Paljonko tuhlaat ilotulitteisiin?

  • 33 314
  • 348

Paljonko tuhlaat ilotulitteisiin?

  • En yhtään, aivan turhaa

    Ääniä: 467 66,2%
  • alle 20 €

    Ääniä: 99 14,0%
  • 20-50 €

    Ääniä: 88 12,5%
  • Yli 50 €

    Ääniä: 51 7,2%

  • Äänestäjiä
    705

Baldrick

Jäsen
Tänä vuonna taidan jättää kokonaan ostamatta ja katsella muiden papatteja. Käytän ne rahat mielummin Ilmalan kaljahanaan lauantaina.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
En yhtään. Silti noita joutuu "väkisin" hieman paukuttelemaan, sillä tuli joskus 2-5 vuotta sitten ostettua turhan iso satsi. Mulla on varmaan vieläkin pari rahkapurkillista täynnä papatteja ja kiinareita. En ole ikinä ostanut varmaan yli 20 eurolla raketteja, mutta silti niitä jää joka vuosi yli. Niihin kyllästyy aina sen ekan 10 minuutin jälkeen. Pari viime vuotta ollaan menty ostamatta yhtään lisää, mutta niin vain niitä edelleen putkahtelee jostain varastosta esiin.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
113 euroa olen laittanut. Taitaa jopa olla pientä laskua viime vuodesta.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
61 € meni tänä vuonna, mutta vähän alakanttiin, kun isoisä osti jo pojalle puuhapaketin. Nuohan taitaa olla kaikki kielletty alle 18 vuotiailta nykyään, mutta itse olen kyllä noita hommannut lapsillekin, joilla ei saa näköä veks kuin silmäänsä tunkemalla ja siellä posauttamalla. Ja luuleeko joku oikeasti, että aikuiset noita pikkukinuja sytyttelevät kädet kohmeessa. Äänikin on niissä nykyään kuin vaarin pieru.

Itse tulisin ihan hyvin toimeen ilmankin, mutta lasten takia noita tulee hommattua edelleen. Ja kyllä sen omasta lapsuudesta muistaa, kuinka nuo ilotulitteet olivat se juttu uutena vuotena, niin samaa herkkua haluaa tarjota omillekin lapsille. Raketteja on ihan kiva ampua edelleen, myönnettäköön, muut tulitteet loppujen lopuksi aika rasittavia.
 
K

kiwipilot

Jää paukut taas kerran ostamatta. Helppo päätös kun muksutkaan eivät pommeista ja raketeista välitä.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Todella monen vuoden jälkeen sorruin nollalinjasta ja sijoitin yhden euron tähtisadetikkuihin.
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Tänä vuonna olen estynyt ampumasta raketteja. Normaalisti tulee ostettua rakettipakkaus+jokunen pata ja muuta pikkuhärpäkkää. Lisäksi tinkaan ilmaiseksi kissanpieruja kylkeen, joita ammuskelen sitten pitkin vuotta sopivissa tilanteissa.

Eikai siinä mitään järkeä ole. Jonkunhan ne raketit pitää ostaa. Ois aika tumma taivas, jos kaikki ajattelis niin että turhaa ostaa kun naapuri kuitenkin. Youtubesta voi yhtälailla katsoa mitä upeimpia ilotulituksia. Vaikea keksiä järjellistä selitystä rakettien ostoille mutta silti niitä tulee ostettua. Vieraiden raketeista puuttuu sytyttämisen ilo.

Siitä olen monen kans samaa mieltä, että julkista rahaa ei tule ampua taivaalle, kun samaan aikaan köyhä kansa näkee nälkää. Paras suuntaus olisi kansalaisvalistus että yksityiset,minä mukaanlukien, jättäisi raketit ostamatta. Parempi ois, että liike-elämä yhdessä keräisivät ilotulitusrahat ja tarjoaisivat yhdessä laadukkaan tulituksen.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
En osta, mutta tämä Rahaa taivaalle-hokema on ärsyttävä. Ihmiset käyttävät viikottain rahaa samalla tavalla humpuukiin. Luettelenko?

-joulukuusiin, lahjapapereihin yms.
-pääsylippuihin
-merkkivaatteiden ja tavaratalo-vaatteiden hintaeroon
-kosmetiikkaan
-tarpeettoman hienoihin teknisiin vempaimiin, etenkin autoihin

You name it. Valikoimaa löytyy.

Ostakoon paukkuja. Rahan kuuluukiin lentää taivaalle. Paskinta rahan käyttöä on kuolla ennen kuin on ehtinyt tuhlata kaiken.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nolla euroa. Joskus nuorempana oli hauskaa räjäytellä naapurien postilaatikoita sun muuta, mutta tuskin sellaisia pommeja enää saa edes myydä. Toki vaikka saisikin, niin en enää räjäyttelisi niillä mitään.

Ajateltiin vietää tämä UV vaimon kanssa ihan kahdestaan kotona, mennään puolenyön paikkeilla sitten tuohon kivenheiton päässä olevalle pienelle kentälle katsomaan, kun naapurusto sinne kokoontuu ja räiskii raketteja menemään.
 

Höylis

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Semmonen 70€ meni tänä vuonna. Yleensä tämä summa on siinä 50-100€ välillä. Mukavahan niitä on hyvässä porukassa kerran vuodessa ampuilla.
 

Apa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara,NFL,jalkapallo ja persoonat
Vaihteeksi himpun alle satkulla selvitään. Halpaa touhua joululahjoihin verrattuna.
 

Rainer Zufall

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En euroakaan, ihan tarpeeksi rytisee ympäristössä muutenkin. Rahaa menee kylläkin koirien namipaloihin, joiden ansiosta elukat pitävät pauketta hyvänä asiana. Kun raketti taivaalle vilahtaa, niin herkku kuonoon solahtaa!
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Muut ymmärsin, mutta tätä en. Avaatko hieman?

Uskoisin kirjoittajan hakeneen sitä, että kyseessä on ihan yhtälailla elämyksestä maksaminen. Tai niin minä sen ajattelen. Vaikkapa jonkin bändin konsertti saattaa ottaa 150 euroa illassa, jopa enemmänkin, ihan niinkuin ilotulitteetkin. Molemmista jää käteen tasan kokemus. Mitään muuta niistä ei jää, se on varma.

En ole vielä varma ostanko. Todennäköisesti ostan hieman, kun myyjänä saa edullisesti.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Maksimissaan 100e taitaa mennä tänäkin vuonna. Huomenna jos olisi kerrankin ajoissa ja kävisi puoliltapäivin ostamassa jotain tötteröitä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Nolla euroa. Joskus nuorempana oli hauskaa räjäytellä naapurien postilaatikoita sun muuta, mutta tuskin sellaisia pommeja enää saa edes myydä. Toki vaikka saisikin, niin en enää räjäyttelisi niillä mitään.

Eihän niitä tosiaan ole saanut enää aikoihin. Juuri jossain pelissä selostaja tokaisi jotain "nyt tuli semmoinen pommi millä räjäytettiin ennen naapureiden postilaatikoita, vaikka eihän niitä enää myydä." Hymyilytti.

Käytän minäkin saman summan kuin viimeiset parikymmentä vuotta eli nolla euroa.
 

Ralph

Jäsen
En osta, mutta tämä Rahaa taivaalle-hokema on ärsyttävä. Ihmiset käyttävät viikottain rahaa samalla tavalla humpuukiin.
Joulukuusta voi katsella viikon, ilotulitusrakettia kymmenen sekuntia. Merkkivaatteita voi käyttää vuosia, ilotulitusrakettia kymmenen sekuntia.

Minulle on aivan sama mihin ihmiset rahansa tuhlaa, kunhan se ei ole minulta pois. Raketit kuuluu vuoden vaihtumiseen ja on hyvä, että niitä ostetaan. Mutta itse en osta, koska kyseisen tuottoaika on tosiaan aika lyhyt suhteutettuna hintaan.

Jos joulukuuset rapistuisi alle minuutissa, niin en varmasti niitä ostaisi. Tai vaatteita. Olisin alasti.
 

Jeffrey

Jäsen
Täälläkään ei mene penniäkään. Poikkeuksen tähän saattaa tuoda se, jos joku illanviettoon ilmaantuva kaveri ehdottaa paukkujen ostamista porukalle. Silloin saatan jotain rahaa yhteiseen kassaan laittaa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Pari kymppiä menee kun tuo nykyinen naisystävä on niin innostunut ja lapsenmielinen.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Joulukuusta voi katsella viikon, ilotulitusrakettia kymmenen sekuntia. Merkkivaatteita voi käyttää vuosia, ilotulitusrakettia kymmenen sekuntia.

En osta tätä vertausta. Toki jos ostaa yhden raketin, niin tällöin aika sytytyksestä räjähdykseen on suurin piirtein tuo. Mutta jotain 50-100 € tulitepussin tyhjentämiseen kuluu kyllä ihan kivasti aikaa, varsinkin jos ei syydä kaikkea kerralla taivaalle. Elämysostos tuo on ihan samalla lailla kuin vaikka konsertti-, teatteri-, leffa- tai ottelulippukin. Mutta jos ei yhtään nappaa, niin turhaahan se on rahojaan sellaiseen tuhlata, ihan samoin kuin noihin edellä mainittuihinkin.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Rahaa menee kylläkin koirien namipaloihin, joiden ansiosta elukat pitävät pauketta hyvänä asiana. Kun raketti taivaalle vilahtaa, niin herkku kuonoon solahtaa!

Aika nerokasta. Vaikka en koiraa omistakaan niin kuulostaa jotenkin kivalta. Olet kääntänyt asian niinsanotusti voitoksi. Tuollainen ei ole tullut mieleenkään. Tai no, varmaan siksi kun sitä haukkua ei ole.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Olen joskus aiemminkin tainnut kirjoittaa tähän ketjuun, että ilotulitusrakettien laukominen on typerää puuhaa, koska lähistöllä naapurit ja muu lähistöllä oleskeleva porukka näkee ne ilmaiseksi. Samasta syystä onkin perusteltua jättää ilotulitteiden ostaminen muiden riemuksi. Minulle riittää varsin mainiosti muiden ostamien rakettien katselu, varsinkin kun asun viihtyisällä ok-taloalueella, jossa väki laukoo raketteja ahkerasti. Ei tuolla jää mitenkään ilotulittamisesta paitsioon. Tuntuisi sitä vastoin äärimmäisen epätarkoituksenmukaiselta ajatukselta laukoa satasten edestä markettiraketteja taivaankannelle, joka jo muutenkin sädehtii täynnään Kiinassa manufakturoitua väriloistoa.

Tosin viimeisten noin 10 vuodenvaihteen aikana minäkin olen hölmöillyt kahdesti, ostaen ehkä 50-100 eurolla per kerta jotakin paukuteltavaa lapsia ja vieraita viihdyttääkseni. En siis katso voivani olla aivan ensimmäinen heittäjä, kun pahimpia ilotulittajan saatanoita jonakin kauniina päivänä kivitetään.

Ikävää katsottavaa känniraketoimisen ja muun toopeilun ohella on myös se, että kerta toisensa jälkeen saan huomata raketteja lauottavan myös yhteiskunnan jakamilla tukiaisilla. Vähän matkan päässä kotoani sijaitsevilta vuokrarivareilta ammutaan raketteja joka uusivuosi niin saakelin tavalla. Eipä siinä mitään, "köyhälläkin on oikeus", kuten asiakkaiden on tapana perustella harkinnanvaraisten anomisia sossutoimistossa. Tietty jos on pimeitä tuloja, joista ei makseta verojakaan, niin taivaallehan niitä sitten sopii roiskia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös