Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 907 485
  • 4 643

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Kyllä mä arvostan esim pikkubroidiani joka puskee penkistä 110 kiloa 70 kilon ruhollaan. Itse isompana kaverina en 125 kiloa enempää ylös saa vielä vaikka treenaankin hyvin. Onhan se fakta ettei penkki kaikkea ratkaise mutta kyllä niitä tyyppejä arvostaa jotka isoja romuja liikuttaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kyllä. Penkki on omalla tavallaan voiman mittari ja monet kynäniskat eivät voi sietää koko liikettä johtuen ilmeisesti naisellisista tuloksistaan.
Mulla on pitkät kädet, enkä varmasti pääsee koskaan edes pikkuveljeni yläastelukuihin 120 kg. Hällä kun on syvä rintakehä ja lyhyet raajat. Olet oikeassa, että osittain omaa heikkouttani en penkistä erityisesti pidä. Mutta ei se kyllä mikään ultimaattinen voiman ja varsinkaan miehisyyden mittari ole. Arvostan itse enemmän sitä, että kykenee hyödyntämään voimaansa jollain tavalla esimerkiksi duunissaan tai vaikkapa tatamilla kuin sitä, että puskee 200 penkistä, mutta on elintavoiltaan syöttöporsas eikä saa siviilissä muutenkaan mitään aikaiseksi. Urheilullinen, koko kroppaansa treenaava ja muutenkin fiksu tyyppi jos penkkaa kovan tuloksen, on se kaikin puolin hieno juttu. Sen sijaan en näe mitään miehekästä siinä, että rakentaa egonsa penkkituloksen varaan ja muuten sitten on täysi pässi.
 

HokiHero

Jäsen
Sinäänsä juurikin suuret pääliikkeet (mave, takakyykky, penkki) ovat kohtuullisia kertomaan ihmisen voimatasosta, mutta siinä hämää silti paljon tekniikan suuri rooli, vaikka vastuksen suhteuttaisikin omaan painoon. Itse kannatankin paljon mielummin omalla ruumiin painolla tehtäviä liikkeitä, joissa omasta mielestäni "todellinen" arkielämän voima tulee parhaiten esiin. Tottakai täytyy olla voimakas nostaakseen esimerkiksi 150 kiloa penkistä, mutta onko tämä voima kuitenkaan oikeasti hyödyllinen? Olen nähnyt lukuisia kavereita, jotka nostavat hirveitä rautoja, mutta eivät silti ole terveydeltään ja toimintakyvyltään normaalia sohvaperunaa kummempia. Paljon hyvinvoivampi ja toiminnallisempi on ihminen, joka pystyy tekemään jonkun haastavan liikkeen, jossa tarvitaan koko vartalon lihastoimintaketjuja ja liike kohdistuu usealle nivelelle. Ja tottakai vielä parempi jos liikkeessä tulee myös esille jokin taitotekijä, kuten tasapaino, joka on siis arkielämässä tärkeässä roolissa.
Tälläisistä toiminnallisista taitajista esimerkiksi telinevoimistelijat ovat loistava esimerkki ja minusta unelma fysiikka onkin juuri tälläinen, jota voi mahdollisimman paljon käyttää omassa arjessaan.
Eikä siis ole tarkoitus väheksyä, normaaleja punttaajia. Heissä on varmasti useita todella hyvä kuntoisia ja tasapainoisia liikkujia, mutta toin vaan oman näkemykseni liikunta-alan ammattilaisena kyseiseen asiaan, joka on usein pinnalla.
 

juurihoito

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO
Kaverin kautta tutustunut Cross Fittiin. Täytyy sanoa, että siinä on kova laji! Aerobinen, lihasvoima ja koordinaatio yhdistyy hyvällä tavalla. Nuo on oikeasti aika kovia jätkiä ja ämmiä.
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Itse en jaksa kiinnotstua tällä hetkellä yksin salilla puurtamisesta ja juokseminenkin on vähän vähällä mielenkiinnolla.
Tuleekin vedettyä useita kertoja viikossa bodypumppia, -combattia ja kahvakuulaakin silloin tällöin.
Pumpissa saa ainakin lihakset tunnissa käytyä läpi ja paikat kipeäksi. Combat taas on hauskaa aerobista jossa keskisyke on itsellä 150-160.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Tälläisistä toiminnallisista taitajista esimerkiksi telinevoimistelijat ovat loistava esimerkki ja minusta unelma fysiikka onkin juuri tälläinen, jota voi mahdollisimman paljon käyttää omassa arjessaan.

Kyllä. Itse lasken lisäksi painijat samaan kastiin, ovat aivan uskomattoman vahvoja kavereita (tai mimmejä) ja kehonhallinta ja juuri sellainen toiminnallinen voima on huimalla tasolla. Tavallinen salillakävijä voisi miettiä treeniään myös siitä lähtökohdasta, että mitkä liikkeet hyödyttävät arkielämässä ja mahdollisesti muissa harrastuksissa.

Yksi esimerkki mitä itse aina käytän on ylätalja. Periaatteessahan se vahvistaa yläselkää ja hartioita ja saa ne näyttämäänkin ihan kivalta. Mutta sitten kun miettii, että missä sellaista liikettä oikeasti ikinä tarvitsee niin aika turhaltahan tuo tuntuu. Leuanveto on siinä mielessä parempi, että siinä oikeasti kiskotaan itseä ylös ja se taito ja voima voikin olla hyödyllinen joskus. Talja nyt ei oikein korreloi siihen mitenkään.

Jotenkin olen itse mieltynyt liikkeisiin joita itse pidän luonnollisina kropalle, eli juuri perusvoimaliikkeet jotka ovat moninivelliikkeitä. Lisäksi sitten oikeastaan kaikki omalla kropalla tehtävät liikkeet ovat ihan luonnollisesti mainioita kaikille.

Treenaajilla on tietenkin erilaisia tavoitteita mutta jos lähtökohta on ihan vain kunnon parantaminen ja sitä kautta arkielämässä paremmin jaksaminen niin kannattaa pohtia näitä juttuja. Toivoisin, että myös esimerkiksi kuntosaliohjaajat tai personal trainerit toisivat niitä näkökulmia esiin asiakkailleen, eikä aina heti tehdä vain 3x10-ohjelmia eri laitteille. Minä itse pitäisin vaikka ihan peruskurssin aina aloitteleville salilla kävijöille, siellä opeteltaisiin kaikki perusliikkeet ja niiden oikeat tekniikat tangon kanssa. Sitten jos asiakas itse haluaa tehdä pelkillä laitteilla niin se on hänen valintansa, mutta ainakin hän tietäisi, että mitä kaikkea on mahdollista tehdä. Peruskurssi olisi valinnainen mutta suositeltava jos on aivan noviisi kuntosalikävijä, tekniikoiden päälle pyrittäisiin sitten antamaan vielä tietoa mihin liikkeet vaikuttavat, mitkä lihasryhmät toimivat ja niin edespäin.
 

Mace

Jäsen
Yksi esimerkki mitä itse aina käytän on ylätalja. Periaatteessahan se vahvistaa yläselkää ja hartioita ja saa ne näyttämäänkin ihan kivalta. Mutta sitten kun miettii, että missä sellaista liikettä oikeasti ikinä tarvitsee niin aika turhaltahan tuo tuntuu. Leuanveto on siinä mielessä parempi, että siinä oikeasti kiskotaan itseä ylös ja se taito ja voima voikin olla hyödyllinen joskus. Talja nyt ei oikein korreloi siihen mitenkään.

Voin tietenkin puhua kokemuksesta vain omalta osaltani, mutta ainakaan minulla ei ollut treenaamista aloittaessani mitään mahdollisuutta treenata leukoja vetämällä, koska en jaksanut niitä vetää. Ja ei se ihan kauheasti lihaskasvuun tähtäävässä harjoittelussa lohduta, jos kykenee tekemään vain ykköstä tai maksimissaan kakkosta. Uskoisin, että todella monella aloittelevalla (ja ehkä jopa tovin aikaa treenanneellakin) on vastaavanlainen tilanne. Ylätaljaa treenaamalla sen sijaan sain tehtyä pidempää sarjaa ja vahvistettua yläselkääni. Lopulta koitti sitten sekin aika, kun leuanvedossa pystyi oikeasti tekemään jopa jonkinlaista sarjaa. Omalta osaltani voin myös todeta, että kykenen paino- ja toistomäärien osalta jotakuinkin samaan ylätaljassa ja leuanvedossa. Perstuntumalla pidän kuitenkin leuanvetoa hivenen raskaampana liikkeenä.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Voin tietenkin puhua kokemuksesta vain omalta osaltani, mutta ainakaan minulla ei ollut treenaamista aloittaessani mitään mahdollisuutta treenata leukoja vetämällä, koska en jaksanut niitä vetää. Ja ei se ihan kauheasti lihaskasvuun tähtäävässä harjoittelussa lohduta, jos kykenee tekemään vain ykköstä tai maksimissaan kakkosta. Uskoisin, että todella monella aloittelevalla (ja ehkä jopa tovin aikaa treenanneellakin) on vastaavanlainen tilanne. Ylätaljaa treenaamalla sen sijaan sain tehtyä pidempää sarjaa ja vahvistettua yläselkääni. Lopulta koitti sitten sekin aika, kun leuanvedossa pystyi oikeasti tekemään jopa jonkinlaista sarjaa. Omalta osaltani voin myös todeta, että kykenen paino- ja toistomäärien osalta jotakuinkin samaan ylätaljassa ja leuanvedossa. Perstuntumalla pidän kuitenkin leuanvetoa hivenen raskaampana liikkeenä.

Niin mutta sinäkin mainitset, että treenisi tähtäsi lihaskasvuun, eli tällöin talja sopi tavoitteisiisi. Minä taas olen vankasti sillä kannalla, että vaikka tekisi niitä leukoa 10x1 niin kyllä sekin sitä kroppaa vahvistaa ja treenaa nimenomaan sitä liikettä ja siinä tarvittavia lihaksia. Lihaskasvua tai massaa ei varmasti tule samalla tavalla mutta arkielämässä tarvittavaa toiminallista voimaa kehittää varmasti. Ja ihan paska minäkin olen leuanvedossa ollut aina ja olen edelleen, mutta siltkin teen sitä mielummin kuin ylätaljaa. Olen kerran tainnut saada jopa yhdeksän leukaa ja silloin olin kymmenen vuotta nuorempi ja painoin reilut 20 kg vähemmän :)

EDIT. Itse liikkeenä pidän leuanvetoa paljonkin taljaa raskaampana ja varsinkin monipuolisempana, koska siinä tarvitaan vielä keskivartaloa ja jalkojakin mukaan. Sitten on vielä sekin homma, että leuanvedossa on paha huijata, jos niitä ei mene niin sitten ei mene. Harjoittelee sitten alkuun tekemällä puolikkaita, negatiivisia ja/tai vaikka hyppyleukoja.
 

Mace

Jäsen
Niin mutta sinäkin mainitset, että treenisi tähtäsi lihaskasvuun, eli tällöin talja sopi tavoitteisiisi. Minä taas olen vankasti sillä kannalla, että vaikka tekisi niitä leukoa 10x1 niin kyllä sekin sitä kroppaa vahvistaa ja treenaa nimenomaan sitä liikettä ja siinä tarvittavia lihaksia. Lihaskasvua tai massaa ei varmasti tule samalla tavalla mutta arkielämässä tarvittavaa toiminallista voimaa kehittää varmasti. Ja ihan paska minäkin olen leuanvedossa ollut aina ja olen edelleen, mutta siltkin teen sitä mielummin kuin ylätaljaa. Olen kerran tainnut saada jopa yhdeksän leukaa ja silloin olin kymmenen vuotta nuorempi ja painoin reilut 20 kg vähemmän :)

EDIT. Itse liikkeenä pidän leuanvetoa paljonkin taljaa raskaampana ja varsinkin monipuolisempana, koska siinä tarvitaan vielä keskivartaloa ja jalkojakin mukaan. Sitten on vielä sekin homma, että leuanvedossa on paha huijata, jos niitä ei mene niin sitten ei mene. Harjoittelee sitten alkuun tekemällä puolikkaita, negatiivisia ja/tai vaikka hyppyleukoja.

Henkilökohtaisesti uskon, että suhteellisen harva aikuinen aloittaa kuntosaliharjoittelua tähtäimessään jonkin tietyn liikkeen (tässä siis leuanvedon) tulosten kohentaminen, vaan uskoisin suurimmalla osalla tavoitteena olevan kokonaisvaltainen lihaskunnon parantaminen ja lihaskasvun saavuttaminen. Jos harjoittelu aloitetaan liikkeellä, jossa saadaan alussa tehtyä nolla toistoa, saattaa aloittelija aika helposti tuskastua, kun kehitystä tuntuu tulevan niin kovin hitaasti. Jos taasen aloitetaan kevyemmillä liikkeillä, kehittymisen fiiliksiä tulee ihan toisella tavalla, kun sarjapainoja saa lisätä suunnilleen joka viikko. Toisaalta myös liian yksipuolinen treeni voi alkaa helposti tympiä ja olisihan lihasta hyvä ärsyttää useammallakin kuin yhdellä tavalla ja yhdestä kulmasta, joten siinäkään mielessä en ihan ymmärrä pelkkää leuanvedon hinkkaamista ei-niin-hyvin toiminnallista voimaa kehittävien liikkeiden kustannuksella.

Leuanvedon raskauteen sen verran, että itse uskon sen omalla kohdallani johtuvan eniten suoritusten puhtaudesta. Ylätaljassa voi sarjan lopussa vauhdittaa toistoja, tms., mikä ei leuanvedossa oikein onnistu. Tai no, tokihan leuanvedon voi jättää vetämättä ylös asti, mutta sitten tosiaan liikerata jää vajaaksi. Nykyään teen sekä ylätaljaa että leuanvetoa hieman fiiliksen mukaan, kumpi sattuu kullakin treenikerralla huvittamaan enemmän.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Henkilökohtaisesti uskon, että suhteellisen harva aikuinen aloittaa kuntosaliharjoittelua tähtäimessään jonkin tietyn liikkeen (tässä siis leuanvedon) tulosten kohentaminen, vaan uskoisin suurimmalla osalla tavoitteena olevan kokonaisvaltainen lihaskunnon parantaminen ja lihaskasvun saavuttaminen. Jos harjoittelu aloitetaan liikkeellä, jossa saadaan alussa tehtyä nolla toistoa, saattaa aloittelija aika helposti tuskastua, kun kehitystä tuntuu tulevan niin kovin hitaasti. Jos taasen aloitetaan kevyemmillä liikkeillä, kehittymisen fiiliksiä tulee ihan toisella tavalla, kun sarjapainoja saa lisätä suunnilleen joka viikko. Toisaalta myös liian yksipuolinen treeni voi alkaa helposti tympiä ja olisihan lihasta hyvä ärsyttää useammallakin kuin yhdellä tavalla ja yhdestä kulmasta, joten siinäkään mielessä en ihan ymmärrä pelkkää leuanvedon hinkkaamista ei-niin-hyvin toiminnallista voimaa kehittävien liikkeiden kustannuksella.

Ei varmasti yhtä liikettä pelkästään halutakaan treenata mutta pointtini on edelleen se mikä on treenin tavoite. Arkivoiman parantamiseen se leuanveto auttaa, koska se kehittyy vääjäämättä koko ajan kun sitä tekee. Tuskastumisenkin voi välttää sillä, että joku taho kertoo kyseiselle ihmiselle mitä tässä nyt tapahtuu kun teet puolikkaita leukoja, mikä on se syy, että niitä tehdään ja mikä tavoite sillä on. Sitten se onkin maailman mahtavin fiilis kun saa sen yhden tai kaksi oikeaa leukaa tehtyä. Toki jos on kovasti ylipainoinen tai lihaskunto on päässyt todella huonoksi niin silloin talja on ainoa vaihtoehto aloittaa. Mutta ihan jo tangossa roikkuminenkin on alkuun hyvää harjoitusta ja siitä pikkuhiljaa mennään eteenpäin.

Treenaamisen juttu on minun mielestäni oppia nauttimaan siitä työn teosta, mitä treenaaminen kiistatta on, eikä vain pyrkiä nopeisiin tuloksiin. Silloin siitä saa itselleen elämäntavan ja hyvän kunnon loppuiäkseen. Tällöin pitäisin hyvänä lähteä ihan tyhjältä pöydältä liikkeelle. Jotenkin siis niin, että ollaan heti rehellisiä itselleen, että minun kuntoni on nyt tämä ja treenaaminen on tällaista ja vaatii näin ja näin paljon.

Se miksi minä hieman vastustan laitteiden käyttöä johtuu siitä, että mielestäni ne hieman huijaavat sitä todellista kuntoa. Saahan niillä lihaa hyvin kroppaan ja varmasti voimaakin tulee mutta ongelma on siinä, että olet silloin vahva niissä taljaliikkeissä eikä se siirry sitten "todelliseen" elämään jossa et ikinä niitä liikeratoja tarvitse yhtään missään. Eikä missään oikeassa elämässä, vaikka nyt fyysisessä duunissa, käytetä kerralla vaikka pelkkiä rintalihaksia. Minulla on kokemusta myös taljojen kanssa treenaamisesta, sitä minäkin tein alkuun mutta pikkuhiljaa olen ne kaikki jättänyt pois. Tavallaan sitä oli vahva mutta ei sitten kuitenkaan ollut ja varsinkin urheilullinen puoli oli ihan surkeassa jamassa, vaikka penkistäkin nousi 120 kg. Se on tietyllä tavalla itsensä huijaamista. Mutta kuten sanottu, kaikki riippuu tavoitteesta, enkä ala ketään tuomitsemaan tai neuvomaan, joku haluaa niitä laitteita käyttää ja kokee ne hyviksi mutta minä en.

Treenaamisen yksipuolisuus on huono asia mutta vetoliikkeitä ei kyllä juuri tarvitse kuin kaksi, sillä ne ovat aina hyvin samankaltaisia joka tapauksessa. Kulmasoutu ja leuanveto ovat minun mielestäni aivan ylivoimaiset tässä suhteessa, taas kerran siksi, että molemmissa periaatteessa koko kroppa tekee samalla töitä, toisin kuin taljassa.

Ja onhan leuanvedossakin paljon eri variaatioita, vaikka puritaaneille se tietenkin käy vain sillä yhdellä tavalla. Esimerkiksi crossfitistä saa hyviä vinkkejä ja vaihtelua ja niitä erilaisia ärsykkeitä myös leuanvetotreeniin. Koko ajan kuitenkin samalla toimitaan "omalla kropalla" ja käytetään sitä yhtenä yksikkönä.

EDIT. Niin ja onhan niitä leuanvetolaitteitakin joilla pystyy tekemään avustettua leuanvetoa, ihan hyvä sekin on jos kertakaikkiaan ei pysty tangon kanssa touhuamaan.
 
Viimeksi muokattu:

Mace

Jäsen
Ei varmasti yhtä liikettä pelkästään halutakaan treenata mutta pointtini on edelleen se mikä on treenin tavoite. Arkivoiman parantamiseen se leuanveto auttaa, koska se kehittyy vääjäämättä koko ajan kun sitä tekee. Tuskastumisenkin voi välttää sillä, että joku taho kertoo kyseiselle ihmiselle mitä tässä nyt tapahtuu kun teet puolikkaita leukoja, mikä on se syy, että niitä tehdään ja mikä tavoite sillä on. Sitten se onkin maailman mahtavin fiilis kun saa sen yhden tai kaksi oikeaa leukaa tehtyä. Toki jos on kovasti ylipainoinen tai lihaskunto on päässyt todella huonoksi niin silloin talja on ainoa vaihtoehto aloittaa. Mutta ihan jo tangossa roikkuminenkin on alkuun hyvää harjoitusta ja siitä pikkuhiljaa mennään eteenpäin.

Treenaamisen juttu on minun mielestäni oppia nauttimaan siitä työn teosta, mitä treenaaminen kiistatta on, eikä vain pyrkiä nopeisiin tuloksiin. Silloin siitä saa itselleen elämäntavan ja hyvän kunnon loppuiäkseen. Tällöin pitäisin hyvänä lähteä ihan tyhjältä pöydältä liikkeelle.

Treenaamisen yksipuolisuus on huono asia mutta vetoliikkeitä ei kyllä juuri tarvitse kuin kaksi, sillä ne ovat aina hyvin samankaltaisia joka tapauksessa. Kulmasoutu ja leuanveto ovat minun mielestäni aivan ylivoimaiset tässä suhteessa, taas kerran siksi, että molemmissa periaatteessa koko kroppa tekee samalla töitä, toisin kuin taljassa.

Ja onhan leuanvedossakin paljon eri variaatioita, vaikka puritaaneille se tietenkin käy vain sillä yhdellä tavalla. Esimerkiksi crossfitistä saa hyviä vinkkejä ja vaihtelua ja niitä erilaisia ärsykkeitä myös leuanvetotreeniin. Koko ajan kuitenkin samalla toimitaan "omalla kropalla" ja käytetään sitä yhtenä yksikkönä.

Ok, hyväksykäämme pieni erimielisyytemme.

Tarkennan vielä sen verran, että minusta nuo mainitsemasi "säveltämiset" ovat enemmänkin sellaista jo hieman kehittyneemmän treenaajan touhua. Sellaisen, joka tuntee jo hieman kehoaan ja lihaksistoaan ja saattaa jopa tietää treeninsä ongelmakohtiakin. Aloittelijalle kaikki on uutta ja hän haluaa kehittymisen fiiliksiä toistuvasti.

Lisäksi huomionarvoinen asia on vielä myös se, että niin upeita liikkeitä kuin raskaat perusliikkeet ovatkin, niin ovat myös oikeasti todella raskaita. Ei niitä ihan tuosta vaan aloittelija jaksa treenistä toiseen paiskoa. Toisekseen ei aina ja joka paikassa välttämättä ole mitenkään tarkoituksenmukaista aktivoida kaikkia mahdollisia lihaksia. Toisinaan voi olla ihan hyvä vähän eristää ja tuoda siihen treeniin sitä kautta uutta.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Ok, hyväksykäämme pieni erimielisyytemme.

Tarkennan vielä sen verran, että minusta nuo mainitsemasi "säveltämiset" ovat enemmänkin sellaista jo hieman kehittyneemmän treenaajan touhua. Sellaisen, joka tuntee jo hieman kehoaan ja lihaksistoaan ja saattaa jopa tietää treeninsä ongelmakohtiakin. Aloittelijalle kaikki on uutta ja hän haluaa kehittymisen fiiliksiä toistuvasti.

Lisäksi huomionarvoinen asia on vielä myös se, että niin upeita liikkeitä kuin raskaat perusliikkeet ovatkin, niin ovat myös oikeasti todella raskaita. Ei niitä ihan tuosta vaan aloittelija jaksa treenistä toiseen paiskoa. Toisekseen ei aina ja joka paikassa välttämättä ole mitenkään tarkoituksenmukaista aktivoida kaikkia mahdollisia lihaksia. Toisinaan voi olla ihan hyvä vähän eristää ja tuoda siihen treeniin sitä kautta uutta.

Joo, säveltäminen kuuluu kokeneemmalle treenaajalle mutta koitin vain vastata tuohon sinun hinkkaamistermiisi joka kuulostaa niin tylsältä ja ikävältä. Aloittelija saa kehittymisen fiiliksiä kun treenaa säännöllisesti, siksi kirjoitin, että pitää oppia tykkäämään siitä duunin tekemisestä. Sehän on aivan törkeän hieno tunne, kun treeni joskus oikein kulkee, muistaa aina miksi sitä hommaa tekee, tulokset ovat itselleni sitten vähän kakkossijalla, tai ne ovat vähän erilaisia kuin, että paljonko jossain liikkeessä nousee.

Mitä tulee perusliikkeisiin niin sittenhän tulemme siihen kuormaan ja siihen miten kroppaansa kuormittaa. Taas kerran sitä aloittelijaa voisi koittaa auttaa ja kertoa mitä mahdollisuuksia on. Ei joka treenissä tarvitse vetää lihaksia loppuun, täten palautuminenkin on heti paljon nopeampaa. Ei se minulle aikanaan tuottanut mitään ongelmia kun aloin punttihommia harrastaa kotona autotallissa levytangon kanssa.

Minä olen vain sitkeästi sitä koulukuntaa, että eristävät liikkeet ovat turhia tavalliselle kuntoilijalle, ellei tule jossain vaiheessa vastaan jotain ihan selkeää lihasten epätasapainoa. Toisaalta jos on heti hetkestä yksi alkaen treenannut monipuolisesti niin ei pitäisi sitä vaaraa olla, tai ainakin pyrkisin löytämään liikkeen joka olisi samalla toiminnallinen mutta kohdistuisi johonkin tiettyyn lihakseen/lihaksiin.
 

Mace

Jäsen
Joo, säveltäminen kuuluu kokeneemmalle treenaajalle mutta koitin vain vastata tuohon sinun hinkkaamistermiisi joka kuulostaa niin tylsältä ja ikävältä. Aloittelija saa kehittymisen fiiliksiä kun treenaa säännöllisesti, siksi kirjoitin, että pitää oppia tykkäämään siitä duunin tekemisestä. Sehän on aivan törkeän hieno tunne, kun treeni joskus oikein kulkee, muistaa aina miksi sitä hommaa tekee, tulokset ovat itselleni sitten vähän kakkossijalla, tai ne ovat vähän erilaisia kuin, että paljonko jossain liikkeessä nousee.

Minusta se hinkkaaminen on aika kuvaava termi, jos tosiaan heti aloittajan tulisi mielestäsi alkaa vetää liikettä, jossa ei saa kuin maksimissaan sen ykkösen, jos sitäkään. Ymmärtääkseni aloittelijan treenin tulisi olla vahvasti nousujohteista ja hiljalleen kuormitusta lisäävää. Tuossa sinun mallissasi mennään heti suoraan maksimiykköseen ja taotaan sitä, mikä ei mielestäni ole kauhean järkevää. Mutta once again, olkaamme vain eri koulukuntaa ja that's it.

Mitä tulee perusliikkeisiin niin sittenhän tulemme siihen kuormaan ja siihen miten kroppaansa kuormittaa. Taas kerran sitä aloittelijaa voisi koittaa auttaa ja kertoa mitä mahdollisuuksia on. Ei joka treenissä tarvitse vetää lihaksia loppuun, täten palautuminenkin on heti paljon nopeampaa.

Tuosta olemme samaa mieltä, että kyllä aloittelijalle voi olla ihan hyvä kertoa monipuolisesti eri vaihtoehdoista. Toisaalta aloittelija ei ehkä useinkaan kovin hyvin edes tiedä, mitä haluaa, koska koko aihe on hänelle melko vieras, joten hän ei ehkä kykene kauhean hyvin valitsemaan monista eri vaihtoehdoista.

Mitä tulee tuohon lihaksen loppuun asti vetämiseen, niin esim. tuon leuanvedon kohdallahan se aloittelija joutuu ottamaan jokaisessa sarjassa sen maksiminsa irti, koska liike on niin raskas. Kevyemmässä liikkeessä hän voi säädellä kuormaa helpommin.

Ei se minulle aikanaan tuottanut mitään ongelmia kun aloin punttihommia harrastaa kotona autotallissa levytangon kanssa.

Tekstiesi perusteella luulisin, ettet ole mitenkään kovin hyvin keskimääräistä treenaajaa kuvaava tapaus. Tai en tiedä oletko aikoinaan ollut, mutta ainakaan nyt, kroppasi ja treenitavoitteesi läpikotaisin tuntevana, et mielestäni edusta sitä aloittelevan treenaajan prototyyppiä.

Minä olen vain sitkeästi sitä koulukuntaa, että eristävät liikkeet ovat turhia tavalliselle kuntoilijalle, ellei tule jossain vaiheessa vastaan jotain ihan selkeää lihasten epätasapainoa.

Huomaan sitkeytesi. :) Minä en ole sitkeästi mitään koulukuntaa, mutta uskon ilmeisen sokeasti lukemiani tekstejä siitä, miten lihasta olisi hyvä rasittaa monipuolisesti eikä aina kerrasta toiseen samoilla liikkeillä (vaikka ne kuinka toiminnallisia olisivatkin). Lisäksi uskon, että pieni vaihtelu tekee treenaajalle hyvää henkisessä mielessä.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Huomaan sitkeytesi. :) Minä en ole sitkeästi mitään koulukuntaa, mutta uskon ilmeisen sokeasti lukemiani tekstejä siitä, miten lihasta olisi hyvä rasittaa monipuolisesti eikä aina kerrasta toiseen samoilla liikkeillä (vaikka ne kuinka toiminnallisia olisivatkin). Lisäksi uskon, että pieni vaihtelu tekee treenaajalle hyvää henkisessä mielessä.
Kai teidän ensin pitää sopia siitä, onko treenin tavoitteena maksimaalinen lihaskasvu, eli onko tarkoitus bodata, vai onko tavoitteena "vain" hyväkuntoinen ja ennen kaikkea toiminnallinen kroppa. J.Grönvall lähestyy selkeästi asiaa jälkimmäisestä näkökulmasta, jolloin eristävät liikkeet ovat toden totta täydellisen hyödyttömiä. Lupaan arvioida näkökantaani vasta sitten, kun näen ensimmäisen voimistelijan/painonnostajan/painijan tekevän keskitettyä hauiskääntöä tai ylätaljaa.

Mitä leuanvetoihin tulee, niin leuanvetotulos paranee - tadaa - vetämällä leukoja! Jos toistoja menee ainoastaan yksi, niin tekee jokaisen salitreenin yhteydessä ensin vaikkapa viisi ykköstä. Jos mahdollista, nuo viisi ykköstä kannattaa tehdä joka arkipäivä ja viikonloppu lepoa. Helposti jostain löytyy tanko jossa roikkua ja jos ei tankoa, niin sitten vaikkapa tarpeeksi kestävä puunoksa. Kun sitten hyvin pian menee 5*2, niin tekee sitä viikon-pari ja etenee siitä systemaattisesti. Toistomäärien kasvaessa myös treenikertoja voi/kannattaa vähentää ja treeneihin voi yhdistää esim. eksentrisiä toistoja, eli hyppy yläasentoon ja hiiiiiidas lasku alas. Sitten, kun saa tehtyä 5*5, ottaisin surutta lisäpainot käyttöön. Eli pieni 1,25kg tai 2,5kg kiekko vaikkapa taskuun ja homma alusta. Tosin, jos saa omalla painolla 5*5, niin 2,5kg lisäpainolla toistoja menee helposti 5*3, josta sitten hinkkaa jälleen kohti 5*5:ttä.
 

Mace

Jäsen
Kai teidän ensin pitää sopia siitä, onko treenin tavoitteena maksimaalinen lihaskasvu, eli onko tarkoitus bodata, vai onko tavoitteena "vain" hyväkuntoinen ja ennen kaikkea toiminnallinen kroppa. J.Grönvall lähestyy selkeästi asiaa jälkimmäisestä näkökulmasta, jolloin eristävät liikkeet ovat toden totta täydellisen hyödyttömiä. Lupaan arvioida näkökantaani vasta sitten, kun näen ensimmäisen voimistelijan/painonnostajan/painijan tekevän keskitettyä hauiskääntöä tai ylätaljaa.

Mitä leuanvetoihin tulee, niin leuanvetotulos paranee - tadaa - vetämällä leukoja! Jos toistoja menee ainoastaan yksi, niin tekee jokaisen salitreenin yhteydessä ensin vaikkapa viisi ykköstä. Jos mahdollista, nuo viisi ykköstä kannattaa tehdä joka arkipäivä ja viikonloppu lepoa. Helposti jostain löytyy tanko jossa roikkua ja jos ei tankoa, niin sitten vaikkapa tarpeeksi kestävä puunoksa. Kun sitten hyvin pian menee 5*2, niin tekee sitä viikon-pari ja etenee siitä systemaattisesti. Toistomäärien kasvaessa myös treenikertoja voi/kannattaa vähentää ja treeneihin voi yhdistää esim. eksentrisiä toistoja, eli hyppy yläasentoon ja hiiiiiidas lasku alas. Sitten, kun saa tehtyä 5*5, ottaisin surutta lisäpainot käyttöön. Eli pieni 1,25kg tai 2,5kg kiekko vaikkapa taskuun ja homma alusta. Tosin, jos saa omalla painolla 5*5, niin 2,5kg lisäpainolla toistoja menee helposti 5*3, josta sitten hinkkaa jälleen kohti 5*5:ttä.

Joo, minähän tässä ajauduin sivuraiteille ajatusteni kanssa, kun ajattelin asiaa ehkä turhan laveasti. Myönnän siis olleeni väärässä, kyllä J. Grönvall varmasti ihan asiaa puhuu.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Joo, minähän tässä ajauduin sivuraiteille ajatusteni kanssa, kun ajattelin asiaa ehkä turhan laveasti. Myönnän siis olleeni väärässä, kyllä J. Grönvall varmasti ihan asiaa puhuu.

Ei tässä kukaan varmaan ole sen enempää oikeassa tai väärässä mutta kirjoitimme molemmat vähän eri asiasta. Dennis tiivisti oman pointtini hyvin.

Mace kirjoitti:
Mitä tulee tuohon lihaksen loppuun asti vetämiseen, niin esim. tuon leuanvedon kohdallahan se aloittelija joutuu ottamaan jokaisessa sarjassa sen maksiminsa irti, koska liike on niin raskas. Kevyemmässä liikkeessä hän voi säädellä kuormaa helpommin.

Tähän olisin vielä halunnut kommentoida, että ei välttämättä tarvitse vetää itseään kuitenkaan piippuun. Sen vuoksi sitä kuormaa pitääkin miettiä ja suhteuttaa sekin omin tavoitteisiin. Sanotaan nyt, että jos saa vaikka tuon Denniksen mainitseman 5x1 ilman failurea niin ei varmasti estä tekemästä samaa viimeistään ylihuomenna.

Tämä ei enää liity aiheeseen mutta tuossa on toinen jännä tappelun aihe, että tehdäkö 1x5 vai 5x1, ja kumpi on tehokkaampi. Viisi toistoa on viisi toistoa mutta toisessa voi olla, että aletaan mennä jo lihaskestävyyden tai voimakestävyyden puolelle, kun taas toisella tavalla treenataan kait puhtaasti räjähtävää maksimivoimaa. Vähän jatkaen sitten esimerkiksi se, että pitäisi tehdä 100 vatsaa. No kuinka moni jaksaa vääntää putkeen sen sata? Ei kauhean moni varmaan, sen sijaan 10x10 lyhyillä (ehkä 15-30 s) palautuksilla menee jo varmaan useammalta.

Sama se on vähän leuanvedossakin, että miten ajattelee sen jutun. Onko tärkeää itselle että saa edes sen yhden ja tietää, että tarvittaessa saa itsensä kiskottua ylös jos on tarvetta vai onko sitä mieltä, että pitää saada ainakin kymmenen tai on tissiposki. Itse olen vähän omienkin kokemusten vuoksi miettinyt sitä, että onko se pitkä sarja aina paras kaikille sillä eroja tuntuu olevan jo ihan luonnostaan.

Minulla on esimerkiksi juuri niin, että leukoja en pysty tekemään pitkiä sarjoja mutta taasen jotkut punnerrusliikkeet, kyykyt ja mave ovat aina olleet todella helppoja ja luontevia. Kannattaako minun siis edes yrittää saada kymmentä leukaa putkeen vai menenkö Denniksen ohjeiden mukaan tavoitteena 5x5? Äkkiseltään lähtisin tekemään jälkimmäisen mukaan, saadakseni onnistumisen ja kehittymisen fiiliksiä :)

Niin ja Mace, kait tässä kaikki ovat olleet samanlaisia untuvikkoja aloittelijoina, minä kyllä aina olen tykännyt pelata painojen kanssa ja voi olla, että mietin treeniäni enemmän kuin "keskiverto" kuntoilija, mutta ihan niillä perusliikkeillä minäkin aloitin menemään 4x12-sarjoilla ja juuri levytangon ja parin hassun käsipainon avulla. Sitten kun ensimmäisiä kertoja pääsi oikein punttisalille niin toki minäkin olin kuola valuen vemputtamassa pec deckiä ja mitä kaikkia niitä olikaan.
 

Jomppa75

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Hyvää keskustelua saliasioiden ikuisuuskysymyksistä. Tuonpa korteni kekoon minäkin, vaikka en sen kummemmin asioista tiedä kuin omasta kokemuksestani, joka on salipuolella melko vaatimaton, reilun jokusen vuoden mittainen. Aloitetaan siis alusta. Voimailu-ura on alkanut oikeastaan jo penskana, ulkoriehumisleikeillä toisten kakaroitten kanssa, painien, metsissä laukaten ja sitten vähän isompana jo jonkinlaisia töitä tehden. Puusavottaa, soutua kalastuksen tiimoilta, vedenkantoa, lumitöitä jne. Semmosta perusraatamista. Sitten pitkät tovit tekemättä yhtään mitään, kunnes eräänä päivänä lähdin kaverin mukaan salille ja siellä kokeilin ihan perusvoimaliikkeitä ja kuntopyörähommia ja mukavaahan se oli, perhana vieköön. Siitäpä se lähti.

Tuosta pitäen, kokeneemman kaverin opastuksella pääsin alkuun ja maastaveto, jalkakyykky ja penkkipunnerrus katsottiin yhdessä läpi ja suoritus kohilleen. Kilomäärillä ei ole mitään merkitystä, mutta itse aloitin todella pienillä painoilla ja pitkää settiä. J. Grönvall kirjoitti, että työnteon kautta tulee tuloksia ja se pitää paikkansa ainakin omalla kohdalla. Esim penkkipunneruksessa teen edelleen semmoisia treenejä että pistän kylmän viileästi tankoon 50 tai 60 kiloa ja paiskon sillä sitten 10 -15 x 20-25 toistoa. Joskus olen huomannut, kun pistää "tyttöjen lukemia" tankoon, niin naamat ovat vähän ihmeellisen näköisiä, mutta itselleni toimii hyvin. Perusvoimaa, perusvoimaa...2 tai 3 kertaa viikossa teen tuon penkkitreenin ja olen tyytyväinen, sillä olen saanut kehitystä aikaan ihan hyvinkin ja sen on jaksanut hyvin tehdä.

Maastaveto ja kyykky ovat semmoisia liikkeitä, että niissä tuommoiset pitkät sarjat eivät mielestäni palvele kehitystä vaan imevät mehut, jos haluaa edes jonkinlaisilla painoilla tehdä. Näissä liikkeissä teen yleensä muiden lämmittelyjen jälkeen tuommoisilla aloituspainoilla muutaman pitemmän sarjan ja sitten romua lisää tankoon tasaisin korotuksin. Useimmiten treenaan yksin, joten varsinkin kyykyssä pitää tarkasti miettiä, että varmasti pääsee sieltä ylöskin. Kukaan ei ole auttamassa ja huonosti voi käydä. Mutta äkkiä oppii omat rajansa tietämään ja toistaiseksi kaikki on kunnossa. Hevostelemaan ei pidä ruveta ja on ihan hyvä tutkailla miltä tuntuu. Ja onhan se niinkin että aina se ei vaan kulje. Silloin voi ihan hyvällä omallatunnolla pistää kengät kassiin ja hipsiä torpalle vaikka vähän syömään...

Tapoja on monia, samoin tavoitteita ja tekijöitä. Jokainen tulkoon tyylillään vahvaksi, mutta sen voin ihan omasta kokemuksesta sanoa, että 3-4 viikossa salilla perusvoimaliikkeitä tehden saa kyllä mukavasti kehitystä aikaan, vaikka ei olisi ikään sitä ennen salilla käynytkään. Ehkä tärkeintä lienee se että ylipäätään saa aikaiseksi sinne salille lähdettyä ja ainakin itselle kokeneemman voimanostokaverin apu oli erittäin hyvästä. Hän neuvoi alkuun ja sai jallitettua ukon salikävijäksi. Alussa asettamani tavoitteet on nyt tulosten muodossa jo ohitettu ja uusia asetettu, mutta mukavinta on justiin se fiilis minkä siitä rehkimisestä saa ja sitten se, että se homma on niin yksinkertaista loppujenlopuksi. Se tanko joko nousee tai ei ja jos ei nouse, se on vain treenaamiskysymys ja jos nousee, silloin voi taputtaa itseään olkapäälle ja olla tyytyväinen.

Olkoon Voima kanssamme.
 

passenger

Jäsen
Mitäs salia jatkoaikalaiset suosittelevat Tampereella? Powerhouse Gym vaikuttaa toistaiseksi parhaalta ja myös melko edulliselta vaihtoehdolta, aika pro-tason ukkoa siellä tosin treenaa, mutta ihan hyvin on mahtunut mukaan tavallinen treenajakin. Onkos Kalevan suunnilla mitään salia? Pienemmät ja vaatimattomatkin salit käyvät, hinta ja sijainti lähinnä ratkaisee ja mielellään sellainen ettei tarvi joka laitteeseen jonotella, sijainti siis pitäisi olla keskusta-Tammela-Kaleva suunnilla.
 

Fordél

Jäsen
Ei ihan noilla antamillasi koordinaateilla, mutta Nääshallissa on juuri oikea DDR-meiniki niin kuin saleilla pitääkin olla. Suosittelen!
 
Viimeksi muokattu:

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Mitäs salia jatkoaikalaiset suosittelevat Tampereella? Powerhouse Gym vaikuttaa toistaiseksi parhaalta ja myös melko edulliselta vaihtoehdolta, aika pro-tason ukkoa siellä tosin treenaa, mutta ihan hyvin on mahtunut mukaan tavallinen treenajakin. Onkos Kalevan suunnilla mitään salia? Pienemmät ja vaatimattomatkin salit käyvät, hinta ja sijainti lähinnä ratkaisee ja mielellään sellainen ettei tarvi joka laitteeseen jonotella, sijainti siis pitäisi olla keskusta-Tammela-Kaleva suunnilla.

Tullintorin takana on Steel Body. Aika halvat hinnat ja laitteita löytyy joka lähtöön.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Ollaan lähdössä sunnuntaina kanarialle inglesiin, nyt vihdoin siinä kunnossa että ilman paitaa voi röyhiä. Tässä pieni huoli kun en todellakaan pidä totaalilepoa loman ajan joten sali on hakusessa, tokihan sieltä käsin sitten saa tietoa ja varmasti kun jaksaisi googletellakkin...

Kysästään nyt silti. Eli onko täällä kellään kokemusta paikallisista saleista?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tässä pieni huoli kun en todellakaan pidä totaalilepoa loman ajan joten sali on hakusessa, tokihan sieltä käsin sitten saa tietoa ja varmasti kun jaksaisi googletellakkin...

Legendaarisessa Arskan 80-luvun alun treenikirjassahan oli hotellitreeni. Itselläkin kirja jossain hyllyn perukoilla, en tähän saa tarkkoja metodeja.

Mutta eihän tämä nyt niin vaikeaa ole pysyä kondiksessa lomalla.

-etunojapunnerrukset, punnerrukset jalat sängyllä
-syväkyykyt, syväkyykyt hypyillä
-askelkyykky toinen jalka sängynlaidalla
- Arska taisi tehdä olkapäitä käsilläseisten seinäävasten...
jne...

Tähän vielä punnerrukset mamman päällä niin eiköhän hiki puske lomalla muustakin kuin auringosta. Ei kun nauttimaan.


_
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Mutta eihän tämä nyt niin vaikeaa ole pysyä kondiksessa lomalla.

- Arska taisi tehdä olkapäitä käsilläseisten seinäävasten...
jne...
Kannattaa tsekkailla Welcome to CrossFit: Forging Elite Fitness jossa on paljon sellaisia treenejä jotka voi tehdä ilman mitään apuvälineitä (toki suurimpaan osaan tarvitaan). Muun muassa nuo käsilläseisontapunnerrukset tulee tutuksi siellä aika nopeasti. Tosin mun mielestä nuo ottavat enemmän ylärintaan ja keskivartaloon kuin olkapäihin. Suurin haaste on tehdä selkälihaksia, kun tarvis jonkun paikan jossa roikkua (leuat myötä- ja vastaotteella). Mutta tosiaan, kyllähän matkoillakin kondiksessa saa pysyttyä.

Jos haluaa hiukan jotain erilaista, niin kannattaa opetella joogaamaan. Sitä voi tehdä missä vaan ja toimii hyvänä vastapainona raa'alle raudan nostamiselle.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Unelmana olisi vanha kunnon rantasali!

Jep, onhan noita treenimuotoja ilman saliakin. Oli pakko kokeilla tuota käsilläseisontapunnerusta. Jaksoi hyvin mutta pää meinasi räjähtää!

Ainakin nyt tulee varmasti pidettyä lenkkeilyä hyvin hallussa hasselhoff tyyliin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös