Petteri Orpon hallitus

  • 1 231 614
  • 15 475

Wristlock

Jäsen
Niin ja tämä tehtiin myymällä valtionyhtiöitä. Carunan myynti jne. Upeeta politiikkaa.
Saa nähdä koska myydään lisää ja tullaan entistä riippuvaisemmaksi Venäjän kaltaisista tyranneista.
Carunaa ei, mutta paljon muuta, mm. Neste.

"Keskustan Juha Sipilän hallituskaudella valtio-omisteisten yhtiöiden osakkeita myytiin yhteensä 3,2 miljardin euron arvosta."

"Sipilä otti kunniaa julkisen talouden tervehdyttämisestä. Keskellä vahvinta talouskasvua viimeinen budjetti 2018 jäi silti yhä alijäämäiseksi, maaliskuussa valmistuneen tilinpäätöksen mukaan 1,3 miljardia euroa. Luku voisi olla rumempikin, sillä budjetti sisälsi vuoteen 2017 verrattuna huomattavan paljon tuloja osingoista ja osakkeiden myyntituloista.
Niitä oli yli 2,4 miljardia euroa (reilut 1,7 miljardia 2017). Nesteen osuus on huomattava. Valtio sai viidestä prosentista Nesteen osakkeita 861 miljoonaa euroa myytyään potin kesäkuussa 2018. Ilman Nestettä alijäämä olisi siis paisunut yli kahteen miljardiin."


Ei mennyt ihan putkeen, mutta näin saatiin bluffi velkasuhteen laskusta uppoamaan ainakin tyhmempään kansanosaan.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Carunaa ei, mutta paljon muuta, mm. Neste.

"Keskustan Juha Sipilän hallituskaudella valtio-omisteisten yhtiöiden osakkeita myytiin yhteensä 3,2 miljardin euron arvosta."

"Sipilä otti kunniaa julkisen talouden tervehdyttämisestä. Keskellä vahvinta talouskasvua viimeinen budjetti 2018 jäi silti yhä alijäämäiseksi, maaliskuussa valmistuneen tilinpäätöksen mukaan 1,3 miljardia euroa. Luku voisi olla rumempikin, sillä budjetti sisälsi vuoteen 2017 verrattuna huomattavan paljon tuloja osingoista ja osakkeiden myyntituloista.
Niitä oli yli 2,4 miljardia euroa (reilut 1,7 miljardia 2017). Nesteen osuus on huomattava. Valtio sai viidestä prosentista Nesteen osakkeita 861 miljoonaa euroa myytyään potin kesäkuussa 2018. Ilman Nestettä alijäämä olisi siis paisunut yli kahteen miljardiin."


Ei mennyt ihan putkeen, mutta näin saatiin bluffi velkasuhteen laskusta uppoamaan ainakin tyhmempään kansanosaan.

Olisi nuokin Nesteen osakkeet tuottaneet aika paljon verrattuna lainan hintaan. Hyvvää pisnestä on tehty.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
En ymmärrä miten voi Orpon hallitus olla noin pihalla työmarkkinoista ja johtamisesta. Aivan kuten Sipilän hallitus, sanellaan työmarkkinauudistukset ja itketään että AY liike vastustaa ja yhyhy. Tottakai se vastustaa, se on niiden tehtävä.

Kyse on pohjimmiltaan muutosjohtamisesta. Sanelemalla ei muutos toteudu vaan ne, joita muutokset koskee pitää edes etäisesti kuvitella tulleensa kuulluksi. Tottakai ilman tätä tunnetta asioita vastustetaan. Aivan kuten EK ja yrittäjät vastustaisivat muutosta toiseen suuntaan mitä nyt tehdään.

Orpon hallitukselta puuttuu johtajuus. Sanellaan ja kitistään ja kysymyksiin vastataan kettuilemalla. Se ei ole tapa, jolla saadaan pysyvää muutosta aikaan. Seuraava hallitus tulee kumoamaan sanellut päätökset, kuten kävi Sipilän hallituksen muutoksille.

Oikea tapa saada muutosta aikaan on aidosti keskustella ja kuunnella eri osapuolia. Kaikkien tulee ymmärtä tilanne ja osallistua yhdessä muutoksen tekemiseen. Ikävä kyllä tämä ei Perussuomalaisilta tule koskaan onnistumaan vaan hajoilevat jo maakunnissa kuten esim. Aamulehti tänään kertoo. Oman edun tavoittelu ja yhteisen edun unohtaminen sekä eripura leimaa Orpon hallitusta. Kriisitä kriisiin mennään ja muutoksia tehdään, mutta ei pysyvää muutosta.

Suomen etu olisi, että SDP ja Kokoomus löytäisivät yhteistä säveltä ja pidemmällä aikavälillä tehdään julkisen talouden tasapainotusta. Säästöjä pitää tehdä, mutta ikävä kyllä säästöissäkin tulee äkkiä lattia vastaan. Sen tähden pitää saada Suomi kasvu-uralle ja veropohja pitää olla riittävä. Suomessahan itse asiassa esim. julkisen sektorin työpaikkoja on paljon ihailtuja muita pohjoismaita vähemmän ja sotemenot on moneen muuhun Euroopan maahan nähden alhaiset. Eli tehostettu on, vienti ei vedä ja tekeminen on tehotonta. Tähän ei säästäminen tuo muutosta.

Kyllä noille demokraattisesti valituille johtajille olisi hyvä asettaa jonkinlainen osaamisvaatimus tai ainakin kunnon koulutus tehtävään, ennenkuin alkavat asioita sotkemaan.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mä en oikeasti tiedä asiasta mitään, niin kysyn. Onko tässä kyse organisaation sisäisestä organisaatiouudistuksesta, vai oikeastiko tässä 15 viranomaista jakautuu 45 viranomaiseksi? Eli onko jatkossa 15 henkilöstö- ja taloushallinnon sijaan 45 hallintoa, vai onko niitä vain yksi kappale per koko Suomen te-toimistot.
Kuten erku tuossa mainitsikin, jatkossa ei ole enää TE-toimistoja, vaan lähes kaikki niiden tehtävät (myös sisäinen hallinto) siirtyy "kuntien" vastuulle. Lainausmerkit, koska asiaa on markkinoitu vastuun siirtymisellä kunnille, jotka väitetysti tuntevat oman alueensa paremmin kuin valtiolliset TE-toimistot. Totuus on kuitenkin, että vain muutama kunta tai kaupunki tulee hoitamaan työvoima- ja elinkeinopalvelut itsenäisesti (mm. Helsinki ja Vantaa). Suurin osa kunnista muodostaa yhteistyössä monen kunnan alueella toimivan "työllisyysalueen", joka ottaa hoitaakseen entiset TE-toimistojen tehtävät.

Vielä vuosi sitten näytti siltä, että alueita tulee selvästi vähemmän. TEM painosti hyvin vahvasti kuntia muodostamaan isoja alueita, ja toiveissa oli, että moni nykyinen TE-toimisto olisi sellaisenaan muuttunut kuntien hallinnoimaksi työllisyysalueeksi (esim. Pirkanmaan TE-toimisto --> Pirkanmaan työllisyysalue).

Käytännössä jossain vaiheessa suunnittelua alkoi tapahtua irtiottoja, ja alueiden määrä alkoi kasvaa. Esim. Pirkanmaalla Sastamalan johdolla Länsi-Pirkanmaa halusi irtautua koko Pirkanmaan laajuisesta alueesta, koska piti sitä liian Tampere-vetoisena, ja näin myös tapahtui. Myös Valkeakosken seudulla oli samanlaisia haluja, mutta viimeisimmän tiedon mukaan sen hakemus oman työllisyydenhoitoalueen muodostamiseksi on hylätty liian pienenä. Jyväskylä taas haluaisi hoitaa asiat yksin, mutta Muurame on liian pieni omaksi alueekseen, ja sitä yritetään nyt paikkonaittaa (työllisyysasioissa) vastentahtoisen Jyväskylän kanssa. Uudellamaalla Myrskylä ei ole ottanut mitään kantaa koko asiaan. Se odottaa, että Valtioneuvosto osoittaa sille jonkun alueen, joka joutuu ottamaan hoitaakseen myrskyläläisten asiat...

En ole kunnallisen itsehallinnon yksityiskohtien asiantuntija, mutta kyllä tuo vähän sekavalta vaikuttaa. Enkä ihmettelisi, jos näistä pakkonaittamisista (virallisesti puhutaan "perälautamenettelystä", jossa Valtioneuvosto päättää diktaattorin valtuuksin, jos vapaaehtoista sopua ei synny) tulisi suurempikin sotku.

Kun kerran uudistuksella tavoitellaan parempaa vaikuttavuutta sillä, että kunnat tuntevat alueensa paremmin, niin voi kysyä, mikä todellisuudessa muuttuu jos samat työntekijät, samoilla resursseilla, samalla lainsäädännöllä siirtyvät palvelemaan samoja asiakkaita niin, että vain ylin määräysvalta siirtyy valtiolta kuntien muodostamalle työllisyysalueelle ja niille, ketkä siellä asioista päättävät?

Aika moni työllisyysalue (mm. Länsi-Pirkanmaa, Etelä-Pohjanmaa) on suoraan sanonut lisäävänsä paikallispalveluiden määrää. Eli toisin sanoa lisäävänsä palvelupisteitä nykyiseen verrattuna. Sama tulee tapahtumaan myös Uudellamaalla, jonne on suunnitteilla yhdeksän työllisyysaluetta nykyisen yhden Uudenmaan TE-toimiston sijaan. Osa alueista (esim. Hanko-Raasepori, Kerava-Sipoo) on sellaisia, joissa ei ole tällä hetkellä yhtään TE-toimiston toimipaikkaa. Tiedän, että Uudellamaalla toteutettiin vuosina 2007-2013 raju säästöohjelma, jossa pieniä toimipaikkoja suljettiin kulujen karsimiseksi. Jokainen ymmärtää, mitä tarkoittaa, jos uudistusten myötä pienten paikallisten toimipaikkojen määrää lähtee voimakkaaseen kasvuun...

Jo Sipilän hallituksen aikana aloitettiin "työllisyyden kuntakokeilut". Niissä osa TE-toimiston tehtävistä siirrettiin halukkaiden kokeilukuntien vastuulle. Kokeilut jatkuvat edelleen, ja niistä on jo saatu arviointeja: Hesari uutisoi pari vuotta sitten, että "tulokset ovat kaoottiset - etenkin suurissa kaupungeissa." Valtioneuvoston oman tutkimus kertoi neutraalimmin, että "Kuntatason tilastollisten analyysien perusteella työllisyyden kuntakokeilulla ei ole ollut merkittäviä vaikutuksia työvoimapalveluiden tarjontaan, työttömyyteen tai sen rakenteeseen."

TE-palvelu-uudistuksen ainoa selvä konkreettinen muutos on, että paikallisten toimipaikkojen määrä tulee kasvamaan. Samalla resursseja ei tule yhtään lisää. On mahdoton yhtälö edes ylläpitää nykyistä palvelutasoa, puhumattakaan kehittämisestä, jos samaan aikaan joudutaan laittamaan entistä suurempi osa rahoista lisääntyvien palvelupisteiden avaamiseen. Siksi ennustan, että uudistuksen seurauksena:
- ruuhkat asiakaspalvelussa kasvavat
- tarjolla olevien ostopalveluiden (esim. koulutukset) määrä vähenee
- työllisyysalueet tulevat valittamaan valtiolle saavansa liian vähän rahaa

Eli "onnea Petteri Orpo", kun jopa hallituspuolueiden johtamat kunnat tulevat valitustensa keran valtioneuvoston puheille vaatimaan lisää, kun kulut kasvavat, ja palveluvalikoima supistuu. Toki fyysisten palvelupisteiden määrä kasvaa - mutta onko sille nykypäivänä edes mitään tarvetta? Onko se oikeaa rahankäyttöä? Sitäkö hallitus haluaa edistää?

Jos rahan käyttöä ja palvelutasoa ajatellaan, koko uudistus kannattaisi perua. Voi toki olla, että pyörän pysäyttäminen on tässä vaiheessa jo vaikeaa. Toiseksi paras vaihtoehto olisi lisätä keskitettyjen ja valtiolle jäävien palveluiden määrää merkittävästi - siihen pitäsi kuulua kaikkein kalliimpia ja vaikeimmin organisoitavia palveluita. Mutta koska niissä liikkuu eniten rahaa, pelkään että juuri siksi kunnat niitä himoitsevat - pääsevät esim. ostamaan koulutuspalveluita kuntayhtymän omalta oppilaitokselta. "Keravan keppijumppa" on pientä, kun työttömille lähdetään hankkimaan palveluita miljoonilla...
 

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Toki fyysisten palvelupisteiden määrä kasvaa - mutta onko sille nykypäivänä edes mitään tarvetta? Onko se oikeaa rahankäyttöä? Sitäkö hallitus haluaa edistää?
Mielestäni se on ainakin ollut Kokoomukselle ideologinen kysymys, että työttömän pitää hoitaa asiansa fyysisesti työvoimatoimistossa eikä verkossa. Ajatuksena se että sillä voitaisiin tarkkailla onko hän aidosti työmarkkinoiden käytössä. Tosin tietoni on noin kymmenen vuoden takaa, joten en tiedä ajatteleeko Kokoomus enää näin.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Onhan se perseestä, että hallituksesta toiseen noihin yritystukiin ei kosketa. Vielä jännempää, että Suomen Yrittäjät puuttuisi yritystukiin. Mikä siis mättää?

Sinipuna olisi varmasti ollut paras. Kokoomus ja SDP olisivat vaan molemmat joutuneet joustamaan kynnyskysymyksistään jonkun verran.
SY on enemmän pienemmän asialla ja taas Kokoomus tunnetusti isojen firmojen asialla. 15 vuoden aikana on kolmas okeiston johtama hallitus vallalla ja pienyrittäjien tukeminen on lähinnä paskanjauhantaa...

Otan nyt esimerkiksi tilanteen, joka Suomessa on ollut vallalla jo pitkään. Pienet panimot tekevät kilpailuja voittavia tuotteita, mutta valtio pistää myynnissä hanttiin.

Vapaaksi vaan ja markkinatalous sitten näyttää, josko hommat toimivat.

Isompia tuetaan ties millä tuilla ja pienet rimpuilee. Se on ihan turha alkaa pienyrittäjäksi, kun keppiä tulee kun pitäisi antaa porkkanaa.


Edit. Voi toki olla että jotain on tehtykin. Ei vaan ole osunut silmään.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Mielestäni se on ainakin ollut Kokoomukselle ideologinen kysymys, että työttömän pitää hoitaa asiansa fyysisesti työvoimatoimistossa eikä verkossa. Ajatuksena se että sillä voitaisiin tarkkailla onko hän aidosti työmarkkinoiden käytössä. Tosin tietoni on noin kymmenen vuoden takaa, joten en tiedä ajatteleeko Kokoomus enää näin.
Ehkä ihan järkevääkin, että ihmiset käyvät fyysisesti paikalla (saisivat käydä enemmänkin). Siinä samalla nähdään ettei oleile ansiosidonnaisella ulkomailla (tätäkin tapahtuu vaikka kuinka) ja tekee varmaan yleisellä tasolla ihmisille ihan hyvääkin saada välillä kontaktia muihin ihmisiin muutenkin kuin netin kautta. Ja toki isolle osalle tuosta ei ole mitään hyötyä mutta ei nähdäkseni mitään haittaakaan.
 

Andromeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Ehkä ihan järkevääkin, että ihmiset käyvät fyysisesti paikalla (saisivat käydä enemmänkin). Siinä samalla nähdään ettei oleile ansiosidonnaisella ulkomailla (tätäkin tapahtuu vaikka kuinka) ja tekee varmaan yleisellä tasolla ihmisille ihan hyvääkin saada välillä kontaktia muihin ihmisiin muutenkin kuin netin kautta. Ja toki isolle osalle tuosta ei ole mitään hyötyä mutta ei nähdäkseni mitään haittaakaan.
Kyllä on ihme ajatuksia joillakin (Kateus?). Miksi ei saisi käydä ansiosidonnaisella kun on niin lomalla? Se on ansaittua rahaa ja ihminen saa käyttää sitä niinkuin haluaa. Pitäisikö vaikkapa lomautettujen nyhjöttää kotona niinkuin jotain rangaistusta suorittamassa koska työt loppuivat? Eihän te-toimistotkaan kiellä matkustamista ulkomaille, joten aika ihmeellisiä mielipiteitä joillakin riittää

On paljon esim. kausityöntekijöitä jotka lomautetaan säännöllisesti.
 
Viimeksi muokattu:

molari

Jäsen
Kyllä on ihme ajatuksia joillakin (Kateus?). Miksi ei saisi käydä ansiosidonnaisella kun on niin lomalla? Se on ansaittua rahaa ja ihminen saa käyttää sitä niinkuin haluaa. Pitäisikö vaikkapa lomautettujen nyhjöttää kotona niinkuin jotain rangaistusta suorittamassa koska työt loppuivat? Eihän te-toimistotkaan kiellä matkustamista ulkomaille, joten aika ihmeellisiä mielipiteitä joillakin riittää

On paljon esim. kausityöntekijöitä jotka lomautetaan säännöllllisesti.

Ansiosidonnainen päiväraha tuskin on tarkoitettu "lomarahaksi", esim. kausitöissä, sesongin jälkeen, pitäisi kai ensin pitää lomat, muut vapaat ja käyttää työaikapankkiin tehdyt työt pois ja siirtyä sitten työttömäksi työnhakijaksi ja olla työmarkkinoiden käytettävissä. Nyt usein kikkaillaan yhdessä työnantajan kanssa tässä ja siirrytään heti ansiosidonnaiselle päivärahalle.
 

Andromeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Ansiosidonnainen päiväraha tuskin on tarkoitettu "lomarahaksi", esim. kausitöissä, sesongin jälkeen, pitäisi kai ensin pitää lomat, muut vapaat ja käyttää työaikapankkiin tehdyt työt pois ja siirtyä sitten työttömäksi työnhakijaksi ja olla työmarkkinoiden käytettävissä. Nyt usein kikkaillaan yhdessä työnantajan kanssa tässä ja siirrytään heti ansiosidonnaiselle päivärahalle.
Tämä kikkailu taitaa olla ihan mutuilua vaan ja yleinen harhaluulo. Tietyissä piireissä ansiosidonnainen on kyllä iso ongelma näköjään.

Eikö se olisi ihan ihmisoikeuksien vastaista laittaa ihminen ns. matkustuskieltoon työttömyyden vuoksi.

Ei kannata kadehtia niitä jotka saa ansiosidonnaista turvaa, heillähän ei eläkekertymäkään tule olemaan samaa tasoa kuin ympäri vuoden töissä olevilla. Ja kun on lomautettuna niin juoksevat kulut on silti samat.

Miksi pitäisi rangaista siitä, että on päätynyt ammattiin missä ei ole työtä koko vuodeksi?
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Milloin matkustuskielto on loppunut?

Eikös sitä yhä pitäisi olla valmis lähtemään liukuhihnalle kun työkkärin käsky käy. Ei se ulkomailta käsin onnistu.
 
Kyllä on ihme ajatuksia joillakin (Kateus?). Miksi ei saisi käydä ansiosidonnaisella kun on niin lomalla? Se on ansaittua rahaa ja ihminen saa käyttää sitä niinkuin haluaa. Pitäisikö vaikkapa lomautettujen nyhjöttää kotona niinkuin jotain rangaistusta suorittamassa koska työt loppuivat? Eihän te-toimistotkaan kiellä matkustamista ulkomaille, joten aika ihmeellisiä mielipiteitä joillakin riittää

On paljon esim. kausityöntekijöitä jotka lomautetaan säännöllisesti.
Totta kai normaalilla lomalla saa käydä. Tarkoitin siis sitä, että osa nostaa ansiosidonnaista ja asuu toisessa maassa tai on kuukausien reissulla jolloin ei olla työmarkkinoiden käytettävissä.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Milloin matkustuskielto on loppunut?

Eikös sitä yhä pitäisi olla valmis lähtemään liukuhihnalle kun työkkärin käsky käy. Ei se ulkomailta käsin onnistu.

Elämme onneksi länsimaisessa demokratiassa. Ei täällä mitään pakotettuja kotiaresteja ole.

Ellei systeemi ole muuttunut viimeisen 15v aikana oleellisesti, käsittääkseni tukien saamiseen terminologia on "tulee olla työmarkkinoiden käytettävissä". Ja EU alue on vapaan liikkuvuuden aluetta. EU ulkopuolellekin saa poistua mutta tässä oli muistaakseni joku tietty rajoitus. 3kk oman muistikuvan mukaan. Joku paremmin tietävä tän voinee varmistaa.

Mitä tämä sitten tarkoittaa on velvoite ottaa työtä vastaan, mutta käytännössä lomautusten / kausityön tapauksessa tätä varmasti katsotaan läpi sormien. Varsinkin jos kausityötä on ollut jo monta jaksoa.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Asfalttityöntekijät lienee mainio esimerkki. Kesällä painetaan pitkää päivää ja talvella ei. Jos katsotaan vuosityötunteja se on mun mielestä aivan sama miten ne jaksottuu. Se, että tässä tilanteessa kahlittaisiin kotimaahan hakemaan jotain diipadaapatyötä lomautus / off season jaksolle ei mielestäni palvele ketään.
 

rpeez

Jäsen
Asfalttityöntekijät lienee mainio esimerkki. Kesällä painetaan pitkää päivää ja talvella ei. Jos katsotaan vuosityötunteja se on mun mielestä aivan sama miten ne jaksottuu. Se, että tässä tilanteessa kahlittaisiin kotimaahan hakemaan jotain diipadaapatyötä lomautus / off season jaksolle ei mielestäni palvele ketään.
Tämä selvä, mutta onko sitten se off-season ansiosidonnaisen työttömyysturvan nostamisen aikaa moraaliselta kannalta? Minusta ei.
 
Asfalttityöntekijät lienee mainio esimerkki. Kesällä painetaan pitkää päivää ja talvella ei. Jos katsotaan vuosityötunteja se on mun mielestä aivan sama miten ne jaksottuu. Se, että tässä tilanteessa kahlittaisiin kotimaahan hakemaan jotain diipadaapatyötä lomautus / off season jaksolle ei mielestäni palvele ketään.
Kyllä siellä varmaan jotain ihan järkevää työtä riittää tuolla off seasonille tuossakin. Toki ylipäänsä voisi kyseenalaistaa sitä, että miten kausityöntekijöiden ansiosidonnaiseen tulisi suhtautua jos esimerkiksi juuri ne vuosityötunnit tehdään siinä kausiajalla ja sitten nostellaan ansiosidonnaista muu aika vuodesta.

Edit. Tiivistetysti, jos haluaa ansiosidonnaista nostaa niin pitäisi olla työmarkkinoiden käytettävissä ja olla valmiina ottamaan työtä vastaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Asfalttityöntekijät lienee mainio esimerkki. Kesällä painetaan pitkää päivää ja talvella ei. Jos katsotaan vuosityötunteja se on mun mielestä aivan sama miten ne jaksottuu. Se, että tässä tilanteessa kahlittaisiin kotimaahan hakemaan jotain diipadaapatyötä lomautus / off season jaksolle ei mielestäni palvele ketään.
Ihan vapaasti sitä voi lomailla puolet vuodesta, mutta ei siitä pitäisi ansiosidonnaista tai muutakaan työttömyysetuutta maksaa.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Kyllä siellä varmaan jotain ihan järkevää työtä riittää tuolla off seasonille tuossakin. Toki ylipäänsä voisi kyseenalaistaa sitä, että miten kausityöntekijöiden ansiosidonnaiseen tulisi suhtautua jos esimerkiksi juuri ne vuosityötunnit tehdään siinä kausiajalla ja sitten nostellaan ansiosidonnaista muu aika vuodesta.

Sitä ei oman alan työtä vaan verotettaisiin aika isolla prosentilla kun on jo kausitunnit alla.

Mut siitä samaa mieltä että kausityön palkkamallin tulisi ottaa off season huomioon jollain tavalla. Ei pitäisi olla tilannetta että nostaa vuosipalkan ja vielä päälle tuet.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä etuus tehdä pitkää päivää ja nostaa väliajat ansiosidonnaista tulee aiempaa haastavammaksi. Ainakin hallitusohjelmassa vaatimus on jatkossa 12 kuukautta työtä ansiosidonnaisen edellytyksenä siirtymäkauden päättyessä 2.9. 2024.

Loistava muutos. Tiedän muutamankin sankarin jotka ovat tuota hyödyntäneet vuosikausia ja jopa kieltäytyneet tulemasta töihin kesken ”vapaiden”, kun ei sopinut omiin suunnitelmiin katkaista ansiosidonnaista tuossa kohtaa.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Tämä etuus tehdä pitkää päivää ja nostaa väliajat ansiosidonnaista tulee aiempaa haastavammaksi.

Kunhan tämä sinänsä asiallinen tiukennus sit myös saa kylkeensä sen tarvittavan toisen komponentin eli palkkamallin sovittamisen toistuvaan kausityöhön.

Muutenhan tuo uudistus on suora heikennys kausityötä tekeville. Tai vähintäänkin polarisoi kausityötä entistä suuremmin tiettyjen väestöryhmien kesken. Suomen ulkopuolelta tuleville houkuttelevuus pysyy samana (jos poistuu maasta off season) mutta kotimaisille tilanne heikkenee.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Elämme onneksi länsimaisessa demokratiassa. Ei täällä mitään pakotettuja kotiaresteja ole.
Ok, ilmeisesti tulkinnat ovat muuttuneet jossain kohtaa. Se pitää kuitenkin korjata että ei aikaisempi matkustuskielto mikään pakotettu kotiaresti sentään ollut. ilmoitus piti vain tehdä työvoimaviranomaiselle ulkomaan matkan kestosta. Ja tästä ajasta ei korvausta saanut.

Muistan kun telakalla laivan rungon valmiiksi urakoineet lohkohitsarit saivat pitkiä karensseja ja korvausten takaisinperinnän kun lähtivät ulkomaille ja jäivät kiinni. Ei se minusta kotiarestia ollut vaan harkittu riski joka toteutui. Työnantaja nämä velikullat käräytti. Näyttöä toki tästä oli vaikea saada.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Loistava muutos. Tiedän muutamankin sankarin jotka ovat tuota hyödyntäneet vuosikausia ja jopa kieltäytyneet tulemasta töihin kesken ”vapaiden”, kun ei sopinut omiin suunnitelmiin katkaista ansiosidonnaista tuossa kohtaa.

Toivottavasti saadaan aikanaan myös eduskunnassa päätökseen.

Kunhan tämä sinänsä asiallinen tiukennus sit myös saa kylkeensä sen tarvittavan toisen komponentin eli palkkamallin sovittamisen toistuvaan kausityöhön.

Muutenhan tuo uudistus on suora heikennys kausityötä tekeville. Tai vähintäänkin polarisoi kausityötä entistä suuremmin tiettyjen väestöryhmien kesken. Suomen ulkopuolelta tuleville houkuttelevuus pysyy samana (jos poistuu maasta off season) mutta kotimaisille tilanne heikkenee.

Miksi on-off työstä tulisi automaattisesti maksaa palkkaa on-ajalta ja off-ajalta ansiosidonnaista tukea kausityöntekijälle? Jos olisi esim kesätyössä poimimassa marjoja 3 kk ja talvella lumityössä 3 kk, oikeus perusturvaan säilyy.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös