Pyöräily harrastuksena

  • 25 245
  • 242

Oikku89

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eiks tähän oo toinenkin lääke...ottaa sen avustuksen pois päältä niin saa kiskoa sen mitä jaloista lähtee? :0)
Ainakin omani on ilman avustinta raskaampi polkea kuin ihan normaali polkupyörä, joten kyllä tuo tuli itselleni ihan tarpeeseen :)
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Ajattelin aamulla, että "kyllä pyörätiet Vantaa-Helsinki -akselilla ovat varmana jo sulat/auratut/jotain." No eipä olleet! Sähkömaasturilla toki pääsi pahimpien jääkokkareiden yli ihan helposti, mutta Teollisuuskadulle kääntyminen hiukan yllätti. Pyöräkaista oli aivan peilijäässä, ja olin erittäin lähellä vetää ihan kunnon lipat. Jotenkin vaan kuitenkin sain molemmat kintut maahan (jäähän), ja onnistuin tasapainottelemaan.

Olisi todellakin pitänyt tänään lähteä nastarenkailla varustetulla mankelilla liikkeelle. Pitää nyt sitten kotimatka vielä koittaa päästä varovasti perille saakka.
 

Flinck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Onhan tää "hauskaa" aikaa. Lunta tulee ja sulaa sitä tahtia että kelit vaihtelee kovastikin. Osin tiet on jo sulia ja alkaa nastarenkaiden pyörittäminen ottamaan jalkoihin mutta ei oikein vielä tohdi graveliakaan kaivaa esiin. Noh, jospa tätä ei montaa viikkoa kestäisi että on aika vaihtaa maasturi kippurasarviseen
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onhan tää "hauskaa" aikaa. Lunta tulee ja sulaa sitä tahtia että kelit vaihtelee kovastikin. Osin tiet on jo sulia ja alkaa nastarenkaiden pyörittäminen ottamaan jalkoihin mutta ei oikein vielä tohdi graveliakaan kaivaa esiin. Noh, jospa tätä ei montaa viikkoa kestäisi että on aika vaihtaa maasturi kippurasarviseen
Kippurasarvisella menty koko talvi, välillä oli kyl jousitusta ikävä, mutta periksi ei anneta PRKL.

Kireitä ketjuja kaikille.
 

Flinck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Kippurasarvisella menty koko talvi, välillä oli kyl jousitusta ikävä, mutta periksi ei anneta PRKL.

Kireitä ketjuja kaikille.

Vähänlaisesti tuossa Unit X:ssäkään joustavia osia on, toki kumet vähän pehmentää. Mulla on paljon lapset mukana kärryssä ja sen vetäminen lumen seassa talvella kapealla tangolla ei tunnu mukavalta niin siksi tuo maasturi.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Kovin vähän on ollut poltetta ulos keväällä. Talvi tuli ajeltua läskillä ja aloittelin helmikuun lopulla maantiepyörällä trainerilla hinkkaamisen tosissaan ja sitä ohjelmaa olisi vielä muutama viikko jäljellä (onneksi enää).

Sen verran on tullut valmisteltua kesäisempiä kelejä, että muut pyörät on putsailtu ja litkut vaihdettu renkaisiin. Yhdet litkutukset pitäisi hoitaa vielä ennen kesää kyllä, mutta ei tuolla kovin kiire näytä olevan.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Todellinen aasi liittyen mihinkään pyöräilyyn liittyen kysyy - nykyisissä pyörän renkaissa on merkintä 40-622 700 x 38 C

Löydän kyllä Googlella toki renkaita tällä, mutta pitääkö osata vielä ottaa jotain muuta huomioon vai käytätkö _kaikki_ tuolla merkinnällä olevat renkaat nykyisten tilalle, esimerkiksi nämä Motonetistä?

Miten valitsen oikean sisärenkaan?
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Todellinen aasi liittyen mihinkään pyöräilyyn liittyen kysyy - nykyisissä pyörän renkaissa on merkintä 40-622 700 x 38 C

Löydän kyllä Googlella toki renkaita tällä, mutta pitääkö osata vielä ottaa jotain muuta huomioon vai käytätkö _kaikki_ tuolla merkinnällä olevat renkaat nykyisten tilalle, esimerkiksi nämä Motonetistä?

Miten valitsen oikean sisärenkaan?
Saattaa kyllä tuntua melkoiselta sekasotkulta, koska rengaskokojen merkintätapoja on niin monta ja siihen päälle vielä erilaiset venttiilityypit.

Toivottavasti alla oleva linkki ja varsinkin sieltä löytyvä taulukko auttavat.

 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Työsuhdefillari on nyt speksattu ja runko (Cinelli Nemo TIG Gravel) tilattu Italiasta. Eiköhän tuo saavu Porvooseen parin viikon sisään niin Sergio pääsee niputtamaan siihen Campagnolon Ekar-osasarjan, Dedan "putkiosat" ja Fulcrumin Racing 4 kiekot. Greenpink olis ollut mun ensisijainen värivalinta, mutta en jaksa odottaa kuutta kuukautta, toi vihreä löytyi tehtaalta hyllystä.
 

Liitteet

  • Screenshot_20240405_131537_Chrome.jpg
    Screenshot_20240405_131537_Chrome.jpg
    107,5 KB · kertaa luettu: 87

Flinck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Työsuhdefillari on nyt speksattu ja runko (Cinelli Nemo TIG Gravel) tilattu Italiasta. Eiköhän tuo saavu Porvooseen parin viikon sisään niin Sergio pääsee niputtamaan siihen Campagnolon Ekar-osasarjan, Dedan "putkiosat" ja Fulcrumin Racing 4 kiekot. Greenpink olis ollut mun ensisijainen värivalinta, mutta en jaksa odottaa kuutta kuukautta, toi vihreä löytyi tehtaalta hyllystä.

Sen näkönen ja kuulonen kampe että saattaisin mielelläni tommosen kampia iteki pyöritellä. Tsemiä odotukseen!

Itellä työsuhdepyöräetu edelleen firman puolesta kysymysmerkkinä mutta jos se nyt joskus luvatusti maaliin menee niin Giantin Defy sähkövaihteilla on tulossa. Muut speksit sit sen mukaan mitä kampe saa maksaa.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Varpaat puutuvat spd klossien kanssa polkiessa. Siirsin noita taaemmas, mutta ei oikein auttanut. Onkohan lisäpohjallinen sitten seuraava vaihtoehto ennen poljinten ja kenkien vaihtoa?
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Varpaat puutuvat spd klossien kanssa polkiessa. Siirsin noita taaemmas, mutta ei oikein auttanut. Onkohan lisäpohjallinen sitten seuraava vaihtoehto ennen poljinten ja kenkien vaihtoa?
Polkimista tuo tuskin on kiinni, kengät ei oo liian kireällä otaksun, pohjallisen malli olisi mun seuraava epäily. Klossien väärä asento tekee yleensä ekana polvet kipeäksi.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Polkimista tuo tuskin on kiinni, kengät ei oo liian kireällä otaksun, pohjallisen malli olisi mun seuraava epäily. Klossien väärä asento tekee yleensä ekana polvet kipeäksi.

En usko, että on kengän kireydestä johtuvaa kun helpottaa heti kun nappaa kengät irti polkimista. Täytyy tuota pohjallista tutkia seuraavaksi.
 

Flinck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
En usko, että on kengän kireydestä johtuvaa kun helpottaa heti kun nappaa kengät irti polkimista. Täytyy tuota pohjallista tutkia seuraavaksi.

Mun tekis mieli syyttää kenkiä. Jos jokin paikka puutuu niin jossain jokin puristaa. Onko klossit kuinka tiukat polkimiin? Noissahan on yleensä se välilevy, onko se paikallaan? Itellä osassa kengistä sen tarttee ja osassa ei. Voisiko olla, että klossin ollessa kiinni kenkä elää sen verran että puristaa ja irroittaessa paine helpottaa?

Tää on ihan mutua, seku pohdiskelen.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Mun tekis mieli syyttää kenkiä. Jos jokin paikka puutuu niin jossain jokin puristaa. Onko klossit kuinka tiukat polkimiin? Noissahan on yleensä se välilevy, onko se paikallaan? Itellä osassa kengistä sen tarttee ja osassa ei. Voisiko olla, että klossin ollessa kiinni kenkä elää sen verran että puristaa ja irroittaessa paine helpottaa?

Tää on ihan mutua, seku pohdiskelen.

Klossien tiukkuus säädettynä muistaakseni aikalailla puoliväliin, ehkä jopa alle.

Mitä välilevyä tarkoitat? En noista ainakaan ole mitään pois ottanut.

Paine tuntuu aikalailla keskellä jalkapohjaa.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Itse myös syyttäisin kenkää. Itsellä oli samoja vaivoja edellisillä maantiekengillä. Reilu tunnin kärsi ajaa, jonka jälkeen tuntui että varpaat on aivan jäässä ja sukkaa piti korjata aina. Nykyisellä vähän leveämmällä pystyy ajamaan ongelmitta, mutta jos vetää liian kireälle alemman boan, niin jo on varpailla vilu.

Syy-yhteys voi olla toki kengällä ja klosseilla / polkimellakin, mutta yleensä väärä asento tuntuu muualla.
 

Flinck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Klossien tiukkuus säädettynä muistaakseni aikalailla puoliväliin, ehkä jopa alle.

Mitä välilevyä tarkoitat? En noista ainakaan ole mitään pois ottanut.

Paine tuntuu aikalailla keskellä jalkapohjaa.

No nytpä en enää olekaan varma onko kaikilla firmoilla klosseissa välilevy ku Googlea huudatin. Itellä Crankbrothersin polkimet ja niiden klossien mukan tulee sellanen välilevy/suoja/mikälie joka tulee klossin ja kengän väliin. Nostaa vähän klossia irti kengän pohjasta tarvittaessa. Tollaset kuten kuvassa:

 
Suosikkijoukkue
HPK
No nytpä en enää olekaan varma onko kaikilla firmoilla klosseissa välilevy ku Googlea huudatin. Itellä Crankbrothersin polkimet ja niiden klossien mukan tulee sellanen välilevy/suoja/mikälie joka tulee klossin ja kengän väliin. Nostaa vähän klossia irti kengän pohjasta tarvittaessa. Tollaset kuten kuvassa:


Hmm, ei muuten taida olla tuollaista.

Nyt on tällaiset

Eli mahdollisuus olisi myös hankkia tällaiset?: Shimano SM-SH51 Klossisarja - yksisuuntainen vapautus | Klossit | Varuste.net

Kai noiden pitäisi samoihin polkimiin ja kenkiin sopia?
 
Viimeksi muokattu:

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nakkikumikausi avattu viikonloppuna, sekä lauantaina että eilen reilu kolme tuntia puhdasta nautintoa. Olihan tuota taas odottanut, kyllä se cyclocross tietty ihan kivasti kulkee 36mm matalanappulaisella renkaalla, mutta ei oo 30mm nakkikumin voittanutta kun maantienlaitaa taivaltaa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Taitaa se totuus pyörien määrästä pitää paikkansa (n+1)... Sähkötäysjousto tuli ennen pääsiäistä ja ehdin kerran käydä kelkkareitillä/tampatuilla poluilla ajamassa ja nyt täytyy hetki odottaa sitten polkujen kuivumista... Perjantaina kävin vanhalla jäykkä peräisellä manuaalimankelilla kiertämässä 30km lenkin assulla ja siinä ajellessa tuli mieleen että voisihan sellainen gravel-pyöräkin olla ihan mukava assu/soratie lenkeille. Sellaisille tuo sähkäri kun ei ihan paras ole. Nyt sitten tullut selattua taas vaihtoehtoja ja kyllä polttelisi... Pitäisi vaan päästä vähän kokeilemaan että olisiko sellainen yhtään omalle perseelle sopiva kun en ole metriäkään sellaisella ajanut...
 
Viimeksi muokattu:

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taitaa se totuus pyörien määrästä pitää paikkansa (n+1)... Sähkötäysjousto tuli ennen pääsiäistä ja ehdin kerran käydä kelkkareitillä/tampatuilla poluilla ajamassa ja nyt täytyy hetki odottaa sitten polkujen kuivumista... Perjantaina kävin vanhalla jäykkä peräisellä manuaalimankelilla kiertämässä 30km lenkin assulla ja siinä ajellessa tuli mieleen että voisihan sellainen gravel-pyöräkin olla ihan mukava assu/soratie lenkeille. Sellaisille tuo sähkäri kun ei ihan paras ole. Nyt sitten tullut selattua taas vaihtoehtoja ja kyllä polttelisi... Pitäisi vaan päästä vähän kokeilemaan että olisiko sellainen yhtään omalle perseelle sopiva kun en ole metriäkään sellaisella ajanut...

Tuo yhtälö on totuus eikä se muutu. Nyt vaan äkkiä pyöräkaupoille...sillä siitä selviää.
 

Flinck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Tuli avattua kausi täällä kylmässä pohjolassakin. Kova pohjoinen vastatuuli rengaslenkin menomatkan, kotiin päin sai sit nauttia myötätuulesta. Oli silti raskasta mutta ai että oli mukavaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös