Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 907 402
  • 4 643

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Flyers
Arnoldin Golden Six lienee juuri passeli fat of the landin tarpeisiin. Vaikka Google tarjoaa varmasti ohjeita tähän, laitetaan nyt ajankuluksi vielä:

Kyykky 4x10
Penkki 3x10
Leuanveto/ylätalja 3x10
Pystypunnerrus/pystypunnerrus niskan takaa 4x10
Hauiskääntö 3x10
Vatsat lisäpainoila 3x10

Ja progressiota tuohon saadaan niin, että aina kun saat viimeisellä sarjalla toistoja 2-3 enemmän kuin olisi tarkoitus, nostat painoja seuraavalla kerralla ko. liikkeissä. Aloituspainojen ei tarvitse olla vielä tiukat kun haetaan lihaksiin hermotus ja totutellaan liikkeisiin, vaan aloitat painojen nostamisen hieman pienemmistä. Treenit esim. ma-ke-pe, sillä välipäivät tulevat tuossa ainakin myöhemmässä vaiheessa ihan tarpeen.

Jos leukoja tulee, tee niitä esim. puhtaasti 3xmaksimitoistot siihen asti, että nuo kympit tulevat. Mikäli ei, sitten ylätaljaa.

Tällä systeemillä täysin nollista kesäkuussa aloittanut kaverini on saanut hyvin tuloksia. Tsemppiä treeneihin!
 

adetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Ryan Miller, HPK
Ja Golden sixihän käy ihan kaikille, niille jotka ovat käyneet salilla useampaankin otteeseen. Kaverit jotka on käynyt jo vuosia salilla, alkoivat käyttämään lähes samaa ohjelmaa, kun Hereworthin mainitsema yläpuolella eli samoilla toistomäärilläkin. Suosittelen vaikka ensin tekemään tuota ylätaljaa ja sitten kun on saatu hieman lihaksia kroppaan, niin uskon vahvasti että jaksat leukoja tehdä. Toki, aika tekniikka lajihan sekin on. Ja panosta myös siihen, että teet alkulämmittelyt ennen treeniä. Ei tarvitse olla kun 5-10min, jotta saat kuona-aineet liikkeelle. Vaikka joidenkin mielestä lämmittelyt on ihan shaibaa ja en itsekkään tykkää, niin se tuo sekä paremman fiiliksen aloittaa liikkeet kun olet lämmin ja taas vältytään turhilta loukkaantumisilta. Ja jos/kun lähtee tekemään kokonaisvaltaista ohjelmaa kerralla, niin kannattaa venytellä muutaman sekunnin per lihas. Pitemmät venyttelyt sitten treenin jälkeen. Tämä varmaan onkin tuttua, mutta kunhan mainitsin.

Itse tekisin pystypunnerruksen edestä, sillä se on taas loukkaantumisherkkyympi takaa tehdessä, mutta en lähde tuomitsemaan.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Kyselen täällä, koska lihashuolto liittyy olennaisesti treenaamiseen. Suositelkaahan hyvää hierojaa Helsingistä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK

Jeffrey

Jäsen
Kyselen täällä, koska lihashuolto liittyy olennaisesti treenaamiseen. Suositelkaahan hyvää hierojaa Helsingistä.

Kokonaisuudessaan paras hieroja, jonka olen Suomen oloissa tavannut on http://www.helsinginurheiluhieronta.fi/ työskentelevä Mia.

Hierojien esittelyjen mukaan tuolla pitäisi olla muitakin päteviä. Mialle minut kuitenkin ajoi tuo osteopatian tuntemus ja varsin tyytyväinen olin, vaikka en nyt ihan sitä saanut mitä varsinaisesti metsästin. Jos joku joskus löytää Suomesta laadukasta Myofascial Release -tekniikan hierontaa, niin kertokaa ihmeessä. Toki tuo tekniikka on osa osteopatista hoitoa, mutta ulkomailla käydessä tuo on parasta mitä tämä vartalo on kokenut.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Itse käyn hierojakouluilla, parikin paikkaa missä melkein valmiit opiskelijat hierovat klassisesti / urheilullisesti ja hintalaatu enemmän kuin kohdallaan, olen ollut paljon huonommilla ammatinharjoittajilla ja melkein tuplahinnalla.
http://www.opiskelehierojaksi.fi/edullista-opiskelijahierontaa
http://www.hierontaakatemia.fi/fi/
http://www.hierontaakatemia.fi/fi/

Noita vähän katselinkin, mutta mietitytti, minkä tasoista hierontaa siellä saa. Pitää varmaan käydä kokeilemassa.

Kokonaisuudessaan paras hieroja, jonka olen Suomen oloissa tavannut on http://www.helsinginurheiluhieronta.fi/ työskentelevä Mia.

Hierojien esittelyjen mukaan tuolla pitäisi olla muitakin päteviä. Mialle minut kuitenkin ajoi tuo osteopatian tuntemus ja varsin tyytyväinen olin, vaikka en nyt ihan sitä saanut mitä varsinaisesti metsästin. Jos joku joskus löytää Suomesta laadukasta Myofascial Release -tekniikan hierontaa, niin kertokaa ihmeessä. Toki tuo tekniikka on osa osteopatista hoitoa, mutta ulkomailla käydessä tuo on parasta mitä tämä vartalo on kokenut.

Kas, tätäkin paikkaa olin katsellut. Miehet ovat olleet yleensä parhaita hierojia noin empiiristen kokemusten valossa, mutta en yhtään kyseenalaista mielipidettäsi. Testilistalle myös.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Noita vähän katselinkin, mutta mietitytti, minkä tasoista hierontaa siellä saa. Pitää varmaan käydä kokeilemassa.

Suosittelen kokeilemaan, uskallan luvata ettei mene rahat hukkaan jos esimerkiksi maksat 50min klassiesta hieronnasta 25€ Helsingin Hierojakoululle. Tämän paikan etu myös nettivaraus mikä tarkoittaa sitä että voit itse valita haluamasi hierojan. Et tietenkään aluksi tunne heitä mutta jatkossa. Itse koen puhelinvaraukset hankaliksi juuri tämän takia.

_
 

Jeffrey

Jäsen
Miehet ovat olleet yleensä parhaita hierojia noin empiiristen kokemusten valossa, mutta en yhtään kyseenalaista mielipidettäsi.

Täällä taas empiria on tuonut nimenomaan naishierojat listan kärkeen. Okei se ultimate ykkönen jolla olen käynyt on ollut mieshieroja, mutta kilometrejä sinne on hieman turhan paljon.

Naiset taitavat melko yleisesti saada nautintoa siitä, että pääsevät miestä vähän "kiduttamaan". Ainakin itse olen kokenut asian niin, että olen ollut naishierojille yleensä varsin miellyttävä asiakas, joka on sitten nostanut asiakaspalvelun laatua. Mieshierojalla en ole tällaista samansuuntaista kokemusta koskaan saanut, ja usein tuntunut hieroja jopa melko epäpätevältä. Tietysti se jos hieroja kysyy, että mistä hierotaan, on se ensimmäinen merkki, että nyt ei homma onnistu. Ainakin ne naishierojat joille olen itse sattunut, on tuntunut olleen kiinnostuneempia ihmisen anatomiasta laajemminkin, mikä on taas sitten tuntunut varsin positiivisena.

En kyllä epäile yhtään, etteikö urheileva nuori nainen olisi myös mieluisampi asiakas mieshierojalle. Kyllähän tällaiset asiat sitten näkyvät siinä, onko hieroja vain töissä vaiko tykkääkö myös itse siitä mitä tekee.

 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Suosittelen kokeilemaan, uskallan luvata ettei mene rahat hukkaan jos esimerkiksi maksat 50min klassiesta hieronnasta 25€ Helsingin Hierojakoululle. Tämän paikan etu myös nettivaraus mikä tarkoittaa sitä että voit itse valita haluamasi hierojan. Et tietenkään aluksi tunne heitä mutta jatkossa. Itse koen puhelinvaraukset hankaliksi juuri tämän takia.

Laitan laskun sinulle, mikäli en ole tyytyväinen ;)

Tietysti se jos hieroja kysyy, että mistä hierotaan, on se ensimmäinen merkki, että nyt ei homma onnistu.

Totta. Minäkin amatöörinä huomaan toista hieroessani heti, missä on epätasaisuuksia tai kireyttä ja jännitystä, joten ilman muuta ammattilaisenkin pitää ne huomata.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Tänään kävi kummallisesti. Takareidet menivät niin maitohapoille, että piti jättää pohkeet tekemättä ja lähteä kotiin kesken treenin. Olin tehnyt kyykyn, etukyykyn, prässin, reidenojennukset, suorin jaloin maven ja reidenkoukistukset, kun takareidet sanoivat homman riittävän. Reidenkoukistusten jälkeen iski niin raju parin minuutin polte takareisiin ja perseeseen, että jouduin istumaan lattialla ja pidättelemään itkua. Tätä ennen ainoa itkunpidättelyhetki treenatessa on tullut kolme kesää sitten maven pyramidisarjojen jälkeen. EDIT: Ei minkään pyramidisarjojen, vaan failureen --> rautaa pois --> failureen --> rautaa pois --> failureen --> rautaa pois --> failureen -sarjan jälkeen. Suosittelen, jos haluaa tehdä matkan päänsä sisään.

Syytän kohtauksesta vajaan viikon huonoja yöunia, parin päivän huonoa ruokailua ja hiukan turhan motivoitunutta treeniä noihin lähtökohtiin nähden. Outo juttu silti.
 
Viimeksi muokattu:

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tehdäänpä heti alkuun selväksi se, ettei sixpackin hankkiminen kiinnosta ja muutenkin vatsalihasten treenaamista salilla arvostan toiseksi vähiten heti pohkeiden jälkeen. Ja asiaan: Olen kuullut sellaisen bodarivinkin että sixpack tulee laihduttamalla, ei treenaamalla. Ja olen harkinnut, että jos alkaisi tekemään vatsalihasliikkeitä kotona koska niitä on helppo tehdä kotona ja salilla keskityn niihin liikkeisiin mitä ei voi kotona tehdä. Minulla kuitenkin on kaljamahaa päässyt treenaamisesta huolimatta kertymään ja oletan että kaljamaha pysyy vaikka rupeasin tekemään vatsalihasliikkeitä koska syömistä ei ole tarkoitus vähentää. Tulisiko minusta siis 103-kiloinen kaljamahaukko joka vetää vatsalihasliikkeitä tuosta noin vain? (olettaen että paino pysyisi samana) Jos nimittäin sixpack tulisi laihduttamalla eikä treenaamalla niin silloinhan oman logiikkani mukaan minusta tulisi tuo hauska yhdistelmä :D
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tehdäänpä heti alkuun selväksi se, ettei sixpackin hankkiminen kiinnosta ja muutenkin vatsalihasten treenaamista salilla arvostan toiseksi vähiten heti pohkeiden jälkeen.

Vatsatreeniä ei saa väheksyä, vatsalihakset yhdessä alaselänlihasten kanssahan muodostavat aika pitälti sun "paketin" coren joka auttaa niin salilla kuin arjessa, varsinkin jos on painoa ja kaljamahaa. Ilman kunnollista keskikropan tukea voit toivottaa tervetulleeksi kohta kaikki maailman selkävaivat jne. Pohjetreeni tosin on aika turhaa omasta mielestäni ainakin verrattuna tuohon keskikropan treeniin. Vatsat ja alaselän voi tehdä hyvin omalla painolla joten ei tarvitse saliaikaa siihen tuhlata ja vinkkinä keskity laatuun enemmän kuin määrään, unohda ne "tuhat vatsaa" mitä tehdään nykien, tärkeätä on puhdas liike, kropan hallinta ja ota voima hengityksesta, uloshengityksen lopulla vatsalihakset tiivistyvät automaattisesti. Tähänkin säännöllisyys on avain asia, vaikkapa 2-3 kertaa viikossa sellainen 15min vatsa-selkätreeniä himassa riittää hyvin.

_
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Varttitunti 2-3 kertaa viikossa tuskin polttaisi kaloreita niin paljon että painoni lähtisi tippumaan, ja painoa en edes yritä tiputtaa. Joten toistan kysymyksen: Voiko sellaista ihmiskehoa olla olemassa että olisi iso maha mutta puhtaita vatsalihasliikkeitä jaksaisi silti tehdä kiitettävällä tahdilla. Tuohan olisi nimittäin yhtä koominen näky kuin lihava ukko juoksemassa cooperissa 3000 metriä :D Nimittäin jos sixpack tulisi treenaamalla, ei laihduttamalla, voisi olla tuontyyppinen ihmiskeho. Jos taas sixpack tulisi treenaamalla, ei laihduttamalla, minusta voisi tulla vaikka yli 100-kiloinen jolla on sixpack. Eli pointti on siinä, että kumpi olisi todennäköisempi skenaario?

Vai eikö puhtaiden vatsalihasten toistomäärä lähtisi kehittymään jos ei asianmukaisesti lähtisi laihduttamaan?
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Sixpack ei tule näkyviin jos ihon ja lihasten välissä on paljon rasvaa, mutta vahvasta keskivartalosta on apua mm. kyykyssä, mavessa, leuoissa, juoksussa... Mikäli mikään noista ei kiinnosta, niin silloin tosiaan kaikenlainen vatsalihastreeni ei ole niin tärkeää, paitsi tietysti ryhdin kannalta :)

Minulla kuitenkin on kaljamahaa päässyt treenaamisesta huolimatta kertymään ja oletan että kaljamaha pysyy vaikka rupeasin tekemään vatsalihasliikkeitä koska syömistä ei ole tarkoitus vähentää.

Ei se määrä, vaan se laatu ;)

Ja vatsoja tosiaan on tietysti helpompi tehdä, jos vatsa ei ole pahasti tiellä. Jos perus army style istumaannousujen tekeminen tympii, niihin saa vaihtelua mm. jalkojen nostolla dippitelineessä sekä voimapyörällä, joka on oma ehdoton suosikkini. Tosin se vaatii jo jotain lihasta keskivartaloon, jottei liike mene olkapäillä ja käsillä tekemiseksi tai epäonnistu kokonaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
pohdintaa...
Lyhyesti, tottakai se sixpack kehittyy sinne rasvan alle jos treenaat vatsoja eli aivan varmasti kaljamahaisena teet reippaasti puhtaita vatsoja. Rasvan polttaminen vyötäröltä on pirun vaikeaa ja varsinkin jos et tee rasvaa polttavia treenejä vaan lyhyempiä tietyn lihaksen jumppia ja jatkat syömistä niin aika pitkälle noinhan se menee.

Itsekin olen satakiloinen ja melkein kaksimetrinen. Välillä ollut ainakin 10-15kg maha noin karkeasti sanottuna ja silti puntti kulkee. Enemmän siitä mahasta on ollut haittaa aerobisen puolella. Salithan on pullollaan isomahaisia bodareita varsinkin sieltä kokeneemmasta kaartista "ex-voimailijat".

Mikäli mikään noista ei kiinnosta, niin silloin tosiaan kaikenlainen vatsalihastreeni ei ole niin tärkeää, paitsi tietysti ryhdin kannalta :)
Ja vatsoja tosiaan on tietysti helpompi tehdä, jos vatsa ei ole pahasti tiellä. Jos perus army style istumaannousujen tekeminen tympii, niihin saa vaihtelua mm. jalkojen nostolla dippitelineessä sekä voimapyörällä, joka on oma ehdoton suosikkini.

Vatsalihaksia ei saa edelleenkään väheksyä, niiden tehtävä on ihan jossain muualla kuin voimannostoa auttamassa, ehkä tärkein yksittäinen lihasryhmä arjessa viitaten edellisiin pointteihini coresta ja jos istumaannousut tympii niin siinä himan matolla voi tehdä vaikka mitä muuta tehokasta vatsatreeniä ilman apuvälineitä mitä itse suosittelen koska silloin vähentää tarvetta olla salilla tehdäkseen mielekästä vatsatreeniä. Makuasioitahan nämäkin, mutta itse korostan aina säännöllisyyttä ja helppoutta, silloin treeni on mukana arjessa ja nimenomaan helppoa kun ei tarvita apuvälineitä/salia.

_
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Vatsalihaksia ei saa edelleenkään väheksyä, niiden tehtävä on ihan jossain muualla kuin voimannostoa auttamassa, ehkä tärkein yksittäinen lihasryhmä arjessa viitaten edellisiin pointteihini coresta ja jos istumaannousut tympii niin siinä himan matolla voi tehdä vaikka mitä muuta tehokasta vatsatreeniä ilman apuvälineitä mitä itse suosittelen koska silloin vähentää tarvetta olla salilla tehdäkseen mielekästä vatsatreeniä. Makuasioitahan nämäkin, mutta itse korostan aina säännöllisyyttä ja helppoutta, silloin treeni on mukana arjessa ja nimenomaan helppoa kun ei tarvita apuvälineitä/salia.

_

Minä en missään nimessä väheksy vatsalihaksia, kommentissani oli tarkoitus olla pieni sarkastinen vivahde, joka ehkä jäi huomaamatta :) Voimapyörä ei muuten maksa paljoa ja sen sekä harjoittelua kestävän alustan voi ostaa kotiinkin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Minä en missään nimessä väheksy vatsalihaksia, kommentissani oli tarkoitus olla pieni sarkastinen vivahde, joka ehkä jäi huomaamatta :) Voimapyörä ei muuten maksa paljoa ja sen sekä harjoittelua kestävän alustan voi ostaa kotiinkin.
Jep, väheksyminen oli ehkä vähän kärjistetty, jotenkin muodostunut sellainen kuva että olet näistä perusasioista enemmänkin kuin hyvin perillä. Voimapyörään sellainen vinkki jos sitä ei satu salilta löytymään, itselleni tutumpi versio on hauistangolla rullata esim viiden kilon levyt päissä samaa liikettä ja näin kun ollaan lätkäpalstalla niin tiedän faktana että noin 10 vuotta sitten tätä tehtiin narrien punttitreeneissäkin. Hyvä liike kunhan tosiaan on perushallintaa kohdallaan, ei voi suositella ihan aloittelijalle.

_
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Laitan laskun sinulle, mikäli en ole tyytyväinen ;)



Totta. Minäkin amatöörinä huomaan toista hieroessani heti, missä on epätasaisuuksia tai kireyttä ja jännitystä, joten ilman muuta ammattilaisenkin pitää ne huomata.

Ai niin, sinähän myös kyselit näistä hieronnoista, kävitkö ja missä?

Olisi mukava kuulla kommentteja, niin mietin vaan että onkohan oman arviontikykyni sumentanut hierojakoulun sirpsakat ja hyväotteiset naishierojat. :)

_
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Ai niin, sinähän myös kyselit näistä hieronnoista, kävitkö ja missä?

Olisi mukava kuulla kommentteja, niin mietin vaan että onkohan oman arviontikykyni sumentanut hierojakoulun sirpsakat ja hyväotteiset naishierojat. :)

Kävin juu, kiitoksia vaan. Päädyin Hieronta-akatemiaan kun sain lyhyellä varoitusajalla 45 minuutin selkähieronnan. Hieroja ei ollut sirpsakka eikä nainen, vaan entinen SM-voimanostajamies. Ihan hyvillä mielin maksoin parikymppiä siitä, että vasen olkapää *) lakkasi pitämästä hassua ääntä penkatessa ja siitä, että isokokoinen karju kommentoi / väitti mun selästä löytyvän ihan lihaakin :)

*) Yritän opetella pois vasemmalla kyljellä vähän oudossa asennossa nukkumisesta...
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Voiko sellaista ihmiskehoa olla olemassa että olisi iso maha mutta puhtaita vatsalihasliikkeitä jaksaisi silti tehdä kiitettävällä tahdilla.

Tuli vielä tästä Rixa88:n pohdiskelusta mieleen Big Country Nelson tuolta MMA:n puolelta, kaverihan ottelee huipulla ja ainakin vielä ihan äskettäin omasi kunnon röllin ja silti teräksisessä kunnossa. Niin ja aivan varmasti sixpack kunnossa tuon säkin alla. Tavaramerkkinä vieläpä aina voitokkaan matsin jälkeen hypätä sen parimetrisen verkkoaidan päälle sekä aina hyväilee mahaansa arsyttääkseen arvostelijoita joiden mielestä hänen pitäisi laihduttaa päästäkseen huipulle.
Tuossa miestä koko komeudessaan google kuvahausta:
https://www.google.fi/search?q=big ...=univ&sa=X&ei=Kop1VJiCJpHoaMTmAQ&ved=0CCIQsAQ

_
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Kylläpä naurattaa taas salilla tähän aikaan vuodesta nämä kaikki "himobulkkaajat" jotka syövät itsensä sellaiseen kuntoon että perse, naama ja manboobsit roikkuvat kun haetaan voimaa. Onko se oikeasti sen arvoista olla puolet vuodessa tuossa kunnossa, että on sitten hirvittävä työ kiduttaa itseään kun yrittää saada noita läskejä pois?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mitä on kuunnellut näitä juttuja niin ilmeisesti tämä proteiini ja lisäravinnevillitys on lähtenyt lapasesta aika monelta. Jokunen vuosi itsekin törmäsin salilla kvereihin jotka veti proteiinipirtelöitä joka päivä vaikkei olisi ollutkaan salipäivä, eli siitä lisäproteiinista tuli arkea. Jokaisen on hyvä perehtyä lisäravinteiden etuihin ja haittoihin, selvittää oma ravinnonsaanti ja vasta sen jälkeen miettiä olisiko pirtelöille tarvetta.

Itse olen himmaillut jo joka arkipäiväiset salitouhut, mutta näin jälkikäteen voisi sanoa että kun oma salitreeni oli tiukimmillaan sen noin 5 krt viikossa niin nuorempana riitti täysin runsas lounas ja päivällinen. Mutta 30v jälkeen läski alkoi kertymään ja oma arkirytmi oli sellainen että en päässyt salilta suoraan ruokapöytään joten oli hyvä tankata treenin jälkeen se yksi palauttava proteiinipirtelö missä hiukan hiilareita mukana, se auttoi huomattavasti verrattuna siihen että olisin ollut pari tuntia ilman safkaa treenin jälkeen. Ja myös pirtelö voi olla paikallaan jos haluaa edullisesti tankata proteiinia ilman rasvaa, mutta edelleenkin selvittäkää se ravinnon tarve ja proteiinit mitä saatte muista aterioista, liikakaan ei ole hyvästä.

_
 

Jeffrey

Jäsen
Mitä on kuunnellut näitä juttuja niin ilmeisesti tämä proteiini ja lisäravinnevillitys on lähtenyt lapasesta aika monelta. ....
Mutta 30v jälkeen läski alkoi kertymään ja oma arkirytmi oli sellainen että en päässyt salilta suoraan ruokapöytään joten oli hyvä tankata treenin jälkeen se yksi palauttava proteiinipirtelö missä hiukan hiilareita mukana, se auttoi huomattavasti verrattuna siihen että olisin ollut pari tuntia ilman safkaa treenin jälkeen. ...

_

Lisäravinteiden demonisointi on kyllä lähes yhtä tyhmää, kuin myös niiden käyttämättä jättäminen.

Ei siinä toki mitään, jos ei sen erityisemmin tavoitteellisesti treenaa. Proteiinin saanti on kuitenkin kiistatta melko tärkeää tässä hommassa, palautusjuoman saaminen vieläkin tärkeämpää. Palautusjuomassa myös hiilarien rooli korostuu ja proteiinien ja hiilarien suhde olisi hyvä olla siellä 50/50. Ja miksikö palautusjuoma on tärkeä? No tietysti ensimmäinen syy tähän on se, että on tieteellisesti todistettu, että ravintoa tarvitsisi mahdollisimman nopeasti treenin jälkeen, mielellään kuitenkin viimeistään 30min treenin jälkeen, muuten sen teho laskee. On sanomattakin selvä, että on melkoinen temppu päästä syömään 30min treenin jälkeen. Varsinkin jos treenaat kovaa, ei ruokaa välttämättä tee mieli heti treenin jälkeen. Toki tuo hyvä ruoka pitäisi myös syödä mahdollisimman nopeasti treenin jälkeen. Palautusjuoma on tärkeä myös siitä syystä, että yleensä niissä on palautumiseen optimoitu sekoitus eri aminohappoja. Aminohapot leusiini ja arginiini, sekä kreatiini ovat varsinkin sellaisia ravinteita joiden teho on todistettu tieteellisesti. Näitä alan harrastajat sitten tankkaavat palareissaan, ruuasta näiden saaminen sitten jo vaatii melkoisen tarkkaa suunnittelua.

On varmasti totta, että lisäravinne ja proteiini -villitys on osin lähtenyt lapasesta. Bulkkauksessa on myös totta, että ylensyöminen rasittaa elimistöä ihan samallatavalla, ravinnon "puhtaudesta" huolimatta. Lisäksi suurista plussa kaloreista ei nyt varmasti enää mitään hyötyä ole. Se nyt sitten, että kuinkapaljon kukakin proteiinia tarvitsee, on henkilökohtaista. Proteiinien suuri syöminen saattaa lisätä myös vatsavaivoja, joskin totuttelemalla niistä pääsee yleensä eroon. Kuitenkin proteiini suositus on nykyään kovaa treenaavalle siellä 2,5-3g/painokilo päivässä. Itselläni tämä tarkoittaa sitä n. 350g proteiinia päivässä. Kyllähän tämän saa normiruuallakin, mikäli on koko päivän oman jääkaappinsa äärellä. Mikäli sitten on puuhissa päivän, niin kyllä siinä melkein jo jotain lisäproteiinia tarvitsee, ravinnot saadakseen.
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Kylläpä naurattaa taas salilla tähän aikaan vuodesta nämä kaikki "himobulkkaajat" jotka syövät itsensä sellaiseen kuntoon että perse, naama ja manboobsit roikkuvat kun haetaan voimaa. Onko se oikeasti sen arvoista olla puolet vuodessa tuossa kunnossa, että on sitten hirvittävä työ kiduttaa itseään kun yrittää saada noita läskejä pois?

Niin no jos haluaa kasvaa, niin välillä on hyvä lyödä touhu ihan läskiksi. Se nyt vaan on karu fakta, että bulkkaamalla sitä massaa saa parhaiten ellei ole itäsaksalaista vitamiinivarastoa hallussa. Pääosin bulkkaajat tuntuvat tietävän mitä tekevät, niin harvalle se röllykkä jää siihen vyötärölle bulkin jälkeen. Bulkkaamisen seurauksena kuitenkin herrat yleensä kasvavat enemmän kuin se koko vuoden nälkäkurjen mitoissa vetävä kanssatoveri, joten minä en ainakaan pidä "himobulkkaajia" mitenkään naurettavina tyyppeinä. Siellä salilla nyt kuitenkin käydään kasvamassa eiks je?
 
Sehän nyt on vaan tosiasia lisäravinteista, että se proteiini on ehdottoman tärkeintä ottaa samantien treenin jälkeen, koska silloin lihasproteiinien rakentuminen on suurimmillaan. Jos et saa treenin jälkeen "nopeasti" sitä proteiinia, niin tämä näkyy suoraan lihasten kasvussa. Harva kuitenkin jaksaa vetää samantien kanaa naamariin treenin jälkeen, niin paljon helpompihan tuo on pullosta vetää.

Aminohappolisistä olen huomannut olevan apua treenatessa ja ennen treeniä. Toki tästä saa osittain kiittää tauriinia, mutta silti on hyvä vetää treenin aikana jotain Octanen tyyppistä tavaraa. Myös nämä multivitamiini-boostit ja omega-3:set ovat kyllä näkyneet heti jaksamisessa ja vartalon käyttäytymisessä. Argiinihan on turhaa ainetta uusien tutkimusten mukaan, eikä se lisää millään tavoin valtimoverenkiertoa, tätähä nyt näistä aminohappokomplekseista löytyy ja sitä myös erikseen myydään.

Sinänsä on huvittavaa kuinka lisäravinteet yhdistetään aina suoraan tuohon salitouhuun. Jokaisen urheilua vähänkin enemmän harrastavan kannattaa ottaa lisäravinteita, jos haluaa saada enemmän itsestään irti.

@KiVi - Oireet viittaisivat aika pitkälti venähtäneeseen reiteen? Toivottavasti tajusit laittaa jäitä.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös