Perinteinen vai moderni kannatuskulttuuri

  • 10 762
  • 55

Suositko perinteistä vai modernia kannatuskulttuuria?

  • Perinteinen

    Ääniä: 79 52,0%
  • Moderni

    Ääniä: 73 48,0%

  • Äänestäjiä
    152

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Jos joku suomalainen mobi tuon setin kiskaisi, niin Jatkoaika kaatuisi kukkahattuisita, koska joukossa on muuta "ei oikea fani" joka yrittää pilata tunnelman. Eihän tonne edes lapsia uskalla tuoda. Sekä loput ottaisi onkeensa koska osalla ei ole paitoja.

Kyllä, ja videon alkuhetkillä on todella pimeää joten kirjaakaan ei näe lukea ja sukkapuikolla voi sohaista naapuria vaikka silmään. Lisäksi meteli on ärsyttävän kova, tällöin ei kuule pelikatkojen aikaisia musiikkielämyksiä eikä kuule yläkerran makkarabaarin päivän tarjouksia. On myöskin helvetin ärsyttävää kun kaikki pomppii ja elämöi, tällöin on helvetin vaikea lähteä suunnistamaan 8 minuuttia ennen erätauon alkua yläkerran makkarabaariin vain todetakseen että tänään on tarjouksessa pelkät miniporkkanat.
 

lenno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ehdottomasti perinteinen kannatuskulttuuri vie tätä modernia hyppimistä ja laulamista. Paras tunnelma matsissa on silloin kun yleisö tosiaan elää pelissä mukana ja siitä oikein pystyy aistimaan sen aggressiivisuuden, oli se sitten kohdistettu vastustajaan tai tuomariin. Yksittäisiä nasevia huutoja vielä jatkuvalla syötöllä oman joukkueen kannustamisen lisäksi niin eipä tuota mikään laulaminen voita. Porissa seisomakatsomossa tiukassa pelissä katsomoo elää peliä ja spontaanisti reflektoi kentän tapahtumia, jokainen yksilö omalla tavallaa, ja täten yhdessä muodostavat suurella massalla hyvän tunnelman koko halliin. Esimerkiksi ylivoimalla tunnelma katsomossa tiivistyy kun 2000 ihmistä hakkaa seisomakatsomossa käsiään yhteen tai kun jonkun vastustajan sikailun osuessa kohdalle koko yleisö viheltää ja huutaa vastustajalle. Niin ja pystyyhän tällä perinteisellä tavalla peliäkin seuraamaan paljon paremmin kuin jos tarvitsisi jotenkin laulun sanoja miettiä, sen sijaan että huutaa kentälle mitä mieleen tulee. Mielestäni kannustaminen ja tunnelma tulee lähteä sieltä kentältä ja yleisö syttyy tämän seurauksena sen sijaan että sitä liikaa ohjataan kuoronjohtajan käsikirjoituksen mukaan. Tämä kaikki siis sillä oletuksella että tuolla modernilla tarkoitetaan juurikin tätä laulamista ja muuta toimintaa jota ohjaa kuoronjohtaja selkä kenttään päin ja vahtii että kaikki tottelee ja laulaa hänen päättämiä laulujaan. Oikeastaan en voi käsittää koko juttua että joku tulee hallille ja viettää kuitenkin suuren osan matsista katse yleisöön, eli ei siis katso peliä. Tämä ei siis koske hallin järjestysmiehiä :)

Vaikka olenkin eniten käynyt katsomassa matseja juuri isomäen seisomakatsomossa niin olen myös kokenut tunnelman muissakin halleissa, niin suomessa, ruotsissa kuin amerikassakin. Joku voi olla sitä mieltä että olen väärässä, mutta olen siltikin sitä mieltä, että ei kannattaminen voi olla mitenkään ohjattua ja eräänlainen velvollisuus. Esimerkiksi näissä näkemissäni elitserienin matseissa fanikatsomoissa (jonne itsekin lähes aina olen suunnannut johtuen halvimmasta lippuhinnasta) tätä laulukuoroa johtaa selkä kenttään päin oleva kaveri megafoni kädessä ja vaatii että nyt lauletaan tiettyä laulua. Tai kun kesken pelin yhtäkkiä näyttää että nyt kaikki ihan hiljaa ja välillä "pakottaa" yleisön (seisomakatsomossa) istumaan alas, vain noustakseen 10 sekunnin päästä ylös ja täten alustaa jonkun tietyn laulun. Ja näitä siis tapahtuu pelin ollessa käynnissä. Yksikin esimerkki oli eräässä ottelussa kun vierasjoukkue teki maalin 3 minuuttia ennen ottelun loppua kotijoukkueen painostuksen jälkeen ja siirtyi kahden maalin johtoon, niin jos ei olisi kentälle katsonut niin ei olisi maalin syntyä tajunnut. Siellä vain sattui olemaan jokin laulu kesken ja tämä laulaminen jatkui kuin mitään ei olisi tapahtunut. Mielestäni tuollainen toiminta ei nyt kuulu kiekko-otteluun tai ylipäätään mihinkään juttuun jossa on ns. tosi kyseessä.
 
Viimeksi muokattu:

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Siellä vain sattui olemaan jokin laulu kesken ja tämä laulaminen jatkui kuin mitään ei olisi tapahtunut. Mielestäni tuollainen toiminta ei nyt kuulu kiekko-otteluun tai ylipäätään mihinkään juttuun jossa on ns. tosi kyseessä.
Olisiko sitten pitänyt huutaa vittua ja istua myrtyneenä alas? Tuossa esimerkissähän vaan näytettiin ettei joukkuetta hylätä vaikka menee vähän huonommin. "Voititte tämän taistelun, mutta sota ei ole ohi".

e. Niin, ja ei niitä chanttien sanoja tarvitse mitenkään erityisemmin miettiä kun ehkä pari ekaa peliä, kyllä ne sanat tulee päähän ihan tuosta noin vaan. Eikä ne sanat nyt edes ole mitenkään monimutkaisia, kun niihin paneutuu vähän syvemmin.
 

lenno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olisiko sitten pitänyt huutaa vittua ja istua myrtyneenä alas? Tuossa esimerkissähän vaan näytettiin ettei joukkuetta hylätä vaikka menee vähän huonommin. "Voititte tämän taistelun, mutta sota ei ole ohi".
No ei nyt välttämättä ole pakko vittua huutaa, mutta kuten ylempänä kirjoitin niin yksi asia josta itse pidän esimerkiksi Ässien kotimatseissa, on tuo yleisön mukanaeläminen ja kenttätapahtumien eräänlainen reflektoiminen. Eli kun vastustaja saa lopussa maalin ja tilanne muuttuu entistä tukalammaksi, niin kyllä pieneksi hetkeksi sitä ainakin itse hiljenee, kuten usein moni vieressäolijakin. Sitten kun kiekko putoaa taas jäähän niin moni taas jatkaa kannustamista.

Mietin myös sitä että jos tuon huutamisen ja kannattamisen tarkoitus on auttaa joukkuetta tsemppaamaan ja parempiin pelisuorituksiin, niin eikö tuo hieman menetä tehoaan jos se selvästikin on tasaista huutamista erästä erään, riippumatta pelin eri tilanteista? Eli siis toisen erän puolessa välissä pelin ollessa suvantovaiheessa, huuto on aivan samanlaista kuin ottelun tärkeimmillä loppuhetkillä. Yhtä hyvin voitaisiin siis vain äänittää sitä huutamista/ lauluja ja pistää kaiuttimista soimaan, jos sen kerran on tarkoitus olla vain tasaista taustamölyä.
 

SJK10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko

Mun mielestä homman pitäisi mennä niin että kannattajat sytyttää joukkuetta pelaamaan, ei niin että joukkue sytyttää kannattajia kannattamaan, kuten tästä sinun tekstistäsi voi päätellä.

Ja ihan ilman mitään sarvia ja hampaita, sinunko mielestäsi isomäen hallissa on hyvä tunnelma? No, ehkä silloin kuin joku EP tai RB siellä vierailee, mutta muuten tämä isomäen hornankattila on pelkkää historian siipien havinaa.
 

lenno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mun mielestä homman pitäisi mennä niin että kannattajat sytyttää joukkuetta pelaamaan, ei niin että joukkue sytyttää kannattajia kannattamaan, kuten tästä sinun tekstistäsi voi päätellä.
Oikein päätelty ja tätä mieltä siis olen. Ehkäpä vuorovaikutus olisi vielä parempi kuvaus, siis että sekä yleisö että joukkue vastaavat tunnelmasta. Mutta onhan se nyt niin että jos peli on tiistai-iltaisessa Jyp-matsissa täyttä kuraa niin eihän tunnelman mielestäni voi olettaakaan olevan yhtä hyvä kuin tiukassa lauantai-illan Lukko-matsissa. Jos näin olisi, niin mikä sitten erottaisi hyvän ja huonon matsin siis katsomokokemuksen kannalta. Ilman huonoa ei voi olla hyvääkään jne. Mutta olemme ilmeisesti asian suhteen eri linjoilla, joten ei tästä sen enempää.

Ja ihan ilman mitään sarvia ja hampaita, sinunko mielestäsi isomäen hallissa on hyvä tunnelma? No, ehkä silloin kuin joku EP tai RB siellä vierailee, mutta muuten tämä isomäen hornankattila on pelkkää historian siipien havinaa.

Kyllä, mielestäni isomäen tunnelma on hyvä, parhaimmillaan jopa huikea. Toki mukaan mahtuu huonoja ja tapahtumaköyhiä pelejä varsinkin jos vastustaja on luokkaa HMV, mutta tämänkin uhalla valitsen mielummin sen että toisinaan tunnelma äityy jopa huikeaksi. Tällä kaudella en ole yhtä paljon päässyt hallilla käymään ihan käytännön syistä johtuen, mutta noin yleisesti, vuosien otannalla puhuttuna siis.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mietin myös sitä että jos tuon huutamisen ja kannattamisen tarkoitus on auttaa joukkuetta tsemppaamaan ja parempiin pelisuorituksiin, niin eikö tuo hieman menetä tehoaan jos se selvästikin on tasaista huutamista erästä erään, riippumatta pelin eri tilanteista? Eli siis toisen erän puolessa välissä pelin ollessa suvantovaiheessa, huuto on aivan samanlaista kuin ottelun tärkeimmillä loppuhetkillä. Yhtä hyvin voitaisiin siis vain äänittää sitä huutamista/ lauluja ja pistää kaiuttimista soimaan, jos sen kerran on tarkoitus olla vain tasaista taustamölyä.
Ei se nyt mitään monotonista taustamölyä ole, tottakai ne desibelit vaihtelee ns. moderneilla kannattajaryhmilläkin esimerkiksi pelin ollessa vastustajalle 0-4 tai kotijoukkueelle 3-1. Eivät kannattajat nyt mitään robotteja ole, tottakai se vituttaa jos joukkue ottaa rumasti turpaan ja vaikuttaahan se siihen mielialaan huutamisen ja mäikkäämisen puolesta. Siitä kuitenkin tykkään tässä modernissa meiningissä (en muuten tykkää tästä termistä yhtään) että se kannustus hyytyy paljon epätodennäköisemmin kuin perinteisessä mallissa. En tiedä miksi mutta niin se vain on, ainakin oman empiirisen tutkimustyöni pohjalta.

Ja sitä paitsi, ainakin Suomessa kaikki kannattajaryhmät viljelevät myös näitä perus Joukkue! *tap tap tap*, Paikkakunnan Joukkue! *tap tap ta tap tap* jne. -huutoja. Ja kyllä ainakin Raumalla usein Lukon painostaessa hyökkäyspäässä se 2000-3000 ihmistä taputtaa rytmikkäästi, oli taustalla chantti tai ei. Näitä juttuja voi myös yhdistellä, ei kaikki ole niin mustavalkoista.

Pahoittelen jos kuulostan jotenkin elitistiseltä tai arveluni ovat virheellisiä, mutta vaikutat vähän siltä ettet ole koskaan oikein kunnolla perehtynyt tähän toisenlaiseen kannattamiseen, vaan tuomitset sen vähän stereotypioiden perusteella?
 

lenno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No tuo äänittäminen ja kaiuttimista soitto olikin typerä esimerkki ja eihän se nyt tietenkään sama ole. Liioitellen vain koitin asian ilmaista

Pahoittelen jos kuulostan jotenkin elitistiseltä tai arveluni ovat virheellisiä, mutta vaikutat vähän siltä ettet ole koskaan oikein kunnolla perehtynyt tähän toisenlaiseen kannattamiseen, vaan tuomitset sen vähän stereotypioiden perusteella?

Niin, kerroinkin tuossa ensimmäisessä viestissäni etten edes ole täysin varma että mitä ketjussa mainittu "moderni" kannustaminen täysin pitää sisällään, joten siitä voi jo tulkita etten tosiaan ole asiaan perehtynyt sen enempää. Oletus kuitenkin oli että tässä tavoitellaan tätä mm. ruotsista tuttua jatkuvaa laulamista ja sitä ajatellen kerroin omista kokemuksista elitserien-pelien fanikatsomoissa ja siellä tapahtuvasta toiminnasta ja tätä vertasin omiin kokemuksiini juurikin isomäen hallissa. Tuossa ensimmäisessä viestissäni tähän ketjuun kirjoitin seuraavasti:

"Yksikin esimerkki oli eräässä ottelussa kun vierasjoukkue teki maalin 3 minuuttia ennen ottelun loppua kotijoukkueen painostuksen jälkeen ja siirtyi kahden maalin johtoon, niin jos ei olisi kentälle katsonut niin ei olisi maalin syntyä tajunnut. Siellä vain sattui olemaan jokin laulu kesken ja tämä laulaminen jatkui kuin mitään ei olisi tapahtunut."

Eli tuossa ottelun lopun kotijoukkueen painostuksesta huolimatta laulu raikasi samaan tapaan kuin koko muunkin ottelun ajan oli raikanut, sen sijaan että olisi tullut tunnelmaa tiivistävää taputusta kun paine on vastustajan päädyssä. Sama tapahtui mm. kotijoukkueen ollessa ylivoimalla. Olisin odottanut, että nämä ottelun tärkeät hetket kuitenkin huomioidaan erityisellä tunnelman tiivistymisenä. Mutta ilmeisesti käsitin koko modernin kannattamisen ruotsista tutulla kuorokulttuurilla väärin ja RB:n kohdalla tämä homma hoidetaan tyylikkäämmin joten eipä tästä sitten tämän enempää. Jatkakaa siis samaan malliin jos homma teillä toimii.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eli tuossa ottelun lopun kotijoukkueen painostuksesta huolimatta laulu raikasi samaan tapaan kuin koko muunkin ottelun ajan oli raikanut, sen sijaan että olisi tullut tunnelmaa tiivistävää taputusta kun paine on vastustajan päädyssä. Sama tapahtui mm. kotijoukkueen ollessa ylivoimalla. Olisin odottanut, että nämä ottelun tärkeät hetket kuitenkin huomioidaan erityisellä tunnelman tiivistymisenä.
OK, sitten olen kyllä tässä esimerkkitapauksessa kanssasi samaa mieltä. Ehdottomasti olisi pitänyt ottaa muukin yleisö mukaan, ainakin minun mielestäni.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Minusta molemmissa ylläesitetyissä näkökulmissa on pointtia. Itse en oikein edes näe vastakkainasettelua tai ainakaan tarvetta sellaiselle. Olen huomaavinani keskustelusta että että perus - "joukkueen nimi - tap tap tap" mielletään perinteiseksi ja monimutkaisemmat laulut ja huudot moderniksi. Ainakin meillä Espoossa noita vedetään sekaisin ja tuo perinteinen taitaa kuitenkin olla se useimmin käytetty. Yksi ihan käytännön syy monipuolisemmalle kannustusvalikoimalle on, ettei monikaan fanikatsomossa olija yksinkertaisesti jaksa huutaa yhtä ja samaa huutoa läpi pelin. Se kuluttaa enemmän äänijänteitä ja maistuu pidemmän päälle puulta.

Siitä olen jonkin verran eri mieltäkin, ettäkö chänttäily pitäisi keskeyttää kun vastustajajoukkue tekee maalin. Minusta kannustuksen jatkaminen on päinvastoin oiva keino nollata tilanne, antaa joukkueelle viesti että nyt ei jäädytä vaan jatketaan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Ainakin itse ajattelen että se kun vastustaja ns. hiljentää hallin vaikuttaa lannistavasti myös pelaajiin.
 
Viimeksi muokattu:

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Pienin varauksin moderni. Aiemmassa vajaassa kymmenessä viestissä on oivallisesti keskusteltu modernin kannattamisen ongelmista. Lyhyesti: Oikeanlainen kannatus oikeaan aikaan siten, että koko hallin on mahdollisimman helppo tulla mukaan.

Modernissa kannatuskulttuurissa näen lieveilmiönä, että kannatajaporukka itsessään tuntuu olevan tärkeämpi asia kuin joukkueen kannattaminen tai jääkiekko ylipäätään. Sen huomaa juuri täällä Jatkoajassa, kun kannattajaporukat välillä tuntuvat olevan kovin herkkähipiäisiä sen suhteen mitä heistä ehkä ajatellaan. Ihan niinkuin kannustamisen päätarkoitus olisi saada mainetta huutosakille, eikä luoda tunnelmaa ja/tai auttaa omaa joukkuetta. Tämähän ei toki sinällään ole mitenkään väärin, mutta ymmärrän jos se mahdollisesti harmittaa niitä, jotka tulevat hallille nimenomaan katsomaan jääkiekkoa. Itseäni ärsyttää täällä Jatkoajass lukea näitä fanien itkemisiä siitä kuinka 99% osasi käyttäytyä. Jos kannattajat ovat hölmöilleet niin turha sitä on puolustella. Myönnetään asia ja keskitytään seuraavassa pelissä enemmän kannattamiseen.

Muilta osin moderni, vaikken pomppimisesta tykkääkään.
 

trap

Jäsen
Samaa mieltä edellisen kanssa, tuntuu että monille on oma "gruppo" itse joukkuetta tärkeämpi - monet ryhmät jopa laulavat enemmän itsestään kuin joukkueesta, jota siellä kentän laidalla kai periaatteessa ollaan tukemassa. Laulut noin yleensäkin sopii pääasiassa aika huonosti jääkiekkokatsomoihin. Lähinnä tylsän runkosarjamatsin keskellä toimivat, kun peli on jo +3 maalilla ratkennut jompaan kumpaan suuntaan. Tiukassa ja kiihkeässä pelissä olen monesti hämmästellyt huonoa pelisilmää, kun kaukalossa mennään kovaa ja koko yleisö on mukana tunnelmassa, ja kannattajakatsomo päättää vetää jotain väsynyttä laulua.

Termeinä "perinteinen" ja "moderni" kannattajakulttuuri ovat muuten todella rasittavia.
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun äänestystulosta kattelee, ei tarvitse kyllä ihmetellä miksi Suomessa ei ole juuri minkäänlaisessa urheilutapahtumassa tunnelmaa :D
Äläpä muuta sano. Toki myös "perinteisellä" tyylillä on mahdollista saada huikea tunnelma, mutta parhaimmillaankin se jää keski-Eurooppalaisen tunnelmanluonnin jalkoihin täysin. Jos joku käsi sydämellä on sitä mieltä, ettei haluaisi liigapeleihin DELin tai Elitserienin tasoista tunnelmaa, niin vähän täytyy kyllä ihmetellä. Tietty se lauleskelu ja tifoilu ei ole kaikkia varten, mutta vain Suomessa voidaan moderni kannattaminen nähdä pelkästään keskisormen heilutteluna ja myllykutsuina.
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Äläpä muuta sano.

Toisaalta tästä kun lukee ihmisten viestejä ja katsoo suosikkijoukkuetta, niin kaikkia modernin vastustajia yhdistää se seikka, että joukkueella ei ole kunnon fanikatsomoa. En tiedä onko tämä klassinen puolustusmekanismi, jolla koitetaan lytätä jotain kun sitä ei itsellä ole vaiko mahdollisesti syy sille miksi ei kannatus ole näillä seuroilla edennyt perinteisestä moderniin. Ymmärrän hyvin ettei esim. porilaisilla ole tästä aiheesta välttämättä mitään positiivista sanottavaa, kun ainoa tapa päästä maistamaan mainitun kaltaista kannustusta on joko muiden joukkueiden ottelut tai kotipelit Lukkoa vastaan. Ei raumallakaan ennen Boikia arvostettu modernia, mutta en usko sieltäkään enää löytyvän ihan hirveästi vastustajia.
 

Surtr

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Siitä olen jonkin verran eri mieltäkin, ettäkö chänttäily pitäisi keskeyttää kun vastustajajoukkue tekee maalin. Minusta kannustuksen jatkaminen on päinvastoin oiva keino nollata tilanne, antaa joukkueelle viesti että nyt ei jäädytä vaan jatketaan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Ainakin itse ajattelen että se kun vastustaja ns. hiljentää hallin vaikuttaa lannistavasti myös pelaajiin.

Osittain samaa mieltä, mutta nimenomaan mainitun kaltaiset tilanteet herättävät joidenkin kannattajaryhmien kohdalla epäilyksen että kiinnostaako se itse pelin tilanne tai joukkueen menestys tippaakaan vai onko todellakin tarkoitus kerätä mainetta vain sille omalle kannattajaporukalle. Ei kai siinä sinänsä mitään väärää ole mutta ainakin itseäni tässä "modernissa" meningissä vieroksuttaa juuri se, että itse JOUKKUEEN kannatus ei tunnu olevan kaikille ensisijaista.

Vastasin moderni, sillä optiolla että joukkueen kannustus on itsensä kannustamisen ym. pelleilyn sijaan ensisijaista.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Osittain samaa mieltä, mutta nimenomaan mainitun kaltaiset tilanteet herättävät joidenkin kannattajaryhmien kohdalla epäilyksen että kiinnostaako se itse pelin tilanne tai joukkueen menestys tippaakaan vai onko todellakin tarkoitus kerätä mainetta vain sille omalle kannattajaporukalle. Ei kai siinä sinänsä mitään väärää ole mutta ainakin itseäni tässä "modernissa" meningissä vieroksuttaa juuri se, että itse JOUKKUEEN kannatus ei tunnu olevan kaikille ensisijaista.

Olet ongelman ytimessä. Suomalaisen jääkiekon suurimipia ongelmia on se, että joukkueen kannustus ei ole porukalle pääasia. Ensinnäkin suurinta osaa ei kiinnosta avata suutaan kuin korkeintaa ratkaisevassa finaalissa. Epäilen suuresti, että tälläinen väki käy vaan näyttäytymässä hallilla, joten tuskimpa niitä edes kiekko kiinnostaa. Joskus jengi tulee jopa erätauloilta myöhässä tai lähtee niille aikaisemmin, täydellistä piittaamattomuutta omaa jengiä kohtaan. Uskomattominta on, että välillä aina löytyy niitä, jotka näyttävät vielä omalle jengille persettä ja lähtevät kotiin ennen loppuvihellystä.
 

Surtr

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olet ongelman ytimessä. Suomalaisen jääkiekon suurimipia ongelmia on se, että joukkueen kannustus ei ole porukalle pääasia. Ensinnäkin suurinta osaa ei kiinnosta avata suutaan kuin korkeintaa ratkaisevassa finaalissa. Epäilen suuresti, että tälläinen väki käy vaan näyttäytymässä hallilla, joten tuskimpa niitä edes kiekko kiinnostaa. Joskus jengi tulee jopa erätauloilta myöhässä tai lähtee niille aikaisemmin, täydellistä piittaamattomuutta omaa jengiä kohtaan. Uskomattominta on, että välillä aina löytyy niitä, jotka näyttävät vielä omalle jengille persettä ja lähtevät kotiin ennen loppuvihellystä.

En tiedä ymmärsinkö jotenkin väärin mutta kerro ihmeessä jos joku jäi tuossa viestissäni hiertämään. En ottanut kantaa mihinkään yksittäiskatsojien tottumuksiin vaan siihen missä tulisi olla näiden yhtenäisten kannattajaryhmien prioriteetit, voi toki olla että olen vain itse ymmärtänyt jotain väärin eikä se joukkueen kannustaminen tule noille ryhmittymille mikään pääasia ollakkaan.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Lopetaan ironia ja vastataan näin. Ensinnäkin voisin sanoa, että kun ruvetaan tarkastelmaan motiiveja olla katsomossa, niin ne eivät ole ryhmäsidonnaisia vaan enemmän henkilökohtaisia. Jos sinusta tuntuu siltä, että oman joukkueen kannatus ei ole pääasiassa, niin millä sitä mittaisit? Rahallisella panostuksella joukkueen eteen, kilometreillä joita käytetään joukkueen seuraamiseen ympärisuomea, Desipeleihin, jota tuotataan tai Jatkoajan palstamillimetreihin matsin jälkeen?

Toki joku yksittäinen henkilö voi tulla otteluun sen takia, että puoliso siellä käy, tai että on saanut lipun työpaikaltaan, mutta ei tällaiset henkilöt mitään mobeja muodosta.

Ehdottomasti kannattajaryhmissä on muitakin intressejä kuin pelkästään oman joukkueen kannattaminen. Varmasti otteluun saadaan lisä-arvoa sillä, että siellä vetää intohimoisesti omalle jengille. Kilpailu vastustajan kannattajien kanssa tuo omaa lisämaustetta enkä olleenkaan vähättelisi sitä yhteissöllisyyden tunnetta joka kasvaa mobissa, kun jaettaan iloja ja suruja, jota luonnollisesti oman seuran perässä hiihtämisestä seuraa.
 

Surtr

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lopetaan ironia ja vastataan näin. Ensinnäkin voisin sanoa, että kun ruvetaan tarkastelmaan motiiveja olla katsomossa, niin ne eivät ole ryhmäsidonnaisia vaan enemmän henkilökohtaisia. Jos sinusta tuntuu siltä, että oman joukkueen kannatus ei ole pääasiassa, niin millä sitä mittaisit?
Henkilökohtaisia kyllä, mutta kunkin ryhmän ydinporukka vaikuttaa olennaisesti siihen minkälaisia tifoja, lauluja tai chantteja siellä viritellään, ja siihen kuinka iso osa niistä on suunnattu joukkueelle kyseisen kannattajayhteisön sijaan. Jokainen kai tietää viimekädessä itse mitkä ne omat prioriteetit on, ja varmasti on niitäkin joille se joukkueen kannustus ei ole pääasia mutta on siitä huolimatta tukenut seuraa esim. taloudellisesti huomattavasti enemmän kuin joku jolle se vastaavasti on pääasia. Tietysti tuossa tapauksessa voi esittää kysymyksen että onko sillä loppujen lopuksi mitään väliä mitkä ne motiivit on kun seura siitä kuitenkin hyötyy, mutta ei siitä nyt sen enempää.

Ehdottomasti kannattajaryhmissä on muitakin intressejä kuin pelkästään oman joukkueen kannattaminen. Varmasti otteluun saadaan lisä-arvoa sillä, että siellä vetää intohimoisesti omalle jengille. Kilpailu vastustajan kannattajien kanssa tuo omaa lisämaustetta enkä olleenkaan vähättelisi sitä yhteissöllisyyden tunnetta joka kasvaa mobissa, kun jaettaan iloja ja suruja, jota luonnollisesti oman seuran perässä hiihtämisestä seuraa.
Samaa mieltä kaikilta osin, mutta itse en välitä siitä että nämä intressit nousevat oman joukkueen kannattamista korkeampaan arvoon, mutta jokainen tyylillään.
 

Paviaaniuros

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ainakin Vaasassa on tietääkseni tehty määrätietoista duunia yli 20 vuotta. Helsingissäkin taitaa laulujen juuret juontaa jo aika kauas ajassa taaksepäin.

Mennään perinteisellä kuten Hartsa konsanaan.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Samaa mieltä kaikilta osin, mutta itse en välitä siitä että nämä intressit nousevat oman joukkueen kannattamista korkeampaan arvoon, mutta jokainen tyylillään.

Enpä ole vielä Suomessa sellaisiin mobeihin törmännyt, joilla olisi jotain muita pääintressejä kuin oman joukkueen kannatus. Toki ottalussa muutama chantti voi olla yksittäiselle pelaajalle, muutama vastustajan kannattajille ja pari joissa kerrotaan, mikä ryhmä on kyseessä ja sitten 57 omalle joukkueelle. About tällaisella kaavalla varmaan keskimäärin mennään aika pitkälle Suomessa. Voihan siellä joku yksittäinen ottelu olla joka menee enemmän johonkin muuhun.

Fakta on se, että kukaan täysipäinen ei pysty/viitsi huutaa oman joukkueen nimeä 30 kertaa vuodessa 60 minuuttia. Sen takia on ihan jees että vaihtelua tulee niin sanotuksissa kuin tyyleissä miten itsestä sitä ääntä lähtee.
 

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Miksi en yllättynyt, kun näin että suurin osa joka on perinteisen kannalla, on ässä faneja...
Itse vastasin moderni. Perinteikäs jotenkin hajutonta ja väiröntä. Yksitoikkoista. Moderni kannustus, eli laulut, tifot yms. on paljon enemmän minun mieleen. Olen jotenkin ehkä "kasvanut" siihen, kun olen aina matseissa ollut Eteläpäädyssä, ihan pienestä pitäen, missä on juuri tota modernia kannustamista. En toki tuomitse kumpaakaan, mutta matsissa viihdyn paremmin jos siellä lauletaan ja tifoillaan, kuin että huudetaan kerran per erä oman joukkueen nimeä.
 
Miksi en yllättynyt, kun näin että suurin osa joka on perinteisen kannalla, on ässä faneja...
Itse vastasin moderni. Perinteikäs jotenkin hajutonta ja väiröntä. Yksitoikkoista.

Et ole koskaan ole ollut Porissa katsomassa PlayOffs-matsia lauantaina?

Siitä on hajuttomuus ja värittömyys kaukana.
 

SJK10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Et ole koskaan ole ollut Porissa katsomassa PlayOffs-matsia lauantaina?

Siitä on hajuttomuus ja värittömyys kaukana.

Näitä nyt ei kuitenkaan ole välttämättä edes yhtä per kausi, joten sikäli melko outo kaivaa tälläistä tähän mukaan.

Nyt kun kuitenkin kaivoit, niin ei varmasti ole edes samalla sivulla mitä esimerkiksi tunnelma on jossain Elitserienin PlayOffeissa.

Linkin takana DIF:n kannattajien menoa ilmeisesti viime kauden pleijareista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös