Romanit

  • 1 481 057
  • 3 748
Tila
Viestiketju on suljettu.
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Olen todennut aikasemminkin, että töitä haluavalla romanilla on kova mäki kiivettävänä, ennakkoluulot istuvat tiukassa.
Kuulin joskus lähiseudullani vaikuttavasta romanikaverista, jonka haaveena oli päästä automyyjäksi. Nuori tyyppi oli kuulemma kovasti yrittänyt saada jalkaa oven väliin, mutta työnsaanti ei vaikuttanut kovin lupaavalta. Yksi autokauppias kai oli sanonut kahden kesken ihan suoraan, että kyllä hän voisi muuten jopa harkita palkkaamista, mutta kun asiakkaat eivät osta mustalaisilta autoja. En voi välttämättä moittia ihan täysillä kauppiastakaan, on tuossa jonkinlaista riskimomenttia havaittavissa. Silti, jos mustalainen haluaa tosissaan töihin ja tienaamaan oikein verokortin kanssa, niin jo yksistään tuo on lupaava viite siitä, että nyt ei välttämättä olla tekemisissä retalesmugun kanssa.
 

Carlos

Jäsen
Olen todennut aikasemminkin, että töitä haluavalla romanilla on kova mäki kiivettävänä, ennakkoluulot istuvat tiukassa.

Juu, itse joskus aikoinaan kun olin palkkaamassa töihin erästä kaveria jolla oli epäilyttävä etunimi, niin toimitusjohtaja kysyi ihan sähköpostilla että "onko se manne".

Itse olen nähnyt kerran yhden nuorehkon mannen joka oli töissä jakeluauton kuskina, hyvä ja ahkera työmies kaikinpuolin. Mutta oli mennyt välit poikki sukuun kun oli töissä valkolaisella, suvun häpeäpilkku. Olisi pitänyt olla eläkkeellä kuten kaikki veljensäkin. Että näinkin se menee.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Itse olen nähnyt kerran yhden nuorehkon mannen joka oli töissä jakeluauton kuskina, hyvä ja ahkera työmies kaikinpuolin. Mutta oli mennyt välit poikki sukuun kun oli töissä valkolaisella, suvun häpeäpilkku. Olisi pitänyt olla eläkkeellä kuten kaikki veljensäkin. Että näinkin se menee.

Tämä riippuu suvusta, Porissa on töissä romaneja, jotka elävät ihan normi perhe-elämää. Kunnioituksen puute valkolaisia kohtaan on varmasti totta. Opettajana sinun täytyy saada perheen miespuolisen pään kunnioitus, jonka jälkeen opettaminen helpottuu huomattavasti.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Iltalehti uutisoi, että yhdellä tangofinalisteista on takanaan lukuisia tuomiota mm. törkeistä rattijuopumuksista. Näemmä joku suomenruotsalainen asialla, kun nimikin on komealta kalskahtava Benjamin Enroth.
 

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Mikäs siinä. Toivottavasti voittaa, niin saattaisi tulla jotain särmää takaisin iskelmätaivaallekkin.
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
http://m.iltalehti.fi/uutiset/2015080920153646_uu.shtml

Linkki vie iltalehden uutiseen lompakon varastamisesta.

Vahvasti semmonen kutina että tämän ketjun kamaa. Tänään taas tuli todistettua väärinymmärretyn vähemmistön toimintaa. Jyväskylän Keljon Citymarketin parkkipaikalla oli Mersu parkkeerattu täsmälleen kahden invapaikan keskelle ja leveäperseinen nainen istui kaikessa rauhassa autossa vaikka paikalle oli tulossa myös vanhempi herra jolla oli asianmukaiset luvat autossaan. Huomatin asiasta niin tuli vaan vittuilua takaisin. Pitää varmaan jatkossa alkaa soittamaan poliisille että tulevat sakottamaan.

Noiden kannattaisi hakea se invalupa poliisilta niin saisi pysäköidä siihen laillisesti. Kai invaluvan saa vakavaan aivovammaan vedoten?

Aikaisempia kokemuksia on Lahdesta jossa pari nuorempaa kyseiseen heimoon kuuluvaa veti Volvollaan parkkipaikalla meikäläisen Rellun perään ja lähti renkaat ulvoen karkuun. Kuuluvat ilmeisesti siihen prosenttiin joka pilaa loppujen maineen.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Onko muuten kellään palstalaisella sellaista positiivista kokemusta romaneista, johon liittyisi jollain tavalla ostaminen, myyminen, vaihtaminen tai siis raha ylipäätään?

Sellaisia kokemuksiahan nyt on varmaan aika monella, että romanit voivat olla myös mukavia, joviaaleja tyyppejä, osaavat ja tykkäävät laulaa, jutustella jne. Ihan sympaattisiakin tyyppejä siis löytyy.

Sen sijaan jos rahaan tai omaisuuteen liittyvistä asioista on kysymys, niin tilanne muuttuu. Minun elämässäni olen päätynyt todistamaan tällaisia keissejä kolme kappaletta, romaneilla ei kertaakaan ollut puhtaita jauhoja pussissa, vaan sitä ainaista vedätystä...:/

Minulla on. En voi kuitenkaan kertoa sitä. Kyse oli minulle kuuluneen palkkion maksamisesta, kuitenkin pienen veivausyrityksen jälkeen, kun asiallisesti ja kohteliaasti sitä penäsin.

Viivästykselle oli luonnollinen syy: Akka oli laittanut takin pyykkiin niin siellä taskussa meni se lasku pilalle :D
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Minulta löytyy positiivinen kokemus, joka liittyy kaupantekoon. Lyhyesti oli sellainen tapaus 90-luvulla että minulla kovassa käytössä ollut vanha auto oli tarkoitus myydä pois ja oli jo katsottuna toinen hiukan uudempi tilalle. Nooh, kukaan tuttu ei ollut kiinnostunut em. autostani joten sen ajan hengessä laitoin siitä ilmoituksen Keltaiseen Pörssiin. Pian lehden ilmestyttyä (lanka)puhelin jo soikin kotona ja siellä minua joku mies kyseli auton merkeissä. Menin luuriin ja herra kertoi asuvansa noin 150 km päässä ja oli tarvis saada sukulaispojalle ensimmäinen auto kun hän oli justiin kortin saanut. En kiinnittänyt enempää huomiota soittajaan vaan sovimme seuraavalle päivälle tapaamisen. Kun sovittu aika tuli, kurvasi pihaan aika komea mersu jossa oli 2 romanimiestä. Ensin ajattelin että voi vittu nyt on ongelmia luvassa. No, miehet esittäytyivät ja alkoivat tutkia itse autoa. Tehtiin pieni koelenkkikin yhdessä. Vähän he kyselivät auton kunnosta niitä näitä ja tuntuivat loppujen lopuksi olevan yhä kiinnostuneita. Siinä sitten hiukan hermona kaivelin auton papereita esiin ja samalla vanhempi mies lompakkoaan. Hintapyyntöni oli 1800 markkaa ja siinä oli rutkasti tinkivaraakin koska olisin tonniin tyytynyt, sillä samaisen tonnin siitä olin maksanut itse paljon aikaisemmin. Tosin olin laitellut autoa jonkin verran. Mies siinä sitten tokaisi, että "sovitaanko 1500 markkaa niin tehdään kaupat"? Minä muka mietin sekunnin kaksi ennen kuin sanoin että okei, olkoon niin. Sain 15 kpl satasen seteleitä käteen ja tehtiin paperit ja luovarit ihan kuten kuuluukin. Ihan mielenkiinnosta kysyin muutamaa kuukautta myöhemmin ARK:lta tuon myymäni auton tietoja ja yllätyksekseni koko auto oli poistettu rekisteristä vain kuukautta sen jälkeen kun olin sen näille miehille myynyt. Melkein tuli suru heidän puolestaan, että oliko auto levinnyt käsiin niinkin pian? Sitä en koskaan saanut tietää, ei kuulunut enää autosta eikä miehistä mitään. Vaikka monia negatiivisia kokemuksia on romaneista ollut minulla, niin kyllä tämä kuitenkin oli mainitsemisen arvoinen positiivinen kokemus. Selvästikin heissä on näitä hyvää väkeä olevia myöskin. Tosin näiden herrojen hyvä käytöskin puhui puolestaan jo ensivaikutelmana eikä se ollut mitään feikkaamista.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Minulta löytyy positiivinen kokemus, joka liittyy kaupantekoon. Lyhyesti oli sellainen tapaus 90-luvulla että minulla kovassa käytössä ollut vanha auto oli tarkoitus myydä pois ja oli jo katsottuna toinen hiukan uudempi tilalle. Nooh, kukaan tuttu ei ollut kiinnostunut em. autostani joten sen ajan hengessä laitoin siitä ilmoituksen Keltaiseen Pörssiin. Pian lehden ilmestyttyä (lanka)puhelin jo soikin kotona ja siellä minua joku mies kyseli auton merkeissä. Menin luuriin ja herra kertoi asuvansa noin 150 km päässä ja oli tarvis saada sukulaispojalle ensimmäinen auto kun hän oli justiin kortin saanut. En kiinnittänyt enempää huomiota soittajaan vaan sovimme seuraavalle päivälle tapaamisen. Kun sovittu aika tuli, kurvasi pihaan aika komea mersu jossa oli 2 romanimiestä. Ensin ajattelin että voi vittu nyt on ongelmia luvassa. No, miehet esittäytyivät ja alkoivat tutkia itse autoa. Tehtiin pieni koelenkkikin yhdessä. Vähän he kyselivät auton kunnosta niitä näitä ja tuntuivat loppujen lopuksi olevan yhä kiinnostuneita. Siinä sitten hiukan hermona kaivelin auton papereita esiin ja samalla vanhempi mies lompakkoaan. Hintapyyntöni oli 1800 markkaa ja siinä oli rutkasti tinkivaraakin koska olisin tonniin tyytynyt, sillä samaisen tonnin siitä olin maksanut itse paljon aikaisemmin. Tosin olin laitellut autoa jonkin verran. Mies siinä sitten tokaisi, että "sovitaanko 1500 markkaa niin tehdään kaupat"? Minä muka mietin sekunnin kaksi ennen kuin sanoin että okei, olkoon niin. Sain 15 kpl satasen seteleitä käteen ja tehtiin paperit ja luovarit ihan kuten kuuluukin. Ihan mielenkiinnosta kysyin muutamaa kuukautta myöhemmin ARK:lta tuon myymäni auton tietoja ja yllätyksekseni koko auto oli poistettu rekisteristä vain kuukautta sen jälkeen kun olin sen näille miehille myynyt. Melkein tuli suru heidän puolestaan, että oliko auto levinnyt käsiin niinkin pian? Sitä en koskaan saanut tietää, ei kuulunut enää autosta eikä miehistä mitään. Vaikka monia negatiivisia kokemuksia on romaneista ollut minulla, niin kyllä tämä kuitenkin oli mainitsemisen arvoinen positiivinen kokemus. Selvästikin heissä on näitä hyvää väkeä olevia myöskin. Tosin näiden herrojen hyvä käytöskin puhui puolestaan jo ensivaikutelmana eikä se ollut mitään feikkaamista.

Kait sekin on mahdollista, että ovat siirtäneet auton kirjat vaikka Ruotsiin, jos nuori sukulaismies olikin siltä suunnalta...
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Tai sit oli käynyt niin huonosti, että auto oli kolaroitu lunastuskuntoon.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Bongattu semmoinen alle puolivuotias lapsi avonaisissa vaunuissa ja romanimama niitä tuuppien eteenpäin tupakka tupruten ja FIZZiä hörppien kuluttamassa aikaa kauppakeskuksen pihassa. Laatua.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Bongattu semmoinen alle puolivuotias lapsi avonaisissa vaunuissa ja romanimama niitä tuuppien eteenpäin tupakka tupruten ja FIZZiä hörppien kuluttamassa aikaa kauppakeskuksen pihassa. Laatua.
Tätä nyt on ihan turha yleistää romaneihin. Eiköhän ns. white trash harrasta kuvatunlaista käytöstä paljon enemmän kuin romanit.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Olin kymmenen vuotta sitten töissä isossa apteekissa. Siellä asioi myös paljon romaneja, laidasta laitaan. Keski-ikäinen nainen joka kantoi hameessaan mm. puukkoa. Pääsi aina jonon ohi reseptitiskille... Sitten kävi joitakin nuorempia, joista jo katseesta ja tervehdyksestä huokui fiksuus, suoraan sanottuna. Että kaikenlaisia heissäkin.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Olin kymmenen vuotta sitten töissä isossa apteekissa. Siellä asioi myös paljon romaneja, laidasta laitaan. Keski-ikäinen nainen joka kantoi hameessaan mm. puukkoa. Pääsi aina jonon ohi reseptitiskille... Sitten kävi joitakin nuorempia, joista jo katseesta ja tervehdyksestä huokui fiksuus, suoraan sanottuna. Että kaikenlaisia heissäkin.

Minulla on teoria: Romanit kunnioittavat "vanhoja" ja käsittääkseni tämä on yksi vahvimmista perinteistä. Kun on saavuttanut automaattisen kunnioituksen, ei sitä tarvitse ansaita. Silloin ihminen helposti alkaa mulkuksi.

Taas yksi hyvä syy korjata kirjoittamattomia sääntöjä. Kunnioita ihmistä, joka on kunnioittamisen arvoinen.
 

Baldrick

Jäsen
Minulla on teoria: Romanit kunnioittavat "vanhoja" ja käsittääkseni tämä on yksi vahvimmista perinteistä. Kun on saavuttanut automaattisen kunnioituksen, ei sitä tarvitse ansaita. Silloin ihminen helposti alkaa mulkuksi.

Itse taas uskon, että kauan aikaa sitten tämä kulkurikansa liikkui milloin missäkin ja kaikki pitävät heitä vieraana, sekä kohtelivat heitä sen mukaisesti eli ennen aikaan erittäin tylysti. Tästä sitten poteroiduttiin omien keskuuteen ja keskityttiin halveksimaan vihamielistä ympäristöä. Poteroituminen omien keskuuteen taas on pitänyt vihan yllä heimon sisällä. Kyllä nuo useimmiten ihan kasvattamalla kasvatetaan yhteiskuntaan sopimattomiksi, mutta oman heimon johtohahmoiksi. Heimon sisällä kun ei heru rispektiä koulupapereilla tai muilla arvoilla, joita ympäröivä yhteiskunta jakaa.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Tätä nyt on ihan turha yleistää romaneihin. Eiköhän ns. white trash harrasta kuvatunlaista käytöstä paljon enemmän kuin romanit.

Varmasti harrastajia löytyy, mutta aika harva white trash tapauskaan on niin uskalias, että julkisella paikalla vetää ko. setillä. Ja tämä ei ollut sen enempää nyt yleistys tai muu, olkoon kuka vain tuossa asialla, niin kauhea näky se on kuitenkin.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Bongattu semmoinen alle puolivuotias lapsi avonaisissa vaunuissa ja romanimama niitä tuuppien eteenpäin tupakka tupruten ja FIZZiä hörppien kuluttamassa aikaa kauppakeskuksen pihassa. Laatua.

Sunnuntaina bongasin erään ihan suomalaisen herran hörppivän olutta ja vetävän ketjussa röökiä lastenvaunuja työnnellen kauppakeskuksen pihalla. Kyllä näitä löytyy kaikista. Toki ihmetetyttää mustalaisten kova tahto möykätä aivan helvetisti julkisilla paikoilla ja suorastaan provosoivan sivullisia ihmisiä. Erikoista käytöstä.

Hupaisa tarina taas sitten sattui kun olin tässä taannoin parturissa. Odottelin vuoroa kun ravimies oli itse penkissä. Parturi leikkasi hiukset asiallisesti ja laittoi tukan kuntoon. Kun kappa oli saatu pois, kaveri veti oman kamman povarista ja kampasi millin tarkasti hiuksensa. Kampa takaisin povariin ja kiitos hei. Heh, kyllä tuo hymyilytti, vaikka sinällään normaalia onkin. Myöhemmin näin kun isä-manne kampasi kaupassa poikansa tukkaa samaan hiustyyliin. Tämä aiheutti jo sellaista hyväntahtoista hymyilyä. Välillä nämä veijarit osaavat jollakin tavalla olla jopa sympaattisia, vaikka pääasiassa ovat rasittavaa porukkaa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Varmasti harrastajia löytyy, mutta aika harva white trash tapauskaan on niin uskalias, että julkisella paikalla vetää ko. setillä. Ja tämä ei ollut sen enempää nyt yleistys tai muu, olkoon kuka vain tuossa asialla, niin kauhea näky se on kuitenkin.

Valitettavasti tämä ei ole minkään pienen vähemmistön ongelma vaan näitä arjen sankareita löytytyy kaikkialta. Mutta näissä caseissa sossuvirasto on oikeasti hyvä kanava.
 

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Iltalehdessä on oikein kuvakin, Ternoa taas syyttömänä etsitään. Unohtunut ase taskuun kun on pupissa käynyt ja varmaan vahingossa lauennut.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Iltalehdessä on oikein kuvakin, Ternoa taas syyttömänä etsitään. Unohtunut ase taskuun kun on pupissa käynyt ja varmaan vahingossa lauennut.
Kulttuurijuttuja, pitää hyväksyä. Pikku vahinkoja aina sattuu kun tuliaseiden kanssa osaamattomat pelaa, nyt kävi näin.

E: Terno-poika olikin jäänyt Oulussa kiinni, kiireen vilkkaa on painettu Porvoosta Ouluun, olisiko jo Ruotsin kirkkaat valot siintänyt silmissä.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös