Ostoksilla nettikaupassa

  • 179 714
  • 570

Hamraan

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ottawa Senators, Edmonton
vintsukka kirjoitti:
Ei noilla kahdella asialla (@tu ja nettiostokset) ole mitään tekemistä toistensa kanssa. OP:n Visa Electron toimii nettikaupoissa joissa on Verified by Visa-palvelu, ja Play.com ei kuulu näihin kauppoihin. Esim. Sammon Electron taas kelpaa kaikkiin puljuihin joihin kelpaa tavallinen Visakin.

Sama juttu mun säästöpankin electronin kanssa, kovastippa se Etelä-Karjalan Säästöpankin nainen haluais saada mun kortin toimimaan, muttei taida ymmärtää ettei play.comissa ole käytössä verified by visa palvelua. Mä vähän olen luovuttanut asian suhteen, antaa olla. Ehkä olisi aika vaihtaa pankkia.
 

NK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Grub kirjoitti:
Ja onko ylipäätänsä juurikaan halvempaa ostaa televisiota nettikaupan kautta? Netanttilasta ja Hobby Hallista saisi tietenkin osamaksulla ja se houkuttelee siinä mielessä, ettei kerralla tarvitsisi tuollaista rahamäärää pistää palamaan.
Itse tein juuri pikaista vertailua pienehköistä taulutelevisioista (meille olisi tarvetta n. 20"-26" kokoiselle), ja yllättäen ainakin saksalaiset nettikaupat osoittautuivat yleisesti ottaen suomalaisia kalliimmiksi - jopa ilman rahtikuluja. Parhaassa tapauksessa etu oli jopa satoja euroja suomalaisen kaupan hyväksi. Vertailussa oli tosin mukana suomalaisten kauppojen parhaat tarjoukset vs. muutama luotettavaksi todettu saksalainen nettikauppa. Kiinalaisia tai korealaisia pilipalimerkkejä ei otettu vertailuun mukaan.

Liekö sitten mahdollinen analogisten lähetysten loppuminen v.2007 innostanut jotkut suomalaiset kaupat dumppaamaan tajoushinnoilla nuo vanhat mallit pois varastoista, vai onko hintavertailu vain tehty huonosti? Joka tapauksessa, vaikuttaa siltä että ainakin meille mieleinen taulu-tv löytyy edullisemmin Suomesta, niin ihmeelliseltä kuin se kuulostaakin.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Pari kysymystä olisi, jos joku osaisi vastata.

1) Onko kukaan tilannut NHL:n shopista? siis shop.nhl.com-osoitteesta.
Siellä on jokaisen NHL-seuran fanitavaraa, ja pari tuotetta kiinnostaisi. Ja lähinnä että onko ostokokemuksia?

2) Niitten tuotteiden hinnaksi tulee jotain 80 taalaa + postikulut, eli miten käytännössä tapahtuu tuo toimitus minulle? Tuleeko postiin vai ilmoittaako tullimies että täällä on paketti ja tullia pitää maksaa.
Kanadassa käsittääkseni se kauppa on.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
B1 kirjoitti:
2) Niitten tuotteiden hinnaksi tulee jotain 80 taalaa + postikulut, eli miten käytännössä tapahtuu tuo toimitus minulle? Tuleeko postiin vai ilmoittaako tullimies että täällä on paketti ja tullia pitää maksaa.
Kanadassa käsittääkseni se kauppa on.

JOs hinta näkyy tuollaisena paketin päällä, se jäänee automaattisesti tulliin. Eli, sen sijaan että saisit postin paketti-ilmoituksen, saatkin vastaavan lähimmästä tullin pisteestä. Siellä pulitat paketista tullin ja ALV:n, joka tarkoittaa käytännössä n. 30% lisää hintaa (huom! myös postikulut lasketaan arvoksi). Eli, jos postikulut ovat tuossa n. 20 taalaa ja koko komeus siis 100 taalaa, saat paketin omaksesi maksamalla tullille n. 30 taalaa. Tampereella tulli sijaitsee tuossa Pirkkahallin takapihalla Sarankulmassa.

Jos lähettäjä on merkinnyt paketin arvoksi sanotaan 20 dollaria, niin on tuurista kiinni, jääkö tulliin. Isompi ja arvokkaamman näköinen paketti jää melko varmasti.
 

nuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vancouver Canucks, Abbotsford Canucks, Ilves
B1 kirjoitti:
1) Onko kukaan tilannut NHL:n shopista? siis shop.nhl.com-osoitteesta. Siellä on jokaisen NHL-seuran fanitavaraa, ja pari tuotetta kiinnostaisi. Ja lähinnä että onko ostokokemuksia?
Lähettifirma tuo paketin kotiovellesi, eikä sitä tarvitse lähteä hakemaan mistään. Ellet ole kotona, lähettifirma merkitsee ovelle jätettävään korttiin lähipäivän, jolloin he tulevat uudemman kerran paketin kanssa. Yhteensä firma käy kolme kertaa tavoittelemassa asiakasta ja mikäli kotiovelle toimittaminen arkiaikaan tuntuu vaikealta, firmaan voi myös soittaa sopiakseen hyvää tapaa toimittaa paketti oikeaan paikkaan.

Vaikka viimeisimmästä paketista ei ole kovin paljon aikaa, en nyt tähän hätään tarkalleen muista, paljonko posti- ja lähetyskulut vähän reilun satasen tavaroihin yhteensä maksoivat.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Kiitoksia Yläpesälle ja nuckille. Pitää ruveta katselemaan vähän tilausta ja hankkia sitten jotain. Olen varautunut kyllä tulliin, joten ei siinä mitään. Kuitenkin sellaisista tuotteista kyse, mitä ei saa Suomesta.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Yläpesä kirjoitti:
Jos lähettäjä on merkinnyt paketin arvoksi sanotaan 20 dollaria, niin on tuurista kiinni, jääkö tulliin. Isompi ja arvokkaamman näköinen paketti jää melko varmasti.

Tässä on oltava vaihtelevia käytäntöjä kaupungeittain, sillä olen tilannut (lähinnä kirjoja) jo noin kymmenen vuoden ajan USA:sta, osa arvokkaita. Helsingissä asuessani kirjat jämähtivät aina tulliin ja paketti oli siinä virkailijan silmien edessä aukaistava, ja esitettävä, että kirjoja ovat. Paketin hinnat vaihtelivat 20–200 taalan välillä, hinnat olivat selvästi esillä merkittyinä. Mitään lisämaksua en maksanut.

Edelleen samanlaiset tilaukset Jyväskylässä eivät ole jääneet vielä kertaakaan tulliin, vaan ystävällinen postin henkilökunta (totta on!) on lähettänyt minulle lapun, jossa todetaan kirjojen tulleen. En tiedä onko pakettien ilmoitetulla sisällöllä merkitystä, mutta ainakaan tuo hinta ei ole ollut koskaan ongelma minulle.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
nuck kirjoitti:
Lähettifirma tuo paketin kotiovellesi, eikä sitä tarvitse lähteä hakemaan mistään. Ellet ole kotona, lähettifirma merkitsee ovelle jätettävään korttiin lähipäivän, jolloin he tulevat uudemman kerran paketin kanssa. Yhteensä firma käy kolme kertaa tavoittelemassa asiakasta ja mikäli kotiovelle toimittaminen arkiaikaan tuntuu vaikealta, firmaan voi myös soittaa sopiakseen hyvää tapaa toimittaa paketti oikeaan paikkaan.

Vaikka viimeisimmästä paketista ei ole kovin paljon aikaa, en nyt tähän hätään tarkalleen muista, paljonko posti- ja lähetyskulut vähän reilun satasen tavaroihin yhteensä maksoivat.

Nämä lähettifirmojen toimitukset ovat ainakin minun kohdallani osoittautuneet täysin hanurista oleviksi. Lähetti käy ovella joskus päivällä, kun ihmiset ovat töissä, jättävät lapun, että paketin voi hakea postista, kun kerran ette ollut kotona. Postissa taas nämä lähettifirmojen paketit päätyvät jonnekin varaston nurkkaan, kun niille ei ole omaa paikkaa ja sitten niitä haetaan postissa kissojen ja koirien kanssa ja saat selitellä, että kyllä täällä nyt vain pitäisi se paketti olla, kun tällainen lappu on luukusta pudotettu.

Jos paketin arvo on yli 60 euroa ja se myös on merkitty lähetyslistaan, paketti menee suurella todennäköisyydellä tulliin. Poikkeuksena painomateriaali eli siis lehdet ja kirjat, jotka useimmin löytävät tiensä suoraan kotiin.

Postikuluista sen verran, että esimerkiksi pelipaidan postitus maksaa Global Priority Mailinä oikeasti Pohjois-Amerikasta 9.50-15 dollaria.
Tuolta voi laskeskella itse hintoja: http://ircalc.usps.gov/

Toistelen jälleen itseäni, kun totean, että on aivan turhaa maksaa toistasataa euroa jollekin nhl.comille, kun pienellä vaivalla löytää samat tavarat ebaysta puolta halvemmalla. Tosin edellyttää sujuvaa englanninkielen taitoa, luottokorttia tai paremminkin PayPal-tilin avaamista, hiukan tietoa niistä tuotteista joita aikoo ostaa sekä tervettä skeptisyyttä myyjien mainoslauseita kohtaan.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
er_bai_wu kirjoitti:
En tiedä onko pakettien ilmoitetulla sisällöllä merkitystä, mutta ainakaan tuo hinta ei ole ollut koskaan ongelma minulle.

On kyllä. DVD:t ja cd:t pitää tullata jos paketin kokonaisarvo nousee yli 40e:n. Kirjoille tuo tulliraja on korkeampi (n. 120-125e), koska niiden ALV on vain 8% . Vaatteet puolestaan kuuluvat ankarimpaan luokkaan Suomessa, ja tullivapaa raja tulee vastaan jo ennen 30e:a.

Unohtui: Jos lähetys tulee yksityishenkilöltä ja on merkitty lahjaksi, postikuluja ei lasketa paketin arvoon.

Tämä koskee siis tuontia EU:n tullialueen ulkopuolelta.

Tullin sivut aiheesta:
http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenkilot/03_Tavaran_tilaaminen_ulkomailta/index.jsp
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Bast kirjoitti:
hiukan tietoa niistä tuotteista joita aikoo ostaa sekä tervettä skeptisyyttä myyjien mainoslauseita kohtaan.

Ja varovaisuutta piraattituotteiden suhteen. Minäkin arvostan Ebayn kätevyyttä eri tavaroiden hankintapaikkana. Yleensä Ebayssa tavarat kuvaillaan paremmin ja tarvittaessa saa kysymällä aina henk-koht vastauksen. Nettikaupoissa on pahimmillaan vain tuotteen nimi eikä uteluihin vastata. Myös maksaminen on Ebayssa seitsemäntoista astetta kätevämpää.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Yläpesä kirjoitti:
On kyllä. DVD:t ja cd:t pitää tullata jos paketin kokonaisarvo nousee yli 40e:n. Kirjoille tuo tulliraja on korkeampi (n. 120-125e), koska niiden ALV on vain 8% . Vaatteet puolestaan kuuluvat ankarimpaan luokkaan Suomessa, ja tullivapaa raja tulee vastaan jo ennen 30e:a. [/url]

Juuri ehdin katsoa itsekin; näinhän se menee. Kiitos silti. Hyvä muistaa, koska hyvin kauden aloittaneen Leyton Orientin paita pitäisi tilata UK:sta.
 
Olen tilaamassa eu.art.comista 36.84€:n hintaisen posterin. Tullirajat eivät siis ilmeisesti ylity, vaikka juliste tulisikin EU:n ulkopuolelta (eu.art.com?!). Saman julisteen saisi tuplahintaan Suomessa, joten ainoa valinnanvaikeus on toimitusaikojen kanssa. Sivuilla lukee "Usually ships in 3-5 Days", mutta onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia kyseisen puljun toimitusaikojen kanssa Suomeen?
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Bast kirjoitti:
http://ircalc.usps.gov/Toistelen jälleen itseäni, kun totean, että on aivan turhaa maksaa toistasataa euroa jollekin nhl.comille, kun pienellä vaivalla löytää samat tavarat ebaysta puolta halvemmalla.

Väitän vastaan. Kaikkea ei todellakaan löydä eBaysta ja suurin osa NHL Shopin tavaroista ei löydy muista nettikaupoista. Suhteellisen lähelle pääsee ainoastaan kanadalainen River City Sports.

Muuten eBaysta/PayPalista mulla on ainoastaan hyviä kokemuksia. Olen ostanut kaikkea Jenkeistä, Kanadasta, Saksasta ja UK:sta. Varsinkin saksalainen eBay on tosi kätevä sijainnin ja EU:n takia, mutta vaatii jonkin verran saksan kielen taitoja. USA:n tavaroista en ole ikinä joutunut maksamaan mitään tullimaksuja.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Tyylikästä toimintaa Amazonilta. The Absolute Sandman Vol. 1-kirja tuli ennakkomyyntiin toukokuussa ja silloin sitä myytiin päivän verran virheelliseen hintaan $14.99 (hinta tällä hetkellä $62.37), jolloin sen itsekin onnistuin tilaamaan. Ilmestymispäiväksi oli merkitty 1.11., eli jännitystä sitä suostuvatko tuohon hintaan myymään oli luvassa puolisen vuotta. Pari päivää sitten tuli ilmoitus, että kirja on lähtenyt matkaan (pari viikkoa ennen virallista ilmestymispäivää), ja eräällä palstalla muutama muukin kirjan virhehintaan tilannut oli saanut saman tiedotteen ja pari jo vastaanottanutkin kirjansa. Hassua tässä on se että samalla palstalla vierailee useita kirjan normaalihinnalla tilanneita, ja heistä yksikään ei ole saanut vielä ilmoitusta kirjan toimituksesta. Halvemman hinnan hyväksi käyttäneille Amazon siis tarjoaa parempaa palvelua kaupan päälle. Sopii minulle.
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Tämmöinen ketju löytyi tuolta syövereistä.

Nyt olisi mielessä vähän tilata vaatteita nettikaupasta, tarkemmin http://www1.macys.com/catalog/index.ognc?CategoryID=1&PageID=1*1*24*-1*-1

Mitä luokkaa postikulut tulisivat olemaan sanotaan nyt suunnilleen 200 €:n ostoksilla, kun paketille tulisi painoa joku parisen kiloa (mahd. kengät mukana)? Entäs miten käy tullimaksun kanssa, pitänee maksaa?

Lähinnä koitan siis kartoittaa, että onko lopulta järkevää tilata tuolta vaikka hinnat onkin ilman lisämaksuja kohdallaan ja valikoimakin hyvä. Onko etenkään kenkien tilaamisessa lisäkustannusten vuoksi järkeä, kun painoa kertyy kuitenkin kohtalaisesti?
 

.jarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Lähinnä koitan siis kartoittaa, että onko lopulta järkevää tilata tuolta vaikka hinnat onkin ilman lisämaksuja kohdallaan ja valikoimakin hyvä. Onko etenkään kenkien tilaamisessa lisäkustannusten vuoksi järkeä, kun painoa kertyy kuitenkin kohtalaisesti?

Vaatteistahan en itse mitään tiedä ja vaatteiden shoppailu netistä on jo jotain niin äärimmäisen homoa ettei meikäläisen äijämäisyys ainakaan anna myöden. Heh, leikki leikkinä.

Näkyy olevan jenkeissä tuo kauppa. Postikulut vaihtelevat toki painon mukaan mutta lonkalta sanoisin noiden olevan jotain 20-40e välillä mikäli edes Eurooppaan suostuvat toimittamaan. Kannattaa huomioida muuten että noihin luultavasti pamahtaa tullit päälle jolloin kokonaishinta nousee reippaasti. Tosin dollari ei ole pian paskankaan arvoinen joten saattaa tullienkin kanssa olla järkevää.
 

Huilumestari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Lähinnä koitan siis kartoittaa, että onko lopulta järkevää tilata tuolta vaikka hinnat onkin ilman lisämaksuja kohdallaan ja valikoimakin hyvä. Onko etenkään kenkien tilaamisessa lisäkustannusten vuoksi järkeä, kun painoa kertyy kuitenkin kohtalaisesti?
Postikuluja noista menee suunnilleen 20e. (Riippuu toki mikä firma ja millä tavalla ne kuljetetaan) Nämä siis todelliset kulut, ei olisi ensimmäinen kerta kun joku jenkki kauppa tekisi bisnestä myös postituskuluilla.

Kannattavuudesta voi ottaa knoppi säännöksi sen että tämän hetken kurssilla verot+tulli kumoavat halvan dollarin. Eli siis sadan dollarin paita on sadan euron paita.

Miten muuten ajattelit sen ongelman hoitaa että kengät ovat oikean kokoiset? Ainakin minulla nuo koko merkinnät heittelevät välillä 43-45. Joskus on käynyt mielessä vaatteiden/kenkien tilaus jenkeistä, mutta tuohon koko asiaan kaatunut.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Postikulut parinkympin luokkaa. Tulli 12 prossaa ja siihen päälle alv 22 prossaa. Näin siis, jos koko tilauksen hinta postikuluineen ylittää 60 dollarin rajan. Jos jää alle, ei tullia ja alv:tä peritä.
Kannattaa tsekata myös www.llbean.com
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Tuo "dollari eurosta" olisi vielä ihan hyvä, sillä hinnat on kuitenkin lähtökohtaisesti niin paljon Suomea alhaisemmat ja toisaalta voi tilata kokonaan itselle uutta kamaa. Bastin mainitsema ja ylemmästä tullin linkistä ilmi käyvä ALV saattaa sitten muuttaakin asetelmaa aika radikaalisti. Pitää siis funtsia vielä, kiitokset avusta.

Huilumestari: Kenkien US -koko on yleensä kengissä siinä EU -koon vieressä (esim. itsellä 42-43->9-10), että sen suhteen ei pientä numeroiden lätkimisessä tapahtuvaa hajontaa lukuunottamatta ongelmia pitäisi olla.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Itse olen ebaystä tilannut useita tälläsiä 75-80 dollarin ostoksia, eivätkä mitkään ole jääneet tulliin. Toisaalta eihän tuo 75 dollaria ole kuin 48 euroa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse olen ebaystä tilannut useita tälläsiä 75-80 dollarin ostoksia, eivätkä mitkään ole jääneet tulliin. Toisaalta eihän tuo 75 dollaria ole kuin 48 euroa.

Ebay-kauppiaat eivät välttämättä laita siihen pakettiin arvoksi sitä täyttä summaa. Varsinkin dvd- ja levykauppiaat laittavat usein arvoksi 5usd vaikka totuus olisi jotain muuta. Tulli arpoo näistä osan avattaviksi ja sen perusteella saattaa tulla kutsu näyttämään kuitteja. Kerron kokemuksesta.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Itse olen ebaystä tilannut useita tälläsiä 75-80 dollarin ostoksia, eivätkä mitkään ole jääneet tulliin. Toisaalta eihän tuo 75 dollaria ole kuin 48 euroa.
Aivan. Näin usein onkin, mutta virallisesti sääntö menee niin, että tullia ja alv:tä ei peritä, jos niiden määrä jää alle 10 euron. Tullimaksun kohdalla varaa olisi isompiinkin ostoksiin, sillä se on yleensä 3-12 prossan välillä useimmissa tuotteissa, mutta alv, joka on 22 prossaa, vetää rajan noin 60 taalan kohdalle.
Tämä tietysti kohoaa koko ajan dollarin heikentyessä.

Halusin tuoda tämän virallisen rajan esille, ettei synny vääriä käsityksiä. Paikallisten tullien innokkuudessa on suuria eroja. itse olen havainnut saman, että täälläpäin isommatkin ostokset saattavat tulla suoraan kotilaatikkoon.
Olen tilannut tavaraa ulkomailta 70-luvun lopulta alkaen ja tullissa olen asioinut vain viisi kertaa ja tulleja + veroja maksamaan olen joutunut vain kerran. Kun pitää ostokset riittävän pieninä, ei ongelmia ja lisäkustannuksia synny.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Ebay-kauppiaat eivät välttämättä laita siihen pakettiin arvoksi sitä täyttä summaa. Varsinkin dvd- ja levykauppiaat laittavat usein arvoksi 5usd vaikka totuus olisi jotain muuta. Tulli arpoo näistä osan avattaviksi ja sen perusteella saattaa tulla kutsu näyttämään kuitteja. Kerron kokemuksesta.

Joo, joskus vielä kauniisti pyytämällä "laskevat" tuotteen hintaa, mutta luulisi että tullin suunnallakin ollaan tietoisia USD-kurssista. Yleensä itse tilailen juuri vaatteita ja pientä krääsää, mitkä tulevat kirjekuorissa. Saattaa olla tuo kirjekuori aika ratkaiseva formaatti, tai voisi kuvitella että paketit jäisivät helpommin.

Mutta kyllä tuollaiset $ 75 -merkinnän lähetykset ovat tulleet kiltisti läpi.

Niin ja positiivisakin tullauskokemuksia löytyy, tilasin about 1000 euron arvoisen esineen jenkeistä (Suomessa maksoi 1600 euroa) ja tässä tapauksessa UPS hoiti kiltisti tullauksen puolestani, tuote tuli minulle samana päivänä kun oli saapunut Suomeen. Olen ymmärtänyt ettei Suomen tulli ole toiminnassaan sieltä nopeimmasta päästä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös