Pakkoruotsi – kyllä vai ei?

  • 10 599
  • 116

Miten suhtaudut pakkoruotsiin?


  • Äänestäjiä
    167
  • Poll closed .

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Pakkoruotsi on minulle yhdentekevää, mutta perustuslain 17 § mukaista oikeutta omaan kieleen ja kulttuuriin, sekä samaisessa kohdassa vahvistettua kahden virallisen kielen asemaa edellytän noudatettavan.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ehdottomasti vastustan jo senkin takia, että minä tampio en oppinut oikeastaan Ruotsia koskaan kunnolla, sen verran toki, että luokalta eteenpäin pääsin ilman kesäkoulua tms. Mutta esim. nyt en osaa Ruotsi juuri ollenkaan. Jonkun numeron muistan ja that's it. Perseestä sanon minä. Ainoastaan Äidinkielen ja Englannin hyväksyn pakko-opetuksena, muut kielet pitäisi olla valinnaisena.

Täällä Itä-Suomessakin ei tee ruotsinkielellä yhtikäs mitään. Sen sijaan Venäjän kieltä olisi ihan hyvä osata joten tässä päästäänkin siihen, että valinnaisena pitäisi olla Saksat, Ruotsit, Venäjät, Espanjat, Ranskat jne JO ylä-asteella. Tai edes jotakin noista (Venäjä & Ruotsi).
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Minun ehdotukseni on, että opiskelijan pitää valita joko Venäjä tai Ruotsi. Näin kaikki tulisivat opiskelleeksi hyödyllisiä kieliä, eikä opetuksen järjestämisestä muodostuisi kohtuutonta rasitusta pienemmillekään kunnille.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minun ehdotukseni on, että opiskelijan pitää valita joko Venäjä tai Ruotsi. Näin kaikki tulisivat opiskelleeksi hyödyllisiä kieliä, eikä opetuksen järjestämisestä muodostuisi kohtuutonta rasitusta pienemmillekään kunnille.

Olen samaa mieltä, osittain. Mielestäni tuo kielivalikoima saisi vaan olla isompi, jolloin vaihtoehtoja olisivat myös esimerkiksi Saksa ja Espanja.

Pakkoruotsille siis ei.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Kannatan pakkoruotsia.

Tosin voisi valinnaisena olla venäjä, eli jompi kumpi näistä.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Olen samaa mieltä, osittain. Mielestäni tuo kielivalikoima saisi vaan olla isompi, jolloin vaihtoehtoja olisivat myös esimerkiksi Saksa ja Espanja.

Pakkoruotsille siis ei.

Valinnanvara sinänsä olisi tietysti hyvä, mutta geopoliittisista lähtökohdista mainitsemani kielet olisivat ehkä ne hyödykkäimmät peilaten sitä vasten, ettei esim. Kyrvään kunnalle tule kohtuutonta rasitetta palkata kouluunsa espanjanopettaja vain siksi, että siellä joku Jarmo-Heikki päättääkin valita sitten just sen espanjan ainoana koko koulusta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Valinnanvara sinänsä olisi tietysti hyvä, mutta geopoliittisista lähtökohdista mainitsemani kielet olisivat ehkä ne hyödykkäimmät peilaten sitä vasten, ettei esim. Kyrvään kunnalle tule kohtuutonta rasitetta palkata kouluunsa espanjanopettaja vain siksi, että siellä joku Jarmo-Heikki päättääkin valita sitten just sen espanjan ainoana koko koulusta.
Miksi Kyrvään koulun pitäisi hankkia espanjan opettaja jos yksi oppilas sitä haluaa opiskella? Ei mistään syystä. Oppilaat valitsisivat kielensä niistä kielistä mitä heidän koulunsa voi tarjota.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Miksi Kyrvään koulun pitäisi hankkia espanjan opettaja jos yksi oppilas sitä haluaa opiskella? Ei mistään syystä. Oppilaat valitsisivat kielensä niistä kielistä mitä heidän koulunsa voi tarjota.

Eli ruotsi tai venäjä olisivat ne kielet, jotka kaikissa kouluissa pitäisi olla tarjolla ja joista pitäisi valita oli alkuperäinen ehdotukseni. En oikein ymmärrä pointtiasi tässä.
 
Pakollisen ruotsin sijaan muuttaisin B1-kielen pakolliseksi, mutta sisällöltään valinnaiseksi riippuen siitä, mitä kieliopetusta koulu ylipäätään kykenee tarjoamaan. Jossain koulussa voisi B1-kieli olla ranska, jossain koulussa venäjä, jossain koulussa ruotsi jne. Suomalaisten saksan-, ranskan- tai espanjankielen osaaminen on heikolla tasolla verrattuna Länsi-Euroopan maihin. Kyllä minä näen tuon siten, että Suomen kilpailukyky kärsii nykyisen kielipolitiikan vuoksi.
 

Ralph

Jäsen
Kannatan. Itse jouduin kärsimään, joten saavat muutkin.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Oma vastaus: Vastustan pakkoruotsia täysin turhana asiana. Vapaaehtoisuuteen perustuva opiskelu olisi laadukkaampaa ja motivoivampaa.

Omien kokemusteni perusteella nämä vapaaehtoisuuteen perustuvat jutut ovat romahduttaneet mm. lukiolaisten ruotsin kielen taidon, kun ruotsia ei enää ole pakko kirjoittaa. Nämä havainnot siis opettajan näkövinkkelistä (en tosin ole itse opettanut ruotsia). Samaten omassa lukiossani pitkän saksan lukeneista vain muutama myös kirjoitti sen: eihän nyt ole "pakko", muuten vain käytetty tuohon vuosia aikaa.

Hienoa muutenkin, kun nykyään vaaditaan vain "vapaaehtoisuutta" ja oikeuksia.

1900- luvun alun liberaalit kääntyilevät varmasti haudassaan. He halusivat mahdollisuuksia toteuttaa/ilmaista itseään, mutta nykymeiningillä homma on monen toimesta tulkittu siten, että voi tehdä aivan ja pelkästään sitä mitä haluaa ja mitä huvittaa.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Omien kokemusteni perusteella nämä vapaaehtoisuuteen perustuvat jutut ovat romahduttaneet mm. lukiolaisten ruotsin kielen taidon, kun ruotsia ei enää ole pakko kirjoittaa.

Näin varmasti on, mutta se olennainen kysymys kuuluukin, miksi suomea äidinkielenään puhuvien pitäisi ylipäänsä osata ruotsia?
 
Omien kokemusteni perusteella nämä vapaaehtoisuuteen perustuvat jutut ovat romahduttaneet mm. lukiolaisten ruotsin kielen taidon, kun ruotsia ei enää ole pakko kirjoittaa. Nämä havainnot siis opettajan näkövinkkelistä (en tosin ole itse opettanut ruotsia).

Aika jännää ottaen huomioon, että jo omina lukioaikoinani oppilaiden ruotsin osaaminen oli umpisurkeaa, ja silloin ruotsin kirjoittaminen oli pakollista.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vastustan tietenkin. Ihmettelen sitä, että mikä pelko suomenruotsalaisilla tässä asiassa on? Se palvelujen takaaminen ruotsin kielellä vai? No eihän se toteudu tälläkään hetkellä isossa osassa maata. Kuinkahan moni esim. poliisi Suomessa pystyy palvelemaan "asiakastaan" ruotsiksi, vaikka pitäisi? Tai virastojen työntekijät. Kaupan kassoista ja muista myyjistä nyt puhumattakaan.

Ja eihän tässä käsittääkseni olla ruotsin kielen opetusta lopettamassa. Tai kielten opetusta vähentämässä. Ne, ketkä sitä ruotsia haluavat opiskella ja sitä tarvitsevat, voivat tehdä niin jatkossakin. Jatkossa vaan jotkut voisivat valita sen ruotsin sijaan vaikkapa venäjän. Tai saksan tai ranskan tai espanjan, tms.
 

zunter

Jäsen
Ainoa pakollinen vieraskieli pitäisi olla englanti, muita kieliä voisi sitten lukea vapaaehtoisena. Minulle ruotsin tunneilla oleminen on ollut aivan ajanhukkaa, kukaan ei ole hyötynyt siitä että jouduin aikanaan olemaan läsnä ruotsin tunneilla: muita oppilaita ärsytti kun olin mölyämässä siellä, opettajaa ärsytti kun mitään en tehnyt, minua ärsytti kun tälläistä ajanhukkaa on olemassa.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Kyllä. Eri kielien osaaminen on aina rikkaus. Haittoja ei taida löytyä. Kuunnelkaa nyt jotain vitun insinööri-Sipilääkin tankeroimassa ruotsia ja englantia... Ei helvetti.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllä. Eri kielien osaaminen on aina rikkaus. Haittoja ei taida löytyä. Kuunnelkaa nyt jotain vitun insinööri-Sipilääkin tankeroimassa ruotsia ja englantia... Ei helvetti.

Nyt on kyllä pakko tarkentaa, että onko mielestäsi Sipilän tankeroruotsi merkki siitä, että pakkoruotsi on hyvä juttu vai huono juttu?
 

zunter

Jäsen
Kyllä. Eri kielien osaaminen on aina rikkaus. Haittoja ei taida löytyä.

"Kielten osaaminen on rikkaus joten kaikkien on opiskeltava pakkoruotsia!" Tuo on yksi ärsyttävimpiä johtopäätöksiä.
- Vastakysymykseni: Okei jos kielten osaaminen on rikkautta niin miksi meillä ei ole myös pakkovenäjä, pakkoranska, pakkoenglanti, pakkopuola?

Minun ratkaisuni pakkoruotsi kysymykseen on tämä:
- Pakollinen B1-kieli poistetaan kokonaan.
- Ainut vieras pakollinen kieli mitä pitää opiskella on englanti (olit sitten suomenkielinen tai ruotsinkielinen)
- Ammattikouluista, lukioista, yliopistoista, ammattikorkeakouluista myös pakkoruotsi pois
- Ruotsinkielen (ja suomenkielen) opiskelulle on tarjottava mahdollisuus peruskouluissa mikäli joku sitä vielä haluaa vapaaehtoisesti opiskella.
- Ja nämä vapautuvat tunnit voisi valita ottaako lisäenglantia, ruotsia tai jotain muuta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös