Pyöräily harrastuksena

  • 25 242
  • 242

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Älä viitti, joku boomeri tulee kohta kertomaan, että tuo ei ole pyöräilyä ollenkaan! Meilläkin töissä pari pappaa kovin yritti sanoa, että eivät ymmärrä että mitä pyöräilyä se sellainen, jossa ei itse tarvitse tehdä mitään. No nyt toisella on sähköpyörä ja toinen sanoi sellaista ajettuaan, että onpas mukavaa pyöräillä, kun saa pahimmissa vastatuulissa vähän apua. Propsit siitä heille, että myönsivät väärät olettamukset ja muuttivat mielipidettään.
Mulla on erikseen talvipyörä nastarenkailla, ihan perinteisellä voimalla käyvä. Saahan nähdä ensi talvena onko kiinnostusta vaihtaa tuon käyttöön, kun on nautiskellut sähköavusteisella ajelusta.

Ite olen sen verran vanha, että voin tehdä mitä lystään, eikä tarvitse välittää kenenkään mielipiteistä sen kummemmin. Mutta en kai vielä riittävän vanha, että alkaisin neuvomaan saatana KAIKKIA miten kuuluu toimia. Kai se aika tulee vielä. Junnut jumalauta.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Älä viitti, joku boomeri tulee kohta kertomaan, että tuo ei ole pyöräilyä ollenkaan!

Mitäs pyöräilyä.... Ei vaan...jokainen pyöräilköön juuri sellaisella laitteella kun haluaa, pääasia että pyöräilee.

Tänä sähkön ja hiilikuidun aikakautena mä menin runkomateriaalissa takaisin teollisen vallankumouksen aikoihin kun tilasin pyörän teräsrungolla ja vaikka sähköiset Sramin tai Shimanon (yök) vaihtajat saisi halvemmalla niin mun fillariin tulee mekaaniset Campagnolot.

Eli customina rakennettu Cinelli Nemo TIG Gravel, Campagnolon Ekar osasarjalla ja Fulcrumin Racing 4 kiekoilla pitäisi valmistua huhtikuussa kunhan saadaan runko Italiasta Suomeen.

Hyviä lenkkejä kaikille.
 

Jype

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mitäs pyöräilyä.... Ei vaan...jokainen pyöräilköön juuri sellaisella laitteella kun haluaa, pääasia että pyöräilee.

Tänä sähkön ja hiilikuidun aikakautena mä menin runkomateriaalissa takaisin teollisen vallankumouksen aikoihin kun tilasin pyörän teräsrungolla ja vaikka sähköiset Sramin tai Shimanon (yök) vaihtajat saisi halvemmalla niin mun fillariin tulee mekaaniset Campagnolot.

Eli customina rakennettu Cinelli Nemo TIG Gravel, Campagnolon Ekar osasarjalla ja Fulcrumin Racing 4 kiekoilla pitäisi valmistua huhtikuussa kunhan saadaan runko Italiasta Suomeen.

Hyviä lenkkejä kaikille.
Nyt kuulostaa sille, että ollaan ns. asian ytimessä, on todella hienon näköinen pyörä. Itsekin hyppäsin hiilikuidusta teräkseen kun hankin joitain vuosia sitten Fairlight Secanin (ei sillä etteikö italialaiset kelpaisi, mutta jotenkin brittien tekeleet viehättää) ja se tuntuu olevan kotonaan ihan missä vain, metsäpolulta vuoristoserpentiiniin.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt kuulostaa sille, että ollaan ns. asian ytimessä, on todella hienon näköinen pyörä. Itsekin hyppäsin hiilikuidusta teräkseen kun hankin joitain vuosia sitten Fairlight Secanin (ei sillä etteikö italialaiset kelpaisi, mutta jotenkin brittien tekeleet viehättää) ja se tuntuu olevan kotonaan ihan missä vain, metsäpolulta vuoristoserpentiiniin.
Frendillä on just tuollainen Fairlight ja se on kyllä ihanainen pyörä.

Mulla on ollut kuiturunkoisia fillareita sen melkein kakskytvuotta ja ajattelin että nää on nyt nähty, yhden maantiefillarin aikoinaan hifistelin kuus ja puol kiloiseksi eli kevyttäkin kamaa on ollut vuosien varrella. Jotenkin se teräs vaan iski kuin miljoona volttia kun tuolla kaverin Fairlightilla testailin ja klassiset pyöreät putket on vaan niin kauniita.

Mulla kävi ton Cinellin kanssa säkä, halusin nimenomaan sen viime vuoden rungon ilman mitään etujousitushässäköitä ja greenpink eriköisvärillä, perkule Italiaanoilta löytyi yks varastosta valmiina.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Kovaa speksausta, mutta sitä tuo Gravelointi tuntuu aiheuttavan. Itse hommasin viime kesän lopulla vähän vahingossa kuitupyörien kaveriksi Kinesis Tripsterin alumiinisena. Osasarjassa on sentäs haarukan lisäksi vähän kuitua, kun on Sramin Force 1, jossa kuitukammet ja jarrukahvat.

Eipä ole kyllä alumiinistakaan valittamista ja pyörä on ihan sairaan mukava verrattuna esim omaan noin 10 vuoden ikäiseen maantie kuitu-Meridaan, vaikka siinäkin on jos jonkinlaista joustoa olevinaan esim takahaarukan putkissa.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Fillarien rakentelu ja nysvääminen on iso osa tätä harrastusta, ja oikea määrä pyöriä on N+1 jossa N=Nykyinen lukumäärä.

Mulla toi gravel- tai nykyinen on ihan ehta cyclocross on enimmäkseen käytössä maantiekauden ulkopuolella, siis jostain lokakuusta huhti-touokokuuhun. Mä treenaan ihan ympäri vuoden ja pyrin ajamaan ulkona aina kun mahdollista

Tässä miettinyt että viitsiikö tuota tulevaa Cinelliä sit paskakeleissä käyttää, eli voi olla et mun ja Cannondale Superx:n pitkäaikainen suhde jatkuu myös ens syksynä ja keväänä, ollaanhan me oltu kimpassa jo kahdeksan vuotta.
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Vaihdoin tuossa vastikään sähköpyörään uuden ketjun. Mikähän tuossa meni persiilleen kun ei pysty pitämään mitään isoimmista vaihteesta päällä? Heti jos polkee siten että ketjulle tulee enemmän vastusta, se rusahtelee. E-pyörälle tarkoitettu ketju, ei pitäisi olla väliä kummin päin asennettu, samanverran lenkkejä kuin aiemmassa. Pitää varmaan tsekata noita vaihtajan säätöjä toki yksi vaihtoehto että takapakka alkaa olla huonossa kunnossa.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Vaihdoin tuossa vastikään sähköpyörään uuden ketjun. Mikähän tuossa meni persiilleen kun ei pysty pitämään mitään isoimmista vaihteesta päällä? Heti jos polkee siten että ketjulle tulee enemmän vastusta, se rusahtelee. E-pyörälle tarkoitettu ketju, ei pitäisi olla väliä kummin päin asennettu, samanverran lenkkejä kuin aiemmassa. Pitää varmaan tsekata noita vaihtajan säätöjä toki yksi vaihtoehto että takapakka alkaa olla huonossa kunnossa.
Jos ketju on ajettu loppuun, niin se kuluttaa takapakan suht nopeasti. Varsinkin sähköpyörissä tuo venymä on nopeaa, jopa alle 1000km ajetut ketjut on vaihtokunnossa. Jos on heikompilaatuinen pakka ja vanhalla ketjulla sorvattu pitkään, niin uudesta ketjusta ei ole kuin haittaa valitettavasti.

Toinen vaihtoehto toki on vaihtajan säädöt, vaihtajan korvake tai takakiekon kiinnitys huonosti (mikäli ei ole läpiakselia).
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Vaihdoin tuossa vastikään sähköpyörään uuden ketjun. Mikähän tuossa meni persiilleen kun ei pysty pitämään mitään isoimmista vaihteesta päällä? Heti jos polkee siten että ketjulle tulee enemmän vastusta, se rusahtelee. E-pyörälle tarkoitettu ketju, ei pitäisi olla väliä kummin päin asennettu, samanverran lenkkejä kuin aiemmassa. Pitää varmaan tsekata noita vaihtajan säätöjä toki yksi vaihtoehto että takapakka alkaa olla huonossa kunnossa.
Mulla ei pysynyt isot vaihteet päällä heti uutena kun sähköpyörän vaijerit oli asennettu tehtaalla väärin.
Et tarkastaisin että vaijerit menee kuten ennen ketjun vaihtoa.
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Kiitos vastauksista, kyllä se varmaan sitten on takapakan vaihto, kun toimi vanhalla venyneellä ketjulla ihan hyvin.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muistakaa sähköpyöräilijät käyttää sitä takapakkaa koko laajudellaan. Todella usein törmää siihen että vedetään samalla välityksellä niin tasainen kuin ylämäki ja annetaan sähkömoottorin toimia "vaihteistona".

Tästä on tosiaan seurauksena se että ne muutamat takarattaat joille tulee suurin osa tunneista kuluvat loppuun turhan nopeasti ja koko pakka menee vaihtoon vaikka iso osa rattaista olisi vielä käyttökelpoisia.

Eihän joku Shimanon peruspakka tietty budjettia tuhoa, varsinkin jos itse tekee huoltohommat.
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Muistakaa sähköpyöräilijät käyttää sitä takapakkaa koko laajudellaan. Todella usein törmää siihen että vedetään samalla välityksellä niin tasainen kuin ylämäki ja annetaan sähkömoottorin toimia "vaihteistona".

Tästä on tosiaan seurauksena se että ne muutamat takarattaat joille tulee suurin osa tunneista kuluvat loppuun turhan nopeasti ja koko pakka menee vaihtoon vaikka iso osa rattaista olisi vielä käyttökelpoisia.

Eihän joku Shimanon peruspakka tietty budjettia tuhoa, varsinkin jos itse tekee huoltohommat.
Tuo on hyvä pointti ja on tullut kiinnitettyä huomiota. Vielä kun itsellä tulee vedettyä pyöräkärryssä muksuja niin on siinä ketjut ja pakka koetuksella jos ylämäkeen runnoo isommalla vaihteella.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Tää on hyvä pointti, että pyörän huoltaminen itse on myös mielenkiintoinen osa tätä harrastusta.
Moni asia tuntuu aluksi monimutkaiselta, mutta ei välttämättä sitä ole.
Mä en uskaltanut joskus edes vaihteita säätää itse ja jos uskaltauduin, niin koskin ruuveihin, joihin ei edes pitäisi ja homma meni vain hankalammaksi ja pyörähuoltofirma kiitti.
Nyt teen kaiken huollon itse. Ehkä jonkinmoinen ongelma on erityistyökalut, joita vaikkapa keskiön avaamiseen saattaa tarvita erilaisia.
Joustokeulaa en varmaankaan lähtisi itse huoltamaan, mutta sellaista ei pyörissäni juuri nyt olekaan. Kiekkojen rihtaaminen varmaan olisi toinen juttu mitä en viitsisi itse tehdä. Ja mikäli minulla olisi sähköpyörä, niin tuskin sähköihinkään itse koskisin, ehkä.

Tämän kevään huolto on vähän myöhässä, kun en ole saanut tilattua vielä tarvittavia osia. Tarkoitus olisi vaihtaa takavaihtaja, takapakka ja ketjut. Tulee muuten ajeltua kaksilla ketjuilla eli aina välillä ketjut vaihtaen. En tiedä onko tuosta isoa hyötyä, mutta on jäänyt tavaksi.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Tuo on hyvä pointti ja on tullut kiinnitettyä huomiota. Vielä kun itsellä tulee vedettyä pyöräkärryssä muksuja niin on siinä ketjut ja pakka koetuksella jos ylämäkeen runnoo isommalla vaihteella.
Kannattaa hommata ketjun venymämittari ja silloin tällöin tsekkailla. Todella halpa ja yksinkertainen työkalu, jonka kanssa ei tarvitse arvuutella vaihtoajankohtaa.

Esim: CC-3.2 Chain Checker

Itse vaihdan ketjun yleensä 0,5 - 0,75% venymän kohdalla. Jotkut ajaa kait 0,75 1,0 väliinkin, mutta olen itse olen varmuudeksi pysynyt alle 0,75 ja pakat tuntuu kestävän oikein hyvin.

E: Park toolin mukaan 11 ja 12 ketjut pitäisikin vaihtaa jo ennen 0,5% venymää. Shimanot ainakin tuntuu kestävän pidempää ongelmitta.
 

Flinck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Muistakaa sähköpyöräilijät käyttää sitä takapakkaa koko laajudellaan. Todella usein törmää siihen että vedetään samalla välityksellä niin tasainen kuin ylämäki ja annetaan sähkömoottorin toimia "vaihteistona".

Tästä on tosiaan seurauksena se että ne muutamat takarattaat joille tulee suurin osa tunneista kuluvat loppuun turhan nopeasti ja koko pakka menee vaihtoon vaikka iso osa rattaista olisi vielä käyttökelpoisia.

Eihän joku Shimanon peruspakka tietty budjettia tuhoa, varsinkin jos itse tekee huoltohommat.

Pakkohan ei suinkaan koko pakkaa ole vaihtaa, niitä pienimpiä rattaita saa irto-osinakin. Mutta itse viestistä sata kertaa sadasta samaa mieltä, käyttäkää niitä vaihteita kuin sähköä ei olisi. Itsekin hämmästelen säännöllisesti kuinka ihmiset ajelee 5k€ sähkiksillä missä ketjut pomppii, rallattaa ja tekee kuperkeikkoja. Mutta ku se on vaan pyörä niin ihan sama
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pakkohan ei suinkaan koko pakkaa ole vaihtaa, niitä pienimpiä rattaita saa irto-osinakin. Mutta itse viestistä sata kertaa sadasta samaa mieltä, käyttäkää niitä vaihteita kuin sähköä ei olisi. Itsekin hämmästelen säännöllisesti kuinka ihmiset ajelee 5k€ sähkiksillä missä ketjut pomppii, rallattaa ja tekee kuperkeikkoja. Mutta ku se on vaan pyörä niin ihan sama

Lisätään vielä yksi asia joka ihmetyttää... rengaspaineet tarkastetaan kerran vuodessa.
 
Viimeksi muokattu:

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pakkohan ei suinkaan koko pakkaa ole vaihtaa, niitä pienimpiä rattaita saa irto-osinakin. Mutta itse viestistä sata kertaa sadasta samaa mieltä, käyttäkää niitä vaihteita kuin sähköä ei olisi. Itsekin hämmästelen säännöllisesti kuinka ihmiset ajelee 5k€ sähkiksillä missä ketjut pomppii, rallattaa ja tekee kuperkeikkoja. Mutta ku se on vaan pyörä niin ihan sama
Kerran fyssarilla asioidessani tulivat sähköpyörät puheenaiheeksi. Hän oli huolissaan jopa siitä, että joiltain ihmisiltä unohtuu jopa kampien pyöritys, koska sähköavustin. :D Eikä tuo väärässä ole, kun seuraa joidenkin sähköpyöräilijöiden menoa. Tarkoitti siis pyörittämisen unohtamisella sitä, että jonkinasteinen säännöllinen kadenssi olisi hyvä pitää sähköavustimesta huolimattakin, eikä jäädä matkustajaksi jalkojen pyöriessä laiskasti silloin tällöin.

En itsekään ole ollut sähköpyörä-myönteisimpiä ihmisiä, mutta kuten ketjussa ollaan todettu, niin jokainen pyöräilköön sillä tavoin, kuin siitä nauttii. Joillekin se voi olla esimerkiksi huomattavasti matalempi kynnys aloittaa liikunta, mikä ei ole ikinä huono asia.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuten sanottua niin jokainen ajelkoon just sellaisella tsygällä kun haluaa, mun juttu on maantie ja pitkät matkat.

Yks juttu on jota en enää pyöräilyksi oikein miellä. Sellaiset sähköfillarit joista on rajoittimet poistettu/viritetty, vehje kun kulkee minimaalisella työllä joku 40km/h niin siitä ei paluuta lihaskäyttöiseen enää ole.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Työsuhdepyöräilyn tuoma mahdollisuus hankkia esim sähköpyörä on saanut aivan varmasti enemmän ihmisiä pyöräilyn pariin, kuin ilman tuota etuutta olisi tullut. Todella hyvä juttu, koska kaikki liikunta on kuitenkin liikuntaa.

Mitä tulee sähköpyöräilyyn, niin sitäkin on montaa eri sorttia. Ns peruspyöril työmatkat sujuu pyörällä varmasti pienemmällä inhotuksella ja esim satunaiset ulkoilut onnistuu sellaisilta ihmisiltä, joiden muuten ei tulisi lähdettyä välttämättä mihinkään.
Harrastuksen puolelle mentäessä maasturoinnissa saa vähintään yhtä kovan rasituksen aikaiseksi, kuin luomullakin, jos niin haluaa. Tuskin kukaan toteaa esim motocrossistakaan, että eihän siinä tarvitse tehdä itse mitään.

Maantie ja esim gravelin osalta sähköt ovatkin sitten todella harvinaisia ja siinä ehkä menee itselläkin ymmärryksen raja. Johonkin vuoristoisempaan ympäristöön voisi avustus olla ihan kiva, mutta näissä maastoissa pärjää aika mukavasti lihasvoimallakin. Eniten tietenkin noissa lajeissa rajoittaa tuo nopeusrajoitin, joka on kokoajan päällä avustuksen kanssa. Koko idea vauhdikkaammasta etenemisestä häviää mielestäni tasaisissa maastoissa.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Niin tuo 25km/h rajoitus tekee sen että maantielle sähköavustus on käytännössä turha ja tekee pyörästä vain painavan. Työmatkapyöräksi vielä ymmärrän kelille kuin kelille mut sanoisin et normaaliin maantie ajoon normaali kevyt (kuitu) maantiepyörä on paras. Maantiepyöräilyn viehätys on vauhti ja siihen ei sähköä tarvita, tai vaihteisiin ne on parhautta mut ei sähköavustusta.
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Itsellä sähköpyörä ollut lähinnä lasten päiväkotiin kuskaamista varten. Kuukauden kokeilin kiskoa sitä kivirekeä cyclocrossilla ja mietin mitäköhän tämä homma on talvella auraamattomalla pyörätiellä flunssa päällä ja silloin päätin hommata. Todella hyvä kapine tuollaiseen ajoon ja lisäksi muutenkin talvella pidempää työmatkaa erittäin kiva ajaa tuolla.

Maastossa on tullut pari kertaa testattua ja luulen että tykkäisin siellä enemmän kevyemmästä lihasvoimalla liikkuvasta maastopyörästä.

Välillä kesäisin taas haikailee jonkin kevyen maantiepyörän perään, kun tuo paino ja leveät renkaat tekee sen, että vauhtia on vaikea saada hirveästi yli sen 25.

Eli summattuna sähkis on todella hyvä tiettyihin käyttötarkoituksiin, mutta voi olla että palaan normaaliin kun ei tarvitse toimia vetojuhtana lasten suhteen. Talvikeleissä työmatkoilla voisi toki olla silloinkin vielä tarvetta sähkölle.

Vanhuksille ja henkilöille joilla on muuten haasteita pyöräillä, sähkö on huippujuttu.
 
Ympäri vuoden työmatkaa pyöräilevänä on kyllä sähkö alkanut kiinnostaa ehkä kymmenenä päivänä talvessa, kun itse huippu-urheilijan kunnolla kyntää loskassa 45 minuutin huipputeholla huonosti hoidettua väylää 15 km/h ja sitten joku mummo tulee selkä suorana 1/4 kadenssilla ohi 25km/h. Ei muuten, mutta on mennyt epäreiluksi tämä työmatkapyöräilykilpailu, kun minun pitäisi olla paras.
 

Rospuutto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Alasarjat
Kiitos vastauksista, kyllä se varmaan sitten on takapakan vaihto, kun toimi vanhalla venyneellä ketjulla ihan hyvin.
Luultavasti eturataskin ottanut itseensä venyneestä ketjusta ja jos et sitä vaihda myös niin eipä ne uudet ketjut ja pakka kestä kauaa tai kovalla väännöllä voi hyppiä heti pakan vaihdon jälkeen vuorostaan edestä hampaiden yli.

Fairlight Secan kyllä kutkuttelee ja luultavasti se sieltä kotiutuu, kunhan osaan päättää värin ja osasarjan. Titaanista Van Nicholas Rowtag pyörää kanssa pyörittelin mielessä, mutta siinä onkin yllättäen pressfit keskiö jota pyrin välttämään, kun tykkään huoltaa pyöräni itse. Teräksisiä olisikin sitten tallissa kolme ja pari alumiinista.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jype

Escapist

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Colorado Avalanche
Täälläkin tuore sähköpyöräilijä, työsuhdepyörä kun tuli saataville niin aika no-brainer tuo oli laittaa tilaukseen. Täysjousto maasturi tallissa odottelee kesäkautta. Muutamia lenkkejä tullut vedettyä testimielessä ihan teitä pitkin ja selväksi on kyllä käynyt että ei tuo matka-ajoon ole tosiaankaan tehty. Hienosti kulkee sinne 25km/h asti mutta sen jälkeen tasaisella menisi luomupyörällä ohi heittämällä kun muuttuu niin saakutin raskaaksi polkea. Mutta eipä tuolla ole tarkoituskaan tasaisella polkea vaan ihan varta vasten maastopoluille tuon hommasin kun parin edelliskauden aikana veri on alkanut vetää enemmän ja enemmän haastavimmille kinttupoluille ja siellä kivikoissa loppuu äkkiä puhti luomupyörällä. Kuntolenkit sitten edelleen puhtaasti jäykkäperäisellä maasturilla hiekkateitä pitkin.

Kovasti on mietinnässä ollut tuohon sähkäriin tubeless-litkujen laitto kun valmius siihen on, mahtaako täältä löytyä kokemusta niistä? Onko ihan ehdoton päivitys vai turhaa hifistelyä? Ajatuksena olisi sitten pitää mukana yhtä sisäkumia jos sattuisi niin paha rengasrikko käymään ettei enää litkut paikkaisi niin pääsisi vielä kotiin ajamaan.

On tämäkin semmoinen laji että rahaa saa palamaan kun alkaa hifistelemään varusteiden kanssa, juuri tilasin uuden kypärän bike-discountista ja hanskat pitäisi taas ostaa jne.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös