Onkos täällä mallareita (pienoismalliharrastajia)?

  • 42 960
  • 374

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Olen rakennellut pienoismalleja kakarasta asti, lähinnä muovisia rakennussarjoja mutta myös rc-laitteita jotka on väsätty itse (eivät siis ole rakennussarjoja). Välillä touhussa oli monien vuosien taukoa, mutta perheen perustamisen jälkeen "kipinä roihahti" uudestaan kun piti jälkikasvu johdattaa pienoismallien ihmeelliseen maailmaan. Tätä nykyä rakennan lähinnä II-maailmansodan aikaisia lentokonemalleja mittakaavassa 1/48 ja aina välillä tulee innostuttua johonkin isompaan rc-projektiin. Siitä esimerkkinä sopivasti kesäksi valmistuva taistelulaiva Finlandia mittakaavassa 1/170. Se on siis rc-vehje jolla on pituutta 1 metri ja 60 cm! Melko kookas botski siis! Laiva on täysin mielikuvituksen tuotetta, esikuvina ovat lähinnä olleet japanilaiset taistelulaivat Yamato ja Musashi. Laivan rakennusmateriaaleina on muovi, alumiini ja messinki. "Vesillelasku" pitäisi olla tuossa toukokuun lopulla.
Muuten jos tämän joku harrastaja lukee, niin tiedoksi että ensi lauantaina, siis 28.4.2001, järjestetään Ilmailumuseossa Vantaalla (siinä lentokentän kupeessa) pienoismallitapahtuma. Siellä on esillä malleja, ja sieltä voi myös harrastaja tehdä itselleen alan hankintoja. Sisäänpääsy on ilmainen, ja se juttu järjestetään Ilmailumuseon aulatiloissa klo 12-18. Järjestelyissä on mukana Suomen I.P.M.S. (muovimallirakentajien liitto). Tämä on monelle Helsingin seudun mallarille tärkeä tilaisuus, koska jokakeväinen suuri pienoismallinäyttely, Model Expo (Helsingin jäähallissa) jäi tänä vuonna jostakin syystä järjestämättä!
Joten kaikki asiasta kiinnostuneet Ilmailumuseoon ensi lauantaina! Itse museoon on erikseen sisäänpääsymaksu, mutta myös siellä kannattaa käydä. Siellä nimittäin on nyt hieno näyttely II-maailmansodan aikaisista Suomen Ilmavoimien lentokoneista. Nyt voi jokainen itse nähdä "Livenä" suurten sotalintujen taistelutantereille, järviin ja mereen pudonneita osia. Löytyy Junkersia, Messerschmittiä, Hawker Hurricanea, Polikarpovia ym...
 

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse harrastin pienoismalleja vielä muutama vuosi sitten. Vähitellen kiinnostus väheni ja katosi lopulta kokonaan.Suosikkejani olivat toisen maailmansodan aikaiset lentokoneet ja muu arsenaali. Lisäksi tein... mikäs niiden nimi on.... dioraama? Vai mikä se on mihin tehdään ensin maasto ja sitten siihen laitetaan sälää päälle...? Ukkoja ja tankkeja yms... :)

Haaveenani oli monta vuotta rakentaa rc-lentokone. Tämän haaveen sain joskus toteutettua, kun jaoin lehtiä ja pihtailin rahojen kanssa. Pari tonnia siihen meni. Harmittavasti koneeni valmistui syksyllä, jolloin tuulet olivat jo aika voimakkaita. Liian pienellä moottorilla varustettu suurisiipinen lennokkini ei jaksanut pysyä ilmassa, kun sivutuuli heitti koneen syöksyyn. Pari viikkoa korjailin sitä vain rikkoakseni sen uudelleen. Viisi kertaa taisin kyseisen rakkineen korjata ja aina se rikkoutui entistä pahemmin. :( Lopulta en jaksanut sille enää mitään tehdä. Olosuhteet taisivat olla liian vaikeat aloittelevalle pilotille ja niin loppui sekin harrastus. Muutaman minuutin se pysyi parhaimmillaan ilmassa.

Ehkä vielä jonain päivänä palaan harrastuksen pariin. Todella nastaa touhua!
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
HIILI HOI!

Taisit aloittaa vähän liian vaativalla vempeleellä sen rc-lennokkiharrastuksesi. Olisi varmaan kannattanut alkajaisiksi hankkia hissukseen lentävä rc-liitokone (siis ilman moottoria), sillä olisi ollut hyvä opetella lennätyksen perusniksit. Jos väsää ekaksi lennokikseen moottorilla toimivan laitteen, niin sellaisella vehkeellä tulee kyllä herkästi tuskanhiki kun pahimmillaan satojen työtuntien uurastus syöksyy pirstaleiksi pitkin tanteretta!
On muuten paljon vähemmän hermoja rassaavaa touhua ajella vedessä kulkevalla rc-vehkeellä, kuin väistellä puunlatvoja ja kerrostalojen ikkunoita... ööh, täytyy kyllä silti myöntää että muutaman kerran on tullut todella kiire, kun vene on ulapalla karannut esim. kantoalueen ulkopuolelle kovassa tuulessa tai jos veneen vastaanotin on napannut jonkin muun radiosignaalin ja lähtenytkin sen takia omille teilleen...
 

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juup

Kyseinen lennokkini oli varmasti melko lähellä moottoritonta liidokkia... Siipien kärkiväli oli varmasti lähellä kahta metriä, eikä se todellakaan mikään pikakiituri ollut! Se piti heittää kädestä lentoon, koska koneen sähkömoottori oli todellakin sen verran pieni, että se oli tarkoitettu lähinnä pitämään kone vähän kauemmin ilmassa eikä ilmaan nostamiseen.

Järkevintä olisikin ollut odottaa seuraavaan kesään ja aloittaa lennättäminen vasta silloin. Kärsimätön kun olin, halusin heti lennättämään, olinhan koko kesän urakoinut koneen eteen! Tuulenpuuskat käytännössä heittivät koneen taivaalta. Tuulenpuuska tarrasi aina sopivasti niin matalalla, ettei konetta ehtinyt kunnolla oikaisemaan vaan se tuli aina maihin saakka. Hallitsin konetta kuitenkin sen verran, että sain sitä oikaistua hieman ettei se aivan pirstaleiksi mennyt maakosketuksesta - paitsi viimeisellä kerralla, kun runko napsahti keskeltä poikki ja korjaaminen olisi tarkoittanut kokonaan uuden rungon rakentamista. Siipi taitaa olla vielä tallella vanhempieni autotallissa.
 

Särki

Jäsen
Löytyykö näistä predatorin valmistamista koneista kuvia, joita voisi vilkaista?

Itse rakentelin pienoismalleja joskus pienenä naaperona ja kun kyllästyin koneeseen ammuin sen ilmakiväärillä hajalle! Mutta nyt on iskemässä "uusi leikki-ikä" päälle ja löysin pari mielenkiintoista sivua pienoismalleista. Siis aivan käsittämättömän tarkasti on mallit rakennettu! Ja maalauksissa vasta tekeminen on ollut! Kertokaa alaa enemmän harrastaneet kuinka tälläisiin maalausjälkiin pystyy? Tarvikkeina tarvitaan ilmeisesti muutakin kuin karvoistaan hapsottava pensseli ja maalipurkki! Rakennussarjoista on helppo koota koneita, mutta nyt kiinnostaisi ennenkaikkea maalaustyö ja siihen liittyvät niksit ja vippaskonstit päälle.

http://www.ipmsfinland.org/etusivu/

http://cs.pikseli.biz/index.php?lang=fin&id=000

Taitavia kavereita, muuta ei voi sanoa!
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Viestin lähetti Särki
Rakennussarjoista on helppo koota koneita, mutta nyt kiinnostaisi ennenkaikkea maalaustyö ja siihen liittyvät niksit ja vippaskonstit päälle.

Tämä nyt on aika perussettiä vielä. Itse maalaan paljon miniatyyreitä, jotka ovat pääasiassa 28-millisiä. Nykyään jopa puoliammattimaisesti. Vaikka olen itse melko hyvä, kalpenevat taitoni silti aitojen mestarien edessä.

Tässä vähän esimerkkejä:
http://www.coolminiornot.com/index.php?id=6247&c=all
Ylläoleva hevonen ja ratsastaja ovat alle sormen mittaisia.
http://www.coolminiornot.com/index.php?id=6735&c=all
Lievää huijausta. Ylläoleva miniatyyri on 56-millinen :)
http://www.coolminiornot.com/index.php?id=8563&c=all
Tämä figu onkin sitten jo vähän yli 10-senttinen. Ja kyllä, se on ihan kolmiuloitteinen figu, ei maalaus.
http://www.coolminiornot.com/index.php?id=1425&c=SF
Jälleen 56-millinen figu Inquisitor-pelistä.
http://www.coolminiornot.com/index.php?id=5392&c=Historical
Tunnistaako joku?-)
http://www.coolminiornot.com/index.php?id=1100
Jennifer Haleyn käsialaa. Kyseinen miniatyyri on myös 28 millimetriä korkea...
http://www.solegends.com/gd22uk/gd22uk 40k vehicle/DSCN8433-01.htm
Jonkun sankarin itse rakentama futuristinen taisteluajoneuvo.
http://www.solegends.com/gd22us/demons/40k/DSCN7666_579-01.htm
Hieman synkempää. Voitti Baltimoren Golden Daemon-maalauskilpailun.

Maalaaminen on yllättävän helppoa, kun sen oppii. Itseltäni meni 6 vuotta kehittyä täydestä poropeukalosta sellaiseksi maalaajaksi, että kehtasin esitellä teoksiani. Kymmenessä vuodessa olin niin hyvä, että pystyin myymään maalaamiani miniatyyreitä ihmisille ja he ostivat niitä mielellään. En ole silti puoliksikaan niin hyvä kuin ylläolevat. Jos maalaaminen todella kiinnostaa, minulta löytyy useita ihan perustekniikoita käsitteleviä sivuja. Lisäksi suurena tankkifriikkinä minulla on myös tankkien airbrush- ja yksityiskohtamaalaukseen keskittyviä sivuja.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Särki
Löytyykö näistä predatorin valmistamista koneista kuvia, joita voisi vilkaista?




Eipä löydy netistä kuvia, mutta suomalaisessa Pienoismallilehdessä on kylläkin vuosien varrella ollut paljonkin kuvia meikäläisen laitteista. Tällä hetkellä esim. Pienoismallilehdessä on koko sivun ilmoitus Lahdessa 16.-17.11. järjestettävistä pienoismallimesssuista - siinä ilmoituksessa olevat kaksi rc-lentokonetta (Messrerschmitt 109 E ja Consolidated Catalina) ovat meikäläisen tekeleitä, ne on kuvattu Model Exposta Helsingin jäähallissa vuonna 2000.

Haepas googlen kautta netistä vaikka tällaiset sivut:

Internet Modeler Scale Modeling Magazine

Luft´46 WWII German aircraft projects

... suosittelen!
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olen jonkin verran aikoinani harrastanut pienoismalleja, mutta takaraivossani on jo pidempään jyskyttänyt ajatus Äijänsuon jäähallista itse rakentamani pienoismalli.. okei pitäkää vaan hulluna, mutta tuo on viimeistään eläkepäivieni askarre.

Onko kukaan tutuistanne rakentanut suosikkijoukkueensa areenasta pienoismallia? Ainakin Englannin valioliigan stadikoista ovat fanit rakentaneet todella hienoja pienoismalleja. Näin aiheesta oikein dokumentin kerran, ja teokset olivat todella huikaisevia, ja tästä oikeastaan sain kipinän suosikkijoukkueeni jäähallin pienoismallin rakentamiseen.
 

Tilatiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Metaani CH
"Lentokoneeseen oli ilmeisesti kätketty pommi."

Paras malli on miinoitettu malli. Vuosien tauon jälkeen viime kesänä tein iskun mökkimme kirjahyllykön päällä sijaitsevalle koottavien hautausmaalle. Sieltä lojui koneenraatoja siivet vinksattaen laskutelineet katkenneina hämähäkin seitin peittäminä vapautusta odotellen. Poimin nelimoottorisen Liberator-pommittajan, napsaisin taka-ampumon pois, ujutin kinurin sisään ja ripustin siimalla kuusenoksaan. Kyllä, olin kellaria siivotessani löytänyt tukkupaketin isoja kiinalaisia, niitä joita ei enää saa myydä, koska pojaat leikki niillä kinurisotaa! Tulta persiille, pari taka-askelta ja pam, jenkkipommittajan säleitä ropisi niskaan. Jihaa, se oli yksi viime kesän hauskimmista selväpäisistä päivistä. Ensi kesänä lähtee joko Lightning-suihkari tai sitten Learjetti. Taattua Matchbox-laatua kumpainenkin.

Yhtä malliani tuskin hennon kosauttaa. Se on niistä viimeisin, 80-luvun lopulla Pienoismalli-lehden ohjeen mukaan valkealla vesivärinapilla ja jäykällä harjalla tupsuttaen talvimaalattu Klimi, raskas ryssän tankki. Siinä on telatkin roikutettu! Kumirinkulat pingottuvat helposti luonnottomaksi soikioksi pyörärivin ympäri, jos ei ymmärrä tökkiä ammattimaisesti esim. katkaistuja neuloja tankin runkoon yläpyörien väliin niin, että ne painavat telaa alaspäin. Panssarinyrkin nirhaaman kolonkin poltin etupanssariin. Mallia löytyi faijan sota-albumista.


Viestin lähetti wild wild west
ajatus Äijänsuon jäähallista itse rakentamani pienoismalli.. okei pitäkää vaan hulluna, mutta tuo on viimeistään eläkepäivieni askarre.
Innostuin työpöydällä olleesta tyhjästä Jolt-cola-tölkistä, leikkasin sen pystysuuntaan halki, tein kaksi n.4cm viiltoa parin sentin etäisyydelle pohjasta ja kannesta, taivutin lippaa ylöspäin "ravintolalaajennusosaksi" ja kas, minulla on 1:1000 pienoismalli Rinkelinmäen kiekkopyhätöstä. Ei se mikään "enkahyvä" ole, niinkuin siellä Raumalla sanotaan, mutta jonkinlainen pelinavaus kuitenkin. Osaatkos mission16W muuten maalata kiekkoäijiä? Tarvetta olisi kentälliselle kokoluokkaa 1,8mm.
 
Viimeksi muokattu:

Särki

Jäsen
Eipäs mennä liiallisuuksiin hyvä mission16W! Ei kai Veikka Gustafssonkaan ensimmäisenä Mount Everestille kiivennyt, kun vuorikiipeilyn aloitti?

Minulla on työnalla Focke-Wulf Fw 190A-8, kooltaan 13,2 cm. Ja maalausjäljestä voisi todeta, että ei tästä mitään näyttelykonetta tule, tosin siihen en pyrkinytkään.
Mutta jatketaan maalausta, muuten suti kuivuu.
 

kapa76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse joskus pienempänä harrastelin lentokoneiden rakentelua, mutta en nyt mitenkään suuressa mittakaavassa. Harrastus loppui moneksi vuodeksi. Jouluna 98 sain jostain idean että olisi hyvä jotain näprättävää olla ja ostin Mayflower laivan rakennussarjan. Maalit ja kaikki tuli hommattua. Hienohan siitä sitten loppujen lopuksi tuli ja laiva (olisiko joku 30 cm pitkä) on huoneessani kotopuolessa arvokkaalla paikalla omalla hyllyllään. En ole mikään hardcore harrastelija ja en edes tiedä olisiko maalaus pitänyt jotenkin lakata tai muuta sellaista.

Nyt kun tuo joulu lähestyy niin luulen että taas jonkun moisen ajankulun itselleni ostan kun tuota rakentelua en ole tuon laivan jälkeen tehnyt. Maalejä vielä löytyy mutta purkkeihin en ole katsonut moneen vuoteen. Taitavat olla jo kuivuneet jos edes samaa sarjaa tulee ostettua. (joku Rewell firman tuo laiva taisi olla). Sen muistan että joitain ongelmia tuli kun piti käyttää pienoisporakonetta parikin kertaa kun osat olivat jääneet vajavaisiksi. Osaisiko joku kokeneempi pienoismalliharrastaja vaikka Predator sinä neuvoa jonkun hyvän liikkeen täältä helsingistä mistä löytäisin noita entisaikojen laivojen pienoismalleja. Onko muuten yleistä noissa pienoismalleissa että tuulee ongelmia osien puuttumisesta ja vajavaisuuksista (tuo mayflower tapaus) että itse joutuisi nikkaroimaan. Sanokaa samalla joku hyvä tuotesarja minkä mallit olisivat korkealaatuisia ettei itse joutuisi säätämään.

Nimimerkillä joulu kuluu rakentaessa
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti kapa76
Onko muuten yleistä noissa pienoismalleissa että tuulee ongelmia osien puuttumisesta ja vajavaisuuksista (tuo mayflower tapaus) että itse joutuisi nikkaroimaan. Sanokaa samalla joku hyvä tuotesarja minkä mallit olisivat korkealaatuisia ettei itse joutuisi säätämään.

Nimimerkillä joulu kuluu rakentaessa

Niin, nämä rakennussarjatkin pakkaa niihin laatikoihin aina IHMINEN ja ihminenhän on erehtyväinen, joten osia saattaa puuttua (se on kyllä hyvin harvinaista). Sen sijaan osien yhteensopivuutta joutuu aina kikkailemaan. Mitään rakennussarjaa ei kannata aloittaa, ennenkuin on varannut siihen työpöydälle hiomapaperia, katkoteräveitsen, millin paksuista muovilevyä (siitä on kätevää veistellä puuttuvia tai liian pieniä osia), muovipakkelia ja poran, jossa pystyy käyttämään pieniä teriä (puolesta millistä kolmeen milliin).

Sitten näitten mallisarjojen tasosta:

Muovimallivalmistajien ehdoton kuningas on japanilainen Tamiya. Hyvänä kakkosena tulevat Revell-Monogram ja Hasegawa.

Helsingissä alan paras liike on ehdotomasti TIETO-NIKKARI Ruoholahdenkatu 20, 00180 Helsinki, puh: 09-694 3144 niin ja löytyy tällä putiikilla omat verkkosivutkin.
PS. Jos haluat rakentaa vanhoista laivoista muita kuin muovimalleja, niin Tieto-Nikkari myy myös BILLING BOATS-firman valmistamia puisia rakennussarjoja. Nimittäin puulaiva on aina puulaiva - tekemistä riittää, mutta lopputulos on todella mahtava. Billing Boatsin valikoimassa on hulppeita purjelaivoja: Bounty, Mayflower (!), Missisippi River Queen, Golden Hind, Santa Maria, Wasa, Cutty Sark ym.
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos nyt pitää listata pienoismallitehtaita, niin parhaat ovat Tamiya, Fujimi ja Hasegawa. Sitten on/oli vielä joku japanilainen hintavahko valmistaja, jonka sarjoissa oli monesti fotoetsattuja osia.

Yksi hyvä kauppa on Kaisaniemenkatu 3:ssa sijaitseva Hobby-Point. Häviää mallien valikoimassa Tieto-Nikkarille, mutta vastapainoksi löytyy muuta askarteluun liittyvää sälää.
http://www.saunalahti.fi/~hobbypnt/

Yksi malli mitä rupesin haikailemaan on Billing Boatsin African Queen. Tiedättehän? Se Humphrey Bogartin kipparoima höyryvene siinä elokuvassa. Toinen olisi mittakaavassa 1:32 oleva saksalainen sukellusvene (en nyt muista valmistajaa) pituutta ja hintaa tällä mallilla oli melkoisesti.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti werther
Toinen olisi mittakaavassa 1:32 oleva saksalainen sukellusvene (en nyt muista valmistajaa) pituutta ja hintaa tällä mallilla oli melkoisesti.

Jou werther! Revellillä löytyy saksalainen sukellusvene "Submarine type XXI, U-2540" mittakaavassa 1:400 (mallin pituus valmiina n. 45 cm). Tämä on malli Saksan suurimmasta sodanaikaisesta suklarista ja tästä rakennussarjasta tekee kivan se, että botskin toinen kylki ON AUKI! Saat sinne sitten rakentaa hienosti näkyviin kaikki U-veneen sisäiset yksityiskohdat, kuten miehistötilat sänkyineen, keulan torbedo-osastot, keittiö, yksityiskohtainen komentosilta ja torni, mootorit ja aluksen pohjassa olevat suuret akut.
Rakensin tämän mallin vuoden 2000 kesän ja syksyn aikana, ja täytyy myöntää että komea siitä tuli. SUOSITTELEN!
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti CMX
Joskus leikin muistaakseni leegoilla.

Pakko kommentoida. Pienoismalliharrastuksella ei ole mitään tekemistä lelujen tai leikkimisen kanssa. Minä olen viimeksi leikkinyt armeijassa, siellä kun oli pakko juoksennella pöpeliköissä leikkimässä sotaa.
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Predator
Jou werther! Revellillä löytyy saksalainen sukellusvene "Submarine type XXI, U-2540" mittakaavassa 1:400 (mallin pituus valmiina n. 45 cm). Tämä on malli Saksan suurimmasta sodanaikaisesta suklarista ja tästä rakennussarjasta tekee kivan se, että botskin toinen kylki ON AUKI! Saat sinne sitten rakentaa hienosti näkyviin kaikki U-veneen sisäiset yksityiskohdat, kuten miehistötilat sänkyineen, keulan torbedo-osastot, keittiö, yksityiskohtainen komentosilta ja torni, mootorit ja aluksen pohjassa olevat suuret akut.
Rakensin tämän mallin vuoden 2000 kesän ja syksyn aikana, ja täytyy myöntää että komea siitä tuli. SUOSITTELEN!
Joo ja samalla valmistajalla on myös VII-tyyppinen U-47 elikkä Gunther Prienin vene samaten aukikylkisenä. Tästä versiosta olisi hienoa rakentaa myöskin VII-tyyppiä oleva U-96 "Das Boot". Voisi olla aikamoinen haaste saada miehistöfiguurit samannäköiseksi kuin leffassa.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Viestin lähetti Predator
- - - Revellillä löytyy saksalainen sukellusvene "Submarine type XXI, U-2540" mittakaavassa 1:400 (mallin pituus valmiina n. 45 cm). Tämä on malli Saksan suurimmasta sodanaikaisesta suklarista ja tästä rakennussarjasta tekee kivan se, että botskin toinen kylki ON AUKI! - - -

Jonkun verran rakennelleena ja nykyisin akvaarion omistava olen jo pitkään pohdiskellut sekä myös hieman tiedustellut näiden liimojen soveltuvuudesta akvaarioon.

Mieleni tekisi koristaa akvaariota esim. lentokoneella josta on siipi poikki tai Predan mainitsema submarinekin voisi olla käypä. Mutta miten on niiden liimojen kanssa? Löytyykö sellainen liima joka ei liukene veteen vai kuoleeko kalat?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
hmm jos kerta Predator aikoo laskea laivansa oikeasti vesille täytynee minun kaivaa siihen mennessä esiin jostain se U-96 tyyppinen muovikipponi, "viritellä" sitä ja sitten vain odotella....

Preda
Ihan vain mielenkiinnosta missäs aiot sen botskin pistää vesille...

Ihan vain muuten vain kyselen, kävelylenkkiä suunnittelen....

It's a long way to Tipperary ....It's a long way to go....
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti varjo
hmm jos kerta Predator aikoo laskea laivansa oikeasti vesille täytynee minun kaivaa siihen mennessä esiin jostain se U-96

Siis jos tarkoitat tuota minun viestiketjun alussa kuvaamaani taistelulaiva Finlandiaa, niin se on jo laskettu vesille ja hyvin se on jo monet kerrat "uinutkin" (huomaa a.o. viestin päivämäärä). Botski oli muuten viime keväänä näytteillä Model Expo-messuilla Helsingin jäähallissa.

Jaa, että meinaat varustaa sen oman U-veneesi torbedoilla? Vai meinaatko miinoittaa kävelylenkkisi päätteeksi Töölönlahden? Siellä minä olen tätä Finlandiaa muutaman kerran ajanut. Se on kylläkin vähän kehno paikka, koska siellä viihtyvät suuret joutsenet eivät ymmärrä minun huumorintajuani... nimittäin iso joutsen pistää tuota minun taistelulaivaani öbaut 6-0 turpiin. Niin ja se suolainen merivesi ei tee hyvää, on parempi ajella järvissä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Se on kylläkin vähän kehno paikka, koska siellä viihtyvät suuret joutsenet eivät ymmärrä minun huumorintajuani... nimittäin iso joutsen pistää tuota minun taistelulaivaani öbaut 6-0 turpiin. Niin ja se suolainen merivesi ei tee hyvää, on parempi ajella järvissä"

Sanoisin että olet kopioinut Yamatoa liiankin innokkaasti jos joutsenet uhkaavat botskiasi...Ilmatorjunta, kuinka monta kertaa se täytyy toistaa. Ei Yamatoa upottanut toinen taistelulaiva vaan vihollisen ilmavoimat.

Eli suosittelisin muutaman it-tykin lisäasentamista ja sen jälkeen ota yhteys minuun....kyllähän nyt jokaisessa itseään kunnioittavassa sota-aluksessa pitää tulivoimaa olla.

U-bååtin varustaminen on vain helppoa, olisi minulla tuossa tuollainen Typhoon-luokan veneen pienoismallikin mutta sen kanssa olen jo vähän ongelmissa kun ei tuota U-235:tä(ei sukellusvene) saa kovinkaan helposti Suomessa.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti varjo


Sanoisin että olet kopioinut Yamatoa liiankin innokkaasti jos joutsenet uhkaavat botskiasi...Ilmatorjunta, kuinka monta kertaa se täytyy toistaa. Ei Yamatoa upottanut toinen taistelulaiva vaan vihollisen ilmavoimat.


No joo joo, kyllä minä tuon tiedän. Varsinaisia ns. suurten taistelulaivojen välisiä viimeisiä yhteenottoja taisi olla Saksan laivaston ylpeys Bismarck vastaan Royal Navyn HMS Hood ja Prince of Wales? Sen jälkeen nuo ulkomuodoltaan kunnioitusta herättävät dinosaurukset ymmärrettiin saattaa meren pohjaan ilma-aseen avulla.

Niin, ja kyllä siinä minun Finlandiassa on ihan Yamaton mallin mukaan reilusti it-aseistusta, ne pyssyt vaan eivät toimi livenä!

EDIT: Jaa juu, meinaat että tuo minun botski pitäisi varustaa vaikkapa hauleja ampuvilla tykeillä? Periaatteessa sehän on järjestelykysymys... kyllä kanavia radioon löytyy, niin ja servoja saa alan kaupoista. Sillähän voisi juonikkaasti sitten lipua vaikka sorsajahtiin kaislikossa, tosin aseiden tähtäys ja laivan potkureiden tarttuminen kaisloihin voisi viedä nekin vähät hermonpoikaset mitä minulla vielä on jäljellä.
 
Viimeksi muokattu:

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Uskomatonta. Joulupukki muisti allekirjoittanutta 1:28 Fokker DR. I:llä... viimeisimmästä pienoismallista taitaa olla lähemmäs kymmenen vuotta aikaa, joten saa nähdä miten tämän tekeminen onnistuu. Wish me luck!
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Hiili
Uskomatonta. Joulupukki muisti allekirjoittanutta 1:28 Fokker DR. I:llä... viimeisimmästä pienoismallista taitaa olla lähemmäs kymmenen vuotta aikaa, joten saa nähdä miten tämän tekeminen onnistuu. Wish me luck!

No onnea urakkaasi!

Kyseessä on siis tuo "Punaisen Paronin" kuuluisa Fokker kolmitaso (ilmeisesti Revellin valmistama rakennussarja?). Ei siinä sinulla pitäisi suurempia ongelmia ilmetä, osat ovat tuossa mittakaavassa suuria ja niitä ei ole liian paljon "satunnaiselle rakentelijalle". Muista kuitenkin irrottaa ne osat valurungoista AINA jollakin terävällä veitsellä, vaikkapa sellaisella katkoteräveitsellä, sillä tavoin tulee siistiä jälkeä.

Mielenkiintoisia rakenteluhetkiä!

PSST: Laitas googleen hakusanaksi Fokker DR I, niin saat tuosta lentokoneesta paljon lisätietoa, esim. maalauskaavioita - eihän siitä ole mikään pakko tehdä juuri sitä tiettyä punaista Von Richthofenin konetta...
 

JMK81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Aston Villa
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös