Presidentinvaalit 2012: miten äänestit ykköskierroksella?

  • 27 122
  • 191

Mille ehdokkaalle annoit uurnilla äänesi presidentinvaalien 2012 ykköskierroksella?

  • Jätin tyhjän tai hylättävän lapun

    Ääniä: 14 2,8%
  • Haavisto, Pekka (Vihreät)

    Ääniä: 154 31,0%
  • Soini, Timo (PS)

    Ääniä: 53 10,7%
  • Väyrynen, Paavo (Kesk.)

    Ääniä: 73 14,7%
  • Lipponen, Paavo (SDP)

    Ääniä: 9 1,8%
  • Niinistö, Sauli (Kok.)

    Ääniä: 145 29,2%
  • Essayah, Sari (KD)

    Ääniä: 6 1,2%
  • Biaudet, Eva (SFP/RKP)

    Ääniä: 1 0,2%
  • Arhinmäki, Paavo (Vas.)

    Ääniä: 41 8,3%

  • Äänestäjiä
    496

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
Äänestin sitä, jonka koen olevan rehellinen. Sitä, joka ei petä vaalilupauksiaan. Sitä, joka on täydellinen edustamaan. Sitä, joka ei ole ylittänyt eläkeikää. Sitä, joka on hyvä ihminen. Sitä, joka oikeasti välittää asioista. Sitä, joka aikoo oikeasti muuttaa asioita. Tämän ehdokas oli: ei kukaan. Kukaan ei täyttänyt vaativia kriteereitäni. Ehdokkaat ovat kaikki tekopyhiä riistäjiä. Haistakaa vittu ehdokkaat. Tämä on siis pelkkä mielipide.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Itse asiassa nuoremman poikani toinen nimi on Paavo.

Juu, kyllä se ennakkoon äänestäminen on sellaista keekoilua. Ihan sama kuin jos ruiskuttelisi housuunsa kun partneri vasta riisuu rintsikoita.

Mä olin niin hätäinen, että partnerilla oli vielä toppatakki päällä, kun pääsin jo ruiskuttelemaan. Vuorotyön takia äänestin ennakkoon.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Juu, kyllä se ennakkoon äänestäminen on sellaista keekoilua. Ihan sama kuin jos ruiskuttelisi housuunsa kun partneri vasta riisuu rintsikoita.

Minä en tykkää vaalipäivänä äänestämisestä kun se tunnelma siellä äänestyspaikalla on kuin hautajaisiin menisi. Ja muutenkin minulle sopii sellainen että voin käydä heittämässä sen äänen silloin kuin minulle parhaiten käy, eikä tarvitse olla juuri tiettynä päivänä uurnilla.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Minä en tykkää vaalipäivänä äänestämisestä kun se tunnelma siellä äänestyspaikalla on kuin hautajaisiin menisi. Ja muutenkin minulle sopii sellainen että voin käydä heittämässä sen äänen silloin kuin minulle parhaiten käy, eikä tarvitse olla juuri tiettynä päivänä uurnilla.
Minulle se tunnelma on just se juttu! Sen takia sinne on mentävä; se on jotain mikä vie muistot lapsuuteen, kun olin mukana vanhempien äänestäessä. Rauhallinen, kiireetön, hyvin virallinen ja jäykkä tunnelma. Ei silloin voi olla mitään spedenspeli- tai karnevaalimeininkiä, kun presidenttiä valitaan, vaan harras ja korrekti atmosfääri.

Ja sekin oli ennen hienoa, kun ihmiset ei todellakaan heittäneet ääniä silloin kun se heille sattuu käymään, vaan Valtio sanoi milloin äänestys on. Ääni annettiin silloin, kävi tai ei. Muut menot siirrettiin; vaalit olivat tärkeä asia.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minä en ole koskaan käynyt äänestämässä varsinaisena vaalipäivänä. Olen aina äänestänyt ennakkoon. Niin myös tälläkin kertaa.

Syy siihen on se, että silloin sunnuntaina voi olla niin huono sää / ilma / keli, että ei viitsi lähteä kotiovesta ulos. Ennakkopäiviä on sen verran monta että kyllä niiden aikana ehtii hyvän sään aikana käydä.

Ja ketjun aiheeseen; äänestin heteromiestä jonka nimi ei ole Paavo.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ja sekin oli ennen hienoa, kun ihmiset ei todellakaan heittäneet ääniä silloin kun se heille sattuu käymään, vaan Valtio sanoi milloin äänestys on. Ääni annettiin silloin, kävi tai ei. Muut menot siirrettiin; vaalit olivat tärkeä asia.

Jos nyt pilkuntarkkoja ollaan niin kyllähän tämä "Valtio" sanoo nytkin milloin saa käydä äänensä antamassa, ja nämä ennakkoäänestyspäivät kuuluvat näiden päivien joukkoon. Toki ne helpottavat äänestämistä ja tekevät mahdolliseksi sen, että voidaan käydä äänestämässä vapaammin ja sijoittaa se äänestämässä käyminen omien menojen mukaisesti. Mutta nyt on nyt ja ennen oli ennen, ennen ei eletty 24/7 mihin suuntaan Suomi on vahvasti meneillään vaan ennen poltettiin pärettä hirren raossa ja hipsuteltiin tuohivirsuissa pitkin tuvanlattiaa.

Niin ja äänestin ennakkoon, ja pidän, vastaväitteistä huolimatta, ennakkoäänestysmahdollisuutta loistavana ratkaisuna. Vielä kun tuotaisi rinnalle nettiäänestys niin mikäs sen parempi!

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tekstareilla kans! Ja Seiskan välissä vois olla kuponkeja joilla äänestää!
Ja tekstareilla rajaton määrä äänestyskertoja, kuitenkin siten että vain viimeisin jää voimaan. Tällä tavoin voisi muuttaa mieltään vaalihuoneistojen sulkeutumiseen vaikka kuinka monta kertaa tahansa. Reaaliaikainen äänestystulos olisi koko ajan esillä. Mitään mielipidekyselyjä ei tarvittaisi, vaan kaikki tietäisivät täsmälleen missä mennään. Sitten kutsutaan ehdokkaat kukin vuorollaan napakymppitonniin ja kokkiohjelmaan. Siitä on sitten kiva katsoa, kuinka äänestystilanne kehittyy kun ehdokkaan kastike palaa pohjaan ja pääsee v-sana.

Tekstarista saisi maksaa vaikka vitosen per laaki. Äänestäjä saa itse valita minkä vilunkia pelaavan euromaan velkatakuisiin summan haluaa osoittaa.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Sitten kutsutaan ehdokkaat kukin vuorollaan napakymppitonniin ja kokkiohjelmaan. Siitä on sitten kiva katsoa, kuinka äänestystilanne kehittyy kun ehdokkaan kastike palaa pohjaan ja pääsee v-sana.
Ja Speden spelit pitää kaivaa haudasta. Puotilalle vaikka ruutuhousut jalkaan ja tekokalju, ja hokemaan voi rähmää kun ehdokas ei millään saa hiustenkuivaajalla pingispalloa reiästä läpi.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Minä en tykkää vaalipäivänä äänestämisestä kun se tunnelma siellä äänestyspaikalla on kuin hautajaisiin menisi. Ja muutenkin minulle sopii sellainen että voin käydä heittämässä sen äänen silloin kuin minulle parhaiten käy, eikä tarvitse olla juuri tiettynä päivänä uurnilla.

En tiedä tunnelmasta, mutta ennakkoäänestys sopii itselleni parhaiten siksi, että voin valita koska äänestän ja missä äänestän (tietyissä parametreissa tietystikin). Varsinaisena vaalipäivänä kun pitää mennä juuri siihen tiettyyn lapussa osoitettuun äänestyspaikkaan, muut paikat eivät kelpaa. Olen nykyisellä asuinalueellani asunut vajat kuutisen vuotta, enkä ole ikinä käynytkään siinä paikassa, jossa varsinainen äänestyspaikka on. En varmaan edes löytäisi sitä. Eräs ala-aste se täällä lähistöllä on.

En halua myöskään ottaa riskiä, että minulle tulisi vaalipäivänä joku force majeure -este. Viime vuonna tähän samaan aikaan makoilin TYKSin sydänosastolla, jonne päädyin muutaman tunnin varoitusajalla sydänlihastulehduksen ja sen aiheuttaman sydämen vajaatoiminnan takia. Eipä sieltä tippaletkujen ja anturien keskeltä olisi raahauduttu kirjaimellisesti henkensä kaupalla äänestämään, jos silloin olisi ollut äänestyspäivä.

Siksi äänestän ja äänestin ennakkoon. Menipä ääni Soinille ainakin perille, kuten aikaisemmissakin presidentinvaaleissa. Eduskuntavaaleissa ilkeät punavihreät kertoivat ennen vaaleja, että Soinia ei saa äänestää kuin Uudellamaalla, ja sen takia perussuomalaiset eivät tule ehdokkaita saamaan montakaan läpi. Äänestin sitten nuorta koulutettua naista eli Maria Lohelaa, joka meni Turusta läpi vaikka ei ollutkaan Soini eikä ehdolla Uudellamaalla. Mystistä, perin mystistä. Mutta onneksi nyt siis sai äänestää Soinia Uudeltamaalta.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ja Speden spelit pitää kaivaa haudasta. Puotilalle vaikka ruutuhousut jalkaan ja tekokalju, ja hokemaan voi rähmää kun ehdokas ei millään saa hiustenkuivaajalla pingispalloa reiästä läpi.

Kannatan tätä ehdotusta lämpimästi. Tosin laajennettakoon Speden Spelit vaalien ulkopuolellekin. Spede takaisin, vaikka kloonattuna! Nero miehekseen - kirjaimellisesti, jos laskee Pasasen rekisteröimät lukuisat patentit.

Kyllä Speden ohjelmat peittoavat koska tahansa nykyisen tosi-teevee -paskan, jossa riemuidiootit häpäisevät itseään ja nöyryyttävät toisiaan. Spede olisi kelvannut presidentiksikin monta nykyistä ehdokasta paremmin. Ainakin Biaudet kelpaisi lähinnä naisen logiikka -sketseihin.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Spede takaisin, vaikka kloonattuna! Nero miehekseen - kirjaimellisesti, jos laskee Pasasen rekisteröimät lukuisat patentit.
Mulla oli tuolla yliopistolla historia sivuaineena, ja piti tehdä sellainen pienimuotoinen tutkielma (~10 sivua) jostakin suomalaisesta historiaan vaikuttaneesta henkilöstä. No, valitsin kulttuurihistorian puolelta Pertti Pasasen, ja siinä tuli luettua Speden elämäkerta ja paljon muutakin miehestä kirjoitettua. Perehdyttyä herran tuotantoon. Pronomini-rockinkin opettelin soittamaan.

Hieno mies. Kuopiolaiseksi.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Speden elämäkerta
Varsin mukaansa tempaava teos noin sivumennen sanottuna, jos tällä viitataan Tommi Aition kirjoittamaan elämäkertaan. Ostin kirjan joskus faijalle isänpäivälahjaksi, ja sain sen perintönä takaisin kun ukosta aika jätti. Liekö taatto vanhoilla päivillään jaksanut teosta edes loppuun asti kahlata, sen verran priimassa kunnossa kirja palautui.

Oli melkoisen luova valopää tämä Pasanen. Niin tarkasti yksityisyyttään varjelevaksi eristäytyjäksi harvinaisen hyvin ihmisiä käsittelevä tyyppi ja monilahjainen organisaattori. Juuri noilla eväillä olisi hieman toisenlaisilla ambitioilla tehty mittava ura politiikassa, ehkä jopa tasavallan korkeimmassa virassa. Spedellä oli taito puhutella jengiä.

Nyt kun presidentin valtaoikeudet on supistettu lähelle symbolista tasoa pois lukien ulkopolitiikka ja puolustusvoimien ainakin rauhanaikainen ylipäällikkyys, niin tehtävään voisi avarakatseisesti hakea ns. hyviä tyyppejä politiikan reunamailta tai jopa ulkopuolelta. Ajan merkkejä kun seuraa, niin en ihmettelisi jos parin-kolmen seuraavan vaalin puitteissa presidenttiehdokkaina nähdään aiemmasta profiilista poikkeavia hahmoja.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Nyt kun presidentin valtaoikeudet on supistettu lähelle symbolista tasoa pois lukien ulkopolitiikka ja puolustusvoimien ainakin rauhanaikainen ylipäällikkyys, niin tehtävään voisi avarakatseisesti hakea ns. hyviä tyyppejä politiikan reunamailta tai jopa ulkopuolelta. Ajan merkkejä kun seuraa, niin en ihmettelisi jos parin-kolmen seuraavan vaalin puitteissa presidenttiehdokkaina nähdään aiemmasta profiilista poikkeavia hahmoja.

Tosiaan. Ei se haitaksi olisi saada aidon karismaattinen, ammattitaitoinen ja kiinnostava esiintyjä presidentiksi. Näyttelijänlahjoista ei olisi haittaa, sillä nytkin ehdokkaat näyttelevät olevansa kiinnostuneita "koko kansan asioista" ja vetävät omaa rooliaan vaalitenteissä. Ja pärjäsihän Yhdysvalloissakin Ronald Reagan ihan mukavasti ulkopoliittisesti (vaikka sisäpolitiikka menikin melko vituiksi, kuten republikaaneilla aina). Reagan ei yksin "voittanut kylmää sotaa", mutta olihan hänellä oma osuutensa kommunismin kauhujen kukistamisessa ja Neuvostoliiton luhistumisessa sen jälkeen kun kilpavarustelun panoksia korotettiin ja neukkujen talous luhistui omaan mahdottomuuteensa. Ei huonosti entiseltä b-leffojen näyttelijältä.

Mitä Spedeen tulee, niin häneltä olisi puolustusvoimain rauhanaikainen ylipäällikkyyskin sujunut varmaan luontevammin kuin monelta nykyiseltä ehdokkaalta (tai nykyiseltä presidentiltä). Pasanenhan oli RUKin käynyt, tarkkaan ottaen ilmatorjuntavänrikki. Ei sitä toki sotaa vänskän arvolla johdeta, mutta ainakin pohjatiedot ja lähtökohdat puolustusvoimien toimintaan olisivat olleet paremmalla tolalla kuin monissa muissa tapauksissa.

Spede olisi varmaan saanut tälläkin foorumilla kannatusta jos olisi ollut ehdolla ja elossa, olihan Spede nuorena jääkiekkomiehiä, ja sai Spede-lempinimensäkin jääkiekkokaukaloista.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Tosiaan. Ei se haitaksi olisi saada aidon karismaattinen, ammattitaitoinen ja kiinnostava esiintyjä presidentiksi. Näyttelijänlahjoista ei olisi haittaa, sillä nytkin ehdokkaat näyttelevät olevansa kiinnostuneita "koko kansan asioista" ja vetävät omaa rooliaan vaalitenteissä. Ja pärjäsihän Yhdysvalloissakin Ronald Reagan ihan mukavasti ulkopoliittisesti (vaikka sisäpolitiikka menikin melko vituiksi, kuten republikaaneilla aina).
No, samalla kaavalla jos ajatellaan, että b-luokan yhden ilmeen näyttelijä Reagan oli USA:n presidentti, niin rohkenen ehdottaa Suomen presidentiksi Aake Kallialaa.
 

Rosoh

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Leijonat, Mikko Rantanen, Colorado
itsellä painaa vaakakupissa se että voin antaa oman valtakirjani ehdokkaalle jonka tekemisistä on kokemusta jo pitkältä ajalta (ei pelkkä nouseva trendi), jonka saavutukset on mitattu myös vaikeissa asioissa, ehdokkaan mielipiteet ovat olleet suht.koht muuttumattomia, päätökset on tehty kokonaisuuden kannalta pragmaattisesti ilman miettimistä ketä miellyttää ja teot puhuvat puolestaan.

Näiden pohjalta voi luottaa siihen että "sitä saa mitä tilaa" myös seuraavat kuusi vuotta.


Sauli Niinistö
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ehkä tämä oli yksi esimerkki siitä, kuinka helposti palstakirjoittelu lipsahtaa kevyen "olohuone-keskustelun" puolelle ja siitä revitään vihapuhe-jargonia, vaikka sinäkään et todellisuudessa ollut lähdössä eri tavalla äänestäviä muiluttamaan.

Nyt äkkiä vain ilmiantamaan tämäkin ketju Eva Biaudetille, joka voi huomenissa palata taas väärin perustein saatuun vähemmistövaltuutetun palkintovirkaansa ja ryhtyä vainoamaan netin vihapuhujia!

Kutakuinkin tällä tavalla muuten niitä "vihapuhe"-kohuja saadaan aikaan, eli nyhjäistään tyhjästä joku puoliksi leikillään kirjoitettu liioitteleva nettikommentti ja tulkitaan sitä sitten haudanvakavasti. Kyllä ne nyt ovat lähdössä muiluttamaan, tämä on rasismia, väkivallalla uhkaamista ja osoitus suomalaisen kansanluonteen perimmäisestä pahuudesta. Tämmöisiä tapauksia varten on tosiaan oma kallispalkkainen virkamiehensäkin, eli äitiydellään kaikkivoivan pätevyyden hankkinut rouva Biaudet, köyhän vähemmistökansanosan sorrettu esitaistelija vailla etuoikeuksia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös