Sijoitusvinkkejä?

  • 1 077 506
  • 6 063

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Tätä se mun uneni ties, Sotkamo Silveriä pari kertaa viikolla salkkuun ja tänään uutinen, että suunnittelu käyntiin. Katotaan mihin asti osake jaksaa.
Kait sietltä kaljarahat ainakin saa.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Aika arvokkaitahan osakkeet ovat tällä hetkellä. Yleensä osakkeet ovat keväisin tulleet alaspäin ja tasaisesti korjanneet arvoaan kohti seuraavaa osingon maksua seuraavana keväänä. Jonkin verranhan on ollut ennustuksia kurssien korjausliikkeestä alaspäin, mutta tuskin mitään 2012 vuoden kaltaisia alennusmyyntejä on tiedossa lähiaikoina.

Yksittäisistä osakkeista on vaikea poimia mitään kroonisen aliarvostettua tällä hetkellä. Outotecia olen lisäillyt kurssin käydessä melkoisen alhaalla metallien maailman markkinoiden hinnan käydessä pohjilla. Putoaviin kursseihin ostelussa lyhyellä aikavälillä usein liittyy tiettyä vitutusta, mutta itse olen aina pärjännyt, kun ostot ovat ajottuneet laskeviin kursseihin. Jos malttia löytyy muutama vuosi, uskaltaisin suositella Outoteciä. Varmasti nykyhinnoilla kurssisa on vielä parantamisen varaa metallien kysynnän kehittyessä toivottavasti ylöspäin.

Muutenkin omana strategiana on ollut lähinnä hyvien firmojen osakkeiden ostaminen yleisindeksin pudotessa. Viiden ja kuuden tuhannen pisteen rajat ovat olleet itselleni selvimpiä merkkejä hankintoihin. Huipulta en ole koskaan onnistunut myymään ja huipun hoksaaminen on ainakin itselleni liian vaikeaa. Pohjien metsästämistä en myöskään ole harrastanut eikä niillä absoluuttisilla pohjilla olekkaan niin väliä pitkässä juoksussa tälläiselle buy&hold sijoittajalle.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Muutenkin omana strategiana on ollut lähinnä hyvien firmojen osakkeiden ostaminen yleisindeksin pudotessa. Viiden ja kuuden tuhannen pisteen rajat ovat olleet itselleni selvimpiä merkkejä hankintoihin. Huipulta en ole koskaan onnistunut myymään ja huipun hoksaaminen on ainakin itselleni liian vaikeaa. Pohjien metsästämistä en myöskään ole harrastanut eikä niillä absoluuttisilla pohjilla olekkaan niin väliä pitkässä juoksussa tälläiselle buy&hold sijoittajalle.

Sama lähtökohta on ollut itsellä, koittanut ostaa alhaalla ja myydä osa pois nousun jälkeen..
Nokiaa ostin silloin kun se oli hakattu tosi alas 1.71€, nyt 4.92 (187%). On käynyt yli 6€...
Finnair 1.85 -> 4.68 (153%)
Sanoma 3.91 -> 7.96 (103%)
Kun tein ostoja OMXH oli alle viiden tuhannen, ja tein päätöksen myydä varovaisuusperiaatteella pois, kun indeksi nousee. Indeksi siis minulle kuvaa taloutta, nousukausi ja laskukausi. En odota ohi menevää huippua, vaan myyn kun voitto on selvänä näkyvissä. Myin kolmanneksen pois, kun OMXH nousi yli 8500 ja uudelleen kolmanneksen, kun nousi yli 9000... Eli ainakin omansa on saanut pois ja salkussa vielä näitä jäljellä lähes samalla arvolla, kuin ostettu.
Nyt siis myyntien jäljiltä tilillä rahaa, jolle en keksi käyttöä. Odotanko romahdusta ja ostan sen jälkeen vai ostanko nyt ja itken, kun romahtaa?

Lisäksi salkussa Nordeaa ja Teliaa, ne aikalailla ostoarvoissa. Toinen plussalla ja toinen miinuksella. Pienet osingot sieltä tulossa.
Selvästi miinuksella vielä Outokumpu, mutta onneksi varsin pienellä euromäärällä.
Rahastoon satanen kuussa, se pitäisi varmaan kohta myydä ainakin osittain pois, kun voitto on nyt näkyvissä. Ennenkuin romahtaa.

Mitä nyt kannattaisi tehdä noilla myynneistä saaduilla rahoilla, jos haluaa olla varovainen sijoittaja, joka ei halua menettää sijoituksen arvoa?
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Nokian Lumiat ja windows käyttäri ovat olleet suomalaisille piensijoittajille kuin taivaan lahja. Itse olen myös pärjännyt Nokian kanssa vaikka välillä arvo oli 1/3 keskimääräisestä hankintahinnasta. Windows käyttäri tuntui niin hyvältä, että pakkohan sen on menestyä. Väärässä olin, mutta mitä sen väliä, kun muhkea turskakasa muuttui seiskan hintoihin. Alashan kurssi on siitä tullut, mutta suunta on ollut varsin positiivinen viimeaikoina. Kerrankin aloitteliamainen omat pois ja keskihinta alas taktiikka onnistui. Välissä tosin kurssi sahasi aika pahasti osareiden välissä ja jokainen osari tiputti kurssia taas alas. Välillä jo meinasi oma usko loppua, mutta "katotaan loppuun asti" menttaliteetti kesti.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Yksi vähäriskinen vaihtoehto olisi rahojen makuuttaminen hyväkorkoisilla Bank Norwegianin ja TF Bankin talletustileillä. Edellä mainittu tarjoaa 1,75% korkoa ja talletussuojaa reiluun 200 000 euroon asti. Arvopaperin juttu pankista.

Ruotsalainen TF Bank tarjoaa 1,60% koron, talletussuoja 100 000 euroa. TF Bankissa on nostorajoituksena 2 ilmaista nostoa vuodessa, kun taas Norwegianilla ei ole rajoituksia. Lunastuksia ei myöskään voi tehdä netin kautta.

Enpä sano muuta kuin että tuo "hyväkorkoinen" tili tarjoaa inflaatiokorjattuna alle prosentin tuottoa. Toki makuutustilinä ihan ok mutta ei voida puhua mistään sijoituksesta. Jos sijoitushorisontti vähänkään pidempi niin parempia vaihtoehtoja on paljon.

Niin, varsinkin kun vaikkapa Oravan esimerkki ei hirveästi kannusta kiinteistö/vuokramarkkinoihin sijoittaviin rahastoihin investoimiseen.

Orava on pyramidikusetus johon ei kannata koskea, oikeita REITejä löytyy esim. Nordnetin kautta kymmeniä.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Enpä sano muuta kuin että tuo "hyväkorkoinen" tili tarjoaa inflaatiokorjattuna alle prosentin tuottoa. Toki makuutustilinä ihan ok mutta ei voida puhua mistään sijoituksesta. Jos sijoitushorisontti vähänkään pidempi niin parempia vaihtoehtoja on paljon.
Onhan tuo korko aivan helvetisti parempi kuin mitä yksikään suomalainen pankki tarjoaa tällä hetkellä. Eihän tuolla mitään suuria tuottoja tietenkään haeta, mutta vinkkini olikin osittain vastaus danalle, joka haki vähäriskistä sijoituskohdetta nyt kun korot ovat tapissa. Tuon vähäriskisempää kohdetta en keksi, TF:ssä/Norwegianissa makuuttamisesta nyt kuitenkin hyötyy enemmän kuin joistain obligaatioista tai vastaavista.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Onhan tuo korko aivan helvetisti parempi kuin mitä yksikään suomalainen pankki tarjoaa tällä hetkellä. Eihän tuolla mitään suuria tuottoja tietenkään haeta, mutta vinkkini olikin osittain vastaus danalle, joka haki vähäriskistä sijoituskohdetta nyt kun korot ovat tapissa. Tuon vähäriskisempää kohdetta en keksi, TF:ssä/Norwegianissa makuuttamisesta nyt kuitenkin hyötyy enemmän kuin joistain obligaatioista tai vastaavista.

Kuten sanoin, riippuu täysin sijoitushorisontista, jos se on vähänkään pidempi niin löytyy paljon parempia vähäriskisiä sijoituskohteita jotka tarjoavat paljon paremman tuoton.
 
Kiitoksia vastauksista kaikille. On se sitten hyvä tai huono asia, niin vastaukset ovat vahvistaneet omia käsityksiäni, että mitään ilmeisiä edes kohtuullisia kohteita ei oikein ole tarjolla. Periaatteessa jos asiaa niin ajattelisi, niin Suomen taloudella ei niin hirveän vahvasti mene, joten sen puolesta kotimaa voisi olla maantieteellisesti otollinen sijoituskohde. Kuitenkin osakekurssit ovat kalliita, mutta kotimaiset kiinteistöt/vuokramarkkinat voisivat sitävastoin olla sijoituskohteena kohtuullinen keksipitkällä tähtäimellä. Se on vain vaikea markkina sijoitussumman ollessa pieni.
Vähän myöhäinen vastaus mutta oletko ajatellut ihan oman sijoitusasunnon ostoa? Kasvukeskuksista ostamalla saa ihan mukavan tuoton ja arvokin yleensä nousee. Mikä parasta se arvo harvoin ainakaan kovin suuresti laskee joten pitäisin melko riskittömänä vaihtoehtona (toki se ostettava asunto tulee etsiä tarkalla seulalla). Omaa rahoitusta ei välttämättä kovin suuria summia edes tarvitse. Tällä hetkellä velkaraha on kuitenkin halpaa ja pitkiäkin korkoja saa edullisesti. Hyvä vaihtoehto on myös ostaa uudiskohde ja maksaa vain myyntihinta jolloin voi myös rahoitusvastikkeen vähentää pääomatulosta ja näin ollen maksettava vero jää vähäiseksi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Vähän myöhäinen vastaus mutta oletko ajatellut ihan oman sijoitusasunnon ostoa? Kasvukeskuksista ostamalla saa ihan mukavan tuoton ja arvokin yleensä nousee. Mikä parasta se arvo harvoin ainakaan kovin suuresti laskee joten pitäisin melko riskittömänä vaihtoehtona (toki se ostettava asunto tulee etsiä tarkalla seulalla). Omaa rahoitusta ei välttämättä kovin suuria summia edes tarvitse. Tällä hetkellä velkaraha on kuitenkin halpaa ja pitkiäkin korkoja saa edullisesti. Hyvä vaihtoehto on myös ostaa uudiskohde ja maksaa vain myyntihinta jolloin voi myös rahoitusvastikkeen vähentää pääomatulosta ja näin ollen maksettava vero jää vähäiseksi.
Olen ehdottomasti miettinyt. Viimeksi kun tein laskelmat totesin ettei kannata, sillä saman tuoton saa riskittömämmin ja ennen kaikkea pienemmällä työllä.
Olet oikeasssa matalissa koroissa ja tuoton ennustettavuudesta, mutta yleisesti ottaen näiden kohdalla riskiä aliarvioidaan (huono vuokralainen, asunnossa jotain ongelmaa). Tätä riskiä voi sitten hallita käyttämällä aikaa ja tekemällä selvityksiä. Asuntojen hinnat ovat kohtuullisen korkeat varsinkin kasvukeskuksissa, mutta koska vaihtoehdot eivät enää yhtä houkuttelevia ole, niin tällä hetkellä kannattavuuslaskelmissa voisi päästä toiseen tulokseen kuin viimeksi.

Periaatteeessa siis nyt olisi fiksua tuota vaihtoehtoa tarkastella. Tunnustettava kuitenkin on, että se voi ainakin seuraavan vuoden sisällä jäädä tekemättä. Suoraan sanottuna asuntojen etsiminen ja erityisesti remontointi on omaan makuuni toimintana vastenmielisempää kuin Jypin maalilaulun kuuntelu tai Tukiaisen alastonkuvien katselu. Voi olla kerään käteispuskuria, vaihdan auton ja teen muutamia hankintoja.
 

Antsku

Jäsen
Olen aloitellut sijoitusharrastusta vasta viime vuosina. Rahastoja merkitsin n. 5 vuotta sitten ensimmäisen kerran ja siellä ne olla nökötti monta vuotta koskematta. Nyt olen säännöllisesti pienestä palkastani pyrkinyt laittamaan 200e/kk aluksi rahastoihin ja nyt viimeisimpänä suoraan osakkeisiin. Onhan tämä mielenkiintoista puuhaa seurailla, vaikkakin hieman uhkarohkeaa tällä arvostustasolla.

Suoriassa osakeostoissa olen poiminut pelkkiä Suomi-osakkeita. Tällä hetkellä omistan seitsemää, mutta tavoitteena n. 12 ”laatuyhtiötä". Olen merkinnyt kerrallaan 200-300 eurolla, missä en tiedä onko järkeä mutta Nordean 1% kulukatto mahdollistaa tämän mielestäni kohtuu hinnoin. Olen koittanut jokaiselta toimialalta poimia sen omassa arvoasteikoissa ykkösenä olevan yhtiön. Tunnusluvuista oikeastaan olen katsonut p/e-lukua ja osingonkehitystä.

Rahasto- ja osakesalkku ovat tällä hetkellä suunnilleen yhtäsuuria. Rahastot tuovat hajautuksen maailmalle, mutta 50% sijoituksissa pienen markkinan Suomessa tuntuu silti hurjalta. No ei tässä (ainakaan) vielä isoilla summilla puljata. Nordnetin superrahastoja ja etf:iä rummutetaan joka puolella mutta koen ne itse tylsiksi vaihtoehdoiksi, joskin varmaan järkevämpiä minulle olisi. Indeksirahastoja minulla on kahta erilaista, mutta ei ETF:iä. En oikeastaan tiedä edes mikä niiden käytännön ero on, ETF on pörssissänoteerattu ja toinen ei, molemmat kuitenkin passiivisesti hoidettuja ja ajavat samaa asiaa?

Sijoittajana lienen lähimpänä ”osta ja pidä” tyyppiä. Olen valinnut osakkeet joita arvostan ja palkkapäivänä poimin aina sitä yhtiötä mikä pakkasen puolella, jotta saan keskihintaa painettua alas. Ei varmasti järkevin vaihtoehto, mutta ehdotuksia otetaan vastaan. Toistaiseksi toiminut ainakin hyvin.
 
Viimeksi muokattu:

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Indeksirahastoja minulla on kahta erilaista, mutta ei ETF:iä. En oikeastaan tiedä edes mikä niiden käytännön ero on, ETF on pörssissänoteerattu ja toinen ei, molemmat kuitenkin passiivisesti hoidettuja ja ajavat samaa asiaa?

Eipä noilla tosiaan muuta eroa ole kuin tuo pörssinoteeraus. Näin ollen ETF mahdollistaa likvidimmän kaupankäynnin, kun sitä pystyy vaihtamaan myös pitkin päivää toisinkuin normaaleja rahastoja. Vastaavasti pörssinoteerauksesta toki aiheutuu myös riskejä, kuten tracking error eli rahaston arvonkehitys saattaa kaupankäynnin myötä poiketa sen todellisesta sisältämästä arvosta. Normaalien rahastojen kohdallahan tälläistä pelkoa ei ole. Myös spredit tulee ETF-kaupankäynnissä huomioida, eli osto ja myyntihinnat eroavat toisistaan.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Eipä noilla tosiaan muuta eroa ole kuin tuo pörssinoteeraus. Näin ollen ETF mahdollistaa likvidimmän kaupankäynnin, kun sitä pystyy vaihtamaan myös pitkin päivää toisinkuin normaaleja rahastoja. Vastaavasti pörssinoteerauksesta toki aiheutuu myös riskejä, kuten tracking error eli rahaston arvonkehitys saattaa kaupankäynnin myötä poiketa sen todellisesta sisältämästä arvosta. Normaalien rahastojen kohdallahan tälläistä pelkoa ei ole. Myös spredit tulee ETF-kaupankäynnissä huomioida, eli osto ja myyntihinnat eroavat toisistaan.
Jos mietitään siis perinteistä ETF:ää, eli nämä sepe500 ja stoxx50 jne, niin tracking error on hyvin pieni. Liikkellelaskija pitää omat (isot) osto- sekä myyntilaitansa hyvin lähellä indeksin arvoa, ettei isoa eroa pääse muodostumaan ETF:n hinnan ja sen seuraamien osakkeiden välillä. Tracking errorin liittymisen tuohon meni itseltä nyt täysin ohi. Jos siis tarkoitit tuota että spreadi kasvaa "isoksi".

@dana77 Eikös silloin joskus laskeltu että kämppien takaisunmaksuaika nykyisillä hinnoilla kasvukeskuksissa olisi siellä 17-25v paikkeilla. Eli puhdas vuosituotto on alle 6%, toki asunnon arvonnousu voi nostaa tuota reilusti. Mutta sijoituskämpät perustuvat pitkälti velkavipuun, olisi hienoa jos osakkeet kävisivät 75% arvosta hankintahetkellä takaukseksi. Mutta siitäkin huolimatta, en itsekkään ole halukas ottamaan riskiä paskasta vuokralaisesta, jos sijoituskämppiä pystyisi haalimaan muutamassa vuodessa kymmenen kipaletta, niin riskiä voisi ottaa hieman enemmän.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Eipä noilla tosiaan muuta eroa ole kuin tuo pörssinoteeraus. Näin ollen ETF mahdollistaa likvidimmän kaupankäynnin, kun sitä pystyy vaihtamaan myös pitkin päivää toisinkuin normaaleja rahastoja. Vastaavasti pörssinoteerauksesta toki aiheutuu myös riskejä, kuten tracking error eli rahaston arvonkehitys saattaa kaupankäynnin myötä poiketa sen todellisesta sisältämästä arvosta. Normaalien rahastojen kohdallahan tälläistä pelkoa ei ole. Myös spredit tulee ETF-kaupankäynnissä huomioida, eli osto ja myyntihinnat eroavat toisistaan.

Toki myös kustannuspuolella saattaa olla eroja, jotka saattavat pitkässä juoksussa olla erittäin merkittäviä pääoman tuoton (korkoa korolle) näkökulmasta. Edellämainituista syistä suosin itse Nordnetin kuukausisäästämistä valikoituihin ETF tuotteisiin, jolloin ostot ja myynnit ovat maksuttomia ja hallinnoinnista menee vuosittainen käytännössä 0.07-0.65% hallinnointikulu. Rahastojen osalta kustannustehokkaita ovat pohjoismaiset indeksiin perustuvat superrahastot, jotka ovat kokonaan kuluttomia. Hajautuksen takia siis molempiin on tullut laitettua ja verotuksen takia pelkästään osingot takaisin sijoittaviin.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Hajautuksen takia siis molempiin on tullut laitettua ja verotuksen takia pelkästään osingot takaisin sijoittaviin.

Sijoitusniiloille ehkä tyhmä kysymys, mutta mitä tarkoitat tuolla "verotuksen takia" jutulla. Eikö osingosta kuitenkin tule vero maksettavaksi, vaikka sijoittaisikin takaisin, vai saako sen rahaston kautta sijoitettua suoraan uudelleen niin, että veron maksu siirtyy hetkeen, jolloin rahastosta myydään osuuksia?

Mulla vain suoria osakeomistuksia, ja noiden osingoistahan verokarhu vie jo ennakkomaksuna veron, ja palautuksina saa sitten takaisin osan, kun mitään vähennyksiä ei ennakkoveroissa oteta huomioon.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sijoitusniiloille ehkä tyhmä kysymys, mutta mitä tarkoitat tuolla "verotuksen takia" jutulla. Eikö osingosta kuitenkin tule vero maksettavaksi, vaikka sijoittaisikin takaisin, vai saako sen rahaston kautta sijoitettua suoraan uudelleen niin, että veron maksu siirtyy hetkeen, jolloin rahastosta myydään osuuksia?

Mulla vain suoria osakeomistuksia, ja noiden osingoistahan verokarhu vie jo ennakkomaksuna veron, ja palautuksina saa sitten takaisin osan, kun mitään vähennyksiä ei ennakkoveroissa oteta huomioon.

Jos rahasto ei maksa osinkoja ulos niin ei mene veroja.
 

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
OK, ja näitä osinkoja ei varmaan saa laskea hankintakuluksi, jolloin vero menee myydessä.

Ei sinulle muita veroja tule maksettavaksi kuin luovutusvoitot. Rahastot ovat vapautettuja osinkoveroista ja kun ne sijoittavat ne uudelleen niin ne likvidit osinkorahathan häviävät. Toki on olemassa rahastoja, joissa osa osingoista voidaan säilyttääkin, mutta ihan samalla tavalla maksat niistä poismyydessä vain normaalin luovutusvoiton.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
OK, ja näitä osinkoja ei varmaan saa laskea hankintakuluksi, jolloin vero menee myydessä.

Juurikin näin. Pitkässä juoksussa, sijoitushorisontti esim 20 vuotta, tuolla verottajan välistävedolla voi olla paljonkin merkitystä nimenomaan tuon korkoa korolle efektin takia. Jos vaikka keskimääräinen tuotto on 9% ja verottaja vie siitä noin 3% yksikköä vuodessa (vero 30%-33%), niin aika helppo todeta ero 1.06^20 vs. 1.09^20 x 0.7. Toki vero pitää tuosta jälkimmäisestä maksaa luovutuksen yhteydessä kerralla.

Tämän lisäksi jos rahaston arvo on noussut paljon alkuperäisestä ostohinnasta ja sitä on holdattu yli 10 vuotta, voidaan hyödyntää lisäksi 10 vuoden hankintameno-olettama (40%) ja saada sitä kautta lisää hyötyä, kun luovutushinnasta voidaan vähentää hankintamenoa suurempi kustannus, joka pienentää verotettavaa luovutusvoittoa.
 
Viimeksi muokattu:

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ei sinulle muita veroja tule maksettavaksi kuin luovutusvoitot. Rahastot ovat vapautettuja osinkoveroista ja kun ne sijoittavat ne uudelleen niin ne likvidit osinkorahathan häviävät.

Kyllä kyllä, mutta siis kasvattavat sitä tulevaa myyntivoittoasi, josta sitten aikanaan maksat veron.

Kiitos Hartza avaavasta selostuksesta. Tuli oikeastaan taas yksi peruste, miksi minun pitäisi oikeastaan olla rahastosijoittaja. Näin saisin melko varmasti paremman tuotonkin(se tärkein syy), koska en edes kuvittele pärjääväni indeksirahastoille pitkässä juoksussa. Olen osakesijoittaja vain, koska se on kivempaa. Miettiä itse ostoja jne. Tosin mitä suuremmaksi potti kasvaa, sen vähemmän tästä pelailusta nauttii;) Vaikka en mä paljoa edes säädä, yritän hankkia yhtiöitä, joilla on selkeä toiminta-alue, jolla en näe suuria riskejä,vähintään kohtuullinen menestys markkinoilla ja hyvä osingonmaksu- historia/kehitys. Näiden päällä sitten istun.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Juurikin näin. Pitkässä juoksussa, sijoitushorisontti esim 20 vuotta, tuolla verottajan välistävedolla voi olla paljonkin merkitystä nimenomaan tuon korkoa korolle efektin takia. Jos vaikka keskimääräinen tuotto on 9% ja verottaja vie siitä noin 3% yksikköä vuodessa (vero 30%-33%), niin aika helppo todeta ero 1.06^20 vs. 1.09^20 x 0.7.
Onneksi viime vuodesta alkaen luovutustappioita voi vähentää mistä tahansa pääomatuloista, vaikkapa osingoista, siinä missä aiemmin niitä pystyi vähentämään vain luovutusvoitoista. Tällä tavalla saan itsekin kaikki viime vuoden osingoista verottajalle tilitetyt ennakonpidätykset veronpalautuksina takaisin. Toki vaatii tarpeeksi hajautettua salkkua, että aina löytyy tarpeeksi sopivasti tappiollakin olevia lappuja, mutta periaatteessa näin pystyy samalla tavalla lykkäämään verojen maksua syöttämällä turskat aina vuosittain verottajalle ja troolaamalla itse vain lohta.

Toki tuossa verosuunnittelukauppoja tehdessä hukkasin Nokian osakkeeni lähes pohjakurssiin, kun kurssi ampaisi niin nopeasti ylös, etten näitä ehtinyt takaisin ostamaan. Tämän takia verosuunnittelukaupoissa suosinkin sitä, että ostaa ensin "takaisin" ne osakkeet, jotka on tarkoitus "myydä".
 

Tuamas

Jäsen
Kiitos Hartza avaavasta selostuksesta. Tuli oikeastaan taas yksi peruste, miksi minun pitäisi oikeastaan olla rahastosijoittaja. Näin saisin melko varmasti paremman tuotonkin(se tärkein syy), koska en edes kuvittele pärjääväni

Toki voit pankista kysyä vakuutuskuoren hintaa, jolla saa saman efektin.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Tuli oikeastaan taas yksi peruste, miksi minun pitäisi oikeastaan olla rahastosijoittaja.
En tekisi näin jyrkkää joko-tai-jakoa. Itselläni on sekä rahastoja että osakkeita. Osakkeeni ovat ulkomaisia pk-firmoja, jotka eivät rahastoihin päädy. Tai jos päätyvät, saa muutakin, joista en ole kiinnostunut. Toki osakepoiminta vaatii hieman enemmän harrastuneisuutta, se on selvä. Jos sijoitusideana on esimerkiksi ostaa kotimaan pörssistä Fortumia, Sampoa ja Nokiaa, kannattaa minusta ostaa Suomi-indeksirahastoa kulujen ja paremman hajautuksen johdosta.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
En tekisi näin jyrkkää joko-tai-jakoa. Itselläni on sekä rahastoja että osakkeita. Osakkeeni ovat ulkomaisia pk-firmoja, jotka eivät rahastoihin päädy. Tai jos päätyvät, saa muutakin, joista en ole kiinnostunut. Toki osakepoiminta vaatii hieman enemmän harrastuneisuutta, se on selvä. Jos sijoitusideana on esimerkiksi ostaa kotimaan pörssistä Fortumia, Sampoa ja Nokiaa, kannattaa minusta ostaa Suomi-indeksirahastoa kulujen ja paremman hajautuksen johdosta.
Toki näin, mutta kuten sanottua, hieman tylsää tuo on;) Ja ei todellakaan mitään valittamista, jos joku näin tekee, tuottoahan tässä haetaan loppupeleissä, eikä elämyksiä. Saatanpa noihin rahastoihin siirtyä vielä itsekin, kokonaan tai osittain. Minusta on mukavampi valita yhtiöt itse, ja on sitten ulkomailtakin, eli ei nyt pelkkää kotimaista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös