Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 907 245
  • 4 643

adetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Ryan Miller, HPK
Olisi syytä nostaa tätä ketjuakin, kun punttisali on varmaan monella lähtenyt enempi käyntiin kesän jälkeen. Reeni kulkee, ja varsinkin jalkoihin ollaan nyt perehdytty enemmän kuin koskaan. Ennen en pitänyt jalkatreenistä, mutta huimat tulosten nousut muutamassa viikossa tuo fiilistä.

Eilen tuli käytyä vähän myöhemmin puntilla ja tänään olisi tarkoitus taas, mutta vasta iltavuoron jälkeen kymmenen pintaan. Onko porukalla kokemuksia noin myöhään reenaamisesta? Syömistä ainakin täytyy katsoa treenin jälkeen, että saa unta. Aamulla ei oikein huvita mennä, kun olisi taas iltavuoroa tiedossa.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Moro vaan kaikki jatkiksen Arnoldit! Ajattelin, että ehkä tästä ketjusta löytyisi apua treeniongelmiini, eli olen käynyt salilla noin kuusi vuotta, melkeinpä niin että aina kun kunto on alkanut olemaan kova ja lihakset ihan hyvässä tikissä, onkin motivaatio kadonnut ja siitä seurannut 2-4 kuukauden salikortin tyhjän maksaminen. ?
Kaippa se motivaatio tipahtaa, jos liian kauan jyystää samaa ohjelmaa. Kandee vaihdella ainakin 3kk välein. Netistä löytyy monenmoista ohjelmaa, mutta itse olen alkanut Metallisydämen seuraajaksi. Poimin sieltä ohjelmaani ideoita. http://metallisydan.fitfashion.fi/ Raamattu tuo ei tietenkään ole, mutta on ainakin toiminut hyvin.
 

Scade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kiitokset heti alkuun kommenteistasi! Luin ne jo tuoreeltaan, mutta en ehtinyt heti reagoida, ja sitten unohtuikin koko juttu. Lainaukseeni sen verran, että esim. tätä olen katsellut. Vaikuttaa maalikon kokemuksiin hyvältä, mutta toivottavasti ei ole kuitenkaan Soinin myymästä perseestä.
Tulee taas "vähän" myöhässä tää vastaus, mutta menköön. Tuo video on joo kohtuu hyvä opas soudun perustekniikkaan. Yleensäkin soutajien tai soutufirmojen tekemät oppaat tuppaavat olemaan aika luotettavia. Crossfit-tyyppien tekemistä sitten löytyy vähän kaikenlaista tekemistä.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Taisin manailla joskus täällä, kuinka hauis ei kasva vaikka voimatasot nousevat, ja sainkin hyviä vinkkejä tuomaan vaihtelua treeniohjelmaan. Nyt käytin vielä ruokapäiväkirjani viikon ajalta ammattilaisella arvioitavana ja sainkin kuulla, että kaikki muu on kunnossa, mutta syön hieman liian vähän. Koska olen jo todella pitkään arvioinut kulutukseni hieman alakanttiin, keho on ikään kuin tottunut vajaakaloreihin eikä siksi painossa ole juuri näkynyt muutosta. Lisään siis syömistä jonkin verran ja katsotaan, alkaisiko muutosta näkyä. :)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Saako desibeleillä enemmän kiloja ilmaan? Jos ei saa, niin miksi osa räyhää salilla kuin melonia tungettaisiin perseeseen? Ymmärrän toki, että kovan treenin viimeiset toistot jopa ihan tuntuvat, olen itsekin saanut otsasuonet pullolleen ja puuskutuksen päälle, mutta jotenkin ei ole ollut tarvetta huutaa silti. Persoonakohtaista ehkä, huutavathan jotkin sängyssäkin kuin syötävät, mutta en kyllä kuulu siinäkään lajissa huutajiin. No, pysytään salilla nyt vielä, nimittäin tänään oli kohtalaisen hupaisan kuuloista, kun suht isot parikymppiset kollit tulivat treenaamaan.Varmasti liikkui isommat painot kuin mulla, mutta kyllä lähti ääntäkin koko muun salin edestä. Parasta oli, että toisella niistä oli hirveä yskä, ja viimeisillä vedoilla treenihuutoon sekottui hillitön yskäkohtaus. Oli pakko ajoittaa omat sarjat jannun tauoille, jottei pudonnut painot päälle naurusta.

Lisäksi kohtalaisen homoeroottisen näköistä, kun toisen tehdessä sarjaa ja huutaessa toinen pullisteli hauistaan vieressä peiliin.

Jos satuin jonkun palstalaisen tässä profiloimaan, niin sorry kovasti. Saa toki mielenkin pahoittaa, mutta hupaisaa se silti on.
 

Jeffrey

Jäsen
Niin... Tuo huutaminenhan on toisaalta tosi treenaajien brändäämä, ja toisaalta sitten heidän valvoma asia. Hyvänä nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että sitten kun penkistä nousee yli 200kg, voi alkaa huutamaan.

Onneksi itse olen oikeastaan aina käynyt saleilla, joissa huutajia ei ole. Itse kuulun sellaisen kevyen hymähdyksen päästelijöihin, mutta niitäkin sitten raskaimmissa sarjoissa. Esimerkiksi viimeinen vinopenkki sarja 50kg käsipainoilla aiheuttaa jo pientä hymähdystä. Kaippa se on osittain sitä, että lihaksen maksimaalisessa supistuksessa se lihaspaine vain on aika kova.

Mitä tulee yleisesti saliasioihin, niin täytyy olla pirun tyytyväinen siihen, että treenit kulkevat tällä hetkellä paremmin kuin koskaan, ja lopputulokseenkin voi olla hyvin tyytyväinen. Ainoa asia joka hieman hiertää on se, että Tinderissä pitäisi olla ehdottomasti sellainen filtteri, jolla saisi kunkin salin trikoot jaettua eri ryhmiin. Tai oikeastaan Tinderin pääsyvaatimuksissa pitäisi olla maininta trikookuvasta...
 

adetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Ryan Miller, HPK
Joo näinhän se on, että kun sitä painetta tulee siihen lihakseen niin viimeset toistot menee pinnistellen ja saattaa pientä huutoa syntyä. Tosin itsellä ei. Huomannut kyllä sen, että tuo huutaminen on joillain aika yliampuvaa ja yritetään vain saada jopa muiden treenajien huomio, jotta ne näkee kuinka paljon nostat sillä hetkellä. Itsekään en juuri tykkää tuollaisesta kirkumisesta, mutta nykyään tulee käytyä sellaisiin kellonaikoihin salilla, ettei siellä sellaisia ole eikä porukkaa muutenkaan.

TQoFE:n tapaan pitäisi itsekkin muokata hieman tuota ruokavaliota parempaan kuosiin ja pitäisi saada se +500kcal päivässä kulutukseen nähden, jotta sitä painoa tulisi. Nyt onkin se H- hetki, kun on syksy, niin voikin vähän bulkata.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kenelläkään hyviä vinkkejä vittumaisen tenniskyynärpään hoitoon? Taisi olla liian suuret painot vipunostoissa (n. kk takaperin), ja siitä lähtien tämä on vaivannut. Kyllä vituttaa kun ei voi treenata kunnolla.

Voltarenit ja kylmägeelit eivät ole juurikaan auttaneet, ja kortisonipiikki ei ole vaihtoehto.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Kenelläkään hyviä vinkkejä vittumaisen tenniskyynärpään hoitoon? Taisi olla liian suuret painot vipunostoissa (n. kk takaperin), ja siitä lähtien tämä on vaivannut. Kyllä vituttaa kun ei voi treenata kunnolla.

Voltarenit ja kylmägeelit eivät ole juurikaan auttaneet, ja kortisonipiikki ei ole vaihtoehto.
Itselläni moinen vaiva kesti aikoinaan puolisen vuotta. Jätin kaikki sellaiset liikkeet pois, jotka kipua aiheuttivat ja säännöllisesti laitoin kaiken maailman litkuja kyynärpään seudulle. Lopulta noin neljän kuukauden suhteellisen tuloksettoman hoidon jälkeen kävin urheiluhierojalla, joka hieroi käden ja selän jumit auki. Sanoi että minulla oli juuri tuon tenniskyynärpään puoleisen käden hauis ja hartia esim. aivan tukossa. Tuon hieronnan jälkeen vaiva alkoikin pikkuhiljaa helpottamaan ja pari kuukautta hieronnasta, niin vaiva oli kokonaan ohi.

Suosittelen siis, että käyt hierojalla avaamassa mahdolliset tukokset, minkä seurauksena kyynärpää on mahdollisesti alkanut oireilemaan. Kinesioteipit ovat olleet monella myös toimiva vaihtoehto ko. vaivan hoitoon.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itselläni moinen vaiva kesti aikoinaan puolisen vuotta. Jätin kaikki sellaiset liikkeet pois, jotka kipua aiheuttivat ja säännöllisesti laitoin kaiken maailman litkuja kyynärpään seudulle. Lopulta noin neljän kuukauden suhteellisen tuloksettoman hoidon jälkeen kävin urheiluhierojalla, joka hieroi käden ja selän jumit auki. Sanoi että minulla oli juuri tuon tenniskyynärpään puoleisen käden hauis ja hartia esim. aivan tukossa. Tuon hieronnan jälkeen vaiva alkoikin pikkuhiljaa helpottamaan ja pari kuukautta hieronnasta, niin vaiva oli kokonaan ohi.

Suosittelen siis, että käyt hierojalla avaamassa mahdolliset tukokset, minkä seurauksena kyynärpää on mahdollisesti alkanut oireilemaan. Kinesioteipit ovat olleet monella myös toimiva vaihtoehto ko. vaivan hoitoon.
Kävinkin jo viime viikolla hierojalla (jäsenkorjaajalla) ja se kyllä helpotti helvetisti verraten mitä se oli sitä ennen. Mullakin oli hauislihaksessa jumeja. Toipumisajat tuntuvat olevan aika pitkiä silti, kuten itsekin totesit. No täytyy malttaa treeneissä ja käydä uudelleen tuolla hierojalla. Kiitti!
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Saako desibeleillä enemmän kiloja ilmaan? Jos ei saa, niin miksi osa räyhää salilla kuin melonia tungettaisiin perseeseen? Ymmärrän toki, että kovan treenin viimeiset toistot jopa ihan tuntuvat, olen itsekin saanut otsasuonet pullolleen ja puuskutuksen päälle, mutta jotenkin ei ole ollut tarvetta huutaa silti.

En tiedä, mutta tätäkin ärsyttävämpää on joidenkin oman sukupuoleni edustajien tapa ähkiä ylikorostetusti, kuin huonossa aikuisviihde-elokuvassa. Aiheuttaa myötähäpeää ja häiritsee. Kuulostavatkohan ne yhtä nololta ja epäaidolta sängyssäkin?

TQoFE:n tapaan pitäisi itsekkin muokata hieman tuota ruokavaliota parempaan kuosiin ja pitäisi saada se +500kcal päivässä kulutukseen nähden, jotta sitä painoa tulisi. Nyt onkin se H- hetki, kun on syksy, niin voikin vähän bulkata.

Suoranaiselle bulkille en aio ryhtyä, mutta pidän huolen siitä, että nyt muutamaan kuukauteen en syö ainakaan liian vähän. Jos lihaksen mukana tulee vähän rasvaakin, niin sen saa helposti pois keväällä ennen rantakelejä :)

Noin muuten treeni kulkee ja fiilis on hyvä. Mukavaa, kun treenaamaan on ilo mennä.
 
Kenelläkään hyviä vinkkejä vittumaisen tenniskyynärpään hoitoon? Taisi olla liian suuret painot vipunostoissa (n. kk takaperin), ja siitä lähtien tämä on vaivannut. Kyllä vituttaa kun ei voi treenata kunnolla.

Voltarenit ja kylmägeelit eivät ole juurikaan auttaneet, ja kortisonipiikki ei ole vaihtoehto.

Itselläni on tenniskyynärpään naapurivaiva eli golf-kyynärpää. Paras hoito on toki lepo, mutta koska tuo krooninen vaiva, niin ei se ikinä ilman leikkausta parane. Jos on suuri tarve kipeätä kättä treenata, niin kortisoonipiikki tai kunnon tulehduskipulääke kuuri vie kyllä kovimmat kivut pois. Kannattaa käydä lääkärillä hakemassa diagnoosi ja saat kunnon lääkkeet, millä saat kyllä suurimmat kivut pois. Kannattaa myös pohtia kyynärtuen ostamista, jos siitä on hyötyä. Mutta kuten mainittua, niin eipä nuo rispaantuneet jänteet parane kuin leikkaamalla ja vaihtamalla.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans
En tiedä, mutta tätäkin ärsyttävämpää on joidenkin oman sukupuoleni edustajien tapa ähkiä ylikorostetusti, kuin huonossa aikuisviihde-elokuvassa. Aiheuttaa myötähäpeää ja häiritsee. Kuulostavatkohan ne yhtä nololta ja epäaidolta sängyssäkin?

Toi on kyl sellainen, että kun näkee/kuulee salilla, on aika vaikea yrittää pitää pokkaa ja tehdä sitä omaa sarjaa. Aiheuttaa ne miesten hirveät ähkimiset/karjumiset myötähäpeää, mutta naisten voihkinta on ihan omaa luokkaa.

Energian saannin tasapainottaminen on iso asia. Itse huomasin, että sai salitreeniin ihan uutta puhtia kun alkoi syömään välipalaa töiden jälkeen ennen treeniä. Banaani tai pähkinöitä hieman, niin alkoi puntti nousta paremmin ja saanu pari kiloa sillä karistettua.
 

Jeffrey

Jäsen
Energian saannin tasapainottaminen on iso asia. Itse huomasin, että sai salitreeniin ihan uutta puhtia kun alkoi syömään välipalaa töiden jälkeen ennen treeniä. Banaani tai pähkinöitä hieman, niin alkoi puntti nousta paremmin ja saanu pari kiloa sillä karistettua.

Hienoa kuulla, että homma kulkee! Ylipäänsä ravinnon saantia tulisia jakaa mahdollisimman tasaisesti. Periaatteessa alettaisiin olla aika optimeissa, mikäli pystyisi ruokailla noin kahden tunnin välein. Tietysti jos on tottunut ruokailemaan vain muutaman kerran päivässä, vaatii tämä aikamoista annoskokojen muutosta. Itse pyrin syömään lämpimän ruuan noin 2 tuntia ennen salitreeniä, ja puolisen tuntia ennen sitten välipalaproteiinia, hedelmää ja kahvia. Kesällä, kun kulutus oli valtava, söin mäkkärissä kaksi tuplajuustoa ja join ison kahvin ennen salille menoa. Valitettavasti nykyisessä elinympäristössäni ei oikein ole mahdollista tuota enää toteuttaa.
 

Scade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä itsekin kannatan tasapainoista syömistä päivän läpi. Säästää tuollakin sitten rahaa kun ei tarvitse kalliisiin ja kohtuu turhiin treenilatureihin tunkea rahaa, että pystyy treenin vetämään läpi. On se muutenkin parempi olo kun aineenvaihdunta käy tasaisilla kierroksilla koko päivän läpi ilman hirveitä ylä- ja alamäkiä. Itse tosin olen nyt välipalakokoja hieman pienentänyt ja lounasta ja päivällistä suurentanut kun tulot on taas vähän pienemmät ja pääsee kuitenkin nauttimaan kohtuu laadukkaasta ja edullisesta opiskeluruokalusta. Kokonaan en kuitenkaan jätä välipaloja pois.

Etten asiasta ihan täysin poikkeaisiniin todetaan, että nyt syksyllä on taas punttitreenit pyörähtäneet ihan mukavasti käyntiin. Kesällä tuli vähän himmailtua noiden kanssa kun käytännössä kaikki aika ja energia meni lajiharjoitteluun kestävyys ja tekniikka puolella. Kyllä huomaa, että kun tammikuusta ollaan tultu painossa parikymmentä kiloa alas (siirryin soudussa avoimesta luokasta kevyeen luokkaan) ja kesällä oli vielä taukoa punttitreenistä niin on kyllä paljon kadonnut voimista. Luotan kuitenkin siihen, että kohtuu nopeasti palaa voimatasot tässä syksyn aikana. Jos ei nyt ihan entiselleen niin ainakin sinne tuntumaan. Saa nähdä kuinka paljon vaikuttaa se, ettei voi päästää painoa enää pahemmin nousemaan.
 

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Flyers
Minunkin saliltani löytyy yksi tuollainen edellä mainittu huutaja. Möykkä on uskomaton, kun kaveri alkaa vaikkapa tehdä maastavetoa sellaisilla painoilla, ettei ääntäkään vielä pitäisi lähteä. Muutenkin tyyppi on jatkuvasti äänessä, höpisten kaikkea alkaen kehuskelulla sillä kuinka pillua on saatu jatkuen aina uusien "hyvien" Loopilla soivien pop-hittien arvosteluun. Samalla kaveri muistaa myös antaa aloittelija-kavereilleen hyviä neuvoja, olisiko viimeksi neuvonut välttämään syömistä, ettei fläsää pääse kertymään vahingossakaan. Nyt tyyppi on myös keksinyt tuoda oman boomboxinsa puntille, ja luukuttaa sitäkin niin kovaa, että kuulee oman huutonsa yli. Mielestäni nuo nyt rikkovat kaikkia salietikettejä, mutta sitä se teettää kun valvontaa tuolla ei ole.

Onneksi noita ähiseviä fitness-mimmejä ei ole vielä ainuttakaan näkynyt (TQoFE saa kyllä tulla vaikka vähän ähisemäänkin jos eksyy kulmille).
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyselisin pientä vinkkiä.

Olen tässä nyt kuukauden verran pudotellut painoa (n. 3.5 kg) lähtenyt ja reilusti vielä on pudotettavaa, eli massakausi on ikäänkuin hoidossa. Tavoitteenani on ollut treenata kamppailulajeja pari kertaa viikossa ja siihen päälle kerta joko cross-trainingia tai kahvakuulaa.

Koska teen kolmivuorotyötä, niin tuntien osuminen vuorojen puitteissa ei pitkällä tähtäimellä ole mahdollista, niin ajattelin korvata puuttuvat kerrat salitreenillä, kun kerran duunin puolesta edullinen ja ilmeisesti hyvänlaatuinen sali löytyy.

Kyselisinkin siis, minkälainen n. tunnin mittainen setti kannattaisi vetää näinä päivinä, siten että koko kroppa saisi kyytiä, eikä todellakaan haittaa jos läski muuttuisi ihan oikeaksi lihakseksi. Kyykky ja penkki lienee selvät ja uskoisin, että 6-7 liikettä kaikenkaikkiaan riittää, mutta mitkä muut ja minkälaisilla toistoilla (ja painoilla) kannattaa lähteä liikkeelle?
 

Jeffrey

Jäsen
Kyselisinkin siis, minkälainen n. tunnin mittainen setti kannattaisi vetää näinä päivinä, siten että koko kroppa saisi kyytiä, eikä todellakaan haittaa jos läski muuttuisi ihan oikeaksi lihakseksi. Kyykky ja penkki lienee selvät ja uskoisin, että 6-7 liikettä kaikenkaikkiaan riittää, mutta mitkä muut ja minkälaisilla toistoilla (ja painoilla) kannattaa lähteä liikkeelle?

Toivottavasti Jatkoajasta löytyisi joku sinun kanssasi samassa tilanteessa ollut/oleva henkilö, osaisi varmasti anta todella päteviä vinkkejä. Itse olen ajautunut aikanani salille täysin toisesta suunnasta tulleen inputin johdosta, eli nimenomaan nostamaan painoa. Kirjoitellaan nyt kuitenkin omia ajatuksia, kun ei tässä unikaan tule.

Treenijaoista kannattaa käydä lukaisemassa yhdet hyvät mielipiteet täältä: http://lihastohtori.wordpress.com/2012/10/01/treenijako-tikka/

Tosiaan kuitenkin jos yksijakoisella lähdetään liikkeelle, niin isoilla liikkeillä lähtisin tekemään. Ja kuten linkittämässäni artikkelissa todetaan, myös yksijakoisella ohjelmalla olisi hyvä olla kaksi hieman erilaista treeniä.

En tiedä, mikä on historiasi painojen kanssa, mutta pidäthän huolen siitä, että opettelet liikkeet ensin kuntoon, ja sitten vasta lisäilet painoja. Toistomäärinä pitäisin sinulle optimaalisena 8-12 toistoa per sarja. Kuitenkin siten, että toistomäärä olisi vähintään yli 5 sarjaa kohden, pääpainon ollessa tuolla 8-12. Tämä tukee tavoitteitasi parhaiten, ja nykyään noita toistomääriä pidetään yleisestikin optimaalisena. Lihaskehitys on huipussaan kun sarjan kesto on noin 40 sekuntia. Ei saisi mennä hirveästi yli tuon, eikä hirveästi alle, mutta mielummin vähän yli. Tuo 40 sekunnin sarja, tuottaa lihaskasvuun optimimäärän laktaattia, lyhyempi sarja hieman liian vähän, ja pidempi jo liikaa, ja liikunta muuttuu enemmän aerobiseksi, eikä enää voimaharjoitteluksi.

Heitän tähän alle nyt kaksi ehdotusta siitä, mitä nuo harjoituksesi voisi sisältää, ja joiden avulla voit ideoida omaa treeniäsi. Muista kuitenkin harjoittelun pääponttina se, että sinä itse tunnet kehosi parhaiten, ja oppimisjakson jälkeen osaat muodostaa itsellesi sopivan treeniohjelman.

Treeni 1:

Takakyykky 4*5-12
Leuanveto vastaotteella 4* 5-12
Kulmasoutu 4*5-12
Penkkipunnerrus 4*5-12
Pystypunnerrus 4*5-12

Treeni 2:

Etukyykky 4*5-12
Leuanveto myötäotteella 4*5-12
Maastaveto 4*5-12
Vinopenkkipunnerrus 4*5-12
Pystypunnerrus

Leuanveto on todella hyvä ja monipuolinen liike. Ymmärrän kuitenkin mikäli homma ei suju, mutta yritä edes, siitä ne rimpuilemalla vain lähte leuat tulemaan. Mikäli ei kuitenkaan ota sujuakseen, niin voit alkuun korvata leuanvedot ylätaljalla. Muista kuitenkin se, että ylätalja ei ole verrannollinen leuanvedon kanssa, vaan se olisi vain yksi väliaskelma.

Kaikissa punnerrusliikkeissä taasen on hyvä muistaa se, että voit hieman varioida treeniä tekemällä treenin joko tangolla tai käsipainoilla. Itse ehkä suosisin rintaliikkeissä tankoa, mutta sitten taas pystypunnerrusta ehkä mielummin käsipainoilla, mutta molemmat kyllä sopii. Pystypunnerrus tangolla on vain melko raskas liike olkapäille, ja saattaa kipeyttää niitä. Pidä tässä erityinen huoli siitä, että painot ovat riittävän maltilliset.
 

adetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Ryan Miller, HPK
Jeffreylta tuli sen verran tyhjentävä vastaus, että noin sitä olisi kyllä hyvä lähteä rullaamaan. Yksi ihan yksinkertainen ohjelma on lähes kaikille tuttu Golden six. Kyykky, penkki, leaunveto, pystypunnerrus, hauis tangolla ja vatsat. Aikaa kuluu n. Tunti. Tosin itse suosittelen maastavetoa, koska on erittäin kokonaisvaltainen liike. Kyllä noita liikkeitä kun vähän pyörittelee, tulee kaikki lihakset ohjelman aikana ja mikä tuntuu hyvältä niin itsekkin pystyy vähän miettimään. Ne isoimmat liikkeet toki aina ensimmäisenä.

Olkapää liikkeissä ja varsinkin pystypunnerruksessa pitää ottaa huomioon liikerata. Mitä alemmas tuo tankoa, niin sitä enemmin rasittuu olkapäät. Se voi tuntua oikealta ja siltä, että tällä tämä ainakin tuntuu. Mutta se voi aiheuttaa vakavia vammoja. Itse vein pitkän aikaa tangon tai tämän laitteen kahvat millä teen, jopa rintaankin asti. Se riittää, että ainakaan kaulan alapuolelle ei kannata tuota liikettä viedä. Voi huoletta sitten isommilla painoilla tehdä.
 

Scade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hyviä vinkkejä yllä. Keskittyisin tosiaan itse tekemään yksijakoisella ohjelmalla painotaen raskaita perusliikkeitä, joilla saa isoimman aineenvaihdunnallisen vasteen. Toistomääristä olen ehkä hieman eri mieltä. Jos punttitreeni ei ole ennestään hirveän tuttua lähtisin ainakin isoissa liikkeelle pienemmistä toistomääristä. Esim. 3x5 sarjoista. Tällöin oman kokemukseni mukaan tekniikka pysyy paremmin kasassa (olettaen, että painoa ei liikkeisiin laiteta liikaa) ja oikean liiketekniikan oppiminen helpottuu. Pienemmissä liikkeissä voi sitten hyvin hinkata vähän suuremmilla toistomäärillä. Täälläkin mainostettu "Starting Strength" -ohjelma voisi olla hyvä paikka aloittaa treeni.

Noin yleisesti kun viikon kokonaiskuormitustasi katsoin niin kannattaa kyllä kuunnella tarkkaan omaa kroppaa. Pari kamppailulajitreeniä (oletettavasti intensiteetiltään kovia), kahvakuula/cross-training myös kova intensiteettistä ja päälle vielä voimaharjoittelua pari kertaa viikossa. Eli joku 5-6 kohtuu huolella kehoa kuormittavaa treeniä. Itse suosittelisin myös matalaintensiteettistä ja palauttavaa harjoittelua. Tietenkin omat aikaresurssit tulevat vastaan, mutta ei tuotakaan osa-aluetta kannata täysin laiminlyödä.
 

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Tuossa jo tulikin paljon hyviä vinkkejä fat of the landille. Itse varioisin mukaan myös rinnallevedon ja tempauksen, vituttaa toki suunnattoasti lähteä aina tekemään, mutta ovat erittäin kokonaisvaltaisia liikkeitä, sitten vielä keskivartalo (erilaiset liikkeet vatsoille, selälle ja kyljille) tuohon päälle, niin avot. Ja tosiaan, ohjelmaa kannattaa vaihtaa välillä, menettää parhaan tehon ja kyllähän se nyt laittaa korvien välinkin jumiin jos sitä samaa ohjelmaa jauhaa kerrasta toiseen.
 

Scade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuossa jo tulikin paljon hyviä vinkkejä fat of the landille. Itse varioisin mukaan myös rinnallevedon ja tempauksen, vituttaa toki suunnattoasti lähteä aina tekemään, mutta ovat erittäin kokonaisvaltaisia liikkeitä, sitten vielä keskivartalo (erilaiset liikkeet vatsoille, selälle ja kyljille) tuohon päälle, niin avot. Ja tosiaan, ohjelmaa kannattaa vaihtaa välillä, menettää parhaan tehon ja kyllähän se nyt laittaa korvien välinkin jumiin jos sitä samaa ohjelmaa jauhaa kerrasta toiseen.
Rinnalleveto ja tempaus ovat toki aivan kuningasliikkeitä oikein tehtynä. Kuitenkin noin 99% näistä suorituksista saleilla on aivan järkyttävää paskaa. No tempauksessa ehkä vähän paremmat prosentit kun sitä kovin harvoin lähdetään edes yrittämään ilman jonkinlaista kokemusta painonnostosta. Itse en suosittelisi liikettä aloittelijalle ollenkaan. Ainakin maastavedossa on hyvä olla tietyt pohjat ennen kuin lähdetään rinnallevetoa tekemään. Jossain taisi 150kg maastavedossa olla ohjeellisena rajana ennen rinnallevedon tekoa. 2x oma paino voisi olla myös ihan passeli neuvo.

Vähän kokeneemmillekin oikeastaan suosittelisin vain valmentajan/jonkun osaavan opastuksen kera.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Vähän kokeneemmillekin oikeastaan suosittelisin vain valmentajan/jonkun osaavan opastuksen kera.

Olen ihan samaa mieltä. Fat of the land on ilmeisesti vielä hyvinkin aloittelija, joka voi saada todella ikävää jälkeä aikaan tempauksessa. Voimatasoista puhumattakaan, jo vartalon hallinnan pitää olla paljon parempaa kuin mitä laihduttajalla ainakaan oletusarvoisesti on.

Golden six tai muu, simppeli yksijakoinen oli oikein hyvä idea. Kun kokemus kasvaa, liikkeitä voi jonkin verran varioida. Ja perus istumaannousuihin saa vaihtelua vaikka heti voimapyörällä (kunhan varoo tekemästä olkapäillä) tai jalkojen nostolla dippitelineessä.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
http://metallisydan.fitfashion.fi/


Itse olen tykästynyt Metallisydämen blogiin ja sieltä saamiini vinkkeihin. Kohdennetut treenit tosiaan toimii ja saa melkoisen riemukkaan olon seuraavaksi päiväksi. Painoista tuolla ei puhuta, mutta viitteitä saa tekemällä. Varsinkin tuo rajumpi jalkatreeni teki kävelemisen seuraavina kahtena päivänä tuskaiseksi. Kandee kokeilla
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiitoksia vastauksista. Tarkennan vielä sen verran, että etsin settiä joka siis korvaisi tarvittaessa kamppailulajin, crosstrainingin tai kahvakuulan. Eli treenikertoja tulee yhteensä se n. 3 kertaa/viikko. Eli sellainen setti, joka olisi mahdollisimman kokonaisvaltainen. En nyt terminologiasta tiedä, mutta siis yksijakoinen ohjelma. Saa olla puolestani yksitoikkoinenkin alkuun.

Eli siis jos se on tuollainen satunnainen setti, niin mitä sen kannattaisi pitää sisällään? Leuoista sen verran, että niitä en saa ensimmäistäkään. Eli mielummin taljalla sitten.

Sellainen ajatus olisi, että setissä voisi olla esim:
Kyykky
Taljasoutu
Ylätalja eteen
Vatsa
Selkä
Penkki
"Jotain käsille"

Oisko järkeä? Ja minkälaisilla sarjoilla?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös