanut omista lapuistani, omistan ja haluan pelkästään osakkeita joilla kuvittelen tekevän tulevaisuudessa tiliä enkä mieti osinkoja: Nokia, Bittium, F-Secure, Nixu, SSH ja 2017 hankinta oli Revenio. Pienin sijoitus SSH taitaa nyt olla vähän suossa kun Sonyn oikeudenkäynti meni puihin, mutta muilla menee hyvin ja luottoa löytyy että oikeat hevoset on valittu.
 
Viimeksi muokattu:

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei tosiaan pitäisi uskoa kauniita mainospuheita kivijalkapankkien rahastosäästämisen järkevyydestä. Osuuspankin asiakkaana tuli sellainen tunne, että tämähän on laillistettu ryöstö. Onneksi ei mitään järin suurta persnettoa tullut, kun tajusin ajoissa laittaa homman poikki. Mutta puheet siitä, että esim. OP-ryhmä takoo miljoonien eurojen tulosta, niin ihmekös tuo, kun ne asiakkaiden selkänahasta revitään, hallintopalkkioiden ja juokseviemn kulujen ollessa suhteellisesti aivan poskettomat. Nordnetin kautta homma pelittää paremmin ja sieltä on löytänyt edullisempia vaihtoehtoja säästämiseen.
 
Viimeksi muokattu:

bart

Jäsen
Ei tosiaan pitäisi uskoa kauniita mainospuheita kivijalkapankkien rahastosäästämisen järkevyydestä. Osuuspankin asiakkaana tuli sellainen tunne, että tämähän on laillistettu ryöstö.
Älä muuta viserrä. Itse tein aikanaan tyhmästi, kun avasin vapaaehtoisen Skandia -eläkevakuutuksen Alexandrian kautta. Ei vain tullut asiaan sen tarkemmin perehdyttyä varsinkin kun pikaisella nettiselailulla olisi tajunnut pysyä kaukana koko puljusta. En tarkkaan muista kuluja, mutta korkeat ne olivat. Kun eläkevakuutus siirtyi OP:n hallintaan, niin kulut tippuivat roimasti, mutta ovat silti tälläkin hetkellä useampia satasia vuodessa. Tuossa siirtymävaiheessa olisi voinut irtisanoa vakuutuksen vaan sekin olisi tullut niin kalliiksi, etten raaskinut tehdä sitä. Vaikka näin jälkeenpäin sekin taisi olla virhe. Eipä ole tullut enää noita maksuja maksettua ja taitaa se vähäkin pääoma kadota noihin kuluihin ennen eläkeikää.

Tuossa viitisen vuotta takaperin aloin sitten sijoittaa aiemmin eläkevakuutukseen menneet varat Seligsonin passivirahastoihin. Onhan se tuotto ollut niissä ihan toista maata verrattuna tuohon eläkevakuutukseen tai ylipäänsä OP:n rahastoihin. Olisi pitänyt tajuta tämä vain jo silloin reilut 15 vuotta sitten.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös