Perinteinen vai moderni kannatuskulttuuri

  • 10 763
  • 55

Suositko perinteistä vai modernia kannatuskulttuuria?

  • Perinteinen

    Ääniä: 79 52,0%
  • Moderni

    Ääniä: 73 48,0%

  • Äänestäjiä
    152

Ostrich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
En tiedä mitä ne tarkoittavat, mutta oli kyseessä mikä asia tahansa, valitsen näistä vaihtoehdoista aina perinteisen.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Perinteinen. Meikäläinen haluaa keskittyä siihen peliin, kannattaen siinä sivussa. En kannattamaan, ja seuraamaan peliä siinä sivussa. Kyllähän tuo eteläpäädyn, Raumam Boikien jne. meininki näyttää ihan komialta, ja peukku siitä, mutta en itse lähde hallille pomppimaan ja laulelemaan. Sitä teen sitten keikoilla.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Perinteinen.

Oletuksena siis se, että valittavana olisi moderni kannatuskulttuuri parhaimmillaan vs perinteinen kannatuskulttuuri parhaimmillaan.

Ei ole itselläni mitään sitä vastaan, että nämä nuoret (ja vähän vanhemmatkin) hessut pitävät ääntä ja chänttäävät, mutta eihän tuo nyt ikinä voi pistää paremmaksi sellaisesta kunnon old school- hurmoksesta.

Säkkijärven polkka, nuija- huudot, helkutin kuumana käyvä yleisö ja muutama hyvää provoa heittävä vierasjoukkueen kannattaja siellä täällä, niin avot!
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
En tiedä mitä ne tarkoittavat, mutta oli kyseessä mikä asia tahansa, valitsen näistä vaihtoehdoista aina perinteisen.

En tiennyt hetki sitten minäkään, ja minulle tämä on ihan sama. Kannustuksella ei ole väliä, kunhan hallissa on hyvä tunnelma. Siispä jätän äänestämättä.
 

Soilworker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Preds
Mitä itse tuota modernia meininkiä on tullut kokeiltua, niin ohan se ihan pirun hauskaa. Tuntuu vähän kuin olisi jollain kunnon keikalla ja nauttii siitä fiiliksestä ja hetkestä, keskittyy siin tavallaan positiivisen ilmapiirin luomiseen ja hauskanpitoon. Miinuksena ehkä se, että peli jää inan pienemmälle huomiolle.

Perinteinen taas sopii enemmän jäyhälle suomalaismeiningille, mutta vaati aina sen aloitteen pelistä ja sen tapahtumista. Pelin ollessa huonoa siirtyy paska meininki myös yleisöön ja tapahtumasta jää myös kokonaisuudessaan huono fiilis. Raumalla on pakko arvostaa sitä touhua ja tasaista ääntä, joka tuo välillä niin harmaaseen peliin edes pienenpientä värikkyyttä. Nyt ehkä mennään pientä suvantoa jossa tapoihin tottuneet faniryhmät osaavat kaikki chantit yms modernit rytmit, mutta taas istuva yleisö ei ehkä vielä tunne kaikkea luonnolliseksi toiminnaksi. Parantumisen merkkejä näidenkin osalta on, pikkuhiljaa pikkuhiljaa...

Ääni siis modernille kannatuskulttuurille, muuttaa käsitystä pelin katsomisesta tapahtuman kokemiseen, tykkään.
 

skriko #9

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Omalla kohdalla perinteinen, koska se on luontevin tapa enkä saisi ottelusta samaa irti, modernein tavoin.

Silti tarvitaan molempia. On tärkeää, että suuri enemmistö luo meteliä, huutaa nuijaa, viheltää ja buuaa. Se kuuluu taatusti kentälle ja luo painetta sekä tuo buustia pelaajille. Samalla on todella arvokasta ja hienoa, että uudenlainen kannatustyyli on tullut jäädäkseen jokaiseen halliin. Varsinkin monet pienet hallit olisivat todella hiljaisia kun seuralla on huonot ajat menossa. Nämä sitkeät kannattajat jaksavat laulaa, pomppia ja kannustaa silti.

Hienoa toimintaa jota kaikkien pitäisi arvostaa.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Rajanvedon varmaan vetäisi organisoinnin tasolle. Moderniksi lienee voidaan laskea kaikki fanikatsomot tai se että joku yksittäinen ryhmä aloittaa kannustukset.

MM-95 lienee perinteistä, jos suurelta kansalta kysytään.

moderni tietenkin.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Mulle ei oikein aukea miten näiden välille vedetään eroa:

- Onko modernia se, että kannustetaan organisoidusti?
- Vai se että ylipäätään kannustetaan?
- Ja vastaavasti perinteistä se että silloin tällöin huudetaan "Aja!", "Vedä!", "Vitun puusilmä!" tms?

Jos noin, niin karkeasti vois kait jaotella että fanikatsomossa harrastetaan molempia, muissa katsomonosissa vain perinteistä.

Itse tykkään enempi modernista.
 

Buccaneer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tuomo Ruutu, Sean Bergenheim
Itseltäni lähtee nälkä paremmin kokonaisella sämpylällä, eli vastaan perinteinen.
 

SJK10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eipä siinä kauheesti tarvisi miettiä, mikäli halliin olisi mahdollista saada esim tämänkaltainen tunnelma: http://www.youtube.com/watch?v=WcvAOpnnMK0

Tai sitten jos toinen mahdollisuus olisi se että pelitilanteista innostuneena saadaan ainoa isompi ääni aikaan ja muuten siellä täällä jotkut huutelee "nuija" tai muuta vastaavaa. Muutamia kertoja pelissä saadaan läpsyteltyä tahtia huutamalla joukkueen nimeä ja taputtelemalla perään.

Videolla on huikea tunnelma. Joten tottakai moderni.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Niin no, seuraan kiekkoa 90% töllön välityksellä ja omassa nojatuolissa istuen, joten hankala sanoa, että olenko perinteikäs vai moderni. Päälläni tosin ei ole koskaan mitään fanitelttaa enkä myöskään hoilaa tai möykkää vastaanottimelleni, joten ehkäpä se sitten sitä perinteisempää linjaa on. ;)

Hallilla taas keskityn kyllä täysin pelin seuraamiseen, mikäli sinne saakka koskaan eksyn. Se on ihan ok käydä esimerkiksi kerran vuoteen faijan kanssa pelissä ja syödä lihapiirakka sekä juoda limu. Nostalgiaa ja omalla tavallaan siisti fiilis, kun ei ole jotain hoopoa selostajaa kertomassa joka asiaa valmiiksi. Sille Suomeen rantautuneelle pomppimis- ja sämppärinjakolutuurille en lämpene edes vähää alusta. Se mikä on ihan siistin näköistä vaikkapa Napolin kotiotteluissa näyttää Suomessa lähinnä apinoiden planeetalta.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Kun äänestystulosta kattelee, ei tarvitse kyllä ihmetellä miksi Suomessa ei ole juuri minkäänlaisessa urheilutapahtumassa tunnelmaa :D
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Se mikä on ihan siistin näköistä vaikkapa Napolin kotiotteluissa näyttää Suomessa lähinnä apinoiden planeetalta.
Miksi? Koska hyppijät ovat suomalaisia?

Useampi vuosi takaperin, kun imeydyin kunnolla kannattajatoiminnan pyörteisiin mukaan, katselin idioottina hiljaisempia katsojia nenänvartta pitkin. Nyttemmin olen tavannut niin isolla SaiPa-sydämellä varustettuja ihmisiä kaikentyyppisissä joukkueen otteiden seuraajissa, että tällaiset jaottelut tuntuvat typerältä kiilojen lyömiseltä. Kaikilta ei lähde tsäntti, ja sitä täytyy kunnioittaa. Samalla olen sitä mieltä, että otteluissa käy paljon ihmisiä, jotka eivät ole uskaltaneet tai eivät ole edes tulleet ajatelleeksi voivansa osallistua omalla panoksellaan tunnelmanluontiin. Näiden ihmisten herättelemisessä uskon paljon enemmän paikan päällä annetun esimerkin ja rohkaisun kuin nettivittuilun voimaan. Kulttuurin muutos vie aikansa.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Miksi? Koska hyppijät ovat suomalaisia?

Juuri siksi. Jäyhät luterilaiset leikkimässä ensin eteläeurooppalaisia ultrastifoseja ja myöhemmin, hieman kaljaa otettuaan, Tommy Johnsonia & muita FootballFactoryn karikatyyreja. Sori pojat, ei toimi.

Kulttuurin muutos vie aikansa.

Onneksi näyttää enemmänkin siltä, että kulttuuri ei ole muuttumassa mihinkään. Useimpien suusta kuultuna sämpylätifoilijat herättävät lähinnä myötähäpeää ja vitutusta. Itse olen ihan tyytyväinen siihen, että tässä suhteessa raja palvotun Euroopan ja takapajuisen Härmän välillä menee jossain Ruotsin ja Suomen välisellä merialueella.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
näyttää enemmänkin siltä, että kulttuuri ei ole muuttumassa mihinkään. Useimpien suusta kuultuna sämpylätifoilijat herättävät lähinnä myötähäpeää ja vitutusta.
Useimpien silmin katsottuna kannattajaryhmät kasvattavat kokoaan koko ajan.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Totta kai, koska onhan kyseessä juuri nyt uusi juttu. Kaiken lisäksi ultrailemalla nuoret pizzanaamat voivat saada itselleen sellaisen ikään sopivan pahan pojan imagon, joka on ohi menevää sekin.
Palataan asiaan, kun sinulla on hiukan Eteläpäädyn junnuosastoa kattavampi kuva Suomen tilanteesta.

Kielenkäyttösi ja asenteesi on muuten todellinen class act, yliopistoikäinen setä.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Palataan asiaan, kun sinulla on hiukan Eteläpäädyn junnuosastoa kattavampi kuva Suomen tilanteesta.

Kielenkäyttösi ja asenteesi on muuten todellinen class act, yliopistoikäinen setä.

Palataan vaikka heti, koska livenä on nähty ihan lähikausina myös lahtelaista, espoolaista ja vaasalaistakin osaamista tämän lutuurin toteutuksessa. Espoossa ei oikeastaan ollut mitään vikaa, ihan kiva ottelutapahtuma, mutta näitä jokerijunnuille tuttuja maneereja esiintyi kyllä noissa kahdessa muussa. Kovasti oli näilläkin sämpyläpojilla keskisormet pystyssä ja haku päällä joka suuntaan. No, turha uho on tunnetusti nuoren miehen tuho, minkä nämäkin toivottavasti ajoissa tajuavat.

PS. Tarkoittaako "yliopistoikäisyys" mielestäsi sitä, että minun olisi jotenkin lähtökohtaisesti oltava näiden Euroopasta etsittyjen kulttuurimuotojen kannalla? Jos minusta todella tekee sedän alle 30:nä se, että en jaksaisi jäähallilla kuunnella epävireisiä lauluja, janipetterien uhoamista ja muuta ei jääkiekkoon millään tavoin liittyvää mouhoamista, niin kaikin mokomin. Olen setä.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Palataan vaikka heti, koska livenä on nähty ihan lähikausina myös lahtelaista, espoolaista ja vaasalaistakin osaamista tämän lutuurin toteutuksessa. Espoossa ei oikeastaan ollut mitään vikaa, ihan kiva ottelutapahtuma, mutta näitä jokerijunnuille tuttuja maneereja esiintyi kyllä noissa kahdessa muussa. Kovasti oli näilläkin sämpyläpojilla keskisormet pystyssä ja haku päällä joka suuntaan. No, turha uho on tunnetusti nuoren miehen tuho, minkä nämäkin toivottavasti ajoissa tajuavat.
Turha räyhääminen on tyhmää, mutta en mitenkään jaksa sitä, että osa ei pysty näkemään kannattajatoiminnassa muuta kuin teini-ikäisen keskisormen ja keskustelu koskee pelkästään huonokuristen porukoiden lieveilmiöitä.
PS. Tarkoittaako "yliopistoikäisyys" mielestäsi sitä, että minun olisi jotenkin lähtökohtaisesti oltava näiden Euroopasta etsittyjen kulttuurimuotojen kannalla? Jos minusta todella tekee sedän alle 30:nä se, että en jaksaisi jäähallilla kuunnella epävireisiä lauluja, janipetterien uhoamista ja muuta ei jääkiekkoon millään tavoin liittyvää mouhoamista, niin kaikin mokomin. Olen setä.
Ymmärsit väärin. Se oli viittaus jatkuvaan pojitteluusi. Tarkemmin sanottuna pidän aika hauskana, että pojittelet kannattajaryhmiä, joista löytyy valtavasti ikäistäsi ja vanhempaa porukkaa. Joku saattaisi kysyä, millä hartioilla.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Ymmärsit väärin. Se oli viittaus jatkuvaan pojitteluusi. Tarkemmin sanottuna pidän aika hauskana, että pojittelet kannattajaryhmiä, joista löytyy valtavasti ikäistäsi ja vanhempaa porukkaa. Joku saattaisi kysyä, millä hartioilla.

Ok, kiitos korjauksesta. Ehkäpä sitten olen henkisesti näitä ihmisiä vanhempi setä. Juttuhan on vähän sama kuin keikoilla käyntikin, koska enhän minä sielläkään jaksa mennä eturiviin katsomaan riehujia ja pilvipäitä musiikin kustannuksella.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Ehkäpä sitten olen henkisesti näitä ihmisiä vanhempi setä.

Se olisi ehkä helpompi uskoa, jos et esimerkiksi olisi valittanut kuinka et voi mennä äidille ja isille yökylään, kun naapurissa on päiväkodin vuoksi liikaa melua.

Kieltämättä on jännää, että italialainen kannattajakulttuuri hyppimisineen on hienoa ja sitä oikeaa kulttuuria, kun taas sama koreografia sämpylänjakajilta on vähän outoa. Ja ajattelen myös itse näin, näyttäähän se hyppiminen jääkiekkokatsomossa oudolta. Italiaan se kuuluu kuin nyrkki silmään. Kyllä suomalainen onkin ajatusmaailmaltaan omituinen.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Eipä siinä kauheesti tarvisi miettiä, mikäli halliin olisi mahdollista saada esim tämänkaltainen tunnelma: http://www.youtube.com/watch?v=WcvAOpnnMK0

Videolla on huikea tunnelma. Joten tottakai moderni.

Jos joku suomalainen mobi tuon setin kiskaisi, niin Jatkoaika kaatuisi kukkahattuisita, koska joukossa on muuta "ei oikea fani" joka yrittää pilata tunnelman. Eihän tonne edes lapsia uskalla tuoda. Sekä loput ottaisi onkeensa koska osalla ei ole paitoja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös