Onkos täällä mallareita (pienoismalliharrastajia)?

  • 42 976
  • 374

Strigidae

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti Predator
Tuossa hieman aikaisemmin kerroin näitä Stadin pienoismallikauppojen tietoja. Sen mainitsemani T:mi Kuivalaisen valikoimassa näkyy olevan MT-LB 1:35-mittakaavassa hintaan 35 €.
Kuivalaiselta voi tilata myös postitse.

No niinpä näkyy, kiitoksia tiedosta. Tämän MT-LB:n lyhenteen loppuosan kanssa vaan tarvitsee olla tarkkana. MT-LB on perusmalli, josta on tehty erilaisia muunnoksia. MT-LBv :ssä on leveämmät telaketjut. Ja esimerkiksi tulenjohto/viestivaunu MT-LBU on tyystin erinäköinen vekotin.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Kotkafani


Mielenkiintoisia koneita oli myös tarjolla Suomeen. Englannissa oli jo valmiina (Skotlannissa) lähdössä viisi Blackburn Skua syöksypommittajaa maahamme, mutta sota ehti päättyä juuri ennen.


Tarkoittanet Talvisodan päättymistä 1940 kevättalvella? Tämä Blackburn Skua-asia on kyllä sellainen, johon en ole perehtynyt. Jos tiedät asiasta lisääkin, niin kerro enemmän ennenkuin menen googlettamaan...

Siis viisi kappaletta brittiläisiä lentotukialus-syöksypommareita? Todennäköisesti varustettuna toimimaan nimenomaan laivan kannelta eikä muhkuraiselta suomalaiselta pellolta, jota jotkut humoristit nimittivät lentokentäksi? Nyt rupes kiinnostamaan.

PS: Niin no, olihan Buffalokin alunperin jenkkien tukialushävittäjä. Siitä saatiin "peltokelpoinen" vain vaihtamalla kannuspyörä isommaksi ja paremmin epätasaiseen maastoon sopivaksi - eikä sillä "tail hookilla" myöskään Suomessa ollut mitään käyttöä.
 
Viimeksi muokattu:

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Predator
Tarkoittanet Talvisodan päättymistä 1940 kevättalvella? Tämä Blackburn Skua-asia on kyllä sellainen, johon en ole perehtynyt. Jos tiedät asiasta lisääkin, niin kerro enemmän ennenkuin menen googlettamaan...

Siis viisi kappaletta brittiläisiä lentotukialus-syöksypommareita? Todennäköisesti varustettuna toimimaan nimenomaan laivan kannelta eikä muhkuraiselta suomalaiselta pellolta, jota jotkut humoristit nimittivät lentokentäksi? Nyt rupes kiinnostamaan.

PS: Niin no, olihan Buffalokin alunperin jenkkien tukialushävittäjä. Siitä saatiin "peltokelpoinen" vain vaihtamalla kannuspyörä isommaksi ja paremmin epätasaiseen maastoon sopivaksi - eikä sillä "tail hookilla" myöskään Suomessa ollut mitään käyttöä.
Minä muistelen lukeneeni, että se olisi ollut Blackburn Roc ja niitä olisi ollut tilauksessa enemmänkin. Roc ja Skua taisivat kyllä olla jotain toistensa rinnakkaismalleja.

Brewster Buffalon kannuspyörä saatiin ihan tavallisesta kottikärryn pyörästä kuulemma. Lisähupia vapaa-aikaan toi koneen siipien sisältö; ne kun olivat täytetty pingispalloilla koneen kelluttamiseksi veteen laskeutumisen varalta.

Ja kun nyt mentiin pikantteihin yksityiskohtiin, niin legendan mukaanhan Adolf Gallandilla oli Luftwaffen ainoa sikarinsytytimellä varustettu Bf 109. Tarina kertoo myös, että hän joutui kerran laistamaan ilmataistelun ja pakenemaan jouduttuaan engelsmannien yllättämäksi, koska koneen ohjaamo oli täynnä samppanjapulloja ja hummerilaatikoita toimitettavaksi laivueen pirskeisiin. Ja minua ei tippakaan kiinnosta, että onko tämä tarina edes tosi!
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti werther
[B

Ja kun nyt mentiin pikantteihin yksityiskohtiin, niin legendan mukaanhan Adolf Gallandilla oli Luftwaffen ainoa sikarinsytytimellä varustettu Bf 109. [/B]

Gallandin Mersussa todella oli tuo sikarinsytytin, tämä ei ole pelkkää legendaa. Mutta sitten nuo shampanjat ja muut... en ota kantaa. Mersun ohjaamo oli kuitenkin tehokkaasti eristetty pilotin niskapanssarin takaisesta tilasta (varsinkin Gallandin koneessa) - ei kai ne putelit siellä lentäjän jaloissa pyörineet?

Tuosta tuli mieleeni, että suomalainen lentäjä-ässä Ilmari Juutilainen muistelmissaan kehuu Brewster Buffalon rungon sisäistä kuljetuskapasiteettia näin:

- ohjaamon alla oli niin iso tila, että siellä olisi kevyesti voinut korttisakki läiskiä pokkaa...
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Predator
Tuosta tuli mieleeni, että suomalainen lentäjä-ässä Ilmari Juutilainen muistelmissaan kehuu Brewster Buffalon rungon sisäistä kuljetuskapasiteettia näin:

- ohjaamon alla oli niin iso tila, että siellä olisi kevyesti voinut korttisakki läiskiä pokkaa...
Focke-Wulf 190 oli myös melko laajarunkoinen. Kun nopeasti piti vaihtaa tukikohtaa, niin mekaanikko ja matkatavarat siirtyivät koneen rungon sisällä ja toiminta saatettiin uudessa tukikohdassa aloittaa välittömästi edes jollain tavalla.
 

Kotkafani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niin, tuo Blackburn juttu. Anteeksi huono muistini. Kone oli tietysti Blackburn Roc ja määrä oli 4.

Suomen ilmavoimien historia 23 toteaa asiasta näin (kuvateksti): "Neljä Blackburn Roc- konetta Aberdeenissa, Skotlannissa 12.3.1940. Koneet olisivat seuraavana päivänä lähteneet Suomea kohti, mutta tavisodan päättyminen pysäytti toimitukset."

Kuvassa on neljä konetta ja niiden kansallisuustunnuksien tilalla on valkoinen ympyrä. Kirjassa on myös em. koneen sotamaalauskaavio joka on sama kuin brittilaivaston väri.

Niin aika uutta tämä tieto on minullekin. Onkohan niin, että kun arkistot ovat alkaneet avautua, niin asioita yksinkertaisesti vaan alkaa putkahdella ilmi.

Aika metkannäköinen kone tuo Roc olisi ollut muutenkin niin kirjavaan Suomen Ilmavoimien kalustoon.

Linkki koneen kuva ja tietoja:http://users.skynet.be/milvlieg/Grootbrittanie/B25 ROC.htm
 
Viimeksi muokattu:

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Hep! Rakentelen oikeastaan vaan autoja. Hyvin vaatimaton harrastukseni on sillä olen rakentanut yhteensä alle 10 autoa ja seuraavaksi aikaa riittää kasata jokin auto liigan ollessa kesätauolla.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Kotkafani
Niin, tuo Blackburn juttu. Anteeksi huono muistini. Kone oli tietysti Blackburn Roc ja määrä oli 4.



Linkki koneen kuva ja tietoja:http://users.skynet.be/milvlieg/Grootbrittanie/B25 ROC.htm

Brittiläisillä oli tarve eräässä vaiheessa kokeilla näitä hävittäjiä varustettuna pilotin takana olevalla pyörivällä kk-tornilla (Rocia virtaviivaisempi viritelmä oli kone nimeltä Boulton Paul Defiant, siinä oli myös sellainen neljän kk:n torni). Näissä koneissa vaan oli se vika, että varsinainen kiinteä eteenpäin tulittava aseistus puuttui kokonaan. Pilotti tosin pystyi halutessaan lukitsemaan selkänsä takana olevan tornin ampumaan suoraan eteenpäin (mahtoi olla lentäjällä villi fiilis kun neljä kk:ta räimii pään takaa ohimoiden ohi kummaltakin puolelta - varsinkin yöllä olisi luullut lentäjän pimeänäön tuossa tilanteessa kärsivän?).

Defiant oli tämän näköinen:

http://www.fleetairarmarchive.net/Aircraft/Defiant.htm
 
Viimeksi muokattu:

Kotkafani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Luin tuossa juuri suomalaisen kirjan "Yöhävittäjätoiminnasta 1915-1945", tekijä Jaakko Hyvönen, mutta siinä mainittiin, ettei Defiant olisi pystynyt ampumaan eteen. Kk:t pystyi kyllä lukitsemaan ylöspäin ampumaan.

Eli vähän samaan tyyliin kuin Schräge musik, joka muuten ei ollut uusi keksintö. Jo I maailmansodassa lentäjät kokeilivat laittaa kk:t ampumaan yläviistoon.

Tuo kirja "Yöhävittäjätoiminnasta" on mielenkiintoinen kirja. Siinä käydään yöhävittäjätoiminta ensimmäisestä maailmansodasta asti läpi. Suosittelen.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Kotkafani
Luin tuossa juuri suomalaisen kirjan "Yöhävittäjätoiminnasta 1915-1945", tekijä Jaakko Hyvönen, mutta siinä mainittiin, ettei Defiant olisi pystynyt ampumaan eteen. Kk:t pystyi kyllä lukitsemaan ylöspäin ampumaan.


Väittäisin että Hyvönen ei tiedä mistä puhuu. Naamani edessä on just nyt kirja nimeltä "Defiant - night fighter tactics and operations" . Kirja on auki sivulta 37 ja sivulla on valokuva Defiantin aseiden suuntaamistilanteesta - kone seisoo pyörillään tasaisella alustalla pyrstö kohotettuna pukkien avulla vaakasuoraan linjaan. Kk-tornissa ei ole ketään, pilotti istuu yksin ohjaamossa ja aseet ampuvat valojuovaluoteja suoraan eteenpäin ohjaamon sivuitse. Siis suoraan eteenpäin ja pilotin toimesta.

Kirjan on toimittanut vuonna 1950 RAF:n eläkkeelle siirtynyt eversti David Smythe-Sarner.
 

Kotkafani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En väitä vastaan, jos sinulla on kirja auki edessäsi. Mutta totean tähän sen, että kone oli avuton edestäpäin tapahtuvia hyökkäyksiä vastaan. Saksalaiset alkoivat toimia näin, kun pääsivät ohi koneen aiheuttaman ensiyllätyksen takaapäin hyökätessä. Kun koneen haavoittuvaisuus oli näin todettu, vedettiin se pois päiväkäytöstä raskaitten tappioitten seurauksena. Vaikka siis kk:t sai suunnattua eteenpäin, ei niistä kai ollut paljoa ilmassa apua.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Kotkafani
En väitä vastaan, jos sinulla on kirja auki edessäsi. Mutta totean tähän sen, että kone oli avuton edestäpäin tapahtuvia hyökkäyksiä vastaan.

Juu, ei tästä ollut tarkoitus tehdä mitään "väitöskirjaa"... virn...

Muuten tuo Defiantin "ura" yöhävittäjänä on kyllä mielenkiintoinen. Suosittelen kirjastoja asian tutkimiseksi, koska netistä ei näköjään ihan kaikkea vanhaa jutskaa löydä.

Olen joskus kertonut olevani sotaveteraanin lapsi... minulle jäi isän kuoltua P A L J O N kaikenlaista sotamatskua, sellaistakin jota hänelle ei olisi pitänyt päätyä, mutta päätyi kumminkin. Isä säilytti tuon kaiken ja nyt minä olen hieman "helisemässä" kun olen tarkemmin perehtynyt asioihin. Varsinkin isältä saadut punalentäjien päiväkirjat ovat "kuumaa kamaa". Minä en kyrillisiä kirjaimia ymmärtänyt, mutta eräs ystäväni on ne minulle suomentanut - siis ainakin yksi elossa oleva ihminen minun lisäkseni tietää mistä oli kyse. Hurjaa asiaa nimittäin.

Kohta varmaan SUPO koputtaa ovelleni?
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
NYT! tv4

20:15 Usko tai älä.

Tulossa maailman pienin laivasto.

K
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Re: NYT! tv4

Viestin lähetti Kaiser Soze
20:15 Usko tai älä.

Tulossa maailman pienin laivasto.


Kiitos. Huomasin taas liian myöhään. Kai tuo tulee meille penailun ammattilaisille uusintana joskus?
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Joo, huomasin itsekin muutaman minuutin aiemmin.
Pätkä oli todella lyhyt ja vaatimaton.

Ukko oli tehnyt tulitikuista kopion englannin laivaston aluksista.
Hienoja olivat kaukaa katsottuna, läheltä tietenkin erottui kaikennäköistä.
Kokonaisuudessaan oli kyllä ukko tehnyt vaikuttavan näköisen laivaston. Kaikki olivat mitakaavassa 1:300. Ensimmäinen alus oli tehty jo vuonna 48..

Tuo taitaa kyllä tulla uusintana jossain välissä.. Nappasin pätkän videolle, mut perkules kun ei ole enää tota tv-korttia, jotta saisin pätkän nettiin..

K
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
MISTEL

Hong Kongista kotoisin oleva firma nimeltä Dragon tekee laadukkaita muovimalleja. Tässä otetaan nyt käsittelyyn Dragonin valmistama rakennussarja nimeltä Mistel-2/S2 mittakaavassa 1:48.

Tuntuu että viime viikon aikana auringon myötä väistyi talvimasennus ja tilalle pukkaa päälle kevätväsymys.
Kevätunetusta vastustamaan tuli hankittua tuo Dragonin Mistel-paketti.

Mistelin sotahistoriaa:

- vuonna 1941 Junkersin koelentäjä Siegfried Holzbauer antoi julki Saksan Ilmailuministeriölle ideansa, että käytössä jo pitkälle kuluneet Junkers-88 pommikoneet voitaisin muuttaa ns. lentäviksi pommeiksi täyttämällä koneiden rungon ohjaamo-osastot herkillä räjähdysaineilla. Sitten tätä miehittämätöntä "lentävää pommia" ohjaisi kauko-ohjauksella Junkersin päälle asennetusta, irroitettavasta hävittäjälentokoneesta hävittäjän ohjaaja.
Tuon hävittäjän pilotti siis vapauttaisi ilmassa koneensa alle kiinnitetyn räjähdysaineilla lastatun ison lentokoneen ja sitten se ohjautuisi maaliinsa koneen autopilottiin annettujen lentomääräysten mukaan. Tuossa Junkersiin asennetussa taistelukärjessä oli räjähdysainetta peräti 1,7 tonnia, joten ihan pikku paukusta ei ollut kyse. Näitä taistelukärkiä oli ainakin kolmea eri mallia, eli ne oli yleensä muotoiltu tuhottavaksi tarkoitetun kohteen massan ja muodon mukaan - lyht kärki oli tarkoitettu laajan maanpäällisen massatuhon aikaansaamiseksi, kun taas pitkäkärkisten oli tarkoitus tunkeutua syvälle betoniin/metalliin ja yleensä kaikenlaisiin vahvasti linnoitettuihin paikkoihin. Taistelukärki oli valmistettu pehmeästä metallista - alumiinia ja kuparia esim. käytettiin näissä kärjissä. Kun kärki räjähti, nämä pehmeät metallit välittömästi höyrystyivät ja näin saatiin aikaiseksi hillittömällä vauhdilla ja kuumuudella kohteen sisään syöksyvä sula metalli.

Junkers 88:n eri versioita muunneltiin tähän tarkoitukseen ja tämän näin aikaansaadun lentävän pommin päälle asennettu hävittäjä oli yleensä joko Messerschmitt 109- tai Focke-Wulf 190- tyypin koneita.

Tässä kyseissä Dragonin rakennussarjassa olevat koneet ovat Junkersin malli Ju88G-1 ja tätä lentävää pommia ohjaavana koneena Focke-Wulf 190F-8w. On hienoa saada käsiinsä tällainen "haaste isossa 1:48-mittakaavassa!

Kun avasin Dragonin kieltämättä ison pahvilaatikon, koin todellisen yllärin.

... jatkuu ...
 
Viimeksi muokattu:

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Re: MISTEL

Viestin lähetti Predator


Kun avasin Dragonin kieltämättä ison pahvilaatikon, koin todellisen yllärin.


Nimittäin paketista paljastui 1:35 mittakaavassa oleva saksalainen rautatietykki miehistöineen ja rautatien radanpätkineen. Sarjan rakennusohjeet koskivat kuitenkin tässä aiheena olevaa Mistel-nimistä lentokonehärdelliä 1:48-mittakaavassa. Nyt ehkä hieman on asiaa myyjälle, maahantuojalle ja Hong Kongiin.

Tästäpä tuli mieleeni, että mitäs muita "mokia" vuosien varrella on teille muille mallareille tullut paketeista käsiin - siis värää tavaraa muovikelmulla suljetulla paketissa?
 

asloser

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, 7 Ringettes, Kurra, JoKP 88-89
Viestin lähetti Predator
Väittäisin että Hyvönen ei tiedä mistä puhuu. Naamani edessä on just nyt kirja nimeltä "Defiant - night fighter tactics and operations" . Kirja on auki sivulta 37 ja sivulla on valokuva Defiantin aseiden suuntaamistilanteesta - kone seisoo pyörillään tasaisella alustalla pyrstö kohotettuna pukkien avulla vaakasuoraan linjaan. Kk-tornissa ei ole ketään, pilotti istuu yksin ohjaamossa ja aseet ampuvat valojuovaluoteja suoraan eteenpäin ohjaamon sivuitse. Siis suoraan eteenpäin ja pilotin toimesta.

Kirjan on toimittanut vuonna 1950 RAF:n eläkkeelle siirtynyt eversti David Smythe-Sarner.

Myöhässä tämän jutun huomasin mutta kommentoidaanpa kuitenkin.

Jos kone on maassa ja potkuri ei pyöri niin edelläkuvattu onnistuu varmasti. Mutta pyörivän potkurinkehän läpi ampumiseen tervitaan synkronoitikoneisto (eli laite joka estää aseen laukemisen hetkellä jolloin potkurinlapa on edessä, iso riski että ampuu oman potkurinsä palasiksi) ja Defiantissa en usko tuollaista vempelettä olleen - en ainakaan löytänyt omasta ilmailukirjastostani mitään viitettä siitä. Laite ei voi myöskään voinut olla kovin yksinkertainen - miten otetaan huomioon kk-tornin erillaiset asennot suhteessa potkuriin?
 

DeS

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÄSSÄT
Eikös HLeLv24:n muuttaessa johonkin itäkarjalan korpitukikohtaan, jollakulla oli mekaanikko Brewsterin kyydissä, näin muistaisin lukeneeni jostain.

Itse noita pienoismalleja on kans tullut väsäiltyä aikojen saatossa, alkuun lentokoneita, sittemmin autoja, viimeisen kymmenen vuotta autot ovatkin sitten olleet täysikokoisia
 

asloser

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, 7 Ringettes, Kurra, JoKP 88-89
Viestin lähetti DeS
Eikös HLeLv24:n muuttaessa johonkin itäkarjalan korpitukikohtaan, jollakulla oli mekaanikko Brewsterin kyydissä, näin muistaisin lukeneeni jostain.

Ennätyslasti taisi olla kaksi mekaanikkoa ja susikoira. Vaikka se takarunko onkin tilava verrattuna moneen muuhun koneeseen niin on siellä ollut ahdasta.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti asloser


pyörivän potkurinkehän läpi ampumiseen tervitaan synkronoitikoneisto (eli laite joka estää aseen laukemisen hetkellä jolloin potkurinlapa on edessä, iso riski että ampuu oman potkurinsä palasiksi) ja Defiantissa en usko tuollaista vempelettä olleen - en ainakaan löytänyt omasta ilmailukirjastostani mitään viitettä siitä. Laite ei voi myöskään voinut olla kovin yksinkertainen - miten otetaan huomioon kk-tornin erillaiset asennot suhteessa potkuriin?

Hyvä huomio. Mutta jos Defiantissa ei ollut tätä potkurikehän läpi ampumista mahdollistavaa mekanismia, niin miksi ihmeessä sen aseita sitten vaivauduttiin suuntaamaan samalla tavalla kuin tavallisia hävittäjiä joilla oli kiinteä eteenpäin tulittava aseistus? Täytyypä lukea tuo mainitsemani Defiant-opus uudestaan monen vuoden tauon jälkeen. Palaan asiaan jos löydän lisävalaistusta tähän kk-tornin eteenpäin tulittamiseen.

Niin, toistan kuitenkin vielä sen, että Defiantin kk-tornin pystyi pilotti lukitsemaan eteenpäin tulitusta varten ja samalla nämä neljä konekivääriä lukittuivat automaattisesti tiettyyn asentoon - vaikka ne olisivat lukitushetkeä ennen sojottaneet pahasti yläviistoon - pilotin piti vain ennen toimenpidettä huolehtia että torni oli käännetty eteenpäin. Sen jälkeen automatiikka tuli peliin.
 

asloser

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, 7 Ringettes, Kurra, JoKP 88-89
Viestin lähetti Predator
Niin, toistan kuitenkin vielä sen, että Defiantin kk-tornin pystyi pilotti lukitsemaan eteenpäin tulitusta varten ja samalla nämä neljä konekivääriä lukittuivat automaattisesti tiettyyn asentoon - vaikka ne olisivat lukitushetkeä ennen sojottaneet pahasti yläviistoon - pilotin piti vain ennen toimenpidettä huolehtia että torni oli käännetty eteenpäin. Sen jälkeen automatiikka tuli peliin.

Kun luet tuota kirjaasi niin katso jos löydät kuvan ohjaamojärjestelystä- jos siinä on ohjaajalle heijastintähtäin niin silloin tuo etteenpäinampuminen on varmasti tarkoitettu pysyväksi taktiikaksi ja koneessa on mielestäni melkein pakko olla se sykronointi. Jos koneessa ei ole kunnon tähtäintä niin sitten se on ihan sama onko synkronoitia vai ei - osuminen on melkolailla mahdotonta ja aseiden merkitys eteenpäinammuttaessa on vain moraalinen.

Voitko muuten heittää minua tuon kirjan tarkoilla tiedoilla (painovuosi kustantaja etc) niin yritän etsiä kirjan käsiini: vaikka omistankin jokusen sata lentokonekirjaa niin Defiant on yksi tyypeistä joista minulla ei ole kunnon referenssejä.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
asloser, sinulle tiedoksi siitä Defiant-kirjasta:

- julkaistu vuonna 1949, sivuja 73 - kirja on pehmeäkantinen ns. RAF:n oma julkaisu Defiantin historiasta. Kustantajasta näkyy vain merkintä Royal Air Force - III (siis roomalaisia numeroita) ja perässä ilmaisu Trident Inc. Kirjassa käydään läpi Defiantin roolia yöhävittäjänä, koneen kotikenttien historioita... homma etenee aina Bristol Beaufifghterin tutkalla varustetun yöhävittäjäversion ylistämiseen.

Mysteeri? Todella netistä ainakaan ei löydy vastauksia...

edit: ei ole kirjassa kuvaa ohjaamosta sisältä, ei siis näy myöskään heijastintähtäintä kuvissa...
 

asloser

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, 7 Ringettes, Kurra, JoKP 88-89
Defaint kirja...

Kiitoksia tiedoista. Taitaa olla kuitenkin aika vaikea opus löytää jollei siitä ole tehty jonkinlaita uusintapainosta.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Puiset pienoismallit

No niin taas päässyt paremmin tiukempien haaseteiden pariin, kun oma suosikki on pudonnut PO:sta. Haasteena oli nyt tehdä pieni reikä alle 1 mm paksuun ja alle 5 mm leveään pystysyiseen puuhun, joka on erittäin kovaa ja kuivunutta(jotain afrikkalaista, en nyt jaksa tarkistaa mitä).

Ensiksi tein oikean kokoisen palasen ja muotoilin. Sitten reiän pariin ja puu halki. No yritys seuraavaksi tehdä suoraan "pitkääntavaraan" reikää ja sama lopputulos. Sitten mentiin kalavehkeisiin ja haettiin uistin ja nehän on "tappavan teräviä", sillä sai varovasti aloituksen(vuorotellen molemmin puolin) jonka sitten sai huoliteltua. Kastelemalla tietenkin olisi onnistunut, mutta sitten ei pääse heti jatkamaan. Olisiko kennelläkään vinkkiä/kokemusta jostain hyvästä pienestä "porasta" tai vempaimesta joka tuohon työhön sopisi?!

Nimimerkillä pilssipumpun kahva valmistui. On nää hommat vaan kivoja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös