Paras siideri, maku ja merkki?

  • 79 638
  • 232

Paras tsidukka on mielestäni

  • omena

    Ääniä: 109 49,1%
  • päärynä

    Ääniä: 75 33,8%
  • mikä? muu, joku

    Ääniä: 38 17,1%

  • Äänestäjiä
    222
  • Poll closed .

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Satokauden omenasiideri oli melko makeaa ja vähähiilihappoista minun makuuni, mutta kyllä se alas meni.
Ihan pyytämättä ja yllättäen tätä oli hiukan laimeampana versiona (5,5 vs 4,7 %) ilmestynyt lähimarketin siiderihyllyyn. Toki yli kymmenen euron litrahinta on "melko kallis", mutta jos sillä saa suomalaisen siiderinvalmistajan pidettyä pystyssä, olen kyllä valmis makunautinnosta maksamaan.

Onhan tämä edelleen hiukan makeaa omaan makuuni, mutta kuitenkin oikeaa siideriä alle 200:n kilometrin päästä. Suosittelen! Jonkinlaiset kotisivutkin on valmistuttaja saanut aikaan.
 

Helmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Virolainen Kiss-siideri on saapunut markkinoille ja itse olen tykästynyt tuohon kirsikan makuiseen versioon ikihyviksi. Makeaahan tuo on mutta välillä sekin maistuu hyvin. Hinta on Prismassa suolainen hieman yli 3€ mutta tässä viikonloppuna Tallinnassa käyneenä ostin kaksi 1,5L pulloa a´2,5€.

Tätä "vahingossa" ostin yhden tölkin syksyllä ja tykkäsin tosi paljon just tuosta kirsikasta. Jääkylmänä tosi hyvää.

Lähi prismat sun muut cittarit eivät tätä näköjään enää myy. Onkohan Tallinna ainoa mesta mistä tätä voisi saada? Olisi kiva joskus juoda se toinenkin tölkki..
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
OTTO Mojitoa nautiskelin joulusaunassa. Pitäisiköhän tänäänkin ostaa? Trooppista makua pimeään pohjolaan.
 

Eisenhower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, sympatiat myös Ilvekselle
Magners on ykkönen. Etenkin kuiva päärynä on siideriksi todella maukas.

Ike
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kokeilin vaihteeksi Suomalaista siideriä, kaupan hyllystä koriini tarttui (vain yksi pullo) Nokian pnimon Kuivaa omenasiideriä. Kyllähän kyseinen tuote suurimman osan suomalaista siidereistä peittoaa mutta silti maku oli liian laimea eikä se toisaalta ollut riittävän kuiva ja rapsakka makuuni. Tiettyä syvyyttä ja tunnetta mausta puuttui. Joten taitaa käydä siten, että oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun kyseistä siideriä ostan, jollen nyt joskus ihan saunajuomaksi paria pullollista osta hätätilanteessa hentkenä jolloin Alko ei ole enää auki.

vlad.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Koffilta on tullut tai on tulossa uusi siideri, muistaakseni Golden Cap Twisted nimeltään. Kyseessä on curuba-, marula-, yam yam-, babaco- ja pitahaya-hedelmien makuinen omenasiideri. Kyllä, luitte ihan oikein. Makeahan tuo yllättäen, ja juominen oli melkoista taistelua.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Koffilta on tullut tai on tulossa uusi siideri, muistaakseni Golden Cap Twisted nimeltään. Kyseessä on curuba-, marula-, yam yam-, babaco- ja pitahaya-hedelmien makuinen omenasiideri. Kyllä, luitte ihan oikein. Makeahan tuo yllättäen, ja juominen oli melkoista taistelua.

Sitten kun Koffilta tulee sellainen siideri jossa on prosentteja 35 ja makuna raikas vodka niin ostan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Minulle suositeltiin Crowmoorin Unfiltered dry applea ja uskaltauduin ostamaan sitä yhden tölkillisen ja onnekseni ostin todellakin vain tämän yhden ja ainoan tölkin, koska minusta se oli kaikkea muuta kuin kuivaa. Kyseinen siideri oli suodattamatonta, mutta ei verrattavissa brittiläiseen Old Rosie Cloudy Scrumpyyn, ja ensimmäiset kulaukset sitä olivat vielä makunautinnoltaan kohtalaisia eikä makeus ei puskenut läpi, mutta mitä pidemmälle pääsin, sitä makeammalta juoma maistui ja samalla se alkoi maistua entistä enemmän "mehulta" eikä oikealta siideriltä. Jäi siis ensimmäiseksi ja viimeiseksi tölkiksi tätä juomaa jonka ostin. Ja edelleen ihmettelen sitä, että miten suomalaiset onnistuvat tekemään kuivastakin siideristä makeaa! Poikkeuksetta suomalaiset kuivatkin siiderit maistuvat liian makeilta, tai sitten tämä yksintein johtuu valmistusmenetelmästä - tiivisteestä ei saa kunnon siideriä.

vlad.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Minulle suositeltiin Crowmoorin Unfiltered dry applea ja uskaltauduin ostamaan sitä yhden tölkillisen ja onnekseni ostin todellakin vain tämän yhden ja ainoan tölkin, koska minusta se oli kaikkea muuta kuin kuivaa.
Crowmoorin extra dry on myös ennemminkin makeaa kuin kuivaa. Strongbow on mielestäni jo kuivaa ja hyvää ja sitä tuleekin litkittyä silloin kun on rikas olo. Ei taida alle kolmen ja puolen euron 0,5L Strongbow -tölkki irrota mistään kaupasta.
 

sonnychiba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
En ole pitkään aikaan juonut siideriä, mutta aikanaan tykkäsin kovasti Euroshopperin päärynä siideristä. En tiedä saako sitä enää. Siiderit meni siinä kohtaa vikaan, kun niihin alettiin laittaa enemmän kuin yhtä makua.
 

Eleanor

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Devils
Harvoin tulee siidereitä harrastettua, mutta eiköhän se Strongbow ole paras niistä mitä olen tähän mennessä juonut.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tänään tuli Birrassa tutustuttua minulle entuudesta tuntemattomaan siiderivalmistajaan ja merkkiin. Kyseessä oli Farmhouse Cloudy Scrumpy (Gwynt y Ddraig valmistajana Walesista). Siideri oli oikein miellyttävän ja "pyöreän" makuista. Omena maistui todella selvästi ja suodattamattomuus oli vain plussaa tälle siiderille. On pakko toistekin mennä nautiskelemaan tätä siideriä ja suuren suuri harmi kun tätä ei saa Alkosta. Toivottavasti kuuluu Birran normivalikoimaan.

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Lähdinpä "tutustumisretkelle" ranskalaisten siidereiden maailmaan. Nyt on menossa pullollinen (itseasiassa toinen odottaa) Cidre Bouché du Pays d'Othe'a. Kyseessä on Champagnen alueelta tuleva siideri. Lasiin kaadettaessa esiintyy runsaasti kuplia, siiderissä maistuu selvästi omenaisuus ja se on maultaan hyvin hienostunut ja pyöreä, mukana on myös ripaus hapokkuutta. Erinomainen siideri ja kenties parasta ranskalaista omenasiideriä jota olen nautiskellut elämäni aikana. Siideri on myös samea ja suodattamaton, lievää sakkaisuutta pohjalla mutta sen ei todellakaan kannata antaa häiritä, tuo lisävivahdetta siideriin. Siideriä myydään 0,75 l pulloissa vajaan kympin hintaan, joten ei tätä kovinkaan usein varmaan tule nautiskeltua.

vlad.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tänään tuli Birrassa tutustuttua minulle entuudesta tuntemattomaan siiderivalmistajaan ja merkkiin. Kyseessä oli Farmhouse Cloudy Scrumpy (Gwynt y Ddraig valmistajana Walesista). Siideri oli oikein miellyttävän ja "pyöreän" makuista. Omena maistui todella selvästi ja suodattamattomuus oli vain plussaa tälle siiderille. On pakko toistekin mennä nautiskelemaan tätä siideriä ja suuren suuri harmi kun tätä ei saa Alkosta. Toivottavasti kuuluu Birran normivalikoimaan.

vlad.

Tuli vastaan tätä ruokakaupassa 4,7% versiona, Birrassa lienee ollut 5,3% mikä näyttäisi olevan "oikea" vahvuus. Itse tykkään nauttia välillä laadukkaita britti/irkku/ranska siidereitä ja tämä on oikein maistuvaa tavaraa, mitä nyt aavistuksen ohueksi jää. Olisi mukava päästä maistamaan valmistajan hieman vahvempia siidereitä, hyviä arvioita ovat ainakin saaneet.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Alkoon oli tullut pitkästä aikaa kaksi uutta brittiläistä omenasiideriä, Frosty Jack's (Aston Manor Brewery) sekä The Governor Cider (H. Weston & Sons), joten olihan niitä maistettava.

Frosty Jack's oli alkuun hiukan kirpakan makuinen, mutta se ei minua haitannut oikeastaan juuri laisinkaan - melkeinpä pidin siitä, ja joidenkin siidereiden kohdalla se on todella paljon miellyttänyt minua. Frostysta puuttui ehkäpä hiukan voimakkuutta ja tunnetta, sitä oli helppo juoda mutta juotuani tölkillisen sitä ei kuitenkaan tullut sellaista tunnetta, että sitä on saatava välittömästi lisää. Varmaan sitä tulee toistekin ostettua mutta ei kohoa missään nimessä suosikkieni joukkoon. Keskitasoista siideriä, päihittäen kuitenkin kotomaan merkit.

The Governor Cideriin asetin melkoisen kovat odotukset koska olihan se H. Weston & Sons -panimon tuotteita ja minulle panimo on yleensä ollut laadun ja onnistumisen merkki ja pidän liki poikkeuksetta kaikista kyseisen panimon siidereistä joita olen nauttinut. No, nyt tuli pienoinen pettymys koska The Governor ei kyennyt saavuttamaan niitä odotuksia joita siihen asetin, se oli maultaan hiukan liian pliisu eikä siinä ollut sellaista syvää tunnetta. Se oli juotavaa mutta tämänkään kohdalla ei tullut tunnetta, että sitä on saatava välittömästi lisää. Olin ostanut kolme pulloa kokeeksi ja meniväthän ne saunan jälkimainingeissa mutta en usko, että kovinkaan usein tätä siideriä tulen ostamaan, ehkäpä jonkun pullon silloin tällöin saunan jälkeen nautittavaksi.

vlad.
 

Tuamas

Jäsen
Alkoon oli tullut pitkästä aikaa kaksi uutta brittiläistä omenasiideriä, Frosty Jack's (Aston Manor Brewery) sekä The Governor Cider (H. Weston & Sons), joten olihan niitä maistettava.

Frosty Jack's oli alkuun hiukan kirpakan makuinen, mutta se ei minua haitannut oikeastaan juuri laisinkaan - melkeinpä pidin siitä, ja joidenkin siidereiden kohdalla se on todella paljon miellyttänyt minua. Frostysta puuttui ehkäpä hiukan voimakkuutta ja tunnetta, sitä oli helppo juoda mutta juotuani tölkillisen sitä ei kuitenkaan tullut sellaista tunnetta, että sitä on saatava välittömästi lisää. Varmaan sitä tulee toistekin ostettua mutta ei kohoa missään nimessä suosikkieni joukkoon. Keskitasoista siideriä, päihittäen kuitenkin kotomaan merkit.
vlad.

Aah, frosty jack´s, herättää lämpimiä muistoja.

Englannissa opiskellessani tuo oli ylivoimaisesti halvinta siideriä mitä kaupasta sai ja sitä tulikin sitten köyhinä päivinä otettua.
Kolmen litran pullo maksoi 1,5 £ ja vahvuuskin oli muistaakseni 7,5 %, eli kohtalaisen kustannustehokkaan kännin tuolla sai aikaan.

Makuelämys ei nyt aivan hirveä ollut, mutta ei tuosta kauhean hyvän tuotteen mielikuvaa jäänyt.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Nyt olen löytänyt ensimmäisen puolimakean siiderin josta voin sanoa rehellisesti pitäväni. Kyseessä on Gwynt Y Ddraig yhtiön Dabinnet siideri, kyseinen yhtiö tulee Walesista ja kuuluu Alkon uutuuksien joukkoon.

Ostin alkuun vain yhden pullon mutta jo nyt yhden juotuani tulee halu ostaa lisää (mutta harmillisesti Alkot ovat jo tältä päivältä kiinni mutta onneksi on huominen). En uskaltanut ostaa kuin sen pullollisen koska kyseessä oli kuitenkin puolimakea siideri ja tähän mennessä elämäni aikana en ole ehtinyt nauttia yhtään kelvollista pullollista puolimakeaa tai makeaa siideriä, joten tyydyin vain ja ainoastaan yhteen pullolliseen.

Dabinettin maku oli mukavalla tavalla makea, siinä oli juuri ja juuri aistittavissa makeutta mutta samalla juomassa oli kirpeyttä ja sen tuomaa luonnetta. Siideriä oli mukava juoda ja huomasin juodessani, että tämä puolimakea siideri oli huomattavasti kuivempi kuin suomalaiset puolimakeat ja makat siiderit, se oli jopa kuivempi kuin suomalaiset kuivat siiderit ja sehän sopii minulle paremmin kuin hyvin. Joten koskapa torstainakin on vapaapäivä niin meikäläinenhän polkee huomenna lkoon ostaakseni tätä juomaa muutaman pullon lisää. Jos juoma edelleen tuntuu hyvältä niin eiköhän sitä tule vastaisuudessakin ostettua säännöllisesti.

Ostin tänään myös tölkillisen Frosty Jack'sia ja ero on kuin yöllä ja päivällä Dabinett'n eduksi.

vlad.
 

Torspo82

Jäsen
Onkos kukaan vielä testannut Hartwallin uusia Happy Joe -siidereitä? Yhden Cloudyn tulin kaupasta mukaan napanneeksi, mutta vielä en ole korkannut. Tölkissä oleviakin voisi kokeilla, jos tuo Cloudy osoittautuu juotavaksi.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Alkosta löytyy Aspall panimon siidereitä

Aspall Organic Suffolk Cyder

ja sitten vähän erikoisempi

Aspall Perronelle's Blush

Varsinkin tuo luomusiideri on mainio kuiva siideri. Tähän tuli törmättyä Lontoon reissulla hanaversiona.

Tuo Perronelle's Blush on siideriä johon on sekoitettu ripaus karhunvatukkalikööriä. Ihan kelpo viritys, kaukana näistä marja/hedelma yms sotku"siidereistä"

Happy Joeta tuli maistettua reilu viikko sitten. Varsin omenainen maku ja ei liian imelä, voisin ostaa uudelleen.
 

Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Arsenal FC
Onkos kukaan vielä testannut Hartwallin uusia Happy Joe -siidereitä? Yhden Cloudyn tulin kaupasta mukaan napanneeksi, mutta vielä en ole korkannut. Tölkissä oleviakin voisi kokeilla, jos tuo Cloudy osoittautuu juotavaksi.

Kaikkia makuja tullut maistettua tölkillinen tai pullollinen. Mielestäni ihan kelpo siidereitä, olisko ollut se tamminen maku josta en kauheasti kyllä pitänyt. Kahta muuta voisi kyllä uudelleenkiin ostaa. Eivät mitenkään säväyttäneet mutta suomalaisiksi hyviä virityksiä.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Alkosta löytyy Aspall panimon siidereitä

Aspall Organic Suffolk Cyder

ja sitten vähän erikoisempi

Aspall Perronelle's Blush

Varsinkin tuo luomusiideri on mainio kuiva siideri. Tähän tuli törmättyä Lontoon reissulla hanaversiona.

Tuo Perronelle's Blush on siideriä johon on sekoitettu ripaus karhunvatukkalikööriä. Ihan kelpo viritys, kaukana näistä marja/hedelma yms sotku"siidereistä"

Happy Joeta tuli maistettua reilu viikko sitten. Varsin omenainen maku ja ei liian imelä, voisin ostaa uudelleen.

Aspall maistui myös minulle Lontoossa. Hanavahvuus vielä on tuolle paljon sopivampi. Meidän markettivahvuus oli jotenkin laimea, mutta tuo vahvin on jo selkeästi liian vahva.
 
Suosikkijoukkue
Hartford Whalers 92-93
Jos joku kehittäisi Kossun makuisen siiderin niin meikäläinen olisi hyökkäyksen kärjessä.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Nyt olen löytänyt ensimmäisen puolimakean siiderin josta voin sanoa rehellisesti pitäväni. Kyseessä on Gwynt Y Ddraig yhtiön Dabinnet siideri, kyseinen yhtiö tulee Walesista ja kuuluu Alkon uutuuksien joukkoon.
Makuasioitahan nämä ovat, mutta tästäkin kehusta oli pakko sitten käydä hakemassa yksi pullo ja maisteltava. Alkumaku on sopivan kirpsakka, mutta omaan makuuni tuo jälkimaku on kyllä aika kamala. Ei jatkoon.

En ole itse vielä löytänyt siideriä joka voittaisi Magnersin päärynän. Siinä yhdistyy sopivan kirpsakka alkumaku ja juuri sopivan raikas loppumaku. Hitusen makeutta Magnersin päärynässä on, kuten pitääkin olla.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tuli tutustuttua Suomenlinnan Panimon Tin Soldier's apple cider'iin. Täytyy tunnustaa, että oli positiivinen yllätys minulle ja yksi niitä harvoja suomalaisia siidereitä - (joita olen nauttinut) - joka oli riittävän kuiva minun makuuni. Mitään ällöttävää imelää jälkimakua ei tunkenut suuhun juotuani pullollisen tina sotilasta vaan raikas ja kirpeähkö jälkituntu. Yksi osoitus siitä, että halutessa Suomessa osataan tehdä muitakin kuin ylimakeita siidereitä, joitta ei ole tunnetta laisinkaan. Nyt äkkiseltään mieleeni ei tule kuin Teerenpelin Lempi puolukka -siideri, joka soi minulle erinomaisen positiivisen yllätyksen. Se oli jopa hyvää minusta vaikka yleisesti hiukan nuivasti suhtaudun siidereihin, joihin on lisätty muita makuja tunnetta tuomaan. Toisaalta Lempi puolukka sisälsi aitoa puolukkaa eikä mitään teollista esanssia, joten kenties siinä eräs syy sille miksi maistui hyvälle.

vlad.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös