OY Suomi AB closed for business perjantaina 18.9.2015

  • 63 133
  • 530

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
mutta Ja rahatkin saadaan seinästä.

Juu ja prkleen lesbokommarit jne. Argumentit taisivat loppua, mutta ole toki Sipilä-uskossasi vahva ;)

En sanonut muuten missään, että työn hinnalla ei ole merkitystä - totesin, että se on jo nyt kilpailukykyinen verrokkimaihin eikä sen edelleen alentaminen ratkaise kysyntä- tai tuottavuusongelmaa..siis viitaten Haaparantaan tai vaikka Financial Timesiin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Juu ja prkleen lesbokommarit jne. Argumentit taisivat loppua, mutta ole toki Sipilä-uskossasi vahva ;)

En sanonut muuten missään, että työn hinnalla ei ole merkitystä - totesin, että se on jo nyt kilpailukykyinen verrokkimaihin eikä sen edelleen alentaminen ratkaise kysyntä- tai tuottavuusongelmaa..siis viitaten Haaparantaan tai vaikka Financial Timesiin.
Niin, mutta jos Suomi ei muuten ole esimerkiksi Saksan tasolla joutuu työn hintaa polkemaan entisestään.
 

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Niin, mutta jos Suomi ei muuten ole esimerkiksi Saksan tasolla joutuu työn hintaa polkemaan entisestään.

Jaa jaa, eli että tehdään Suomesta suosiolla Itä-Euroopan halpatyömaa? Eikä Suomi näillä Sipilänkään toimilla voisi siinä kilpailussa pärjätä. Eikä mielestäni ole mitään perusteita olettaa, etteikö meillä voisi tulevaisuudessa syntyä uutta Nokiaa ja paperiteollisuutta korvaavaa tuotantoa - valtio pystyisi tukemaan sitä esim. tutkimus- ja tuotekehittelyyn satsaamalla ja kotimaista kysyntää elvyttämällä. Nyt hallitus ei niin tee.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Ai saatana Alkotkin kiinni perjantaina? Nyt leimahtaa tuurijuoppokansan viha! Asiat on sovittava mitä pikimmin, eihän saatana Alko voi olla kiinni sekuntiakaan, tästä ovat varmasti pääministeriä lukuunottamatta kaikki samaa mieltä puoluekannasta riippumatta, varsinkin perussuomalaiset. Kyllä herra ja työmies on kopsunsa ansainnut!!!n+!!
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Pakko tähän väliin huudella, että en mä lähtisi ihan tolkuttomasti leikkuria käyttämään enempää, mitä kaavailtu on. Vaan tuossa @PTS :n verojenkevennyksessäkin herää se kysymys, että mistä rahaa siihen? Korkeimpien tuloluokkien tuloveroa ylös? Velkaa? Huutelut lisäleikkausten perään on perseestä, mutta aika helppo elvyttäjienkin on huudella, kun näyttää siltä, ettei sitä tulla kuitenkaan tekemään. Voi sitten sormi pystyssä jälkiviisastella, notta mä tiedän nämä jutut, eikö? Vai Sipilä henkilönäkö vituttaa?
 
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aika pieni sivujuonne tässä, mutta kun kerran seurantaa on aika paljon tehty sen suhteen kuka mielenilmaukseen osallistuu ja kuka ei, niin sanotaan kuitenkin. Lakimiesliitto on nyt ilmaissut tukevansa sopimusvapauden puolustamista sekä Akavan pyrkimyksiä saavuttaa taloustilanteeseen ratkaisu neuvotteluteitse, mutta ei aio järjestönä osallistua mielenilmaukseen. Liiton omaa sanamuotoa lainaten "mielenilmaus on viime päivinä kuitenkin laajentunut luonteeltaan sellaiseksi, että järjestönä Lakimiesliitto ei voi olla siinä mukana." Hallituksen toimet eivät kovin voimakkaasti kosketakaan suurinta osaa lakimieskunnasta, joten ratkaisuna ei sinänsä yllättä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jaa jaa, eli että tehdään Suomesta suosiolla Itä-Euroopan halpatyömaa? Eikä Suomi näillä Sipilänkään toimilla voisi siinä kilpailussa pärjätä. Eikä mielestäni ole mitään perusteita olettaa, etteikö meillä voisi tulevaisuudessa syntyä uutta Nokiaa ja paperiteollisuutta korvaavaa tuotantoa - valtio pystyisi tukemaan sitä esim. tutkimus- ja tuotekehittelyyn satsaamalla ja kotimaista kysyntää elvyttämällä. Nyt hallitus ei niin tee.
Suomi tukee kehitys yms. toimintaa huomattavan paljon (yritystuet, tekes) jo. Tosin faktaa mulla ei ole miten muualla, tukevatko esimerkiksi hurrit enemmän? Mulla on vähän sellainen fiilis, että ei Suomesta nyt oikein tarpeeksi laadukkaita tuotteita tule tai niitä ei osata markkinoida. Voi meille tulevaisuudessa syntyä uusi Nokia, mutta talouden rakentaminen toiveiden varaan ei kuulosta järkevältä. Kaikenlisäksi talous täytyy sopeuttaa myös nykyistä huonompaa ikärakennetta varten.
 

Centre Bell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Entisaikojen TPS.
Mä en oikein ymmärrä, mikä on tämä totuus siinä, että ay-liikkeen (ja eilen aamulla mm. Erkki Tuomiojan) suulla ollaan sanottu, että kaikki ovat vihaisia ja "paine kentältä on kova". Kuitenkin julkisuudessa on ollut jos jonkin sortin palkansaajia ja jopa entisiä ay-aktiiveja, jotka ovat todenneet, että mielenilmaus on otettu vastaan erittäin ristiriitaisin tuntein.

Se on se sama totuus mikä päivän toisessa polttavassa kysymyksessä nimittäin pakolaiset. Valtamedia yhdessä Erkki Tuomiojan ja aika monen muunkin politiikon suulla hehkuttaa että suurin osa suomalaisista toivottaa pakolaiset tervetulleiksi. Minä taas olen kuullut useimpien ihmisen suusta enemmän vastustusta kuin kannatusta. Valtaapitävät kertovat muunneltua totuutta vähän joka asiasta. Enkä viittaa tällä kommentillani pelkästään pakolaiskysmykseen. Meno Suomessa sensuurin suhteen tuntuu olevan kuin Pohjois Koreassa tai entisessä Neuvostoliitossa. Kuka tätä sensuuria ja väärän tiedon levittämistä johtaa ja kontrolloi siihen minulla ei ole vastausta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
On ihan yksisilmäistä kuvitella, että vientiteollisuus on ainoa johon palkkakustannusten alentaminen vaikuttaa. Joka saatanan kerta kun asiakas menee kauppaan hän tekee päätöksiä, että ostaako kotimaisia vai ulkomaisia tomaatteja, suomalaista vai ulkomaalasta leipää, suomalaisia vai ulkomaalaisia kumisaappaita ja ihan helvetin varmasti hinnalla on sen kanssa tekemistä. Tiettyjen elintarvikkeiden hinnalla ei voida kilpailla, mutta on myös todella iso määrä tuotteita, joissa erot ovat marginaalisia. Tämä vaikuttaa valmistuskustannusten lisäksi lähes kaikkiin välillisiinkin työvaiheisiin eli kuljetus, markkinointi yms. kustannuksiin.
 
Viimeksi muokattu:

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Huomisesta mielenilmauksesta on tullut lisää infoa. Mm. Alkot ovat kiinni parin tunnin ajan. Muiden kauppojen osalta mitään varmuutta ei ole.

Hesarissa PAMin järjestöpäällikkö Heidi Lehikoinen tuskailee ilkeiden työnantajien ja esimiesten toimintaa:
hs.fi kirjoitti:
Pamin Lehikoisen mukaan kaupan alan työnantajat suhtautuivat mielenilmauksen järjestämiseen aluksi ymmärtäväisesti, mutta viime päivinä otteet työpaikoilla ovat koventuneet.

"Työntekijät ovat ottaneet yhteyttä ja kertoneet, että työpaikoilla on alettu kerätä nimilistoja siitä, ketkä osallistuvat mielenilmaukseen, jotta työnantaja voi ennakoida poissaolot. Toisaalta työnantajaliitot ovat sanoneet, että mielenilmaukseen osallistuminen on vapaaehtoisesta", Lehikoinen kertoo.

Pam ei hyväksy nimilistojen keräämistä ja toivoo, että toiminta lopetetaan.

"Tällainen toiminta kasvattaa meidän ihmisten kiukkua. Työnantajan tulee hyväksyä, että perjantai on mielenilmauspäivä."

Tämä on tuota ay-retoriikkaa mitä parhaimmillaan, käsitetään väärin kaikki se minkä väärin vain voi käsittää.

Voisiko noilla listojen keräämisellä olla mitään tekemistä sen kanssa, että työnantaja osaisi järjestellä paikalla olevat työntekijät siten, että kauppa voidaan pitää auki mahdollisimman hyvin. Tai jopa senkin kanssa, että mielenilmaukseen osallistuvilta voidaan vähentää palkka siltä ajalta, mitä tuolla mieltään ovat ilmaisemassa. Vai eikö sitäkään saisi tehdä, kun on mielenilmauspäivä ja mieltä kuitenkin pitäisi ilmaista palkatta?
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ainakin näyttää rapsakkaa syyssadetta olevan tarjolla perjantaipäivälle Etelä-Suomeen. Aikalailla helsinkiläisten varassa tuo mielenosoittajien lukumäärä lopulta on. Yli tunnin matkan päästä ei taida enää montaa tuhatta lähteä paikalle. Alkuviikosta vielä puhuttiin sadoista tuhansista, mutta nyt seitsemän uutisissa lukema oli "mahdollisesti kymmeniä tuhansia". Tuosta kun sääennuste vielä korjaantuu, niin huomenna puhutaan enää ennakkoon tuhansista. No olisihan sekin kyllä iso määrä myös.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Mulla tietysti varmaa tietoa vain omasta koulusta, mutta vähän sellainen fiilis muuten on, että koulut ja päiväkodit ovat auki ensisijaisesti sen takia, että suurempia lakkohaluja ei nyt työntekijöillä ollut. Ja hyvä niin.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Oli muuten uutisissa havaittavissa että toimihenkilöjärjestöt STTK ja AKAVA vetävät kovin erilaista linjaa kuin SAK joka ei suostu hyväksymään hallitusohjelman 5 prossan kustannussäästötavoitetta. Perjantaina osoittelevat mieltä yhdessä mutta sitten jää SAK Rinteen ja Arhinmäen kanssa keskenään murjottamaan ja STTK ja AKAVA tekevät ehdotuksen yhteiskuntasopimukseksi.
 
Järjestääköhän AKT bussimatkoja Tampereelta Helsinkiin? Voisi piruuttaan mennä yhteen niistä ja laulaa matkalla eespäin-taaspäin ja sitten bussista hypätessä todeta että "Heippa, kiitos kyydistä, mä meen nyt duuniin."
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Näköjään TEK:n jäsenistöstä vain kolmasosa ei hyväksy hallituksen toimia. Tästä huolimatta TEK:n johto on äänestänyt mielenosoitukseen osallistumisen puolesta. Saas nähdä alkaako liitoissakin johto vaihtumaan vai eroaako vain jäseniä sitten liitoista.

Niin, tiedotteen mukaan YTN:n hallituksessa on äänestänyt. Ei YTN:n hallituksessa käsittääkseni kukaan ole vastustanut tuohon osallistumista, ei liioin Akavan hallituksessa, jos olen oikein ymmärtänyt. Sen sijaan TEK ei ole itse liittona tehnyt päätöstä osallistumisesta, kuten ei ole tehnyt käsittääkseni moni muukaan akavalainen liitto. Varsinaisen irtautumispäätöksen on tehnyt vain Ekonomit, usea liitto toimii kuten TEK ja jättää mielenilmaukseen osallistumisen jäsenten itsensä päätettäväksi.

Neuvottelujärjestöjen (Akavassa kun sopimukset menevät niiden kautta), sopimuksellisilla aloilla liittojen osallistuminen kirjapäätöksellä on siksi tärkeää, että sen jälkeen kenenkään yksittäisen henkilön oikeusturva ei ole vaarassa, mikäli päättävät osallistua. Ylempien toimihenkilöiden osalta potentiaalisesti tällainen vaara olisi niillä, joilla ei ole työehtosopimusta. Näitähän akavalaisella kentällä on paljon.
 

Mr. Smith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Canucks
Neuvottelujärjestöjen (Akavassa kun sopimukset menevät niiden kautta), sopimuksellisilla aloilla liittojen osallistuminen kirjapäätöksellä on siksi tärkeää, että sen jälkeen kenenkään yksittäisen henkilön oikeusturva ei ole vaarassa, mikäli päättävät osallistua. Ylempien toimihenkilöiden osalta potentiaalisesti tällainen vaara olisi niillä, joilla ei ole työehtosopimusta. Näitähän akavalaisella kentällä on paljon.

Itse en niin näistä asioista ymmärrä, mutta onko nyt liittoihin kuulumattomien tai esim Ekonomi-liiton jäsenien oikeusturva vaarassa mikäli osallistuvat mielenosoitukseen?
 

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Suomi tukee kehitys yms. toimintaa huomattavan paljon (yritystuet, tekes) jo. Tosin faktaa mulla ei ole miten muualla, tukevatko esimerkiksi hurrit enemmän? Mulla on vähän sellainen fiilis, että ei Suomesta nyt oikein tarpeeksi laadukkaita tuotteita tule tai niitä ei osata markkinoida. Voi meille tulevaisuudessa syntyä uusi Nokia, mutta talouden rakentaminen toiveiden varaan ei kuulosta järkevältä. Kaikenlisäksi talous täytyy sopeuttaa myös nykyistä huonompaa ikärakennetta varten.

Nythän hallituksen leikkaukset kohdistuvat erityisen kovasti esim. Tekesiin ja yliopistoihin. Jopa Raimo Sailas kritisoi hallitusta nimenomaan korkeimpaan tutkimukseen kohdistuvista leikkauksista. Ja olet ihan oikeassa, että tällä hetkellä ei ole tarpeeksi laadukkaita tuotteita tai niitä ei osata markkinoida. Nokiahan meni alas nimenomaan johdon osaamattomuuden takia, kun ei pysytty mukana älypuhelinkehityksessä. Mutta ei ongelmaa korjata etsimällä syitä siellä, missä niitä ei ole eli työntekijöiden palkoista. Ei palkkatason alentamisella ole yksinkertaisesti monenkaan tutkijan mukaan minkäänlaista positiivista vaikutusta, päinvastoin se leikkaa kotimaista kysyntää. Ja tämä ei ole haitaksi ainoastaan työntekijöille vaan esim. myös pienyrittäjille. Tässä suhdannetilanteessa ei nimenomaan saisi leikata millään tavalla jo ennestään heikkoa kysyntää vaan itse asiassa pitäisi toimia aivan päinvastoin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mulla tietysti varmaa tietoa vain omasta koulusta, mutta vähän sellainen fiilis muuten on, että koulut ja päiväkodit ovat auki ensisijaisesti sen takia, että suurempia lakkohaluja ei nyt työntekijöillä ollut. Ja hyvä niin.
Meilläkään ei ilmeisesti lähtijöitä ole, ei ainakaan niin paljon, että päivän ohjelma muuttuisi. Vaimon päiväkoti sen sijaan tyhjenee kuulemma kokonaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itse en niin näistä asioista ymmärrä, mutta onko nyt liittoihin kuulumattomien tai esim Ekonomi-liiton jäsenien oikeusturva vaarassa mikäli osallistuvat mielenosoitukseen?

Tietyin premissein on, jolleivät ole yleissitovan sopimuksen tehneiden sopimusparttien jäseniä (siksi esim. se Ekonomit on sekä YTN:n että Jukon jäsenenä turvassa) tai sopimuksettomilla aloilla ovat sellaisia, joiden liitot eivät ole mukana mielenilmauksessa. Vastaava koskee toki järjestäytymättömiä tuollaisessa tilanteessa. Aika teoreettinen ajatushan se on, että työnantaja alkaisi yksittäiseen jäseneen kohdentaa mitään sanktioita tuollaisessa, mutteivät järjestöt oikein voi sellaista riskiä ottaa. Voi tosin olla, että kaikkien kolmen palkansaajakeskusjärjestön ilmoitus olla mukana on riittävä taso.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Järjestääköhän AKT bussimatkoja Tampereelta Helsinkiin? Voisi piruuttaan mennä yhteen niistä ja laulaa matkalla eespäin-taaspäin ja sitten bussista hypätessä todeta että "Heippa, kiitos kyydistä, mä meen nyt duuniin."
Bussikuskin voisit muiluttaa johonkin ja hypätä itse tilalle. Sitten kurvaat auton vanhalle tielle ja jätät sen johonkin Janakkalan ja Riihimäen väliselle pellolle. Kerrot AKT:n paikallisosaston pojille, että nyt loppuivat työt ja löpö, onnikka jää tähän, osoitatte mieltänne tuossa laitumen kulmalla Muurikille ja Mansikille. Mahtaa tulla ehtoommalla lypsykoneen tankkiin punaista maitoa, kun on niin kommunistillisia iskulauseita.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Meilläkään ei ilmeisesti lähtijöitä ole, ei ainakaan niin paljon, että päivän ohjelma muuttuisi. Vaimon päiväkoti sen sijaan tyhjenee kuulemma kokonaan.

Meilläkin toki tyhjenee, mutta oppilaista, saatana. Reksi laittoi kyselyn, ja yli puolet ilmoitti, ettei pääse kouluun. Helsingissä tosin ihan ymmärrettävää, kun koulumatka voi olla yli 10 km, ettei oikeasti kaikki pääse, mutta silti vähän potuttaa. Olen satavarma, että jos olisi joku nuorelle tärkeä juttu, niin järjestäisivät kyydin vanhemmilta tai jotenkin. Ja vanhemmat voisivat myös ottaa roolia, että nuoret pääsevät sinne kouluun. Ihan periaatteesta.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Hyvä juttu että koulut tuntuvat olevan auki. Mutta pikkaisen huolettaa se, että pääsevätkö kaikki ylioppilaskirjoituksiin perjantaina AKT:n perseilyn takia?
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Ei tehdä Suomesta Itä-Euroopan halpatyömaata, vaan tunnustetaan Suomen kuuluvan tuohon kategoriaan. Kyllä ollaan lähempänä Baltian maita kuin Saksaa tai Ruotsia, jos ajatellaan vientisektorin laatua ja monipuolisuutta.

Pitää tehdä molempia, eli panostaa korkeaan osaamiseen ja tutkimukseen (mistä hallitus valitettavasti leikkaa) sekä parantaa edellytyksiä matkalamman tuottavuuden työpaikkojen syntymiselle. Jälkimmäistä auttaa paljon esim. nyt esitetty työnantajan sotumaksujen alentaminen. Kaikki eivät ole korkeakoulutettuja huippuosaajia ja heillekin pitää suoda mahdollisuuksia työmarkkinoilla sen sijaan että yritettäisiin demarimaisesti toimia ikään kuin he olisivat.

Itse asiassa olen nyt eniten pettynyt Vihreiden Ville Niinistöön joka Rinteen tavoin vain hokee että "pitää tehdä parempia tuotteita eikä leikata palkkoja". Puolueensa aiempi puheenjohtaja Osmo Soininvaara on kirjoittanut paljon siitä kuinka työvoimakustannuksilla on suuri merkitys nimenomaan alhaisen koulutustason ihmisten työllisyyteen. Onneksi vihreiden porukassa tuntuisi sentään olevan yksi järjen ääni nykyäänkin eli Antero Vartia. Hän onkin ravintolayrittäjä ja tuntee alan työllisyyteen liityviä ongelmia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös