Ralliketju

  • 1 680 188
  • 13 385

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Mielenkiintoinen alku Ranskassa. Ogier häviää heti toisella pätkällä 4min moottoriongelmien takia. Thierry Neuvillella taas Hyundain kanssa ongelmia luultavasti voimansiirron suhteen. Eikä Ogierin ainoa ongelma rajoitu tuohon moottoriongelmaan.. WRC.comin livetext-osiosta poimittu:
FRI 10:02 - PENALTY LOOMING FOR OGIER Confirmation received from Volkswagen that Ogier checked-in 4min early to SS3. It's a mistake that is likely to cost the Frenchman a four-minute penalty.

Mikkelsen johtaa 3.3sec erolla Jari-Mattiin.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Maikkarin sivuilla oli uutinen jossa Ogieria huhujen mukaan vietäisiin Citroenille tai Hyundaille. Kuka noita oikein keksii =). Ogierillä on tällä hetkellä ylivoimaisesti paras auto alla jolla dominoi sarjaa suvereenisesti. Miksi ihmeessä lähtisi takaisin Citroenille, joka selkeästi on vähentämässä panostusta rallin MM sarjaan. Hyundai puolestaan on vielä ns raakile jolla ei kyllä voi kamppailla kuin satunnaisissa kisoissa voitosta. Järkevintä ehdottomasti olisi pysyä Volkkarilla !
Rahalla. Jostain kuulin että Huihai olisi laittanut sellaisen raha kasan pöydälle että Volkkari nosti samantien kädet pystyyn...
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Eikä Hyundain projekti lähtökohdat huomioon ottaen ole huonosti mennyt, VW:llähän oli oikeastaan organisaatio Skodan kautta aikalailla valmiina toisin kuin Hyundailla joka joutui aloittamaan täysin puhtaalta pöydältä. Citikka-huhua en oikein itse usko, itse olen olettanut että Citroen vetää seuraavat vuoden MM-rallia säästöliekillä sitouduttuaan pysymään sarjassa vielä muutaman vuoden, WTCC taitaa kuitenkin olla se pääjuttu nyt heillä, ellei sitten Citikan ylivoima siellä ole aiheuttaut sitä että resursseja annetaan takaisin Ralliin.
 

Paulig

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ysit, JoKa
Hirmuiselta Latvalan vauhti asfaltilla näyttää. Saksassa kävi paska flaksi, mutta jos Raska olis parempi maa. Kun nuotti on tehty niin, että tullaan täysillä, niin pitää tulla täysillä. Ei osu jos ruvetaan nostelemaan, mutta nyt ei tartte ottaa riskejä, kun pahin vastus on poissa pelistä.
Vaikka tulis täydet pisteet tästä, niin silti Ogi nappaa maailmanmestaruuden aika varmasti cruisailemalla maaliin viimeisissä ralleissa. Mutta virheisiin ja teknisiin murheisiin ei enää ole varaa. Ei saa toivoa kenellekään huonoa onnea, mutta kyllähän tuo livetexti EK2:lla, kun VW pysähtyi, aiheutti riemunkiljahduksen. Kädet pystyyn ja aamukahvit sylissä.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Toinen päivä meni samanlaisena kuin ensimmäinenkin. Latvala johtaa 28 sec erolla Mikkelseeniin. Sijat 4-6 runsaan 12sec sisällä toisistaan, Hirvosen Mikko 6:lla sijalla.

Päivän kaadosta sitten vastasikin 0-auto: link
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Päivitetäänpäs tätäkin ketjua...

Ogier varmisti mestaruuden Espanjassa ja ihan ansaitusti. Selkeästi kauden nopein kuski joka pinnalla ja ainoastaan omilla tösseillään antoi Latvalan näennäisesti loppukaudesta olla mukana. Mutta ensikaudeksi tietää hyvää tuo Latvalan loppukauden vauhti. Jos vaan heti Montesta saa hyvän alun kaudelle niin mahkuja on haastaa Ogier tuolla vauhdilla. Ogier on kuitenkin osoittautunut virheherkemmäksi paineessa kuin mitä Loeb oli parhaimmillaan.
Mutta hyviäkin uutisia suomalaisittain eli Esapekka Lappi voitti Sveitsin ERC kisan ja johtaa sarjaa 34 pisteellä ennen viimeistä kisaa. Sieltä perus suorituksella mestaruus tulossa eikä todellakaan tarvitse ajaa voitosta. Kunhan maaliin pääsee niin pytty on kotona. Ja kun ainoa haastaja Wiegand on ollut sen verran hitaampi että mestaruuden ottaminen vaatisi saksalaiselta lähes yliluonnollista suoritusta niin käytännössä voidaan puhua jo "varmasta" mestaruudesta...
 
Viimeksi muokattu:

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Itseä ei ainakaan nuo asvalttirallit kiinnostanut eikä juurikaan tuo ent. RAC-ralliksi kutsuttava, koska periaatteessa ei ole minkäänlaista panosta. (ois eri juttu Latvala ei ois tehnyt virhettä Saksassa...)

EP vetää kyllä pirun hyvää vauhtia. Näillä otteilla on seur. suomalainen tehdaskuski VWllä/jossain toisessa teamissa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Loppupeleissä Hirvosenkin loppukausi ollut ihan hyvä, jotenkin vain näyttää että Ford jäänyt kehityksestä niin paljon jälkeen, että tuo 3sija edelliskisasta asfaltilla voidaan pitää hyvänä suorituksena. Pisteissäkin nelostila heti volkkareiden jälkeen ennen viimeistä rallia.

Kubica kyllä välillä väläytellyt mutta on saanut kasaan vain 14 pistettä. Loppupeleissä ei se Räikkösen ralliura huonolta näyttänyt verrattuna Kubican tähän kauteen, toki eri autot ja eri vuosina, mutta kuitenkin. Jotenkin vain puuttuu Puolalaiselta se varmuus tuosta kokonaan. Ajetaan mielummin vaikka 10 tilalla maaliin kunhan tullaan kuin auto kokoajan katollaan..
 

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Kubica kyllä välillä väläytellyt mutta on saanut kasaan vain 14 pistettä. Loppupeleissä ei se Räikkösen ralliura huonolta näyttänyt verrattuna Kubican tähän kauteen, toki eri autot ja eri vuosina, mutta kuitenkin. Jotenkin vain puuttuu Puolalaiselta se varmuus tuosta kokonaan. Ajetaan mielummin vaikka 10 tilalla maaliin kunhan tullaan kuin auto kokoajan katollaan..

Toisaalta tuolla tavalla löysäilemällä ei niitä mestaruuksiakaan kyllä tule, kysy vaikka Mikko Hirvoselta, toki ei se jatkuva katollaan olokaan sen parempaa tulosta tuo. Ainakin minun silmissäni se on kuitenkin huomattavasti mielenkiintoisempaa seurata kun siellä tullaan se minkä auto antaa myöten, vaikka sitten välillä mentäisiinkin puskan puolelle.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toisaalta tuolla tavalla löysäilemällä ei niitä mestaruuksiakaan kyllä tule, kysy vaikka Mikko Hirvoselta, toki ei se jatkuva katollaan olokaan sen parempaa tulosta tuo. Ainakin minun silmissäni se on kuitenkin huomattavasti mielenkiintoisempaa seurata kun siellä tullaan se minkä auto antaa myöten, vaikka sitten välillä mentäisiinkin puskan puolelle.

Ei toki mutta hieman rauhallisemmin ottamalla olisi ihan hyviä sijoituksiakin kuitenkin tullut. Kuitenkin aika usein sielä kärjen takana erot kasvaa suuriksi ja monessa rallissa paljon keskeytyksiä. Noita 5-8 sijoja esimerkiksi voisi olla paljon enemmän taskussa ja ne olisi Kubican tapauksessa jo hyviä sijoituksia. Toki tuo kalusta nyt on semmoinen että sillä joutuu oikeasti painamaan täyttä jos meinaa johonkin yltää.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Surullinen tilanne kyllä että MM-sarja on tuntunut viime vuodet olevan vain "yhden" tallin sarja. Ford pisti kiitettävästi kampoihin käytännössä yksityistiiminä moninkertaisella budjetilla operoivalle Citroenille, mutta nyt ei enää paukut riitä kun Saksalaistiimi laittoi vielä enemmän panoksia peliin. Hyundain suorituskyky viime kisoissa on ollut pettymys, ovatkohan priorisoineet ensi vuonna tulevan uuden auton kehityksen niin korkealle että loppukauteen ei enää riitä paukkuja? Toyotan tuloahan tämä sarja kaipaa, mutta silloinkin on riskinä se että VW:tä ei kiinnosta lähteä kilpailemaan heitä vastaan ja pistävät pillit pussiin.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Minä olen edelleen sitä mieltä, että koko WRC-luokasta pitäisi luopua. Ne ovat yksinkertaisesti niin kalliita. Pitäisi mennä tuohon Euroopanmestaruussarjan malliin. Autot ovat edullisempia ja kehitystyö ei vaadi valtavia summia rahaa. Se toisi talleja ja kilpailua. Lisäksi yksityiskuljettajillakin rupeaisi olemaan mahdollisuuksia kiertää koko sarja. Tasoerot kapenisivat ja yksittäisen virheen merkitys kasvaisi. Uskon, että laji heräisi uudelleen eloon.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
2000-luvulla tehdyt virheet(järjettömän suuri kilpailukalenteri, sääntöjen kanssa soutaminen ja huopaaminen näin esimerkkeinä) veivät Rallin MM-sarjan tähän tilanteeseen jossa se nyt on. Tietenkin pitää muistaa monien tehdastallien kilpailukyvyttömyys johon ei lääkettä löytynyt ollenkaan ja sarjassa saattoi olla samaan aikaan kaksi saman konsernin tehdastallia kilpailemassa keskenään. Skoda-Seat, Peugeot-Citroen ainakin kuuluivat tuohon porukkaan.

Rallin vetovoima on myös aika pieni johtuen sen seuraamisen vaikeudesta mikä taas johtuu lajin etappimuotoisuudesta. Meille rallifaneille tämä formatti on se aito oikea, mutta suuri yleisö haluaisi enemmän näitä katsojia lähellä olevia yleisöpyörityksiä ja TV-pätkiä joista jälkimmäisen pitäisi olla suhteellisen helpostikin toteutettavissa.

Tehdastallien panostus saattoi silloin joskus näyttää suurelta, mutta keikki tehtaat eivät olleet täysillä mukana joista surullisimpina esimerkkeinä Hyundain Accent-projekti sekä Suzukin SX4 WRC -auto. Suzukista olisi ajan myötä voinut kuoriutua hyvä haastaja kärjelle, mutta yhden täyden kauden jälkeen oli jo luovutettu.

Nythän on kantautunut huhuja Audin mukaantulosta Formula ykkösiin jo kaudella 2016. Pelottaa ajatella mitä se tekisi Volkswagenin WRC-tallille. Toyota jätti varsin äkkiä rallin, vaikka Corolla olikin ollut mukana tehtaan tuella vain kaksi ja puoli kautta. Sama voi olla Volkkarillakin edessä kun F1 vaatii suuret panostukset...
 

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
Hattu päästä ja isot kiitokset, Mikko! Onnea eläkepäiville, mitä sitten ikinä tuletkin tekemään. Loistava pitkä ura, vaikka se kirkkain jäikin saavuttamatta.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
EI yllättänyt tämä päätös. Harmi homma kuitenkin koska kuskina melkein parhaassa iässään ja paljon mainettaan parempi kuski. Edellen ainoita kuskeja maailmassa joka pystyi parhaimmillaan lyömään Loebin ihan ajamalla...
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
EI yllättänyt tämä päätös. Harmi homma kuitenkin koska kuskina melkein parhaassa iässään ja paljon mainettaan parempi kuski. Edellen ainoita kuskeja maailmassa joka pystyi parhaimmillaan lyömään Loebin ihan ajamalla...

Juuri näin. Pisteen päähän parhaimmillaan ehti, edelleen harmittaa myös se Walesin syylärin hajoaminen. Focus osui erinomaisesti Mikon käteen, sen jälkeen ei ole saanut kilpailukykyistä autoa kuin Citroenilla, mutta siellä taas ei auto osunut hanskaan. Ymmärrän lopettamispäätöksen, koska Volkkarille ei olisi päässyt ja muuten se on aika yhdentekevää, että missä tallissa sitä häviää.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Hirvonen on ehkä hieman aliarvostettu kuski.

Viimekausina on kuultu usein (myönnän itsekin kritisoineeni) siitä että "Hirvonen on menettänyt vauhtinsa". Urrian kaadolla saattaa olla vähän vaikutusta tähänkin, mutta muistakaa että Hirvonen menetti yhden (1) pisteen erolla Loebille mestaruuden. Itse muistan Hirvosen surullisen kuuluisan Killerin (2004) lisäksi sen kuinka taisteli hyvistä sijoista Sardiniassa 2005 Loebia yms vastaan yksityisteamin Focuksella, ennenkuin autosta hajosi jousitus.

Ja ei oikeastaan ole koskaan ollut koskaan niin "epävarma" Latvalaan verrattuna. Latvala vaikka onkin ollut viimevuosina oma suosikkini, niin Hirvosen johtaessa kisaa reippaan minuutin erolla ennen viimeistä päivää, oli todennäköistä että auto tuli maaliin sillä samalla erolla. Latvalaan tämä ei vieläkään oikein päde, vaikka itsevarmuutta onkin tullut lisää.

Jokatapauksessa, ei voi kuin hattua nostaa ja Hirvosta kiittää. Hirvosen jäähyväisvideo
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Muistetaan myös se, että Mikko Hirvosella on käsittääkseni eniten kannattajia maailmassa, mikäli Ken Blockia ei lasketa mukaan. Tämä lopettaminen saattaa todella olla iso asia nimenomaan negatiivisessa mielessä rallin MM-sarjalle.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Muistetaan myös se, että Mikko Hirvosella on käsittääkseni eniten kannattajia maailmassa, mikäli Ken Blockia ei lasketa mukaan. Tämä lopettaminen saattaa todella olla iso asia nimenomaan negatiivisessa mielessä rallin MM-sarjalle.
Eiköhän eräällä Ogierilla ole kummiskin enemmän.. Se on sitten eri juttu että paljonko niistä kannattajista on ns. gloryhunttereita.

(voiko rallissa olla gloryhuntter)
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Eiköhän eräällä Ogierilla ole kummiskin enemmän.. Se on sitten eri juttu että paljonko niistä kannattajista on ns. gloryhunttereita.

(voiko rallissa olla gloryhuntter)

Hirvosella on valtavat määrät kannattajia muunmuassa Etelä-Amerikassa. Ogier ei todellakaan ole persoonana se sympaattisin. Muistaakseni siitä pari vuotta sitten oli puhetta jossain ralliradiossa tms. että Hirvonen on maailman suosituin rallikuljettaja.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Hirvosella on valtavat määrät kannattajia muunmuassa Etelä-Amerikassa. Ogier ei todellakaan ole persoonana se sympaattisin. Muistaakseni siitä pari vuotta sitten oli puhetta jossain ralliradiossa tms. että Hirvonen on maailman suosituin rallikuljettaja.
Nyt kun rupesin miettimään, niin ei tuo Etelä-Amerikan suosittu kannattajamäärä ole kyllä ihan tuulesta temmattu, kun ottaa huomioon että paljon esim. Hirvosen fanisivulla fb:ssä mm. Espanjalaiset, Portugalilaiset ja Mexicolaiset pistää kannustavia kommentteja. Ja on niitä tullut tuon lopettamispäätöksen jälkeen periaatteessa enemmän tullut kannustavia kommentteja jatkoa kohti muualta kuin Suomesta.

Iltapaskan kommentit tuota lopettamisuutista kohtaan sai kyllä tuntemaan myötähäpeää.. Kommentit oli tasoa "hyvä, aikakin lopettaa".
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuosta Urrian kaadosta Lehtinen totesi uudessa Vauhdin Maailmassa että ei sillä ollut mitään vaikutusta vauhtiin. Kertoi että heidän pahin kaato oli Sitikan testikaato(Sardinia?) jossa auto lensi täydestä vauhdista 70m tiestä ja ukot sairaalaan. Siitä viikon päästä ajoivat kisassa pari päivää Loebin kanssa kilpaa ja eroa oli alle 10sek. kun tuli tallimääräys ja Loeb voitti. Tarkoitti tämän esimerkkinä siitä ettei rajutkaan kaadot vaikuta ammattilaisiin ja varsinkin kun Urriassa kyse oli teknisestä viasta johtuneesta ulosajosta...
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Edelliseen vielä liittyen se Urrian kaato johtui auton teknisestä viasta. Paha noista on sanoa miten vaikuttaa kuskin pääkopan sisälle. Sen rallin jälkeen tuntui vaan, että Mikko ajoi hieman varmennin joka paikkaan. Siinä Urrian kaadossa kun oli muita edellä sekunnin/km. Sittemmin tuollainen ylivoimaisuus jäi hieman taka-alalle. Noh, yhtä kaikki. Mikko on hieno mies ja kova ajamaan.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Jokatapauksessa, ei voi kuin hattua nostaa ja Hirvosta kiittää. Hirvosen jäähyväisvideo
Ai jessus miten komea video! Todella hienoa että jotkut jaksavat oikeasti tehdä faneille noin laadukkaita videoita.

Vähän tippa linssissä tässä ollaan. Mikkoa olen kuitenkin fanittanut aina siitä asti kuin Bosse lopetti. Jotenkin tuntuu että kaikki nuo "legendaariset" rallikuskit (Kyllä Mikonkin voi laskea jo tähän) lopettavat yksi kerrallaan ja ketään ei nouse tilalle. JM Latvalasta en ole oikein ikinä piitannut, mutta kai sitä täytyy nyt alkaa fanittamaan kun ei muitakaan vaihtoehtoja kotimaisista ole. Voi että niitä aikoja kun sarjassa ajoi Mäkinen, Kankkunen, Grönholm, Rovanperä, Gardemaister, Lindholm yhtäaikaa kilpailemassa. Puhumattakaan ulkomaisista, McRaet, Burnsit, Saintzit jne. Autojakin oli enemmän. En tiedä paljonko tässä on aika kullannut muistoja, mutta tuntuu että ei ysärin lopun ja 2000-luvun alun ralleja tai formuloita voi edes verrata nykypäivään. Toki formuloissa nyt on onneksi vähän enemmän väriä kun paljon talleja ja kuskeja jotka taistelevat voitosta. Rallissa voittajat ovat turhan pienessä piirissä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös