Petturipelaajat - onko heitä ?

  • 8 401
  • 50

XXLshirt#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Drumheller Miners
Vuosien varrella minua on ärsyttänyt usein, kun fanit syyttävät jotakin pelaajaa "petturiksi" jos hän vaihtaa joukkuetta. Viime aikoina varsinkin Kim Hirschovits on leimattu HIFK:n fanien keskuudessa oikein Super-petturiksi ja joskus aikaisemmin Ville Peltonen. No, näitä "pettureita" on ollut ja on joka joukkueessa, mutta ovatko he pettureita ?
Kun pelaajaa haukutaan petturiksi siksi, että hän vaihtaa seuraa, niin useimmiten haukkujat ovat ns. pihalla : he eivät tajua tämän päivän realiteetteja ! Liigapelaajat ovat ammattilaisia, he pelaavat työkseen. Työpaikkaa vaihdetaan sen mukaan missä saadaan paras liksa. Pelaajan ura on lyhyt ja on ymmärrettävää, että sinä aikana yritetään tienata niin paljon kuin mahdollista, se on ihan luonnollista !
Miksi fanit eivät hauku petturiksi kaveria, joka on esim. Kallion Kiekon kasvatti ja hän tulee rahan perässä Meidän Mahtaviin, eli meidän omaan jengiin ? Noudattaen kiihko-fanien ajatusmaailmaa voisi ajatella, että kaikkien joukkueiden muut kuin omat pelaajat ovat pettureita jossain muualla, eli lähtöseurassaan.
Linjaus on yleensä se, että kun vähän heikompi kaveri lähtee hän ei ole petturi, mutta vähän kyvykkäämpi on. Fanit ovat usein itse valmiita tekemään pelaajista "pettureita", ollessaan valmiita savustamaan oman seuran kasvatti ulos, jos kaikki ei mene nappiin. Missä siis fanien oma uskollisuus seuran OMIA KASVATTEJA kohtaan - eihän omia saa heittää pihalle jos sattuu heikko kausi.
Sitten vielä kysymys faneille : jos olet työssä (missä hyvänsä) esim. kaupan kassalla, saat palkkaa 1000 euroa/kk ja naapurikaupan omistaja tarjoaa sinulle 2000 euroa/kk + asunnon, mitä teet ? Jos et ota tarjousta vastaan olet hullu...jos hyväksyt tarjouksen "petät" entiset työkaverisi ja asiakkaasi - vai petätkö ? Ihan sama asia kuin jääkiekkoilijoilla, vain duuni on erilaista !
 

foobar

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Se on näille Neuvostoliiton värejä kantaville faneilla kauhea asia että jossain toisessa firmassa tienaa enemmän. Kateus se on joka palkitsee. Antakaa nyt hyvät ihmiset toisten tienata jos on tienatakseen. Vai solidarisuuden nimissä kaikille sama palkka?
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
XXLshirt#3 kirjoitti:
No, näitä "pettureita" on ollut ja on joka joukkueessa, mutta ovatko he pettureita ?
Eivät todellakaan ole mitään pettureita. Sinne mennään mistä parhaat edut saa nyt ja tulevaisuudessa (ja tähän kuuluu paljon muutakin kuin raha). Moni kannattajista tuntuu elävän vielä puoliammattilaissarjan harrastelu-hengessä.
 
Viimeksi muokattu:

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
"Kun pelaajaa haukutaan petturiksi siksi, että hän vaihtaa seuraa, niin useimmiten haukkujat ovat ns. pihalla : he eivät tajua tämän päivän realiteetteja ! Liigapelaajat ovat ammattilaisia, he pelaavat työkseen. Työpaikkaa vaihdetaan sen mukaan missä saadaan paras liksa."

Voi viime kädessä katsoa, että jos on pelaajille ihan sama miten pelaajat liikkuvat "firmojen" välillä, niin mitä sillä katsojillekaan sitten mitään väliä on mitä firmaa itsekään seuraa? Jättäisi koko typerän lajin saman tien, jos kenelläkään ei ole mitään merkitystä tässä oravanpyörässä.


Muistetaan nyt, että jos kukaan ei kävisi katsomassa, niin kukaan ei nostaisi mitään palkkaakaan jääkiekon pelaamisesta. Siksi maksajilla on ihan täysi oikeus tuomita petturiksi verivihollisen väreihin vaihtaneet. Vaikka sitten olisivatkin vaihtaneet työn puolesta.


En pidä itseäni naurettavana, jos pidän vaikka Ilveksen Raimo Helmistä suuremmassa arvossa kuin Ilveksen Hannes Hyvöstä, vaikka jälkimmäinen tekisi kauden aikana 20 tehopistettä enemmän.


edit: Jos olen työssä kaupan kassalla, niin tuskin olen siellä harjoitellut 5-vuotiaasta asti huvin vuoksi, koska rakastan kyseistä työtä niin perkuleesti. Jos olisin vaikka isäni lukkofirmassa 13-vuotiaasta lähtien tehnyt töitä, niin aika paljon enemmän pitäisi vastaavan firman tarjota, että 25-vuotiaana selkäni kääntäisin ja siirtyisin kilpailijan riveihin.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Mane kirjoitti:
Siksi maksajilla on ihan täysi oikeus tuomita petturiksi verivihollisen väreihin vaihtaneet. Vaikka sitten olisivatkin vaihtaneet työn puolesta.
Muuttuuko tämä petturi takaisin sankariksi, jos palaa petturuuden jälkeen "oikeaan" joukkueeseensa vai tarvitseeko hänen pelata extra-hyvin?

Olen varma, ettei Helmisen/Ojasen/Peltosen tapaisia yhden seuran pelaajia tule olemaan enää ikinä ja se johtuu vain ja ainoastaan siitä, että SM-liiga on nykyään ammattilaisliiga. Paluuta harrastelutoimintaan tuskin kukaan haluaa ja tämä on osa siitä maksettavaa hintaa.
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
tuuski kirjoitti:
Muuttuuko tämä petturi takaisin sankariksi, jos palaa petturuuden jälkeen "oikeaan" joukkueeseensa vai tarvitseeko hänen pelata extra-hyvin?

Ei. Pala on ainaiseksi menetetty.


Itse olen täysin varma, että löytyy jatkossakin useampia kotimaisia pelaajia, jotka eivät urallaan edusta SM-liigassa kuin yhtä seuraa. Esimerkiksi nyt 29-vuotias Aki Berg saattaa liittyä tähän mielestäsi muuttumattomaan legioonaan tulevina vuosina.
 
Viimeksi muokattu:

Raymond Pearl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Paljonhan riippuu myös seuran tavasta kohdella pelaajiaan. Pettureita ei tule, jos kavereille maksetaan kilpailukykyisiä palkkioita.

Raipehan toki on tapaus erikseen jatkaessaan kaikissa olosuhteissa Ilveksessä selkeästi alipalkattuna esim. Janne Ojaseen verrattuna.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
tuuski kirjoitti:
Muuttuuko tämä petturi takaisin sankariksi, jos palaa petturuuden jälkeen "oikeaan" joukkueeseensa vai tarvitseeko hänen pelata extra-hyvin?
Tuomo Ruutu ainakin muuttui takaisin sankariksi.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En tiedä lasketaanko häntä petturiksi mutta ainakin siirtyminen jokereihin aiheutti pientä avautumista bluesin fanien puolelta. Tämä herra oli nimeltään Frank Banham.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mane kirjoitti:
Itse olen täysin varma, että löytyy jatkossakin useampia kotimaisia pelaajia, jotka eivät urallaan edusta SM-liigassa kuin yhtä seuraa.
Joo, luotettavasta lähteestä olen saanut kuulla, että Helmisen Raipe on neuvottelemassa sopimusta erään toisen seuran kanssa tulevista kausista, joita tällä ikinuorella maestrolla on toki edessä lukuisia. Kuulemma tuleva joukkue löytyy Tampereen suunnalta.

Olisko se sitten KooVee, mene ja tiedä?
 
Suosikkijoukkue
RL, CC, MS, SB-A, MN, CO, GL, ST,HG, BG
Jääkiekkoa ei voi millään muotoa verrata normaaleihin duuneihin, siksi petturikäsite mielestäni kuuluu osana jääkiekkoa. Kun tälläisistä pienistä yksityiskohdista päästään, loppuu myös tunteen palo, ja se ei ole hyvä juttu se. Se että autossa olevia tarroja hieman väritellään tuskin kaataa kenenkään maailmaa, jokin raja näissäkin toki, vainoamisen puolelle meneminen on jo ylireagointia, sitä en toivo myöskään. Aina seuravaihdot luovat mielenkiintoa, näin sen kuuluu olla.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Gags kirjoitti:
Tuomo Ruutu ainakin muuttui takaisin sankariksi.
Juuri näin.
---
Mane antoi Bergin esimerkkinä ja voi tosiaan olla, että toinoi pelaa lopun uraansa Tepsissä, olkoon hän sitten se säännön vahvistava poikkeus. Jos Seiskassa (hyvä lähde) esitetyt arviot Bergin palkasta pitävät edes lähelle paikkaansa, niin harvassa ovat ne seurat, joilla on varaa omistaa seurauskollisia pelaajia.
 

kosh

Jäsen
Suosikkijoukkue
F2- sekä O-katsomo
tuuski kirjoitti:
Jos Seiskassa (hyvä lähde) esitetyt arviot Bergin palkasta pitävät edes lähelle paikkaansa
Kerrotko vielä meille Seiskaa lukemattomille, mitä siellä sanottiin? Tai jos menee liian offtopic, niin pistä vaikka yyvee.
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
XXLshirt#3 kirjoitti:
Sitten vielä kysymys faneille : jos olet työssä (missä hyvänsä) esim. kaupan kassalla, saat palkkaa 1000 euroa/kk ja naapurikaupan omistaja tarjoaa sinulle 2000 euroa/kk + asunnon, mitä teet ? Jos et ota tarjousta vastaan olet hullu...jos hyväksyt tarjouksen "petät" entiset työkaverisi ja asiakkaasi - vai petätkö ? Ihan sama asia kuin jääkiekkoilijoilla, vain duuni on erilaista !

Ketäpä se kiinnostaa, kuka siellä kassalla on. Ihan turha verrata. Riksman esim. saattaa tienatakin Jokereissa melkoisen paljon enemmän nyt mitä viime kaudella Ässissä mutta Riksman ei ole Ässien kasvatti joten eipä varmaan petturina pidetä.
 

hardflip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Alexander Barkov Jr.
Koliath kirjoitti:
Jääkiekkoa ei voi millään muotoa verrata normaaleihin duuneihin, siksi petturikäsite mielestäni kuuluu osana jääkiekkoa. Kun tälläisistä pienistä yksityiskohdista päästään, loppuu myös tunteen palo, ja se ei ole hyvä juttu se. Se että autossa olevia tarroja hieman väritellään tuskin kaataa kenenkään maailmaa, jokin raja näissäkin toki, vainoamisen puolelle meneminen on jo ylireagointia, sitä en toivo myöskään. Aina seuravaihdot luovat mielenkiintoa, näin sen kuuluu olla.

Kyllä jääkiekko voi verrata ainakin osittain ihan normaali töihin. Jokaisella joukkueella on tavoitteet ja tavoitteisiin pääsemiseksi laadittu harjoitusohjelma jota valmentaja vetää.

Jokainen pelaaja saa lähes tulkoon samalla tavalla palkkaa kuin ihan normaali duunari. Kyllähän yhtä kiekkokautta voisi pitää projektina. Sillä on alku ja loppu. Projektin vaiheita seurataan tarkkaan ja niistä myös tehdään ennusteita.

Tänä päivänä ei enää olla niin seurauskollisia kuin ehkä aikaisempina vuosina. Tämä seurojen vaihtelu tuo lajiin mielenkiintoa ja nostattaa keskustelua mutta siitä huolimatta tuo vainoaminen ja aika useasti ylireagointi siirtoon liittyen menee välillä "vähän" yli.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
foobar kirjoitti:
Se on näille Neuvostoliiton värejä kantaville faneilla kauhea asia että jossain toisessa firmassa tienaa enemmän. Kateus se on joka palkitsee. Antakaa nyt hyvät ihmiset toisten tienata jos on tienatakseen. Vai solidarisuuden nimissä kaikille sama palkka?
Turussa kun ei tunnetusti suhtauduta tunteella näihin asioihin, niin silloin on varmasti vaikea ymmärtää tiettyjä juttuja. Sehän riittää, että Tepsissä surffaa ties mitä palkkasotureita, kunhan pelejä voitetaan. Viime aikoina on ollu hieman nihkeää niiden voittojenkin kanssa, joten ratkaisu on se, että ei vaan käydä matseissa, jolloin halli kumisee tyhjyyttään. Jos suhtautuu omaan joukkueeseensa yhtä välinpitämättömästi kuin enemmistö Tepsi-faneista näyttäisi suhtautuvan omaan suosikkiinsa, on varmasti ihan sama, jos joukkueen oman kasvatin lähtö naapuriin ei aiheuta mitään tunteenpurkauksia.

Case Hirso on puitu melko pitkälti loppuun, mutta mainittakoon se vielä, ettei siinä juurikaan liksan suuruudella ollut mitään tekemistä. Vallan muista syistä faneja korpeaa Hirson siirtyminen naapuriin.
 

jani#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Poissa.
XXLshirt#3 kirjoitti:
Vuosien varrella minua on ärsyttänyt usein, kun fanit syyttävät jotakin pelaajaa "petturiksi" jos hän vaihtaa joukkuetta. Viime aikoina varsinkin Kim Hirschovits on leimattu HIFK:n fanien keskuudessa oikein Super-petturiksi ja joskus aikaisemmin Ville Peltonen. No, näitä "pettureita" on ollut ja on joka joukkueessa, mutta ovatko he pettureita ?
Kun pelaajaa haukutaan petturiksi siksi, että hän vaihtaa seuraa, niin useimmiten haukkujat ovat ns. pihalla : he eivät tajua tämän päivän realiteetteja ! Liigapelaajat ovat ammattilaisia, he pelaavat työkseen. Työpaikkaa vaihdetaan sen mukaan missä saadaan paras liksa. Pelaajan ura on lyhyt ja on ymmärrettävää, että sinä aikana yritetään tienata niin paljon kuin mahdollista, se on ihan luonnollista !
Miksi fanit eivät hauku petturiksi kaveria, joka on esim. Kallion Kiekon kasvatti ja hän tulee rahan perässä Meidän Mahtaviin, eli meidän omaan jengiin ? Noudattaen kiihko-fanien ajatusmaailmaa voisi ajatella, että kaikkien joukkueiden muut kuin omat pelaajat ovat pettureita jossain muualla, eli lähtöseurassaan.
Linjaus on yleensä se, että kun vähän heikompi kaveri lähtee hän ei ole petturi, mutta vähän kyvykkäämpi on. Fanit ovat usein itse valmiita tekemään pelaajista "pettureita", ollessaan valmiita savustamaan oman seuran kasvatti ulos, jos kaikki ei mene nappiin. Missä siis fanien oma uskollisuus seuran OMIA KASVATTEJA kohtaan - eihän omia saa heittää pihalle jos sattuu heikko kausi.
Sitten vielä kysymys faneille : jos olet työssä (missä hyvänsä) esim. kaupan kassalla, saat palkkaa 1000 euroa/kk ja naapurikaupan omistaja tarjoaa sinulle 2000 euroa/kk + asunnon, mitä teet ? Jos et ota tarjousta vastaan olet hullu...jos hyväksyt tarjouksen "petät" entiset työkaverisi ja asiakkaasi - vai petätkö ? Ihan sama asia kuin jääkiekkoilijoilla, vain duuni on erilaista !

Ja sitäpaitsi:Millä vitulla pelaat siinä omassa jengissäsi,jos toimari jo syksyllä ilmoittaa että etsi itsellesi uusi seura?

Ja nimenomaan:Kyseessä on ammatilaissarja ja kyllä ne pelaajat pelaa siellä,mistä saa paksuimman siivun leivän päälle.
Okei, kyllä seurauskollisuus on arvokas asia mutta realiteetit täytyy faneillakin olla hanskassa:Se on raha joka puhuu...
 

Raymond Pearl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
jani#31 kirjoitti:
Ja nimenomaan:Kyseessä on ammatilaissarja ja kyllä ne pelaajat pelaa siellä,mistä saa paksuimman siivun leivän päälle.

...tai yleensä saavat edes siivun. Asian voisi kääntää myös toisinpäin: onko pelaajauskollisia seuroja?

Seurauskollisuudesta on turha puhua enää nykypäivänä, jolloin jokainen pelaaja on ammattilainen. Ennen oli ehkä toisin, kun seuranvaihtoon ei liittynyt perustoimeentuloon liittyviä näkökulmia, vaan vaihto tapahtui puhtaasti tunnesyistä tai paremman menestyksen toivossa (heikommasta seurasta parempaan).
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Raymond Pearl kirjoitti:
Seurauskollisuudesta on turha puhua enää nykypäivänä, jolloin jokainen pelaaja on ammattilainen. Ennen oli ehkä toisin, kun seuranvaihtoon ei liittynyt perustoimeentuloon liittyviä näkökulmia, vaan vaihto tapahtui puhtaasti tunnesyistä tai paremman menestyksen toivossa (heikommasta seurasta parempaan).
Niinpä, voidaankin taas todeta: ennen oli paremmin. Itse aion edelleen buuata Hirson kaltaisille juudaksille, siitä en tule tinkimään yhtään. Mutta tottakai edelleenkin löytyy joitakin pelaajia, jotka ovat seurauskollisempia kuin toiset. Ja heille minulta löytyy enemmän kunnioitusta.

Mutta kyllä tämä älähtäminen kuuluu asiaan, kuten case Hirsossa ja case Sopassa, lajissa joka herättää tunteita. Järki hyväksyy Hirson päätöksen, tunteet eivät. Näin se vain menee, se on osa lajin viehätystä.

EDIT: Ei minulla henkilökohtaisesti Hirsoa vastaan mitään ole. Hieno mies, jolle löytyy edelleen kunnioitusta. Joitakin asoita ei vain voi ohittaa olankohautuksella.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Uus-natsit
Ilmeisesti joillekin jääkiekkojoukkueen kannattaminen on elämää pienempi asia tai korkeintaan normaaliin työelämään rinnastettavaaa. Haluaisin vaan kysyä että kuinka monella firmalla on omat fanikerhonsa tai kuinka montaa teistä tulee työpaikalle maksua vastaan kannustamaan 6000 ihmistä? Ehkä olen joidenkin mielestä naiivi, mutta olen viimeisten puolen vuoden aikana saanut kolmelta eri kilpailijalta työtarjouksen joissa palkkaero nykyiseen liksaan on vaihdellut välillä +30%-50%. Kuitenkin jatkan nykyisessä työpaikassani. Minun mielestäni se on lojaalisuutta työnantajaa kohtaa joka on antanut minulle mahdollisuuden pärjätä. Ehkäpä jääkiekkopiireihin on kerääntynyt yhteiskunnan ahnein paskasakki joille seurauskollisuus on synonyymi typeryyden kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Jypjyrää:)

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP #44,#82
Marcellus Wallace kirjoitti:
Ilmeisesti joillekin jääkiekkojoukkueen kannattaminen on elämää pienempi asia tai korkeintaan normaaliin työelämään rinnastettavaaa. HEhkä olen joidenkin mielestä naiivi, mutta olen viimeisten puolen vuoden aikana saanut kolmelta eri kilpailijalta työtarjouksen joissa palkkaero nykyiseen liksaan on vaihdellut välillä +30%-50%. Kuitenkin jatkan nykyisessä työpaikassani. Minun mielestäni se on lojaalisuutta työnantajaa kohtaa joka on antanut minulle mahdollisuuden pärjätä.

Eikös se ole ihan tervettä ettei joukkueen kannataminen ole elämää suurempi asia? Ja tuohon jälkimmäiseen kommentoin, että kuinka usein työnantaja on lojaali työntekijöitä kohtaan? Kyllä minäkin seuraa vaihtaisin jos lätkää pelaisin ja toinen seura maksaisi 50% enemmän. Pitää kuitenkin ajatella elämää jälkeen kiekon peluunkin....
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Ei ole petturipelaajia, on vain seuroja, jotka eivät osaa pitää huolta pelaajistaan.

Ei kai yksikään pelaaja ilman syytä seuraa vaihda? Se on sitten ihan kokonaan organisaation vika, jos ei kyetä täyttämään pelaajan toiveita. Ja se toivehan voi olla peliaika, palkka tai jokin ihan muu.

Itse jaksan ihmetellä, että ensin erästä pelaajaa ollaan potkimassa milloin mihinkin, sitten tämä pelaaja pelaa hyvän kauden ja nyt häntä ei tietenkään haluta päästää minnekään. Sillat on kuitenkin jo poltettu. Kenen vika? Seuran ja sen kannattajien, jotka ne sillat menivät polttamaan vai pelaajan?
 
Suosikkijoukkue
Uus-natsit
Jypjyrää:) kirjoitti:
Eikös se ole ihan tervettä ettei joukkueen kannataminen ole elämää suurempi asia? Ja tuohon jälkimmäiseen kommentoin, että kuinka usein työnantaja on lojaali työntekijöitä kohtaan? Kyllä minäkin seuraa vaihtaisin jos lätkää pelaisin ja toinen seura maksaisi 50% enemmän. Pitää kuitenkin ajatella elämää jälkeen kiekon peluunkin....

Ei ole tervettä. Eikös urheilun kuulukin herättää suuria tunteita? Jos näin ei ole niin tuotteessa on jokin vika. Ottaen huomioon että olen kolmet yt:t välttänyt komeasti niin ainakin nykyisestä työnantajasta voidaan näin sanoa. Jos olisit jääkiekkoilija niin pitäisin sinua juudaksena.
 

d2uce

Jäsen
Eniten ehkä ns. petturuutta ovat nämä HIFK-Jokerit, Tappara-Ilves sekä Ässät-Lukko siirtelyt. Mitä kovempi pelimies, sitä suurempi petturi.

Itse en kuitenkaan pidä Jyrki Louhea mitenkään petturina vaikka Jokereihin loikkasi ja tuskimpa esim. Mika Strömberg mitään suurta petturin leimaa otsassaan kantaa Jokerifanien silmissä.
 

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
Gags kirjoitti:
Tuomo Ruutu ainakin muuttui takaisin sankariksi.
Mitä nyt omia fanituttujani tunnen, niin ei todellakaan muuttunut. Toki hän kerää samanlaista arvostusta kuin kuka tahansa huippupelaaja, mutta siinäpä se onkin - syrjähypyn johdosta hän on yksi huippupelaaja muiden joukossa, samassa kategoriassa kalliiden ostopelaajien kanssa. Ei siis sankari eikä esim. vanhimman veljensä kaltainen kulttihahmo.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös