Romanit

  • 1 482 681
  • 3 748
Tila
Viestiketju on suljettu.

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Olisin soittanut poliisit paikalle ja antanut auton lähteä rauhassa.

Milla tavalla se tekee naista kavereista lapasia, etta pyrkivat pitkittamaan varkaiden lahtoa? Mielestani ihan oikein toimittu, silla pienen pieni mahdollisuus oli etta joko varkaat olisivat jaatyneet tai lahella ollut poliisi tai vartija olisi kerennyt paikalle. Eivat kuitenkaan omaa terveyttaan vaarantaneet, mika sekin oli ihan mahdollista vastapuoli huomioonottaen.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Milla tavalla se tekee naista kavereista lapasia, etta pyrkivat pitkittamaan varkaiden lahtoa? Mielestani ihan oikein toimittu, silla pienen pieni mahdollisuus oli etta joko varkaat olisivat jaatyneet tai lahella ollut poliisi tai vartija olisi kerennyt paikalle. Eivat kuitenkaan omaa terveyttaan vaarantaneet, mika sekin oli ihan mahdollista vastapuoli huomioonottaen.

Itse olen pelkuri, en olisi edes seurannut tuota seuruetta lainkaan, soittanut vain poliisille.

Mutta jos tarkoituksena oli estää auton poistuminen pihasta sulkemalla portti, puhelin kaverin olisi kannattanut auttaa kaveriaan siinä vaiheessa kun portti alkoi aukeamaan. Olisi vaikka ottanut auton avaimet talteen tai napannut portista kiinni.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Itse olen pelkuri, en olisi edes seurannut tuota seuruetta lainkaan, soittanut vain poliisille.

No juu, ei tamakaan missaan tapauksessa vaara ratkaisu ole. Omista kokemuksista pitaa sanoa, etta noissa tilanteissa menee yllattavan vaistonvaraisesti ja veikkaisin toimineen samalla tavalla kuin tuo porttia sulkenut kaveri.

Mutta jos tarkoituksena oli estää auton poistuminen pihasta sulkemalla portti, puhelin kaverin olisi kannattanut auttaa kaveriaan siinä vaiheessa kun portti alkoi aukeamaan. Olisi vaikka ottanut auton avaimet talteen tai napannut portista kiinni.

Tassa on vaan se moran tai muun vakivallan vaara, jos lahdetaan autosta ottamaan tavaroita. Portin kiinnipitamiseen olisi tosiaan voinut osallistua, mutta siinakin on se vaara, etta romanilla menee hermo tosissaan ja taas tapellaan. Tai mahdollisesti poliisit kyselivat parhaillaan tarkempia tietoja, etta paasevat mahdollisimman nopeasti paikalle. Eipa naissa ikina ole yhta oikeaa tapaa toimia, vaan vaistolla mennaan. Mielestani kumpikaan ei kuitenkaan mitenkaan lapanen ollut tilanteessa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mitens se porilainen laki sanoo siitä että ottaa toisen auton avaimet, onko kyseessä näpistys, varkaus vai sankari teko?

Kuten sanoin, minä olisin toiminut lain mukaan ja jättänyt kiinniottamisen poliisin tai vartijoiden huoleksi. Nämä kaverit halusivat selkeästi olla sankareita, tällöin avainten takavarikointi tai vaikka penkin alle heittäminen olisi ollut yksi vaihtoehto. Ihan vastaavasti portin kanssa touhunneella kaverilla olisi ollut aika selittäminen, jos hänen työntämä portti olisikin osunut varkaiden auton kylkeen. Siinä olisi saattanut tulla lasku autopeltisepältä ja portin huoltofirmalta.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Suomessa on jokamiehen kiinniotto-oikeus eli mahdollisen rikoksen tekijän saa ottaa kiinni/estää paikalta poistuminen riittävää voimaa käyttäen. Tässä tapauksessa työntekjät eivät käyttäneet väkivaltaa vaan pyrkivät muuten aktiivisesti estämään epäiltyjen poistumisen. Eli ihan lain mukaan toimittu. Ja vaikka poliisit perään soitettiinkin niin noin kaksiminuuttia sen jälkeen kun vähemmistön edustaja oli poistunut paikalta oli anastettu omaisuus jo jossain ihan muualla kuin tuossa videon autossa. Poliisin soittaminen ei pelkästään olisi tuonut anastettua omaisuutta takaisin...
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Kuten jo aiemmin sanoin ja oikeassa olin, se järeä munalukko porttiin olisi ollut paikallaan ja vieläpä ulkopuolelle, yritäpä raineri saada portti auki. Sitten portin auki saamiseen mustalaisen olisi pitänyt nähdä työtä ja vaivaa, tämä yhdistelmä olisi ollut mahdoton toteuttaa. Virkavalta olisi tullut paikalle ja eläkeläiset kerätty parempaan talteen, anastettu omaisuuskin olisi saatu takaisin varmasti käyttämättömänä.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tuossa joku sivu takaperin linkittämääni juttuun liittyen. 16-vuotias romani puukotti ruokatunnilla täysin sattumanvaraisesti valitun 60-vuotiaan kanta-Suomalaisen kuoliaaksi. Yksi puukonisku kaulan sivuun ja siitä läpi.
Nyt tutkinta on suoritettu, kuolinsyyksi todettiin puukon isku ja nyt odotetaan syytteitä. Tullaan syyttämään nuorena henkilönä. Ennen tekoaan oli Facebookissa poseerannut puukko kädessä ja uhannut tappavansa jonkun.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jokin tässä Fixuksen tapauksessa nyt ei täsmää. Taitaa olla kaupan herjaa koko juttu. Jotenkin tuntuu uskomattomalta, että olisivat työkaluja varastaneet. No kiinni jäävät varmasti, koska aika hyvät tuntomerkit tekijöistä jäi. Olisi mielenkiintoista kuulla mitä tuossa videolla keskusteltiin portilla kun raineri nousi autosta avaamaan sitä.

Tietääkö joku onko huhtikuun 8. vietettävä romanien kansallispäivä kansallinen vapaapäivä?
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Miksi taistellla alle satasen arvoisesta työkalusarjasta? Viranomaiset hoitavat varkaat ja vakuutus korvaukst.

Saatan olla väärässäkin, mutta minulla on vahva käsitys että näpistetyt tavarat menevät kaupan tappioksi. Toki pitkässä juoksussa nämä hävikit peritään takaisin maksavilta asiakkailta.
 

shineman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HaMu -12
Tuossa joku sivu takaperin linkittämääni juttuun liittyen. 16-vuotias romani puukotti ruokatunnilla täysin sattumanvaraisesti valitun 60-vuotiaan kanta-Suomalaisen kuoliaaksi. Yksi puukonisku kaulan sivuun ja siitä läpi.
Nyt tutkinta on suoritettu, kuolinsyyksi todettiin puukon isku ja nyt odotetaan syytteitä. Tullaan syyttämään nuorena henkilönä. Ennen tekoaan oli Facebookissa poseerannut puukko kädessä ja uhannut tappavansa jonkun.

Tässäkin on jotain hämärää, samoin kuin Fixus-casessa. 16 vuotias romani ja ruokatunti. Vai oliko kyseessä 60 vuotiaan ruokatunti?

No hassuttelut sikseen. Kuvottavaa katsella tuota Fixusvideota, normi-ihmiset tekevät työtänsä parhaansa mukaan ja pitää joutua tuollaisiin tilanteisiin.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tässäkin on jotain hämärää, samoin kuin Fixus-casessa. 16 vuotias romani ja ruokatunti. Vai oliko kyseessä 60 vuotiaan ruokatunti?

No hassuttelut sikseen. Kuvottavaa katsella tuota Fixusvideota, normi-ihmiset tekevät työtänsä parhaansa mukaan ja pitää joutua tuollaisiin tilanteisiin.
No ei vain naurata kun puolituttu mies tapettiin mannen toimesta. Kyseinen manne oli ollut jossain työllistävässä/kuntouttavassa ohjelmassa mukana ja sieltä ruokkikselta lähtenyt uhria etsimään.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Kyllähän mannet aiemminkin ovat työkaluja varastelleet, ilmeisesti helppo jälleenmyyntiväylä on tiedossa. Muutamia vuosia sittenhän oli jossain mediassa juttu romaninaisesta, joka oli mahduttanut hamekoukkuihinsa moottorisahan!
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllähän mannet aiemminkin ovat työkaluja varastelleet, ilmeisesti helppo jälleenmyyntiväylä on tiedossa. Muutamia vuosia sittenhän oli jossain mediassa juttu romaninaisesta, joka oli mahduttanut hamekoukkuihinsa moottorisahan!
Itse olen päässyt aitiopaikalta seuraamaan miten hameen alla olevaan pussiin sujahti 10 kpl:tta erilaisia hanoja paketteineen. Onneksi tuolloin sattui olemaan vartijat talossa paikalla.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mulle on näistä mustalaisista ja heidän varastelukulttuuristaan jäänyt sellainen käsitys että sillä ei ole väliä mitä varastaa, pääasia että varastaa.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Mulle on näistä mustalaisista ja heidän varastelukulttuuristaan jäänyt sellainen käsitys että sillä ei ole väliä mitä varastaa, pääasia että varastaa.
Tavallisella kansalla tämmöinen käytös tunnetaan kleptomaniana, mustalaisilla se on kulttuuria ja perinteitä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Onko muuten kellään palstalaisella sellaista positiivista kokemusta romaneista, johon liittyisi jollain tavalla ostaminen, myyminen, vaihtaminen tai siis raha ylipäätään?

Sellaisia kokemuksiahan nyt on varmaan aika monella, että romanit voivat olla myös mukavia, joviaaleja tyyppejä, osaavat ja tykkäävät laulaa, jutustella jne. Ihan sympaattisiakin tyyppejä siis löytyy.

Sen sijaan jos rahaan tai omaisuuteen liittyvistä asioista on kysymys, niin tilanne muuttuu. Minun elämässäni olen päätynyt todistamaan tällaisia keissejä kolme kappaletta, romaneilla ei kertaakaan ollut puhtaita jauhoja pussissa, vaan sitä ainaista vedätystä...:/
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Onko muuten kellään palstalaisella sellaista positiivista kokemusta romaneista, johon liittyisi jollain tavalla ostaminen, myyminen, vaihtaminen tai siis raha ylipäätään?

Kyllä löytyy positiivisia kokemuksia. Silloin joskus aikoinaan, kun alettiin kaveriporukalla tekemään tuttavuutta kuningasalkoholin kanssa alaikäisinä, niin mustalaiset olivat erittäin avuliaita sammuttamaan nuorten miesten janon. Välillä kavereiden isoveljet ja niiden kaverit nikottelivat alkoholin hakemisen suhteen. Tuolloin ainoaksi vaihtoehdoksi jäi ottaa yhteyttä paikallisiin mustalaisiin ja he toimittivat juomaa aina mielellään. Ei siinä tainnut koskaan varttia kauempaa mennä kuin 124-koppanen Mersu kaartoi sovittuun paikkoon ja pojille lyötiin peräkontista rutikuivaa virolaista valkoviintä käteen. Kympin he taisivat veloittaa per pullo eli vähän reiippaammat katteet heillä oli, mutta silti kauppa heillä taisi hyvin käydä.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Onko muuten kellään palstalaisella sellaista positiivista kokemusta romaneista, johon liittyisi jollain tavalla ostaminen, myyminen, vaihtaminen tai siis raha ylipäätään?

On toki.

Olen tehnyt kaksi hevoskauppaa (ravihevosia) romanimiesten kanssa, ensimmäisellä kerralla myyjänä, jälkimmäisellä kerralla ostajana. Molemmat sujuivat alusta loppuun niin hyvin ja hyvässä hengessä kuin kaupanteko nyt voi edes teoreettisesti sujua.

Huomautetaan nyt kuitenkin, että molemmissa tapauksessa kyseessä oli (siis molemmissa kaupoissa eri henkilö) hyvässä maineessa raviurheilupiireissä olevia todellisia ammattilaisia.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olen minä joskus nuorena miehenä ostanut mannelta viinaa ja nahkatakin. Molemmat oli sitä mitä piti, nahkatakki luultavasti oli varastettu mutta eipä se silloin haitannut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös