Rinkelinmäki ja HPK:n palvelut

  • 1 358 264
  • 6 884

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Lisämyynti? Onko parempi asiakas se, jolle myydään toi paikka muutamaan peliin kaudessa vai noin 20-30 vuotta peleissä käyneet ihmiset? Mikä on loppujen lopuksi se rahaa tuova "asiakas"?.... älä tapa lypsävää lehmää
10-20 noin 40-50v miestä, jotka nuoruuden huumassa jakso vittuilla kännipäissään vastustajille ja jotka on ainakin joskus (tämän palstan mukaan) maksaneet (seisoma)kausareista puolta hintaa vs. jotain sataa istumapaikkaa. Kerho kannattajana mun päätös ei tässä ole kovin vaikea, sulla ilmeisesti olisi jokin muu perustelu, mikä ajaa sen C5:den tässä tapauksessa edelle, mulla ei ole.

Nää 20 jos vaikka jättäis tulematta paikalle, niin sehän tappais Kerhon talouden? Ne kannattajat kyllä tulee, vaikka ne joutuis seisoon muualla. Ilmeisesti C5 tyypit ei enää tulisi. Kannattajia?

edit. Pitää ihan rehellisesti kysyä, ei siis sinulta Rolf Paski, että nousko jossain vaiheessa jotain hattuun, kun kaikki bussikyydit Riihimäeltä elämysmatkailuna katsomoon keksivät, vai milloin jostain katsomosta tuli isompi asia kuin Kerho? Mä vaan ihmettelen, ottakaa vaikka vittuiluna jos haluatte ja osuu ja uppoaa, en vaan ymmärrä.
 
Viimeksi muokattu:

Rolf Paski

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Raittiuslegioona & FC Kraak
10-20 noin 40-50v miestä, jotka nuoruuden huumassa jakso vittuilla kännipäissään vastustajille ja jotka on ainakin joskus (tämän palstan mukaan) maksaneet (seisoma)kausareista puolta hintaa vs. jotain sataa istumapaikkaa.

Noikin istumapaikat jonkun pitää myydä, että rahaa tulisi.... tyhjät istumapaikat ei tuota, eikä varsinkaan sitä vertaa mitä ne parkkiiintuneet Kerho-fanit, jotka on joka saatanan pelissä....
 

Rolf Paski

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Raittiuslegioona & FC Kraak
10-20 noin 40-50v miestä, jotka nuoruuden huumassa jakso vittuilla kännipäissään vastustajille ja jotka on ainakin joskus (tämän palstan mukaan) maksaneet (seisoma)kausareista puolta hintaa vs. jotain sataa istumapaikkaa. Kerho kannattajana mun päätös ei tässä ole kovin vaikea, sulla ilmeisesti olisi jokin muu perustelu, mikä ajaa sen C5:den tässä tapauksessa edelle, mulla ei ole.

Nää 20 jos vaikka jättäis tulematta paikalle, niin sehän tappais Kerhon talouden? Ne kannattajat kyllä tulee, vaikka ne joutuis seisoon muualla. Ilmeisesti C5 tyypit ei enää tulisi. Kannattajia?

edit. Pitää ihan rehellisesti kysyä, ei siis sinulta Rolf Paski, että nousko jossain vaiheessa jotain hattuun, kun kaikki bussikyydit Riihimäeltä elämysmatkailuna katsomoon keksivät, vai milloin jostain katsomosta tuli isompi asia kuin Kerho? Mä vaan ihmettelen, ottakaa vaikka vittuiluna jos haluatte ja osuu ja uppoaa, en vaan ymmärrä.

Rehellinen vastaus: en ole C5 porukkaa... enkä koskaan tule. Itse asiassa olin yksi niistä, jotka suuresti halusi seisomakatsomon eteläpäätyyn ja ollut aktiivisesti asiassa vaikuutamassa. Luulisin muutaman palstaveljen vahvistaman tämän....

No joo.... sori, ihmisiä jotka kantaa satasia ja tonneja joka kausi, ei kannata hoitaa sivuun sen vuoksi, että on mahdollisuus silloin tällöin myydä ne paikat loppuun. Jos halli tai istumapaikat olis ollut täynnä joka pelissä, ymmärrän... mutta sitä odotellessa....
 
Viimeksi muokattu:

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Rehellinen vastaus: en ole C5 porukkaa... enkä koskaan tule. Itse asiassa olin yksi niistä, jotka suuresti halusi seisomakatsomon eteläpäätyyn ja ollut aktiivisesti asiassa vaikuutamassa. Luulisin muutaman palstaveljen vahvistaman tämän.... Voit kysymyksesi tunkee syvälle omaan hanuriis....
Nyt taitaa olla alkoholilla osuutta asiaan, kun kohta "ei siis sinulta Rolf Paski" meni noin pahasti ohitse.
 

#76Sally

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Arvasin, että sohaisen ampiaspesään, kun vastustan C5:n penkittämistä. Muutosvastarintaahan se varmaan sitten on, kun ilmoittaa oman mielipiteensä asiasta. Mutta, kun täälläkin kommentteja lukee asiasta niin aika paljon tuntuu henkilöityvän tiettyyn ryhmään nämä muutospuheet. Tulee mieleen, että osa haluaa C5:n penkitystä siksi, että siellä nyt sattuu tiettyä ydinryhmää olemaan. Kannattaa joskus tulla käymään sinne C5:n toteamaan, että keitä siellä todellisuudessa pelejä katsoo. Ihmisiä laidasta laitaan, pienemmästä isompaan, joilla valtaosalla ei ole mitään kytköksiä ydinryhmään. Kotoa käsin on kiva huudella faktoina asioita, jotka on viimeksi olleet tosia joskus pari vuosikymmentä sitten.

Itse katson myöskin C5:ssa pelejä, olen näin tehnyt aktiivisesti jostain 90-luvun puolivälistä alkaen. Se täytyy sanoa, että katsomokulttuuri on sinä aikana muuttunut paljon. Aikoinaan meno oli hyvinkin kovaa jos sitä vertaa nykypäivään. Tunnelmaa ja ääntä riitti ja myös niitä vittuiluhuutoja ihan tarpeeksi. Siinä ei mielestäni ole mitään vikaa, tulee yhä itsekin välillä huudeltua, varsinkin mikäli tilanne sitä vaatii. Tämä kuuluu mielestäni ihan normaaliin lätkäkatsomoon ja -kulttuuriin. Kuitenkin sellainen jatkuva vastustaja tai tuomarin hiillostaminen on vähentynyt niistä kulta-ajoista, tai sitten aika todellakin kultaa muistot. Tosiasia kuitenkin on, että sitä hurmoshenkistä tunnelmaa ei nykyään enää tunnu löytyvän, ja tämä koskee siis koko hallia.

Omasta puolestani Kerho saa tehdä ihan sellaisen ratkaisun kuin haluaa jos siitä kerran saa taloudellisesti selkeän hyödyn. Mikäli C5:n paikat korvautuvat sitten D2:n paikoilla niin hyvä on. Tähän en kuitenkaan usko sillä sen verran hyvin D2 menee kaupaksi. Seisomokatsomoita hallissa tarvitaan yhä eikä niitä mielestäni saisi kokonaan hävittää. Jotkut haluavat katsella peliä seisaaltaan ja lipun hintakin on tärkeä tekijä.

Se, että jauhetaan jostain pienen porukan yksinoikeudesta ja siitä kuinka se hallitsee ja ohjaa Kerhon tekemisiä on suorastaan naurettavaa. Ai, että ihanko saavat puoleen hintaan lippunsa peleihin. Ja hekö vielä sitten päättävät, että mitä hallissa saa muuttaa ja mitä ei. Uskomattomia väitteitä saa täällä kyllä lukea.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Myönnän.... ja muokkasin tekstiä.
No harm done. Minä näen niin, että jos 5 kertaa kaudessa myydään istumapaikat loppuun, niin silloin kysyntä ylittää tarjonnan ja tarjontaa pitää lisätä. Siellä on jo silloin myyty ns. huonoja paikkoja ihmisille, jotka ei sellaisia haluaisi ja vielä olisi moni ollut tulossa. Edelleen, seisomapaikkoja ei ole ikinä myyty loppuun, se on karu fakta. Jos ne menisi loppuun ennen istumapaikkoja niin minä vaatisin lisää seisomapaikkoja, mutta suunta tämä, niin vaatimukseni seuraa sitä.

Jos siellä katsomossa on oikeita kannattajia, niin ne kyllä paikkansa hallista löytää olkoon se seuraava katsomo vaikka kärjistetysti nimeltään "homojen B-rappu". Ne jotka ei sitä hyväksy, niin ne ei ole todellisia kannattajia. Ne jotka kantaa tonneja hallille, niin ne kantaa ne sinne myös jatkossa vaikka koko katsomoa ei olisi. Koko C5 jutusta on tehty aivan liian iso juttu. Pieni vähemmistö meuhkaa kovaa ja luo kuvan isosta massasta. Ne pertti peruskatsojat kyllä löytää paikkansa hallista, ne joita osuu kovasti sydämeen, niin eivät ole kannattajia olleetkaan.

@#76Sally Suosittelen lukasemaan minun kirjoitukseni uudestaan. Minä en ole missään väittänyt että asioita saneltaisiin C5 toimesta. Mutta eivät he aivan toimettomiakaan ole olleet C5 penkityksen suhteen ja lippujen hinnoissa yms. edelleen olettaen, että väite puoleen hintaan kausareista pitää paikkaansa.
 

#76Sally

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jos siellä katsomossa on oikeita kannattajia, niin ne kyllä paikkansa hallista löytää olkoon se seuraava katsomo vaikka kärjistetysti nimeltään "homojen B-rappu". Ne jotka ei sitä hyväksy, niin ne ei ole todellisia kannattajia. Ne jotka kantaa tonneja hallille, niin ne kantaa ne sinne myös jatkossa vaikka koko katsomoa ei olisi. Koko C5 jutusta on tehty aivan liian iso juttu. Pieni vähemmistö meuhkaa kovaa ja luo kuvan isosta massasta. Ne pertti peruskatsojat kyllä löytää paikkansa hallista, ne joita osuu kovasti sydämeen, niin eivät ole kannattajia olleetkaan.

@#76Sally Suosittelen lukasemaan minun kirjoitukseni uudestaan. Minä en ole missään väittänyt että asioita saneltaisiin C5 toimesta. Mutta eivät he aivan toimettomiakaan ole olleet C5 penkityksen suhteen ja lippujen hinnoissa yms. edelleen olettaen, että väite puoleen hintaan kausareista pitää paikkaansa.

Varmasti paikka hallista löytyisi, ainakaan itse tuskin jäisin yhtäkkiä peleistä pois. Ja kyllä kaikkeen tottuu tai ainakin koen näin.

C5:sta on tullut isompi asia kuin mitä se onkaan sen takia, että sitä arvostelevat tuntuvat suurentelevan asiaa. En usko millään, että kaikki siitä täälläkin kerrottu on faktaa ja näin ollen se muokkaa ihmisten mielipiteitä sitä vastaan. Itse en ainakaan muista milloin joku C5-aktiivi olisi tuonut asioita esille tai ollut peräti vaatimassa jotain muutoksia tai peräti etuuksia omalle ryhmälleen. Tässä on vähän samaa kuin, että edelleen kuulee mediassa kerrottavan, että HPK:lla on kotonaan aina kova ensimmäinen kymppi jolloin ratkaisevat pelin. Asioista perillä olevat tietävät, että tämä ei ole pitänyt paikkaansa enää vuosikausiin, jopa pariin vuosikymmeneen.

En suorastaan sinua tarkoittanutkaan, että väittäisit C5:n sanelevan asioita vaan tarkoitin noin yleensä sitä, mitä täällä jotkut ovat aikoinaan väittäneet.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Varmasti paikka hallista löytyisi, ainakaan itse tuskin jäisin yhtäkkiä peleistä pois. Ja kyllä kaikkeen tottuu tai ainakin koen näin.

C5:sta on tullut isompi asia kuin mitä se onkaan sen takia, että sitä arvostelevat tuntuvat suurentelevan asiaa. En usko millään, että kaikki siitä täälläkin kerrottu on faktaa ja näin ollen se muokkaa ihmisten mielipiteitä sitä vastaan. Itse en ainakaan muista milloin joku C5-aktiivi olisi tuonut asioita esille tai ollut peräti vaatimassa jotain muutoksia tai peräti etuuksia omalle ryhmälleen. Tässä on vähän samaa kuin, että edelleen kuulee mediassa kerrottavan, että HPK:lla on kotonaan aina kova ensimmäinen kymppi jolloin ratkaisevat pelin. Asioista perillä olevat tietävät, että tämä ei ole pitänyt paikkaansa enää vuosikausiin, jopa pariin vuosikymmeneen.

En suorastaan sinua tarkoittanutkaan, että väittäisit C5:n sanelevan asioita vaan tarkoitin noin yleensä sitä, mitä täällä jotkut ovat aikoinaan väittäneet.
Tästä olen kyllä täysin samaa mieltä. Katellisia/vihaajia löytyy joka suuntaan. Tästä on tälläkin foorumilla valitettavia esimerkkejä. Eikä ole ollut minulta mikään pois, tai no se on, että Kerho mahdollisesti menettää rahaa siihen ettei ole tarpeeksi istumapaikkoja, samalla kun jää seisomakatsomoa myymättä. Se on minulle suuri huoli ja murhe, niillä rahoilla kun hankitaan niitä Hagmaneja ja SOB:eja.
 

Läskisalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HauSi
Rehellinen vastaus: en ole C5 porukkaa... enkä koskaan tule. Itse asiassa olin yksi niistä, jotka suuresti halusi seisomakatsomon eteläpäätyyn ja ollut aktiivisesti asiassa vaikuutamassa. Luulisin muutaman palstaveljen vahvistaman tämän....

Vahvistetaan.

Itse olen ollut "C5-porukkaa" ylpeästi pitkään. Enää en ole, koska en koe nykytilanteessani voivani antaa siihen hommaan sitä mitä se vaatisi.

En ole varsinaisesti penkittämistä vastaan, jos siitä voidaan näyttää olevan hyötyä. Jos taas unelmoidaan, että siihen tehdään kalliita kabinettipaikkoja ja saadaan rahaa, niin suosittelen tutustumaan nykyisen klubi-katsomon täyttöasteeseen. Itse seuraan pelit nykyään A4-katsomosta, silloin kun paikalla olen, ja surulliselta näyttää Kerhon vaihtoaition takana. Tietysti, tuleehan se raha tyhjistäkin paikoista kausareilla. Mutta kumpi on sitten tärkeämpää, ne tyhjät penkit, vai 3 kaljaa+*~29,5 ja satunnaiset lihikset ja fanituotteet päälle, niinkuin ennenkin?

Edit: Itse lähtisin siitä, että soitetaan Korkeamäen Tapsalle ja pyydetään vielä yksi suunnitelma. Profiloidaan pohjoispääty jyrkemmäksi ja penkitetään kokonaan. Saadaan se 30 pinnan täyttöasteen seisomalippa muutettua rahaksi.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Vahvistetaan.

Itse olen ollut "C5-porukkaa" ylpeästi pitkään. Enää en ole, koska en koe nykytilanteessani voivani antaa siihen hommaan sitä mitä se vaatisi.

En ole varsinaisesti penkittämistä vastaan, jos siitä voidaan näyttää olevan hyötyä. Jos taas unelmoidaan, että siihen tehdään kalliita kabinettipaikkoja ja saadaan rahaa, niin suosittelen tutustumaan nykyisen klubi-katsomon täyttöasteeseen. Itse seuraan pelit nykyään A4-katsomosta, silloin kun paikalla olen, ja surulliselta näyttää Kerhon vaihtoaition takana. Tietysti, tuleehan se raha tyhjistäkin paikoista kausareilla. Mutta kumpi on sitten tärkeämpää, ne tyhjät penkit, vai 3 kaljaa+*~29,5 ja satunnaiset lihikset ja fanituotteet päälle, niinkuin ennenkin?
Minä heitän esimerkin. Rajattu katsomotila, missä on jokaiselle merkitty paikka ja mihin saa myydä alkoholia. Tämä on allekirjoittaneen "haave", se paikka voi olla vaikka baarijakkara. "Anniskelualueeksi ei saa hyväksyä urheilu-, liikunta-, musiikki- tai muun niihin verrattavan tapahtuman yleistä katsomotilaa." tuossa on sääntö mikä estää nauttimasta olutta jääkiekko-ottelussa. C5 voisi olla oikeasti sen sikakatsomon sijaan, anniskelukatsomo. Jos sitä peliä saa katsella jo nyt baarista lasin läpi, niin vaikeaa on perustella miksi ei saisi katsoa toisetsa tilasta, mikä on rajattu. Nätit lasit tms. ympärille ja anniskelua pöytiin, niin valviran on voimaton. Samassa voi tarjota nachoja, wingssejä yms. purtavaa. Ei mikään klubi juttu, vaan ihan tava tallaajille ja tavan istumapaikan? hinnalla.

Uuden anniskelulainsäädännön pitäisi vielä helpottaa asiaa, mutta ei ole mahdoton nytkään, koska olen näiden kanssa paininut, toisen urheiluseuran kanssa. Toki alueellisia eroja on, mutta silloin voi vedota taas korkeimpiin tahoihin, mahdotonta ei kuitenkaan ole. Klubi juttu on/oli hyvä idea, mutta se on ylihinnoiteltu. Sen katteen kun saisi sillä kohtuu hintaisella lipulla, pelin näkemisellä ja kaljalla. Mutta tämä siis tälläinen "jos voisin, tekisin" visio.

Tosiasia on kuitenkin, että edes kaiteeseen asti penkittämällä ei menetettäisi mitään, mutta saataisiin näihin loppuun myytyihin (istumakatsomon osalta) lisää myytävää.
 

Läskisalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HauSi
Tosiasia on kuitenkin, että edes kaiteeseen asti penkittämällä ei menetettäisi mitään, mutta saataisiin näihin loppuun myytyihin (istumakatsomon osalta) lisää myytävää.

Lainattavaa olisi ollut enemmänkin, mutta mennään tällä, koska tästä olen samaa mieltä.

Rinkulallahan on jo ravintolakatsomo. E-lipan eversti (?) ja huhupuheiden mukaan sinne haettiin myös pöytiintarjoilumahdollisuuta, jonka viranomainen torppasi. Huikeutta olisi pöytä, johon voit erän aikana tilata soittokellolla bisseä. Erätaukoina voisi palvella muita. Ideasi on hyvä raakaversio. Mutta se tulisi miettiä loppuun, koska C5 lisäksi tyhjänä on klubikatsomo ja erityisesti pohjoispäädyn lippa. Ei voi olla hyvää bisnestä, että siellä on vara seisottaa puhallettavaa pelaajahahmoa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Lainattavaa olisi ollut enemmänkin, mutta mennään tällä, koska tästä olen samaa mieltä.

Rinkulallahan on jo ravintolakatsomo. E-lipan eversti (?) ja huhupuheiden mukaan sinne haettiin myös pöytiintarjoilumahdollisuuta, jonka viranomainen torppasi. Huikeutta olisi pöytä, johon voit erän aikana tilata soittokellolla bisseä. Erätaukoina voisi palvella muita. Ideasi on hyvä raakaversio. Mutta se tulisi miettiä loppuun, koska C5 lisäksi tyhjänä on klubikatsomo ja erityisesti pohjoispäädyn lippa. Ei voi olla hyvää bisnestä, että siellä on vara seisottaa puhallettavaa pelaajahahmoa.
Viranomaiset on sen jälkeen tehneet sellaisia päätöksiä, että ne eivät kestäisi valitusta asiasta. Lisäksi minua huvittaa miten baarissa voi kyllä kävellä kaljalasi kädessä kerroksesta toiseen ja baarissa voi olla useita eri tasossa olevia kerroksia, mutta muka rajatulla anniskelualueella, jos se on jäähallissa, ei voi. Se ei kestäisi yhtään valitusta, tai sitten menisi moni baari nurin. Tähän mystiseen "pitää olla tasainen tila" kun perustavat kaikki väitteensä ja se on jonkun sankarin päästään keksimä asia, kun on halunnut v-mäisyyttään torpata jonkin tilaisuuden anniskelun, laista ei moista kohtaa löydy. Lisäksi Poristahan on tästä jo esimerkki, että pöydissä on ainakin kuvien mukaan viiniä yms. niin paha on perustella miksi jotkut saisivat ja toiset eivät saisi. Että uutta hakemusta tulille vain.

Siitä olen täysin samaa mieltä, että klubikatsomo ja pohjoispäädyn lippa ovat ongelmallisia. Tosin C5:n penkittäminen varmaankin näkyisi pohjoispäädyn lipalla, mutta klubikatsomon konseptia pitäisi kelata uudestaan.
 
Viimeksi muokattu:

Läskisalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HauSi
Ookkos käyny kattomassa, että miten se sijoittuu sinne.

Että silleen...

En lipalla. En ole käynyt siellä moneen vuoteen, koska aiemmin katomiskokemus on mielestäni ollut huono. Alhaalta tai A-katsomosta tarkasteltuna näyttää figuurin jalat olevan sijoittuneina siihen HAMKin ja Jatkeen mainosten kohdalle lipan reunassa, joka siihen maailman aikaan, kun itse lipalla kävin oli ihan samanlaista katsomoa kun muukin lippa. Toki homma voi olla siitä muuttunut
 

Anthero

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Symp. Jukurit
Tuli mieleen että onko tällä kaudella ollut yhtään yhteistyökumppaneiden kustantamaa peliä? Muutamalla aiemmalla kaudella muistan että ainakin K-kauppiaat ovat jaelleet lippuja peleihin. Siinäkin mielessä hyvää duunia tehty että yleisöneskiarvo on näin hyvä kuin tällä hetkellä on ilman ilmaislippujakin.

Käsittääkseni tuo Selinin kausi, jolloin kauden yleisöennätys tehtiin, jaettiin muutamaankin peliin lippuja millä saattoi olla myös vaikutusta asiaan. Toki tuolloin palattiin taas pienen korpivaelluksen jälkeen kuuden parhaan joukkoon joka myös lienee vaikuttanut.
 

Piiskuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oranssi, sympatiat sinisille
Nyt kun meillä näyttäisi olevan johto, jolla on rohkeutta tehdä muutoksia ja ennen kaikkea halua kehittää seuran lisäksi myös ottelutapahtumaa, heitänpä minäkin jokusen pointin (pro/kontra) palstaveljien kommentoitavaksi ja haukuttavaksi (ja ehkä johdonkin pohdittavaksi, jos sattuvat näitä lukemaan) D-päädyn muuttamisesta siten, että fanikulman lisäksi vähintään D2 (myöhemmin kenties myös D3) muutettaisiin seisomakatsomoksi ja C5 istumakatsomoksi. Älkää riemastuko jos olette jo kirjoittaneet samoista teemoista, en jaksanut kahlata ihan koko ketjua läpi.

Perustelut pro:

- D-pääty myy tällä hetkellä hyvin. Toisin sanoen kylän väki näyttäisi edelleenkin haluavan katsoa pelit eteläpäädystä. Vaikka prognoosit lippukassan tuotoista saattaa pikaisella silmäyksellä näyttää paremmalta istumapaikkojen korkeampien hintojen takia, mikä puoltaisi katsomon säilyttämistä istumakatsomona, muutoksen myötä tähän haluttuun päätyyn saataisiin mahtumaan reilusti enemmän porukkaa - mikä parantaisi hallin tunnelmaa entisestään. Toisaalta C5:stä vapautuisi myyntiin korkeamman hintakategorian istumapaikkoja, joille niillekin luulisi löytyvän kysyntää ottaen huomioon katsomon sijainti kerhon hyökkäyspäässä ja myyntipisteiden läheisyys. Ja saattaapi mahdollisuus nopeaan poistumiseen hallilta ennen "ruuhkaa" olla sekin osalle katsojista tärkeää.

- D-päädyn hinnoittelu: Katsojien ikäjakauman perusteella rohkenen väittää, että melko iso osa myydyistä lipuista on tällä hetkellä perhelippuja, jotka eivät tuota seuralle lippukohtaisesti juuri seisomalippuja enempää. Koska seisomakatsomoon mahtuisi kuitenkin selvästi enemmän porukkaa ja oheismyynti paranisi lisääntyneen väkimäärän myötä, tuo voisi olla jo lyhyelläkin aikajänteellä myös taloudellisesti kannattavaa. Lisäksi huomionarvoista on, että hyvä tunnelma lisää tunnetta, ja juurikin se tunne saa ihmiset käymään hallilla sen sijaan, että jäisivät katsomaan pelin kotiin telkkarista.

- Seisomakatsomoon pääsee edullisesti, minkä seurauksena myös lapset ja nuoret (muutkin siis kuin oman seuran junnut) tottuvat käymään hallilla menneiden vuosikymmenten tapaan. Tämä toisi jatkuvuutta kaupunkilaisten seisomiseen oman joukkueen takana, mikä on elintärkeää seuran kiinnostavuuden ja alueellisen merkittävyyden säilymisen kannalta. Väitän, että tämä myös lisäisi Hämeenlinnassa jo olevaa Kerho-yhteisöllisyyttä, jota se paraskaan mottipäisiä summia seuraan kantava yhteistyökumppani ei pysty luomaan. Johtoportaan fiksuilla päätöksillä boostattu yhteisöllisyys puolestaan loisi / lisäisi potentiaalisten kumppaneiden intressiä osallistua tekemiseen kantamalla (kappatolkulla?) perunoita seuran laariin.

- Lopuksi: D-päädyn jyrkkä profiili on kuin luotu eräänlaiseksi "faniseinäksi". Siirtämällä penkit C5:een ja lisäämällä sopivasti aallonmurtajia D2:een luotaisiin helposti puitteet tämän maan parhaalle fanipäädylle - kutsuttakoon sitä sitten vaikka Oranssiksi seinäksi. D-päädyn aitioista tulisi niistäkin aika ainutlaatuisia, kun nuo sijaitsisivat suoraan (maan parhaan?) fanikatsomon päällä. Aktiivit pitäisivät möykkää, johon rivikatsojat varmasti lähtisivät mukaan ainakin tiukemmissa peleissä. Tällaiset muutokset eivät olisi edes mikään kovin radikaali tai ennekuulumaton temppu, sillä juurikin tällä kaavalla kotijoukkueen kannattajien päädyt on rakennettu niin Ruotsin kuin keski-Euroopankin jäähalleissa. Ja hommahan toimii.

Perustelut kontra:
- Kustannukset. Muutokset maksaisivat jonkin verran. Todennäköisesti melko vähän, mutta jotakin kuitenkin.
- Hallin käytettävyys muissa tapahtumissa. Missä muissa? Milloin tuo halli on täynnä niissä harvoissa tapahtumissa, joiden meininkiin seisomakatsomot eivät sovi?
- Hallin parhailla paikoilla joutuisi jatkossa seisomaan. Jalat väsyy ja kengät kuluu.
- Sikakatsomon "tappaminen". Turmelisiko tämä hämeenlinnalaisen perinteen? Sinänsä tämä olisi nähdäkseni ainoa vähän nihkeä puoli mahdollisessa muutoksessa. Koska sikakatsomo kuitenkin kuohittiin jo silloin kun a) sitä kavennettiin ja b) aitiot rakennettiin C5:n päälle, ja jäljelle jäi enää torso alkuperäisestä, ei muutos olisi enää niin raju.
- Muita?
 

Rolf Paski

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Raittiuslegioona & FC Kraak
Tämä D-päädyn tekemisen seisomapaikaksi etsikkoaika oli silloin kuin sitä remontoitiin. Tätähän jopa Kerhon puolelta ehdotettiin, mutta silloisen aktiivikannatajaryhmän ja toimiston välillä ei onnistettu löytämään kompromissiratkaisua.

Olisihan se upea ratkaisu tuo "oranssi seinä", mutta järkitekijöillä (taloudella) tällä hetkellä muutos olisi turhan raju. D-päädyssä on jo vakiintunut ryhmä katsojia ollut useampi vuosi, jotka eivät helposti ilman nikottelua suostu siirtämään paikkojaan. Tämä tuli esiin myös silloin D1:n muuttamisessa fanikatsomoksi ja itsekin kuuntelin muutaman vuodatuksen.

Edelleen nostan esiin, että kaikki uudet paikat pitää myydä, ennen kuin niistä tulee mitään tuottoa. Riski on mielestäni suuri, että onnistutaan kartoittamaan kokonaan hallista useita ns. "lypsylehmä"-katsojia siinä toivossa, että saataisiin uusia täyttämään "tyhjä paikka". Mistä ne uudet tulisivat? Tuskin kovin moni istumakatsomolainen tulee enää seisoon, suuntaus on enemmänkin toisin päin. Tällöin tarvitaan niitä uusia faneja. Onko siitä mitään takuuta, että uusia löytyy tarpeeksi? Korpelan sanoja lainatakseni, "jos teitä on useampi sata tai tuhat, niin laitetaan ilman muuta koko pääty seisomapaikoiksi" eli ensin mun mielestä pitää olla valmiiina muutama sata aktiivikannattajaa olemassa ja nykyiset seisomakatsomat täynnä lähes joka pelissä, ennen kuin tätä kannattaa alkaa edes harkitsemaan.

Kustannuksista sen verran, että tästäkin oli silloisen seurajohdon kanssa puhetta. Silloinen hallipäällikkö heitti aikamoisen hintalapun muutostöille, joka kyllä minulle riitti ymmärtämään, ettei käytännössä ole mahdollista. Mikään rakennusasiantuntija en ole, mutta kyllä se silloin liian kovalta kuullosti. Pelkät muutetut paikat ei riitä, täytyy ottaa huomioon rakenteiden kantavuus, hätäuloskäynnit yms...
 
Viimeksi muokattu:

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tämä D-päädyn tekemisen seisomapaikaksi etsikkoaika oli silloin kuin sitä remontoitiin. Tätähän jopa Kerhon puolelta ehdotettiin, mutta silloisen aktiivikannatajaryhmän ja toimiston välillä ei onnistettu löytämään kompromissiratkaisua.

Olisihan se upea ratkaisu tuo "oranssi seinä", mutta järkitekijöillä (taloudella) tällä hetkellä muutos olisi turhan raju. D-päädyssä on jo vakiintunut ryhmä katsojia ollut useampi vuosi, jotka eivät helposti ilman nikottelua suostu siirtämään paikkojaan. Tämä tuli esiin myös silloin D1:n muuttamisessa fanikatsomoksi ja itsekin kuuntelin muutaman vuodatuksen.

Edelleen nostan esiin, että kaikki uudet paikat pitää myydä, ennen kuin niistä tulee mitään tuottoa. Riski on mielestäni suuri, että onnistutaan kartoittamaan kokonaan hallista useita ns. "lypsylehmä"-katsojia siinä toivossa, että saataisiin uusia täyttämään "tyhjä paikka". Mistä ne uudet tulisivat? Tuskin kovin moni istumakatsomolainen tulee enää seisoon, suuntaus on enemmänkin toisin päin. Tällöin tarvitaan niitä uusia faneja. Onko siitä mitään takuuta, että uusia löytyy tarpeeksi? Korpelan sanoja lainatakseni, "jos teitä on useampi sata tai tuhat, niin laitetaan ilman muuta koko pääty seisomapaikoiksi" eli ensin mun mielestä pitää olla valmiiina muutama sata aktiivikannattajaa olemassa ja nykyiset seisomakatsomat täynnä lähes joka pelissä, ennen kuin tätä kannattaa alkaa edes harkitsemaan.

Kustannuksista sen verran, että tästäkin silloin olis silloisen seurajohdon kanssa puhetta. Silloinen hallipäällikkö heitti aikamoisen hintalapun muutostöille, joka kyllä minulle riitti ymmärtämään, ettei käytönnössä ole mahdollista. Mikään rakennusasiantuntija en ole, mutta kyllä se silloin liian kovalta kuullosti. Pelkät muutetut paikat ei riitä, täytyy ottaa huomioon rakenteiden kantavuus, hätäuloskäynnit yms...
Sohaisen ampiaispesään omalta osaltani olemalla samaa mieltä D-päädystä ja ylipäätään muutoksista. Muutosten tekemisessä on oma riskinsä, ja muutokset maksavat.

Lisäksi C5:n osalta epäilen istumapaikoiksi muuttamisen kannattavuutta. Istumapaikkoja saataisiin ehkä noin 250. Ne paikat pitäisi sitten myydä. Samalla kuitenkin karkotettaisiin osa nykyisen C5:n katsojista. C5:een mahtuu myös seisojia aika paljon enemmän kuin istujia. En usko, että kaikki vaihtaisivat istumaan tai mielestään huonommalle paikalle seisomaan. Itse kuulun näihin.

Tulen peleihin vajaan tunnin ajomatkan takaa osin juuri siksi, että hinta-laatusuhde on hyvä. Lisäksi katsomoon on mukava tulla, kun siellä on ns. oma porukka hyvin erilaisia ihmisiä. Jos menetän nämä, pelkään, että kotisohva ja tv kutsuvat. Silti teurastan sanan säilällä jokaisen, joka uskaltaa väittää minua huonoksi faniksi. Perhana, työkaverit arvelevat, että minulla on HPK-tatuointi takapuolessa. Onko, sen tietää vain harva. Lisäksi vaimoni on tehnyt omakätisesti minulle HPK-sortsit, ja fanikamaa on muutenkin kertynyt vuosien varrella aika paljon. Peleissä olen käynyt jo ennen hallia 70-luvulta lähtien enemmän tai vähemmän säännöllisesti lähinnä sen mukaan, miten työt sallivat.

Mikä katsomoratkaisu tuottaa parhaiten? Millä ratkaisulla saadaan tunnelmaa halliin? Kuinka monta kertaa viime vuosina joku on jättänyt tulematta halliin siksi, että ei ole saanut istumapaikkaa?

Nähdäkseni nykyinen tilanne on varsin hyvä. Kulman fanikatsomo toimii esimerkillisesti - kiitos teille! Lisäksi C5 tarjoaa aika hyvin taustatukea ja osaltaan luo tunnelmaa.
 

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Flyers
Tuohon ylläolevaan, jos siellä on se tuttu ja kiva porukka C5-lohkossa, niin eivätkö nuo sitten tosiaan seisoisi 20m päässä Oranssilla seinällä ja vielä paremmilla paikoilla näkyvyyden suhteen? Ymmärrän, että possuja muutos harmittaisi, mutta ihanko oikeasti myös koko muuta massaa?
 

Ikikerho

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Samaa asiaa jälleen samat tyypit jauhaa täällä, heh. Tuota muutosta mistä olette puhuneet voisi verrata siihen, että Liverpoolin legendaarista fanikatsomoa, KOP:ia siirrettäisiin johonkin toiseen katsomoon. Eli ei ole koskaan tapahtumassa. Mutta jatkakaa toki haaveilua, ihan hauskahan se on näitä lukea.
 

Jakub

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Helpoin ratkaisu olusi vain kaventaa C5 2/3 osaa pois ja penkittää se. Silloin porukka joutuisi seisomaan oikeasti tiiviimmin, koska liian väljäähän siellä on ja olisi lähempänä D1 kulmaa. Jos se ei riitä seisojille jossain vsiheessa niin sitten voisi D2 suuntaa katsoa ottaako muutaman pystyrivin penkkejä pois.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Helpoin ratkaisu olusi vain kaventaa C5 2/3 osaa pois ja penkittää se. Silloin porukka joutuisi seisomaan oikeasti tiiviimmin, koska liian väljäähän siellä on ja olisi lähempänä D1 kulmaa. Jos se ei riitä seisojille jossain vsiheessa niin sitten voisi D2 suuntaa katsoa ottaako muutaman pystyrivin penkkejä pois.

Niin eikös siitä ollut jotain juttua aikanaan, että katsomorakenne ei kestäisi sitä kuormaa, että päädystä tehtäisiin seisomakatsomo tai jotakin. Jos sitten C5 katsomoa penkitettäisiin siihen kaiteeseen asti, se voisi olla hyvä kompromissi ja tuskin ihan älyttömän kallistakaan. Eiköhän joku paikallinen saneerausliike parilla kausarilla ja muutamalla mainoksella tuon voisi tehdä. Kaiteet irti, penkit tilalle ja kas, näin saataisiin noin 40 istumapaikkaa lisää.
 

Jääkaappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga
Olisihan se upea ratkaisu tuo "oranssi seinä", mutta järkitekijöillä (taloudella) tällä hetkellä muutos olisi turhan raju. D-päädyssä on jo vakiintunut ryhmä katsojia ollut useampi vuosi, jotka eivät helposti ilman nikottelua suostu siirtämään paikkojaan. Tämä tuli esiin myös silloin D1:n muuttamisessa fanikatsomoksi ja itsekin kuuntelin muutaman vuodatuksen.

Kertokaapa joku minulle katsomo, josta ei löydy tällaisia katsojia? Ei tämä ole mikään syy olla uudistumatta.

Juu, itsekin sain alkuun kuulla, että voi pirskatin pirskatti, kun veitte meidän paikat, mutta nykyään on täysin eri ääni kellossa ja paikkansa "menettäneet" nauttivat peleistä viereisessä D2-katsomossa oikein iloisin mielin.

Riski on mielestäni suuri, että onnistutaan kartoittamaan kokonaan hallista useita ns. "lypsylehmä"-katsojia siinä toivossa, että saataisiin uusia täyttämään "tyhjä paikka". Mistä ne uudet tulisivat?

Oikeasti. Kuinka monen ns. lypsylehmän uskot jäävän pois hallilta, jos paikka muutetaan istumakatsomoksi (tai päinvastoin)? En hauku ketään huonoksi faniksi enkä aliarvioi minkäänlaisia perinteitä, mutta jos jotain katsomoa kehitetään ja oman paikan menettämisen myötä jäädään himaan, niin voi kyynel.

@Jakub in mainitsema viritys olisi alkuun kaikista helpoin ja halvin. Enkä yllättyisi, vaikka näin tehtäisiinkin lähiaikoina. Tässä olisi myös se hyvä puoli, että saataisiin tuo KOP:n verrattavissa oleva seisomakatsomo pysymään omalla paikallaan, heh.

C5:ssa on pelistä toiseen todella väljää ja siellä viedään turhaan tilaa pois hyviltä istumapaikoilta, joten tuollainen ratkaisu olisi aivan perusteltu.

Ja yksi ~100 lisäpaikkaa yleiseen myyntiin saataisiin, kun unohdettaisiin tuo klubikatsomo, joka on pelistä toiseen tyhjillään. Tämä ei toki ole ihme, sillä 85€ pääsylipusta, ruoasta ja jonkun kolmoskoutsin haastattelusta on melko paljon. Jotain uudistusta tuo systeemi kaipaisi.

Pitkällä tähtäimellä näkisin hallia uudistettavan seuraavanlaisesti: Pohjoispäätyyn ravintolakatsomo, C5 kokonaan penkeiksi ja hallin ainoa seisomakatsomo D-päätyyn. Koska tuo pääty myy hyvin ja istumapaikkoja ei kannata liikaa vähentää, niin kompromissina seisomakatsomon voisi aloittaa vaikkapa nyt riviltä 7, jolloin tuonne jäisi vielä jotain 250 istumapaikkaa + tietenkin D1 vapautuisi myös istumapaikoiksi. Seisomakapasiteettia olisi ehkä jotain 600? Riittäisi varmasti.

Tai sitten mennään nykyisellä systeemillä, koska näin on aina ollut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös