Ketjun aiheeseen.
Mielenkiintoinen kirjoitus HS:ssa, joka tekee perustelujen kestäessä tunnin radasta järkevän ja Orpon hallitukselle haasteen sen toteuttamiseksi. Lainaan siitä yhden ydinväitteen:
"Tunnin junan vastustajilta jää kuitenkin huomaamatta kolikon toinen puoli. Rantarataa on tekohengitetty 50 vuoden ajan, sillä oikoradasta ei ole saatu aikaan päätöstä. Jos tunnin juna nyt kaatuu, täytyy rantarataan tehdä perusteellinen remontti.
Väyläviraston vuonna 2019 laatiman selvityksen mukaan toisen raiteen rakentaminen rantaradalle nykyisellä nopeustasolla maksaisi 2,2 miljardia euroa. Toista raidetta varten pitäisi rakentaa muun muassa omat ratalinjauksensa ja tunnelinsa. Nopeuden nostaminen 200 kilometriin tunnissa maksaisi jo yli 3 miljardia euroa, siis enemmän kuin tunnin juna. Aikasäästöä näillä parannuksilla saataisiin 10—20 minuuttia.
Pelkän perusparannuksen hintalappu rantaradalle olisi kallis – lähes puoli miljardia euroa – mutta se jättäisi radan yksiraiteiseksi, hitaaksi ja alttiiksi myöhästymisille. Radalle ei voitaisi myöskään lisätä junavuoroja".
Mielenkiintoinen kirjoitus HS:ssa, joka tekee perustelujen kestäessä tunnin radasta järkevän ja Orpon hallitukselle haasteen sen toteuttamiseksi. Lainaan siitä yhden ydinväitteen:
"Tunnin junan vastustajilta jää kuitenkin huomaamatta kolikon toinen puoli. Rantarataa on tekohengitetty 50 vuoden ajan, sillä oikoradasta ei ole saatu aikaan päätöstä. Jos tunnin juna nyt kaatuu, täytyy rantarataan tehdä perusteellinen remontti.
Väyläviraston vuonna 2019 laatiman selvityksen mukaan toisen raiteen rakentaminen rantaradalle nykyisellä nopeustasolla maksaisi 2,2 miljardia euroa. Toista raidetta varten pitäisi rakentaa muun muassa omat ratalinjauksensa ja tunnelinsa. Nopeuden nostaminen 200 kilometriin tunnissa maksaisi jo yli 3 miljardia euroa, siis enemmän kuin tunnin juna. Aikasäästöä näillä parannuksilla saataisiin 10—20 minuuttia.
Pelkän perusparannuksen hintalappu rantaradalle olisi kallis – lähes puoli miljardia euroa – mutta se jättäisi radan yksiraiteiseksi, hitaaksi ja alttiiksi myöhästymisille. Radalle ei voitaisi myöskään lisätä junavuoroja".
Kommentti | Tunnin junan vastustajilta on jäänyt huomaamatta koko kuva – Tämän takia se tarvitaan
Helsingin ja Turun välinen raideyhteys tulee kalliiksi, halusimme sitä tai emme, kirjoittaa HS Turun toimittaja Eelis Tsokkinen.
www.hs.fi
Viimeksi muokattu: