Oulun Kärpät 2017–2018 – mahdollisuuksien aika?

  • 748 273
  • 3 832

lemponen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Täytyy muistaa myös aloituksien olevan täysin harjoiteltava taito. Täytynee myös toivoa, että harjoitusta tällä saralla tapahtuu, sillä paljon parannettavaa aloituksissa on.
Vaikka täällä jotkut ovat väittäneet, ettei aloituksia ja niiden voittamista voi treenata. Mielestäni voi, vaikka joillakin aloitustaidot voivat olla "synnynnäisiä" taitoja.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nykyään kaudet ovat yksilöitä. Kärpät teki viime kaudella kasan heikkoja ratkaisuja, jotka näkyivät kauas. Silloinkin yksi jaksoi koko kauden vängätä vastaan ja sijoitti Kärpät rohkeasti voittamaan runkosarjan ja tyrmäsi ihmisiä törkeästä aliarvioinnista, jos nyt kauden alla ilmoitti Kärpät selvästi säälijoukkueeksi. Ei puhuta nimillä.

Mitä yleisiin asioihin tulee niin minusta @McTorso on kaikki maailman oikeus ajatella Kärpistä juuri niin kuin haluaa. Kuitenkin ennakoissa, kun pelejä ei ole vielä juurikaan pelattu niin ainoa vertailu syntyy sillä paperilaskukaavalla. Minun on vaikea henkilökohtaisesti laittaa Kärppiä edes paperilla top 4:n, mutta jotkut ovat tämän tehneet. TPS:ltä olen jo nähnyt pelin, joten se sotkee omia arvioitani.

Minä kuitenkin laitan Kärpät sinne kärjen haastajiin, en kärjeksi, jos näin voisi sanoa. Kärpät veti viime kauden aivan täysin vihkoon & jälleen poistui kasa pelaajia, joskin muitakin tuli tilalle. Esim. Pyörälä oli niin keskeinen menetys Kärpille, että minun mielestäni on outoa, ettei Pyörälän lähtö kenenkään visioissa heikentäisi Kärppiä.

Jos taas ajatellaan Kärppiä ja Kärppien menestystä niin onhan sitä todellakin tullut, mutta jos katsotaan viimeisiä vuosia niin Kärpillä oli tuo Marjamäen huippuputki, mutta sitten palattiin aika nopeasti lähtöpisteeseen. Suikkasen vetovoima markkinoilla oli todella heikko, Kärppien johdon reagointi kauden aikana oli panikointia ja oli monenlaista ongelmaa. Suurin osa näistä oli nähtävissä jo kauden alla, koska tiedossa oli, että Suikkanen tulee tekemään tulosta ja hänen on pakko onnistua Kärpissä, koska ura on laskussa. Pisteenä I:n päälle pidettiin Marjamäen apuvalmennus, joka ajatteli aivan toisella tavalla pelistä kuin Suikkanen. Se kumpi on oikeassa tai väärässä ei mielestäni ole relevanttia.

Mitä tulee tähän kauteen: on totta, että Kärpät paransi kuin sika juoksuaan viime kaudella, mutta karsastan erityisesti tuota McTorson logiikkaa, jonka puitteissa runkosarjaa pätkitään mielivaltaisesti. Kaikilla joukkueilla on runkosarjassa mitä erikoisimpia putkia ja vaiheita ja aniharva joukkue pystyy täysin tasaiseen suorittamiseen. Tappara & Kärpät nyt siihen on pystynyt viime vuosina, mutta muuten ei. Ei se ole mikään perustelu millekään tällä kaudella, että viime kaudella Kärpät pelasi nousujohteisesti kuten esimerkki "puolet kaudesta meni huonosti, mutta keväällä pelaajat paransivat merkittävästi." Sillä ei yksinkertaisesti ole mitään merkitystä, paljonko Kärpät paransi silloin, koska se parannus ei riittänyt keväällä yhtään mihinkään. Kärpät ei pelannut finaaleissa.

Nyt Kärpillä alkaa jälleen uusi projekti, jossa nyt ainakin sama valmentaja kuin viime kauden loppupuolella, jos huhut pitävät paikkansa. Manner on silti täysin kokematon tällä tasolla ja erityisesti Kärpissä nuo apuvalmentajat ovat harvoin onnistuneet välittömästi.
 

kop

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Manner on silti täysin kokematon tällä tasolla ja erityisesti Kärpissä nuo apuvalmentajat ovat harvoin onnistuneet välittömästi.

Aivan asiallista pohdintaa yllä, mutta tähän pitää puuttua. Mielestäni mikään asia ei tue yllä olevaa väitettä. Niin kuin itsekin totesit, että jokainen kausi on yksilö ja aivan samaten jokainen apuvalmentajasta päävalmentajaksi nousu on oma tarinansa ja siinä ei seuran historia merkkaa oikeastaan mitään. Eli puhtaalta pöydältä lähdetään.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Nykyään kaudet ovat yksilöitä. Kärpät teki viime kaudella kasan heikkoja ratkaisuja, jotka näkyivät kauas. Silloinkin yksi jaksoi koko kauden vängätä vastaan ja sijoitti Kärpät rohkeasti voittamaan runkosarjan ja tyrmäsi ihmisiä törkeästä aliarvioinnista, jos nyt kauden alla ilmoitti Kärpät selvästi säälijoukkueeksi. Ei puhuta nimillä.
Miten olisi, jos koetaisit päästä jo eteenpäin. Onhan se nyt aivan ilmeistä, että minun ennakoarvioni Kärppien viime kaudesta meni täysin metsään. Jos puhutaan nimimerkeillä, niin sinä osuit ennakkoarvioissasi nappiin.
Minä kuitenkin laitan Kärpät sinne kärjen haastajiin, en kärjeksi, jos näin voisi sanoa. Kärpät veti viime kauden aivan täysin vihkoon & jälleen poistui kasa pelaajia, joskin muitakin tuli tilalle. Esim. Pyörälä oli niin keskeinen menetys Kärpille, että minun mielestäni on outoa, ettei Pyörälän lähtö kenenkään visioissa heikentäisi Kärppiä.

Mielenkiinnosta kysyn, mitä tarkoitat haastajalla? Minua kiinnostaa myös tietää, mikä on tämä kasa pelaajia? Onnistujista poistui ainoastaan Pyörälä. Ei kukaan ole väittänyt, ettei Pyörälän menetys heikentäisi Kärppiä. Ei kai kukaan väittänyt myöskään, etteikö vaikkapa Savinaisen, Haapalan ja Lajusen lähtö heikentänyt Tapparaa. Menetyksiä tulee ja niihin pyritään vastaamaan mahdollisimman hyvin. Päävalmentaja Manner sanoi, ettei kukaan yksittäinen pelaaja voi paikata Mika Pyörälän merkitystä Kärpille. Paikkaus on tehtävä kollektiivisesti.

Jos taas ajatellaan Kärppiä ja Kärppien menestystä niin onhan sitä todellakin tullut, mutta jos katsotaan viimeisiä vuosia niin Kärpillä oli tuo Marjamäen huippuputki, mutta sitten palattiin aika nopeasti lähtöpisteeseen. Suikkasen vetovoima markkinoilla oli todella heikko, Kärppien johdon reagointi kauden aikana oli panikointia ja oli monenlaista ongelmaa. Suurin osa näistä oli nähtävissä jo kauden alla, koska tiedossa oli, että Suikkanen tulee tekemään tulosta ja hänen on pakko onnistua Kärpissä, koska ura on laskussa. Pisteenä I:n päälle pidettiin Marjamäen apuvalmennus, joka ajatteli aivan toisella tavalla pelistä kuin Suikkanen. Se kumpi on oikeassa tai väärässä ei mielestäni ole relevanttia.
Kärpille on todellakin tullut menestystä. Varmasti enemmän kuin moni on uskaltanut uneksiakaan tai toisaalta pelätäkään, riippuen suosikkijoukkueesta. Ammattilaisurheilussa menestymisen saavuttaminen on haastavaa. Tämän vuoksi pystyn arvostamaan Kärppien saavutuksia tällä vuosituhannella. Viime kausi oli vastoinkäymisten suhteen poikkeuksellinen. Tähän kauteen lähdetään aivan eri tilanteesta. Siksi tämä kausi näyttää paljon Kärppien suuntaa. Tämä kausi näyttää, mihin Aho ja koko organisaatio pystyy tällaisessa "normaalissa" tilanteessa.
Mitä tulee tähän kauteen: on totta, että Kärpät paransi kuin sika juoksuaan viime kaudella, mutta karsastan erityisesti tuota McTorson logiikkaa, jonka puitteissa runkosarjaa pätkitään mielivaltaisesti. Kaikilla joukkueilla on runkosarjassa mitä erikoisimpia putkia ja vaiheita ja aniharva joukkue pystyy täysin tasaiseen suorittamiseen. Tappara & Kärpät nyt siihen on pystynyt viime vuosina, mutta muuten ei. Ei se ole mikään perustelu millekään tällä kaudella, että viime kaudella Kärpät pelasi nousujohteisesti kuten esimerkki "puolet kaudesta meni huonosti, mutta keväällä pelaajat paransivat merkittävästi." Sillä ei yksinkertaisesti ole mitään merkitystä, paljonko Kärpät paransi silloin, koska se parannus ei riittänyt keväällä yhtään mihinkään. Kärpät ei pelannut finaaleissa.
Ymmärrän näkemyksesi mielivaltaisesta pilkkomisesta. Mielestäni on kuitenkin erittäin tärkeää pystyä näkemään muutakin kuin lopputulos. On erittäin tärkeää pystyä hahmottamaan myös matkaa lopputulokseen. Kärppien matka oli nousujohteinen ja syyt tämän nousjohteisuuden takana ovat perin ilmeiset.
Nyt Kärpillä alkaa jälleen uusi projekti, jossa nyt ainakin sama valmentaja kuin viime kauden loppupuolella, jos huhut pitävät paikkansa. Manner on silti täysin kokematon tällä tasolla ja erityisesti Kärpissä nuo apuvalmentajat ovat harvoin onnistuneet välittömästi.
Manner on Suomen maajoukkueen kakkoskoutsi. Ei kyseessä ole mikään märkäkorva. Kovemmat näytöt hänellä on kuin Tapolalla, kun Tapola otti vastaan Tapparan päävalmentajan tittelin, Jyrki Ahosta ja JYPistä puhumattakaan. Mitä tarkoitat tuolla, että erityisesti Kärpissä apuvalmentajat ovat onnistuneet harvoin? Minulle tulee mieleen ainoastaan Mikko Haapakoski, joka kuitenkin johdatti Kärpät alhosta puolivälierien game seveniin JYPiä vastaan. Seuraavalle kaudelle Haapakoski sai valmennettavakseen mukavoituneen Kärppäjohdon kasaamaan heikon joukkueen ja potkut. Missä ovat muut epäonnistuneet tai edes yrittäjät? Mihin ihmeeseen tuo kommenntisi ylipäätään perustuu?
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Miten olisi, jos koetaisit päästä jo eteenpäin. Onhan se nyt aivan ilmeistä, että minun ennakoarvioni Kärppien viime kaudesta meni täysin metsään. Jos puhutaan nimimerkeillä, niin sinä osuit ennakkoarvioissasi nappiin.

Tavallaan kai olen päässyt asiasta jo yli. Oletko koskaan huomannut, että meillä on hyvin samankaltainen argumentointitekniikka ja jonkin verran samanlaista näköalattomuutta molemmilla? Jos ajattelet asiaa kokonaisuutena, saattaa olla, että me molemmat ärsytämme kanssakeskustelijoita jonkin verran mielipiteemme absoluuttisuudella ja ikuisilla perusteluilla. Ehkä tämän takia voisimme molemmat kiinnittää samaan asiaan huomiota; mutta rehellisyyden nimissä, tyylisi yksinkertaisesti ärsyttää minua kuten omani sinua.

Mielenkiinnosta kysyn, mitä tarkoitat haastajalla? Minua kiinnostaa myös tietää, mikä on tämä kasa pelaajia? Onnistujista poistui ainoastaan Pyörälä.

Tarkoitan haastajilla käytännössä sijoja 5-10 noin karkeasti. Minun on hyvin vaikea nähdä Kärpät esim. top 4 joukkueena ensi kaudella ellei tapahdu jotain mullistavia hankintoja. Kärpät on yksinkertaisesti niin paljon esim. Tapparaa, TPS:ää ja JYPiä jäljessä, että Kärpät on ehdottomasti näiden takana ainakin ennakoissa. Monet laittaisi sinne myös IFK:n ja varauksin itse jopa HPK:n ja Lukon.

Tämän vuoksi pystyn arvostamaan Kärppien saavutuksia tällä vuosituhannella. Viime kausi oli vastoinkäymisten suhteen poikkeuksellinen. Tähän kauteen lähdetään aivan eri tilanteesta. Siksi tämä kausi näyttää paljon Kärppien suuntaa. Tämä kausi näyttää, mihin Aho ja koko organisaatio pystyy tällaisessa "normaalissa" tilanteessa.

Mielestäni tässä tullaan juuri siihen ajatukseen, jota minä en yleisesti ottaen sinulta ymmärrä ollenkaan. Kärpäthän on menestynyt ainoastaan 2000-luvulla ja Kärpillä on ollut isot resurssit. Kuitenkin valitset mielivaltaisesti menestyksen aikaikkunaksi juuri sen aikaikkunan, kun Kärpillä on kulkenut. Esim. jos valitaan nyt sitten mielivaltaisesti vaikka 2010-luku niin JYP on menestynyt paremmin kuin Kärpät. Minusta sillä ei yksinkertaisesti ole minkään maailman merkitystä: ihan niin kuin silläkään ei ole, että Tapparalla on eniten mestaruuksia koko liigan historiassa, mitä ihmettä siitä saa nyt? Tai TPS? Se on menneisyyttä ja kertoo siitä, että joskus on mennyt hyvin, ei sillä ole mitään väliä tässä hetkessä enää. Ei siis yhtään enempää Tapparan kohdalla saati Kärppien.

Mielestäni on kuitenkin erittäin tärkeää pystyä näkemään muutakin kuin lopputulos. On erittäin tärkeää pystyä hahmottamaan myös matkaa lopputulokseen. Kärppien matka oli nousujohteinen ja syyt tämän nousjohteisuuden takana ovat perin ilmeiset.

Ilves sijoittui Kärppiä paremmin viime kaudella ja eteni puolivälieriin. Ilveksen PLAYOFFIT oli ihan MIELETTÖMÄN nousujohteiset. Minäkin näen Ilveksessä paljon muuta kuin lopputuloksen, mutta sillä viime kauden lopputuloksella ei vaan ole mitään merkitystä NYT. Ilves on paperilla jopa heikompi kuin viime kaudella ja heidän syksynsä ei tule olemaan yhtään helpompi siksi, että viime kausi oli nousujohteinen.

Kovemmat näytöt hänellä on kuin Tapolalla, kun Tapola otti vastaan Tapparan päävalmentajan tittelin, Jyrki Ahosta ja JYPistä puhumattakaan.

Jälleen teet sen, mitä en ymmärrä. Menneisyysreflektio - koita nyt nähdä ero: Tapolalla on kaksi mestaruutta päävalmentajana ja niitä ei kukaan ota häneltä pois. Tapolan näytöillä ennen Tapparan päävalmentajaksi siirtymistä ei ole enää mitään väliä, koska sen jälkeen tuli kovempi värisuora kuin Marjamäellä. Manner voi onnistua ja olla loistava valmentaja, mutta ero tulee siitä, että hänestä ei ole mitään varmuutta tässä hetkessä - kuten ei ollut Tapolastakaan silloin.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Mitä tulee tähän kauteen: on totta, että Kärpät paransi kuin sika juoksuaan viime kaudella, mutta karsastan erityisesti tuota McTorson logiikkaa, jonka puitteissa runkosarjaa pätkitään mielivaltaisesti. Kaikilla joukkueilla on runkosarjassa mitä erikoisimpia putkia ja vaiheita ja aniharva joukkue pystyy täysin tasaiseen suorittamiseen. Tappara & Kärpät nyt siihen on pystynyt viime vuosina, mutta muuten ei. Ei se ole mikään perustelu millekään tällä kaudella, että viime kaudella Kärpät pelasi nousujohteisesti kuten esimerkki "puolet kaudesta meni huonosti, mutta keväällä pelaajat paransivat merkittävästi." Sillä ei yksinkertaisesti ole mitään merkitystä, paljonko Kärpät paransi silloin, koska se parannus ei riittänyt keväällä yhtään mihinkään. Kärpät ei pelannut finaaleissa.

Nyt Kärpillä alkaa jälleen uusi projekti, jossa nyt ainakin sama valmentaja kuin viime kauden loppupuolella, jos huhut pitävät paikkansa. Manner on silti täysin kokematon tällä tasolla ja erityisesti Kärpissä nuo apuvalmentajat ovat harvoin onnistuneet välittömästi.

Eikö Kärppien osalta tuo viime kausi ole juuri äärimmäisen loogista jakaa kahteen osaan? Aikaan ennen ja jälkeen, kun nykyinen valmentaja otti ohjat haltuun. Mitä ihmettä se Suikkasen pillin mukaan mennyt alkukausi vaikuttaa tulevaan kauteen?
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tavallaan kai olen päässyt asiasta jo yli. Oletko koskaan huomannut, että meillä on hyvin samankaltainen argumentointitekniikka ja jonkin verran samanlaista näköalattomuutta molemmilla? Jos ajattelet asiaa kokonaisuutena, saattaa olla, että me molemmat ärsytämme kanssakeskustelijoita jonkin verran mielipiteemme absoluuttisuudella ja ikuisilla perusteluilla. Ehkä tämän takia voisimme molemmat kiinnittää samaan asiaan huomiota; mutta rehellisyyden nimissä, tyylisi yksinkertaisesti ärsyttää minua kuten omani sinua.
Näköalattomuus on kovin negatiivinen sana tähän kohtaan, enkä sitä allekirjoita. Kyllä asioita voi pohtia myös värilasein laajakatseisesti. Väitän meidän molempien tähän laaajakatseisuuteen pystyvän. Ei sinun kirjoituksesi minua ärsytä, ennemminkin ihmetyttää.

Tarkoitan haastajilla käytännössä sijoja 5-10 noin karkeasti. Minun on hyvin vaikea nähdä Kärpät esim. top 4 joukkueena ensi kaudella ellei tapahdu jotain mullistavia hankintoja. Kärpät on yksinkertaisesti niin paljon esim. Tapparaa, TPS:ää ja JYPiä jäljessä, että Kärpät on ehdottomasti näiden takana ainakin ennakoissa. Monet laittaisi sinne myös IFK:n ja varauksin itse jopa HPK:n ja Lukon.
Minä olen varma, että Kärpät sijoittuu kuuden parhaan joukkoon runkosarjassa. Top-4 sijoitus on täysin realistinen ja Kärppien onnistuessa vain taivas on rajana. Olen koko Jatkoaika.comissa oloni aikana tehnyt yhteensä kolme vetoa. Kaksi niistä on ollut Kärppien sijoitukseen liittyviä, molemmat olen yllätyksekseni voittanut. En ole vetomies. Tästä huolimatta haastan sinut. Minä sanon, että Kärpien sijoitus on top-5, sinä olet toista mieltä. Asetellaan panos ja jännitetään?

Mielestäni tässä tullaan juuri siihen ajatukseen, jota minä en yleisesti ottaen sinulta ymmärrä ollenkaan. Kärpäthän on menestynyt ainoastaan 2000-luvulla ja Kärpillä on ollut isot resurssit. Kuitenkin valitset mielivaltaisesti menestyksen aikaikkunaksi juuri sen aikaikkunan, kun Kärpillä on kulkenut. Esim. jos valitaan nyt sitten mielivaltaisesti vaikka 2010-luku niin JYP on menestynyt paremmin kuin Kärpät. Minusta sillä ei yksinkertaisesti ole minkään maailman merkitystä: ihan niin kuin silläkään ei ole, että Tapparalla on eniten mestaruuksia koko liigan historiassa, mitä ihmettä siitä saa nyt? Tai TPS? Se on menneisyyttä ja kertoo siitä, että joskus on mennyt hyvin, ei sillä ole mitään väliä tässä hetkessä enää. Ei siis yhtään enempää Tapparan kohdalla saati Kärppien.
En minä valitse mielivaltaisesti mitään. Minusta on täysin loogista ottaa vertailukohdaksi Kärppien korpivaelluksen jälkeinen aika eli takaisin pääsarjatasolle nousun jälkeinen aika silloin, kun puhutaan seuran pitkäjänteisestä onnistumisesta ja jatkumosta. Aaltoliikettä syntyy huippu-urheilussa väistämättä.

Ilves sijoittui Kärppiä paremmin viime kaudella ja eteni puolivälieriin. Ilveksen PLAYOFFIT oli ihan MIELETTÖMÄN nousujohteiset. Minäkin näen Ilveksessä paljon muuta kuin lopputuloksen, mutta sillä viime kauden lopputuloksella ei vaan ole mitään merkitystä NYT. Ilves on paperilla jopa heikompi kuin viime kaudella ja heidän syksynsä ei tule olemaan yhtään helpompi siksi, että viime kausi oli nousujohteinen.
Kärpät pelasi nousujohteisen runkosarjan ja paremman runkosarjan kuin Ilves. Säälipeleihin joutuminen oli Kärppien turma, Ilvekselle sama asia oli pelastus. Se kertoo paljon säälien henkisestä alkuasetelmasta.

Jälleen teet sen, mitä en ymmärrä. Menneisyysreflektio - koita nyt nähdä ero: Tapolalla on kaksi mestaruutta päävalmentajana ja niitä ei kukaan ota häneltä pois. Tapolan näytöillä ennen Tapparan päävalmentajaksi siirtymistä ei ole enää mitään väliä, koska sen jälkeen tuli kovempi värisuora kuin Marjamäellä. Manner voi onnistua ja olla loistava valmentaja, mutta ero tulee siitä, että hänestä ei ole mitään varmuutta tässä hetkessä - kuten ei ollut Tapolastakaan silloin.
Sinä pidät Mannerin "kokemattomuutta" heikkoutena. Kuitenkin hän on meritoituneempi valmentaja kuin Tapola oli silloin, kun hänet Tapparan päävalmentajaksi valittiin. Silti Tapola luotsasi Tapparan hienosti hopealle. Jyrki Aho puolestaan oli vieläkin kokemattomampi, kun hän nousi apuvalmentajan paikalta johdattamaan JYPin Suomen mestariksi. Argumenttisi kokemattomuudesta ei päde millään tasolla.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kärpät pelasi nousujohteisen runkosarjan ja paremman runkosarjan kuin Ilves. Säälipeleihin joutuminen oli Kärppien turma, Ilvekselle sama asia oli pelastus. Se kertoo paljon säälien henkisestä alkuasetelmasta.

En kommentoi enää kuin yhtä kohtaa. Mielipiteeni varmasti tuli selväksi. Ja vetosikin hyväksyisin, jos minulla olisi rahaa, mutta en nyt halua menettää yhtään lanttia, kun velkaa on jo valmiiksi lähisukulaisille sellainen kasa, että ihan hetkeen ei omasta rahasta pääse nauttimaan, kun vasta työpaikankin sain. Ehkä myöhemmin syksyllä rahatilanteen muuttuessa.

Minusta on absurdia ajatella tuolla tavalla. Sarjassa, jossa pelataan playoffsit niin totuus määritellään playoffseissa. Kärpät oli viime kaudella huonompi kuin Ilves lopputuloksessa - niin se vaan on. Ilves oli lähellä tiputtaa hallitsevan mestarin, joskin se on just sitä jossittelua, kun sitä ei tapahtunut. Kärpät ei silti missään nimessä ollut viime kaudella parempi joukkue kuin Ilves. Kunnioitetaan tulosta.

Se on ihan valtava ero voitatko sen sääliplayoffsarjan vai häviätkö sen. Ilves voitti omansa ja Kärpät hävisi omansa. Ja IFK ei ollut se suosikki voittamaan.
 

isokasikaks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs, Kärpät
En kommentoi enää kuin yhtä kohtaa. Mielipiteeni varmasti tuli selväksi. Ja vetosikin hyväksyisin, jos minulla olisi rahaa, mutta en nyt halua menettää yhtään lanttia, kun velkaa on jo valmiiksi lähisukulaisille sellainen kasa, että ihan hetkeen ei omasta rahasta pääse nauttimaan, kun vasta työpaikankin sain. Ehkä myöhemmin syksyllä rahatilanteen muuttuessa.

Kunnioitettavaa myöntää asioiden laita, mutta ulkopuolisena ehdotan ehkä teille kovenpaa vetoa, eli myöntämään voittajan olleen oikeassa ;)
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
En kommentoi enää kuin yhtä kohtaa. Mielipiteeni varmasti tuli selväksi. Ja vetosikin hyväksyisin, jos minulla olisi rahaa, mutta en nyt halua menettää yhtään lanttia, kun velkaa on jo valmiiksi lähisukulaisille sellainen kasa, että ihan hetkeen ei omasta rahasta pääse nauttimaan, kun vasta työpaikankin sain. Ehkä myöhemmin syksyllä rahatilanteen muuttuessa.
En minä olisi rahan takia vetoa lyömässäkään. Aiemmista vedoistani lunastin vain toisen, koska halusin tavata vastakumppanin. Pistetään veto pystyyn, panoksena olkoon "maine ja kunnia"?
Minusta on absurdia ajatella tuolla tavalla. Sarjassa, jossa pelataan playoffsit niin totuus määritellään playoffseissa. Kärpät oli viime kaudella huonompi kuin Ilves lopputuloksessa - niin se vaan on. Ilves oli lähellä tiputtaa hallitsevan mestarin, joskin se on just sitä jossittelua, kun sitä ei tapahtunut. Kärpät ei silti missään nimessä ollut viime kaudella parempi joukkue kuin Ilves. Kunnioitetaan tulosta.

Se on ihan valtava ero voitatko sen sääliplayoffsarjan vai häviätkö sen. Ilves voitti omansa ja Kärpät hävisi omansa. Ja IFK ei ollut se suosikki voittamaan.
Tottakai kunnioitetaan tulosta. Ilves sijoittui paremmin lopputuloksissa kuin Kärpät, haastoi Tapparan hienosti ja oli parempi joukkue kuin Kärpät. Tästä ei ollut kuitenkaan kyse. Kyse oli Kärppien runkosarjasuorittamisesta, suorittamisen nousujohteisuudesta ja syistä nousujohteisuuden takana. Säälit on sitten asia erikseen.
 

Huml71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tällä hyökkäyksellä odotan/toivon TOP-6 sijoitusta. Vahvistuksella, tai parilla, TOP-4 on mahdollinen.
 

isokasikaks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs, Kärpät
Kärppien sijoittuminen top4 tällä rosterilla kiinni siitä, miten Manner onnistuu hänen Kärppä- joukkueen luonnissa. Itse olen saanut hänen puheistaan käsityksen, että hän haluaa nimen omaan luoda joukkueen. Joukkueen, jossa jokainen pelaaja pelaa kärppäsydämmellä. Tätä taustaa vasten on hankittu paljon pelaajia, joilla on Oululais taustaa. Jos onnistutaan/Manner onnistuu saamaan niin yhtenäisen joukkueen, että Bertrandista lähtien äijät syövät kiekon valmentajien käskystä.

Nykypäivänä kiekkopuhe painottuu yleensä juuri rosterin nimien tasoon. Kuten myös Kärppien osalta. Ensimmäistä kertaa aikoihin näen tälläista joukkueen rakennusta. Esimerkkinä juuri Ilves viime kaudella pleijareissa pystyi laittamaan ison pahan ennakko suosikki Tapparan selkä seinää vasten. Ei rosterilla, vaan Karrin joukkueena. Toki väitän Kärppien rosterin olevan huomattavasti kyseistä ryhmää kovempi. Joten mikäli Mannerin Kärpät hitsautuu yhteen, voidaan tuoda vaikka tapparat ja jypit yhtä aikaa. Jos ei sitten riitä, niin ainakin saappaat jalassa kaadutaan.

Kärpät suomenmestari 2017-2018.
 

karfan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun kärpät
Jotenkin mulla on sellainen kuva, että Kärppäorganisaatio tietää kyllä tuon rosterin puutteet. Eli että keskikaista on haavoittuvainen ja ohut ja että maalintekovoima nojaa potentiaaliin mm. Leskisen,Mäenalasen, Berterandin ja Junttilan onnistuessa aiempia kausia paremmin putkien sisään. Uskon näin käyvänkin ja jos ja kun pelitavallinen runko tuottaa tarpeeksi laadukkaita maalipaikkoja ei tule olemaan hätää.

Toisekseen uskon, että taloudellisesti heikosti menneen viimekauden jälkeen organisaatio ei halua tässä vaiheessa jo tuhlata rahaa. Eli katsotaan kuinka tuolla joukkueella rupeaa homma natsaamaan pelillisesti ja pelitavallisesti. Jos joukkue esittää uskottavaa kiekkoa illasta toiseen voi joukkueeseen laittaa rahaa lisää.

Viime kaudesta toivottavasti opittu että heikkorakenteellisen joukkueen(pelitapa&rosteri) tilkitsemistä ei kannata tehdä. Esimerkkinä nyt esimerkiksi Hagman oli turha paniikissa tehty hankinta kun nyt vain oli saatavissa.
 

JPL

Jäsen
Vaikka täällä jotkut ovat väittäneet, ettei aloituksia ja niiden voittamista voi treenata. Mielestäni voi, vaikka joillakin aloitustaidot voivat olla "synnynnäisiä" taitoja.

Nimeä tämän tueksi edes muutama pelaaja, jotka ovat pystyneet parantamaan merkittävästi aloitustilastoaan seuraavalle kaudelle. Junnut (<20v) ei kelpaa, eikä myöskään alle 100 aloitusta jommalla kummalla kaudella ottaneet, jotta tilasto ei vääristy.

Yksittäisiä saatat löytää, mutta tämä on minun käsityksen mukaan erittäin harvinaista. Aloitustaito on pääasiassa silmä-käsi koordinaatiota, mitä ei enää aikuisena hirveänä saa kehitettyä.

Vuosi sitten laitoin tilaston, että Kärpät on liigan huonoiten aloittava joukkue selvällä marginaalilla, eikä tarvinnut selitellä. Tällä hetkellä on pari joukkuetta lisää saman ongelman äärellä ja voi olla, että Kärpät ei ole enää huonoin, mutta bottom-4 kuitenkin.
 

Dragan Dabic

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kärppien sijoittuminen top4 tällä rosterilla kiinni siitä, miten Manner onnistuu hänen Kärppä- joukkueen luonnissa. Itse olen saanut hänen puheistaan käsityksen, että hän haluaa nimen omaan luoda joukkueen. Joukkueen, jossa jokainen pelaaja pelaa kärppäsydämmellä. Tätä taustaa vasten on hankittu paljon pelaajia, joilla on Oululais taustaa.

Mä en ymmärrä tällaista omat pojat tie menestykseen ajattelua yhtään. Meinasin jo aikaisemminkin kommentoida kun täällä oli puhetta siitä kuinka Kärppien takavuosien menestys on suurelta osin pohjautunut siihen, että jengissä on ollut paljon oululaisia. Lahjakkaat junnut ovat epäilemättä olleet tärkeässä roolissa, muttei se oululaisuus siinä juuri mitään, jos yhtään mitään paina, vaan lahjakkuus. Fanien kannalta on tietenkin kiva nähdä jengissä omia junnuja ja seuraikoneita ja jengin yhteen hitsautuminen on tärkeää, mutta tämä on ammattilaisurheilua ja lahjakkaat ja NHL-nälkäiset nuoret (tai vähän vanhemmatkin) pelurit pelaavat suurella sydämellä joukkueelleen, oli se sitten mikä tahansa.

HIFK:ssa oli mestaruuden takuu-"miehinä" aikoinaan O. Jokinen ja M. Granlund. Tällä kaudella on Heiskanen, mutta Heiskanenkin voisi ihan yhtä hyvin olla vaikka Oulusta ja panos kentällä olisi takuuvarmasti sama. Omista junnuista kun noustaan edareihin, niin luultavasti pelataan halvemmalla kun jos vastaavan tason lahjakkuudet/pelimiehet olisi ostettu jostain muualta (mikä olisi jopa mahdotonta), ja siihen nähdäkseni Kärppien takavuosien menestys osaltaan perustuikin.
 

oukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikko Kaukokari
Mä en ymmärrä tällaista omat pojat tie menestykseen ajattelua yhtään.

Se on Helsingissä ehkä vähän eri juttu. Täällä Oulussa yleisö haluaa kyllä nähdä nimenomaan omia poikia, vaikkei sillä menestyksen kannalta olisi merkitystä mistä kukin on.

Toinen juttu on sitten se, että vaikka menestysvuosina runko on ollut vahvasti oululainen, on niiden lisäksi ollut mukana muutama ihan huippuvahvistus ulkomailta tai muualta Suomesta. Ja nyt puhutaan ihan huipuista kuten Tenkrat, Bros.

Ei oo noita huippuvahvistuksia muutamaan vuoteen paljoo näkynyt.
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Petr Ton
Petr Tenkrat
Andrei Potaitshuk
Brett Lievers
Drew Bannister

Kaikki nuo samalla kaudella..

on ajat muuttuneet
 

Dragan Dabic

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se on Helsingissä ehkä vähän eri juttu. Täällä Oulussa yleisö haluaa kyllä nähdä nimenomaan omia poikia, vaikkei sillä menestyksen kannalta olisi merkitystä mistä kukin on.

Kaikkiallahan niitä omia poikia halutaan nähdä, ehkä sitten Oulussa erityisesti enkä mä sitä sano etteikö sillä mitään merkitystä joukkueen yhteen hitsautumisen kannalta voisi olla, mutta kyllä ammattilaisjoukkueen joukkuehenki lähtee ensisijassa muista asioista; Kootaan joukkue urheilullisista ja joukkuen tavoitteisiin ja pelitapaan sitoutuvista pelaajista, vahva esimerkkiä näyttävä kapteenisto ja kokeneet pelaajat, oikeanlainen roolitus ja tietenkin valmentajan osaaminen tämän kaiken käsittelemisessä. Ja varmaan joku pelitapakin millä voi pärjätä pitäisi olla, koska mikään ei syö joukkuehenkeä niin kuin kelvottoman valmentajan takia tappioputkessa kyntäminen, tulee erimielisyyttä miten pitäisi pelata ja kuppikuntia jne.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mä en ymmärrä tällaista omat pojat tie menestykseen ajattelua yhtään.
Kukin tavallaan. Se on vain kylmä fakta, että Kärpät menestyy silloin, kun joukkue on pullollaan omia poikia. Näin oli koko 2000-luvun dynastian ajan sekä tuon tuoreen kolmen mitalin putken ajan. Silloin, kun on vajetta omassa tuotannossa, on menestys vaisumpaa. Kärppien tapa hakea menestystä on selvä ja toimiva, HIFK voi puolestani sählätä omalla tyylillään.
 

Dragan Dabic

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kukin tavallaan. Se on vain kylmä fakta, että Kärpät menestyy silloin, kun joukkue on pullollaan omia poikia.

Mä yritin tossa just tuoda esille, että ei se ole niistä omista pojista kiinni, vaan siitä että ne omat pojat ovat olleet helvetin hyviä pelaajia. Jos käykin niin että omien poikien taso laskee, niin kuin nyt lienee käymässä/on käynyt, niin pelillisesti se pelaajien omat pojat status ei tuo mitään lisäarvoa Kärpille tai muullekaan joukkueelle.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mä yritin tossa just tuoda esille, että ei se ole niistä omista pojista kiinni, vaan siitä että ne omat pojat ovat olleet helvetin hyviä pelaajia.
Miksi Kärpillä on ollut niin paljon niin hyviä omia poikia, että menestystä on tullut? Vastaus on helppo: Selkeä päätös ja tavoitteenasettelu siitä, miten menestykseen pyritään. Kärpillä tämä koko organisaatiota koskeva toimintamalli on ollut kristallin kirkas neljän vuoden mukavoitumisajanjaksoa lukuunottamatta koko tämän vuosituhannen.
Jos käykin niin että omien poikien taso laskee, niin kuin nyt lienee käymässä/on käynyt, niin pelillisesti se pelaajien omat pojat status ei tuo mitään lisäarvoa Kärpille tai muullekaan joukkueelle.
Tästä olen erimieltä kanssasi. Pohjoissuomalaisuus on jo arvo sinänsä. Jos Kärpissä on paljon pohjoissuomalaisuutta, voimme odottaa parempaa menestystä. Ei se homma noiden etelänvetelien kanssa toimi, varsinkaan, jos heitä liiaksi pukkaa. Tämän näytti Marjamäen viimeisen kauden aikana harjoittama Blues-invaasio, kun kaikenmaailman Hirschovitsejä tuli tänne floppaamaan. Näin kärjistetysti asia ilmaistuna.
 

Dragan Dabic

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tästä olen erimieltä kanssasi. Pohjoissuomalaisuus on jo arvo sinänsä. Jos Kärpissä on paljon pohjoissuomalaisuutta, voimme odottaa parempaa menestystä. Ei se homma noiden etelänvetelien kanssa toimi, varsinkaan, jos heitä liiaksi pukkaa. Tämän näytti Marjamäen viimeisen kauden aikana harjoittama Blues-invaasio, kun kaikenmaailman Hirschovitsejä tuli tänne floppaamaan. Näin kärjistetysti asia ilmaistuna.

Se on ihan selvä asia että se on erittäin nyvä strategia, että omaan junnutuotantoon panostetaan ja Kärppien tapauksessa myös lähialueilta imetään lahjakkuuksia, joiden varaan joukkuetta sitten rakennetaan. Juuri tällaisen työn hedelmistä Kärpät pääsi nauttimaan parin mestaruuden muodossa.

Siitä sitten ollaan eri mieltä, että paikallisuus, Kärppien tapauksessa pohjoissuomalaisuus toisi itsessään jotain selvää pelillistä hyvää. Tällaista samantyylistä ajattelua oli aikonaan, että ulkomaalaispelaajien pitäisi olla tähtipelaajia ja alempiin ketjuihin ei pitäisi ottaa ulkkareita. Miksei? Jos tarvitaan esim. nelosen sentteri, niin tottakai siihen hommataan paras saatavilla oleva pelaaja, eikä rajoiteta sitä suomalaisuuteen saati siihen, että pitäisi olla joku oma poika junnuista, jos sillä ei rahkeet riitä.

Jos joukkueeseen siis pystytään jatkuvalla syötöllä nostamaan omia lahjakkaita junnuja ja rakentamaan runko tämän varaan, niin se on tietenkin ideaalitilanne, mutta jos jonain kautena tai ajanjaksona näyttää siltä, että pelaajatuotanto tähän ei riitä, niin se olisi jääräpäistä ja hölmöä pitää kiinni siitä, että omilla pojilla mennään ja perustella sitä jollain Kärppä-hengellä. Tai ajatella että meidän joukkueessa ei ulkopaikkakuntalaiset helpolla pärjää. No ei varmaan pärjääkään, jos asenne ja suhtautuminen on toi.

Markkinointi-mielessä paikallisuus esim. pohjoissuomalaisuus ja stadilaisuus toki ovat arvoja, joiden varaan joukkueita on helppo "myydä".
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Kukin tavallaan. Se on vain kylmä fakta, että Kärpät menestyy silloin, kun joukkue on pullollaan omia poikia. Näin oli koko 2000-luvun dynastian ajan sekä tuon tuoreen kolmen mitalin putken ajan. Silloin, kun on vajetta omassa tuotannossa, on menestys vaisumpaa. Kärppien tapa hakea menestystä on selvä ja toimiva, HIFK voi puolestani sählätä omalla tyylillään.
Se on varmaankin juuri näin. Voin olla väärässäkin, mutta minusta tuntuu, että Kärpillä on pelaajahankintaan n. kaksi vaihtoehto. Omasta juniorimyllystä Liigajäille nousevat pelaajat ja sitten jo tasonsa osoittaneet ammattilaiset. Selasin vähän noita Kärppien mennävuosien rostereita ja ainut ulkoa tullut ja vasta Kärpissä ns. lopullisen läpimurtonsa pelaaja, joka osui silmään oli Joonas Kemppainen. Ei sieltä paljoakaan osunut silmään ryöstöjä tyyliin Granlund, Hintz, Saarela, Manninen...

Ehkä tämäkin on osa sitä Kärppien filosofiaa. Kenties siellä ajatellaan, että jos Kärpät ei toimi "kehdon ryöstäjänä", niin muutkaan seurat ei sitä tekisi. Luulisi, että Kärppiin kuitenkin olisi ihan mielellään niitä tulijoitakin.

Se on selvää, että jos joukkue koostuu vain valmiista kunnon palkkaa nostavista ammattilaisista, on vaikea kasata ihan parhaan luokan rosteria.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös