Romanit

  • 1 481 577
  • 3 748
Tila
Viestiketju on suljettu.

dingus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Chicago Blackhawks
Vteich kirjoitti:
Aikamoista urbaanilegendaa taisi koko viestisi muutenkin olla, mutta kun itse suoritin intin vuonna 2002, oli silloin jo voimassa sääntö, että n. 30 vemppapäivää on maksimi tai sen jälkeen saa lähteä kotiin ilman, että palvelus sillä kertaa tulee siis suoritetuksi loppuun asti. Ja tämä tuli käytännössäkin nähtyä ainakin yhden tyypin osalta. Voi tietysti olla että omana aikanasi oli eri säännöt vielä, mutta tuskin sinunkaan intistä kovinkaan kauan on, kun opiskelijaksi olet itsesi ilmoittanut?

Ei päde ainakaan jokaisessa palveluspaikassa tuo 30 päivän sääntö. Meillä oli oman inttiaikani syksyllä (itse menin heinäkuussa) sellainen alikersantti, jolla oli vapautusta enemmän kuin meillä palveluspäiviä.

En tiedä missäpäin Tamperetta ko. kansanosa majaansa pitää, melko vähän heitä kaupungilla näkee. Eräs vanhempi rouva tosin uskollisesti keskustassa heidän lehteään (?) tarjoaa.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Itselle tuli pari tapausta mieleen kyseisen kansanosan tempauksista:

Ollessani ala-asteella (kultaisella 80-luvulla) pienessä kyläkoulussa maaseudulla, samassa pihapiirissä oli muutama kunnan omistama vuokra-asunto. Asukkaina oli tietysti pari alkkista ja lukematon määrä romaneja yhdessä kämpässä. Romanit mursivat yläkerran varaston oven lukon ja alkoivat keittää siellä pontikkaa. Meno oli varsin vallatonta, kun herrat nauttivat tuotoksiaan ja kusivat ikkunasta ulos (kansakunnan tulevaisuuden toivojen pelatessa futista alapuolella).
Poliisin ei kuulemma kannattanut lähteä 25 kilometrin päästä asemalta, koska "ei ne keittämistä kuitenkaan lopeta".

Toinen tapaus sattui äitini ollessa paikallisella huoltiksella töissä. Romanimies kaivoi mittarikentällä pistoolin esiin ja uhkasi tappaa muijansa. Juuri ennen poliisin saapumista, äijä ampuu 2 kertaa muijan jalkoihin ja mättää pari kertaa pistoolinperällä ämmää ohimoon. Poliisi saapuu paikalle ja ottaa pistoolin pois, jonka jälkeen pariskunta kömpii Mersuun ja kaahaa kohti uusia seikkailuja. Poliisien selityksiä en valitettavasti muista.
 

costi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, #33 Timo Hirvonen
Onhan näitä nähty, viime syksynä kaverin kanssa olimme menossa kauppaan, kun ulko-ovella, kun noin yläaste ikäinen romanityttö tuli pummaamaan tupakkaa, kun ei sitä kummallakaan ollut, niin sitten yritti rahaa, mutta ei tietenkään saanut mitään. Kaupasta tullessamme minä tulin ensin ulos, ja taas yritettiin pummata rahaa, mutta en antanut, sitten alettiinkiin haukkua ihan olan takaa, homoteltiin ja kaikki muut rivoudet ladeltiin mitä oltiin opittu. Setä ja veli olivat kuulema jo tulossa hakkaamaan minua, kun ei rahaa eikä tupakkaa löytynyt, ja lopulta yritti sylkeä päälle. Kaveri tuli kaupasta ja poistuimme tilanteesta, niin vielä koetti kengällä heittää selkään. Ohi meni ja sitten alkoi tulla mitta täyteen, kenkä lähti komeassa kaaressa metsään. En tiedä löysikö koskaan kenkäänsä, eikä kiinnosta.

Mutta on toisenlaisiakin kokemuksia, muutama vuosi sitten ollessani kesätöissä kalustetehtaalla, samassa työpisteessä työskenteli yksi romanimies, todella mukava heppu ja oli selvästi pidetty myös muiden työntekijöiden keskuudessa. Oli kuulema yksi ahkerimmista työntekijöistä, harmi että taisi olla yksi sadasta.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Entisellä kotiseudullani, myös kultaisella 1980-luvulla sattui ja tapahtui. Eräs romaaniperhe "joutui" asumaan peräti 8 kilometrin päässä kaupungin keskustasta. Aina kyseisen talon kohdalla oli mersu parkissa tienlaidalla ja parit romaanit dieseliä pummimassa. Pian ko. perhettä alkoi kyllästyttää asua veronmaksajien piikkiin niin kaukana keskustasta. Talven koittaessa heittivät huonekalut ulos. Tämän jälkeen talosta lämmöt pois ja vedet lattialle. Pian alkoi parketti vinoilla. Pääsivät muuten kaupunkiin asumaan ja kaupunki maksoi talon korjauskulut. Että sillä tavalla. Oppilaina on ollut pari romaania. Ei muuten yläasteen päättötodistusta tullut...
 

Filatovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & TS
dingus kirjoitti:
En tiedä missäpäin Tamperetta ko. kansanosa majaansa pitää, melko vähän heitä kaupungilla näkee. Eräs vanhempi rouva tosin uskollisesti keskustassa heidän lehteään (?) tarjoaa.
Eilen tossa seilasin stadissa ja stockan edellä joku vanhempi manneämmä tarjos niitä lehtiä, olin siitä nykäsemässä lehtee mutta sitten se ämmä ei päästäny irti, en tajunnu heti kun oli laput korvilla, mutta siinä se vihasena toitotti "NÄÄÄ MAKSAAAA 2EUROOOOO". Sitten vaan repesin ja lähdin menemään. Tuli myöhemmin mieleen, et olis pitäny mainita että "ette tekään mitään koskaan maksa".
 

pelikielto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vteich kirjoitti:
Aikamoista urbaanilegendaa taisi koko viestisi muutenkin olla, mutta kun itse suoritin intin vuonna 2002, oli silloin jo voimassa sääntö, että n. 30 vemppapäivää on maksimi tai sen jälkeen saa lähteä kotiin ilman, että palvelus sillä kertaa tulee siis suoritetuksi loppuun asti. Ja tämä tuli käytännössäkin nähtyä ainakin yhden tyypin osalta. Voi tietysti olla että omana aikanasi oli eri säännöt vielä, mutta tuskin sinunkaan intistä kovinkaan kauan on, kun opiskelijaksi olet itsesi ilmoittanut?
Ei toimi noin. Kävin kääntymässä tuossa vajaa vuosi sitten Säkylässä ja pelkästään P- kaudelta vemppaa kertyi 30 pvää. Pistivät aukkiin josta lähdin parin viikon jälkeen kotiin tervehtymään.
 

Erik Loka

Jäsen
Eipä sitä päässyt tänäänkään kaupungilla pitkälle, ennenkuin oli manne käymässä kimppuun. Tavallisesti kävelin kadulla ja nuori mustalaismies kävelee oikeen reteesti meikäläistä päin käärien hihojaan. Jatkoin kuitenkin matkaa kiinnittämättä mitään huomiota tähän ääliöön, joka ei onneksi lähtenyt enää perään. Kyllä näki niin selkeesti mitä oli (taas) mielessä... Tällä kertaa ei onneksi tullut yhteenottoa.

Mikähän vittu siinä on ettei voi käyttäytä normaalisti? Saatana kun pistää vituttamaan nuo!
 

-Mercury-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
pelikielto kirjoitti:
Ei toimi noin. Kävin kääntymässä tuossa vajaa vuosi sitten Säkylässä ja pelkästään P- kaudelta vemppaa kertyi 30 pvää. Pistivät aukkiin josta lähdin parin viikon jälkeen kotiin tervehtymään.

Sanoisin vahvalla mutulla ja omiin havaintoihin perustuen, että riippuu jossain määrin jopa tapauksesta. Eli koulutusvaiheesta ja tehtävästä ja jopa komppapäälliköstä. Meille tuli aukkiin jatkamaan armeijaansa eräs taistelija joka oli P-kaudella ollut leikkauksessa ja määrätty aukkiin ja oli sitten käynyt kotona puoli vuotta tervehtymässä.

Alokastupaani taas sattui kuulumaan eräs jääkäri jolla oli armeijaa takana jo 5 viikkoa, hajonnut metsään (joku jalka/selkä poikki sillä oli mennyt), aloitti siis alusta ja kotiutui aikaisemmin kuin muut (olisi toki halutessaan saanut olla pitempäänkin, ei halunnut).

Sitten eräs alikki telo itseään sen verran pahasti (käytännössä olisi viettänyt loppuaikansa jossain keskussairaalassa) kun TJ oli n.40, joten hänelle annettiin myös E-paperit.

Toisaalta taas eräs johtaja katkaisi jalkansa joten kipsi jalkaan ja nelisen kuukautta jotain toimistohommia.

Jotain myös itse aiheesta. Itselleni saittui alikiksi otsikon mukaiseen väestönryhmään kuuluva kaveri. Ei mitään pahaa sanottavaa, jämäkkä sotilas. Itseasiassa en edes aluksi tiennyt hänen oleva romani kun oli päänsä kaljuksi ajanut ja vaatetus mallia SA-INT.
 

ipaz

Jäsen
Aika kaksijakoiset ovat mielipiteeni näistä Suomen normeihin sopeutimattomista ihmisistä. Tänään töissä palvelin yhtä erittäin fiksua romaalipariskuntaa joka asiallisesti tiedusteli mm. takuuasioista ym. Mutta reilu viikko sitten sain koko olan yli shittiä siitä että "meille" puhutaan ja myydään pelkkää paskaa! Mikään ei ollu hyvin: piti palata liikeeseen huikean 2 km:n päästä selvittämään asiaa joka luki ohjekirjassa toisella sivulla. Miksi vikojen syy on AINA joku muu kuin oma? Eikä tämä koske pelkkiä romaaneja.

Joku joskus sanoi että Amerikassa intiaanit ovat verrattavissa samaan lahkoon kuin mustalaiset Suomessa. Arvostan intiaaneja koska he olivat ensin ja ovat erilaista valtakulttuuriin nähden, mutta romaaneiden (yleiseen) toimintaan en ole vielä suostumustani antanut.
 

bunghole

Jäsen
Onko "romaniteetti" verrattavissa invaliditeettiin? Tai laiskuus? Tai yleinen työkyvyttömyys?

Itse olen tuota meinannut kysyä moneen kertaan mutten ole kehdannut aloittaa älämölöä. Nimittäin ainakin 4-5 päivänä viikosta on erään McDonaldsin pihassa manneperheellä invapaikalla auto. Paikkoja on vain kaksi mutta vähintäänkin toinen on varattu manneille jos heitä paikalla on vaikka yhtä lähellä ovea on muitakin paikkoja, vaikkakin toisella puolella rakennusta. Onko heillä oikeus pysäköidä mihin sattuu vai maksaako kela tai sossu heidän parkkisakkonsa sillä pysäköintisäännöt eivät tunnu koskevan tai ainakaan kiinnostavan kyseistä vähemmistöä? Vai onko mustalaisena olo niin hyvin palkattua että heillä on varaa maksaa tai jättää maksamatta parkkisakot?
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Huono vanha vitsi mutta tulkoon. 17 vuotta on mustalaiselle paha ikä, lapsilisä loppuu eikä eläkettä vielä saa.
 

Metsästäjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT
Sopivasti hullu kuulemma saa olla muttei tyhmä, sitä paitsi viisas pääsee vähemmällä :). Eipä usein näe töissä käyvää mustalaista, muttei sen puoleen usein ennakkoluulotonta valkolaistakaan. Taitaa kauna olla molemminpuolista, eikä tämänkään foorumin anti tilannetta varmaankaan tule kauheasti korjaamaan.

En vihaa mustalaisia, mutta mikäli mustalaisia osuu ikävästi kohdalle, ikävä kyllä en ole ymmärtävinäni suomea tai muuten vain välttelen mikäli mahdollista. Missään tapauksessa silti niin ennakkoluuloinen en ole, että korostaisin ahdasmielisyyttäni suureen ääneen :).
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Romani mies myi mersuaan. Kehui että autolla ollut vain 2 omistajaa aikaisemmin. Blomeruksen ja Hagertin suku.

Entisellä asuinpaikkakunnallani oli romanimies joka oli töissä autovaraosa likkeessä. Ahkera ja tunnollinen kaveri.
Muutoin kokemukseni ovat romaneista negatiivisiä. Silmiin pistävintä on röyhkeys. Eräillä kesäkarkeloilla pari romani nuorukaista yritti etuilla makkarakojun jonossa. Ilmoitin vaan että "olin ensin tässä ja voitte olla aivan varmoja että suoritan omat ostokseni ensin". Kaverit meinasit alkaa änkyttämänä jotakin, mutta ilmoitin että jonon perällä on tilaa. Ilmeisesti tilanne kävi nuorukaisten ylpeydelle kun poistuivat kioskilta kokonaan. Odottelin jo että koko suku tulee kyselemään, mutta mitään ei kuulunut.
 

Dani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Suomi, Real Madrid, Espanja, Argentiina
Hienoa pojat. Jos jokin jäi kesken, se oli Suomalaisten paskanaamojen lopettaminen pakastamalla Siperiassa. Hyi saatana hävettää. Manne paha, jutku paha, nekru paha, rättipää paha, maailma paha. Tehkää hurmaava joukkoitsemurha niin pääsette kaikesta tästä pahuudesta.
 

Pingu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Jukurit
Näitä juttuja lukiessa tuli mieleen lapsuuden "trauma".
Äitini piti minut hyvin aisoissa, kun sanoi että jos et ole kunnolla niin joudut mustalaisten matkaan.
Ja olin tosi kiltti lapsi... Muistan kun kaupungilla aina säikähdin kun mustalaisia tuli vastaan "äitiäiti, en tahdo noiden mukaan".
Jossain vaiheessa kävin epäilemään, että ei kait äiti voi lastaan vieraiden matkaan antaa.

Opiskellessani eräs luokkatoverini (ei mustalainen, nainen) oli naimisissa mustalaismiehen kanssa. Tämä nainen pukeutui aina mustaan pitkään hameeseen muttei muuten käyttänyt kovin huomiotaherättäviä vaatteita. En sen tarkemmin perehtynyt heidän elämäntapoihin, mutta ilmeisesti kuitenkin suhteellisen normaalia elämää viettivät.
 

Dani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Suomi, Real Madrid, Espanja, Argentiina
Onhan tässä ollut muutama asiallinenkin viesti mutta perstuntumalta puolet ovat olleet sellaisia, että jos vaihdettaisiin sanan "romani" tilalle "juutalainen", voisi ketjun siirtää sellaisenaan Stormfrontin sivuille (ja/tai Jatkoaika olisi kiinni antisemitistisen sisällön vuoksi).
Ajatelkaa nyt hyvät ihmiset. Minäkin myönnän olevani pinnallinen ja rasisti, muttei nyt ehkä kuitenkaan sovi jatkoajan arvolle 15 sivua stereotypiaa, ennakkoluuloa, "mun kaverin kaveri juttuja", sun muuta tuubaa. Pidetään ne junteimmat ja dorkimmat ajatuksemme kuitenkin siellä komerossa, pliis. Noita "natseilta jäi hommat kesken" juttuja ei ehkä kannata heitellä edes kieli poskella.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Dani kirjoitti:
Onhan tässä ollut muutama asiallinenkin viesti mutta perstuntumalta puolet ovat olleet sellaisia, että jos vaihdettaisiin sanan "romani" tilalle "juutalainen", voisi ketjun siirtää sellaisenaan Stormfrontin sivuille (ja/tai Jatkoaika olisi kiinni antisemitistisen sisällön vuoksi).
Ajatelkaa nyt hyvät ihmiset. Minäkin myönnän olevani pinnallinen ja rasisti, muttei nyt ehkä kuitenkaan sovi jatkoajan arvolle 15 sivua stereotypiaa, ennakkoluuloa, "mun kaverin kaveri juttuja", sun muuta tuubaa. Pidetään ne junteimmat ja dorkimmat ajatuksemme kuitenkin siellä komerossa, pliis. Noita "natseilta jäi hommat kesken" juttuja ei ehkä kannata heitellä edes kieli poskella.
Pakko kysyä tosta sun pari viestiä ylempänä olevasta tekstistä että mikä siinä on se asiasisältö mikä tänne istuu sitten niinkuin nyrkkisilmään? :)
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä stereotypia on hankittu käytännön tasolla toimimalla. Siitä lienee kenenkään turha itkeä.
Surullista että se prosentti joutuu kärsimään muiden teoista. Mutta olisiko siinä vaiheessa mahdollista, että muiden syntien orja jättää ne pahat?
 

Cube

Jäsen
bisnesman kirjoitti:
Kyllä stereotypia on hankittu käytännön tasolla toimimalla.
Ai näiden "kaveri on kertonu" -juttujen ylläpitämät stereotypiat vai? :) Minulla on ilmeisesti siinä tapauksessa aika paljon samoja kavereita kuin jatkoaikalaisilla, koska hämmästyttävän paljon täysin samanlaisia juttuja olen kuullut omiltakin kavereilta ja tutuilta.. Ja tietysti kaikki jutut ovat ihan oikeasti tapahtuneet juuri heille, tosi on!
 

Dani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Suomi, Real Madrid, Espanja, Argentiina
Andi kirjoitti:
Pakko kysyä tosta sun pari viestiä ylempänä olevasta tekstistä että mikä siinä on se asiasisältö mikä tänne istuu sitten niinkuin nyrkkisilmään? :)

No se oli tietenkin se vanha kunnon polvijuntti- (kneejerk, vapaa suomennos) reaktio noihin "natseilta jäi hommat kesken.." etc. tyyppisiin kommentteihin.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Cube kirjoitti:
Ai näiden "kaveri on kertonu" -juttujen ylläpitämät stereotypiat vai? :) Minulla on ilmeisesti siinä tapauksessa aika paljon samoja kavereita kuin jatkoaikalaisilla, koska hämmästyttävän paljon täysin samanlaisia juttuja olen kuullut omiltakin kavereilta ja tutuilta.. Ja tietysti kaikki jutut ovat ihan oikeasti tapahtuneet juuri heille, tosi on!
No jos haluat kriittisesti tutkia, kokeile :)
Eikähän jokainen vähänkään silmät auki kulkeva välitä lähipiiristään.
Euron pummaaminen menee säälistä mutta ainakaan omaan arvomaailmaan ei sovi ekaluokan pikkupojan ryöstäminen puukon kanssa. Vaikka kuinka olisi tumma tukka.
 

Cube

Jäsen
bisnesman kirjoitti:
No jos haluat kriittisesti tutkia, kokeile :)
Siis miten tätä pitäisi tarkkaan ottaen kokeilla? Elämällä elämää ilman ennakkoluuloja ja kävelemällä iltahämärässä sitä kadun oikeaa puolta, vaikka samaa puolta tulisikin vastaan romani? Jos näin, niin minähän olen jo kokeillut. Ja olen huomannut, että tapa jolla itse suhtaudun ihmisiin ja heitä kohtelen heijastuu tapaan, jolla minuun suhtaudutaan ja minua kohdellaan. Kuin metsään huutelisi.

No ok, kusetin vähän. Saatan minäkin yömyöhällä syrjäkujia pitkin kotiin kävellessäni yrittää vältellä hämärätyyppejä. Harvemmin kuitenkaan näissä tilanteissa jään katselemaan, että minkäköhän värisiä ko. sankarit mahtoivat olla.
 

Viljuri

Jäsen
Olen tavannut ainakin kaksi mustalaista, jotka olivat ihan kunnon tyyppejä.

Eri asia on, että he eivät ainakaan aktiivisesti näyttäneet harrastavan romanikulttuuria, jos siis puhutaan työympäristöstä. Tähänhän liittyy se dilemma siitä, että assimiloituuko valtakulttuuriin vai ei? Ja laajemmin, että miten maahanmuuttajien sopeuttaminen (kotouttaminen) hoidetaan tai jätetään hoitamatta, vrt. esimerkiksi Ranska suhteessa Ruotsiin tai USA:han.

Vaikka sinänsä olisin taipuvainen olemaan Danin kanssa samaa mieltä, tulee kuitenkin myös muistaa se, että ei ne ongelmat katoa sillä, että ne lakaistaan maton alle erilaisten kikkojen kautta, esimerkiksi puhumalla pelkkää "PC":tä.
 

Cube

Jäsen
Viljuri kirjoitti:
Vaikka sinänsä olisin taipuvainen olemaan Danin kanssa samaa mieltä, tulee kuitenkin myös muistaa se, että ei ne ongelmat katoa sillä, että ne lakaistaan maton alle erilaisten kikkojen kautta, esimerkiksi puhumalla pelkkää "PC":tä.
Eivät tietenkään, mutta kyse lienee enemmänkin siitä, että kritiikkiä voi esittää sekä älykkäämmin että vähemmän älykkäämmin. Jatkoajassa tuntuu jälkimmäinen tyyli olevan vähän asiassa kuin asiassa talon tapa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös