Se on sitä kamppailupelaamista mitä pelaajat haluaa.
Rikard Grönborg ravistelee suomalaisia – ”Siitä ei hyvää seuraa”
Asiantuntijat uskovat, että Rikard Grönborgin temppu saa osan suomalaisvalmentajista tarkastelemaan peliä uusin silmin. Eri asia on, kannattaako se.www.iltalehti.fi
Tämä että Sihvonen saa paaluttaa mielipidettään siitä "yhdestä ainoasta oikeasta" pelitavasta ihan valtakunnanmediassa ilman vasta-argumentteja on hiukan hölmöä. Aivan kuin Petterin ihannoima pelitapa olisi taktisesti jääkiekon evoluution multihuipentuma josta ei kukaan, varsinkaan ulkomaalainen valmentaja, pääse eteenpäin.
Näinpä. Nythän myös esimerkiksi Florida änärin puolella karvaa/taklaa vastustajista mehut pihalle, mikä on ihan kreisiä ”meidän pelin miehille”.jääkiekossa voi menestyä monilla muillakin pelityyleillä. Esimerkiksi Yhdysvaltain viimeisin U20-joukkue teki nopeasta pelin kääntämisestä suoranaista taidetta, ja Slovakian olympiapronssissa keskeistä roolia näytteli Craig Ramsayn aktiiviseen karvauspelaamiseen perustuva pelitapa.
Keitä ovat nämä mystiset meidän pelin miehet ja mistä heidänyhteisen kantansa mihinkin pelin yksityiskohtaan voi tarkastaa?Näinpä. Nythän myös esimerkiksi Florida änärin puolella karvaa/taklaa vastustajista mehut pihalle, mikä on ihan kreisiä ”meidän pelin miehille”.
Aloita SihvosestaKeitä ovat nämä mystiset meidän pelin miehet ja mistä heidänyhteisen kantansa mihinkin pelin yksityiskohtaan voi tarkastaa?
Kirjoitit monikossa ja olen lukenut hyvin paljon Sihvosen tekstejä. Ajattelinkin että tässä nyt on joku oman mielikuvavihollisen varassa operointi menossa. Ei ole olemassa mitään mainitsemasi kaltaisia "meidän pelin miehiä".Aloita Sihvosesta
Kirjoitit monikossa ja olen lukenut hyvin paljon Sihvosen tekstejä. Ajattelinkin että tässä nyt on joku oman mielikuvavihollisen varassa operointi menossa. Ei ole olemassa mitään mainitsemasi kaltaisia "meidän pelin miehiä".
Kuulinko törähdyksen väärin, vai menikö pelitapakeskustelu juuri 15-20 vuotta taaksepäin, takaisin pimeälle ajalle?
Kuulinko törähdyksen väärin, vai menikö pelitapakeskustelu juuri 15-20 vuotta taaksepäin, takaisin pimeälle ajalle?
En kuule päässäni mitään ääniä, mutta tämän perusteella Sihvonen ja hänen hännännostajansa asuvat päässäsi eivätkä maksa vuokraa. Ehkä Sihvonen kuuluu sihvoslaisineen Sihvos-ketjuun.Tai sitten vaan aivosi jossa kuvittelet, että vain valmentaja ratkaisee, kuulivat Petteri Sihvosen äänen päässäsi hokemassa ”muista mitä olen teille opettanut”
Peli on kehittynyt, sihvoslaisten mielestä väärään suuntaan koska pelaajat ovat kehittyneet. Jääkiekkoliitto on myöntänyt tehneensä ison virheen mennessä pelitapa edellä ja täten Suomessa laiminlyötiin pelitaito. On pelitavan kehittämistä, kun kehittää pelaajia jolloin saa lisää mahdollisuuksia sovellettavaksi.
Valmentajan tehtävä on mahdollistaa paras mahdollinen kokonaisuus olemassa olevista paloista. Suomen maajoukkue kootaan edelleen valitsemalla sopivimmat palat olemassa olevaan malliin. Antti Pennanen oli viime kaudella esimerkki siitä, kuinka Suomessa valmentaja on Jumala. Vierumäellä asuu totuus.
Itselle tuli viime kaudella Pennasesta sama fiilis kuin Winning timessa kuvatusta Westheadista. Minä olen oikeassa, te vain teette väärin. Joka ainoa Ilvekseen tullut pelaaja taantui mitä kauemmin seurassa oli eli mitä syvemmälle pelitapa hakattiin.
Valmentajan tehtävä on olla pelaajien valmentaja, pelin valmentaminen tulee sitä kautta. Ei toisinpäin. On toki helpompaa itselle käsitys (kyllä, viittaan sinuun), että ymmärrän kiekkoa ja olen sille tärkeä kun rakentaa kuvan tuota kautta, että pelaajan tehtävä on sokeana toteuttaa valmentajan visiota.
Puhdas pelitapakeskustelu on työkalu niille jotka itse pelaamisesta eivät ymmärrä vittuakaan.
No, Jukka Jalonen on jumala jne. Jääkiekko on vaan helvetisti muuta kuin Skoda Cup.
Näyttää olevan kolme tuntia materiaalia, pienen äänikirjan verran. Virta on ollut kyllä erinomainen lisäys Iltalehdessä, mutta Virrallahan on vastoin joidenkin käsityksiä tosiaan valtavasti myös itse pelaajien kehittämiseen liittyvää tietoa ja näkemyksiä.Tarina ei kerro - vielä.
Täytyypä jossain kohtaa kuunnella tuo Pekka Virran Aitio-vierailu uudestaan -kolmetuntinen ei ihan oo ep:n mittainen kestokuuntelussa - kun en muista missä kohtaa uraa, alkuaikoina vai myöhempinä, hänelle ja vissiin muillekin luennoitiin miten turhaa syöttämistä pitäisi välttää. Ja siinä sitten vähän pyöriteltiin päitä.
En toki muista miten tuo turha oltiin avattu.
"Sihvonen nostaa sen sijaan esiin Olli Jokisen, joka valmensi budjetissa sarjan häntäpäähän kuuluvan Jukurit puolivälieriin.
– Suomalaisvalmentajien pitää enemmän miettiä sitä, mitä Jokinen teki pelaajamateriaalillaan"
Mun mielestä tuo on ihan asiallinen ja realistinen myönnytys pelin kehityksen suuntaan. Suurimmalla osalla ei oo tai tule olemaan dynastia-Tapparan resursseja jatkossakaan.
Näinpä. Nythän myös esimerkiksi Florida änärin puolella karvaa/taklaa vastustajista mehut pihalle, mikä on ihan kreisiä ”meidän pelin miehille”.
Kannattaa muistaa, että nämä rinkirunkkaajat nauttivat MM-kisoista joissa itse kisat ovat lyhyemmät kuin NHL-playoffit. Turnausjääkiekko on eri laji joka on muodostanut harhakuvaa jonka mukaan Jalosen pitäisi saada kävellä NHL-joukkueen koutsiksi ja melkein valita itse joukkueensa.
Jokinen ja Jukurit kehitti pelaajia, toi mukaan rohkeutta ja sopeutti peliään sen mukaan. Eli käänteinen Pennanen
Meidän Peli on hyvin simppeli tunnistaa:Arvoisat kiekkoveljet ja naiset, ottakaahan tuoppi hyvää mallasjuomaa tai porkkanamehua. Rentoutukaa ja selittäkää minulle, rautalangasta väännettynä, että mitä tämä "meidän peli" oikein tarkoittaa? Olen koittanut aihetta tutkiakkin, mutta tämmöisenä sohvaharrastelijana tämä termi ei oikein aukea. Tähän törmää jatkuvasti, varsinkin suomen maajoukkueketjuissa.
Meidän Peli on hyvin simppeli tunnistaa:
Suomi voittaa => pelattiin Meidän Peliä
Suomi häviää => ei pelattu Meidän Peliä
Kyseisen pelin ja muutoinkin jatkon lukuohjeeni on: Tavoitteemme on jalostaa jotain sellaista, mitä vielä missään muualla ei ole. Tarvitsemme sitä varten muilta esimerkkiä yllätyksellisyydestä; tarvitsemme sitä varten omaa kykyämme olla pelin tärkeimpien fundamenttien suhteen rakenteellisen toisteisia ja järkähtämättömiä.
Vannon, että kyseinen Tshekki-Ruotsi antaa tienviittoja edellä sanomaani.