Rantanen, Pesu, Sihvonen: Summanen on Jumala

  • 30 415
  • 366

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild, Manchester United
Siis herran jumala mitä tuubaa herra Sihvonen latasi taas ison rekkakärryllisen uusimmassa Urheilulehdessä. Jos UL:n tarkoituksena oli tehdä Sihvosesta lehteä myyvä nimi, siinä he onnistuivat. Tämän päiväinen lehti kuitenkin osoitti, että leikkiminen olisi hyvä lopettaa pikapuoliin, sillä Sihvosen ote oli kadonnut - UL:n kirjoituksen oli tehnyt hävinnyt mies.

Lainauksia Sihvosen kirjoituksesta:

Epämääräisiä puhelinhaastatteluja ei tulisi edes iltapäivälehdissä tuoda julki koottuna ja tulkittuna aineistona - ikäänkuin totuutena.

Kyselyn tekijät tietävät, mikä vaikutus lukijamassoihin on "pelaajien mielipiteellä.

Mitäs ihmettä se Sihvonen on sitten koko ajan tehnyt? Asettanut pelaajien kommentteja tukemaan juttujaan, jotta lukija ottaisi ne ikäänkuin totuutena. Näyttää Sihvonenkin tietävän millainen se pelaajan mielipiteen vaikutus on lukijoihin.

Toimittajat eivät ymmärrä riittävästi pelistä, joten he kysyvät pelaajilta.

Sihvonen syyllistyy itse samaan. Käsitykseni miehestä, joka tietää kaiken, mutta ei osaa mitään, alkaa vahvistua.

Ei kai Leijonat ole se kuuluisa punakaarti, jossa johtajat valitaan huutoäänestyksellä?

Huutoäänestyksellä hyvinkin, ja sitä huutoäänestystä PS on johtanut viime vuoden syyskuusta. Niin metsä vastaa....

Lisäksi samassa kappaleessa PS painottaa sitä, ettei pelaajilta saa kysellä asioita, jotka kuuluvat valmentajille ja johtajille. Sihvosella kun on kuitenkin tapana kertoa kirjoituksissaan pelaajien mielipiteitä asioihin, mutta koskaan Sihvonen ei paljasta pelaajien nimiä. Myös tämän päiväisessä aviisissa herralla on tieto "erään" pelaajan erilaisesta vastauksesta eri kyselyissä.

Onko esimerkiksi väsähtänyt toimittaja Pekka Jalonen objektiivinen Summasen suhteen?

Onko PS sitten objektiivinen Summasen suhteen? Tunnetusti kun herrat ovat hyviä ystäviä ja heidät on tavattu viime kaudella muutamaan otteeseenkin katsomasta samassa seurueessa jääkiekko-ottelua. Siinähän ovat sitten väsähtäneitä toimittajia molemmat.

Sihvosen mukaan Iltalehden kysely asettaa Torinoon kestämättömät paineet leijonapelaajien ylle. He kuulemma tuntevat, että heidän on pelattava hyvin, jotta Erkka saa jatkaa valmentajana.
Katin viikset, em. kysely on unohtunut Torinoon mennessä n. tziljoonaan kertaan.

Viimeinen luku jutusta on sitten jo täydellisesti hävinneen miehen tilitystä ja kyllähän Sihvonen itsekin myöntää Iltalehden voittaneen mediapelin. En vain ymmärrä, miksi PS on siitä niin katkera - eikö Sihvonen muka tiennyt pelaavansa mediapeliä? Minä taas väitän, että Sihvonen oli Iltalehden kyselyn jälkeen erittäin turhautunut siksi, että IL astui hänen varpailleen tekemällä kyselyn, joka kyseenalaisti konkreettisesti Sihvosen kirjoitukset.

Moni sanoo nyt, että IL:n kirjoitukset oli liiton nuolemista. Sitä se varmasti olikin, mutta vielä enemmän varmasti vastapiikki Sihvoselle ja näin jälkeenpäin hyvä sellainen.

Jos leijonien pelaaminen on voittavalla tasolla ensi kaudella - olen sitä ensimmäisenä analysoimassa ja kiittämässä.

Miksi minulla on kuitenkin sellainen tunne, että siinä vaiheessa yksikään jantteri kiekkoliitossa ei kaipaa selkääntaputuksia Petteri Sihvoselta?
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Summasesta

Kirjoitan kantani nyt aivan selkeästi maajoukkueen päävalmentajasta.
Olen sitä mieltä, että vain Raimo Summanen pystyy Suomen viemään Suomen finaaliotteluihin Olympia- ja WC-turnauksissa. Kukaan muuhun siihen ei pysty. Siitä olen vakuuttunut. Ei suomalainen eikä ulkomaalainen valmentaja. Suomen pelaajamateriaali ei mahdollista muiden kuin Summasen komennossa finaaliotteluihin pääsemisen.

Valmentajan ja pelaajien ei tule olla kavereita. Kaveruuteen menetetään osa siitä latauksesta, joka syntyy etäisenä pysyvän valmentajan ja pelaajien välille. Kunnioitus tarvitaan molemmin puolin, mutta valmentaja on johtaja ja pelaajat ovat työntekijöitä.
Tutuskaa NHL-kiekkoiluun ja valmentaja-instituuttiin siellä. On meillä Suomessakin näitä pelaajista riittävän etäällä olleita valmentajia: Jortikka, Jursinov, Summanen ja Heikkilä. Kari Jalosesta on tulossa riittävän etäinen, mutta kunnioitusta herättävä valmentaja. Hannu Aravirta on poikkeus, hän on joviaali joka puolelle, mutta kova puolensa hänelläkin on, ei hän olisi muuten meidän menestynein valmentajamme.
 

Kosketus

Jäsen
Re: Summasesta

Viestin lähetti siffa
Kirjoitan kantani nyt aivan selkeästi maajoukkueen päävalmentajasta. Olen sitä mieltä, että vain Raimo Summanen pystyy Suomen viemään Suomen finaaliotteluihin Olympia- ja WC-turnauksissa. Kukaan muuhun siihen ei pysty. Siitä olen vakuuttunut. Ei suomalainen eikä ulkomaalainen valmentaja. Suomen pelaajamateriaali ei mahdollista muiden kuin Summasen komennossa finaaliotteluihin pääsemisen.

Lapsenuskoa on aina helppo ihailla.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Tuossa edellä on oiva esimerkki siffalta Summasen "ylistämisestä". Minusta suurin edellytys sille, että pääseekö Suomi finaaliin olympiakisoissa on se, onko Suomen avainpelaajat terveinä. Minusta Summanen ei ole se ainoa vaihtoehto, jonka avulla Suomi voisi menestyä Torinossa. Varsinkin nyt on sellainen tilanne, että Summasen tulo takaisin maajoukkueen päävalmentajaksi ei olisi välttämättä paras vaihtoehto. Varmasti jos Summasen pesti olisi vieläkin menossa, niin olympiakisoista uskaltaisi odottaa mitalia, mutta tilanne on nyt eri. Ja pitää muistaa sekin, että Summanen ja Westerlund ovat parivaljakko. Nyt on aika erikoinen tilanne maajoukkueessa, eikä täydellistä luottamusta heihin varmasti hevillä takaisin saada.

Se on totta, että maajoukkue ei kaipaa "kaverivalmentajaa", joka ottaisi joka vuosi aina tietyt pelaajat mukaan. Pitää pystyä erottamaan työ ja kaveruus toisistaan.

Paras vaihtoehto nyt olisi, että asiat puitaisiin kunnolla puhki ja sitten tehtäisi ratkaisut. Tällaisessa tilanteessa, jossa roskat on lakaistu maton alle on erittäin vaikea ottaa Summasta takaisin.

Minusta paras vaihtoehto voisi olla ottaa täysin ulkopuolinen valmentaja peräsimeen ja sitä kautta rakentaa uutta tulevaisuutta. Tietysti nämä vanhat asiat pitää puida ensin.

Mutta tuohon, kun siffa sanoi, että Summasen avulla ainoastaan Suomi pystyisi taistelemaan kullasta, olen hieman eri mieltä. Kyllähän Aravirran aikana Suomi pelasi erinomaisesti - ehkä jopa paremmin kuin Summasen alaisena. Kyllä niitä valmentajia löytyy, tärkeintä on pelaajien ja valmentajien keskinäinen luottamus. Tällä hetkellä ainakin noiden kyselyjen mukaan luottamus Summaseenkaan ei ole järin huikea.
 

straiter

Jäsen
Suosikkijoukkue
FC Lahti, Werder Bremen
Re: Summasesta

Viestin lähetti siffa
Valmentajan ja pelaajien ei tule olla kavereita. Kaveruuteen menetetään osa siitä latauksesta, joka syntyy etäisenä pysyvän valmentajan ja pelaajien välille. Kunnioitus tarvitaan molemmin puolin, mutta valmentaja on johtaja ja pelaajat ovat työntekijöitä.
Tutuskaa NHL-kiekkoiluun ja valmentaja-instituuttiin siellä. On meillä Suomessakin näitä pelaajista riittävän etäällä olleita valmentajia: Jortikka, Jursinov, Summanen ja Heikkilä. Kari Jalosesta on tulossa riittävän etäinen, mutta kunnioitusta herättävä valmentaja. Hannu Aravirta on poikkeus, hän on joviaali joka puolelle, mutta kova puolensa hänelläkin on, ei hän olisi muuten meidän menestynein valmentajamme.

Tässä olen eri mieltä, kokemukseni kylläkin pohjautuu normaaliin työelämään.

Omalla työurallani olen joutunut katselemaan monta eri tyyppistä johtamistapaa management by perkeke-metodin ja kaveripohjan johtamisen välillä ja kaikkein parhaimmaksi ja tehokkaimmaksi olen havainnut johtamistavan, jossa alaisten kanssa ollaan hyvissä väleissä ja alaista kohtaan ollaan reiluja mutta samalla osoitetaan oma auktoriteetti ja pätevyys. Ja varsinkin se pätevyys.

Suomeksi käännettynä, ole reilu ja lojaali alaisiasi kohtaan, niin he ovat reiluja ja lojaaleja sinua kohtaan.
 

Ronning

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Vancouver Canucks, Cliff Ronning
Viestin lähetti Taitopelaaja
Minusta suurin edellytys sille, että pääseekö Suomi finaaliin olympiakisoissa on se, onko Suomen avainpelaajat terveinä.

Minusta suurin edellytys on, uskalletaanko kisoihin ottaa sellaiset pelaajat, joilla on halua menestyä paitsi joukkueena, myös henkilökohtaisesti. Siis pelaajia, jotka pystyvät kääntämään pelejä henkilökohtaisella panoksellaan. Niinkuin Saarela, Hyvönen ja Kuhta olivat viime kauden mittaan. Tällä en tarkoita sitä että kolmikko pitää ottaa Torinoon, vaan tarkoitan juuri päinvastaista. Esimerkiksi Teemu Selänteen 90-luvun meriitit EIVÄT SAA PAINAA vaakakupissa. Päivän kunto on se, joka ratkaisee ja kovimmat otetaan. Minusta on uskomatonta, että joku voi vakavalla naamalla sanoa, että maan paras maalintekijä (kuten Hyvönen viime kaudella) ei sovi maajoukkueen pelitapaan.


Ja tässä pääsemme toiseen asiaan, joka on lähes yhtä tärkeä. Mielestäni pelityylin täytyy rakentua maajoukkuetasolla maan parhaisiin pelaajiin nojaten. (Nyt kun tuota lausetta katselen, kuulostaa se paljon jyrkemmältä kuin mitä tarkoitan. Yritän selventää as we go. Bare with me...)

Hävityn Venäjä-pelin jälkeen eräs kommentti Westerlundilta pisti pahasti korvaan. Hän harmitteli haastattelussa luovien pelaajien vähyyttä Suomessa. Sanoo siis mies, joka muun muassa valitsi jengiinsä KAKSI puolustavaa sentteriä (Pakaslahti&Hahl)kisaamaan samasta pelipaikasta, leimautti molempien passit saman tien jättäen Viuhkolan katselemaan kukkuloita. Kokonaan kutsumatta (varmaankin sen takia että eivät ole niitä Erkan kaipaamia luovia taitoniekkoja) jäivät muun muassa Jarkko Immonen, Jukka Voutilainen, Ilari Filppula... Kyllä tätä listaa jatkaa voi.

Eniten tuossa valinnassa häiritsee tuo Pakaslahden valinta. Ja ennen kuin aletaan katsomaan noita suosikkijoukkueita, haluaisin nostaa esille sen faktan, että Hahl pelasi World Cupissa vähintäänkin kohtuulisesti. Ja hänen kautensa HPK:ssa oli hänen parhaansa SM-liigassa, hänen ollessa yksi HPK:n tärkeimpiä pelaajia Pleijareissa. Pakaslahti sen sijaan..ihan mukava kausi, 15 pistettä, PO:ssa 3. On hyvä aloittaja, myönnän sen. Mutta puolustavana hyökkääjänä täysin korvattavissa. Olen joskus kuullut sanottavan että jos Pakaslahden ja HPK:n Jani Keinäsen vaihtaisi päikseen, ei kukaan huomaisi eroa. Petrillä kyllä on EHT-meriittejä, mutta nekin vähät ovat aiemmilta kausilta.

Eksyin hieman aiheestani. Hain tällä esimerkillä, että otettiin paljon saman tyyppisiä pelaajia(Riku&Petri, Kallio,Pärssinen, Hagman), jotka olivat lyöneet itsensä läpi joskus Aran aikaan sen sijaan, että oltaisiin lähdetty kokkaamaan parhaista raaka-ainesta, joita oli tarjolla. Valittiin tuttuja saunakavereita sen sijaan että oltaisiin käytetty kaikkea potentiaalia, mikä pelaajistossamme on.

Meillä on koko EHT aikaa ajaa sisään niitä kavereita, jotka näyttävät liigoissaan potentiaaliaan. Ja kun sieltä alkaa seuraava Hannes, Kimmo tai Pasi rupeaa heluttamaan verkkoja myös maajoukkueessa, täytyy johtoportaassa kellojen soida, että "tätä täytyy hyödyntää". Rakennetaan se joukkue ja pelityyli sellaiseksi että näille Westerlundin peräänkuuluttamille "luoville" pelaajille olisi myös käyttöä.
 

Ronning

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Vancouver Canucks, Cliff Ronning
Re: Re: Summasesta

Viestin lähetti straiter
Tässä olen eri mieltä, kokemukseni kylläkin pohjautuu normaaliin työelämään.

Omalla työurallani olen joutunut katselemaan monta eri tyyppistä johtamistapaa management by perkeke-metodin ja kaveripohjan johtamisen välillä ja kaikkein parhaimmaksi ja tehokkaimmaksi olen havainnut johtamistavan, jossa alaisten kanssa ollaan hyvissä väleissä ja alaista kohtaan ollaan reiluja mutta samalla osoitetaan oma auktoriteetti ja pätevyys. Ja varsinkin se pätevyys.

Suomeksi käännettynä, ole reilu ja lojaali alaisiasi kohtaan, niin he ovat reiluja ja lojaaleja sinua kohtaan.

Juu toimii varmasti työelämässä missä ihmiset pystyvät tekemään samaa työtä vaikka 30 vuotta ja homma toimii. Kiekossa tilanteet elää koko ajan. Joka vuosi ollaan uudessa tilanteessa, eri pelaajat kuumia..

Minä sanon: Ole Lojaali Leijonalle!
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Joku Ameriikan mies on sanonut jotenkin näin:

"Jos pitää valita sen välillä pitävätkö pelaajat sinusta (valmentajasta) vai kunnioittavatko he sinua, valitse kunniotus."

Toisaalta jatkoi sitten vielä:

"Jos taas pelaajat sekä kunniottavat sinua että pitävät sinusta, he tekevät sinun ja joukkueen eteen mitä vaan."

Jälkimmäinen lienee aikuisten ihmisten kanssa aika hankalaa, junnujen kanssa kyllä onnistuu. Miten tämä liittyi aiheeseen? Ei kai mitenkään...
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Re: Summasesta

Viestin lähetti siffa
Kirjoitan kantani nyt aivan selkeästi maajoukkueen päävalmentajasta.
Olen sitä mieltä, että vain Raimo Summanen pystyy Suomen viemään Suomen finaaliotteluihin Olympia- ja WC-turnauksissa. Kukaan muuhun siihen ei pysty. Siitä olen vakuuttunut.

Tämä avautumisesi ei todennäköisesti yllättänyt ketään tarkkaavaista aiempien viestiesi lukijaa.

Viestin lähetti siffa
Kaveruuteen menetetään osa siitä latauksesta, joka syntyy etäisenä pysyvän valmentajan ja pelaajien välille. Kunnioitus tarvitaan molemmin puolin, mutta valmentaja on johtaja ja pelaajat ovat työntekijöitä.

Miten tämä on linjassa tähän asti kehumasi World Cupin aikaisen joukkuehengen suhteen? Onko siis niin, että päävalmentaja/valmennusjohto ei ole elimellinen osa joukkuehenkeä?

Summanen oli siis etäinen johtaja? Muutenhan tämä samanaikaisesti Summasta ja "etäisenä pysyvän valmentajan ja pelaajien välille syntyvän latauksen" autuutta ylistävä lausuntosi on epälooginen, eikö?
 
Viimeksi muokattu:

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Re: Re: Summasesta

Viestin lähetti Maple Leaf

Miten tämä on linjassa tähän asti kehumasi World Cupin aikaisen joukkuehengen suhteen? Onko siis niin, että päävalmentaja/valmennusjohto ei ole elimellinen osa joukkuehenkeä?

Summanen oli siis etäinen johtaja? Muutenhan tämä samanaikaisesti Summasta ja "etäisenä pysyvän valmentajan ja pelaajien välille syntyvän latauksen" autuutta ylistävä lausuntosi on epälooginen, eikö?

Oli hyvä, Maple Leaf, kun puutuit tähän. Minulla on mahdollisuus kertoa omia ajatelmia siitä prosessista, joka johti kaikkien aikojen suurimpaan suomalaiseen jääkiekkomenestykseen.
Menestyksen pohja luotiin jo kevään MM-kisoissa. MM-kisapelaajat olivat saaneet oppia Summasen uudesta pelitavasta. MM-kisoista oli pelaajien mieleen jäänyt kytemään ajatus: tästä tulee vielä jotain suurta.
Niiden pelaajien kohdalta, jotka olivat olleet Raimo Summasen alaisuudessa Jokeri-vuosina, valmistautuminen menestykseen alkoi jo silloin. Näitä Jokeri-pelaajia olivat Ville Peltonen ja Jukka Hentunen. Ville Peltonen on kertonut seikkaperäisestä noista hänelle mielenkiintoisista hyökkäyspeliä uudella pelitavalla organisoiduista Jokeri-ajoista.
MC-joukkue kokoontui Vierumäelle. Sinne tuli 12 NHL-pelaajaa, jotka eivät olleet pelanneet Summasen alaisuudessa maajoukkueessa. Näiden huippupelaajien kanssa oli kyse uuden pelitavan oppimisprosessista. Riittäisikö aika. Saisiko päävalmentaja nämä tähtipelaajat panemaan kaiken likoon oppimisprosessin aikana. Jotta näin tapahtuisi olisi pelaajien uskottava 100%:sti päävalmentajan tekemiseen.
Vierumäellä päävalmentaja käytti jääharjoitusten aikana kovaa ääntä, kun hän vaati aamu- ja iltajäillä pelaajilta uuden pelisysteemin mukaisia sijoittumisia, liikkumisia muita tekemisiä.
Vierumäen harjoitusprosessi oli tarkoin harkittu ja suunniteltu, se sai nimityksen "Nerokas harjoitusprosessi".
Vierumäen leiriltä lähti käyntiin pelaajien ja valmennusryhmän luottamus toisiinsa. Joukkue tiivistyi ja se alkoi luottaa suureen menestykseen WC:ssa. Joukkueen henki lähti näistä ammatillisista asioista
Kaveruus on sitten, Maple Leaf, aivan toinen asia.

Lopun tiedämmekin. Ensin pelitaktiikan tunnollista toteuttamista harjoitusotteluissa. Ensimmäinen WC-ottelu Suomi-Tshekki 4-0 osoitti, kumman joukkueen valmentaja oli saanut joukkueensa viriteltyä parempaan iskuun.
Joukkueen henki kasvoi turnauksen aikana. Se kesti Janne Niinimaan lähdön joukkueesta sekä Teemu Selänteen epäröinniin, lähteäkö vai ei Niinimaan kelkkaan.
Hävityn WC-finaalin jälkeen nähtiin pettynyt päävalmentaja ja pettyneitä pelaajia. Ei oltu vielä maailman parhaita. Torinossa tultaisiin Raimo Summasen johdolla taistelemaan kultamitalista uudelleen.
 

Rosoh

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Leijonat, Mikko Rantanen
Re: Re: Summasesta

Viestin lähetti straiter
Tässä olen eri mieltä, kokemukseni kylläkin pohjautuu normaaliin työelämään.

ja kaikkein parhaimmaksi ja tehokkaimmaksi olen havainnut johtamistavan, jossa alaisten kanssa ollaan hyvissä väleissä ja alaista kohtaan ollaan reiluja mutta samalla osoitetaan oma auktoriteetti ja pätevyys.

Itsekin voin allekirjoittaa ylläolevan johtamistavan. Olen joutunut muokkaamaan omaa johtamistyyliäni vuosien saatossa. Ja onneksi olen pystynyt siihen koska tulokset ovat parantuneet vuosi vuodelta. Tärkeimmiksi nostaisin mainitsemasi reiluuden lisäksi tasapuolisuuden. Olet tasapuolisen mukava mies vai v*ttupää. Kun sinulla oma tietty linja ja pysyt siinä niin homma toimii.
Itse ainakin olen huomannut muutaman vuoden saatossa että alaisilta ei tarvitse erikseen vaatia kun he tietävät ja toteuttavat sisäänajamaasi linjaa.

Tämän jälkeen voikin keskittyä pitämään alaistesi puolta. Jos nuorallatanssija onnistuu tempussaan yleisö on haltioissaan ja kun pikku-pomo pitää alaisten puolta niin alaiset kunnioittavat sekä arvostavat sinua. Olethan laittanut itsesi "peliin" heidän vuokseen. Alaisilta jää tietty monia yksittäisiä asioita tietämättä, mutta tässäkin kannattaa keskittyä Summasmaisesti isoon kuvaan eikä Kalemaisiin irtopisteisiin.

Tämäntyyppiset Syvä Johtaminen arvot täytyy monin kohdin unohtaa kun erotuomari tiputtaa turnaukseen kuuluvassa ottelussa kiekon ensimmäisen kerran jäähän. Kuten Siffa tuossa aikaisemmin kirjoitti Summasen Vierumäen leiristä niin siellähän Summanen loi sitä vaatimaansa linjaa. Olemalla itse jäällä oli varmasti paaaljoon paljon helpompi vaatia pelaajilta asioita ja sitoutumista yhteiseen tavoitteeseen. Tämän seurauksena ensimmäisiä sirpaleita saattoi jo syntyä jo Vierumäellä, tiedä sitä??. Raato tiesi että uuden pelitavan opettamiseen on VAIN x-päivää niin hänen piti ottaa sekä laadullisesti että määrällisesti kaikki irti. Tässä vaiheessa Raato tuskin ajatteli mitään muuta kuin kahta asiaa: jäljellä oleva aika ja mikä optimoi "Nerokkaan harjoitusprosessin" tuloksen.

4-0 voitto Tsekistä muurasi sellaisen peruskiven joka kantoi finaaliin saakka. Jos joku pelaajista oli ihmetellyt tai epäillyt uutta pelisysteemiä niin tämän voiton jälkeen jokainen pelaaja uskoi että tällä LEIJONA-laumalla on mahdollisuus aivan loppuun saakka. Joukkuehenki oli varmasti todella korkealla alusta alkaen. Joukkuehenki voi ilmentyä "We are the world..." ryhmähalina, tai Korpisoturin toteamuksena tovereilleen Suomi-KP kädessä "Levätkää, nyt on minun vartiovuoro"

Edit: niin-sana
 
Viimeksi muokattu:

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Kun lukee näitä mielestäni erittäin hyviä analyysejä maajoukkueesta, Summasesta ja nykyjohdosta, niin kuva alkaa muodostumaan harvinaisen selväksi. Faktat puhuvat jälleen fiktioita vastaan eli kummolan perseennuolijaporukoilla ei ole lyödä tiskiin mitään muuta kuin mielikuvia, ei mitään faktoja. Sama porukka olisi ilmeisesti ollut Ukrainassa taantumuksen puolella ja tänään Valko-Venäjällä nuolisi diktaattorin anusta. Säälittävää. Teille tulee vielä turpaan (kuvainnollisesti) tässä hommassa. Vai mitä luulette ensi kaudella, kun kummola näyttää naamansa jossain hallissa? Taputtakaa perkeleet, me huudetaan se diktaattori suohon.

Sääli, että Kurri on sotkettu tähän soppaan. Kurrille hoidettiin GM homma, koska Gretkylläkin on sellainen. Olisi vain pysynyt taustalla näistä hommista, koska nyt hän on vihollisleirissä ja se tässä eniten vituttaa. Putesta ja muusta porukasta ei viitsi oikeastaan sanoa mitään, mutta miten selitän tämän fiaskon lapselleni (4-v.) muutaman vuoden päästä.
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jortikan mukaan Leijoniin kohdistettu kritiikki on ollut ilkeämielistä, eikä niinkään rakentavaa kritiikkiä.

- Kritiikin ei pidä mennä ilkeyteen, katkeruuteen ja loanheittoon. Tuntuu, että tämä ajojahti on erittäin johdettua. Välillä näyttää siltä, että koko sopan takana on yksi henkilö, Jortikka huomauttaa.


Näin sanoo Jortikka MTV 3:n sivuilla. Kuuluuko hänkin jo näihin Kummolan perseennuolijoihin? Onko tämä mainittu yksi henkilö Sihvonen? Tässä vähän mietittävää, sillä kiekkopiireissä Sihvoslaiset tuntuva jäävän aika selkeästi alakynteen, vaikka täällä menestyvätkin.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Viestin lähetti Ronning
Minusta suurin edellytys on, uskalletaanko kisoihin ottaa sellaiset pelaajat, joilla on halua menestyä paitsi joukkueena, myös henkilökohtaisesti. Siis pelaajia, jotka pystyvät kääntämään pelejä henkilökohtaisella panoksellaan. Niinkuin Saarela, Hyvönen ja Kuhta olivat viime kauden mittaan. Tällä en tarkoita sitä että kolmikko pitää ottaa Torinoon, vaan tarkoitan juuri päinvastaista. Esimerkiksi Teemu Selänteen 90-luvun meriitit EIVÄT SAA PAINAA vaakakupissa. Päivän kunto on se, joka ratkaisee ja kovimmat otetaan. Minusta on uskomatonta, että joku voi vakavalla naamalla sanoa, että maan paras maalintekijä (kuten Hyvönen viime kaudella) ei sovi maajoukkueen pelitapaan.


Ja tässä pääsemme toiseen asiaan, joka on lähes yhtä tärkeä. Mielestäni pelityylin täytyy rakentua maajoukkuetasolla maan parhaisiin pelaajiin nojaten. (Nyt kun tuota lausetta katselen, kuulostaa se paljon jyrkemmältä kuin mitä tarkoitan. Yritän selventää as we go. Bare with me...)

Hävityn Venäjä-pelin jälkeen eräs kommentti Westerlundilta pisti pahasti korvaan. Hän harmitteli haastattelussa luovien pelaajien vähyyttä Suomessa. Sanoo siis mies, joka muun muassa valitsi jengiinsä KAKSI puolustavaa sentteriä (Pakaslahti&Hahl)kisaamaan samasta pelipaikasta, leimautti molempien passit saman tien jättäen Viuhkolan katselemaan kukkuloita. Kokonaan kutsumatta (varmaankin sen takia että eivät ole niitä Erkan kaipaamia luovia taitoniekkoja) jäivät muun muassa Jarkko Immonen, Jukka Voutilainen, Ilari Filppula... Kyllä tätä listaa jatkaa voi.

Eniten tuossa valinnassa häiritsee tuo Pakaslahden valinta. Ja ennen kuin aletaan katsomaan noita suosikkijoukkueita, haluaisin nostaa esille sen faktan, että Hahl pelasi World Cupissa vähintäänkin kohtuulisesti. Ja hänen kautensa HPK:ssa oli hänen parhaansa SM-liigassa, hänen ollessa yksi HPK:n tärkeimpiä pelaajia Pleijareissa. Pakaslahti sen sijaan..ihan mukava kausi, 15 pistettä, PO:ssa 3. On hyvä aloittaja, myönnän sen. Mutta puolustavana hyökkääjänä täysin korvattavissa. Olen joskus kuullut sanottavan että jos Pakaslahden ja HPK:n Jani Keinäsen vaihtaisi päikseen, ei kukaan huomaisi eroa. Petrillä kyllä on EHT-meriittejä, mutta nekin vähät ovat aiemmilta kausilta.

Kuumat pelaajat pitää valita tietysti, mutta esimerkiksi Selänteen kohdalla täytyy muistaa se, että vaikka hän ei olisi ihan parhaalle tasolleen päässyt, niin hän on silti parempi kuin Kuhta, Saarela ja Hyvönen yhteensä. En tarkoita mitään sellaista, että ihailisin Selännettä jotenkin kovasti. Tarkoitan vaan sitä, että Selänteen kokemus, peliäly ja maalintekotaito ovat todella tärkeitä arvokisoissa. Hänellä jos jollain on potentiaalia nostaa aina tasoaan maajoukkueessa. Minusta se on hyvä asia, ettei vanhat meriitit paina vaa'assa, mutta Kuhdasta, Hyvösestä eikä Saarelasta tuskin ole ihan ykkösketjun miehiä ainakaan Torinoon.

Riku Hahl epäonnistui aika paljon MM-kisoissa (niin kuin moni muukin). Hän pelasi hyvän World Cupin, mutta näissä kisoissa hän oli auttamatta heikompi kuin Pakaslahti. Jos liigakautta ja World Cuppia käytetään mittarina, niin Hahl ehdottomasti ansaitsisi sen paikan, mutta Pakaslahti oli yllättävän hyvä roolissaan MM-kisoissa. Tuo oli juuri hieman hämmentävää, kun Erkka valitsi kaksi jarruketjua kisoihin ja teletappiketjun, joka on yleensä huono tekemään maaleja vaikka pyörittääkin kivasti. Lisäksi ykköskentässäkin pelasi pari toipilasta ja yksi joka ei saa ikinä mitään aikaiseksi. Ei kait noilla pystytä edes haastamaan isoja maita?
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Viestin lähetti Artsi
Näin sanoo Jortikka MTV 3:n sivuilla. Kuuluuko hänkin jo näihin Kummolan perseennuolijoihin? Onko tämä mainittu yksi henkilö Sihvonen? Tässä vähän mietittävää, sillä kiekkopiireissä Sihvoslaiset tuntuva jäävän aika selkeästi alakynteen, vaikka täällä menestyvätkin.

Huh, huh! Siis yksi Sihvonen on koko homman takana? Jortikka kuuluu Kummolan perseennuolijoihin, koska hän on vahvasti ehdolla maajoukkueen seuraavaksi päävalmentajaksi. Piiri pieni pyörii.
 

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild, Manchester United
Viestin lähetti Artsi
Jortikan mukaan Leijoniin kohdistettu kritiikki on ollut ilkeämielistä, eikä niinkään rakentavaa kritiikkiä.

- Kritiikin ei pidä mennä ilkeyteen, katkeruuteen ja loanheittoon. Tuntuu, että tämä ajojahti on erittäin johdettua. Välillä näyttää siltä, että koko sopan takana on yksi henkilö, Jortikka huomauttaa.


Näin sanoo Jortikka MTV 3:n sivuilla. Kuuluuko hänkin jo näihin Kummolan perseennuolijoihin? Onko tämä mainittu yksi henkilö Sihvonen? Tässä vähän mietittävää, sillä kiekkopiireissä Sihvoslaiset tuntuva jäävän aika selkeästi alakynteen, vaikka täällä menestyvätkin.

Niin, vai tarkoittiko Jortikka sitä, että ihmisten yksityisasioiden kautta henkilökohtaisuuksiin meno pitää lopettaa. Urheilulehtihän kertoi Sihvosen johdolla erittäin avoimesti seiskapäivän tapaan kuinka Jortsu oli örveltänyt MM-kisoissa.

Nyt kysynkin, että mitä sitten? Tietääkseni Jortikka oli kisoissa vapaa-ajallaan ja silloin hänen tekemisensä ei kuulu muille kuin itselleen.

Ja väittäisin, että Jortikka tarkoittaa juurikin Sihvosta.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Viestin lähetti Artsi
Välillä näyttää siltä, että koko sopan takana on yksi henkilö, Jortikka huomauttaa.

Näin sanoo Jortikka MTV 3:n sivuilla. Kuuluuko hänkin jo näihin Kummolan perseennuolijoihin? Onko tämä mainittu yksi henkilö Sihvonen? Tässä vähän mietittävää, sillä kiekkopiireissä Sihvoslaiset tuntuva jäävän aika selkeästi alakynteen, vaikka täällä menestyvätkin.

Tässä on mielenkiintoisen spekulaation paikka. Sopinee hyvin tähän JA:n osioon.
Uskon, että Hannu Jortikka ei koskaan nostaisi Sihvosta näin isoon rooliin Suomi-kiekkoilussa. Sehän olisi aivan ällistyttävän kova nousu rivivalmentajasta ja rivitoimittajasta "koko sopan takana olevaksi yhdeksi henkilöksi".
Minä arvuuttelisin tuoksi Jortikan tarkoittamaksi henkilöksi Urheilulehden päätoimittaja Jukka Rönkää.
Summasen pelitaktiikat saivat Röngän Urheilulehdessä aivan poikkeuksellista huomiota Suomen jääkiekosta kirjoittavassa lehdistössä jo ennen viime vuoden MM-kisoja, sen aikana ja niiden jälkeen. Jo silloin Rönkä ymmärsi (jalkapallon erikoisasiantuntija), että pelitaktiikoilla myös jääkiekossa täytyy olla ratkaiseva merkitys kohti menestystä. Urheilulehti analysoi silloisen Leijonien pelitaktiikan ja tuli siihen tulokseen, että sillä ei tule menestystä MM-kisoissa. Summanen sai kannustusta ja kritiikkiä UL:n jutuissa. Westerlund nostettiin jääkiekkomme professoriksi.

Fiksuimman tekonsa Suomen jääkiekon eteen Rönkä teki määräämällä jääkiekkotoimittajan seuraamaan jokaisen WC-joukkueen harjoituksen Vierumäellä. Tätä ei mikään jääkiekosta kirjoittava lehti ollut aikaisemmin ymmärtänyt tehdä. Röngällä täytyi olla jalkapallokulttuurista tieto, että harjoitusprosessi on se, missä joukkueen pelitaktiikat luodaan toimiviksi. Vierumäellä piipahti myös Hockey-lehden päätoimittaja Risto Pakarinen, siitä Riselle pointsit.
Vierumäen harjoitusprosessista saimme sitten lukea UL:n numerossa 35/2004 (27.8.2004). Tämän analyysin johtopäätös oli:Suomi saattaa mennä korkealle WC-turnauksessa.

Rönkä julkisti sitten UL:n seuraavassa numerossa 36/2004 (3.9.2004) Jääkiekkoliitosta tietoonsa vuodetun kohu-uutisen:"Potkut? Jääkiekkoliitto harkitsee Raimo Summasen erottamista maailmancupin jälkeen." Tämä oli varmaankin rankka tieto WC-turnaukseen valmistautuvalle päävalmentaja Raimo Summaselle.

Rönkä ymmärsi, mitä oli WC-menestys Suomen jääkiekolle. Hänen erikoisosaamis alueella, jalkapallossa, tuota menestystä ei ollut tullut. Rönkä ei ilmeisesti ymmärtänyt, että kaikkien aikojen parhaan jääkiekkoilullisen menestyksen jälkeen erotetaan päävalmentaja, joka oli pannut itsensä 100%:sti likoon tuon menestyksen saavuttamiseksi. Siis, päävalmentaja erotettiin!!

Siitä lähtien Rönkä on antanut tukensa lehtensä välityksellä suomalaiselle jääkiekkokeskustelulle.

Sama juttu tähän loppuun, kun Raimo Summasenkin kohdalla. Minä tunnen Röngän hänen televisioesiintymisistään jalkapalon studiokommentaattoria. Siitä on jo vuosia aikaa. Rönkä ei tunne minua, jos joskus tapaisimme.
 

Rosoh

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Leijonat, Mikko Rantanen
Viestin lähetti pokki
Niin, vai tarkoittiko Jortikka sitä, että ihmisten yksityisasioiden kautta henkilökohtaisuuksiin meno pitää lopettaa. Urheilulehtihän kertoi Sihvosen johdolla erittäin avoimesti seiskapäivän tapaan kuinka Jortsu oli örveltänyt MM-kisoissa.

Nyt kysynkin, että mitä sitten? Tietääkseni Jortikka oli kisoissa vapaa-ajallaan ja silloin hänen tekemisensä ei kuulu muille kuin itselleen.

Ja väittäisin, että Jortikka tarkoittaa juurikin Sihvosta.

Seiskapäivätyylinen shekkivihkojournalismi on perseestä eikä pitäisi kuulua urheilusta kertovan lehden juttu valikoimaan.

Täällä keskustelupalstalla naureskelu valmentajien/toimarien töppäilyille on eri asia.
 

Ronning

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Vancouver Canucks, Cliff Ronning
Viestin lähetti Artsi
Mielenkiintoinen kirjoitus.

www.hockeylehti.com/hockeyblog/

No jaa. Paljon tekstiä, asiapitoisuus lähentelee nollaa. Mitähän tästä kirjoituksesta sitten jäi käteen? Sihvonen kirjoittaa, välillä osuu välillä ei. Urheilulehti puuttuu toisten kirjoituksiin, mitä sitten? Ei ole toimittajien tehtävä valita ihmisiä virkoihin- todellako? Vastuu on lukijalla, älä usko kaikkea mitä luit.

Kiitos, luen mieluummin Aku Ankkaa.
 

Muksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiedä nauraisinko näille "yhdestä henkilöstä lähtöisin" puheille vai itkisinkö.

Taidan itkeä, kuten olen tehnyt jo monen monta vuotta. Jääkiekkoliiton johdossa on vellihousu ja on ollut jo kauan. Ei sen aseman lopullinen päähän kilahtaminen ja sitä kautta ongelman julkisuuteenkin tuleminen itse asiaa muuta.

Ei tässä ole kyseessä mikään yhden ihmisen masinoima vallankaappaus, vaan todellinen tarve uudistaa jääkiekkoliittoa ja sitä kautta koko suomalaisen kiekon kenttää.

Ja se, että maajoukkuevalmentajaehdokkaat päästelevät sammakoita suustaan vain tukee sitä, että nyt on vallalla velliperseily ja perseennuolenta tekemisen sijaan.

"Kalelle kenkää" jo vuodesta 1997. Sihvosella on minun kantani kanssa 0 tekemistä. Se on tietenkin sitten toinen tosiasia, että minun mielipiteeni ei ketään kiinnosta; mutta kun kerran todellinen keskustelu yritetään A) tukahduttaa parhaaseen perseennuolentatyyliin ja B) leimata vielä joksikin yhden ihmisen masinoimien (nähtävästi idioottien, kun moiseen ovat haksahtaneet) sopulien tekemiseksi, haluan ainakin omalta osaltani pistää tosiasiat suoraksi.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Viestin lähetti Artsi
Mielenkiintoinen kirjoitus.

www.hockeylehti.com/hockeyblog/

Luin Risto Pakarisen, Hockey-lehden päätoimittajan, jutun, jonka pääaiheena on jääkiekko-journalismi ja jääkiekkotoimittajat.
Olen pitkälti Risen kanssa samaa mieltä, että menneen vuoden aikana tuli aivan uudenlaista keskustelua jääkiekon ympärille mediassa.
Alettiin analysoida jääkiekkoa pelinä, jääkiekkotoimittajat kävivät osin härskiäkin sanasotaa keskenään, Jääkiekkoliiton toimenpiteet päävalmentajaa Raimo Summasta kohtaan herättivät suuria tunteita ja tämä "sota" jatkuu vielä hyvin pitkään, WC-menestyksen jälkeinen huono menestys MM-kisoissa jakaa toimittajat ja jääkiekkointoilijat mukavasti ainakin kahteen leiriin, Kummolan ote alkaa löystyä toisten mielestä, toiset luottavat edelleen rautakansleriin, Kurrin johtajaominaisuuksiin ei luoteta, Kurri ei uskalla tulla esille, ja taas toiset jumaloivat kaikkien aikojen parhaana suomalaisena pelaajana.
Ramin kirjaa odotellaan, tuleeko Torinosta menestystä Erkan johdolla, millä pelisysteemillä Erkka alkaa harjoituttaa olympiajoukkuetta, alkaako NHL, häviääkö HIFK fyysisyydessä Pelicansille niinkuin näyttää tällä hetkellä, viekö Kärpät kolmannen perättäisen mestaruuden jne.

Jääkiekon ympärillä "ressua" riittää kaikille toimittajille ja kannanottajille eri medioissa. Se on hyvä asia. Oletan, että toimittajien keskeinen vihanpito ja syyttely laantuu ja siirrytään enemmän asiapitoiseen kirjoitteluun.

Mitä enemmän toimittajakuntaan tulee sujuvakynäisiä entisiä pelaajia ja valmentajia, sitä parempi.
Joensuu on kasvattanut näitä pelaaja-toimittajia. Arttu Käyhkö (lopetti menneen kauden jälkeen pelaamisen Jokipojissa) on viimeisin mielenkiintoinen kesätoimittaja Karjalaisessa. Artun teksti on heti sujuvaa ja mikä parhainta, reilusti kantaa ottavaa. Arvostelunsa kohteena Artulla on entinen pelikaverinsa, Petteri Sihvosen, kirjoitukset Urheilulehdessä. Kannattaa pistää Artun nimi mieleen, kun jääkiekkotoimittajia palkataan median tehtäviin.

Sitten vielä palstan aiheeseen. Mitä pitemmälle aika menee viime syksyn WC:sta sitä suuremmin ihailen Raimo Summasen aikaansaannosta kaikkien aikojen kovimmassa jääkiekkoturnauksessa. Jumala ei Rami ole minulle, mutta nero valmentaja hän on. Ramia tarvitaan vielä. Kahtokkaa vaan.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Viestin lähetti siffa
Arttu Käyhkö (lopetti menneen kauden jälkeen pelaamisen Jokipojissa) on viimeisin mielenkiintoinen kesätoimittaja Karjalaisessa.

Löytyykö Käyhkön teksteihin linkkejä? Entä onko jollain Grönmanin Oskun hengentuotoksiin urleja?
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Viestin lähetti siffa
Mitä pitemmälle aika menee viime syksyn WC:sta sitä suuremmin ihailen Raimo Summasen aikaansaannosta kaikkien aikojen kovimmassa jääkiekkoturnauksessa. Jumala ei Rami ole minulle, mutta nero valmentaja hän on. Ramia tarvitaan vielä. Kahtokkaa vaan.

Ja mitä pitemmälle aika menee Aravirran kaudesta maajoukkueen päävalmentajana, sitä suuremmin ihailen sitä mitaliketjua, jonka loistetta ei himmennä yksi paska peli (jota ei tarvinne tässä yksilöidä). Jumala ei Aravirta minulle ole, eikä edes nero valmentaja (ei sellaista olekaan), mutta hyvä valmentaja hän taitaa olla.

Ja kyllä, olen kanssasi samaa mieltä siitä, että Ramia tarvitaan vielä, kuten pienen Suomen pienessä kiekkoilussa tarvitaan kaikkia voimia. Uskokee poes.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Viestin lähetti Pressiboxi
Löytyykö Käyhkön teksteihin linkkejä? Entä onko jollain Grönmanin Oskun hengentuotoksiin urleja?

Vinkki löytyy Vapaan keskustelun "Petteri Sihvonen- kiekkomedian virallinen totuus" osiosta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös