Ralliketju

  • 1 680 171
  • 13 385

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Viittaisiko tuo Videon loppu siihen että Hirvonen siirtyy Rallicross-puolelle, äkkiähän nuo viimeiset kirjaimet voi nähdä muodostavan RX:n?

Harmi sinänsä, ajovuosia Mikolla olisi ollut vielä jäljellä, mutta kun huipputallipaikkaa ei ole saatavilla, niin en yhtään ihmettele että motivaatiota jäädä ajelemaan sijoista "ynnämuut" ei riittänyt.

Toisena videona vielä laitettava tämä Mikon suoritus 2011 Neste Rallista, EK 4 Hassi joka sattuu olemaan käytännössä allekirjoittaneen kotitie(ennekaikkea loppu) ja Mikon 10 sekunnin pohjiin johtanut veto:

https://www.youtube.com/watch?v=u2LIE0onlKk
 
Viimeksi muokattu:

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Omilla sivuillaan Mikko mainitsee, ettei hänen ja Jarmon nuottivihko ole vielä loppuun kirjoitettu. Tuo voisi viitata vaikka marahtonralleihin, tai sitten ihan valikoituja kisoja mutta ei MM-sarjasta.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Omilla sivuillaan Mikko mainitsee, ettei hänen ja Jarmon nuottivihko ole vielä loppuun kirjoitettu. Tuo voisi viitata vaikka marahtonralleihin, tai sitten ihan valikoituja kisoja mutta ei MM-sarjasta.
Ihme se on minun mielestä jos Hirvosen nimeä ei vielä joskus nähdä Jyväskylän mm-rallin osallistujaluettelossa, oli sitten WRC-tykki tai historic/vetomiesluokan auto alla.

Rallicrossiakaan en pitäisi mahdottomuutena. Onhan siellä ex-mestareista mm. Grönholm ja Sohlbergin Petterikin ja nähty ajamassa. Ja tämän vuoden ralliradion asiantuntija, Riku Tahko.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ihme se on minun mielestä jos Hirvosen nimeä ei vielä joskus nähdä Jyväskylän mm-rallin osallistujaluettelossa, oli sitten WRC-tykki tai historic/vetomiesluokan auto alla.
No juu, tämä on selvää, ettei Mikon viimeistä Jyväskylää ole vielä nähty. Mikko tykkää kotikisastaan niin paljon, että voisi ajaa sen vaikka joka vuosi. Olisi meille penkalla seisojillekin herkkua enemmän tarjolla.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Hieno juttu, että Mikko lähti silloin kun itse koki parhaaksi eikä jäänyt turhia viivyttelemään! Hirvonen lähtee ehdottomasti huipulta Kannonkoskelle lepäämään, mutta sehän on ihan selvää, että Hirvonen tullaan näkemän jossain MM-osakilpailussa vielä ja eiköhän jokusen Jyväskylän rallin ehdi mies ajaa.

Hirvonen oli muutama vuosi takaperin SE AINOA, joka pystyi haastamaan itsensä Sebastian Loebin ja hyvin haastoikin katkerimpana esimerkkinä 2009 ja pisteen tappio maailmanmestaruusloppupisteissä. Toivottavasti Hirvosen jättämää aukkoa saapuisi paikkaamaan joku suomalainen, Lappi nyt lupaavimpana.

Tuosta Jyväkylästä tuli muuten mieleen ystävämme Tommi Mäkinen jolla oli 50-vuotispäivät tänä vuonna, mutta mies jätti osallistumatta Sorateiden Grand Prixhin. Onhan Tommi aina kieltänyt, että osallistuisi enää yhteenkään MM-osakilpailuun, kuitenkin taisi jossain haastattelussa mainita, että osallistuminen Monte Carlon MM-ralliin kiinnostaisi. Olisikohan Mäkinen perinteitään kunnioittaen ajamassa Monacon vuoristoteitä ensi kauden avauksessa?
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Mutta hyviäkin uutisia suomalaisittain eli Esapekka Lappi voitti Sveitsin ERC kisan ja johtaa sarjaa 34 pisteellä ennen viimeistä kisaa. Sieltä perus suorituksella mestaruus tulossa eikä todellakaan tarvitse ajaa voitosta. Kunhan maaliin pääsee niin pytty on kotona. Ja kun ainoa haastaja Wiegand on ollut sen verran hitaampi että mestaruuden ottaminen vaatisi saksalaiselta lähes yliluonnollista suoritusta niin käytännössä voidaan puhua jo "varmasta" mestaruudesta...
Mainitaan nyt tästä senverran että Esapekka otti nuorimpana kuskina European Rally Championshipin mestaruuden ennen kuin viimeinen kisa ehti käynnistyäkkään. Wiegand kaatoi testeissä autonsa, lopputuloksena se että Skodasta tuli nuotio kuin Hirvosella Sardinian rallissa konsanaan.

23-vuotias Lappi on 4:s suomalaiskuski joka tuossa sarjan voiton otti, edellinen taisi olla 4v takaa Juho Hänniseltä..
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
2 päivää rallikautta 2014 jäljellä Walesissa.

Tilanteena on se että Ogier johtaa 6.6 sekunnin erolla Latvalaan. Sitten kolmantena tuleekin Hirvosen Mikko, joka taistelee uransa päätöskisassa podiumista, johtaen Kris Meekeä 7.7 sekunnilla. Mads Östberg hämmentää soppaa olemalla 0.7 sekunnin päässä.

Jari Ketomaa johtaa WRC2-luokkaa, Bernando Sousa on n. 40sec päässä. Henri Haapamäki taas on ongelmista huolimatta JWRC-luokassa toisena, n. 1.5min päässä kärjestä. Jos vauhti jatkuu samana kuin Jyväskylässä niin uskon että Haapamäki nousee voittotaistoon mukaan.

Suomalaisflopista vastasi kyllä eräs Hyundai-kuski joka Juho Hännisenäkin tunnetaan. Aamun toisella/kolmannella ek:lla auto lipsahti penkkaan ja ulos. Alkaa Hännisen kortit olla pelattuna jatkopaikkojen suhteen. Niin perseelleen tämä kausi on mennyt erinäisten tekniikkamurheiden ja ulosajojen takia. Parhaat sijoitukset tälläkaudella 6:nnet, NORFista ja Lotos Rajd Polskista.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Suomalaisflopista vastasi kyllä eräs Hyundai-kuski joka Juho Hännisenäkin tunnetaan. Aamun toisella/kolmannella ek:lla auto lipsahti penkkaan ja ulos. Alkaa Hännisen kortit olla pelattuna jatkopaikkojen suhteen. Niin perseelleen tämä kausi on mennyt erinäisten tekniikkamurheiden ja ulosajojen takia. Parhaat sijoitukset tälläkaudella 6:nnet, NORFista ja Lotos Rajd Polskista.

Täysin samaa mieltä. Itselläni oli kovat odotukset Hännisen suhteen, mutta koko ajan mies tuntuu keskeyttävän tai pilaavan rallinsa muuten. Tuskin kukaan miehelle ajopaikkaa antaa noilla näytöillä jotka ovat liian ohuet.

Volkkari jatkaa luultavammin samoilla kuskeilla, mutta entäs Citroen, Ford sekä Hyundai? Onko jollain kirjoittajalla tietoa ensi kauden tallipaikoista, nimittäin jos on, otetaan ilomielin vastaan.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tanak on ilmeisesti Fordin toinen kuski. Mutta ei sekään sieltä palkkaa saa eli Fordin kaikki paikat on osto paikkoja. Ja jotain huhua kuulin Loebin paluusta Sitikalle. Kaukana ilmeisesti kuitenkin mutta aiheesta on keskusteltu.Huihailla Neuville ajanee kokokauden ja Sordo vähintään kymmenen kisaa. Jollekin on siinä paikka muutamaan kisaan. Juho on ollut nopea mutta ajanut ulos. Paddon taas ollut aika hidas mutta päässyt maaliin... Luulen kuitenkin että jompikumpi noista jatkaa elleivät nosta jotain Breeniä tms. alemmista luokista...

Ja se mitä myös kuulin että Fordin tehdas olisi taas tulossa ehkä mukaan MSportin kaveriksi. Se olisi hyvä uutinen sarjan kannalta jos toteutuisi vaikka tulisivat pienelläkin summalla...
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Pakko sanoa, että toiveissa on Ogierille iso ongelma, kun mestaruus on ratkennut jo. Olisi hienoa nähdä voittotaistelu Mikon ja Meeken välillä. Ogier vetää vaan nyt todella varman päälle, kun on melkein minuutti eroa Hirvoseen. Latvala lipsautti jälleen ulos. Lähellähän se oli jo eilisaamuna.

Jokatapauksessa, toiveissa olisi Hirvoselle uran viimeiseen täyden kauden kilpailuun viimeinen voitto.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Tanak on ilmeisesti Fordin toinen kuski. Mutta ei sekään sieltä palkkaa saa eli Fordin kaikki paikat on osto paikkoja. Ja jotain huhua kuulin Loebin paluusta Sitikalle. Kaukana ilmeisesti kuitenkin mutta aiheesta on keskusteltu.Huihailla Neuville ajanee kokokauden ja Sordo vähintään kymmenen kisaa. Jollekin on siinä paikka muutamaan kisaan. Juho on ollut nopea mutta ajanut ulos. Paddon taas ollut aika hidas mutta päässyt maaliin... Luulen kuitenkin että jompikumpi noista jatkaa elleivät nosta jotain Breeniä tms. alemmista luokista...

Ja se mitä myös kuulin että Fordin tehdas olisi taas tulossa ehkä mukaan MSportin kaveriksi. Se olisi hyvä uutinen sarjan kannalta jos toteutuisi vaikka tulisivat pienelläkin summalla...
Tänakille oikeutetusti Fordille toinen paikka. Hyvää vauhtia mun mielestä Tänak pitänyt viimekisoissa. Ehkä hieman virheherkkä kuski, mutta yksi omista ulkomaalaissuosikeista Neuvillen ohella.

Fordin tehdas saisi tulla myös takaisin. Sais vähän lisää mielenkiintoa ja pakkaa sekoitettua tuohon touhuun.

Sitten siirrytään WRC2-luokkaan: mitäpä luulette, kuka siellä väläyttäneistä nousee seuraavaksi parrasvaloihin astetta korkeammalle?
Itse veikkaisin että kyseessä on ensisijaisesti joko Bertelli tai Kruuda, kenties jopa Protasov ja Sousakin.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Volkkari jatkaa luultavammin samoilla kuskeilla, mutta entäs Citroen, Ford sekä Hyundai? Onko jollain kirjoittajalla tietoa ensi kauden tallipaikoista, nimittäin jos on, otetaan ilomielin vastaan.

Volkkari on jo vahvistanut kolmikkonsa, joka on siis sama kuin tällä kaudella. Meeke jatkaa Citröenilla, Neuville & Sordo Hyundailla (Sordo teki sopimuksen ihan lähiaikoina) ja Evans Fordilla. Nämä ovat käsittääkseni varmoja. Tänakista on tosiaan huhuiltu Fordin toisena kuskina ja Citröenin yhteydessä on mainittu myös Petter Solbergin nimi.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pakko sanoa, että toiveissa on Ogierille iso ongelma, kun mestaruus on ratkennut jo. Olisi hienoa nähdä voittotaistelu Mikon ja Meeken välillä. Ogier vetää vaan nyt todella varman päälle, kun on melkein minuutti eroa Hirvoseen. Latvala lipsautti jälleen ulos. Lähellähän se oli jo eilisaamuna.

Jokatapauksessa, toiveissa olisi Hirvoselle uran viimeiseen täyden kauden kilpailuun viimeinen voitto.

Vähän samaa meinasin juuri tulla tänne kirjoitamaan, olisi hienolle uralle hyvä päätös ja toisi melko tylsään kauteen vähän lisäväriä jos käytäisiin viimeisenä päivänä sekunttitaistelua kahden eri tallin kuskin kanssa, tai sitten niin että ogier tulisi ongelmia ja olisi kolmas kaveri siinä kamppailussa :)
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ennen oli kaikki paremmin-ketjun rallinostalgioinnin vuoksi ajattelin katsella täälläkin taaksepäin. Rallin maailmanmestaruudesta on kilpailtu vuodesta 1973 (tosin vain merkkimestaruudesta ensin). Mikä on MM-rallin historian tärkein / menestynein merkki?

Ford on ollut mukana "aina kun on voinut". Heikolle osallistuminen jäi vain 1980-luvulla. Muuten viivalla ja podiumillakin on esiintynyt tasaisesti Escorteja, Sierroja, taas Escorteja, Focuksia ja nyt Fiesta.

PSA-konserni lienee menestynein jos menestys mitataan mestaruuksilla. Peugeotin ja Citroenin osallistuminen sarjaan on kuitenkin ollut satunnaisempaa kuin Fordilla.

Pioneerityötä rallin ammattimaistumisessa tekivät myös italialaiset. Lancia on meille tutumpi mutta 70-luvulla Fiat oli kova tekijä. Jos nämä lasketaan (kuten ranskikset on relevanttia laskea) yhdeksi merkiksi, se on pakko noteerata vertailussa korkealle.

Toyota. Enimmäkseen haastajana ensin B-ryhmässä ja sitten eksoottisilla Celicoilla ja vilppiturboista muistettavilla Corolloilla. Mestaruuksia muutama 90-luvulta. Tärkeä tekijä, ja olisi mahtava saada takaisin.

Mitsubushi. Neljä mestaruut, hei. Valitettavasti Mäkisen dynastian aikana ralli kuoli hienona ilmiönä, mutta ei se heidän syynsä ollut.

Siinä kai tärkeimmät. Toivottavasti listalle vielä saadaan jatkoa. Johonkin raja täytyy aina vetää joten sorry, Subaru. Et mahdu tähän kerhoon.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Hyvää tarinointia edellä. Sellainen korjaus, että vilppiturbot oli Celicoissa ja surulliseen kauteen 1995 päättyi Celican taru rallin MM-sarjassa. Oliko muistaakseni 1998, kun Toyota sitten teki paluun Corollalla rallin MM-sarjaan.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ennen oli kaikki paremmin-ketjun rallinostalgioinnin vuoksi ajattelin katsella täälläkin taaksepäin..
Hienoa koontia mutta Toyotan kohdalta pari juttua... Eli turbo-vilppi oli Celican aikana ja kilpailukiellosta vapauduttuaan tulivat WRC-Corollalla ja hyvällä menestyksellä. Ja jo ennen B-ryhmän aikaa nostaisin kyllä esille 70-luvun ja Hannu Mikkolan Suurajo-voiton vuodelta 1976 Corollalla. Eli tulivat mukaan jo paljon aiemmin vaikka suurimmat saavutukset ovatkin vasta vuosituhannen vaihteessa...

E: J.Hotti ehtikin ekana mutta menköön...

E2: Ja pakko vielä mainita Suomesta löytyvä 4-ryhmän Celica jonka on askarrellut omaksi lelukseen entinen Toyotan tallimekaanikko Jorma Ala-Lahti. Hiettämällä yksi komeimmista ja parhaimman kuuloisista Historic-ralliautoista Suomessa tällä hetkellä... Koitan kaivella videopätkää autosta mutta tähän hätään en löytänyt...
 
Viimeksi muokattu:

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Johonkin raja täytyy aina vetää joten sorry, Subaru. Et mahdu tähän kerhoon.
Subaru ei välttämättä ole se menestynein, mutta jollain tavalla tekisi mieli sanoa että brändäyksessä on onnistunut yhtä hyvin mitä nämä edellämainitut. (ellei jopa parhaiten)
Kun rupeaa miettimään "rallin menestyneimpiä tiimejä" niin ekojen joukossa mulla tulee mieleen Ford, Mitsubishi ja Subaru. Ja Subarun kuskeja itseasiassa tulee eniten mieleen (McRae, Sainz, Märtin, Solberg, Burns ja olikos joku Liattikin kuskina). Ja ekana mallina tulee mieleen se legendaarinen 555.

Mutta, nyt kun päästiin asiaan niin mikäs on sitten mm-sarjan suurin floppi teamina?
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Mutta, nyt kun päästiin asiaan niin mikäs on sitten mm-sarjan suurin floppi teamina?

Ainakin omasta mielestäni Hyundai ensimmäisellä yrityksellään oli kammottava, mutta ei kauas jää toinenkaan aasialaistiimi Suzuki, joka lähti vain yhden täyden kauden jälkeen. Mini sai tällä 2010-luvun autollaan jotain aikaankin, mutta BMW jätti projektin pahasti kesken.

Isointa romahdusta itselleni edustaa Mitsubishi Lancer WRC, joka otettiin käyttöön, kun Mitsun oli pakko luopua mestarillisesta A-ryhmän autostaan, koska A-ryhmän autoille annettu siirtymäaika päättyi.

Kiitos kaikille muille muistelijoille ja niille ketkä avasivat tallipaikkarulettia!
 

Paulig

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ysit, JoKa
WRC live textistä:
Sun 08:27 - Emotional at M-Sport the whole team turned out to send Mikko Hirvonen on his way this morning. A few tears from Mikko and team boss Malcolm Wilson as they shared a manly hug.
Eiköhän vielä Jyskälässä käy pyörähtämässä, vaikka ei täysiä kausia ajakkaan.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kiitos palautteista ja korjauksista. Toyotan turbocase oli siis Celica. Mikkolan Suurajovoiton muistin, mutta se oli "yksittäinen" piikki eikä "järjestelmällistä mukanaoloa" joten en katsonut sitä maininnan arvoiseksi.

Yön yli nukuttuani on pakko lisätä merkittävimpien merkkien joukkoon Audi. Vaikka sen aikakausi jäi seitsemään (plus edustuslaivoilla jäähdytellyt pari kautta), sen merkitys teknisenä edelläkävijänä nostaa Audin ehdottomasti hall of fameen. Kysymyksessä ei ole pelkkä neliveto- vaan myös turbotekniikan tuominen ralliin.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Floppeja on paha luetella, mutta sanotaanko nyt vaikka kukkia jotka eivät ehtineet avautua... Metro 6R4 ja Ford RS 200. Myöhemmin Nissanin nelivetoinen turbo-Sunny, joka kuvissa ja paperilla oli lupaava ja kuljettajaksi palkattiin Tommi Mäkinen mutta sitten ei tapahtunutkaan mitään.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Turbonhan toi Saab ekana ralliin. Ja taisi olla muutenkin ensimmäisiä ahtimella varustettuja ns. kansanautoja Saab 99Turbo... Ja kyllähän Saab kuuluu rallin historian suuriin merkkeihin kuten Minikin. Niiden kulta-ajoista on vain niin kauan ettei niitä nuori sukupolvi tahdo muistaa...

Flopeista mainittava Citroenin B-ryhmän auto joka oli kokolailla ihan paska. Fordin RS200:a en sen sijaan sanoisi flopiksi koska sen turmioksi koitui sääntöjen muuttuminen. Auton potentiaalia ei koskaan edes ehditty kunnolla kokeilla kun B-ryhmä kiellettiin ja autoon laitetut raha valuivat hukkaan.
 

Paulig

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ysit, JoKa
Latvala järjestää Power Stagella viihdettä yleisölle koko rahalla.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Mikolta huikea työ viimeiseen kisaan. Itkunhan se pukkasi, kun maaliintuloa katseli. Koville ottaa täällä fanillakin. Nyt on tyhjä olo ja saa nähdä kuinka tiiviisti rallia tulee seurattua tulevaisuudessa. Toivottavasti Lappi pääsee WRC:n rattiin, niin mielenkiinto nousisi.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Kiitos Mikko! Upea ura ja upea ihminen. Et koskaan voittanut MM-sarjaa mutta siitä huolimatta urasi oli upea. Tuo lause kertoo paljon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös