Romanit

  • 1 483 194
  • 3 748
Tila
Viestiketju on suljettu.

seisnauraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit + muut kestomenestyjät
Joskus tullut miettineeksi onko romaneilla normaali asevelvollisuus vaiko saavatko Jehovien tapaan vapautuksen perustein ei kiinnosta. Omana palvelusaikanani en muista nähneeni yhtään romania harmaissa.

Meillä oli kanssa vuosituhannen alussa Kajaanissa alokkaana romani ja eipä tuo eronnut valkolaisista mitenkään. Tai no, oli se keskimääräistä viitseliäämpi. Sai vielä korpin jämät.
 

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sellon edustalla oli tänään isohko Volvo ilman kilpiä parkissa takseille varatulla pysähtymispaikalla. Romanihamettahan sinne puski juuri ohi ajaessani sisään, joten tuskin auto siihen jäi kilipien puuttumisesta huolimatta pidemmäksi aikaa homehtumaan.

Meillä oli kanssa vuosituhannen alussa Kajaanissa alokkaana romani ja eipä tuo eronnut valkolaisista mitenkään. Tai no, oli se keskimääräistä viitseliäämpi. Sai vielä korpin jämät.
Yksittäistapaus. Ei leimata koko ihmisryhmää tämän perusteella.
 

tiimari

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joskus tullut miettineeksi onko romaneilla normaali asevelvollisuus vaiko saavatko Jehovien tapaan vapautuksen perustein ei kiinnosta. Omana palvelusaikanani en muista nähneeni yhtään romania harmaissa.

Itse olin aikoinaan vuosituhannen alussa kutsunnoissa varusmiehiä edustamassa (näytin propagandaleffoja, kerroin arjesta kasarmilla ja vastailin mieltä askarruttaviin kysymyksiin) ja kutsuntoihin asti tuli vain muutamia heimolaisia. Nämä harvat taisivat kaikki saada joko vapautuksen tai muut palvelukseen astumisen estävät paperit.

Joku kertoi perusteeksi, ettei halua että häntä määrätään. Siinä on mielestäni ihan hyvä syy, sillä kukapa tuollaisesta tykkäisi.
 
Sellon edustalla oli tänään isohko Volvo ilman kilpiä parkissa takseille varatulla pysähtymispaikalla. Romanihamettahan sinne puski juuri ohi ajaessani sisään, joten tuskin auto siihen jäi kilipien puuttumisesta huolimatta pidemmäksi aikaa homehtumaan.
Olin tässä jo muutamana iltana kuunnellut, kun lähistöllä pyöri silloin tällöin auto joka soitti iskelmää melko tehokkaista autostereoista kuin teinit amispoppia ikään. Hiljan sitten bongasin autokunnan silmälläkin, kun mannehumppa alkoi katutasossa lähestyä takaapäin ja pian etupuolelle pysäköi reipasta vauhtia punainen 850 jonka sisältä purkautui neljä aake kallialan manneaksentilla huutelevaa kansallispukuista naista.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Jaa romani armeijassa, kyllä. Mikkelissä 90-luvun alkupuolella olimme lääkintämieskoulutuksessa romanialikessun alaisuudessa, jämäkkä sälli ja hoiti hommansa erittäin asiallisesti. Siimaa annettiin jos sitä oli ansaittu, mutta jos häröiltiin niin sitten oli asiallisen kurinpidon aika. Iltalomalla ei tosin tervehtinyt kun oli ns. omiensa joukoissa, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että hyvä oli tehtävässään, paljon uunoimmiltakin hepuilta alikessun natsat löytyi.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Joskus tullut miettineeksi onko romaneilla normaali asevelvollisuus vaiko saavatko Jehovien tapaan vapautuksen perustein ei kiinnosta. Omana palvelusaikanani en muista nähneeni yhtään romania harmaissa.

Minulla oli alaisena romani Rovajärvellä kevätharjoituksessa. Oli erittäin pätevä kaveri, sai tykistöristin toiminnastaan. Lisäksi tiedän pari romania, jotka ovat kersantteja sotilasarvoltaan.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minullakin oli armeijassa samassa porukassa yksi mustalainen, oli kyllä varmasti porukan laiskin mies ja aina pyrki välttämään kaikki hommat. Älykäs tosin tuntui olevan ja erityisominaisuutena muisti SanLan 25(?) merkkiä pitkän avaimen suurinpiirtein kertalukemalla.
 

Savon Detroit

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Sabres
Romaneista vanha novellimiehen mielipide noin yleisesti: Kulttuurinsa "vankeja" kyseinen kansanosa on ollut, jotkut ovat vahvistaneet poikkeuksen säännön eli lähteneet elämään ns. tavallisen suomalaisen elämää, tekemään työtä perustamaan perhettä ostamaan kotia jne. Tietysti ilman mitään vihamielisyyttä on pakko kysyä miten sellainen kansanosa menestyksekkäästi voisi kasvattaa oma statustaan ns. valtavirran suuntaan myönteisesti, jos esim. tavaroitten anastamista opetetaan omille lapsille osana normaalia käytöstä ja tätä rataa kulttuuriperimää opetetaan.
Nyky-yhteiskunnassa on enemmistönkin pitänyt viilata omia suhtautumisiaan niin juridisesti kuin sosiaalisesti erilaisiin vähemmistöihin, se onnistuu vain jos vähemmistö tulee itse vastaan asioitten parantamiseksi.

Asia on yhtäläinen mm. somalien kulttuuriperimän kanssa vaikkapa näiden huumekäsitysten kanssa ja vaatii melkoista yhteistyöponnistusta. Tässäkohtaa ei pelkkä enemmistön vastaantulo riitä, vaan kokonaisen kansaosan pitäisi romanien kohdalla alkaa kehittää omia yleisiä elämisen tapoja siihen suuntaan että sosiaalinen suhtautuminen paranisi. Siksi nuo ns. tavallista suomalaista elämää elävät yksittäiset romanit ovat tärkeitä sillanrakentajia enemmistön suuntaan, eikä se edellytä heitä unohtamaan juuriaan tai luopumaan niistä hyvistä jutuista omassa kulttuurissaan. Eläkää siis pitkään ja menestykää sanoin jo nuorena ollessani koulumme suippokorvaisin tuleva juoppolalli : /
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Asia on yhtäläinen mm. somalien kulttuuriperimän kanssa vaikkapa.... /

Tässä on muuten hauska juttu. Somalit eivät noin yleisesti ottaen ainakaan omasta mielestäni eroa mustalaisista millään tavalla. Ainakaan positiivisessa merkityksessä.Mustalaiset ovat sisäsiittoinen oman geenipuulinsa kanssa kamppaileva marginaali, josta ei ikinä tule tulemaan sen kummempaa haittaa ( ovat usein sivistymättömiä käytöstavoiltaan vajaavaisia pellejä ). Jos sanot mannesta, että voi vittu, mikä hermanni, niin se on ok, mutta sano sama somalista, joiden kanssa tullaan vielä ihan oikeasti olemaan kusesssa, niin paikalle ratsastaa ties kuinka monta elämäntapaintiaania heristämään sormeaan.

Mulla on kokemusta kummastakin huomattavan paljon. Mustalaiset ovat pitkässä juoksussa harmittomia, somalit eivät ole. Silti mustalaiset keräävät aina sen paskaräpin.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tässä on muuten hauska juttu. Somalit eivät noin yleisesti ottaen ainakaan omasta mielestäni eroa mustalaisista millään tavalla...

No siinä mielessä asia tosiaan on näin, että hehän ovat itsekin tällaista vaeltelevaa kansaa, joilla kunnon kiinteää kotia ei oikein koskaan ole ollut.

Ja toinen asia mikä pistää silmään: kun romanit herättävät epäilyksiä - monesti ihan syystäkin - eurooppalaisissa, niin samaten kokevat afrikkalaiset somaleista..
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Voisi itsekin parit hauskat kokemukset romaneista jakaa. Omakohtaisia kokemuksia toki olisi enemmänkin mutta aloitetaan näillä.

Joitain vuosia sitten kauppaan tuli iso lauma romaneita jotka sitten hyvin hajaantuivat ympäri myymälää. Vartijoita ei ollut kuin yksi, joten kaikkia hän ei ehtinyt paimentamaan. Toisella puolella kauppaa olevat ryhmät pitivät aivan helvetillistä meteliä ja oikein imivät huomiota puoleensa. Tällävälin taas toisella puolella myymälää olevat kauhoivat hameidensa alle tavaraa minkä ehtivät. Olin juuri saanut ostokseni maksettua, kun taas yhteen kerääntynyt lauma valui kassaporteista läpi myyjien estelyistä huolimatta. Itse en halunnut puuttua asiaan, koska mora lapaluiden välissä oli ajatuksenakin jo epämiellyttävä. Ulos astuessa pihalla norkoili lisää näitä valiokansalaisia ja samantien ohitseni suhahti pikkupoika juosten ilmeisesti äitinsä luokse huutaen iloisesti "katso katso mitä hän otti katso katso". Siinä sitä kunnon kasvatusta!


Toinen hieman huvittavampi tapaus sattui ollessani opiskeluaikoina eräässä suuressa tavarataloketjussa töissä. Kauppaan laahusti mies, nainen ja kaksi lasta. En omaa minkäänsortin psykiatrin tai neuropuolen koulutusta mutta olisin silti voinut toiselle lapselle antaa ADHD diagnoosin seuraamalla touhua hetken sivusta. Perheen äiti oli niin kalpea, että verenkierto oli todennäköisesti vitutuksen takia loppunut jo muutama päivä aiemmin. Isä oli välinpitämättömän oloinen ja laahusti vain perässä. Suorastaan terveen ja onnellisen näköinen perhe siis.

Rauhallisempi tyttölapsi löysi itselleen hyvin pian perässä vedettävän "laatikkokärryn". Palvelin muita asiakkaita enkä ehtinyt kokoaikaa paimentamaan heitä, joten myymäläpäällikkö katsoi kameroista mitä porukka touhuaa ja soittikin hetken kuluttua minulle pyytäen tulemaan "vartijan tueksi" kassoille, kun loiset sinne asti pääsisivät. Kassoilla isää pyydettiin avaamaan laatikko ja tästähän se riemu vasta alkoikin. Isä sätti alkoi syyttämään tytärtään "aivan hulluksi" ja väitti olevansa täysin tietämätön laatikon sisältämistä tavaroista. Kameroista oltiin kuitenkin nähty, että isä itse (yllättäen) oli lapannut tavaraa laatikkoon useaan otteeseen. Todellinen father of the year. Perheen äiti oli tällävälin saanut jonkinsortin verenkiertopyrähdyksen, kun nuppi näytti olevan kirkkaan punainen ja sylki alkoi lentämään. Haukkui minut mm. raivohulluksi koiraksi ja lupasi myös hankkia minulle potkut ja syytteet vainoamisesta. Tilanne raukesi lopulta siihen, kun poliisi tuli jututtamaan asianomaisia. Kaikenkaikkiaan mukavaa porukkaa kyllä.

Joskus myyjän hommia tehdessäni kävelin kaupan pääkäytävää pitkin kunnes takaa kuului vihellys ja kääntyessäni ihmettelemään mistä moinen kuului, romani nainen osoitti minua sormella ja huusi kuin koiralle "tänne poika". Käännyin takaisin menosuuntaan ja jatkoin kävelyä.

Kerran on kyllä tavattu kohtelias mustalainenkin asiakaspalveluhommassa mutta se menkööt kategoriaan "poikkeus vahvistaa säännön".
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Kotipaikkakunnalla pahvihousut taas vaihteeksi harrastaneet veljellistä puukkohippaa. Hienoja ihmisiä kyllä kaikinpuolin.

Kyllä kerrassaan upeaa kansaa! Heistä saamme olla ylpeitä! Eniten nauratti jutussa, kun ei olla edes omilla puukoilla heiluttu vaan on aseistusta käyty "lainaamassas" Shellin keittiöstä :D
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kerjäläisnaisilta törkeä temppu vanhukselle Helsingin Narinkkatorilla | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Katos vaan, harvinaisen selkeästi ilmaistu: Poliisin mukaan naiset olivat pukeutuneet pitkiin hameisiin ja vaikuttivat ulkomaalaisilta romaninaisilta.
Vähemmistövaltuutetun toimistossa uutinen lienee jo luettu, jonka johdosta Tenat on kasteltu pulleiksi kiukkupissasta. Julkisen sanan neuvostolle on kai jo lähtenyt tavallinen marmatus, ja uutistakin editoidaan kohtapuoliin.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Nyt pitää kyllä kirjoittaa tarina eräästä paikallisesta romanista, Rainerista (nimi ei muutettu). Muutin Turkuun toukokuussa, rivariasuntoon ihan mukavalle ja rauhallisellle alueelle. Naapuri rivarissa asuu nelihenkinen romaniperhe. Heti kättelyssä menin esittäytymään heille kun olivat pihalla grillaamassa. Pelästyivät ensin hieman mutta kun toin esille että olen ystävällismielinen ja tulin hyvän tavan mukaan tervehtimään niin fiilis muuttui kivaksi.

Rainer kertoi olevansa hengelllinen ja samalla toi esille, että katsovat edukkaampaa asuntoa perheelle koska nyt ovat aika tiukilla. Mainitsi samalla, että arvostaa sitä, että tulin esittäytymään. Kukaan muu ei ole tällä alueella moista heille tehnyt. Seuraavien päivien aikana heitettiin läppää puoleen ja toisin. Heillä on aivan jäätävän mukava noin 8-vuotias Roope poika. Roope halusi tulla vierailulle kun kuuli, että mulla on ps3. Tottakai annoin Roopelle luvan mutta isäpä ei antanut tämän tapahtua vaan sanoi: "jos nyt päästät pojan sisälle niin se on sitten aina oven takana". "En halua tätä". Ajattelin, että ok koska asia on tosiaankin täysin ymmärrettävä. Samalla ymmärsin, ettei naapurin romaniperhe halua MITÄÄN negatioita kenenkään kanssa.

Taas meni pari viikkoa. Olin lähdössä aamulla klo 8 aikoihin töihin kun törmäsin Raineriin parkkipaikalla. Hän kertoi, että oli juuri tulossa Pohjanmaalta kenkätehtaalta ja olisi laadukasta kotimaista nahkakenkää tarjolla. Kerroin tulevani töistä noin klo 16.30 ja sanoin, että tulisi esittelemään jalkineita tuolloin. No, ovikello soi illalla ja sitten soviteltiin popoja. Kotimaiset, helvetin komiat kengät jäi meitsille ja maksoin 50 euroa. Tarkistin asian jälkeenpäin ja totesin, että kaupassa pyytävät samoista 135 euroa. Rainer oli yöllä lähtenyt Pohjanmaalle ja oli jälleen aamulla Turussa muutama kenkäpari mukana. Painotti heti etteivät olleet nyysittyjä. Uskoin kyllä häntä vaikkakin varauksella.

No nyt päästään itse asiaan, jonka vuoksi tämän tarinan teille tuon esiin. Viikko sitten olin lähdössä aamupäivällä kauppaan. Ennen kuin pääsin autolle, joku huusi kovaan ääneen "Vanha Len". Käännyin, ja näin Rainerin. Kävimme seuraavan keskustelun:

Rainer: Minne olet menossa...onko hetki aikaa!
Meisi: Kaupoille menossa mutta on aikaa. Mitä äijällä mielessä?
Rainer: Mulla on joka maanantai, keskiviikko ja perjantai elintarvikkeita antaa.
Meitsi: Siis elintarvikkeita? Kerro tarkemmin.
Rainer: Juu, teen vapaaehtoistyönä tätä ja tule ihmeessä aamulla hakemaan mitä tarvitset.
Meitsi: Siis jaat ilmaiseksi elintarvikkeita meidä rivariyhteisölle?
Rainer: Kyllä vaan. Jos et muista tulla paikalle niin rimpautan vaikka ovikelloa.

Tämä ihmetytti ja asia vähän unohtuikin. Tänään kun tulin asioilta niin tyttökaveri oli aivan pähkinöissään. Kertoi, että Rainer oli soittanut ovikelloa ja tuonut pahvilaatikollisen elintarvikkeita meille. Siellä oli lenkkimakkaraa, suolalihaa, munkkeja, kuivakakkua, asidofilus shotteja, jugurtteja, rahkaa, piimää, juustoa ja vielä jotain muuta. Monessa tuotteessa oli punainen hintalappu mutta mitäs siitä. Kaveri pyyteettömästi hakee eräästä marketista elintarvikkeita ja jakaa ilmaiseksi niitä tänne meidän yheisölle. Olipa vielä leikannut omasta ruusupensaasta kimpun ja antoi meille. Oli ollut vaan huolissaan josko olen mustasukkainen ja menen riehumaan heille. Jumalauta...mä menen tänään halaamaan tätä romanimiestä.

Kyllä vetää sanattomaksi joidenkin ihmisten hyvyys. Nyt kävi vaan näin, että tämä hyvä tulee romanimieheltä.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
^ Onko teillä siellä sinun nurkillasi olemassa joku elintarvikejakelu vai onko hän itse ostanut kyseiset tavarat?

Esimerkillistä toimintaa muuten ja antaa uskoa siihen, etteivät kaikki pahvihousut olekaan sellaisia kuin tarinat heistä väittävät.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
^ Onko teillä siellä sinun nurkillasi olemassa joku elintarvikejakelu vai onko hän itse ostanut kyseiset tavarat?

Esimerkillistä toimintaa muuten ja antaa uskoa siihen, etteivät kaikki pahvihousut olekaan sellaisia kuin tarinat heistä väittävät.

Todennäköisesti jotakin poistotuotteita, eli illalla kaupan sulkemisaikaan jakavat pois vanhaksi meneviä tuotteita jotka muuten menisivät roskiin. Julkisesti eivät kai jakele (eivätkä kaikki kaupat ylipäätään), mutta jos tuntee oikeita henkilöitä niin voi onnistua. Minäkin olen joskus erään kontaktin kautta hakenut säkkikaupalla vanhaksi meneviä leipiä paikallisesta Prismasta.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
^ Onko teillä siellä sinun nurkillasi olemassa joku elintarvikejakelu vai onko hän itse ostanut kyseiset tavarat?

Esimerkillistä toimintaa muuten ja antaa uskoa siihen, etteivät kaikki pahvihousut olekaan sellaisia kuin tarinat heistä väittävät.

No ei todellakaan ole ostanut tuotteita vaan hakenut marketista ja jakaa näitä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Mitähän ne siellä marketissa tykkää, kun huomaavat, ettei tuotteita olekaan maksettu?

Tai sitten menisikö niin että heittäisivät tuotteet jätelavalle päivän päätteeksi? Ei tiedä kun vielä ilmaiseksi kaveri jakaa.

EDIT. Tosin tämänkaltaiset tapahtumat saavat ne kateelliset liikkeelle...
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tänään oli pitkästä aikaa kohtaaminen sorretun vähemmistön kanssa. Olimme siirtymässä lentokentälle ja päätimme ottaa Kaisaniemen varsin suositussa thai-buffetissa pikapäivällisen ennen lentoa.

Olimme päässeet sisälle, kun viereiseen pöytään istui manne, joka ilmeisesti maksoi yhdestä, mutta kutsui pari lautasellista ruokaa haettuaan ulkopuolelta sisään matamin, joka istui vierelle ja alkoi nauttimaan pöydän antimista.

Siirrettyäni lompakkoni pois ulkonevasta takin taskusta parempaan turvaan aloin nauttimaan ateriasta. Harmi vain, että ruokahetkeämme häiritsi kovaääninen kailotus, romanimiehen puhuessa luuriinsa, ensin niitä näitä, mutta myöhemmin päästiin bisnekseen. Kaikki ravintolassa olevatkin saivat kuullta, että nyt olisi tennareita tarjolla, taidettiin mainita että priimaluokkaa ja kokonainen pakettiautollinen.

Ilmeisesti pisnekset eivät kuitenkaan sujuneet ihan suunnitelmien mukaisesti, sillä puhelu sai yllättävän käänteen mannen alkaessa äkkiä huutaa puhelimeen, että "akkas on pedofiili" ja muuta mukavaa.

Aika perinteinen kohtaaminen, jossa aasialaiseen tapaan tilannetta häpeilevät ravintolan työntekijät yrittivät ohjeistaa huutajaa ulos ravintolasta, tässä myös jotenkuten onnistuen.

Ihmetystä meissä aiheutti eniten romaninaisen kolttoon alta pilkistäneet ruosteinen vasara ja jakoavain, jäätiin miettimään niiden käyttötarkoitusta?
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Ihmetystä meissä aiheutti eniten romaninaisen kolttoon alta pilkistäneet ruosteinen vasara ja jakoavain, jäätiin miettimään niiden käyttötarkoitusta?
Remonttihommia, Mersuun piti vaihtaa talvirenkaat ja työkaluja jäänyt messiin.

Fakta Homman Aulis Kaakko antoi ohjeen joka pätee vielä tänäkin päivänä. Jos antaa mustalaisen povata, niin AINA oikeasta kädestä, koska vasemmassa kädessä on sormus ja kello.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Joskus tullut ihmetelleeksi missä näitä telineitä joilla mm. kansallispuvun alla voi kantaa kymmeniä kiloja ostoksia tehdään ja myydään.

Onko ihan netistä tilattavissa. Sinänsä käytännöllinen ratkaisu. Muovipussit ovat yliarvostettuja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös