Pyöräily harrastuksena

  • 25 248
  • 242

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Olen tosissani hurahtanut pyöräilyyn näin hiukan yli viiskymppisenä. Eilen marraskuun 1. päivä ajoin 100km:n lenkin ja pisin pyörälenkki tänä kesänä oli 172km eli ajoin Hämeenlinnasta Pälkäneen ja Kangasalan kautta Tampereelle ja tulin toista reunaa eli Lempäälän ja Viialan kautta takaisin. Pyöränä mulla on hybridipyörä Konan Splice deluxe ja tekisi kyllä niin pirusti mieli ostaa lisäksi kunnon maantiepyörä sekä maastopyörä. Varsinkin maantiepyörä houkuttaisi. Opiskelijan budjetti vaan hiukan vielä rajoittaa harrastamista. Pyörän huollan pääosin itse, sillä youtube tarjoaa kyllä melkoisen hyvää opastusta siihen hommaan.

Tässä ketjussa saa keskustella ihan yleisesti pyöräilystä, pyöristä, pyöräilyvarusteista, pyöräilyreiteistä, harrastelijapyöräilijöistä, pyörän huollosta, pyörän hankinnasta jne...

ihan kaikki pyöräilyn eri lajien harrastajat ovat tervetulleita osallistumaan keskusteluun.
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
No kappas... Täällä toinen hurahtanut. Viime keväänä aloittelin harrastusta, eipä minullakaan ole kuin Inseran 24-vaihteinen hybridi mutta toistaiseksi ainakin sillä sutkuttelen.

Viime kevät ja kesä meni aloitellessa, paljon poljin työmatkoja, 12 km suuntaansa ja näiden lisäksi 20-30 km lenkkejä. Harmillisesti toinen lonkka oli vaihtokunnossa ja vaihdettiinkin nyt kuukausi sitten, joten kausi jäi vajaaksi. En myöskään enää syyskuun jälkeen pystynyt polkemaan lainkaan kivun takia.

Nyt sitten tarkoitus talven aikana kuntouttaa lonkka ja kehittää lihas- ja kestävyyskuntoa ensi vuoden pyöräilykautta varten. Tavoitteena jossain vaiheessa kesää polkaista "Vehmersalmen lenkki", joka on noin 100 km.

Tällä hetkellä saan polkea kuntopyörällä ilman vastusta eli siitä lähdetään :D

Edit. Sports trackerilla tein reitin havsinnollistamiseksi.
 

Liitteet

  • Screenshot_20191105_114716.jpg
    Screenshot_20191105_114716.jpg
    345,6 KB · kertaa luettu: 363
Viimeksi muokattu:

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pyöräily on hieno harrastus. Maisemat vaihtuu ja ei vituta niin paljon kuin juostessa.

Mulla on tuollainen maastopyörä jolla on kyllä ihan hyvä ajella. Yleensä työmatkat lämpimällä säällä tulee heitettyä pyörällä, ja välillä on ihan kiva käydä ajelemassa lenkkiäkin, tosin liikenne täällä on sen verran sekaisin, että tarkkana saa olla.

Oma pyöräilyharrastus ei ole mitään totista, mutta toista se on faijalla. Äijä on nyt 67 ja vielä se vääntää joka vuosi kymppitonnin täyteen. Joskus kuulemma meinannu jäädä tavoitteesta kun on niin saatanasti lunta, mutta on se sitten jollain nastarenkailla vääntänyt lumituiskussa puuttuvat kilometrit. Samaa se teki jo duunissa ollessaan - 30 km suuntaansa joka päivä, satoi tai paistoi. Ei voi kuin hattua nostaa, ja toivoa että tuossa iässä voisi itsekin olla samassa kunnossa.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo faijalla on jo vähän pakkomielle tuosta kymmpitonnista, joten siellä se painaa lumisateessa. Ei kannata @Punamusta lähteä mihinkään pakkaseen sotkemaan, varsinkaan jos ei ole lämmikettä mukana.

Arvostan kuitenkin kovasti kaikkia jotka tämän harrastuksen päättävät aloittaa. Jos nyt jätetään jotkut intissä väännetyt pyörämarssit sun muut omaan arvoonsa, on pyöräily kyllä ihan helvetin hieno harrastus.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Jos nyt jätetään jotkut intissä väännetyt pyörämarssit sun muut omaan arvoonsa, on pyöräily kyllä ihan helvetin hieno harrastus.
On kyllä ja kun tässä on niin paljon erilaisia mahdollisuuksia maantieajosta ihan kunnon mutavelliajoon jollain läskipyörällä. Ja toishan toi sähkökin pyöräilyyn lisämaustetta, mutta itse en ole siitä ainakaan vielä kiinnostunut kuin mahdollisena työmatkapyöräilynä, jos matkaa on paljon eikä olisi kunnon suihkumahdollisuutta.
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Täällä myös yksi pyöräilyyn hurahtanut. Kai se pohja innostukseen on luotu sillä, että junnuna ja vielä AMK-aikanakin tuli lähes järjestään kuljettua koulumatkat pyörällä säästä huolimatta. Toki olen jonkun kuullut sanovan, että juuri tuollaisesta syystä vihaa pyöräilyä. No, toisaalta itselläni nuo matkat eivät koskaan olleet kovin pitkiä, kuten jollain on voinut olla.

Mutta niin, asiaan ja nykypäivään. Viime vuoden keväällä ostin maantiepyörän. Pyöräilykausi kyseisellä pyörällä on sijoittunut tuonne huhtikuun ja syyskuun välille. Viime vuonna tuli ajeltua noin 3200 km ja tänä vuonna pari hunttia vähemmän. Yritin tälle kesälle monipuolistaa tuota ajamista vielä, ettei ajaminen olisi yhtä tasapaksua, vaan enemmän intervalleja sekä vastapainoksi pidempiä kestävyyslenkkejä. Viime vuoden lopulla hommasin sitten tuon trainerin ja joulukuusta maaliskuuhun sillä tuli treenattuna noin 2-3krt viikossa. Vei aikansa että tottui siihen trainerilla ajamiseen "Tavallinen" ajaminen sillä on vähän niin ja näin, mutta esimerkiksi Zwiftin ohjattuja treenejä sillä on hyvä tehdä. Vielä kun lisäsin pakettiin kadenssimittarin niin noista harjotteista sai vielä enemmän irti.

Vuodet 2014-2017 keskityin maastopyöräilyyn. Oikeastaan tuohon sain kipinän, kun joskus 2013 ja 2014 alkukesästä kävin hybridillä ajelemassa kuntoilumielessä jonkin verran ja kerran kävin testaamassa pyörän toimivuutta maastopolulla. Pyörä ei siitä testistä oikein tykännyt kun ei sinne soveltunut, joten piti hommata maastopyörä. En pidä älyttömän teknisestä polusta missä on kivikkoa ja juurakkoa koko ajan, mutta toisaalta ei se saa liian tylsääkään olla. Parasta ajomaastoa on sellainen vauhdikas kinttupolku missä ei tarvitse koko ajan väistellä jotain estettä mutta parempi olla kuitenkin koko ajan valppaana.

Alamäkipyöräilyä olen joskus haaveillut kokeilevani, mutta itsesuojeluvaisto iskee sitten päälle, että ehkä on parempi pysyä niiltä poluilta pois. Toki taitaa noissa bikeparkeissa olla myös niitä kevyempiä ratoja, mitä olisi ihan turvallista lasketella. Taitaa kuitenkin olla semmoinen laji kyseessä, että pitäisi opetella ja totutella siihen ajamsieen melko pienestä pitäen.

Tässä edessä häämöttävän muuton myöntä ajomaisemat vaihtuvat etelästä pohjoiseen ja varmaan maastopyöräily ottaa taas suurempaa roolia. Onneksi en MTB:sta luopunut vaikka se nyt onkin ollut todella vähällä käytöllä pari vuotta. Maantiepyörän reittivaiikoima kyllä pienenee nykyisestä, vaan toisaalta tarjolla on sitten aivan erilaisia nousuja kiivettäväksi.
 

Consumed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bill Kazmaier
Mä kuvittelin, että mun työpyöräilyistä kertyy kilometrejä hyväkin määrä, mutta eihän tuo näytä kalkulaattoriin iskettynä kuin se 3300km vuodessa. Eli vain kolmannes tuosta kympistä. En tiedä voidaanko minua varsinaisesti harrastajaksi edes laskea, kun vapaa-ajalla en tee kuin ehkä kerran vuodessa Yyterin lenkin. Tosin tuo pyörällä työmatkojen taittaminen on kyllä ihan tietoinen valinta, ei tarvitse sitten erikseen lähteä työpäivän jälkeen lenkille.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Pyöräily on hieno harrastus tosiaan. En nyt mikään himopyöräilijä ole, mutta lyhyt työmatka tulee nykyisin pyöräiltyä ja viikonloppuisin tekee aina mieli katsomaan seutuja pyörällä. Harmi vaan, kun Amerikan maassa ei pyöräilyteitä juurikaan tunneta, ja ne jotka on tehty, no jossain joen varrella gangsterialueella. Suomen metsäisiä pyöräilyreittejä tulee kyllä ikävä.

Pisimmät pyöräreissuni ovat olleet noin 90 km, ehkä vähän päälle. Hybridipyörällä.

Nyt luin jostain Linus-pyörästä, sellainen voisi kiinnostaa. Eivät nämä vaihteet oikein innosta ja käsijarrut. Kunnon vaihteeton jalkajarruinen pyörä sen pitäisi olla.

Tiedättekö muuten pyöräilyn maailmanennätysvauhdin? 334.6 km/h. Ystäväni Allan Abbott piti ennätystä hallussaan noin 12 vuotta 1970- ja 1980-luvuilla, 223 km/h. Kävin hänen kanssaan harrastusmielessä pienen pyöräreissun ja vaikka hän on 20 vuotta vanhempi niin pitkälti yli seitsemänkymppisenä menee vielä paljon kovempaa vauhtia kuin minä.

Omat suosikkimaisemani ovat Palm Springsin alueella Kaliforniassa. Missäs muut tykkäävät polkea?
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Vuodet 2014-2017 keskityin maastopyöräilyyn. Oikeastaan tuohon sain kipinän, kun joskus 2013 ja 2014 alkukesästä kävin hybridillä ajelemassa kuntoilumielessä jonkin verran ja kerran kävin testaamassa pyörän toimivuutta maastopolulla. Pyörä ei siitä testistä oikein tykännyt kun ei sinne soveltunut, joten piti hommata maastopyörä. En pidä älyttömän teknisestä polusta missä on kivikkoa ja juurakkoa koko ajan, mutta toisaalta ei se saa liian tylsääkään olla. Parasta ajomaastoa on sellainen vauhdikas kinttupolku missä ei tarvitse koko ajan väistellä jotain estettä mutta parempi olla kuitenkin koko ajan valppaana.

Sain itse maastopyöräilyyn kipinän viime keväänä. Päätin sijoittaa firman bonarit uuteen fillariin, kun 10+ vuotias hybridi alkoi temppuilla jatkuvasti. Ajatus oli hankkia joko uusi hybridi tai cyclocross, koska entuudestaan maastopyörästä oli huonoja kokemuksia. Urheiluliikkeen myyjä sai kuitenkin suostuteltua testaamaan reilun tonnin maastopyörää ja ajokokemuksen myötä päätös syntyi nopeasti.

Metsälenkit ja uusien polkujen kartoittaminen Maastokartat-sovellusta apuna käyttäen on sairaan hauskaa! Välillä eksyy pahoihin ryteikköihin ja louhikkoihin, joista on vaan pakko raahata pyörä pois, mutta vastaavasti uusia, hienoja reittejä tallentuu kirjastoon uudelleen ajettavaksi. Sikäli kun ajetaan vähän haastavampia ja mäkisiä polkuja, niin koko kropalle kertyvä rasitekin on melko kova. Keski-ikäisen ja keskikuntoisen maksimisyke huitelee paikoin 190 paremmalla puolella ja keskisykekin saattaa olla 140-150 välillä. Röykkyisessä maastossa keskivartalon lihakset joutuvat tekemään kovaa duunia.

Miinuspuolena reittien kartoittamisessa on talojen pihamaita viistävät polut tai metsäautotiet. Ei ole kerta tai kaksi, kun paska on melkein valahtanut pyöräilyhousun puntista, kun etäisen talon pihalta ryntää hevosen kokoinen koira tarkistamaan, kuka kehtaa tunkeutua tämän reviirille.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Itsekin ajelin aiemmin maastopyörällä ja se harrastus loppui kuin seinään, koskä pyörä varastettiin. Päädyin tuon pyörän varastamisen jälkeen kuitenkin hybridiin, koska havainnoin ajaneeni sillä maastopyörällä kuitenkin enemmään muualla kuin metsäpoluilla. Nyt vaan tekisi mieli palata noille poluille, kun kunto on ihan sairaan paljon parempi kuin silloin joskus.

Maastossa ajellessa ei oikein ehdi muuta ajattelemaan kuin niiden kantojen, juurakkojen, kivien jne kiertelyä ja ylipäätään ajolinjoja, kun taas maantiellä ajellessa ei oikein muuta olekaan kuin aikaa ajatella kaikkea muuta. Siksikin noi on niin eri lajit.
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Metsälenkit ja uusien polkujen kartoittaminen Maastokartat-sovellusta apuna käyttäen on sairaan hauskaa! Välillä eksyy pahoihin ryteikköihin ja louhikkoihin, joista on vaan pakko raahata pyörä pois, mutta vastaavasti uusia, hienoja reittejä tallentuu kirjastoon uudelleen ajettavaksi. Sikäli kun ajetaan vähän haastavampia ja mäkisiä polkuja, niin koko kropalle kertyvä rasitekin on melko kova. Keski-ikäisen ja keskikuntoisen maksimisyke huitelee paikoin 190 paremmalla puolella ja keskisykekin saattaa olla 140-150 välillä. Röykkyisessä maastossa keskivartalon lihakset joutuvat tekemään kovaa duunia.

Miinuspuolena reittien kartoittamisessa on talojen pihamaita viistävät polut tai metsäautotiet. Ei ole kerta tai kaksi, kun paska on melkein valahtanut pyöräilyhousun puntista, kun etäisen talon pihalta ryntää hevosen kokoinen koira tarkistamaan, kuka kehtaa tunkeutua tämän reviirille.
Hauskinta maastopyöräilyssä on tosiaan se, kun löytää jonkun itseä miellyttävän polun, niin toivoisi ettei se loppuisi koskaan. Välillä sitten ajaa itsensä umpikujaan mistä saattaa joutua palaamaan pyörä olalla ja ottamaan uuden suunnan.

Se on kyllä totta, että reitin haastavuus erilaisten esteiden muodossa lisää rasitusta kropalle. Varsinkin pitkän tauon jälkeen huomaa, miten yläkroppakin väsyy, koska ajaminen vaatii lähes jatkuvaa tasapainoilua. Sykemtitaria en maastopyöräillessä käyttänyt joten noista lukemista ei ole omalla kohdalla tietoa, mutta kyllähän siellä poluilla itsensä helposti saa hengästymään jos niin tahtoo.

Itsekin ajelin aiemmin maastopyörällä ja se harrastus loppui kuin seinään, koskä pyörä varastettiin. Päädyin tuon pyörän varastamisen jälkeen kuitenkin hybridiin, koska havainnoin ajaneeni sillä maastopyörällä kuitenkin enemmään muualla kuin metsäpoluilla. Nyt vaan tekisi mieli palata noille poluille, kun kunto on ihan sairaan paljon parempi kuin silloin joskus.
Mulla on jäänyt nyt maastopyöräily vähille, koska en viitsi ottaa riskiä pyörän säilymisen suhteen pyörävarastossa säilyttämällä, ja sitten taas kerrostaloasunnossa säilyttäessä tulee hieman ongelmia sen kanssa, ettei pyörä toisi joka kerta puolta metsää mukanaan asuntoon siivottavaksi. Vielä kun tuo maantiepyöräily innostanut enemmän, niin olen katsonut helpommaksi jättää maastopyörän rauhaan. No, onneksi kohta loppuu tämä kerrostaloasuminen.

Tuosta pyörän valinnasta olen joskus kuullut sanottavan, että maastopyörää ei kannata ostaa jos ei oikeasti aja maastossa. Itse huomasin kuitenkin tuolloin 5 vuotta sitten, kun hankin maastopyörän hybridin rinnalle, että pääsin maastopyörällä yhtä kevyesti ja kovempaa kuin hybridillä, myös silloin kuin alusta oli esim. asfalttipintainen maantie. Taitaapa tosin MTB olla hieman laadukkaampi osiltaan, kuin tuo hybridi oli. Inseran "romuja" ovat tosin molemmat. No, ei mulla noista sinällään ole valittamista, mutta jälkeenpäin olen harmitellut etten varsinkin MTB ostaessa perehtynyt asiaan vähän tarkemmin ja etsinyt pyörää jostain muualta kuin silloisesta polkupyörätukusta. Samaan hintaan olisi voinut saada vielä hieman laadukkaamman menopelin. Täysjoustoiseen maasturiin päivittäminen houkuttelisi myös, mutta täytyy nyt ensi kesänä katsoa miten kovasti tuohon maastopyöräilyyn taas lopulta innostuu.

Maastossa ajellessa ei oikein ehdi muuta ajattelemaan kuin niiden kantojen, juurakkojen, kivien jne kiertelyä ja ylipäätään ajolinjoja, kun taas maantiellä ajellessa ei oikein muuta olekaan kuin aikaa ajatella kaikkea muuta. Siksikin noi on niin eri lajit.
Periaatteessa maantiellä ajelu ei vaadi juuri mitään, mutta kyllähän siinäkin ajotekniikassa on asiotia mitä voi hioa. Itse olen tykännyt kiinnittää huomiota kadenssiin ja ajoasentoon, ettei tulisi heilumista ja polvet sekä kyynärpäät pysyisivät ajolinjan mukaisena eivätkä osoittaisi sivulle. Erityisesti tuo kadenssi ja polvien asento ovat tärkeitä sen suhteen, että välttyy polvikivuilta. Ensimmäinen kesä maantiepyörällä tuli ajettau aivan liian matalalla keskikadenssilla, varmaan jossain 75-80. Nyt kun hankki tuon sensorin avuksi ja lukeman näki koko ajan ajaessa, on sen saanut nostettua johonkin 90 nurkille ja tietysti se on myös helpompi pitää halutussa lukemassa. Vielä tuota vois muutaman pykälän yrittää kohottaa.

Mutta toisaalta osa maantielenkeistä on mukavia juuri sen takia, ettei siihen ajamiseen välttämättä niin hirveästi tarvitse keskittyä ja voi ajatella kaikkea muuta. Olipa kyse maantiellä tai poluilla ajamisesta, niin olen huomannut kyllä kaksipyöräisellä liikkumisen olevan varsin hyvä keino stressinhallintaan.
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Omat suosikkimaisemani ovat Palm Springsin alueella Kaliforniassa. Missäs muut tykkäävät polkea?
Kyllä pyöräilyreitit ja maisemat ovat itsellä määrittyneet sen mukaan, missä milloinkin asuu. Suomen rajojen ulkopuolelle ei ole tullutkaan tehtyä pyöräilyreissuja, mutta haaveita ja suunnitelmia asian suhteen kyllä on. Sveitsi mua houkuttelis kovasti. Kävin siellä joskus lomareissulla Bernin lähellä ja onhan ne maisemat ihan perhanan upeita. Lisäksi pitkiä ja jyrkkiä ylämäkiä riittäisi varmasti ja saattaisipa osa osoittautua turhankin vaativiksi.

Periaatteessa, miksei myös Espanjaan, Italiaan, Saksaan... Jostain syystä tuo Sveitsi kiinnostelee kutienkin eniten.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Tunnustaudun itsekin pyöräilyyn hurahtaneeksi, aktiivista harrastusta on takana nyt noin 7 vuotta, sitä ennen olin enemmän satunnainen polkija, toki nuorempana tuli poljettua käytännössä kaikki koulumatkat mutta varsinaiseksi harrastajaksi hurahdin noin reilu seitsemän vuotta sitten. Alkuun täälläkin mentiin hybridillä mutta nykyään tallista löytyy sähkövaihteiset maantiepyörä ja tempopyörä (jota siis näkee maantiepyöräilyn aika-ajoissa tai triathloneissa) sekä syksyn/talven rapakeleihin mekaanisilla osilla oleva cyclocrossari. Noilla vuodessa kertyy kilometrejä yhteensä noin 10 000-12 000km haarukkaan menevä matka, eli olen näitä liikenteen ns trikoo-ohjuksia. Ja kun tähän harrastukseen on hurahtanut tosissaan niin myös sisäpyöräily Zwiftissä on vienyt mukanaan, ja siihen tarkoitukseen kotoa löytyy myös Tacx Neo harjoitusvastus jonka kanssa tuo Zwift on varsin mielekäs tapa tehdä laadukkaita treenejä omalla pyörällä myös sisäolosuhteissa.

Kaiken kaikkiaan pyöräily, omalla kohdalla erityisesti maantiepyöräily on hieno harrastus, parasta mitä voi housut (trikoot) jalassa tehdä.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Täälläkin yksi pyöräilyn harrastaja. Tai no, harrastaja ja harrastaja, triathloniin hurahdettuani tuo tuli vähän niin kuin pakosta mukaan. Vuosia ei ole takana tähän mennessä kuin yksi, mutta tuossakin vuodessa on kyllä kehitystä huomannut. Tällä hetkellä alla ainoastaan cyclocrossari 25mm slikseillä eli käytännössä lähes maantiepyörä. Crossari hommattua siksi, kun tarkoitus oli ajella kesät ja talvet läpi, mutta hyvin nopeasi kelien kylmentyessä huomasin, että mieluummin sitä ajelee sisällä trainerilla kuin ulkona pakkasessa...

Uusi pyörä on hankinnassa ensi kesäksi ja tarkoitus olisi panostaa sähkövaihteiseen TT-pyörään johtuen juuri tuosta varsinaisesta harrastuksesta eli triathlonista.

@flintstone lle kysymystä, oletko tutustunut Rouvy-nimiseen appiin ja olisiko siitä Zwiftin korvaajaksi?
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Periaatteessa maantiellä ajelu ei vaadi juuri mitään, mutta kyllähän siinäkin ajotekniikassa on asiotia mitä voi hioa. Itse olen tykännyt kiinnittää huomiota kadenssiin ja ajoasentoon, ettei tulisi heilumista ja polvet sekä kyynärpäät pysyisivät ajolinjan mukaisena eivätkä osoittaisi sivulle.
Mullahan polvet kipeytyi melkoisestikin pitkillä matkoilla, mutta sitten kaivoin vanhat maastokenkäni kaapista ja pistin hybridiin lukkopolkimet. Pysyy jalat suorassa ja paikoillaan eikä ole kyllä enää pilvet kipeytyneet. Lukkopolkimista on kyllä pirun mukavaa toi nostaminen, sillä varsinkin ylämäissä saa välillä väsyneenäkin ihan uuden vaihteen päälle, kun menee ne nostamalla.

Toinen iso muutos positiivisesti ajoasentoon oli, kun pistin satulan oikeasti suoraan pistämällä pyörän ensin tasaiselle alustalle ja tämän jälkeen vatupassilla mitaten satula suoraan. Toki sen alustankin mittasin vatupassilla.
 

Bay

Jäsen
Itse en ole koskaan ollut mitenkään pyöräilyn ystävä liikuntamuotona. Muutama vuosi sitten kuitenkin innostuin maastopyöräilystä ja nyt tallista löytyy 29" jäykkäperän lisäksi vuosi sitten hankittu läskipyöräkin. Kilometrejä ei kauheasti kerry koska maastot missä ajelen ovat sellaisia että aikaa menee mutta matkaa ei niinkään. Parin tunnin lenkillä ehtii noin parikymmentä kilometriä, mutta takki on kyllä yleensä aika tyhjä reissun jälkeen.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
@iibor olen tutustunut mutta omakohtaista kokemusta ei varsinaisesti ole, joten en valitettavasti osaa sanoa oisko korvaajaksi, varsinkin kun olen löytänyt Zwiftin sen verran hauskaksi alustaksi pyöräillä ja treenata (ei se kesän ulkokelejä voita mutta on hyvää korviketta ulkona pyöräilyyn). Mähän aloitin sisäpyöräilyn aluksi ihan Tacxin omalla sovelluksella ja halpis harjoitusvastuksella jossa rengas pyöritti vauhtipyörää mutta sisäpyöräily kyllä nousi ihan uudelle tasolle kun osti laadukkaan suoravetoisen ns älykkään harjoitusvastuksen jossa siis pyörän takakiekko korvataan harjoitusvastuksella, älykkyys tuossa taas tarkoittaa sitä että Zwift, tai mikä tahansa tuota ominaisuutta tukeva sovellus, osaa ohjata vastusta joko esiohjelmoidun harjoitusohjelman mukaan tai virtuaalisen maaston mukaisesti. Neo osaa siis simuloida nousua reiluun +20% asti ja -5% alamäkeen (rullaa siis itsekseen ja antaa normaalia pyöräilyn inertian tunnetta).

Eli omakohtaista kokemusta on Tacxin omasta sovelluksesta ja sen virtuaalisista videoista joissa vastus ohjautuu näkevän maaston mukaisesti, mulla on mm Mallorcan reittien videot ja jotain muita lähinnä nousuja sisältäviä reittejä, tuo oli ihan toimiva. Sen lisäksi kokeilin BKool sovellusta mutta se osoittautui silloin n. pari vuotta takaperin Tacxin vastuksen ohjauksen kanssa liian hätäiseltä (vastus saattoi hypätä +2% noususta 2s sisällä 13% nousuksi, mikä oli luonnotonta ja ennen kaikkea sitä oli äärettömän vaikea polkea tasaisesti ja vaati liikaa vaihteiden vaihtamista) ja sitten tietenkin tuo Zwift. Mutta tämä on vähän ehkä off-topic tai ainakin sisätreeni pyöräilyyn alkaa varmaan olemaan enemmän meidän tosihurahtaneiden juttu. ;)
 
Viimeksi muokattu:

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kesäharrastuksenä tulee ajeltua maantiepyörällä. Helppoa kun pihalta alkaa kivat ja rauhalliset maaseudun asfalttitiet. Minäkin mietin 2-3 vuotta maantiepyörän ostoa, ja jälkikäteen ajateltuna olisi kannattanut vaan heti ostaa, eikä jahkailla turhaan. Ihan turhaa ajoin kaksi kesää maastopyörällä maanteitä (toki enemmän hiekkateitä silloin tuli ajettua). Ostin oman käytettynä, niitä kun saa n. puoleen hintaan ja valikoimaa on paljon ja muutenkin tuntui, että silloin oli ostajan markkinat.

Alkuun vaan opiskelee sopivan runkokoon ja testaa paria niin pääsee kyllä minusta ihan hyvin jyvälle. Ja netissä, youtubessa on paljon hyviä oppaita. Alkuun sitten sai ajella kuuskulma-avainten kanssa kun piti säädellä satulan paikkaa ja kulmaa, tankoa, klossien kiinnityskulmaa jne. Varsinkin kenkien asennolla oli mulle iso vaikutus, että ei tullut polvikipua. Kyllä sen äkkiä huomaa kun kulma on pielessä klossissa. Pyörän valinnassa halusin hiilikuiturungolla olevan ja niissä oli ihan ok osasarjat jo kiinni, joten oli silleen hyvä lähtötaso, että ei heti tarvitse päivittää.

Kyllä kelpaa kesäillassa viilettää menemään. Maisema vaihtuu, eikä vituta kuten yllä mainittiin. Ainoa huonompi asia oli tänä kesänä kun ajoin jonkin verran ja säännöllisesti läpi kesän, niin jäi kyllä lihashuolto retuperälle, minkä seurauksena jäykistyi jalat ja lantion seutu. Nyt kiekkohommissa kauden alettua sen huomasi kun alkoi taas venyttelemään, ja jonkin verran on tullut myös vastaan ammattikiekkoilijoiden treenijuttuja kuunnellessa, että pyöräily helposti jäykistää juuri noita luistelun kannalta tärkeitä paikkoja. Ehkä siinä on koulukuntajuttujakin treenin suhteen, tiedä sitten.
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@iibor Mutta tämä on vähän ehkä off-topic tai ainakin sisätreeni pyöräilyyn alkaa varmaan olemaan enemmän meidän tosihurahtaneiden juttu. ;)
Noo, en sanoisi off-topiciksi, pyöräilyähän se sekin loppujen lopuksi on. Ainakin itselle kelpaa keskustella myös noista.

Itsellä tosin tämän tulevan talven osalta taitaa jäädä trainerilla ajot väliin kun lupauduin myymään tuon nykyisen pois. Tarkoitus oli siis päivittää itselle vähän laadukkaampi malli, mutta voi jäädä tältä talvelta toteutumatta. No, onpahan ainakin keväällä entistä enemmän intoa, kun pääsee ulos ajamaan.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Tämän ketjun innoittamana tutustuin Youtubessa tohon Zwiftiin ja olen ihan täysin hurahtanut. Pakko tollanen hankkia, mutta kysymys onkin, että tekeekö esim. tällaisella harjoitusvastuksella yhtään mitään ja toimiiko toi niin, että lyö vaan fillarin tohon kiinni ja asentelee Zwiftin koneelle? Eli tarviiko mitään sen kummempia lisäpalikoita?
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Tämän ketjun innoittamana tutustuin Youtubessa tohon Zwiftiin ja olen ihan täysin hurahtanut. Pakko tollanen hankkia, mutta kysymys onkin, että tekeekö esim. tällaisella harjoitusvastuksella yhtään mitään ja toimiiko toi niin, että lyö vaan fillarin tohon kiinni ja asentelee Zwiftin koneelle? Eli tarviiko mitään sen kummempia lisäpalikoita?

Kyllä tuokin toimii, mutta tuolla pyöräiltäessa ei Zwift itse tuota vastusta säädä vaan sen joudut tekemään itse ja silloin mielestäni vähän vesittyy koko Zwiftillä treenaamisen idea...
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Kyllä tuokin toimii, mutta tuolla pyöräiltäessa ei Zwift itse tuota vastusta säädä vaan sen joudut tekemään itse ja silloin mielestäni vähän vesittyy koko Zwiftillä treenaamisen idea...
No joo, todellakin. Pitää sitten katsella jotain Zwiftin kanssa toimivaa.
 

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
Kevättä kohti mennessä -vaikkei se talvikaan ole vielä tullut- on alkanut mieltä kutkutella kunnon matkapyörän hankkiminen tykötarpeineen. Ei ole tainnut vielä sesonki alkaa, niin voisivat hinnatkin olla kohdallaan.

Tarkoitus olisi lähinnä matkaa ajella kesällä, tarvittaessa leiriytyä yöksi telttaan/riippumattoon ja jatkaa matkaa tai lähteä paluumatkalle taas seuraavana päivänä. Mankeloinnilla voisi korvata bussilla ja junalla ajelut ja matkata omaan tahtiin samalla maisemia ihmetellen. Miksei myös päiväreissuja laavulle jne.

Polkupyörien suhteen olen täysi noob. Sen verran otin selvää, että trekking-/retkipyörä olisi tarkoituksiini sopiva, mutta sitten meneekin sormi suuhun. Tsekkailin vaihtoehtoja bikesteristä ja pari nousi vaihtoehdoiksi; oikeaa rungon kokoa os saatavilla ja hintahaarukka osuu, vieläpä mukavalla alennuksella. Noiden eroista ei sitten olekaan selvää käsitystä:

Vermont Brentwood -359,95 €
Vermont JamesCook -444,95 €

Ilmeisesti astetta paremmat vaihteet ja jarrut on jälkimmäisessä, muita eroja en spotannut. Olisikohan noista mihinkään? Tarakan kantokykyä ei näytetä kerrottavan, jonkin verran sen pitäisi rahtiakin kestää, että saa esim. parin päivän välttämättömyydet mukaan.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Ilmeisesti astetta paremmat vaihteet ja jarrut on jälkimmäisessä, muita eroja en spotannut.

En mitenkään muuten ota kantaa noihin pyöriin, mutta ainakin näissä edullisimmassa pyörissä, jos on mahdollisuus valita paremmilla osasarjoilla oleva pyörä, niin ehdottomasti se.

Itselläkin on kamala fillarikuume. Viikonloppuna tuli ajettua maantielenkki ja kyllähän minua maantiepyörä houkuttaisi nykyisen retkipyörän rinnalle. En ole muuten koskaan ikinä ennen ajanut maantielenkkiä tammikuussa. Marraskuussakin tuli vielä ajettua satasen lenkki.
Ei vaan opiskelijan budjetti riitä tällä hetkellä niin laadukkaaseen pyörään kuin haluaisn, joten taitaa hankinta venyä hamaan tulevaisuuteen.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Oli pyöräily harrastus tai vain kulkuväline A-B-janan kulkuun, nyt on hyvä aika huollattaa polkupyörä. Käytin omaa mankeliani pitkästä aikaa huollossa ja seuraavana päivänä pyörä oli noudettavissa, Hiihtolomien jälkeen huoltokirjat täyttyvät nopsaan ja myydään ei-oota: jos talvi yllättää autoilijan, niin kevät huoltoasioissa pyöräilijän.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös