Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 975 222
  • 47 167

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Sanokaapa, mistä valaistut väylämerkit yms. merimerkit saavat sähkönsä?

Akuilla ne kaiketi useimmin toimivat. Vähän aikaa sitten oli juttuakin siitä, kun raskasmetallisia lyijyakkuja(?) on heitelty Saimaan pohjaan aina kun on ollut vaihdon aika. Muistaakseni nykyään korvaillaankin vanhoja akkuja auringosta virtaa saavilla järjestelmillä, joissa toki niissäkin siis akku on.

Tai niin no. Avomerellä tuskin on käyty kovin ahkeraan akkuja vaihtelemassa, eli olisiko siellä jo aiemmin hyödynnetty uusiutuvia energiamuotoja.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tai niin no. Avomerellä tuskin on käyty kovin ahkeraan akkuja vaihtelemassa, eli olisiko siellä jo aiemmin hyödynnetty uusiutuvia energiamuotoja.

Sitä minäkin, välimatkat on melkoisia ja aika järjettömältä tuntuisi että noissa käytäisiin akkuja vaihtamassa, tai oltaisiin kaapeleita vedetty. Eli olisikos aurinko- ja tuulienergia sitten ne oikeat vaihtoehdot. Vielä kun joku löisi faktat ja speksit pöytään, mitä härpäkkeitä ja mikä firma niitä tekee?
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Täältä löytyy mielenkiintoista tietoa merimerkkien historiasta: http://www.helsinki.fi/hum/meh/merimerkit/

"Insinööri Pettersson toimi 1920-luvulla kaasulla ja oli varustettu kaasun kulutusta säännöstelevällä aurinkoventtiilillä. Nykyisin loiston tarvitseman energian tuottavat aurinkopaneelit."

"Nykyisin suurin osa kalastusloistoista on Merenkulkulaitoksen hoidossa ja niitä käytetään kauko-ohjauksella."

"Entisiä kaasuloistoja on kytketty valtakunnan sähköverkkoon kaikkialla missä se on kohtuullisin kustannuksin ollut mahdollista. Ensimmäinen tuulivoimalaitteisto asennettiin Ahvenanmaalla sijaitsevaan Sälskärin majakkaan kesällä 1983. Vuonna 1990 niitä oli jo 23:ssa majakassa ja loistossa. 1970-luvun lopussa Merenkulkulaitos otti kokeeksi käyttöön ensimmäiset aurinkopaneelijärjestelmät. Tätä nykyä niitä on jo noin 1940:ssä loistossa. Paristokäyttöisiä loistoja, poijuja ja viittoja on 1580."
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Kaikki varmasti tietää tunteen, kun urheilusuorituksessa alkaa "pistämään mahaan", eli siis tuntuu ärsyttävää pistoa jossain mahan ja/tai rinnan seudulla.. Mistä tämä johtuu?
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Miten pystyy ehkäisemään äänen menemistä pelissä huutaessa ilman että täytyy rajoittaa sitä itse huutamista siellä hallissa? Ja kysyn tätä ihan tosissani, onko esimerkiksi jollain äänenkäytöllä tähän vaikutusta? Mistä ääni lähtee? Voiko äänenkäyttöä jotenkin harjoitella?

Nimimerkillä: Ääni on yhä käheä lauantain pelin jäljiltä :D
 
Viimeksi muokattu:

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Miten pystyy ehkäisemään äänen menemistä pelissä huutaessa ilman että täytyy rajoittaa sitä itse huutamista siellä hallissa?

Nimimerkillä: Ääni on yhä käheä lauantain pelin jäljiltä :D
Lämmintä rommitotia termoksesta naamariin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Miten pystyy ehkäisemään äänen menemistä pelissä huutaessa ilman että täytyy rajoittaa sitä itse huutamista siellä hallissa? Ja kysyn tätä ihan tosissani, onko esimerkiksi jollain äänenkäytöllä tähän vaikutusta? Mistä ääni lähtee? Voiko äänenkäyttöä jotenkin harjoitella?
Oikea huutotekniikkaa pitää olla. Se on sellainen palleasta lähtevä eli lehmän ammumista muistuttava, ei siis huudeta pelkällä kurkun päällä. Laulajat tuota harjoittelevat, mutta en minä osaa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oikea huutotekniikkaa pitää olla. Se on sellainen palleasta lähtevä eli lehmän ammumista muistuttava, ei siis huudeta pelkällä kurkun päällä. Laulajat tuota harjoittelevat, mutta en minä osaa.

Lapsista kannattaa ottaa myös mallia. Pieni vauvahan pystyy huutamaan täysillä tuntitolkulla ilman, että ääni käheytyy. Jossain lehtijutussa myös joku oopperalaulaja hehkutti nimenomaan vauvojen äänenkäytön oikeaoppisuutta.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Onkos kenelläkään Rosenlewin päältä täytettävää pyykkikonetta? Mikä noista 40-asteisista pesuohjelmista mahtaisi olla nopein?

Terveisin nimim. "Jaksanko enää tänään?"
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Onkos kenelläkään Rosenlewin päältä täytettävää pyykkikonetta? Mikä noista 40-asteisista pesuohjelmista mahtaisi olla nopein?

Terveisin nimim. "Jaksanko enää tänään?"

Mulla muuten itse asiassa on. Tosin, ei mitään hajua mistään pesuohjelmista. Pistän aina kolmoselle, eli kirjopesulle, jos on verkkareita tahi t-paitoja seassa, 40:lle asteelle, muuten 60:lle asteelle. Ja linkous täysille saatana. En tiedä, onko nopein, mutta puhdasta tulee ja jotkut villapaidat voi pukea melkein suoraan koneesta päälle.

Heh, mulla on samanmerkkinen pesukone kuin Azulilla. Kuvittelin aina, että mulla ei ole ikinä varaa mihinkään Azulin käyttämiin tuotemerkkeihin. Tosin tääkin on saatu porukoilta muuton yhteydessä ylijäämänä lahjoituksena...
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Mulla muuten itse asiassa on. Tosin, ei mitään hajua mistään pesuohjelmista. Pistän aina kolmoselle, eli kirjopesulle, jos on verkkareita tahi t-paitoja seassa, 40:lle asteelle, muuten 60:lle asteelle. Ja linkous täysille saatana. En tiedä, onko nopein, mutta puhdasta tulee ja jotkut villapaidat voi pukea melkein suoraan koneesta päälle.

Kiitokset Tahtikselle, jatkiksen kirjoittajien ripeyteen voi aina luottaa. Mitään käsitystä, kauanko tuo ohjelma kestää?

Heh, mulla on samanmerkkinen pesukone kuin Azulilla. Kuvittelin aina, että mulla ei ole ikinä varaa mihinkään Azulin käyttämiin tuotemerkkeihin. Tosin tääkin on saatu porukoilta muuton yhteydessä ylijäämänä lahjoituksena...

Juuri tänään kasasin (ihan itse vieläpä - saa onnitella) Ikeasta haetun tietokonepöydän. Esineestä, jonka funktiona on kuitenkin vain pitää näyttöä, hiirtä ja näppistä sopivalla korkeudella, ei viitsi mitään vepsäläishintoja maksaa. Niitä ylimääräisiä miljuunia ja ameriikan tätiä odotellessa... Pyykkikone tosin muutti meille miehen mukana ja majaili edellisessä asunnossa 1,5 vuotta vintillä, koska asunnossa oli uudehko pyykkikone jo valmiiksi.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Tuli tuossa mieleen vakuutusasiat. Eli jos ostaisin auton ulkomailta, niin miten paljon maksaa vakuutus sille matkalle saksasta suomeen? Suomen päässä autoon tulee tietysti ihan normi vakuutukset...
 
Kupari/magneettiranneke

Onkos täällä jollakulla kokemusta noista kupari/magneettirannekkeista? Kovasti niitä kehutaan auttavan vaikka mihkä, eikä mitään haittojakaan pitäisi tulla, kuparin yliannostusta tms.
Saako Suomesta jostain noita hommattua? Ei ainakaan kuukkelilla tuntunut löytyvän.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Onkos täällä jollakulla kokemusta noista kupari/magneettirannekkeista? Kovasti niitä kehutaan auttavan vaikka mihkä, eikä mitään haittojakaan pitäisi tulla, kuparin yliannostusta tms.
Saako Suomesta jostain noita hommattua? Ei ainakaan kuukkelilla tuntunut löytyvän.
Ajattelitko laittaa huuhaan avulla nimimerkkisi vaihtoon?
 

M10

Jäsen
Onkos täällä jollakulla kokemusta noista kupari/magneettirannekkeista? Kovasti niitä kehutaan auttavan vaikka mihkä, eikä mitään haittojakaan pitäisi tulla, kuparin yliannostusta tms.
Saako Suomesta jostain noita hommattua? Ei ainakaan kuukkelilla tuntunut löytyvän.

Mulla oli joskus 90-luvulla käytössä kuparinen Sabona. Piti olla kaikilla cooleilla golfareilla, kun Seve Ballesterosillakin oli.

En mitä tiedä oliko siitä mitään hyötyä. Joku joskus sanoi sen parantavan reumatismia tai ainakin helpottavan sitä. Tiedä sitten onko tuo vaan joku hölmö kansanuskomus.

Vihreä ranne siitä tuli. Sen tuo kupari teki.
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Mistäköhän löytyisi kattava lista valtioista, joiden kansalaisilla tulee olla viisumi matkustaessaan Suomeen?
 
Mulla oli joskus 90-luvulla käytössä kuparinen Sabona. Piti olla kaikilla cooleilla golfareilla, kun Seve Ballesterosillakin oli.

En mitä tiedä oliko siitä mitään hyötyä. Joku joskus sanoi sen parantavan reumatismia tai ainakin helpottavan sitä. Tiedä sitten onko tuo vaan joku hölmö kansanuskomus.

Vihreä ranne siitä tuli. Sen tuo kupari teki.
Kuparihan on tärkeä aine olikohan se 20:lle entsyymille, ja pitäisi tosiaan vähentää nivelten särkyä ja tulehduksia jne. Ja tuota ranne"korua" on perusteltu sillä, että sitä kautta sitä kuparia imeytyy tasaisesti, eikä rykäyksinä kuten lisäravinteina nautittaessa.
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Muuttamalla kokoa ja tallentamalla kuvan .jpg muotoon vaikkapa mikrosoftfotoeditorilla.

Kokoa ei kuitenkaan kannata suoraan pienentää kerralla, vaan ensiksi kolmanneksen pienemmäksi ja sitten uudelleen haluttuun kokoon asti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös