PlayStation 5

  • 171 626
  • 823

Draco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mistä ohjain oli ostettu? Ainakin Gigantissa ohjaimen takuu on 2 vuotta. En ole katsonut miten muualla kun oma konsoli ja ohjaimet on tuolta.

Omista ohjaimista toisesta hajosi vasen tatti jollain tapaa ja oli jotain 1,5-2 vuotta vanha ja vein sen Giganttiin. Myyjä tai mikä lie työntekijä sitä kävi vähän tutkimassa ja antoi sitten uuden hyllystä tilalle. Olin kyllä tyytyväinen kun ajattelin ettei heti saisi uutta ohjainta mukaan.
Prisma. Se koko helahoidon takuu tuntuu olevan siellä 1 vuosi ja tuo oli ohjain joku oli koneen mukana. Yllättää kyllä että itse konsolinkin takuu olisi 1 vuosi. Mutta niin se tässä on.


Varsinainen takuu lappu ei nyt näy mulla, kun siellä uudistetaan jotain järjestelmiä, että voisi kai sen kysyä että oliko se silloinkin vajaa 2 vuotta sitten 1 vuosi.
 

ipaz

Jäsen
Prisma. Se koko helahoidon takuu tuntuu olevan siellä 1 vuosi ja tuo oli ohjain joku oli koneen mukana. Yllättää kyllä että itse konsolinkin takuu olisi 1 vuosi. Mutta niin se tässä on.


Varsinainen takuu lappu ei nyt näy mulla, kun siellä uudistetaan jotain järjestelmiä, että voisi kai sen kysyä että oliko se silloinkin vajaa 2 vuotta sitten 1 vuosi.
Niin Sony siis myöntää laitteille yhden vuoden takuun, mutta EU:n kuluttajansuojalainsäädäntö määrää ettei kuluttajalle saa tulla kuluja ensimmäisen kahden vuoden aikana valmistajasta johtuvien virheiden korjaamisesesta. Eli takuu on siis 24kk ostit laitteen mistä tahansa. Joissakin tapauksissa ohjain voidaan tosin laskea "kuluvaksi osaksi" ja silloin myyjä ei välttämättä vastuuta viasta itselleen ota. Konsolin kohdalla tuo kaksi vuotta toimii aina.
 

RaumTiger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Kolla/Rauma Tigers, New York Rangers
Tuli nyt sitten vihdoin ja viimein hankittua PS5 ja tässä koko päivän asennellut pelejä ja tehnyt muita säätöjä kunnes huomaan että tuota noin niin... Tila alkaa olla pikkuhiljaa loppu kun tuossa myöhemmin olis tarkotuksena ostaa (alennuksesta) tiettyjä pelejä ja aikamoinen pelko persiissä että tila ei tule riittämään...

Joten kysymykseni kuuluukin että mitäs palikkaa sitä arvon jatkislaiset suosittelis hankkimaan että saisin tota tilaa hieman runsaammin käyttöön? En kylve rahassa joten mitään kovinkaan kallista ei ole varaa ostaa (mulla ei mitään tietoa hinnoista) ja laadustakin uskallan hiukan tinkiä ja mielellään sitä tilaa voisi olla sen 2-4Tb väliltä niin varmasti ainakin riittäisi koska nyt ei kaikki pelit mahdu millään.

PS4 aikana käytössä oli tilaa noin 1,5Tb verran ja paljosta ei ollut kiinni että sekin olisi loppunut kesken joten 2Tb voi olla hieman liian vähän. En kuitenkaan pelejä hamstraa turhaan viemästä tilaa mutta niitä nyt on sattunut kertymään mitä ei ole vielä päässyt kokeilemaan.

Ehdottaa saa vaikka millasta palikkaa mutta jos/kun niitä alkaa ilmestymään niin sitten alkaa vähän selkenemään ne hinnatkin mulle kun ei tosiaan mitään tietoa ole että millasta palikkaa PS5 vaatii.
 

janne1994

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Ehdottaa saa vaikka millasta palikkaa mutta jos/kun niitä alkaa ilmestymään niin sitten alkaa vähän selkenemään ne hinnatkin mulle kun ei tosiaan mitään tietoa ole että millasta palikkaa PS5 vaatii.
Kingston fury Renegade on ainakin yksi nopeimmasta päästä. Jäähdytyslevy sisäänrakennettuna eli sitä ei tarvi erikseen hommailla. Kaksi terainen irtoaa noin 170 eurolla
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Tuli nyt sitten vihdoin ja viimein hankittua PS5 ja tässä koko päivän asennellut pelejä ja tehnyt muita säätöjä kunnes huomaan että tuota noin niin... Tila alkaa olla pikkuhiljaa loppu kun tuossa myöhemmin olis tarkotuksena ostaa (alennuksesta) tiettyjä pelejä ja aikamoinen pelko persiissä että tila ei tule riittämään...

Joten kysymykseni kuuluukin että mitäs palikkaa sitä arvon jatkislaiset suosittelis hankkimaan että saisin tota tilaa hieman runsaammin käyttöön? En kylve rahassa joten mitään kovinkaan kallista ei ole varaa ostaa (mulla ei mitään tietoa hinnoista) ja laadustakin uskallan hiukan tinkiä ja mielellään sitä tilaa voisi olla sen 2-4Tb väliltä niin varmasti ainakin riittäisi koska nyt ei kaikki pelit mahdu millään.

PS4 aikana käytössä oli tilaa noin 1,5Tb verran ja paljosta ei ollut kiinni että sekin olisi loppunut kesken joten 2Tb voi olla hieman liian vähän. En kuitenkaan pelejä hamstraa turhaan viemästä tilaa mutta niitä nyt on sattunut kertymään mitä ei ole vielä päässyt kokeilemaan.

Ehdottaa saa vaikka millasta palikkaa mutta jos/kun niitä alkaa ilmestymään niin sitten alkaa vähän selkenemään ne hinnatkin mulle kun ei tosiaan mitään tietoa ole että millasta palikkaa PS5 vaatii.
Laitoin konsoliini viime talvena Corsairin teran kokoisen muistipalikan, jonka tilasin Elisalta. Tällä hetkellä tuolla samaisella palikalla näyttäisi olevan hintaa n. sata euroa. 2-terainen irtoaa 180 eurolla ja 4-terainen kustantaakin sitten jo konsolin hinnan verran (500 €).

Omalla kohdalla tuo terainen lisämuisti on riittänyt vallan mainiosti. En tosin ole mikään HC-pelaaja ja kesällä pelaaminen on muutenkin aika vähäistä. Noita pelejähän voi siirrellä konsolin ja lisäpalikan muistien välillä todella nopeasti. Lisäksi Storesta ostettuja pelejä voi poistaa ja latailla uudelleen tarpeen mukaan. Kymmeniä pelejä siis on aika turhaa pitää samaan aikaan tilaa viemässä.

Alla vielä ohjeet muistipalikan asentamiseen. Minulta operaatio vei aikaa kymmenisen minuuttia.

 

L. Öysä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valioliiga
Taloutemme todennäköisesti tässä loppuvuoden aikana viimein hankinnassa uusi pleikkari. Ikähän tälläkin alkaa jo pikkuhiljaa karttumaan, joten onko tiedossa tuleeko lähiaikoina jotain upgradea rautaan? Ts. saako kohta katua jos jouluna paketista löytyy tämän hetkinen malli?
 

Pulakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Panthers
Taloutemme todennäköisesti tässä loppuvuoden aikana viimein hankinnassa uusi pleikkari. Ikähän tälläkin alkaa jo pikkuhiljaa karttumaan, joten onko tiedossa tuleeko lähiaikoina jotain upgradea rautaan? Ts. saako kohta katua jos jouluna paketista löytyy tämän hetkinen malli?
Jotakin huhua on liikkeellä että "slim" versio olis tulossa vielä vuonna 2023.

Linkki huhusivustolle PS5 Slim rumored release date, price, design and more
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Jotakin huhua on liikkeellä että "slim" versio olis tulossa vielä vuonna 2023.

Linkki huhusivustolle PS5 Slim rumored release date, price, design and more
Lisätään vielä sen verran, että jos huhut pitää paikkansa, niin ei se ratkaisevasti pienempi ole. Lähinnä halvempi valmistaa Sonyn kannalta. Että nyt kun on pleikkareita alennuksessa (ihan maailmanlaajuinen ilmiö, ei koske vain Suomea, varastojen tyhjennystä), niin yhtä soiva peli se sikäli on kuin tuleva rautaversio. Vaikka olisikin inauksen isompi.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eikö tuosta ole myös jotain huhua, että vuoden parin sisällä tulisi ns. Pro-versio, jossa hieman parempaa rautaa sisällä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Eikö tuosta ole myös jotain huhua, että vuoden parin sisällä tulisi ns. Pro-versio, jossa hieman parempaa rautaa sisällä.
Toki mahdollista, mutta toisaalta jos näin ajattelee niin sitten jos PS5 Pro tulee vaikka parin vuoden päästä, niin sitten ajattelee "no parin vuoden päästä tulee PS6" jne. Mikähän mahtaisi muutenkaan sitten olla tuon PS5:n ja PS5 Pron isoin käytännön ero, vissiin sulavampaa 4K-kuvaa ehkä tarjolla yms.

PS4:n ja PS4 Pron välillä oli aikoinaan ainakin se että Pro tuki 4K-resoluutiota ja muutenkin se taisi olla selvästi tehokkaampi mylly.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Toki mahdollista, mutta toisaalta jos näin ajattelee niin sitten jos PS5 Pro tulee vaikka parin vuoden päästä, niin sitten ajattelee "no parin vuoden päästä tulee PS6" jne. Mikähän mahtaisi muutenkaan sitten olla tuon PS5:n ja PS5 Pron isoin käytännön ero, vissiin sulavampaa 4K-kuvaa ehkä tarjolla yms.

PS4:n ja PS4 Pron välillä oli aikoinaan ainakin se että Pro tuki 4K-resoluutiota ja muutenkin se taisi olla selvästi tehokkaampi mylly.
Suurin Pron huhuttu parannus liittyisi parempaan ray tracingiin, johon pelimaailma on nyt muutenkin panostamassa kovaa ja joka vie paljon tehoja.

Muuta huhuiltua olisi 8K-checkerboard rendering grafiikoihin - sama joka oli 4K:na edellisessä Prossa, sekä tekoälyn tuomat laskennat grafiikkaan/fps:ään Nvidian DLSS-tyylisesti.

Uskoisin että jos Pro on tullakseen, se julkistettaisiin samalla tämän huhutun "slimin" (eli uuden levyasemattoman version) kanssa. Toki nykyinen taloustilanne ja komponenttipula varmaan viivästyttää haluja tehdä mitään hätiköityä.

Microsofthan oli spekuloinut, että seuraavaa konsolisukupolvea odotellaan aina 2028 asti, joten eiköhän siihen yksi Pro mahtuisi väliin.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Vajaat 17 vuotta ja kolme konsolisukupolvea siihen meni:

PS5:n käynnistyksen yhteydessä kuuluvan piippauksen saa nyt pois päältä!

Tämä raivostuttava ominaisuushan on kuulunut elämäämme jo PS3-ajoista lähtien.
 

Iggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Minulla on nyt pari viikkoa PS5 kaapissa odotellut käyttöönottoa ja se päivä vääjämättä lähestyy kun kiireet tässä helpottavat. Olen siis ihan noviisi konsolin kanssa ja lähdin kyselemään, että onko gamescard.net ihan legit paikka ostaa pelejä? Siellä kun tuntuisi hinnat olevan "liian hyviä" niin pistää miettimään. Onko kenellekään kokemusta?
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Minulla on nyt pari viikkoa PS5 kaapissa odotellut käyttöönottoa ja se päivä vääjämättä lähestyy kun kiireet tässä helpottavat. Olen siis ihan noviisi konsolin kanssa ja lähdin kyselemään, että onko gamescard.net ihan legit paikka ostaa pelejä? Siellä kun tuntuisi hinnat olevan "liian hyviä" niin pistää miettimään. Onko kenellekään kokemusta?
En suosittele. En tiedä onko meno muuttunu mutta aiemmin oli jotain kikkailuja profiilien kanssa ja keräilevät pankkitietoja yms

 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Iggy

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
Minulla on nyt pari viikkoa PS5 kaapissa odotellut käyttöönottoa ja se päivä vääjämättä lähestyy kun kiireet tässä helpottavat. Olen siis ihan noviisi konsolin kanssa ja lähdin kyselemään, että onko gamescard.net ihan legit paikka ostaa pelejä? Siellä kun tuntuisi hinnat olevan "liian hyviä" niin pistää miettimään. Onko kenellekään kokemusta?
Pitkään on tullut pelailtua ja omasta kaveripiiristä löytyy myös paljon konsolipelaajia, enkä ole kyllä koskaan kuullut kenenkään suosittelevan kyseistä paikkaa tai oikeastaan juuri puhuvan siitä, joten ainakin itse suhtautuisin melko skeptisesti tuohon. Ihan virallisessa PS Storessa pyörivät jatkuvasti erinäköiset alekampanjat ja muut tarjoukset joita hyödyntämällä säästää pitkän pennin, ja jos PS5 on levyasemallinen niin esimerkiksi Huuto.netin kautta löytää kyllä edullisia fyysisiäkin kopioita.
 
Suosikkijoukkue
Puolueeton lätkänseuraaja
Sen paremmin tuntematta Gamescard.netiä sanoisin melkeinpä samaa mitä edelliset. En käyttäisi koska ei ole suosituksia kyseisestä paikasta. Käyttäisin tunnettuja firmoja joista hyviä kokemuksia.

Edullisia hintoja erilaisista kampanjoista voi löytyä myös isommilta ja tunnetummilta firmoilta ja niistä tietää että kyseessä ei ole epämääräinen nettifirma vaan tunnettu toimija. Kun ilmeisesti kysyjällä on levyasemallinen niin ihan kivijalkaliikkeistä voi löytyä edullisesti sekä käytettynä jos ei ole NHL:n tavoin vuosittain julkaistava pelisarja.

Ja jos onkin ja jos ei tarvitse viimeisintä versiota niin edellämainituilla tavoilla voi löytää hyvään hintaan joko uutena tai käytettynä. Jos pääkaupunkiseudulla asuu tai käy niin suosittelen Konsolinetiä Kampissa. Hyvä palvelu ja hyvä valikoima. Tikkurilassa on VPD josta hyviä kokemuksia myöskin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Iggy

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Minulla on nyt pari viikkoa PS5 kaapissa odotellut käyttöönottoa ja se päivä vääjämättä lähestyy kun kiireet tässä helpottavat. Olen siis ihan noviisi konsolin kanssa ja lähdin kyselemään, että onko gamescard.net ihan legit paikka ostaa pelejä? Siellä kun tuntuisi hinnat olevan "liian hyviä" niin pistää miettimään. Onko kenellekään kokemusta?

Ei, ei ja ei. Ko. paikat myyvät profiileja jotka omistavat ostamasi pelin. Jos tästä jää kiinni, niin Sony voi iskeä koko pleikkarin lukkoon.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Iggy

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ei, ei ja ei. Ko. paikat myyvät profiileja jotka omistavat ostamasi pelin. Jos tästä jää kiinni, niin Sony voi iskeä koko pleikkarin lukkoon.
Siis miten nuo paikat käytännössä toimii, ostat pelin mutta pitää kirjautua jollain toisella profiililla konsolille, vai mitenkä? Luulisi että jo ihan maalaisjärkikin sanoisi että kannattaa välttää tällaista.
 

Kepponen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, FC Jazz & Eintracht Frankfurt
Yritän päivittää mun PS5 ohjainta ja se ei vaan toimi. Se lataa hetken ja sitten sanoo että ohjaimen virta on katkaistu, vaikka pitäisi olla ihan täysi lataus. Osaako joku auttaa?
 

Silky_hands

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelicans, Washington Capitals
Yritän päivittää mun PS5 ohjainta ja se ei vaan toimi. Se lataa hetken ja sitten sanoo että ohjaimen virta on katkaistu, vaikka pitäisi olla ihan täysi lataus. Osaako joku auttaa?
Kannattaa resetoida kapula ja kokeilla sitten uudestaan. Itsellä muutaman kerran ei ole vain pysynyt käynnissä, vaikka akun pitäisi olla täysi. Resetointi auttanut. Tuosta alla olevan linkin takaa ohjeet.

 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Siis miten nuo paikat käytännössä toimii, ostat pelin mutta pitää kirjautua jollain toisella profiililla konsolille, vai mitenkä? Luulisi että jo ihan maalaisjärkikin sanoisi että kannattaa välttää tällaista.
Xboxille aikoinaan (en tuolta) ostamani toimi ainakin näin juuri. Sain profiilin, jolla latasin ja käynnistin pelin, sitten profiilin pystyi poistaa ja peliä pelata omallakin profiililla. Ei hirveästi yllättynyt, kun peli ei jonkusen ajan kuluttua käynnistynytkään enää (koska Xbox oli oletettavasti blokannut). Olin onneksi pelin jo pelannut läpi ja Trophytkin sain pitää. Sivuhuomiona vielä, jostain syystä konsoli antoi pelata peliä ennen varsinaista julkaisupäivää. En kyllä enää lähtisi moiseen.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Vajaat 17 vuotta ja kolme konsolisukupolvea siihen meni:

PS5:n käynnistyksen yhteydessä kuuluvan piippauksen saa nyt pois päältä!

Tämä raivostuttava ominaisuushan on kuulunut elämäämme jo PS3-ajoista lähtien.

Ja unohdit mainita, että jos ei halua kytkeä ääntä pois, niin äänenvoimakkuuden saa nyt valita jopa kolmesta haluamastaan. Wow.
Vielä kun saisivat sen epilepsiavaroituksen alusta pois, kun sen kerran on lukenut, niin johan olisi markkinat.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
PS+ Essential (eli PS+ "karvalakki") -pelien tarjonta on vähän vaihtelevaa. Tässä kuussa vaikka uusi Saint's Row joka oli niinkin hyvä, että studio pistettiin lihoiksi vähän aikaa sitten. Ensi kuussa luvassa keskimääräistä parempi kattaus:

Ensiksi The Callisto Protocol, jonka piti olla vähänniinku Dead Spacen manttelinperijä (mukana tekijöitä alkuperäisestä pelistä). Valitettavasti peli oli teknisesti vähän raakile ilmestyessään, tappelu/pelimekaniikat jakoi mielipiteitä ja Dead Space remake söi osan hypestä/varmasti myynnistäkin. Yhdistettynä naurettavan isoon budjettiin ($170M) studion ekaksi tuotannoksi ja täysin epärealistisiin myyntiodotuksiin, ei tuota menestykseksi voi sanoa. Mutta mielellään otan kokeiluun, pitäisi sen olla ainakin näyttävän näköinen jos ei muuta.

Sitten on Weird West. Pienemmän budjetin isometrinen (A)RPG, vaikuttaa mielenkiintoiselta mutta ei ole tullut kokeiltua demoa pidemmälle, demo vaikutti kyllä kivalta. Julkaisija Devolver Digital silti pettää harvoin, joten odotukset suht korkealla.

Ja sitten Farming Simulator 2022. Tällaiset simulaattorit ei kuulu oikein omaan valikoimaan, mutta niillä tuntuu olevan yllättävän vannoutunut fanikunta, eli jos tuollainen tippuu niin "ilmaiseksi" saa senkin.
 

RaumTiger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Kolla/Rauma Tigers, New York Rangers
Näistä PS5 ohjaimien laadusta tai ennemmin sen laadun puutteesta kun on ollut vähän siellä sun täällä puhetta niin nyt on sitten itelle tullut ohjaimeen ensimmäinen "vika" joka ei vaikuta kylläkään pelaamiseen mutta on helvetin ärsyttävä.

L2 nappia kun painaa niin se pitää sellasta ärsyttävää narisemista joka painalluksella ja olen tässä nyt miettinyt että onkohan mitään keinoa jolla sen narisemisen saisi loppumaan? Yksi hetkellinen apu on ollut puhaltaa sinne L2 napin taakse niin se narina loppuu hetkeksi mutta palaa kyllä viimeistään 10min sisällä takas.

Mulla kun on helvetin huono rekordi ohjaimien korjaamisen suhteen (moni joutanut kaatikselle) niin en hirveästi uskaltaisi ainakaan availemaan lähteä ja katsella sinne että mitä löytyy niin kysynkin että onko jollain muulla ollut samaa "vikaa" ja olisko siihen jotain muuta ja mielellään pysyvämpää keinoa ettei tuo L2 namiska narisisi niinkuin joku vanhan ladon ovi.

Eikä se puhaltaminen nyt niin paha asia ole etteikö sitä voisi jatkossakin tehdä mutta tosiaan mielellään jotain vähän pysyvämpää kun 10min hätäratkasu :D
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Playstation 5:n slimversiot on esitelty. Konsolista on saatavilla sekä levyasemallinen että digitaalinen versio.

Konsolien koko on 33 % pienempi ja painot vastaavasti 18 % ja 24 % pienemmät normaaliversioihin verrattuna.

Levyasemallisen hinta on 549,99 € ja digitaalisen 449,99 €. Pelkän levyaseman saa ostettua erikseen ja sillä voi muuntaa digitaalisen version levyasemalliseksi. Hintaa laitteella on 119,90 €.

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös