Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 987 550
  • 47 171

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Edittiä: Osaako joku selittää kenties miksi aina välillä suomalaisella miehellä tulee humalassa mieleen aina välillä melankoonisia/masentavia ajatuksia? Osalle tulee se hyvä fiilis, toiset alkaa rähinöimään, mutta nyt heräsi kysymys että miksi suomalainen alkaa aina silloin tällöin surumieliseksi, kun alkoholia on tarpeeksi veressä?

Tää on helppo. Joko jäbällä ei oo Virtasen Antin #42 Game Worn pelipaitaa, tai sitten naisasiat on huonolla mallilla
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Tää on helppo. Joko jäbällä ei oo Virtasen Antin #42 Game Worn pelipaitaa, tai sitten naisasiat on huonolla mallilla
No nyt oli kyllä kysymykseen täydellinen vastaus.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Tämmöinen kysymys askarruttaa mieltä. Eli, jos nyt lopetan työni nykyisessä työpaikassa, jossa olen ollut nelisen vuotta ja lomathan tässä jäisi pitämättä tyystin, niin paljonko saisin käteen viimeisessä palkassa? Tuleeko siihen lomarahat+käyttämättömät lomat (35 niitä ainakin pitäisi olla), viiimeisen kuun palkka ja lisät? Palkkaa ansaitsin viime vuonna noin 46t €. Niin joo, olen kuukausipalkallinen.
 
Viimeksi muokattu:

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Meinasin jo avata "Kysy Hifistä" -ketjun mutta menköös nyt täällä, eli: TM:n testivoittaja PIONEER VSX-924, onko kokemuksia ja ostaisitteko reilulla 400€? Hifistudion linkki ja Autostudion linkki.

Vanha vahvari vetelee jo viimeisiä ja budjetti olisi tuossa 400-500€ välillä.

Tulee kiinni bluray, pc ja kahteen Jamo S606 lattiakajariin.
 

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
Onko täällä muita "kuuhulluja" ja onko koko hulluutta oikeasti olemassa?
Oireet toki jäävät itselläni unen häiriintymiseen, nyt on kolme sekavaa yötä takana. Parina ekana tuli heräiltyä aika paljon ja nähtyä outoa unta, joka vaikutti kuumehöyryisen unelta. Eilen ei vaan tullut uni, tiesin sen jo heti sänkyyn mennessä. Silti tänään on ollut täysin virkeä päivä, vaikka vielä 03 aikaan vilkuilin kelloa ja NFL -tilannetta. Alkoholia ei ole läträtty eikä vedonlyöntiäkään ollut kyseisinä öinä, mitään erityisiä murheitakaan ei paina mieltä.

Jokainen täysikuu ei aiheuta ongelmia, ainakaan näin isoja. Mutta aina jos nukkuminen on hankalaa on pääsääntöisesti täysikuun aika.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Tämmöinen kysymys askarruttaa mieltä. Eli, jos nyt lopetan työni nykyisessä työpaikassa, jossa olen ollut nelisen vuotta ja lomathan tässä jäisi pitämättä tyystin, niin paljonko saisin käteen viimeisessä palkassa? Tuleeko siihen lomarahat+käyttämättömät lomat (35 niitä ainakin pitäisi olla), viiimeisen kuun palkka ja lisät? Palkkaa ansaitsin viime vuonna noin 46t €. Niin joo, olen kuukausipalkallinen.

Lomarahat saa ainoastaan loman yhteydessä. Puolikas tulee loman alkaessa ja puolikas loman päättyessä. Konstan suuruus on noin karkeasti sanottuna puolet loma-ajan palkasta.

Vastaus kysymykseesi on, että lomarahat jäävät saamatta, mutta loma-ajan palkka maksetaan lopputilin yhteydessä.

Sepustukseni on ihan puhtaasti ulkomuistista ja saattaa sisältää virheitä.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Onkos täällä hammaslääkäreitä tai muita sujn terveyden ammattilaisia.

Vanha sähköhammasharjamme on kaputt, eli uutta pitäisi hankkia. Aikomuksena on hankkia ihan perusharja joka tuottaa noin 48000 liikettä minuutissa.

Voiko tuollaista käyttää myös 3-vuotiaalle lapselle?
 

Tuamas

Jäsen
Tämmöinen kysymys askarruttaa mieltä. Eli, jos nyt lopetan työni nykyisessä työpaikassa, jossa olen ollut nelisen vuotta ja lomathan tässä jäisi pitämättä tyystin, niin paljonko saisin käteen viimeisessä palkassa? Tuleeko siihen lomarahat+käyttämättömät lomat (35 niitä ainakin pitäisi olla), viiimeisen kuun palkka ja lisät? Palkkaa ansaitsin viime vuonna noin 46t €. Niin joo, olen kuukausipalkallinen.

A) mikä TES/ala?
B) mitkä lisät?
C) siis onko sulla kertynyt jo edelliseltä lomankertymiskaudelta noi vai onko tuo yhteisluku?
D) irtisanoudutko itse?
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
A) mikä TES/ala?
B) mitkä lisät?
C) siis onko sulla kertynyt jo edelliseltä lomankertymiskaudelta noi vai onko tuo yhteisluku?
D) irtisanoudutko itse?
A) Yksityinen sosiaali- ja terveysala
B) 11v G21 pelkkää yötä
C) Siis alkaen 1.4.2015 käytettäviä olisi 30+3+6 - jos nyt irtisanoutuisin 5pv
D) Itse irtisanoutuisin ja vaihtaisin töitä (mitä nyt kuitenkaan entodennäköisesti olekaan tekemässä, vaikka houkutus on suuri)
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Mikä hemmetti sen chromen pluginin nimi oli, jolla sai näppärästi huijattua maata, jos ei joku streami esim. jostain syystä tahdo näyttää ohjelmaa juuri kohdemaassani?

Siitä oli vasta taannoin juttua jossain otteluketjussa streameista puhuttaessa.
 

Nick Neim

Jäsen
Mikä hemmetti sen chromen pluginin nimi oli, jolla sai näppärästi huijattua maata, jos ei joku streami esim. jostain syystä tahdo näyttää ohjelmaa juuri kohdemaassani?

Siitä oli vasta taannoin juttua jossain otteluketjussa streameista puhuttaessa.

Mahdatkohan tarkoittaa Holaa? Ainakin tuolla se onnistuu, jos ei juuri tästä ohjelmasta ollut aikaisemmin puhe.
 

Tuamas

Jäsen
A) Yksityinen sosiaali- ja terveysala
B) 11v G21 pelkkää yötä
C) Siis alkaen 1.4.2015 käytettäviä olisi 30+3+6 - jos nyt irtisanoutuisin 5pv
D) Itse irtisanoutuisin ja vaihtaisin töitä (mitä nyt kuitenkaan entodennäköisesti olekaan tekemässä, vaikka houkutus on suuri)

En nyt osaa ottaa kantaa noihin lisiin, mutta tuolla alalla irtisanomisen yhteydessä maksettava lomakorvaus+lomaraha maksetaan työsuhteen päättymishetken kkliksan perusteella.

Lomapäiväthän kertyvät periaatteessa aivan normaalisti lomanmääräytymiskauden loppuun asti. Eli jos nyt oletetaan että irtisanoutuminen astuisi voimaan helmikuussa, niin tuosta jäisi kuukauden lomapäivät saamatta, käytetään siis sitä. Noiden lisäpäivien menettämisestä en nopealla vilkaisulla löytänyt TESsistä mainintoja.

Eli otetaan tällainen raaka laskenta:
KK-palkka laskelmassa 3500 €
Lomapalkkaa saa sitten 39-2,5 päivää eli 36,5/25*kkpalkka 3500 * lisien kerroin, tämä on tehty ilman erillistä lisien laskemista (koska kk-palkka laskettu kokonaisvuosiliksasta) = 5110 €
Tähän päälle tulee sitten vielä lomaraha joka on puolet tuosta eli 2555 € sekä vielä päälle irtisanomisajan palkka, joka siis sinulla on 1 kk, koska olet ollut niin pitkään duunissa.

Eli sanoisin että lopputili asettuisi sinne 10-11k€ paikkeille brutto, kuitenkin siten, että siitä 3500 € on irtisanomiskuukauden normaalia palkkaa.
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
^Miksi lomaraha maksetaan?

Koska TES sanoo niin, toki sillä edellytyksellä että työntekijä noudattaa irtisanomisaikaa ja kysyjällä on toistaiseksi voimassaoleva työsuhde.

Tuosta vielä Superin UKK:sta selkokielellä:

"Irtisanon itseni. Onko minulla oikeus saada lomaraha?

Irtisanoessasi itsesi sinulla on oikeus saada pitämättömistä lomista lomakorvausta. Työehtosopimuksen mukaan lomarahaa maksetaan myös tästä lomakorvauksesta tietyin edellytyksin. Ensimmäinen edellytys on se, että työsuhde on jatkunut yhtäjaksoisesti vähintään neljä kuukautta. Lisäksi edellytys on se, että toistaiseksi voimassaolevassa työsuhteessa työntekijä on noudattanut irtisanomisaikaa. Määräaikaisissa työsuhteissa on huomattava se, että työntekijällä ei ole oikeutta lomarahaan, jos hän päättää työsuhteen työsopimuslain vastaisesti. Yleisin tilanne on se, että työntekijä haluaa purkaa tai irtisanoa määräaikaisen työsopimuksen. Mikäli purkuperustetta ei ole tai irtisanomisesta ei ole sovittu erikseen työsopimuksessa, työntekijällä ei ole tällöin oikeutta lomarahaan lomakorvauksesta."
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Vaan seuraava juttu onkin jo aivan toisen ketjun asiaa: missähän mahtaa olla vitsin isä eli herra U-burger?

Kysymys Mille naurat juuri nyt -ketjusta. Kiitos kysymästä.

Itsekkäänä ja vähemmän itsekkäänä miehenä suvaitsen viitsiä tällä tavalla kysyä toisen ihmisen kysymyksen omassa viestissäni. Vieläpä niin, että kysymys koskee minua. No minähän olen juuri oikea henkilö vastaamaan parhaan Ixun kyssäriin, ehhehe.

Olen paininut voimakkaiden tietotekniikkaongelmien kanssa muudannet viime kuukaudet. Ongelmat alkoivat varsinaisesti vyöryä, kun palstalla tapahtui uudistus. Sattumaako? NIinpä. Nyt minulla on uusi laite, jonka avulla voin suoltaa eritoten tänne kaikenlaista törkyä.

Mainittava myös, että olen alkanut saada ikänäöstä johtuvia probleemeja mitä tulee lähinäkemiseen. Pitäisi kai käydä optikolla, mutta maksaahan sellainen, eikä rahaa ole tuhlata terveyteen, kun on pysyttävä alkoholissa, kahvissa ja tupakissa.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Kysymys Mille naurat juuri nyt -ketjusta. Kiitos kysymästä.

Itsekkäänä ja vähemmän itsekkäänä miehenä suvaitsen viitsiä tällä tavalla kysyä toisen ihmisen kysymyksen omassa viestissäni. Vieläpä niin, että kysymys koskee minua. No minähän olen juuri oikea henkilö vastaamaan parhaan Ixun kyssäriin, ehhehe.
Tätä tietoa tervehdin suurella ilolla! Retkikunnan lähettäminen Toripolliisin kiertoradalle selvittämään tilannetta oli nimittäin jo harkinnassa.

Yhtä kaikki: varsin ikävä kuulla, että ATK-järjestelmäkysymykset ynnä fysiologisen optisen systeemin seikat ovat aiheuttaneet valitettavia probleemeja, mutta onneksi olet niihin jo puoliksi vastannut uudella tietoteknisellä laitteistolla; eritoten täällä on aina osuvan sanailun viestejäsi odotettukin - kaikenlaisesta törkystä puhumattakaan!
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Kysymys teille kaikille julkisen sektorin suojatyöpaikkalaisille.

Kuinka määräytyy henkilökohtaiseen työsuoritukseen perustuva palkanosa? Onko se käytännössä jokin kiinteä prosentti?

Nimimerkki: virkamieheksikö?
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
En nyt osaa ottaa kantaa noihin lisiin, mutta tuolla alalla irtisanomisen yhteydessä maksettava lomakorvaus+lomaraha maksetaan työsuhteen päättymishetken kkliksan perusteella.

Lomapäiväthän kertyvät periaatteessa aivan normaalisti lomanmääräytymiskauden loppuun asti. Eli jos nyt oletetaan että irtisanoutuminen astuisi voimaan helmikuussa, niin tuosta jäisi kuukauden lomapäivät saamatta, käytetään siis sitä. Noiden lisäpäivien menettämisestä en nopealla vilkaisulla löytänyt TESsistä mainintoja.

Eli otetaan tällainen raaka laskenta:
KK-palkka laskelmassa 3500 €
Lomapalkkaa saa sitten 39-2,5 päivää eli 36,5/25*kkpalkka 3500 * lisien kerroin, tämä on tehty ilman erillistä lisien laskemista (koska kk-palkka laskettu kokonaisvuosiliksasta) = 5110 €
Tähän päälle tulee sitten vielä lomaraha joka on puolet tuosta eli 2555 € sekä vielä päälle irtisanomisajan palkka, joka siis sinulla on 1 kk, koska olet ollut niin pitkään duunissa.

Eli sanoisin että lopputili asettuisi sinne 10-11k€ paikkeille brutto, kuitenkin siten, että siitä 3500 € on irtisanomiskuukauden normaalia palkkaa.
Kiitoksia tästä tiedosta ja kutakuinkin samaan pääsin omissa laskelmissa, mutta en tahtonut millään uskoa. Eli auton jos möisi vaikka tappiolla ja irtisanoutuisin, niin olisin velaton mies ja jäisi jotain myös sukan varteen. Pistää jopa miettimään...
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Kysymys teille kaikille julkisen sektorin suojatyöpaikkalaisille.

Kuinka määräytyy henkilökohtaiseen työsuoritukseen perustuva palkanosa? Onko se käytännössä jokin kiinteä prosentti?

Nimimerkki: virkamieheksikö?

On. Ainakin meillä.

Käyn kerran vuodessa esimieheni kanssa tuloskeskustelun. Kyseisessä tapahtumassa käydään läpi lomake jossa annetaan erilaisille osa-alueillle arvosanat 0-5. Osa-alueita taitaa olla 5-7. (En muista tarkkaa lukua ja minulla ei ole tässä kotona niitä papereita. Ei tosin ole töissäkään. Laitan silppuriin saman tien.)

Osa-alueet on jotain ammattiosaaminen, työvälinenosaaminen (ohjelmistot), monitaitoisuus, asiakaspalveluosaaminen, ahkeruus, tunnollisuus jne.

Noista sitten annetaan pisteet, lasketaan painotettu keskiarvo (osa-alueilla on eri painoarvot) ja katsotaan prosentti taulukosta. Meillä vaihteluväli taitaa olla jotain 10-50 prosenttia. (Uudelle työntekijälle alkuun joku pohjaprossa ja huippuosaajalle jotain 40-50%)

Alkuun varmaan lähdetään jostain pohjaprosentista tai jos sinulla on jotain kaivattua erityisosaamista niin voi olla että saat paremman lähdön. Jos olet menossa hommaan jossa on pulaa hyvistä työntekijöistä ja hinnoittelet itsesi rekryneuvotteluissa "hyvin" niin vaativuusryhmä + henkilökohtainen palkanosa -kombolla voivat säätää liksan ns. kohdalleen jo lähdössä. Eli tarvittaessa kovemmaksi kuin tulevat (osaamattomat) kollegasi tällä hetkellä tienaavat.

Yllä olevassa esimerkissä on siis kyseessä siis valtion asiantuntijaorganisaatio, ei hallintovirasto tai kuntasektori. Näissä on varmaan eroja.

Joka tapauksessa, jos päätät ryhtyä tänne "jalat pöydällä, eläkettä odotellessa" -sektorille niin jatkossa kannattaa sitten muistaa seuraavat asiat (pätee toki yksityisellä sektorillakin):

1) Tuloskeskustelussa muista valehdella osaamisestasi esimiehellesi niin paljon kuin kehtaat. Mitä enemmän kehtaat, sitä enemmän liksaa.
2) Kehu itseäsi ja osaamistasi joka käänteessä muutenkin. Käytävillä, ruokalassa, pikkujouluissa ja kaikissa muissa tilaisuuksissa.
3) Piinaa kollegoitasi viikkopalavereissa loputtomilla esitelmillä erikoisalastasi ja huippuosaamisestasi ko. alalla.
4) Kieli ruskeana joka käänteessä!

Onnea matkaan.
 

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Aiemmin kyselin tuosta Bosen Soundlink minin ja television (tässä tapauksessa edelleen Finlux 32FLY168B LCD TV) yhdistämisestä. Ostin tuon kaiuttimen ja omasta mielestäni oikean kaapelin, mutta meniköhän nyt kuitenkin pieleen, kun kuulokeliitännän kautta en saa ääneä kuitenkaan ulos. Eli tällaisen kaapelin ostin. (linkki vie verkkokauppa.comin sivuille). Mikä meni pieleen, vai enkö vain osaa? :)

Edit: Korjataan sen verran, että kyllä tuolta ääntä tulee, mutta ei normaalisti. Esimerkiksi nyt kun tuossa pyörii Kaikki rakastavat Raymondia, niin yleisön nauru kuuluu, mutta itse ohjelman puhe kuuluu vain vaimeana taustalla. Piuha väärä vai jotkut asetukset perseellään?
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Aiemmin kyselin tuosta Bosen Soundlink minin ja television (tässä tapauksessa edelleen Finlux 32FLY168B LCD TV) yhdistämisestä. Ostin tuon kaiuttimen ja omasta mielestäni oikean kaapelin, mutta meniköhän nyt kuitenkin pieleen, kun kuulokeliitännän kautta en saa ääneä kuitenkaan ulos. Eli tällaisen kaapelin ostin. (linkki vie verkkokauppa.comin sivuille). Mikä meni pieleen, vai enkö vain osaa? :)

Edit: Korjataan sen verran, että kyllä tuolta ääntä tulee, mutta ei normaalisti. Esimerkiksi nyt kun tuossa pyörii Kaikki rakastavat Raymondia, niin yleisön nauru kuuluu, mutta itse ohjelman puhe kuuluu vain vaimeana taustalla. Piuha väärä vai jotkut asetukset perseellään?
Tuo kuulostaa ihan siltä, kuin piuha olisi huonosti kiinni. Jos sulla on samaan liitäntään sopivat kuulokkeet, testaa ääntä niillä.
 

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Tuo kuulostaa ihan siltä, kuin piuha olisi huonosti kiinni. Jos sulla on samaan liitäntään sopivat kuulokkeet, testaa ääntä niillä.

Kuulokkeilla äänet kuuluu normaalisti tuosta liitännästä. Piuhankin pitäisi olla hyvin kiinni, kun useamman kerran testasin. Mystinen ongelma on tämä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös