Rinkelinmäki ja HPK:n palvelut

  • 1 360 267
  • 6 884

Santsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, LiPu
Koska tuo pääty myy hyvin ja istumapaikkoja ei kannata liikaa vähentää, niin kompromissina seisomakatsomon voisi aloittaa vaikkapa nyt riviltä 7, jolloin tuonne jäisi vielä jotain 250 istumapaikkaa + tietenkin D1 vapautuisi myös istumapaikoiksi. Seisomakapasiteettia olisi ehkä jotain 600? Riittäisi varmasti.
Tähän liittyen olen miettinyt, että osaahan jäljelle jääviä istumakatsomoja voisi tässä mallissa myös myydä ns. istumakannattajakatsomona ja tälläisestä mallistahan on tainnut jo jotain alustavia puheita tosiaan olla toimiston kanssa?
 

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Flyers
Sikakatsomo = Kop. Juuh, kyllähän täältä todellakin saa ihan hyvääkin huumoria kun lueskelee, tosin nimimerkki oli vähän outo. Kiitoksia silti, piristi päivää.
 

Piiskuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oranssi, sympatiat sinisille
Sikakatsomon pyhyydestä: ymmärrän pointin ja niiden tuskan, jotka ovat tottuneet pelinsä katsomaan C5:ssä. Itse katsoin pelini aikanaan ensin eteläpäädyssä pleksin takana (kakarana), seuraavaksi ep:n seisomakatsomossa ja sen jälkeen asiantuntijaparvella siellä niin pitkään kuin ko. katsomo hallissa oli. Vaikka eteläpäädyn remontti olikin ehkä parasta mitä rinkulalle on tähän mennessä tehty, kieltämättä vähän närästi kun jouduin etsimään paikkani muualta. No, siirto nykyiseen eteläpäätyyn oli luonteva, mutta yksi asia jäi vaivaamaan: katsoisin pelini mieluummin seisaallaan. Allekirjoitan varauksetta vanhan sanonnan: "tunnelma on parempi kun seisoo". Fanikulma ei kuitenkaan oikein ole minun juttuni, koska olen ns. maltillisemman sorttinen fanittelija, joita mun kokemukseni mukaan on Hämeenlinnassa jokunen muukin. Vaikka pidän aktiivifanien touhusta ja seuraan sitä mielelläni vierestä, ei tällä iällä oikein enää jaksa innostua huutamaan muiden mukana muutoin kuin satunaisesti ja ns. tiukan paikan tullen.

Nyt kuitenkin tuo ajatus "oranssista seinästä" (tai edes puolikkaasta) alkoi kiehtoa, kun siihen voisi näin optimistisesti ajateltuna ehkä jonkin tasoinen ohut mahdollisuus. Ehkä parasta hommassa olisi se, ettei jatkossa tarvitsisi jättää peliä väliin sen takia, ettei saa perhelippuja vierekkäisiltä paikoilta, vaan riittäisi, että valuisi katsomoon valitsemaan paikkansa puolisen tuntia ennen pelin alkua. Sinne mahtuisi sitten omat ja muksujen kaverit samoille kulmauksille, ja kaikki viihtyisivät. Ne, jotka katsovat pelinsä mieluummin istumapaikoilta, löytäisivät varmasti vapaita paikkoja A-, B- ja C-katsomoista. Tai vaikka sitten D3-D4 osastolta, jos ainoastaan D2 muutettaisiin seisomakatsomoksi.

Ja vielä: C5:n tiivistäminen ei olisi välttämättä ollenkaan hullumpi ajatus, koska harvoin tuo nykyinen on kovinkaan täynnä verrattuna D-päädyn istumakatsomoon. Ja jos istumapaikkojen määrä halutaan pitää tietyllä tasolla, muutetaan mieluummin vieraskulmaus ja vaikka pohjoispäädyn ylärivit penkeille. Onhan se nyt nimittäin perkele, että hallin parhaasta päästä olevat seisomapaikat on tällä hetkellä pyhitetty vierasfaneille, ja kotikannattajia istutetaan väljästi D-päädyssä, jonne saisi pienillä muutoksilla luotua tiivistunnelmaisen fanipäädyn. Sen maan parhaan, josta tulisi yksi uusi luku Matkalla Huipulle vol. 2 -projektiin.

Jatkan elämistä toivossa, mutta en pidätä hengitystä.
 

Jääkaappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga
Tähän liittyen olen miettinyt, että osaahan jäljelle jääviä istumakatsomoja voisi tässä mallissa myös myydä ns. istumakannattajakatsomona ja tälläisestä mallistahan on tainnut jo jotain alustavia puheita tosiaan olla toimiston kanssa?

Puhetta ja puhetta, olen tuollaisesta heittänyt juttua toimistolle, mutta ei sen kummempaa ole syntynyt.

Jahka hallia joskus seuraavan kerran remontoidaan, niin täytyy olla kärppänä paikalla ajamassa Oranssia Seinää eteenpäin. =) Haaveissa vainko oot mun.
 

fezr0

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Pittsburgh Penguins
Pakko itsekin sohaista muurahaispesää... Eteläpääty eli D2 & D3 on tällä hetkellä mielestäni varsin toimiva ja näyttävä katsomo kokonaisuudessaan. Tämän muuttaminen seisomakatsomoksi on mielestäni varsin radikaalilta kuulostava muutos ja jotta tämä toimisi, pitäisi jengi selkeästi sitten ohjata kaikkialta muualta tänne jottei jälleen näytä erittäin tyhjältä. Kielletään lipan alla kaiteella katsominen ja kehitellään pohjoispäädyn parvi täyteen "jättipakkeja" tai vastaavaa ja ohjataan tällä porukka seisomaan päätyyn? Huputetaan D2 ja D3 katsomoiden keskimmäiset 8 riviä käytävän ympäriltä ja luodaan oma "eteläpääty" tähän Jokereiden tyyliin?

Mitä tuohon C5 tiivistämiseen/ muuttamiseen tulee, kannattaa käydä joku peli katsomassa C5 katsomosta seisten niin alempana kuin Japa Roiton mestoilla yläritsilläkin ja tämän jälkeen funtsia, kuinka paljon katsomoa jouduttaisiin viereisen C4- katsomon tapaan nostamaan jotta istuen näkisi myös pohjoispäädyn maalille. Nythän pidempänäkin herrana C5 alariveiltä pohjoispäätyyn katsoessaan joutuu kuikuilemaan vastustajan vaihtoaition lävitse, pienemmistä katsojista puhumattakaan.

Hankalia caseja kaiken kaikkiaan, tunnelman muuttamiseksi täytyisi lähinnä vaihtaa katsojat - ennen ei ollut "noloa" käydä hallilla huutamassa ja kannustamassa.
 

T70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden HPK
Nyt kun täällä ollaan jo uusimassa katsomorakenteita, niin miltäs kuulostaisi ajatus Rinkulan muuttamiseksi viidakoksi. Eli taustalla on ajatus tällaisesta NFL-seura Cincinnati Belgalsin tyylisestä kotipyhättöajatuksesta. Kerhon värit ovat aika yhteneväiset tähän "tiikeriskeneen". Lisäksi amerikkalainen 90-luvun nuorison suosikkiyhtye Guns and Roses on saapumassa kaupunkiin. Eikös heillä ollut jokin tähän viidakkojuttuun liittyvä biisikin. Kyseesenomaisen biisin säestyksellä joukkue voisi saapua areenaan ja tekemään vastapuolen kristityistä "hakkelusta".

Tällä uudella Bengalin tiikeri brändäyksellä kunnioitettaisiin samalla Lemin Riston ja Tuulolan Hannun tekemää työtä hämeenlinnalaisen jääkiekon eteen. Palstan taitavimmat ATK-osaajat voisivat suunnitella Kerhon ensi kauden koti- ja vieraspaidat näillä "tiikeriraidoituksilla". Samaa raidoitus- ja raateluevästystä voisi käyttää hallin seinillä. Kerhon tehdessä maalin, alkaisi Kuju Hyttisen sijaan kuuluakin mahtipontisia tiikerikarjaisuja.
 

Sean Connery

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Onko meillä oikeasti ongelmaa vai tehdäänkö ongelma ihan vaan siitä syystä, että aina pitää jotain uutta keksiä...

Itse katselen pelejä nykyään sieltä täältä. välillä istuen missä hyvänsä katsomossa tai sitten seisten. Mielipaikka D-katsomo istuen tai pohjoispään lippa seisten. Koko 90-luku meni eteläpäädyn seisomakatsomossa, joten olen sitä koulukuntaa... en sika, enkä fanclub-fanipoika.

Mutta en ymmärrä, minkä ihmeen takia näissä keskusteluissa jatkuvasti morkataan tai väheksytään C5-"sikakatsomoa". Siellä ei taatusti ole montaakaan niistä todellisista "sioista", jotka sen legendaarisen maineen ovat hankkineet, mutta se maine ja status on edelleen. Miksi pitää väkisin yrittää rikkoa, jotain mikä on valtakunnallisesti tunnettua pienessä jääkiekkopyhätössämme? Sikakatsomo on käsite, ei varsinaisesti mikään pelote enää, mutta kuitenkin osa perintöä. Tarve uusille istumapaikoille ei mielestäni ole niin suuri, että tämä osa perintöä pitää uhrata. Kaventaa toki voi hieman, mutta ei kokonaan poistaa.
 

#76Sally

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Onko meillä oikeasti ongelmaa vai tehdäänkö ongelma ihan vaan siitä syystä, että aina pitää jotain uutta keksiä...

Itse katselen pelejä nykyään sieltä täältä. välillä istuen missä hyvänsä katsomossa tai sitten seisten. Mielipaikka D-katsomo istuen tai pohjoispään lippa seisten. Koko 90-luku meni eteläpäädyn seisomakatsomossa, joten olen sitä koulukuntaa... en sika, enkä fanclub-fanipoika.

Mutta en ymmärrä, minkä ihmeen takia näissä keskusteluissa jatkuvasti morkataan tai väheksytään C5-"sikakatsomoa". Siellä ei taatusti ole montaakaan niistä todellisista "sioista", jotka sen legendaarisen maineen ovat hankkineet, mutta se maine ja status on edelleen. Miksi pitää väkisin yrittää rikkoa, jotain mikä on valtakunnallisesti tunnettua pienessä jääkiekkopyhätössämme? Sikakatsomo on käsite, ei varsinaisesti mikään pelote enää, mutta kuitenkin osa perintöä. Tarve uusille istumapaikoille ei mielestäni ole niin suuri, että tämä osa perintöä pitää uhrata. Kaventaa toki voi hieman, mutta ei kokonaan poistaa.

Samaa mieltä kanssasi.

Itse kirjoitin aiemmin samasta aiheesta ja tuntuu kyllä, että muutosta halutaan nimenomaan sen takia, että joidenkin naamat eivät miellytä. Muutoksista voidaan aina keskustella ja jos jokin muutos on selkeästi eduksi yleisölle ja ennenkaikkea seuralle(rahallisesti) niin varmasti silloin muutokset saadaan läpi niin, että ne mahdollisimman moni hyväksyy. Mutta muutoksen tekeminen vain siksi, että saadaan joku porukka pois paikoiltaan on naurettavaa.

Olen edelleenkin sitä mieltä, että kunnon seisomakatsomo täytyy hallista löytyä ja vielä pitkältä sivulta. Voihan sitä tarpeen mukaan sitten vaikka kaventaa sieltä vaihtoaition takaa mutta ne klubikatsomot tai vastaavat pitäisi lakkauttaa ja laittaa yleiseen myyntiin. Pohjoispäädystä varmasti saataisiiin istumapaikkoja mutta taitaa tosiaan vaatia jo isomman remontin.

Mulle sikakatsomo tarkoittaa C5:sta kokonaisuudessaan. Sillä ei ole väliä millainen paita kenelläkin on päällänsä. Enkä usko olevani kovin väärässä jos väitän, että näin se on kaikille muillekin, poislukien ne muutamat katkeroituneet, joille se on pelkkä henkilökysymys.

Paljon täällä syytetään sikakatsomoa siitä, että he ovat määrittäneet oman asemansa kautta muutokset mutta samaan aikaan kulma itse syyllistyy täysin samaan ajaessaan merkittävää muutosta joka vaikuttaisi todella moneen katsojaan ja samalla romuttaisi legendaarisen katsomon.

Moni perustelee muutosta sillä, että kyllä kaikki paikkansa hallilta löytää ja jos ei löydä niin jääköön sitten kotiinsa. Itse en tällaista asennetta ymmärrä. Jos C5:ssa on katsojia, jotka ovat vuosikausia käyneet siellä pelejä katsomassa, itsekin lukeuden niihin, niin mikä ihmeen hinku on heitä sieltä pois ajaa? Varsinkaan, kun mitään varmaa ratkaisua ei ole esittää tilalle. Ei se nyt ihan niinkään helposti mene, että tehdään tuosta noin vaan vaikka D2:sta uusi seisomakatsomo ja asia sillä selvä.

Kysynpä tässä sellaisen kysymyksen, että miksi Kulman kannattajat eivät tulleet C5:n? Saataisiin koko joukko yhteen ja mukaan kannustuksiin ja varmasti osa jopa lauluihinkin. Kun kerran tavoite on saada yhteinen iso kannattajakatsomo niin miksi ei käytettäisi nykyistä, jossa on tilaa kaikille.

Kaikkihan tässä ollaan varmasti samaa mieltä siitä, että ääntä ja tunnelmaa halliin kaivataan. Omien havaintojen mukaan ääntä kyllä löytyy tänäkin päivänä, toisinaan ihan kiitettävästikin. Kulma kannustaa aktiivisesti ja on tuonut kannustamisen tähän päivään lauluineen vaikka kaikki niistä eivät niin välittäisikään (itsekin kannatan mielummin Kerho tai HPK huudoilla mutta hyväksyn vallan hyvin myös laulutkin). C5:sta löytyy edelleen hyvää kannustusta eikä se missään nimessä ole hiljainen, kuten joskus kuulee puhuttavan. Hyvin lähtee kannustus isoltakin porukalta myös silloin, kun pelitapahtumat eivät sitä "vaatisikaan".
 

Jääkaappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga
@#76Sally , koska kaikki halusivat päätyyn ja esimerkiksi lippujen heiluttelu voisi olla hieman haastavaa siinä lipan alla.

Kerro sinä puolestasi, että miksi kunnon seisomakatsomo täytyy olla nimenomaan pitkällä sivulla?

E: Lisätään vielä se, että äänihän tuolta ei kantaudu yhtään mihinkään toisin kuin kulmasta. Kannattajatoiminnan kannalta mahdoton katsomo.
 
Viimeksi muokattu:

Rolf Paski

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Raittiuslegioona & FC Kraak
Heh, jos nyt vaikka aloitetaan siitä, että olishan tuo oranssi seinä helvetin hieno homma ja kukaan ei varmasti kiistä, etteikö yhtenäinen seisomakatsomo luo paremmin tunnelmaa halliin, kuin istumakatsomot.

No, niin nyt voidaan ottaakin sen aktiivifanipojan lasit pois silmiltä ja ajatellaan seuran edustajan näkökulmasta. Jätän tuon C5 kommentoinnin kokonaan pois, koska se näyttää aina menevän täällä tunteisiin vähän yhdelllä kuin toisella joten kirjoitan ainoastaan D-katsomon näkökulmasta:

Kertokaapa joku minulle katsomo, josta ei löydy tällaisia katsojia? Ei tämä ole mikään syy olla uudistumatta.

Oikeasti. Kuinka monen ns. lypsylehmän uskot jäävän pois hallilta, jos paikka muutetaan istumakatsomoksi (tai päinvastoin)? En hauku ketään huonoksi faniksi enkä aliarvioi minkäänlaisia perinteitä, mutta jos jotain katsomoa kehitetään ja oman paikan menettämisen myötä jäädään himaan, niin voi kyynel.

Ei mistään löydy sellaista katsomoa ja minun mielestä yksikin menetetty tai pelissä käyntiään vähentävä lypsylehmä on liikaa, jos ei löydy sen tilalle 2-3 uutta seisomakatsojaa tai 3-4 kannattajakausikorttilaista. Mistä nämä tulevat vai onko olettama se, että kunhan on tyhjä katsomo, niin kyllä ne fanit sieltä jostain löytyy? Ihan oikeestiko löytyy? Onko muna vai kana ensin?

Itse tunnen muutaman kaverin henkilökohtaisesti, jotka ovat sanoneet tiedusteluihini peleissä käynnin vähenemistä, että into laantui, kun aikanaan vietiin se oma seisomapaikka C1:stä tai pohjoispäädystä. Eli kyllä näitä ihmisiä löytyy. Itse olen aina paikkani löytäny mukisematta, vaikka muutaman kerran on pakosta joutunut siirtymään vuosien saatossa. Tuskin Kerho voi tai haluaa rajoittaa peleissä käyntiä kaikilta "muutosvastarintalaisilta". Saman lippuhinnan myös nämä jäärät maksavat ymmärtääkseni.

Lisäksi monet aktiivinimimerkit sinä @Jääkaappi mukaan lukien on peräänkuuluttanut näillä palstoilla ihmisten sitouttamista Kerhoon ja kuitenkin nyt ollaan kymmeniä ellei satoja vakituisia kasvoja ehdoin tahdoin siirtämässä ja närkästyttämässä, jotta oma porukka saadaan paremmin sitoutettua, vaikka kuitenkaan nykytilanne ei mielestäni mitenkää huono ole -> "voi kyynel" - Olisiko tämä sitä ihmisten sitouttamista Kerhon näkökulmasta?

Siinä yhdessä FC Lahden huligaaneista kertoneessa dokkarissa, silloinen Lahden toimari sanoi jotenkin näin ollessaan seuran klubitilaisuudessa: "nämä tuo 90% seuran tuloista ja toi toinen se äännekkäin sekä vaativin porukka 10%. Kumpaa ennemmin kuuntelet?" Tämä on merkittävä fakta ja tulisi välillä myös meidän aktiivikannattajien pitää mielessä.

Kuten mainitsin aikaisemmin, oranssin seinän etsikkoaika oli ja meni silloin halliremontin aikana. Ehdotus ei käynyt aktiivikannattajille ja kyllä, ehkä itsekkäisistä syistä. Toisaalta esitetty kompromissiratkaisu ei taas jostain syystä käynyt seuran edustajille edes keskusteltavaksi ja lopputulos oli se mikä oli ennen D1:n muutamista kannattajakatsomoksi pitkällisen väännön jälkeen. Seuraava remontti on aina uusi mahdollisuus, mutta kauanko tuota rinteeseen rakennettua tekojäärataa vielä voi tai kannattaa parsia kasaan. Ehkä se seuraavan kerran olisi jopa uuden hallin paikka, jos vaan jostain rahoitus löytyisi....
 

Tattari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kanta- ja Päijät-Häme "täältä jostakin" käsin...
Olen myös nykymallin puolestapuhuja, mutta niin, että tuota fanikulmaa voisi kehittää näyttävämpään suuntaan: Lisää oranssia ja C5 ja fanikatsomo visuaalisesti enemmän yhdenmukaiseksi. Myös alakäytävän sisääntuloa voi kehittää näyttävämmäksi "C5-Faniklubikatsomoksi" hieman brändäämällä, väreillä ym. vaikka samaan tyyliin kuin fanishopit ulkoa päin. Cheerleader-toimintaa kehittäisin enemmän tanssin suuntaan, kuten on suuntaus muutamalla paikkakunnalla. Esimerkiksi Lahdessa on ammattitason tanssijat yhdessä kulmassa, jossa on tilaa myös liikkua. Eli uudet oranssit tanssijat (jotka osaavat tanssia) samaan fanikatsomoon ja estraadi ja valot kuntoon. Kotimaalin syntyessä kameratkin kääntyvät näyttävään fanikatsomoon. Cheerleaderithan voisivat jäädä edelleen muihin katsomoihin portaille?
 

#76Sally

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
@#76Sally , koska kaikki halusivat päätyyn ja esimerkiksi lippujen heiluttelu voisi olla hieman haastavaa siinä lipan alla.

Kerro sinä puolestasi, että miksi kunnon seisomakatsomo täytyy olla nimenomaan pitkällä sivulla?

E: Lisätään vielä se, että äänihän tuolta ei kantaudu yhtään mihinkään toisin kuin kulmasta. Kannattajatoiminnan kannalta mahdoton katsomo.

Joo, voisi olla kyllä haastavaa lippujen heiluttelu, paitsi jos lipun heiluttelijat ovat katsomon alapäässä.

Perinteiden takia. Lisäksi katsomo toimii ja miksi silloin mennä purkamaan jotain vain muutoksen vuoksi. Ja onhan se nyt hienon näköistä, kun pitkällä sivulla on joukko ihmisiä seisomassa ja huutamassa. Porissakin tämä on ymmärretty, tosin siellä volyymit ovatkin hieman isommat kuin Hämeenlinnassa.

Lisäksi sieltä näkee paremmin kuin päädystä. Tarkoitan siis sitä, että pitkällä sivulla on valinnanvaraa paikkansa suhteen, haluaako katsella enemmän keskialueen puolella vai vaikka jäädä sitten päätyyn p-pisteen kohdalle. Itselle tällä ei sinänsä ole merkitystä, kun on yleensä sama paikka mutta on ainakin valinnanvaraa.

Varmasti lippa vaimentaa ääntä mutta väite siitä, että se ei kantaudu mihinkään ei pidä paikkaansa. Kyllä sieltä ääni muuallekin hallia kuuluu ihan tarpeeksi, ainakin A-katsomoon jossa olen muutamia kertoja pelejä katsonut. Jos sitä vertaa aikaan ennen lippaa niin ero on varmasti iso, tätä en kiellä.
 

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Flyers
Joo, voisi olla kyllä haastavaa lippujen heiluttelu, paitsi jos lipun heiluttelijat ovat katsomon alapäässä.

Jolloin possulan väki yms. nillittäisivät siitä, kun peliä ei näkisi. Ihan kuin sittä tuolta kulmasta näkisi muutenkaan.

Perinteiden takia. Lisäksi katsomo toimii ja miksi silloin mennä purkamaan jotain vain muutoksen vuoksi. Ja onhan se nyt hienon näköistä, kun pitkällä sivulla on joukko ihmisiä seisomassa ja huutamassa. Porissakin tämä on ymmärretty, tosin siellä volyymit ovatkin hieman isommat kuin Hämeenlinnassa.

No sen mitä olen käynyt Rinkulalla pelejä viime aikoina katsomassa, niin miten tuo pieni sivuseisomakatsomon pätkä toimii? Väljyyden vai minkä takia? Makuasioita sano musti, mutta kyllä korkea päädyn fanikatsomo niinkuin eurooppalaisilla futisstadioneilla ja jäähalleissa on, on huomattavast komeamman näköinen sivukatsomot. Jollaisa Rinkulalle ei ikinä saataisi, toisin kuin tämä Oranssi seinä.

Lisäksi sieltä näkee paremmin kuin päädystä. Tarkoitan siis sitä, että pitkällä sivulla on valinnanvaraa paikkansa suhteen, haluaako katsella enemmän keskialueen puolella vai vaikka jäädä sitten päätyyn p-pisteen kohdalle. Itselle tällä ei sinänsä ole merkitystä, kun on yleensä sama paikka mutta on ainakin valinnanvaraa.

Kyllähän pelin paremmin näkee korkeammasta perspektiivistä, ja valinnanvaraakin löytyisi jos katsomo olisi koko päädyn levyinen. Ja pelin vauhtikin välittyy päädyn alariveiltä paremmin.
 

#76Sally

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jolloin possulan väki yms. nillittäisivät siitä, kun peliä ei näkisi. Ihan kuin sittä tuolta kulmasta näkisi muutenkaan.

No sen mitä olen käynyt Rinkulalla pelejä viime aikoina katsomassa, niin miten tuo pieni sivuseisomakatsomon pätkä toimii? Väljyyden vai minkä takia? Makuasioita sano musti, mutta kyllä korkea päädyn fanikatsomo niinkuin eurooppalaisilla futisstadioneilla ja jäähalleissa on, on huomattavast komeamman näköinen sivukatsomot. Jollaisa Rinkulalle ei ikinä saataisi, toisin kuin tämä Oranssi seinä.

Kyllähän pelin paremmin näkee korkeammasta perspektiivistä, ja valinnanvaraakin löytyisi jos katsomo olisi koko päädyn levyinen. Ja pelin vauhtikin välittyy päädyn alariveiltä paremmin.

Huoh...possulan väki. Lopeta nyt hyvä aikuinen(?) ihminen toi jankutus possulasta, sitä jaksa kukaan enää. On tullut harvinaisen selväksi, että olet katkeroitunut sikakatsomon aktiiveja kohtaan. Syytä en tieda eikä edes kiinnosta tietää. Yritä nyt ymmärtä, että siellä on monikertainen määrä niitä, jotka eivät kuulu sikakatsomoon millään lailla, kuten en minäkään.

Ja se katsomo toimii juuri sellaisenaan kuin se nyt on. Sieltä näkee pelin erinomaisesti, keskeltä tai päädystä tai miten haluaa. Lisäksi sieltä on tarvittaessa helppo lähteä takana olevaan ravintolaan ilman mitään isompia jonotuksia. Mitä tulee korkeuteen niin korkealtahan sen pelin näkee sivustakin.

Ihmeellinen vääntö on tästäkin saatu aikaiseksi. Varsinkaan, kun muutokset ovat vasta mielipideasteella puhumattakaan jostain konkreettisesta.

Ja vielä niille, jotka edelleen vänkäävät siitä, että osalle porukasta ei muutokset ja uudistukset kelpaa niin muistuttaisin siitä, että esim. kulmalla oli ensin paikka B1:ssä. Sitten siirryttiin D1:n ja nyt vaaditaan jo koko C5:n poistamista ja sen katsojien ajamista pois, jotta itselle saataisiin vielä parempi katsomo. Ja sitten syytetään muita siitä, että muutos ei kelpaa...
 

#76Sally

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olen myös nykymallin puolestapuhuja, mutta niin, että tuota fanikulmaa voisi kehittää näyttävämpään suuntaan: Lisää oranssia ja C5 ja fanikatsomo visuaalisesti enemmän yhdenmukaiseksi. Myös alakäytävän sisääntuloa voi kehittää näyttävämmäksi "C5-Faniklubikatsomoksi" hieman brändäämällä, väreillä ym. vaikka samaan tyyliin kuin fanishopit ulkoa päin.

Juuri tuohon suuntaan tulisi toimintaa kehittää. Tuossa olisi oikeasti paljon potentiaalia, kulma yhdistettynä sivuun ja tosiaan oranssia siihen vielä niin olisi näyttävän näköinen ja vähän erilaisempaa kuin muualla. Brändäämiselle peukku!
 

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Flyers
Huoh...possulan väki. Lopeta nyt hyvä aikuinen(?) ihminen toi jankutus possulasta, sitä jaksa kukaan enää. On tullut harvinaisen selväksi, että olet katkeroitunut sikakatsomon aktiiveja kohtaan. Syytä en tieda eikä edes kiinnosta tietää. Yritä nyt ymmärtä, että siellä on monikertainen määrä niitä, jotka eivät kuulu sikakatsomoon millään lailla, kuten en minäkään.

Ja vielä niille, jotka edelleen vänkäävät siitä, että osalle porukasta ei muutokset ja uudistukset kelpaa niin muistuttaisin siitä, että esim. kulmalla oli ensin paikka B1:ssä. Sitten siirryttiin D1:n ja nyt vaaditaan jo koko C5:n poistamista ja sen katsojien ajamista pois, jotta itselle saataisiin vielä parempi katsomo. Ja sitten syytetään muita siitä, että muutos ei kelpaa...

Sori hei, käytetään sitten vaikka termiä sikalan asukkaat, näin poliittisen korrektiuden aikakautena. En minä katkera ole, kun en mihinkään kannattajaryhmään kuulu ja sikäli tiettyjen henkilöiden itsekkäistä lähtökohdista motiivina ammentavat, erinäisissä kehitystyötä jarruttavat tapahtumat eivät minua kosketa. En vain tykkää tuollaisista ihmisistä. Mukava huomata, että se on kuitenkin tullut selväksi.

Eikä kukaan, ainakaan minä, C5:n muuta porukkaa hallilta mihinkään ole ajamassa. Ei edes sikalan asukkeja, tosin nuo varmaan jäisivät kotiin kyräilemään heidän (halliyhtiön) menetettyä seisomakatsomaan. Kaikki seisomakatsojat samassa isossa lohkossa olisivat hallin tunnelman kannalta huomattavasti parempi vaihtoehto, kuin nykyjärjestely. Ja se iso katsomo tulisi olla päädyssä, kun kuitenkin vähän lutuurilasse mieleltäni olen.
 

N.I.B

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aito Oranssi, oikein- ja väärinkannattajat
Onpas taas menny keskustelu höpöhöpö Kulma vs C5 suuntaan. Kyse taisi alun perin olla siitä että useampana kertana kuluneen kauden aikana ovat istumapaikat loppuneet kesken ja seisomakatsomot jääneet puolityhjiksi, eli luonnollinen ratkaisu lisätä toista kapasiteettia ja vähentää toista. Tähän on nyt ehdotettu C5 katsomon penkittämistä a. puoliksi, b. kokonaan sekä pohjoispäädyn seisomapaikkojen penkittämistä.
Tavoitteena saada maximaalinen tuotto taloudellinen hyöty seuralle joten eikö a. malli toimisi parhaiten. Kaiteenkin jälkeen kaikki vanhat tyypit mahtuu katsomoonsa, seura saa tuottonsa yms.
Päätykatsomoon lähivuosina en jaksa uskoa ennenkuin nykyinen Kulma on on täynnä illasta toiseen ja se toki onkin tavoitteena ja sen eteen tehdään töitä. Jonain päivänä sitten!
 

Piiskuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oranssi, sympatiat sinisille
Ilahduttavaa, että aihe herättää ajatuksia ja tunteikastakin keskustelua. Tunnettahan tässä nimenomaan tarvitaan. Ja siitä tunteesta:

Ei mistään löydy sellaista katsomoa ja minun mielestä yksikin menetetty tai pelissä käyntiään vähentävä lypsylehmä on liikaa, jos ei löydy sen tilalle 2-3 uutta seisomakatsojaa tai 3-4 kannattajakausikorttilaista. Mistä nämä tulevat vai onko olettama se, että kunhan on tyhjä katsomo, niin kyllä ne fanit sieltä jostain löytyy? Ihan oikeestiko löytyy? Onko muna vai kana ensin?

Ihan perusteltu kysymys, eikä ole ollenkaan varmaa, että nyt hallilla käyvät nielisivät purematta uudistukset. Saattaisi joku jopa jäädä kotiinkin puremaan tuppea, ainakin väliaikaisesti. Itse kuitenkin luotan vahvasti siihen, että hyvä tunnelma ja yhteenkuuluvuus vetää väkeä hallille. Myös niitäkin, jotka eivät siellä ole tottuneet vielä ainakaan kovin usein käymään. Jos pääty, tai edes puolikas siitä saisi luotua , porukka haluaa tulla hallille. Peleistähän tulee jumalauta suoranaisia elämyksiä - ihan kuten keski-Euroopan futis- ja lätkämatseista. Ei jossakin Saksassakaan jengi jaksa marmattaa pelin heikkoa tasoa (mikä muuten on totisinta totta), vaan peleihin mennään ja omien takana seistään (tai sivuilla istutaan), koska se nyt vaan noin niinku kuuluu hommaan. Jotenkin jaksan uskoa siihen, että Oranssista seinästä (tai edes puolikkaasta) tulisi uusi "the juttu" kerholle, ihan niin kuin sikakatsomosta tuli -90 -luvulla. Sellainen katsomo, jota muualla ei ole ja josta sopii tuntea sellaista puoliperverssiä kantahämäläistä ylpeyttä. Nykysikakatsomosta ei tähän ole, ja syyt ovat mun mielestä ne joita jo aikaisemmin olen luetellut.

Ja vielä: jos C5 on pyhä, niin olkoon - saa niitä istumapaikkoja muuallekin lisättyä jos tarve vaatii. Ei varmaan olisi mitenkään mahdoton malli, että C5 jäisi ennalleen, mutta jatkuisi ilmeeltään nykyistä yhtenäisempänä D1:n kautta D2:een - ja nämä kaikki paikat siis seisomapaikkoja. Tuonne sopisi sitten kaltaiseni jäärät siinä missä junnut ja kuka tahansa muukin, kunhan on oranssia päällä. Tai jos ei päällä niin vähintään oranssi sielu. D3 (ainakin toistaiseksi) ja D4 pysyisivät istumakatsomoina. Kyllä tuossakin mallissa olisi jo ihan kohtuullisen kokoinen yhtenäinen seisomakatsomo, joka varmasti saisi boostattua tunnelmaa melkoisesti.

Helvetti, avaan kohta oman ketjun the Oranssille Seinälle, jos tämä jauhanta meinaa keskittyä liikaa siihen. Siellä voidaan sitten spekuloida katsomorakenteiden kantavuutta sun muuta asiaan liittyvää, esim. T70:n tiikerijuttuja.
 

Jakub

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Onpas taas menny keskustelu höpöhöpö Kulma vs C5 suuntaan. Kyse taisi alun perin olla siitä että useampana kertana kuluneen kauden aikana ovat istumapaikat loppuneet kesken ja seisomakatsomot jääneet puolityhjiksi, eli luonnollinen ratkaisu lisätä toista kapasiteettia ja vähentää toista. Tähän on nyt ehdotettu C5 katsomon penkittämistä a. puoliksi, b. kokonaan sekä pohjoispäädyn seisomapaikkojen penkittämistä.
Tavoitteena saada maximaalinen tuotto taloudellinen hyöty seuralle joten eikö a. malli toimisi parhaiten. Kaiteenkin jälkeen kaikki vanhat tyypit mahtuu katsomoonsa, seura saa tuottonsa yms.
Päätykatsomoon lähivuosina en jaksa uskoa ennenkuin nykyinen Kulma on on täynnä illasta toiseen ja se toki onkin tavoitteena ja sen eteen tehdään töitä. Jonain päivänä sitten!

Amen, juuri näin kuten itsekin hahmottelin jo aiemmin. C5 on liian hyvällä paikalla oleva katsomo, joka on seisoma käytössä. Se ei tuota riittävästi koska on aina vain puoliksi täynnä. Kun istumapaikkojen kysyntä on kokoajan kasvanut ja oletettavasti sekä toivottavasti kausarimyynti kasvaa ensi kaudelle, tarvitaan irtolippuja istumaan lisää. D-katsomoiden muuttamista seisomakatsomoiksi ei kannata edes harkira, kun suuntaus on juuri se että kansa haluaa istua. Ei esim. lapsiperheet voi kuvitellakaan että menisivät seisomaan. Ja niiden jotka sanovat ettei istumakatsomot kannusta, kannattaa tulla katsomaan. Se ei vaan ole sitä kulman karnivaalipomppimista mutta kyllä sielläkin kannustetaan ja huudetaan.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Onpas taas menny keskustelu höpöhöpö Kulma vs C5 suuntaan. Kyse taisi alun perin olla siitä että useampana kertana kuluneen kauden aikana ovat istumapaikat loppuneet kesken ja seisomakatsomot jääneet puolityhjiksi, eli luonnollinen ratkaisu lisätä toista kapasiteettia ja vähentää toista. Tähän on nyt ehdotettu C5 katsomon penkittämistä a. puoliksi, b. kokonaan sekä pohjoispäädyn seisomapaikkojen penkittämistä.
Tavoitteena saada maximaalinen tuotto taloudellinen hyöty seuralle joten eikö a. malli toimisi parhaiten. Kaiteenkin jälkeen kaikki vanhat tyypit mahtuu katsomoonsa, seura saa tuottonsa yms.
Päätykatsomoon lähivuosina en jaksa uskoa ennenkuin nykyinen Kulma on on täynnä illasta toiseen ja se toki onkin tavoitteena ja sen eteen tehdään töitä. Jonain päivänä sitten!
Kiitos! tulit tekemään tämän kirjoituksen minun puolestani. Tästä nimen omaan on kyse! Toki minä siis kannatan myös D2/3 (jomman kumman) muuttamista kannattajakatsomoksi ja nykyisen kannattajakatsomon huppujen poistamista, eli takaisin istumapaikoiksi vain. Tuo "oranssi seinä" on oikeasti hieno ja kannatettava ajatus, pelien tunnelman takia, aikana jolloin on valitettavan helppoa jäädä kotiin katsomaan telkkarista tai olla edes tietämättä koko Kerhosta.

Silti kaikki lähtee siitä, että 5/30 on liikaa noin loppuunmyytyjä istumapaikkoja ja alle 5000 katsojan yleisömääriä. Pahoin pelkään, että pleijareissa tämä tulee näkymään kahta kauheammin.
 
Viimeksi muokattu:

Lilleman

Jäsen
Juuri tuohon suuntaan tulisi toimintaa kehittää. Tuossa olisi oikeasti paljon potentiaalia, kulma yhdistettynä sivuun ja tosiaan oranssia siihen vielä niin olisi näyttävän näköinen ja vähän erilaisempaa kuin muualla. Brändäämiselle peukku!

Tästä mieleen tulikin se, että kun hallia viimeksi remontoitiin, niin sikakatsomostahan oli tarkoitus maalata portaat oranssimustiksi, kuten hallissa kaikkialla muualla. Mutta sikakatsomon aktiivit torppasivat ajatuksen, eikä katsomosta maalattu kuin alimmista riveistä ihan vähän. Ei kyllä mennyt jakeluun, että mitä helvetin ukko-ylijumalia siellä kuvitellaan olevan.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tuli muuten tuosta Klubikatsomosta mieleen. Tuli tuossa männäviikolla mainoslehtisiä ja T76 raveihin täällä tarjoillaan sisäänpääsyä 25€ ja sisältää buffetin.
Tuoli tuosta mieleen, että varmasti se 85€ on ihan jees, jos on rahaa, köyhällehän kaikki on kallista, mutta jos jonkun aition saa noin 100€/nuppi, niin kyllä hinnat on todella liki toisiaan. Nopeasti laskettuna voisi se perus istumapaikka + buffetti olla jotain luokkaa 30-35€... Veikkaan, huom. en tiedä, että tuolla saisi vielä ihan kivat katteet ja kysyntä voisi ylittää tarjonnan. Sitä voisi aika moni ynnäillä sen 1+1 että normi istumapaikka+hotsi ja limu vrt... kunnon safkat buffetista. Tällä hetkellä lounas on sen 9,50 ja tuota tuskin nollatuloksella pyöritellään. Niin miksi ei hintana olisi vain se "lounas" + istumapaikkalippu? Kun minulla on varaa käydä töissäkin lounaalla ja hektisessä elämässä se ruoka touhu on usein aika kiireistä, niin näkisin ihan realistisena vaihtoehtona, että istumaan + lounas houkuttelisi. Nythän se on, varsinkin viikoilla, jäähallin puolella helpommin sanottu kuin tehty.

Olipas paskasti kirjoitettu, mutta toivottavasti nyt edes se punainen lanka tuolta löytyi. Nykaikana ihmiset arvostavat kunnon ruokaa, sen saaminen on vain tehty jäähalleilla lähes mahdottomaksi. Enkä nyt tarkoita etteikö tuota klubikonseptia voisi jalostaa ihan kannattavaksi, mutta se välimalli puuttuu, se missä tavan katsoja saisi sen buffetin ja istumapaikan, ihan tavan katsojan hinnalla. Toki joku tulee minua tämän jälkeen valaisemaan, että on jo, mutta hyvä jos tulee, koska minulle ei ole sitä mainostettu ja ainakaan internetsivuilta en moista tarjontaa löydä.
 

Jääkaappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga
Sitten siirryttiin D1:n ja nyt vaaditaan jo koko C5:n poistamista ja sen katsojien ajamista pois, jotta itselle saataisiin vielä parempi katsomo. Ja sitten syytetään muita siitä, että muutos ei kelpaa...

Täh? Ainakin minä henkilökohtaisesti näen C5:n penkittämisen kokonaan tai ehkä ennemmin tässä vaiheessa osittain täysin perusteltuna muutoksena, josta minun mielestäni olisi hyötyä nimenomaan seuralle.

Itse tunnen muutaman kaverin henkilökohtaisesti, jotka ovat sanoneet tiedusteluihini peleissä käynnin vähenemistä, että into laantui, kun aikanaan vietiin se oma seisomapaikka C1:stä tai pohjoispäädystä. Eli kyllä näitä ihmisiä löytyy.

Aina löytyy, mutta kuinka paljon? Uskallan väittää, että tuo puolue on vahvasti vähemmistössä.

Ainakin itse käyn peleissä sen takia, että haluan seurata jääkiekko sekä ennen kaikkea tukea ja kannattaa seuraa nimeltä HPK. Myös kavereiden tapaaminen ja paskanjauhaminen on olennainen osa ottelutapahtumaa.

Kaikki mainitsemani asiat onnistuvat, vaikka positio hallilla vaihtuisikin syystä tai toisesta.

Kävivätkö kaverisi ennen muutosta aktiivisesti peleissä? Kokeilivatko muutoksen jälkeen muita katsomoita?

Lisäksi monet aktiivinimimerkit sinä @Jääkaappi mukaan lukien on peräänkuuluttanut näillä palstoilla ihmisten sitouttamista Kerhoon ja kuitenkin nyt ollaan kymmeniä ellei satoja vakituisia kasvoja ehdoin tahdoin siirtämässä ja närkästyttämässä, jotta oma porukka saadaan paremmin sitoutettua, vaikka kuitenkaan nykytilanne ei mielestäni mitenkää huono ole -> "voi kyynel" - Olisiko tämä sitä ihmisten sitouttamista Kerhon näkökulmasta?

Minä otin tuolla "voi kyynel" -kommentilla kantaa näihin, jotka olisivat jäämässä kotiin siitä syystä, että se oma istuma-/seisomapaikka kokee muutoksen. Minun pieneen päähäni ei vain mahdu, että miksi joku on niin pikkumainen, että lopettaa oletettavasti rakkaan harrastuksensa ja jonkinlaisen elämäntapansa tällaisen takia. Jos täällä on joku, joka on näin tehnyt, niin mielelläni lukisin syistä enemmän ja miten on elämä jatkunut muutoksen jälkeen noin muuten?

Selvästi on tällä hetkellä nähtävissä sellainen sellainen suunta, että istumapaikoille on kysyntää enemmän ja enemmän kun taas seisomapaikat ovat illasta toiseen puolityhjiä. Joku aiemmin kirjoiti, että onko mitään ongelmaa edes. Noh, ei ehkä vielä isossa mittakaavassa, mutta jollain aikavälillä todennäköisesti on ja ongelmiin on kaiketi hyvä miettiä mahdollisia ratkaisuja hyvissä ajoin.

Tietenkään ei ole järkeä edes miettiä sellaisia ratkaisuja, joissa jopa useampi sata (mistä muuten tämä määrä, @Rolf Paski ?) voisi närkästyä ja oikeasti jäädä pois hallilta.

Uusi halli vaatisi rahaa about 20-25 miljoonaa euroa, joten uutta mökkiä ei tänne varmaankaan hetkeen rakenneta. Jos ja kun vanhaa halutaan kehittää, niin vaihtoehtoja ei kovin paljoa ole. Fakta on, että C5 syö tilaa laadukkailta istumapaikoilta, joille selvästi voisi olla kysyntää enemmänkin. Jo sikakatsomon puoliksi penkittäminen toisi arviolta 75 lisäpaikkaa ja vielä jäisi helposti tilaa kaikille siellä nykyisin majaa pitäville seisoskelijoille.

Eikä tässä olla lisäämässä penkkejä vain lisäämisen ilosta ja oleteta, että paikat täyttyisi itsestään. Tai siitä syystä, että sikakatsomosta halutaan eroon, kuten täälläkin välillä vihjaillaan. Näin pikaisesti mietittynä muuttaisin ehkä tässä tapauksessa kuvioita niin, että C1 ja C5 olisivat ns. normaaleja istumapaikkoja ja sitten C2, C3 ja C4 voisivat olla jonkinlaisia hieman kalliimpia klubi-/yrityspaikkoja. Taino ehkä C4 on liikaa, ensin pitäisi saada C2 + C3 täytyyn näitä asiakkaita.

Ja täytyy myös muistaa, että HPK aikoo jatkossa järjestää tapahtumia hallilla. Esimerkiksi mikä tahansa keikka, niin tuollainen penkitetty C5, josta on todella helppo kulku ravintolan puolelle, voisi toimia oikein hyvin jonkinlaisena VIP-katsomona. Näitä tapahtumia ei ehkä montaa ole per vuosi, mutta täytyy tämäkin homma ottaa huomioon, kun hallia ehkä joskus uudistetaan.

Pohjoispääty taas vaatisi isompaa remonttia ja kuinkahan paljon sille lopulta edes on tehtävissä Metritiskistä johtuen?

Siinäpä ne paikat sitten olikin, joista voisi seisomakapasiteettia vähentää samalla lisäten istumapaikkoja.

Yleistä viihtyvyyttä ja palveluita voisi parannella uudistamalla Kerho-ravintolaa ja KaKuTia, jotka tuppaavat toisinaan olemaan melko ahtaita paikkoja. E-lipan kehittäminen ja Everstin laajentaminen varmaan myös mahdollisia kohteita.

Ainiin ja ne vanhat kuselta haisevat vessat voisi räjäyttää ihan ensimmäisenä.
 
Viimeksi muokattu:

fezr0

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Pittsburgh Penguins
Jotenkin jaksan uskoa siihen, että Oranssista seinästä (tai edes puolikkaasta) tulisi uusi "the juttu" kerholle, ihan niin kuin sikakatsomosta tuli -90 -luvulla. Sellainen katsomo, jota muualla ei ole ja josta sopii tuntea sellaista puoliperverssiä kantahämäläistä ylpeyttä.
Jokerit - Eteläpääty, Vaasan Sport - Red Army, osittain myös Rauman Lukko ja Kannattajakatsomo kulmasta päätyyn, Saipa ja päätykatsomo näin alkuun mainittuna joissa vastaava idea on jo käytössä. Kyllähän se varmasti lisää tunnelmaa halliin toisi mutta kuten täällä todettu uskoisin myös tämän "häätävän" enemmän vakikävijöitä kuin tuovan uusia seisomakatsojia. Pitkälle sivulle, eli A- katsomoihin ajatellusta seisomakatsomosta en löydä yksinkertaisesti yhtään mitään hyvää vaan tuo vaikuttaa lähinnä suurelta downgradeemiselta ja "ysäriltä".

B2 ja B3- katsomoiden takanahan on runsaasti seisomakatsomossa tilaa, eikö siis tässä tapauksessa voisi suoraan muuttaa sinne "The Oranssi Seinä", siellähän se seinä jo onkin oranssi ennestäänkin?
 

nakke-81

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK (ipk, keupa, fps)
En kannata c5 penkittämistä vaan etsiä ratkaisuja muualta. Aikasemmin mainittu kerhon vaihtopenkin takana olevan katsomon muuttaminen olisi ihan ensimmäinen asia.

C5 luo hyvää painetta vastustajan vaihtopenkille vaikka huutelu nyt välillä on mitä sattuu mutta kuitenkin.
C5 siirtäminen päätyyn ei ole vastustajalle enään sama asia.

Kyseessä on kumminkin vain muutamia pelejä kauden aikana joista istumapaikat loppuu.

En myöskään kannata c5 osittain penkittämistä koska hyöty on vähäinen eikä niille penkeille moni halua.

Eiköhän c5 ja fanikatsomon pidä tehdä asiat yhdessä koska määränpää on molemmilla sama. Tällä hetkellä tuntuu että keskenään asioista ei olla samaa mieltä!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös