Romanit

  • 1 481 612
  • 3 748
Tila
Viestiketju on suljettu.

snumi

Jäsen
kaikissa meissä asuu pieni rasisti

Luin ketjun alkupäätä, avaus oli hieno. Keskustellaan vähemmistöstä. Itse olen aikalailla perusmulkku suomalainen. En mokkakikkeli tai kakkakikkeli. Ihan vaan tavallinen harmaan arjen puurtaja ja härmäläinen. Siinä kohtaa kun ketju meni siihen, että kirjoitetaanko "mustalainen" eli "musu" joko "romani" vai "romaani", niin tuli mieleen Kekkosen termein: saatanan tunarit byrokraatit, pitääkö nimittelyäkin jo hallinnoida? Pitääkö sanoa "musta" jos tarkoittaa "neekeriä"? Tai "venäläinen" jos tarkoittaa "ryssää". Antakaa nyt pieni vapaus ilmaista itseään kansalle, joka on muutenkin tuppisuu.

Minusta jokaisessa ihmisessä, asui sitten Kiinassa tai Nigeriassa, on pieni rasistin siemen. Tämä tulee esiin esim kommentissa: "Suomen normeihin sopeutumattomista ihmisistä". NONIIN: pitääkö ihan kaikkien sopeutua johonkin "Suomen normeihin"? Missä ne "Suomen normit" on kirjattuna, perustuslaissako? Vai tarkoittaako se: "jos et ajattele kuten minä niin halveksun sinua"? Kysyn vaan? Tuomitaanko siis kaikki erilainen?

Minulla on kokemuksia romaneista. Minusta he ovat yksittäistapauksina mukavia ihmisiä. Sympaattisia ja seurallisia, siis kun puhut itse suoraan yhden ihmisen kanssa. Vähän niinkuin uusnatsi kaljupää voi olla ihan symppis. Mutta kun tulee vastaan lauma, niin tunnetusti joukossa tyhmyys tiivistyy. Lauma mustalaisia on suunnilleen yhtä mukava kuin lauma skinejä.

Minulla oli armeijassa romani alokas samassa komppaniassa, hän oli pidetty. Samaten tunsin nuorena parikin romania jotka tulivat toimeen ns valkolaisten eli meidän perusjunttien kanssa.

Minulla ei ole ikinä ollut romani-ystävää, mutta esim kun vietin omia polttareita eli kun olin menossa naimisiin, tuli romani onnittelemaan. Oli tunnistanut että olen Turun erään kaupunginosan "jengiä". Kaverithan noille "jengeille" nauraa, mutta toisaalta koskaan meillä ei ollut pelkoa esim romaneja kohtaan kun aina oli liikkeellä noin kymmenen suomalaisen juntin "partio". Ohjeena sanoisin suomalaisille, että jos joku romanin puukkoa pelkää niin paras lääke siihen on liikkua ryhmissä. Mustalainen ryhmässä on rohkea, yksikseen hyvin hiljainen. Ihan sama koskee skinejä. Joukossa tyhmyys tiivistyy.
 
Viimeksi muokattu:

snumi

Jäsen
röyhkeydestä

Joku tuossa kuvasi tilanteen: "Eräillä kesäkarkeloilla pari romani nuorukaista yritti etuilla makkarakojun jonossa. Ilmoitin vaan että "olin ensin tässä ja voitte olla aivan varmoja että suoritan omat ostokseni ensin". Kaverit meinasit alkaa änkyttämänä jotakin, mutta ilmoitin että jonon perällä on tilaa. Ilmeisesti tilanne kävi nuorukaisten ylpeydelle kun poistuivat kioskilta kokonaan. Odottelin jo että koko suku tulee kyselemään, mutta mitään ei kuulunut."

Minulle kävi ihan samalla tavalla Saksassa Hampurissa. Meitä suomalaisia oli McDonalds kassalla noin 7-8 henkilöä, minä ekana. Olin tilaamassa kun 2 jotain arabia tuli jonon sivusta kassalle ja aikoi tilata. Siis etuillen koko jonon, jossa oli ainakin 40 ihmistä. Minä löin reiden ählämin ja kassatiskin väliin ja sanoin, että me oltiin tässä ensin. Paljon en saksaa osaa mutta sen mitä osaan, sanoin: "zuerst", eli "ensin". Ählämi alkoi hirveen älämölön, jotain että "vihaan Saksaa" eli luuli meitä suomalaisia ilmeisesti saksalaisiksi. Seuraus oli että McDonaldsin vartijat vei ne arabit ulos ja me suomalaiset saatiin ostettua yön päätteeksi hampurilaiset.

Eli ei ole ainoastaan mustalaisten ominaisuus tuo röyhkeys, vaan samaa viljelee arabit ja ne saa heti ruotuun kun vain sanoo lujasti että menes nyt kuule sinne mihin kuulut eli ihan jonon viimeiseksi.
 

laredo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sipoon Wolf, Malaga, Barcelona, työväen ampujat
Kjulla

Tumba kirjoitti:
Remulta on tapettu kaikki kolme broidia. Laredo tarkoittanee Henkan isobroidia, jonka tappoi tietääkseni hänen oman tyttären mies/poikaystävä. Laredo onko ko. tappajan etunimen eka kirjain T ja vika kirjain o, muttei kyseessä ole siltikään Taisto?


Juu on.
 

Dani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Suomi, Real Madrid, Espanja, Argentiina
snumi kirjoitti:
Eli ei ole ainoastaan mustalaisten ominaisuus tuo röyhkeys, vaan samaa viljelee arabit ja ne saa heti ruotuun kun vain sanoo lujasti että menes nyt kuule sinne mihin kuulut eli ihan jonon viimeiseksi.

Niitä on täällä Ljubljanan Macissa ollut kuule jenkkejä, hurreja, saksalaisia(tai itävaltalaisia), ja kyllä, myös juopuneita suomalaisia jotka ovat yrittäneet mennä jonon ohi. On ne perhana ulkomaalaiset ja muunnäköiset röyhkeitä. ;)
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olen yhden työtätekevän mustalaisen nähnyt. Kävi joskus auttelemassa isovanhempieni maatilalla. Oli kova tekemään töitä. Tosin tässäkin huomattavaa on se ettei tämäkään mustalainen esim. käyttänyt mitään näitä perinteisiä mustalaisvermeitä eikä liikuskellut muitten "veljien" kanssa.

Tosin tämäkin kaveri joutui linnaan jahdattuaan puukon avustuksella naapuriaan/ryyppykaveriaan.

Ja sitten lisää "stereotypiaa": Paikallisen Supermarketin pihalla on kaksi invapaikkaa. Aina kun "veljet" ovat kaupassa pelaamassa hedelmäpeliä on ruosteinen Volvo keskellä näitä kahta paikkaa...

Autokoulussa eräs 17v mustalainen tuli aina autolla pelipaikalle...

Isäni väisti joskus autonsa pienellä tiellä ojaan kun "veljet" tulivat hevoskärryineen vastaan eivätkä väistäneet yhtään. Eivätkä tulleet auttamaan isääni vaan molottivat jotain ja näyttivät sentteriä ja nyrkkiä.

Viime kesänä mustalaisrouvat asioivat paikallisessa ruokakaupassa. Kauhea lauma sisään, muutama menee kassalle "ostamaan" tupakkaa ja toiset levittäytyvät ympäri kauppaa ja hipelöivät jokaista tavaraa. Myyjät seuraavat perässä ja kun rouvat huomaavat tämän niin alkaa kauhea huuto rasismista.Myös korvauksia vaaditaan. Poistun nauraen paikalta ja huomaan kuinka rouvien ruotsin kilvissä oleva tuliterä Mersu on parkkeerattu noin puolentoistametrin päähän ulko-ovesta. Ulkopuolella rouvien kouluikäiset pienokaiset hipelöivät jokaista autoa.

Siinäkin sitä kaverin kertomaa taas niin vitusti.
 
Viimeksi muokattu:

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Optinen illuusio.

Cube kirjoitti:
Ai näiden "kaveri on kertonu" -juttujen ylläpitämät stereotypiat vai? :) Minulla on ilmeisesti siinä tapauksessa aika paljon samoja kavereita kuin jatkoaikalaisilla, koska hämmästyttävän paljon täysin samanlaisia juttuja olen kuullut omiltakin kavereilta ja tutuilta.. Ja tietysti kaikki jutut ovat ihan oikeasti tapahtuneet juuri heille, tosi on!

Ainakin allekirjoittanut omasta mielestään sattui näkemään, kun romaniperhe oli viskannut talon huonekalut lumihankeen. Oltiin muuten isän kanssa menossa kesämökille pudottamaan lumia mökin katolta. Tie meni 10 metrin päässä romanien talosta. Lisäksi ikkunat olivat rikki ja ovet olivat auki sekä vedet lattialla. Lienee sitten ollut vain aiemmin kuultuja juttuja/ennakkoluuloja ja harhanäkyjä.
Allekirjoittaneelle ei ihon värillä ole väliä, kunhan käyttäytyy ns. sääntöjen mukaan. Toisten saamat erivapaudet/vapaamatkustajana oleminen eivät saa koskaan minulta mitään sympatiaa...
Taustalle.
 
Viimeksi muokattu:

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tässä meidän naapurustossa on asunut parissa taloudessa mustalaisia, omakotitalossa asui uskovainen (helluntailainen) perhe, hiljaisia ja rauhallisia, omiensa joukossa viihtyviä ihmisiä. Siis siihen 1% kuuluvaa porukkaa.

Sitten asumisoikeusyksiössä, paritalon puolikkaassa asuva nuori mies, jolla suvun naiset kävivät siivoamassa, pesemässä pyykit jne. Naapuri hieman hätkähti kun näki näiden naisten ripustavan ko. nuoren herran pyykkejä kuivumaan omalle pyykkitelineelleen, se kun oli paljon lähempänä kuin taloyhtiön teline. "Ain me on tähän laitettu" ; "Kyl tässä saa olla" ; "Eihän tässä oo siun pyykkejä" jne.

No, omaisuuskäsite on "hieman" erilainen. Muistelen muuten että Mikkelin kaupunki päätti joskus 70/80 -lukujen vaihteessa järjestää työpaikan kaikille kortistossa oleville romaneille. Ongelma ratkesi joksikin aikaa, kaikki kun muuttivat naapurikuntiin!
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
rage kirjoitti:
Asiaa hieman sivuten. Mitä nämä mustalaisseurueiden valkoiset hangaround jäsenet ovat? Mitä käsittämätöntä tyydytystä joku saa hengailusta näiden sankareiden kanssa? Ovatko he vävyehdokkaita vai mitä?

En tunnustaudu hangaround-jäseneksi, mutta en myöskään häpeä näyttäytyä Porin tai minkään muunkaan kaupungin kadulla ystäväni kanssa, vaikka tämä olisikin romani.

Tiedän silti karrikoidun yleistyksen ihmistyypistä, mitä varmaan tarkoitit, ja totean, että säälin heitä syvästi. Kyllä osa oikeasti vain hengailee romaniseurueessa, ehdokkaina tai muuten vain. No, onhan se usein kuitenkin eri lailla huoletonta elämää kuin muuten valkolaisella.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sä oot Näkkäri karu rasisti ja paskahousu. Miten sä voit tuosta uutisesta päätellä, että kyseessä oli romani? Entä jos se olikin esim. Ahvenanmaan kansallispuku?
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Schwalbe kirjoitti:
Sä oot Näkkäri karu rasisti ja paskahousu. Miten sä voit tuosta uutisesta päätellä, että kyseessä oli romani?

Ei, enhän minä ole mitään päätellyt. Linkitin vain uutisen, joka sopii mielestäni myös romaneihin, kansallispuvuissahan osa heistäkin kulkee.
 

Alonzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Kuulimpa tässä juuri eräältä vanhemmalta sukulaiseltani jutun, kun hän oli nuorena ollut todistamssa kun romani nainen oli jäänyt kiinni varkaus-yrityksestä, kyseinen romani neito oli yrittänyt salakuljettaa pakastekanaa hameensa alla kaupasta ulos...
 

Oleg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pasi Nielikäinen
Ei ole kyllä romaneista pahemmin hyvää sanaa sanottavana. Aikanaan yläasteen alussa muistan vielä kuinka koulussamme oli eräs romani. Hänellä olisi sitten isoveli joka oli kaupungin kovin tyyppi veljiensä kanssa. Tämä sankari sitten päätti hakata kaikkia ihmisiä jotka olivat hänen mielestään rumia. Jos hiukset oli liian pitkät tai lyhyet niin turpaa vaan. Muutamana aamuna taisi olla kyllä hänelläkin musta silmä, enkä yhtään ihmettele. Jossain vaiheessa koko romaniperhe sitten muutti Norjaan varmaankin paremman "työn" toivossa. Hyvä näin.
 

snumi

Jäsen
saatanan erilaiset

"Niitä on täällä Ljubljanan Macissa ollut kuule jenkkejä, hurreja, saksalaisia(tai itävaltalaisia), ja kyllä, myös juopuneita suomalaisia jotka ovat yrittäneet mennä jonon ohi. On ne perhana ulkomaalaiset ja muunnäköiset röyhkeitä. ;)"

Noin se juuri on. Rauhanturvaaja huomaa että niitä "ei Suomen normeihin sopeutuvia" on ihan kaikki muut kuin me perusjuntit. Edes saksalaiset, jenkit, ruotsalaiset.

Paskaa porukkaa kaikki muut kuin me juntit. Tai sitten: pitäiskö meidän kuitenkin antaa niidenkiin elää omaa elämää?

Mitä jos kaikki ei haluu olla juntteja? Suodaan se niille. Tekevät sitten vähemmän itsemurhia kuin me.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
HemmoP kirjoitti:
että ihan kansallispuku, jepjep
Enemmän tuo vaikuttaa ns. monikäyttöasusteelta kuin kansallispuvulta. Muutoinkin aikamoinen heimonsa valioyksilö (lainaukset Satakunnan kansan jutusta);

"....Nainen on rötöstellyt pikkuliikkeissä ainakin 27 kertaa..."

"...Kansallispuvun sisään neulotussa kuljetustilassa on useista eri liikkeistä anastettu menneinä vuosina paljon muutakin kuin makkaraa, voita ja lihaa,..."

"...Hameen uumeniin on kätketty jopa moottorisaha ja useita erilaisia sähkötyökoneita...."

"...kansallispuvun alle on nopeiden käsien ansiosta ehditty piilottaa peräti 76 kahvipakettia...."

"... Kuljetustila on niin iso, että yhdellä kerralla sinne on mahtunut myös yhdeksän nelilitraista öljykanisteria..."

"... Läheskään kaikki eivät ole tulleet ilmi ja käräjille asti, koska poliisi on tähän asti päästänyt näpistyksistä kiinni jääneen kaksikon sakon antamisen jälkeen vapaaksi...."

"...Varkaudesta Porin käräjäoikeudessa tuomittu 31-vuotias porilaisnainen on helmikuun takavarikon jälkeen tehnyt lisää samantapaisia pikkuliikkeissä tapahtuneita myymälänäpistyksiä, ehkä kymmenkunta...."

"....Teot eivät siis loppuneet helmikuussa tehtyyn takavarikkoon..."

Ja loppuun vielä romaniasiain neuvottelukunnan ihmettely asian tiimoilta; "– En ole aiemmin kuullut Suomessa päätetyn, että kansallispuku olisi tuomittu valtiolle menetetyksi – ainutlaatuinen käräjäoikeuden päätös, hämmästelee päätöksen ennakkoluonteisuutta Helsingistä tavoitettu Romaniasian neuvottelukunnan pääsihteeri Sarita Friman-Korpela."

Nyt pian nimienkeräys käyntiin. Eihän pollarit sentään vaatteita saa takavarioida. Millä ihmeellä se puutarhatraktori nyt saadaan kotiin ?
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Sä oot HemmoP karu rasisti ja paskahousu. Miten sä voit tuosta uutisesta päätellä, että kyseessä oli romani? Entä jos se olikin esim. Ahvenanmaan kansallispuku?
 

HemmoP

Jäsen
sopuli kirjoitti:
Sä oot HemmoP karu rasisti ja paskahousu. Miten sä voit tuosta uutisesta päätellä, että kyseessä oli romani? Entä jos se olikin esim. Ahvenanmaan kansallispuku?

Sen takia, että romaniasianneuvottelukunta ottaa kantaa tapaukseen.

"
– En ole aiemmin kuullut Suomessa päätetyn, että kansallispuku olisi tuomittu valtiolle menetetyksi – ainutlaatuinen käräjäoikeuden päätös, hämmästelee päätöksen ennakkoluonteisuutta Helsingistä tavoitettu Romaniasian neuvottelukunnan pääsihteeri Sarita Friman-Korpela.
"


Ymmärrän, että teillä pussihousuromaneilla on kova hinku todistella sitä 99% ihan kunnon kansalaisiksi, mutta perustelut on samalla tasolla kuin em. jutussa mainitun rikosvälineen nimittäminen kansallispuvuksi.

Lisäksi, en ole rasisti vaan suhtaudun ihmisiin ihan yksilötasolla eikä viestissäni ollutkaan mitään rasistista. Ymmärrän toki, että vaikka et osaakkaan kunnolla sisäistää lukemaasi tekstiä, tai edes lukea, ja omaat romanisympatiat jo äidinmaidosta, niin älä tule paskaamaan mun housuja kun sulla on jo pussihousut paskassa.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
HemmoP kirjoitti:
Lisäksi, en ole rasisti vaan suhtaudun ihmisiin ihan yksilötasolla eikä viestissäni ollutkaan mitään rasistista. Ymmärrän toki, että vaikka et osaakkaan kunnolla sisäistää lukemaasi tekstiä, tai edes lukea, ja omaat romanisympatiat jo äidinmaidosta, niin älä tule paskaamaan mun housuja kun sulla on jo pussihousut paskassa.

Hyvä HemmoP. Kysyn vaan, että kumpi tässä ei osaa lukea? Lue vaikka ketjua hieman taaksepäin harjoittelun nimissä. Huumorintajua en osaa sinulle taikoa, mutta lukutaitosi eteen voimme tehdä yhdessä töitä.

Parahin terveisin,

oma lehtorisi sopuli
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Porilaisten kanssa en kauppaa tee !

Tänään tuli työpaikkaleni kaksi romaani naista jotka halusivat tehdä paitakauppaa, ilmoitin heille kuitenkin määrätietoisesti etten mielelläni tee porilaisten kanssa kauppaa, niin vahva porin murre nimittäin naisilla oli ettei kaupankäynti mielestäni ollut mahdollinen, he kyllä kivenkovaan väittivät etteivät tiäksää ole sieltä kotoisin, veiniä ei kuitenkaan tämän murteen kanssa petetä, sen verran pahasti murre särähti korvaan. ;)

Jäi kaupat tiäksää tekemättä !

veini
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
E!
Oliko provo vai kieli poskella väännetty viesti?
bozik kirjoitti:
Ja loppuun vielä romaniasiain neuvottelukunnan ihmettely asian tiimoilta; "– En ole aiemmin kuullut Suomessa päätetyn, että kansallispuku olisi tuomittu valtiolle menetetyksi – ainutlaatuinen käräjäoikeuden päätös, hämmästelee päätöksen ennakkoluonteisuutta Helsingistä tavoitettu Romaniasian neuvottelukunnan pääsihteeri Sarita Friman-Korpela."

Voisikohan tuo hame olla jonkun muun kuin romaninaisen? Jaa-a.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös