Pakkasongelmia?

  • 125 895
  • 560
Oma auto on toiminut lähes moitteetta näiden pakkasten aikana. Loppiaisena ei tosin lähtenyt käyntiin, kun oli seissyt pakkasessa useita päiviä ja akku oli tyhjentynyt. Sen jälkeen on lähtenyt hyvin käyntiin, vaikka työmaan pihassa ei lämmitykseen saa sitä. Ovien kanssakaan ei suurta ongelmaa ole, keskuslukitus ei oikein toimi, mutta kuskin ovi on auennut tähän asti aina. Muutkin ovet alkaa toimimaan, kun auto lämpiää.

Töissä sen sijaan ei ole niin miellyttävää pakkasten aikaan. Ei niin kivaa ajella tuntikausia kylmällä autolla. Eilinen menopeli sentään lämpeni n. tunnin ajon jälkeen ja päivän toinen ajokki olikin jo valmiiksi lämmin. Ja niitä ei edes kannata sammuttaa parin tunnin tauon takia, koska ei taas tiedä lähteekö käyntiin ja se vähäinenkin lämpö sieltä sisältä sitten karkaa. Ei kylläkään mitenkään ympäristöystävällistä, tosin vielä ei ainakaan ole menty firmalla siihen että ne autot kävisi yölläkin siellä katoksessa.
 

James_M

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Laser, Jari Viuhkolan paluu, Kärpät
Omassa autossa lukot jäätyi aina talvisin, vaikka ruiskutti esim. crc:tä, wd:tä tai lukkosulaa. Sitten armeijamuistot mielessä lähdin kyselemään aseöljyä paikallisista liikkeistä, ja eräästä kyläkaupasta löytyi spray-aseöljyä. Ovipahvit irti, kuumailmapuhaltimella kosteus pois lukoista, todella reilulla kädellä aseöljyä lukkoihin niin taka- kuin etupuolellekin. Lopputuloksena se, että lukot ovat toimineet moitteetta koko talven. Viime viikolla -30 pakkasta ja ei mitään ongelmia. Näissä spray-öljyissä lienee aika lailla samat koostumukset, kun ainakin wd ja aseöljy haisevat melko lailla samalle (yllättävän hyvä tuoksu öljyksi, parempi kuin monessa parfyymissä), mutta aseöljy toimii parhaiten.

Vähän työläs ratkaisu, mutta ehdottoman kannattava. Jos autosta löytyy sivu-airbagit, niin kannattaa kyllä tutustua purkuohjeisiin ennen kuin purkaa mitään. Tuskin on montaa autoa, joissa itse pystyisi nollaamaan airbag-varoitusvalon.
 
Viimeksi muokattu:

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Omassa autossa lukot jäätyi aina talvisin, vaikka ruiskutti esim. crc:tä, wd:tä tai lukkosulaa. Sitten armeijamuistot mielessä lähdin kyselemään aseöljyä paikallisista liikkeistä, ja eräästä kyläkaupasta löytyi spray-aseöljyä. Ovipahvit irti, kuumailmapuhaltimella kosteus pois lukoista, todella reilulla kädellä aseöljyä lukkoihin niin taka- kuin etupuolellekin. Lopputuloksena se, että lukot ovat toimineet moitteetta koko talven. Viime viikolla -30 pakkasta ja ei mitään ongelmia. Näissä spray-öljyissä lienee aika lailla samat koostumukset, kun ainakin wd ja aseöljy haisevat melko lailla samalle (yllättävän hyvä tuoksu öljyksi, parempi kuin monessa parfyymissä), mutta aseöljy toimii parhaiten.

Vähän työläs ratkaisu, mutta ehdottoman kannattava. Jos autosta löytyy sivu-airbagit, niin kannattaa kyllä tutustua purkuohjeisiin ennen kuin purkaa mitään. Tuskin on montaa autoa, joissa itse pystyisi nollaamaan airbag-varoitusvalon.

Kyllä totta tosiaan kuulostaa työläältä. Oman autoni lukot sain sulatettua tuolla kuumaa vettä täynnä olevalla pussilla ja perään avaimenreijästä spray-aseöljyä. sen jälkeen lukot toimineet paremmin kuin kesällä! voi tietenkin olla aika merkki- ja jopa mallikohtaista, että mikä nivel tai mekanismi siellä jäätyy, mutta itselläni lukkopesään ruiskuttelu riitti.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Nyt on Tampereella ainakin joksikin aikaa pakkasongelmat ohitse ja tälläkin hetkellä lämpömittari näyttää vain n. -3 astetta. Yllättävän hyvin niihin parinkympin pakkasiin tottui, sillä sen huomasi heti kun kävin n. -8 asteessa luistelemassa ja alkoi oikein hiki virtaamaan, kun alkutalvesta tuo tuntuisi kylmältä.

Täytyy vaan toivoa, että tämä pikkupakkanen ei muutu tästä vielä plussakeliksi. No, ainakin tämän hetken tiedon mukaan näyttäisi ainakin perjantaille asti riittävän pakkasta ja hyvä niin.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tähän asti olen jaksanut kestää pakkasia ihan hyvin ja suhtautua jopa positiivisesti, mutta nyt alkaa pikku hiljaa ottaa päähän. -10 jälkeen pyöräily on pidemmän päälle aika rasittavaa parista syystä: fillari ei liiku mihinkään ja 15 km/h keskinopeuteen pitää vetää pk-sykkeiden ylärajoilla, ja kaiken lisäksi päällä on oltava niin paljon, että olo on kuin Michelin-ukolla. Sormet ja varpaat jäätyvät 40 minuutin työmatkan aikana satavarmasti ja naaman suojana oleva kypärähuppu on inhottavan limainen.

Hiihtäminen on jäänyt lähes kokonaan, kun ei suksi luista ja muutenkin homma on raskasta. Polvikin vähän tosin meinaa oireilla, mutta nyt sitä ei pääse edes testaamaan. Saisi kelit lämmetä noin kymmenen astetta, niin urheilustakin tulisi ehkä oikeasti jotain.
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Nyt ylittyi meikäläisenkin pakkasensietokyky. -19 ja 8 m/s tuulta on yhdistettynä vähän liikaa,

Paikallinen ulkosalla oleva pankkiautomaatti on tässä kuussa hyytynyt jo kahdesti, kun pakkanen on mennyt -20 paikkeille. Onko muilla samanlaisia havaintoja?
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Koko tammikuu on ollut muutamaa päivää lukuun ottamatta aikamoista pakkasta. Tänään taas pitäisi olla viikon kylmin päivä ja ~20 astetta pakkasta mittarissa näyttää olevan. Siihen päälle talven kovin tuuli, niin täytyy sanoa että melko jäätävä keli.

Toivottavasti kovimmat pakkaset hieman hellittäisivät nyt kun helmikuulle käännytään. Sellainen -10 astetta olisi oikeinkin mukava talvisää.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Kieltämättä tuo alle -20 asteen lämpötila ja navakka tuuli saivat aamuilman tuntumaan todella raikkaalta. Hienosti tuuli on tasoitellut pihassa tenavien lumihankiin tekemiä kuoppia. Aamulla totesin ensimmäisen pakkasen aiheuttaman ongelman, nimittäin jatkojohto, jota käytän pihassa antaakseni auton lohkolämmittimelle sähköä, alkaa jähmettyä eikä sitä saa enää kunnolla rullalle.

Loppuviikosta sitten ilmeisesti lauhtuu sinne -10 asteen paikkeille, ja lunta tulee lisää. Jee!
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Ei se nyt varsinaisesti ole ongelma, mutta tässä kun nyt reilun viikon on pakkanen pysytellyt 20 pakkasasteen kylmemmällä puolella niin töissä ollessa joutuu käydä tunnin välein pyörittämässä auton moottoria (ei siis kirjaimellisesti, vaan pidettävä käynnissä) kun ei koslaa saa roikkaan. Sisätilanlämmitin olisi kieltämättä ihan poikaa, aamuisin melko vilpoista körötellä töihin kun autossa on se -25 celsiusta.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Mittari näyttää -20 astetta ja vähän satelee lunta, tosin melkein vaakasuoraan. Vähän jänskättää lähteä kävelemään kouluun. Siitä saa ihan hyvin motivaatiota, kun ajattelee, ettei kuitenkaan tarvitse pyöräillä koulumatkaa. Kävellessä pystyy nostamaan takin kaulukset melkein silmien alle ja pipon silmien yläpuolelle niin, että ainoastaan poskipäät jäätyy. Ja hanskat käteen ja kädet takin taskuihin, niin ei tule viima käsiinkään. Pyöräillessä tuo ei ole niin helppoa.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Perkele. Aamulla duuniin lähtiessä -26C pakkasessa etsin pitkiä kalsonkeja vartin verran eikä löytynyt mistään. No ei muuta kun hampaat irvessä aina kun ulkona joutui käymään. Töistä tullessani Kalervot olivatkin nätisti sängyn vierestä, minne ne eilisiltana jätin aamua odottamaan. Nyt 6h töiden jälkeen tuntuu vieläkin jalat olevan kananlihalla ja housua joutuu heittämään päälle koko ajan, vaikka sisällä lämmintä saman verran kuin ulkona aamulla mutta +etumerkillä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Sen verran alkaa olla pakkasongelmia, että pyöräily aamuisessa -25 C pakkasessa ei tunnu enää kovinkaan houkuttelevalta idealta, tänään siihen yhdistyi vielä navakka viima. Nyt sitten viikon kääntyessä lopuilleen, jatkuva pakkasessa pyöräily alkaa tehdä tehtävänsä ja keuhkoputket tuntuvat hiljalleen vetelevän viimeisiään. Huomenna bussilla koululle...

vlad.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Sen verran alkaa olla pakkasongelmia, että pyöräily aamuisessa -25 C pakkasessa ei tunnu enää kovinkaan houkuttelevalta idealta, tänään siihen yhdistyi vielä navakka viima.
Täältä kättä lippaan tuollaiselle toiminnalle. Mulla duunifillarointi loppui ensimmäisiin syyssateisiin ja -myrskyihin...
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eilen hajosi rivitalossamme lämmitysjärjestelmä ja kaikki patterit menivät kylmäksi. Seurauksena oli tänä aamuna 13 astetta lämmintä sisällä, vaikka sauna oli koko yön päällä. Nyt toimii taas ja lämpötila alkaa palautumaan, mutta pikkuhiljaa alkaa vituttaa tämä pakkanen.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eilen hajosi rivitalossamme lämmitysjärjestelmä ja kaikki patterit menivät kylmäksi. Seurauksena oli tänä aamuna 13 astetta lämmintä sisällä, vaikka sauna oli koko yön päällä. Nyt toimii taas ja lämpötila alkaa palautumaan, mutta pikkuhiljaa alkaa vituttaa tämä pakkanen.

Vittuuntuisit mieluummin rivarinne lämmitysjärjestelmään. Suomi on pohjoismaa.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Ainakin minä olen näin kovilla pakkasilla ja kuivassa ilmanalassa äärettömän sähköinen - tämä ketuttaa jonkin verran. Kun kosken esim auton metalliseen oveen, niin kuuluu napsahdus ja sininen pikkuruinen lieska läväyttää sormille - säpsähtää kyllä joka kerta.
Olen myös huomannut, että kun harrastukseni takia olen tekemisissä muovin kanssa, niin tuo kyseinen aine saa minut suorastaan purskumaan jotakin ihme sähköenergiaa - tukka sojottaa omituisesti aaltoillen pystyssä ja pöydällä lojuvat paperit/sanomalehden sivut tarttuvat ohikävellessä housuihin ja hihoihin. Aamulla töihin lähtiessäni silitin meidän kissaa - sen seurauksena mäjähti kissan turkkiin säkäri ja katti singahti mouruten karvat pystyssä lähintä verhoa pitkin katon rajaan turvaan. Täytyy kai tökätä takapuoleen jokin kuminen maahan asti yltävä laahus poistamaan tätä staattista sähköä ...
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Ainakin minä olen näin kovilla pakkasilla ja kuivassa ilmanalassa äärettömän sähköinen - tämä ketuttaa jonkin verran. Kun kosken esim auton metalliseen oveen, niin kuuluu napsahdus ja sininen pikkuruinen lieska läväyttää sormille - säpsähtää kyllä joka kerta.

Tässä neuvo. Ennen kuin nouset autosta pois, ota kiinni katosta ja pidä siitä kiinni koko autosta nousun ajan, Pitäisi helpottaa. Tosin näillä pakkasilla minulle tulee siltikin pieniä sähköiskuja, mutta pienemmällä pakkasella ei ollenkaan. Ja, jos muutenkin on sähköaltis, niin kannattaa välttää keinokuituvaatteita pakkassäällä.
 

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei se nyt varsinaisesti ole ongelma, mutta tässä kun nyt reilun viikon on pakkanen pysytellyt 20 pakkasasteen kylmemmällä puolella niin töissä ollessa joutuu käydä tunnin välein pyörittämässä auton moottoria (ei siis kirjaimellisesti, vaan pidettävä käynnissä) kun ei koslaa saa roikkaan. Sisätilanlämmitin olisi kieltämättä ihan poikaa, aamuisin melko vilpoista körötellä töihin kun autossa on se -25 celsiusta.

Toivottavasti auton akku on kunnossa. Pakkanen rasittaa akkua muutenkin ja tuollainen tyhjäkäyttäminen ei sitä juuri lataa. Parempi olisi heittää reilu lenkki tai sitten ainakin pitää kierroksia ylhäällä jos paikallaan autoa käyttää.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Aamulla töihin lähtiessäni silitin meidän kissaa - sen seurauksena mäjähti kissan turkkiin säkäri ja katti singahti mouruten karvat pystyssä lähintä verhoa pitkin katon rajaan turvaan. Täytyy kai tökätä takapuoleen jokin kuminen maahan asti yltävä laahus poistamaan tätä staattista sähköä ...
Sama ongelma oman kissakarvamöykyn kanssa, sähköiskuja mutta ei tuo näytä haittaavan, pörisee vaan. Mitään kumista laahusta en ole harkinnut ahteriin tungettavan, en omaan enkä kissan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämän aamun pakkaslukema (klo 6.30) -37.1 C ja ensi yöksi luvassa vielä kylmempää... Auto lähti tuossa aiemmin päivällä todella tuskaisesti käyntiin parin tunnin lämmityksestä huolimatta joten ei varmaan kovin montaa päivää tarvitse olla tällaisia pakkasia peräkkäin niin akku sanoo morjens.

Vittu että pakkanen on perseestä!
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ulkona on tuollainen reilu -20 °C eikä se edes tuntunut pahalta, mutta kun päätyi kävelemään vastatuuleen niin kyllä siinä vähän naama kylmettyi...eikä tuo tuuli edes ole kovin kova. Netin mukaan 3.1 m/s ja tuulen hyytävyys -27.5 °C.

Tuo menee vielä, mutta jos tuosta vielä kylmenee niin ulkona liikkuminen alkaa jo olla epämukavaa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Täytyy sanoa että perinteisenkin talven ystävänä liika on liikaa. Tänään 23 asteen pakkasessa liput ojossa niin voiha perse oli kylmä.

Koululla perjantaina pappi aamunavauksessa kiitteli pakkasista niin olipa lähellä etten huikannut "Älä sinä pappi perkele jauha paskaa"..

Onneks pääsee lämpimään viikon päästä viikoksi vittuun täältä!
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Täällä länsirannikollakin hipoo jo -30 pakkasastetta, niin onhan tämä aivan saatanan kylmää. Kohta nähdään starttaako vanha kosla autokatoksesta. Ei ole edes lämmityspistoketta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös