Petteri Orpon hallitus

  • 1 171 364
  • 14 971

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ketjun aiheeseen.

Mielenkiintoinen kirjoitus HS:ssa, joka tekee perustelujen kestäessä tunnin radasta järkevän ja Orpon hallitukselle haasteen sen toteuttamiseksi. Lainaan siitä yhden ydinväitteen:

"Tunnin junan vastustajilta jää kuitenkin huomaamatta kolikon toinen puoli. Rantarataa on tekohengitetty 50 vuoden ajan, sillä oikoradasta ei ole saatu aikaan päätöstä. Jos tunnin juna nyt kaatuu, täytyy rantarataan tehdä perusteellinen remontti.

Väyläviraston vuonna 2019 laatiman selvityksen mukaan toisen raiteen rakentaminen rantaradalle nykyisellä nopeustasolla maksaisi 2,2 miljardia euroa. Toista raidetta varten pitäisi rakentaa muun muassa omat ratalinjauksensa ja tunnelinsa. Nopeuden nostaminen 200 kilometriin tunnissa maksaisi jo yli 3 miljardia euroa, siis enemmän kuin tunnin juna. Aikasäästöä näillä parannuksilla saataisiin 10—20 minuuttia.

Pelkän perusparannuksen hintalappu rantaradalle olisi kallis – lähes puoli miljardia euroa – mutta se jättäisi radan yksiraiteiseksi, hitaaksi ja alttiiksi myöhästymisille. Radalle ei voitaisi myöskään lisätä junavuoroja".

 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ketjun aiheeseen.
Siis varmasti tunnin rata tuo tiettyä hyötyä - infrainvestoinnit about järjestään tuovat, ja niitä tehdään meillä aivan liian vähän, mikä esimerkiksi näkyy tieverkostomme tilanteesta. Kysymys on siis siitä, että hyvinkin perustellusti ajatellaan, että monet vaihtoehtoiset projektit toisivat vielä enemmän hyötyä. Tästä tuskin et edes sinä voi olla aidosti eri mieltä?
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Toisekseen haluan puuttua Mika Niikkoon kohdistuvaan kunnianloukkaukseen tuossa yllä. En pidä kyseisestä henkilöstä ja tuulettelin kun vaalien viime hetkillä Tere Sammallahti oli pudottamassa häntä eduskunnasta. Mutta valheita en siedä hänestäkään, joten olkaa hyvät:
Jos luulet että kyseessä on kunnianloukkaus suosittelen että otat Niikkoon yhteyttä ja kehoitat häntä nostamaan syytteen asian tiimoilta. Niinhän perussuomalaisilla on tapana asiassa toimia.


Minä pitäydyn tässä.
 

Jeffrey

Jäsen
Kysymys on siis siitä, että hyvinkin perustellusti ajatellaan, että monet vaihtoehtoiset projektit toisivat vielä enemmän hyötyä.

Tässä nimenomaan on kyse vaihtoehdoista. Eli rakennetaanko kokonaan uusi ja parempi rata, vai peruskorjataanko vanha jolloin se on kalliimpi ja huonompi kuin kokonaan uusi. Tässä on ikäänkuin kyse samasta asiasta kun mitä oli Olympiastadionin remontissa. Silloin päädyttiin maksamaan enemmän huonommasta, mutta kansallisenromantiikan säilyttävästä infrasta. Rantarata tuskin kenellekään on kamalan kansallisromanttinen.

Eli uudella radalla saataisi parempaa ja mahdollisesti myös pidempiaikaista edullisemmin. Tämä kustannussäästö taas voidaan laittaa muihin investointeihin. Ja kyllä, investoinnille olisi parempiakin aikoja, mutta sitä parempaa aikaa ei välttämättä koskaan tule ja se aika voi vaan huonontua jos nykyinen rata alkaa reistailemaan vielä nykyistä pahemmin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tässä nimenomaan on kyse vaihtoehdoista. Eli rakennetaanko kokonaan uusi ja parempi rata, vai peruskorjataanko vanha jolloin se on kalliimpi ja huonompi kuin kokonaan uusi. Tässä on ikäänkuin kyse samasta asiasta kun mitä oli Olympiastadionin remontissa. Silloin päädyttiin maksamaan enemmän huonommasta, mutta kansallisenromantiikan säilyttävästä infrasta. Rantarata tuskin kenellekään on kamalan kansallisromanttinen.

Eli uudella radalla saataisi parempaa ja mahdollisesti myös pidempiaikaista edullisemmin. Tämä kustannussäästö taas voidaan laittaa muihin investointeihin. Ja kyllä, investoinnille olisi parempiakin aikoja, mutta sitä parempaa aikaa ei välttämättä koskaan tule ja se aika voi vaan huonontua jos nykyinen rata alkaa reistailemaan vielä nykyistä pahemmin.

Ja toki kun tällä hallituksella ei ole "rahaa on" periaatetta - jolla edellinen hallitus ei saanut valtavasta lisävelasta huolimatta Suomen infran suhteen juuri mitään aikaan - liikennehankkeet tulee arvottaa järkevin kriteerein. Ei enää voida pitäytyä keskustalaisvasemmistolaisessa investointipolitiikassa, jossa kansanedustajan ja ministerin paikka seuraavissa vaaleissa turvataan.

Esitin aiemmin, että EU:n tukipäätöksen ollessa mahdollinen, tunnin junasta tehdään nopeasti uusi kannattavuusselvitys. Kun maanteiden korjausvelka on miljardeja, siihenkin on aika tarttua. Orpon hallituksen tulee lähteä myös siitä, että autoilua tarvitaan ja teiden kuntoon laitetaan selvästi aiempaa enemmän rahaa.

Autot kuuluvat teille ja tämän tulisi näkyä esitettyä enemmän korjausvelan kiinniottamisena. En ole tyytyväinen nykyiseen tasoon.
 

444

Jäsen
Ai nyt tässä on enää kaksi vaihtoehtoa jäljellä infran parantamisen suhteen Suomessa: joko peruskorjataan rantarata tai sitten rakennetaan Petterin unelma, ”tunnin” junarata? Mitään muita vaihtoehtoja ei ole infran parantamisen suhteen? Koko Suomessa? Johonkin ne miljardit pitää hassata, mieluiten Helsingin ja Turun välille.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse sijoittaisin kyllä mieluiten dynaamiseen pääkaupunkiimme. Paljon toteutettavissa olevia hienoja infrahankkeita. Pisararata, lentorata, keskustatunneli ja useita metro- ja pikaraitiotielinjoja.

Missä on Helsingin oma Pekkarinen? Maakuntiin siltarumpuja hamutaan ihan avoimesti, mutta ilmeisesti pääkaupunkiseudulta tulevien poliitikkojen odotetaan toimivan koko maan etujen mukaan. Ministerisalkkujakin maakuntien miehet ja naiset taitavat saavat helpommin.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Mikro- ja yksinyrittäjät ry jälleen vastustaa yritysmyönteisen hallituksen toimia.

Todellisuudessa Kokoomus ja EK ajavat suuryritysten ja korporaatioiden etua ja koittavat pitää haastajat pieninä.

”Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n lausunto Työ- ja elinkeinoministeriölle koskien yrityksille myönnettäviä kansainvälistymisavustuksia vuosina 2024-2030.

12.1.2024

Mikro- ja yksinyrittäjät ry vastustaa luonnoksessa esitettyjä muutoksia koskien erityisesti yksinyrittäjien ja pienten mikroyritysten poissulkemista kansainvälistymistuen piiristä, sekä tuen määrää sekä hyväksyttäviä kustannuksia koskevia uusia rajoituksia.

Lisäksi haluamme huomauttaa asetuksen pitkästä voimassaoloajasta, minkä takia nyt kaavailuilla rajoituksilla on huomattavaa merkitystä suomalaisten yritysten kansainvälistymistavoitteille useiksi vuosiksi eteenpäin.”
 
Viimeksi muokattu:

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
No 2020 Valtio ja kunnat pääsi sopuun suurten ratahankkeiden perustamisesta.
Valtio ja kunnat pääsivät yhteisymmärrykseen Suomi-radan ja tunnin junan suunnittelua edistävien hankeyhtiöiden perustamisesta. Molemmilla päätettiin myös hakea EU:n CEF rahoitustukea.
Nyt sitten joulukuussa tätä CEF rahoitustukea haetaan.

Kai näistä voi jotain kunniaa Harakalle ja muille antaa. Aikamoisia edistysaskelia infran parantamisen suhteen. Ilman näitä ei mitään tunnin junia tehtäisi nyt.

 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Ai nyt tässä on enää kaksi vaihtoehtoa jäljellä infran parantamisen suhteen Suomessa: joko peruskorjataan rantarata tai sitten rakennetaan Petterin unelma, ”tunnin” junarata?
Jos Turun ja Helsingin välillä haluaa pitää junayhteyden, niin kyllä, se on joko tai.

Se on erikoista miten korjausvelkaan tässä maassa suhtaudutaan kuin vasemmistoliitossa valtion velkoihin, että niitä ei ikinä tarvitsisi maksaa takaisin.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
No eiköhän muitakin infrahankkeita tule raiteille, mutta ei niin isoja. Esimerkiksi se, että mikä järjestyksessä sähköistykset tulevat. Eikö Kolarin radan sähköistys tullut seuraavaksi, mutta mikä mutta seuraavaksi ja koska. Ja auttaako seuraava hanke sitä että vähäisten kiskobussien tilalle saadaan jollekkin reitille muuta kalustoa. Esimerkiksi Pieksämäki-Joensuu sähköistys mahdollistaisi Turku-Joensuu suoran junan..

Toisaalta raidehankkeet on siitä hankalia muihin infrahankkeisiin verrattuna kun raiteilla VR:n rooli on suuri ja oikeaa markkinataloutta ei täysin ainakaan matkustajajunien puolella, VR ei kuitenkaan niitä ratoja rakenna.

Kyllähän tässä heitellään välillä ties mitä ratahankkeita:
Jäämeren rataa
Itärataa kolmella eri linjauksella
Suomirataa Tampereelle
Läntistä rantarataa
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jos Turun ja Helsingin välillä haluaa pitää junayhteyden, niin kyllä, se on joko tai.
No sitten ymmärrän täysin, jos tämä hanke tai sen vaihtoehto pelastaa Turun ja Helsingin välisen radan suoranaisen olemassaolon. Kun nyt vähän tunnen ruuhka-Suomen ulkopuolista aluetta ja miten siellä pärjätään niin en tajunnut että tuo rata on ihan täysin hajoamassa jo huomenna... Noilla kriteereillä on nykyään siis täysi ihme päästä jonnekin Mikkeliin, Joensuuhun ja Kuopioon!
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Tärkeä hanke olisi varmasti Suomelle. Toivottavasti rahoitus löytyy tälle hankkeelle. Vaikka onkin Suomessa ja Ruotsissa eri raideleveydet.

Junayhteys Ruotsin Luulajasta Haaparannan ja Tornion kautta Helsinkiin saattaa toteutua jopa tänä vuonna, jos kaikki menee hyvin. Pohjois-Ruotsin junaliikennettä hallinnoiva Norrtåg ab arvioi, että yhteys voitaisiin mahdollisesti ottaa käyttöön jo tämän vuoden lopussa.

Rata olisi Suomelle uusi Itämeren merikuljetuksia täydentävä kuljetusreitti. Se olisi myös tärkeä väylä pohjoisen henkilöliikenteessä ja kätevä raideyhteys aina vaikka Eurooppaan asti.

– Tällä hetkellä väylävirasto sähköistää rataosuutta Kemistä Haaparantaan, noin 20 km matkaa. Jos tämä tapahtuu ajoissa niin olemme aikataulujen puolesta valmiina. Rahoitus tässä puuttuu vielä, kertoo VR:n uuden liikenteen johtaja Juho Hannukainen.

Maiden erilaisten raideleveyksien takia matkustajat vaihtavat junaa Haaparannassa. Tornion puolelle kaavaillaan muutostöitä, että sieltä olisi mahdollista nousta kyytiin.

– Jos rahoitus löytyy vaikka eduskunnan määrittämänä Suomen valtion budjettiin vuonna 2025, niin silloin me olemme valmiina liikennöimään, Hannukainen jatkaa.

 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
No sitten ymmärrän täysin, jos tämä hanke tai sen vaihtoehto pelastaa Turun ja Helsingin välisen radan suoranaisen olemassaolon.
Joo, se on jännä kun tälläisille rakennelmille lasketaan elinkaaria, niin niihin maksimeihin päästäkseen pitäisi myös tehdä suunnitelmallista kunnossapitoa ja vähintään yksi laajempi perusparannus. Rantarata on jatkoajalla.
tuo rata on ihan täysin hajoamassa jo huomenna...
Kyllä se on hajonnut jo useamman kerran.
Noilla kriteereillä on nykyään siis täysi ihme päästä jonnekin Mikkeliin, Joensuuhun ja Kuopioon!
En ole Mikkelissä tai Joensuussa koskaan käynytkään, mutta toivottavasti sinne vievät radat ei ihan rantaradan kunnossa ole. Ainakin Luumäki-Imatraa on parannettu viime vuosina. Kuopioon jos matkustaa täältä suunnasta, niin ainakin Jyväskylä-Pieksämäki on menossa isoon remonttiin. Mutta sinusta rantarataa ei tarvitse parantaa?
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Junayhteys Ruotsin Luulajasta Haaparannan ja Tornion kautta Helsinkiin saattaa toteutua jopa tänä vuonna, jos kaikki menee hyvin. Pohjois-Ruotsin junaliikennettä hallinnoiva Norrtåg ab arvioi, että yhteys voitaisiin mahdollisesti ottaa käyttöön jo tämän vuoden lopussa.

Kokonaisuudessaan tämä on hyvä hanke myös huoltovarmuuden ja logistiikan kannalta.

Saapi nähdä, tuleeko sitä aikanaan (n. 5v päästä) lähdettyä perheen voimin reilaamaan Haaparannan vai Tallinnan tunnelin kautta. Pikkasen tulee koukkua täältä Helsingistä pohosen kautta mutta voipi olla että on silloin edelleen ainoa junayhteys eurooppaan.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Mutta sinusta rantarataa ei tarvitse parantaa?
Näinhän juurikin sanoin... Mutta siis jos meidän olisi juuri nyt valittava jokin kärki-infrainvestointi tähän taantumaan niin kohdistaisin suurimmat rahat esimerkiksi tieverkkoon. Toki koko tämä hanke oli alunperinkin hallitusohjelmassa, joka pohjautui hyvinkin aurinkoiselle käsitykselle talouden kehityksestä. Eli varmaan sitten saadaan jossain vaiheessa tunnin juna. Eikä siinä mitään, kannatan jopa tappiollisia infrainvestointeja, etenkin huonoina aikoina. Lopputuloksena on kuitenkin jotain konkreettista ja pysyvää - eli siis sitä aitoa keynesiläistä elvytystä eikä sitä, että työttömyyskorvausten ja toimeentulotukien määrät automaattisesti nousevat ja verotulot vähenevät, jos taloudella menee huonosti.
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Näinhän juurikin sanoin.
Vähän kuin itse sanoin, että nykyinen rata hajoaa heti huomenna. Toimiiko nämä typerät kärjistykset vain yhteen suuntaan?

Toki rantaradan korjaamista tai tunnin junaa voi lykätä hamaan tulevaisuuteen. Tekohengitetään nykyistä siihen saakka kun ei enää pysty ja senkin jälkeen Turusta pääsee Helsinkiin junalla Tampereen kautta tai autolla. Ja autolla moni matkaa jo nykyisellään taittaakin, jotta on ajoissa perillä, joten ehdottomasti kannatan tienpitoon kohdistettavia miljardeja.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Vähän kuin itse sanoin, että nykyinen rata hajoaa heti huomenna.
Siis eikö hajoakaan? Voidaan siis suhtautua rantarataan vähän kuin koko junaverkkoomme, tasaveroisena kohteena? Itse ajattelisin, että esim se pääradan rakentaminen kahdelle raiteelle Ylivieskasta Ouluun olisi sangen järkevä ja looginen valinta noin taloudellisesti. Omalaatuisesti se jököttää siellä helvetin Keski-Pohjanmaalla kun taas Turun ja Helsingin väli toimii vielä monta vuotta kuin junan vessa. Ja siitä olemme näköjään yhtä mieltä, että suursatsaus tieinfran kohentamiseen olisi kumpaakin edellistä selkeästi nopeampi ja tehokkaampi tapa elvyttää näin taantumassa.
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Siis eikö hajoakaan? Voidaan siis suhtautua rantarataan vähän kuin koko junaverkkoomme, tasaveroisena kohteena?
Niin, en minä ainakaan ole sitä mihinkään erityisasemaan ole nostanut mielestäni. Tasaveroinen kohtelu sopii erittäin hyvin, joka tarkoittanee sitä, että perusparannuksia tulee tehtäväksi. Edellinen taitaa olla tehty ysärin alussa Salo-Turku välille. Onko näillä mainitsemillasi muilla rataosuuksilla tilanne vielä huonompi?
Itse ajattelisin, että esim se pääradan rakentaminen kahdelle raiteelle Ylivieskasta Ouluun olisi sangen järkevä ja looginen valinta noin taloudellisesti.
Kaikkien vähänkään tuottavien rataosien kaksiraiteistaminen on järkevää ja loogista. Rantarata näistä toki ainut joka on täysin yksiraiteinen.
Turun ja Helsingin väli toimii vielä monta vuotta kuin junan vessa.
Kiva kuulla! Kerron Väylävirastoon nämä terveiset ensi kerralla kun Pasilassa piipahdan, että internettietäjä tietää asiat paremmin kuin he.
 

444

Jäsen
Jos Turun ja Helsingin välillä haluaa pitää junayhteyden, niin kyllä, se on joko tai.

Se on erikoista miten korjausvelkaan tässä maassa suhtaudutaan kuin vasemmistoliitossa valtion velkoihin, että niitä ei ikinä tarvitsisi maksaa takaisin.
Korjausvelkaa varmasti on. Mutta onko tilanne tosiaan niin kriittinen, että samaan aikaan kun huono-osaisimpia kuritetaan, niin myös tuo rantarata on ihan lahoamispisteessä ja pitää saada korjattua juuri nyt, keskellä velkakriisiä? Eli mitään parempaa kohdetta koko maasta ei löydy? Niin sen kai on oltava, koska eihän Arvo Johtaja muuten näin päättäisi.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Saatan olla tältä osin vanhakantainen, mutta mielestäni kaupasta varastaminen ei ole ok, vaikka vallassa olisi miten oikeistohallitus. Mikäli ruokaan ei ole varaa, on Suomessa tarjolla runsaasti turvaverkkoja.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Saatan olla tältä osin vanhakantainen, mutta mielestäni kaupasta varastaminen ei ole ok, vaikka vallassa olisi miten oikeistohallitus. Mikäli ruokaan ei ole varaa, on Suomessa tarjolla runsaasti turvaverkkoja.

Vasemmistolaiselle se on OK, onhan vallassa oikeistohallitus. Onneksi on myös rehellisiä vasemmistolaisia, jotka eivät pidä varastamista hyväksyttävänä vaikka maassa on oikeistohallitus.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Korjausvelkaa varmasti on. Mutta onko tilanne tosiaan niin kriittinen, että samaan aikaan kun huono-osaisimpia kuritetaan, niin myös tuo rantarata on ihan lahoamispisteessä ja pitää saada korjattua juuri nyt, keskellä velkakriisiä? Eli mitään parempaa kohdetta koko maasta ei löydy? Niin sen kai on oltava, koska eihän Arvo Johtaja muuten näin päättäisi.
Voi tulla yllätyksenä, mutta valtion infraparannukset kuuluu tehdä juuri, kun taloudessa menee huonosti. Se on halvempaa ja toisekseen antaa huonossa jamassa olevalle rakennussektorille piristettä. Joten kyllä tämä on juuri se oikea hetki purkaa korjausvelkaa. Se rata on ollut jo vuosia lahoamispisteessä ja sitä tällä hetkellä paikataan jatkuvasti sillä jesarilla, mikä on pitkässä juoksussa kalliimpi ratkaisu, kun se ei poista korjaustarvetta yhtään.

Tuo rata on ihan paska ja olen tässä parina edellisenä vuotena istunut aika montakin tuntia junassa, koska joku vaihde on levinnyt Salon kohdalla tai vastaavaa. Itselle toki nuo monesti ihan työmatkoja, että sama istua junassa, vaikka paikoillaan, mutta jos pitäisi oikeasti laivaan tai koneeseen ehtiä, niin juna ei ole vaihtoehto. Toki arvovalinta sekin halutaanko, että Suomessa on toimiva tai luotettava junaverkko. Helsinki-Turku ei tällä hetkellä ole. Turha vain vasemman laidan sitten valittaa siitä, että kaikki ajavat omilla autoilla, kun tälläkään hetkellä ei voi valita junaa kulkuneuvoksi, jos on oiekasti tarve olla tiettyyn aikaan paikalla. Ellei sitten lähde edellisenä päivänä liikkeelle.

E: Korjausvelka on myös sinänsä velkaa. Sen muuttaminen eurovelaksi ei hirveästi muuta taloudellista tilannetta. Korjausvelkakin omalla tavallaan tuottaa kuluja siinä missä eurovelkakin, kun se rata ei pysy kasassa.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vasemmistolaiselle se on OK, onhan vallassa oikeistohallitus. Onneksi on myös rehellisiä vasemmistolaisia, jotka eivät pidä varastamista hyväksyttävänä vaikka maassa on oikeistohallitus.
Itse en ainakaan kykene tätä näkemään minään oikeisto-vasemmisto-kysymyksenä, vaan toisen omaisuuden luvaton anastaminen on lähtökohtaisesti väärin, oli vallassa minkä värinen koalitio hyvänsä.

Saatan näin palkansaajana elää eräänlaisessa kuplassa, mutta onko pienituloisten asema edes oleellisesti heikentynyt vaikkapa vuoden takaisesta, milloin vallassa oli Marinin keskustavasemmistohallitus? Lisäksi vaikka elintarvikkeet toden totta kallistuvat, on varastamiselle vaihtoehtoja. Esim. oman kotini lähellä paikallinen helluntaiseurakunta pitää elintarvikejakelua vähävaraisille.

Kyseisen näyttelijän arvostettu rooli mielipidevaikuttajana huomioiden, pidän hänen varastamiseen rohkaisua kielteisenä asiana.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Itse en ainakaan kykene tätä näkemään minään oikeisto-vasemmisto-kysymyksenä, vaan toisen omaisuuden luvaton anastaminen on lähtökohtaisesti väärin, oli vallassa minkä värinen koalitio hyvänsä.

Palohan totesi, että varastamisen lisääntyminen on oikeistohallituksen syytä ja kaupasta saa varastaa ruokaa. Aika vahva vasemmistonäkökulma.

Saatan näin palkansaajana elää eräänlaisessa kuplassa, mutta onko pienituloisten asema edes oleellisesti heikentynyt vaikkapa vuoden takaisesta, milloin vallassa oli Marinin keskustavasemmistohallitus?

Inflaatio ja sen sisällä ruuan hinnannousu on kurittanut pienituloisia hallituksesta riippumatta. Tukien osalta Orpon hallitus on kaventanut joidenkin pienituloisten ryhmien käteen jäävää tuloa merkittävästi.

Kun Orpon hallitus ei näillä näkymin peruuttele tukien karsimisessa, tämä osuu hallituspuolueista eniten PS:n kannattajiin. Ja PS lupasi ennen vaaleja, että heidän tuet jäävät ennalleen. Tästä(kin) syystä PS vie mielellään keskustelua kansanedustajien ja ministerien suomalaisuuteen ja kelpoisuuteen edustajina.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: #7
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös