OY Suomi AB closed for business perjantaina 18.9.2015

  • 63 160
  • 530

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Teille sentään maksetaan iltatyöstä ja viikonlopputyöstä korvauksia. Omalla alallani töitä tehdään silloin kun niitä on. Tietyt projektit pitää valmistua tiettyyn päivämäärään mennessä, oli sitten lauantai, sunnuntai, joulu tai uusivuosi. Täydellisessä maailmassa aikataulutus pelaa, mutta todellisuudessa aina tulee jotain takaiskuja ja/tai ilmenee odottamattomia asioita. Minulla ei silloin kukaan tule minun työpäiväni jälkeen seuraavana vuoroon, jatkamaan siitä mihin minä jäin. Vaan minun pitää painaa tarvittaessa yötäpäivää, viikonpäivästä tai pyhästä riippumatta töitä niin kauan, että hommat saadaan tehdyksi. Ei kukaan minulle maksa mitään ylityölisää, ei kukaan maksa minulle mitään ilta/viikonloppulisää, eikä kukaan maksa minulle mitään pyhätyökorvausta. Tuo minun tekemä ylimääräinen työ ei näy palkkakuitissani millään tavalla. Osalla alalla toimivista yrityksistä on sentään käytössä työaikapankki, ja ylityöt voi sitten pitää ylimääräisenä lomana, kaikilla ei ole käytössä tätäkään.

Kaikki kunnioitus kaikille vuorotyötä tekeville, mutta jo se, että ylitöistä/iltatöistä/viikonlopputöistä maksetaan jotain ekstraa, on jo huikea bonus, ja vain harvojen herkku. Juuri sen takia tämän edun pienoisen leikkaamisen aiheuttama häly on monen mielestä melko käsittämätön.

Kyllä, helppohan minun on sanoa, kun minulta ei leikata mistään (paitsi asuntolainan korkovähennys). Mutta kun minulle ei ylipäänsä kukaan maksa mitään ekstraa siitä, jos joudun painamaan pari viikkoa putkeen töitä sen 16h päivässä, 7 päivää viikossa.
Tässä kai se tärkein kysymys on, että mitä luokkaa peruspalkka on? Hoitoalalla se ei ole hyvä.
 

Jeffrey

Jäsen
Tässä kai se tärkein kysymys on, että mitä luokkaa peruspalkka on? Hoitoalalla se ei ole hyvä.

Tässä varmasti tullaan myös siihen kysymykseen, kuinka haastavaa ja tuottavaa tämä työ on. Peruspalkkaan toki vaikuttaa myös alalle koulutettavien määrä, heidän yleinen taso yms.

Ei kaikesta työstä kuulu maksaa samaa, tai edes saman suuntaista peruspalkkaa. Mielestäni edes samasta työstä ei kuulu maksaa kaikille samaa liksaa, koska se tappaa ihmisessä halun tehdä työnsä hyvin, koska palkka on kuitenkin sama ja se työpaikan kahvihuoneessa istuva juoruämmä saa myös saman palkan, vaikka itse painaisi hiki hatussa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Eli siis kaikki lähihoitajat, sairaanhoitajat yms ovat laiskoja ja tyhmiä? En nyt tiedä onko sillä mitään väliä, mutta itse ainakin (lähärinä) olen kirjoittanut pitkän matikan ja muutenkin olin aina koulussa suht. hyvä. Elämä vaan joskus kuljettaa ja päädyin tälle alalle. Oikeasti hoitoala ei ole tuottavaa, siksi ne palkat ovat surkeita. Lisäksi hoitoalalla ei vaan voi mennä lakkoon, koska porukkaa alkaisi kuolla. Jos paperimiehet on lakossa niin kukaan ei kuole, mutta firma menettää helvetisti rahaa joka päivä kun paperikoneet ei pyöri.
Ei vaan, että eri alojen sisällä tulisi palkkaukseen enemmän vaihtelua, mutta olet oikeassa että parhaiten tämä toimisi aloilla joissa tuottavuus on helpoiten mitattavissa rahassa.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Teille sentään maksetaan iltatyöstä ja viikonlopputyöstä korvauksia. Omalla alallani töitä tehdään silloin kun niitä on. Tietyt projektit pitää valmistua tiettyyn päivämäärään mennessä, oli sitten lauantai, sunnuntai, joulu tai uusivuosi. Täydellisessä maailmassa aikataulutus pelaa, mutta todellisuudessa aina tulee jotain takaiskuja ja/tai ilmenee odottamattomia asioita. Minulla ei silloin kukaan tule minun työpäiväni jälkeen seuraavana vuoroon, jatkamaan siitä mihin minä jäin. Vaan minun pitää painaa tarvittaessa yötäpäivää, viikonpäivästä tai pyhästä riippumatta töitä niin kauan, että hommat saadaan tehdyksi. Ei kukaan minulle maksa mitään ylityölisää, ei kukaan maksa minulle mitään ilta/viikonloppulisää, eikä kukaan maksa minulle mitään pyhätyökorvausta. Tuo minun tekemä ylimääräinen työ ei näy palkkakuitissani millään tavalla. Osalla alalla toimivista yrityksistä on sentään käytössä työaikapankki, ja ylityöt voi sitten pitää ylimääräisenä lomana, kaikilla ei ole käytössä tätäkään.

Kaikki kunnioitus kaikille vuorotyötä tekeville, mutta jo se, että ylitöistä/iltatöistä/viikonlopputöistä maksetaan jotain ekstraa, on jo huikea bonus, ja vain harvojen herkku. Juuri sen takia tämän edun pienoisen leikkaamisen aiheuttama häly on monen mielestä melko käsittämätön.

Kyllä, helppohan minun on sanoa, kun minulta ei leikata mistään (paitsi asuntolainan korkovähennys). Mutta kun minulle ei ylipäänsä kukaan maksa mitään ekstraa siitä, jos joudun painamaan pari viikkoa putkeen töitä sen 16h päivässä, 7 päivää viikossa.

Onhan tässä omalta osalta jonkinverran näihin talkoisiin tullut vuosien mittaan osallistuttua, kun työuran aikana eläkeikä on tähän mennessä noussut seitsemällä vuodella, nyt lyhenee lomat, viedään mahdollisesti osa sunnuntai- ja ylityökorvauksista ja lomarahoista, mutta siitä vaan. Voisin muuten huoleti luopua kaikista lisistä helposti, jos vastaavasti peruspalkkaa hieman tarkastettaisiin sopivassa suhteessa ylöspäin.

Aikoinaan ammatinvalintaa tehdessä oli selvillä heikohko peruspalkka, ja riippuvaisuus haittatöistä. Itse laitoin erittäin paljon painoarvoa alhaisemmalle eläkeiälle ja hyville lomille, mutta kohta ei ole enää jäljellä kuin heikohko peruspalkka, mutta näillä mennään.
 

depre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs, FC Barcelona, Helsingin Joker
Vaan minun pitää painaa tarvittaessa yötäpäivää, viikonpäivästä tai pyhästä riippumatta töitä niin kauan, että hommat saadaan tehdyksi. Ei kukaan minulle maksa mitään ylityölisää, ei kukaan maksa minulle mitään ilta/viikonloppulisää, eikä kukaan maksa minulle mitään pyhätyökorvausta. Tuo minun tekemä ylimääräinen työ ei näy palkkakuitissani millään tavalla. Osalla alalla toimivista yrityksistä on sentään käytössä työaikapankki, ja ylityöt voi sitten pitää ylimääräisenä lomana, kaikilla ei ole käytössä tätäkään.

Kaikki kunnioitus kaikille vuorotyötä tekeville, mutta jo se, että ylitöistä/iltatöistä/viikonlopputöistä maksetaan jotain ekstraa, on jo huikea bonus, ja vain harvojen herkku. Juuri sen takia tämän edun pienoisen leikkaamisen aiheuttama häly on monen mielestä melko käsittämätön.

Tuo on kyllä sinällään mielenkiintoinen tilanne, että miksi ihmiset suostuvat tuohon. Ei sillä ettenkö kunnioittaisi jokaista jolla on hyvä työmoraali. Kai tuo alkaa tuossa vaiheessa olla jo neuvottelukysymys, että joko pidetään hiljaisempina aikoina ylityöt vapaina tai maksetaan enemmän. En minä näe yksittäisen työntekijän kohdalla tuossa mitään järkeä ja kun näistä liitoista on paljon puhuttu, niin jos niitä ei olisi niin aikamonen työelämä olisi tuollaista. Tunnen aika monta ihmistä kaupan alalta, jotka tekivät tuota, eli viittäkymmentä tuntia 35 tunnin liksalla. Nauttivat toki noista lisistä, mutta peruspalkka oli n. 200e kahdesta tonnista suuntansa. Itsellä joustovara hieman kärsi siinä, kun toiseen suuntaan sitä joustoa ei ollut. Ei tuo lopulta kovin fiksua ole, anteeksi nyt vain, vaikka liksa olisi millainen.

Toki ainahan on mukava valittaa omasta huonosta tilanteestaan ja alistaa muut samaan, kun mullakin on asiat huonosti.

Itse en näistä leikkauksista järin paljon kärsisi, mutta mielestäni ne on silti väärin suunnattu ja olen niitä vastaan sen takia.

Toki on kaunis ajatus, että kun saadaan nuo liitot nyt ensin polvilleen, niin Suomi lähtee nousuun ja kaikilla on kivaa. Rapakon toisella puolella talous nousee ja ihan sillä tavallisella sukan kuluttajalla, johon suurin osa kuuluu, niin ei ihan hirveän rattoisasti mene. Voi olla että ne leikkaukset iskevät joskus ikävästi myös omalle kohdalle, eikä niistä haluta neuvotella. Täällä on aika paljon syyllistetty laiskoja työntekijöitä, mutta on niitä myös niitä opportunistisia yritysjohtajia holding yhtiöineen ja epäpäteviä esimiehiä. EK on ihan varmasti valmis ulosmittaamaan kaiken hyödyn mitä tästä tilanteesta on otettavissa, eikä se välttämättä tarkoita sitä suurinta hyötyä Suomen kannalta, vaan heidän jäsenryhmiensä.

Vähennetään niitä arkipyhiä, leikataan lomarahoja, tehdään sairaslomille jotain ja tehdään monta muutakin asiaa, mutta yhteistyössä eikä millään sanelupolitiikalla. Sitä kautta niitä saadaan niitä hyvän työmoraalin omaavia duunareita ja tekijöitä, eikä tällä nykypolitiikalla.

Suoraan sanottuna ärsyttää tuo AKT:n lähtö tähän mielenilmaukseen, koska turha tässä on koko yhteiskuntaa päiväksi pysäyttää. Näyttää vain että AY-liike on olemassa, eikä hyväksy tätä nykysuuntausta. Tuo on ihan luonnollinen reaktio, kun AY-liikkeen olemassa olo on uhattuna.
 

depre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs, FC Barcelona, Helsingin Joker
Ei vaan, että eri alojen sisällä tulisi palkkaukseen enemmän vaihtelua, mutta olet oikeassa että parhaiten tämä toimisi aloilla joissa tuottavuus on helpoiten mitattavissa rahassa.

Muutama huippuyksilö määrittelisi palkkansa ja perustekijät kilpailutettaisiin keskenään sellaisella työnantajalle sopivalle tasolle. Ei kukaan huvikseen sille duunarille maksa 2500 euroa, jos naapurin kaveri tekee sen 2000 eurolla ja jos vielä koulusta tulee kaveri jolle kelpaa 1700 euroa, niin sittenhän on valinta selvä, mutta entäs tämä ensimmäinen asuntovelallinen, jos myisit asunnon ja ottaisit vaikka 1800e kuussa, niin saisit paikan. Ai eikö kelpaa, no et sitten joku toinen työnantaja.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Muutama huippuyksilö määrittelisi palkkansa ja perustekijät kilpailutettaisiin keskenään sellaisella työnantajalle sopivalle tasolle. Ei kukaan huvikseen sille duunarille maksa 2500 euroa, jos naapurin kaveri tekee sen 2000 eurolla ja jos vielä koulusta tulee kaveri jolle kelpaa 1700 euroa, niin sittenhän on valinta selvä, mutta entäs tämä ensimmäinen asuntovelallinen, jos myisit asunnon ja ottaisit vaikka 1800e kuussa, niin saisit paikan. Ai eikö kelpaa, no et sitten joku toinen työnantaja.
En tiedä miten määrittelet muutaman, mutta Suomessa on satojatuhansia työpaikkoja, joissa palkka ei nytkään määräydy työehtosopimusten mukaan, vaan työntekijöiden ja työnantajien välisellä sopimuksella. AY:n sopimat yleiskorotukset tulevat näillekin kaikille. Jos eivät tulisi, niin tämä "jakovara" jaettaisiin toisin.

On totta, että tietyissä duunariammateissa palkat laskisivat. Siis sellaisissa joissa kouluista tulevat kokemattomat tekevät yhtä hyvää tulosta kuin kokeneemmatkin. Vaikea on keksiä perusteluja miksi noissa pitäisi kokeneimmille maksaa enemmän.

Edelleenkin lainsäädännössä tulee olla minimipalkka määritetty, mutta on naiivia kuvitella, että haastavampiin töihin löytyisi tekijöitä jos niistä ei maksettaisi enempää kuin perusjutuista.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Mistä lähtien muuten Suomi on ollut Oy Suomi Ab? Ennen puhuttiin hyvinvointivaltiosta. Ei valtion ole tarkoitus olla liikeyritys.
 

Jeffrey

Jäsen
Tuo on kyllä sinällään mielenkiintoinen tilanne, että miksi ihmiset suostuvat tuohon. Ei sillä ettenkö kunnioittaisi jokaista jolla on hyvä työmoraali. Kai tuo alkaa tuossa vaiheessa olla jo neuvottelukysymys, että joko pidetään hiljaisempina aikoina ylityöt vapaina tai maksetaan enemmän. En minä näe yksittäisen työntekijän kohdalla tuossa mitään järkeä ja kun näistä liitoista on paljon puhuttu, niin jos niitä ei olisi niin aikamonen työelämä olisi tuollaista.

Suurin syy tälle on työn luonne. Työ on luonteeltaan sellaista, että sen tekeminen vuorotyönä on lähes mahdotonta, koska toisen työntekijän jatkaminen siitä mihin edellinen jäi, on äärimmäisen haastavaa, ellei jopa mahdotonta. Se miksi ihminen tähän suostuu, on varmasti monissa tapauksissa se, että halutaan tehdä oma työ hyvin ja saadaan siitä mahdollisimman hyvä lopputulos. Nuorempi ihminen ajattelee varmasti myös, että töiden tekeminen hyvin varmasti lisää mahdollisuuksia nousta parempiin tehtäviin.
 

depre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs, FC Barcelona, Helsingin Joker
En tiedä miten määrittelet muutaman, mutta Suomessa on satojatuhansia työpaikkoja, joissa palkka ei nytkään määräydy työehtosopimusten mukaan, vaan työntekijöiden ja työnantajien välisellä sopimuksella. AY:n sopimat yleiskorotukset tulevat näillekin kaikille. Jos eivät tulisi, niin tämä "jakovara" jaettaisiin toisin.

On totta, että tietyissä duunariammateissa palkat laskisivat. Siis sellaisissa joissa kouluista tulevat kokemattomat tekevät yhtä hyvää tulosta kuin kokeneemmatkin. Vaikea on keksiä perusteluja miksi noissa pitäisi kokeneimmille maksaa enemmän.

Edelleenkin lainsäädännössä tulee olla minimipalkka määritetty, mutta on naiivia kuvitella, että haastavampiin töihin löytyisi tekijöitä jos niistä ei maksettaisi enempää kuin perusjutuista.

Niin no itse en Paperiliiton toiminnasta hirveästi välitä, mutta jos ajatellaan että firmalla menee todella hyvin, niin kummasta on enemmän hyötyä yhteiskunnalle. Siitä että duunarit tienaa 4000 euroa ja käyttää rahat Suomessa? Vai se että firma maksaa 2000 euroa ja takoo kaikki nuokin rahat voittona ja pumppaa ne ulos holding yhtiön kautta? Omistajat toki maksavat tuloistaan veroa, mutta käyttävät ison osan rahoistaan ulkomailla.

Nämä on mielenkiintoisia arvovalintoja, mutta toki kannattaa muistaa se että tämä nykyinen hyvä tilanne on varsin nuori. Ei tarvitse mennä kuin reilu 100 vuotta taaksepäin ja tilanne oli aikalailla erilainen. Oliko se silloin hyvä yhteiskunta vaikka omistava luokka teki suhteessa paljon isommat voitot?
 

depre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs, FC Barcelona, Helsingin Joker
Suurin syy tälle on työn luonne. Työ on luonteeltaan sellaista, että sen tekeminen vuorotyönä on lähes mahdotonta, koska toisen työntekijän jatkaminen siitä mihin edellinen jäi, on äärimmäisen haastavaa, ellei jopa mahdotonta. Se miksi ihminen tähän suostuu, on varmasti monissa tapauksissa se, että halutaan tehdä oma työ hyvin ja saadaan siitä mahdollisimman hyvä lopputulos. Nuorempi ihminen ajattelee varmasti myös, että töiden tekeminen hyvin varmasti lisää mahdollisuuksia nousta parempiin tehtäviin.

Jossainhan tuossa on menty pieleen, jos ainoa mahdollisuus tehdä tuota menestyksekkästi on se, että työntekijät tekevät kasoittain ilmaisia ylityötunteja. Noh, omistaja toivottavasti kiittää hyvällä korvauksella menetetystä vapaa-ajasta ja toivottavasti työ on mielenkiintoista. Se auttaa aika paljon jaksamaan, jos työ on samalla intohimo. Osa ammateista on kutsumusammatteja, kun esim. nämä terveydenhoitoalan ihmiset. Heitä saamme kiittää siitä, että tuo puoli toimii, koska tuo työ ei todellakaan ole mitään kevyttä tai helppoa. Joku motivaatio pitäisi löytyä myös niille ihmisille, joiden työ ei ole kutsumus tai intohimo. Suuri osa töistä on valitettavasti tällaisia.

En tiedä onko käyttäjä @hammer lynx itse tehnyt koskaan säännöllistä viikonlopputyötä, mutta kyllä se aika paljon elämää vaikeuttaa, kun elämää ei voi suunnitella kuin maksimissaan kolme viikkoa eteenpäin ja käytännössä olet työnantajan armoilla. Se on ihan reilua silloin, että siitä sunnuntaista saa hyvä korvauksen. Ei se toki enää mikään pyhäpäivä siinä merkityksessään ole, mutta sellainen päivä kun voi olla toisten ihmisten kanssa ja harrastaa yhdessä. Sekin aika on arvokasta, paljon arvokkaampaa kuin mikään työaika. Siinä ei kalenterista katsota, että tuolloin ollaan poikien kanssa jossain tai tuossa olis paikallispeli. Katsot että tuossa kuussa on yksi varma vapaa vkl ja yksi vapaa sunnuntai, sitten jos siellä on äidin 60v juhlat, niin siinä meni sitten ne muut reissut johonkin.

Mikäli itse voi vapaaehtoisesti käydä silloin palkatta harrastamassa työntekoa ei ole mitään sunnuntaityötä se on oma valinta tehdä sitä työtä siihen aikaan.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mistä lähtien muuten Suomi on ollut Oy Suomi Ab? Ennen puhuttiin hyvinvointivaltiosta. Ei valtion ole tarkoitus olla liikeyritys.
Ei se olekaan, kirjaimellisesti ottaen, tietenkään. Yleensä kun tällaisia lennokkaita oy/ab -rinnastuksia tehdään, niin tekijä tuskin miettii kovin perusteellistesti rinnastuksen merkityksiä ja sen relevanttiutta. Tuskin tämänkään ketjun kohdalla on mietitty tarkoin, miksi oy.

Valtion talouden johtamisessa on kuitenkin selkeästi liikeyritysmäisiä piirteitä, vaikka shareholder value tavanomaisessa merkityksessä ei olekaan erityisen ohjaava päämäärä. Kyse ei myöskään ole tyylipuhtaasta noin profit -organisaatiosta. Valtion kannalta on tietyissä oloissa hyvinkin tarkoituksenmukaista harjoittaa voittoa tavoittelevaa liiketoimintaa tai muuta varainkeruuta esimerkiksi verotuksen muodossa, tavoitteena ylijäämäinen budjetti, kun näin kertyvälle pääomalle on jokin käyttötarkoitus. No Suomen tilanne on juuri tällä hetkellä ihan jotakin muuta, kun velkaa tuntuu syntyvän vielä monta vuotta tästä eteenpäinkin.
 

Jeffrey

Jäsen
Jossainhan tuossa on menty pieleen, jos ainoa mahdollisuus tehdä tuota menestyksekkästi on se, että työntekijät tekevät kasoittain ilmaisia ylityötunteja.

Suurin osa akateemisesti koulutettujen ihmisten töistä, jotka sisältävät vähänkään enempää vastuuta, ovat tällaisia. Tämän ymmärtämättämyys on itseäni surettanut tässä yleisessä keskustelussa. Esimerkiksi moni hoiva-alalla työskentelevä on vetänyt herneet nenään ekonomien irtauduttua lakosta. Kuullemma helppohan se on huudella kun istuu toimistolla kasista neljään ja thäts it. Jos todellisia työtunteja alettaisiin suhteuttamaan siihen todelliseen palkkaan, niin veikkaampa, että se mediaaniekonomin palkka ei tuntuisikaan enää niin korkealle.
 
Mistä lähtien muuten Suomi on ollut Oy Suomi Ab? Ennen puhuttiin hyvinvointivaltiosta. Ei valtion ole tarkoitus olla liikeyritys.
Juu. Teille Amerikan ihannoijille se on ollut rahanjakoautomaatti. Mahtaa vituttaa kun lähestytään Amerikan mallia. Kun saataisiin vielä kulttuuri yhtä korkealle tasolle kuin Amerikassa ja vielä GMO vilja sekä hormoniliha. Sunhan pitäisi olla iloinen tästä kehityksestä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Suurin osa akateemisesti koulutettujen ihmisten töistä, jotka sisältävät vähänkään enempää vastuuta, ovat tällaisia. Tämän ymmärtämättämyys on itseäni surettanut tässä yleisessä keskustelussa. Esimerkiksi moni hoiva-alalla työskentelevä on vetänyt herneet nenään ekonomien irtauduttua lakosta. Kuullemma helppohan se on huudella kun istuu toimistolla kasista neljään ja thäts it. Jos todellisia työtunteja alettaisiin suhteuttamaan siihen todelliseen palkkaan, niin veikkaampa, että se mediaaniekonomin palkka ei tuntuisikaan enää niin korkealle.
Älä muuta sano. Näin valkokauluspomona totean, että työsopimuksessa määriteltyä 37,5 tunnin työviikkoa en ole tehnyt nykyisessä duunissani koskaan. Aina on kertynyt enemmän. Hyvin harvoin alle 40 tuntia, tavallisesti noin 42-44 tuntia. Joskus kun deadlinet painavat päälle, niin silloin enemmän. Nämä ovat automaattisen työajanseurannan lukemista muistelemiani tuntimääriä, jotka perustuvat paikallaoloon työpaikalla sisäänkirjauksesta uloskirjaukseen. Kotona tehdyt tunnit ovat vielä lisäksi. Nykyisin vältän töiden kuskaamista kotiin, mutta jotain pientä tulee välillä tehtyä. Etäpäivät ovat asia erikseen, mutta niitäkään en tapaa pitää kovin montaa vuodessa.

Minulle ei makseta työtunneista vaan aikaansaannoksista, ja siitä että tietyt KPI:t täyttyvät. Ylintä johtoa ei lohduta yhtään, vaikka tekisin 80-tuntisia viikkoja vuoden ympäri, jos tulos olisi jatkuvasti huono. Tämä on tilanne hyvin monilla muillakin asiantuntijoilla, päälliköillä ja johtajilla. Nominaalisen viikkotyömäärän nostaminen 37,5 tunnista 38,75 tuntiin (vartti per päivä lisää) tai 40 tuntiin (tunti per päivä lisää) ei tuntuisi missään, koska suunnilleen jokainen tässä ryhmässä tekee jo nyt tuon. Ja he tekevät ihan mielellään, koska työmotiivit eivät kulminoidu siihen, että minä annan x tuntia aikaani työnantajalle, jolloin työnantaja antaa minulle korvaukseksi y euroa.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Tuo on kyllä sinällään mielenkiintoinen tilanne, että miksi ihmiset suostuvat tuohon. Ei sillä ettenkö kunnioittaisi jokaista jolla on hyvä työmoraali. Kai tuo alkaa tuossa vaiheessa olla jo neuvottelukysymys, että joko pidetään hiljaisempina aikoina ylityöt vapaina tai maksetaan enemmän.
Minulla on vähän samanlainen tilanne kuin Jeffreyllä. Projekteilla on tietyt tavoitteet ja deadlinet, ja pyrin ne saavuttamaan aina, vaikka se tarkoittaisi työpäivän jatkamista illalla kotoa, tai tulevan viikon hommien valmistelua sunnuntai-iltana. Välillä tulee varmaan 50h viikkoja, toisaalta alle 30h viikkojakin silloin tällöin.

Minä ihan mielelläni joustan, jos myös työnantaja joustaa. Tänä aamuna minulla oli henkilökohtaista menoa, niin kerkesin toimistolle vasta 12 aikaan, ja lähdin kotiin normaalisti joskus 16-17 välillä. Toki etukäteen tsekkasin, ettei aamuksi ole buukattu palavereita tms. Työpaikka on pienehkö IT-alan firma. Työaikoja ei kyttäillä, ja pääasia että hommat tulevat hoidetuksi sovitusti. Tämä tuo toki vastuuta, mutta antaa myös vapauksia.
 

depre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs, FC Barcelona, Helsingin Joker
Suurin osa akateemisesti koulutettujen ihmisten töistä, jotka sisältävät vähänkään enempää vastuuta, ovat tällaisia. Tämän ymmärtämättämyys on itseäni surettanut tässä yleisessä keskustelussa. Esimerkiksi moni hoiva-alalla työskentelevä on vetänyt herneet nenään ekonomien irtauduttua lakosta. Kuullemma helppohan se on huudella kun istuu toimistolla kasista neljään ja thäts it. Jos todellisia työtunteja alettaisiin suhteuttamaan siihen todelliseen palkkaan, niin veikkaampa, että se mediaaniekonomin palkka ei tuntuisikaan enää niin korkealle.

Tuohon kun saisi vielä kosketuspinnan, niin olisi aika hyvä kuva työelämästä. Tosin kyllä noita palkattomia ylitöitä tehdään myös julkisella puolella niin valtiolla, kuin kunta-alallakin ja ihan perusmyyjäkin, kuten minäkin aikanaan sai aika paljon tehdä ilmaisia tunteja sisään. Huonoimmillaan tuntipalkka oli varmaan viiden euron luokassa jossain 2000-luvun puolivälin kulmilla, tosin eipä siinä hommassa paljon ammattitaitoakaan vaadittu. Omassakin lähipiirissä on ollut julkisellakin puolella työskentelevissä ollut näitä 9-12h/6kk putkeen työskenteleviä. Kavereita jotka vetäneet joulusesonkiin 50h viikkoja 35h palkalla 2kk putkeen, ilman mitään ekonomi palkkoja, niin kyllä tässä on ihan mukavasti kosketuspintaa.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Juu. Teille Amerikan ihannoijille se on ollut rahanjakoautomaatti. Mahtaa vituttaa kun lähestytään Amerikan mallia. Kun saataisiin vielä kulttuuri yhtä korkealle tasolle kuin Amerikassa ja vielä GMO vilja sekä hormoniliha. Sunhan pitäisi olla iloinen tästä kehityksestä.
Jos olisit sen arvoinen, vastaisin sinulle erikseen, mutta koska et ole:
Olen tästä joskus jossain toisessa ketjussa sanonutkin, että se mikä toimii Suomessa, välttämättä ei toimi Amerikassa ja toisinpäin. Amerikka on syntynyt veropakolaisuudesta ja elintasopakolaisuudesta. Amerikan systeemi on kyllä tuttu jo 80-luvulta. Vähän vanhempi kaverini oli siellä vaihto-oppilaana ja hänen paikallinen koulukaverinsa jäi auton alle ja jalka meni kappaleiksi. Sairaalaan ei ollut mitään asiaa, kun ei ollut vakuutusta. Tough luck. Amerikka ei ole Suomi. Suomessa taas on iskostettu tätä lintukotoa ja kuinka on "lottovoitto syntyä Suomeen". Hyvinvointivaltiota, jota oikeisto on viime vuodet halunnut purkaa.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Oletko koskaan asunut siellä itse vai onko tää kaveritarina se sun kosketuspinta Amerikkalaiseen arkeen?
Käyn Amerikassa kylässä aina kun on varaa. Mulla asuu siellä tälläkin hetkellä tuttuja, suomalaisia ja syntyperäisiä amerikkalaisia. Haluatko tietää vielä jotain?
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
On lapsellista ajatella, että jos hallitus esim. olisi nostanut yhteisöveron takaisin, etteikö Jyri Häkämies olisi uutisissa kertomassa "faktoja" siitä kuinka nyt on pakko taas irtisanoa ja ulosliputtaa yrityksiä. Samanlaista oman edun tavoittelua se on myös sillä laidalla.

Loistava kirjoitus, iso peukku! Tuota kohtaa kuitenkin kommentoin sen verran, että kyllä näiden lakkojen takia nähdään myös yritysten ulosliputuksia, esim. joku Kaukaan paperitehdas on ihan muutenkin jo liipaisimella tälläkn hetkellä ja tälläiset lakot ovat se viimeinen pisara. Ei nyt tämä perjantai vielä sitä kamelinselkää lopullisesti todennäköisesti katkaise, mutta jos näitä tulee enemmänkin, niin siinä ei paljon paperimiesten isot lakkokassat auta kun työpaikka lähtee alta. Sitten saavat liitot taas nurista ahneista yrityksistä ja työttömiksi jääneet ovat varmasti tyytyväisiä muuttuneeseen tilanteeseen.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Hävettää suorastaan lukea näitä "perjantaina painetaan sitten tuplapäivää" - FB juttuja.

Jos ihminen vähät välittää ay-liikkeistä niin mitä ihmeellistä siinä on, että hän perjantaina painaa niin paljon ylitöitä kuin vain on mahdollista ja ottaa sitä kautta helpot rahat pois? Ja sitä kautta osoittaa vielä työnantajalleen olevansa hyvä työntekijä. Toi on ihan win-win-win -tilanne.

Toista on, kun liikenne on kaaoksessa, lentoja perutaan tai taksikyytiä ei saa.

Taksit ovat kaiki liikenteessä, se on niille todellinen tilipäivä. Toki se taksin saaminen voi olla vaikeaa sen takia, että ne ovat ihan tauotta liikenteessä.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Nyt sitten samat nikit, jotka noita sotaa pakenevia arvostelevat elintasosurffauksesta kovin sanoin tänne perustelemaan, miksi suomalainen ei saisi valita nelinkertaista liksaa, vaan pitäisi jäädä tänne torveloiden paratiisiin kituuttamaan. Perusteita olisi kiva verrata ja niiden järkeä.

Jos joskus pystyisit ajattelemaan asioita sen oman kuplasi ulkopuolelta, niin tajuaisit välittömästi että nuo mainitsemasi suomalaiset ovat menossa tekemään töitä, niillä on jo työpaikkakin valmiina. Tajuaisit myös, että nuo tänne tulevat humamut eivät sitten valtaosaltaan ole tulossa töitä tekemään. Ja tämän jälkeen tajuaisit varmasti, mikä ero noilla on.
 

Centre Bell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Entisaikojen TPS.
Juu. Teille Amerikan ihannoijille se on ollut rahanjakoautomaatti. Mahtaa vituttaa kun lähestytään Amerikan mallia. Kun saataisiin vielä kulttuuri yhtä korkealle tasolle kuin Amerikassa ja vielä GMO vilja sekä hormoniliha. Sunhan pitäisi olla iloinen tästä kehityksestä.
Ainakin ihmiset ovat Amerikassa paljon ahkerampia tekemään töitä mitä Suomessa. Mutta jos tärkeämpää kuin työnteko on istua kahvilla, tupakalla, pitää silloin tällöin sairaslomaa (krapulavapaata) tai vaikka lakkoilla, niin sitten Suomi on aivan sopiva paikka elää ja olla (jos sattuu olemaan se työpaikka). Tuossa toisessa ketjussa eilen kirjoitin että ei ihme että USA on maailman talousveturi koska kyllä täällä tuottavuus on paljon korkeammalla tasolla mitä Suomessa. Ei tämä silti mikään sellainen paratiisi ole kyllä joka maassa on omat ongelmansa mutta nyt kun kerran puhutaan työelämästä niin tehokkudessa ja ihmisten ahkeruudessa USA voittaa Suomen 6-0.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös