Onkos täällä mallareita (pienoismalliharrastajia)?

  • 42 955
  • 374

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
PANSSARIVAUNUJEN NÄPRÄÄMISTÄ, osa 2

Niin, palataanpas tankkien yksityiskohtiin.

Tässä yksi mielenkiintoinen ja erikoinen juttu: Berliinin miehityksen taisteluissa venäläiset käyttivät vaunuihin hitsattuja JOUSISÄNKYJÄ suojana panssarinyrkin ammuksia ja polttopulloja vastaan. Esim. T-34 on mahtanut olla melkoinen näky Berliinin kaduilla sieltä täältä törröttävine hetekanpohjineen! Viritelmän tehosta ei ole varmaa tietoa, mutta ainakin sitä käytettiin melko yleisesti juuri sodan loppuvaiheessa Beriinin kaupunkisodassa. Siinäpä haaste mallarille mittakaavassa 1:35... en ole vielä keksinyt, että mistä matskusta ne hetekat tekisi, niin että ne olisivat aidon näköisiä!

Mutta palataan takaisin hiekkasäkkeihin. Valokuvat kertovat niiden käytöstä ja sijoituskohteista parhaalla mahdollisella tavalla.
Mallikäytössä hiekkasäkkien lisääminen on helppoa vain näennäisesti. Valmiita hiekkasäkkejä on toki saatavissa ainakin Tamiyan valmistamina, mutta näiden KIVETTYNEIDEN pötiköiden pinoaminen mallin kannelle tuottaa kaikkea muuta kuin odotetun tuloksen. Mikäli joku artikkeli pitäisi poistaa Tamiyan valikoimasta, se olisi mielestäni tämä ala-arvoinen säkkisatsi.

Asiallisia, haluttavaan muotoon muovailtavia hiekkasäkkejä saadaan aikaan DAS-massasta tekemällä (DAS-massaa on saatavissa askarteluliikkeistä).
Aluksi massa pyöritellään pitkäksi, halkaisijaltaan noin sentin vahvuiseksi tangoksi (kyseessä siis koko ajan mittakaava 1:35). Tanko paloitellaan veitsellä malliin sopiviksi, hiekkasäkin mittaisiksi paloiksi. Nämä palaset painellaan muotoon VANHASTA T-PAIDASTA leikatun kangaskaistaleen sisällä. T-paitaa tarvitaan siksi, että tämäntyyppisestä kangaslaadusta jää pehmeän massan pintaan mitä AIDOIN säkkikangaskuvio! On tietenkin muistettava asentaa säkit lopullisille paikoilleen suoraan kankaan sisältä (valtava sormenjälkikuvio säkissä ei sovi tähän). Siispä säkin asennon ja muodon lisäkorjaukset on tehtävä kankaalla suojatuin sormin. Hyvin asetellut hiekkasäkit tekevät säväyksen jokaiseen panssarivaunuun.
Samaisesta DAS-massasta voi kätevästi muotoilla hieman hiekkasäkkejä isompia telttakääröjä tankin kannelle. Vain mielikuvitus on rajana! Niin, ja DAS-massaa voi sen kuivuttua maalata hyvin kaikilla mahdollisilla väreillä.

Kun panssarivaunu on sotatilanteen aikana miehistönsä liikkuva "koti", täytyy myös miehistön henkilökohtaisen omaisuuden mahtua mukaan. Vaunujen sisätilojen käyttö on kuitenkin suunniteltu varsin tarkoin, eikä sisällä paljon ylimääräistä kamaa kuljetettu. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi näin tavaroiden kuljettaminen vaunun kannella. Tarkoitusta varten tehtiin erilaisia vaunun rakenteisiin kiinnitettäviä laatikoita ja metalliraameja. Useimmiten nämäkin osoittautivat riittämättömiksi ja reppuja sekä epämääräisiä nyssäköitä sidottiin kaikkiin mahdollisiin ulokkeisiin roikkumaan.
Malliskaalassa miehistön romppeiden lisääminen on melko helppo työvaihe, varsinkin kun mallisarjojen mukana on usein kaikenlaista tähän tarkoitukseen sopivaa kamaa.

Mallissa pitää sitten lisäromppeitten kiinnitystavan näkyä, tai ainakin olla helposti pääteltävissä. Kun romuja kasaa mallinsa kansille, on huomattava, etteivät lisäykset saa estää vaunun tornin tai aseiden liikkeitä enempää kuin estää moottorin ilmanottoakaan.

JATKUU...
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
PANSSARIVAUNUJEN NÄPRÄÄMISTÄ, osa 3

Luonnollisesti myös miehistön kulkureitit on jätettävä vapaiksi.
Näiden ehtojen toteuttamiseen ei ole mitään yksioikoisia sääntöjä, mutta malliaan tutkimalla ja käyttämällä sitä usein peräänkuulutettua maalaisjärkeä, hommat hoituvat asiallisesti.

Mikäli vaunussa oli varustepuolta mukana isompi määrä se lisäksi pyrittiin sijoittamaan siten, että vaunun ääriviivat muuttuisivat mahdollisimman paljon. Romukasa ei tietenkään estänyt vaunun havaitsemista, mutta saattoi aiheuttaa epätietoisuutta vaunun tyypistä ja kansallisuudesta, ja näin antaa vaunulle lisää aikaa vastatoimien suorittamiseen. Tämä siis on ihan huomioitava juttu mallia suunniteltaessa. Tosin tässä piilee melkoinen yliampumisen vaara, joten jäitä hattuun ja jättäkää vaunustakin jotakin näkyviin... mallin katsojan kannalta on turhauttavaa jos joutuu arvuuttelemaan tyyliin "perkele, onks toi Churchill vai Tiger?" Tuossa tapauksessa naamiointi on kyllä onnistunut jo yli kaikkien odotusten.

Pääasiassa vaunujen naamioiminen tapahtui maalauksen avulla. Usein maalauksen antamaan suojakertoimeen ei tietenkään uskottu ja silloin naamiointia parannettiin mitä erilaisimmin keinoin.
Metsäisillä alueilla luonnollinen valinta oli tietenkin oksien käyttö.
Niitä kun oli helposti saatavissa - ja olivathan nuo myös mukavasti asennettavissa. Ikivihreät havupuiden oksat olivat tietysti parhaita, sillä lehtipuiden oksat lakastuivat nopeasti ja naamiointia sai näin olla uusimassa jopa päivittäin. Oksien tökkiminen malliin onkin varsin helppoa. Isompi ongelma sen sijaan on tarkoitukseen sopivien oksien tekeminen.
Yksinkertaisin vaihtoehto on käyttää muotoon riivittyjä JÄKÄLIÄ, mitkä sopivasti maalattuina ovat yllättävänkin tehokkaan näköisiä. Pidemmälle meneviä variaatioita kehitellään sitten rautalangasta, sulatetusta valurungosta (siis muovia) ja teenlehdistä sekä tietenkin pienistä puunjuurista, jotka jäkälän jälkeen ovat se kätevin vaihtoehto.

Varsinkin englantilaiset käyttivät vaunujensa naamiointiin kanaverkkoon kiinnitettyä sammalta! Tämän metodin huono puoli oli se ettei vaunun muoto muuttunut laisinkaan, sillä sammalpeite seurasi tarkasti vaunun kaikkia mutkia. Sammalpeiteen onnistunut toteuttaminen pienoismallissa ei ole kovin vaikeaa, mutta on sen sijaan aikaa ja hermoja vaativa työvaihe. Mallisammaleen raaka-aineeksi käy hienoksi leikattu aito tavara, eli metsästä vaan sammalta ja silleen. Eiväthän nuo brittivaunujen peitteet tietenkään pelkkää sammalta olleet, mutta kyllä sammalpeitteestä puhuminen on silti oikeutettua, sillä siltä se paljolti näyttää.

Mallarit naamioivat usein vaununsa ns. naamioverkon alle.. Modernin kaluston kohdalla tapa onkin kohdallaan ja tarkoituksenmukainen, mutta sodan aikana ei panssarikalustoa useinkaan kätketty verkkojen suojaan. Sen sijaan tykistön piirissä naamioverkkoja on käytetty jo varsin kauan, ja tähän ryhmään voidaan lukea myös telatykistö.
Siispä mallarinkaan ei pidä suosia naamioverkkoja sota-aikaa sivuavissa aiheissaan mainittuja tykitöjuttuja lukuunottamatta.
Tarkoitukseen sopivaa verkkoa löytyy vaikkapa sipulipussista lähikaupan vihannes/juures-tiskiltä. Sipulipussiverkko vain leikataan sopivan kokoiseksi ja maalataan sopivilla sävyillä. Samaisesta sipulipussista voi tehdä myös mainiota piikkilankaa dioraamoihin, tai mikseipä piikkilankakieppi sovi myös vaunun perään roikkumaan.

JATKUU... seuraavassa osassa perehdymme mystiseen sanaan ZIMMERIT
 
Viimeksi muokattu:

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
PANSSARIVAUNUJEN NÄPRÄÄMISTÄ, osa 4

ZIMMERIT?

Zimmerit oli massaa, jolla saksalaiset mönjäsivät vaunujensa ulkopintoja. Zimmerit esti magneettimiinojen kiinnittämisen vaunujen teräspintaan.

Tässä muutamia tapoja saada aikaiseksi zimmerit-pinta vaunumalliin:

- Tuote nimeltä FORM-U-LAY ZIMMERIT. Kyseessä on 0.25 mm muovilevylle painettu valmis kuvio joka yksinkertaisesti liimataan mallin pintaan. Tuotevalikoimassa ovat kaikki tavallisimmat zimmerit-kuviot Pantherin palakuviosta Sturmin vohvelikuvioon. Erilaisia pintoja on valikoimassa kaikkiaan kaksitoista. Tätä tuotetta myydään 37 x 19 cm:n levyinä ja tuote on erittäin joustavaa, taipuisaa ja korkealaatuista.
- Sitten jos haluaa ihan itse taiteilla sen zimmerit-pinnan, niin apuna voi käyttää myynnissä olevia pakkeleita ja hiomatahnoja. Vaunun pinnat sitten vaan sivellään esim. Tamiyan tai Italerin pakkelilla ja tehdään siihen pakkelin pintaan zimmerit-kuviointia veitsen terällä painelemalla. On syytä tehdä tarkka suunnitelma siitä kuvioinnista, ENNENKUIN rupeaa sitä mönjää levittämään... nimittäin se kuivuu melko nopeasti ja kuviointi on tehtävä kun se pinta on vielä kosteana.
Yksi "mönjä" tuohon käyttöön on ylitse muiden. Nimittäin Tamiyan valmistama epoksikitti. Nimestään huolimatta tämä kitti ei ole varsinaisesti tarkoitettu osien välisten rakojen täyttämiseen. Toki tämä kama käy niihinkin hommiin, mutta parhaimmillaan se on kokonaan toisenlaisissa projekteissa. Kitti on muovimaista HITAASTI kovettuvaa kaksikomponenttikamaa, josta voi mainiosti muotoilla erilaisia lisäosia figuureihin ja vaunumalleihin. Erityisen kätevää tämä kitti on juuri zimmerit-pinnan tekemisessä.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
PROJEKTI: STUKA

Moni on varmaan kuullut nimen "Osasto Kuhlmey" ja osa tietää sen liittyvän II-maailmansodan Karjalan Kannaksen tapahtumiin kesällä 1944. Mitä tämä osasto teki, millainen se oli ja olisiko Suomi pärjännyt ilman sitä? Entä millaisia olivat Osasto Kuhlmeyn käyttämät lentokoneet? Käyn tässä ensin hieman läpi historiaa, ennenkuin päästään itse pienoismallin rakentamiseen.

Keväällä 1944 Saksa oli kärsinyt pelkkiä tappioita kaikkialla jo reilun vuoden ajan, ja aivan alkuvuodesta oli Leningradinkin saartorengas murrettu. Suomi oli kiinnostunut rauhasta, ja siksi saksalaiset olivat jäädyttäneet asetoimituksensa Suomeen. Tämä siitäkin huolimatta, että Suomi oli liian tiukkojen ehtojen takia torjunut Neuvostoliiton huhtikuisen rauhantarjouksen. Stalin päätti kertarysäyksellä ainakin irrottaa Suomen sodasta, ellei peräti miehittääkin sen. Dokumentteja miehityssuunnitelmista löytyy runsaasti.
Neuvostoliiton suurhyökkäys alkoi 9. kesäkuuta 1944 valtavalla tykistökeskityksellä, jonka jyly kuului Mikkelissä ja aina Helsingissä asti. Mainittakoon tässä vaiheessa, että minun isäni oli yksi niistä etulinjan tuhansista suomalaisista jotka saivat tuon tuliryöpyn niskaansa.
Tilanteen vakavuuden selvittyä käännyttiin eri kanavia pitkin Saksan puoleen avun saamiseksi. Asetoimitukset saatiinkin nopeasti uudelleen käyntiin. Vaikka Hitlerin myönteinen päätös marsalkka Mannerheimin avunpyyntöön tehtiinkin vasta kesäkuun 12. päivänä, lienee Virossa ollut everstiluutnantti Kurt Kuhlmey saanut tiedon Suomeen lähetettävästä lento-osastosta aiemmin, ehkä jo 10.6. Tällöin hän oli Schlachtgeschwader 3:n (SG 3) komentaja.
Lentokoneiden siirrot Baltiasta alkoivat sitten 16. kesäkuuta Malmin lentokentän välilaskun kautta Immolaan, josta taisteluihin osallistuttiin vielä samaisen päivän aikana.

STUKAT TULEVAT

Ensimmäinen saapumiserä koostui SG 3:n ensimmäisestä laivueeesta (I Gruppe) ja esikuntalentueesta (Stab). Näiden taistelukalustona oli Ju-87 D-5 koneet, eli D-mallin Stukat.
Hävittäjä-yksikkönä oli puolestaan Jagdgeschwader 54:n (JG 54) toinen laivue (II Gruppe), joskin selvästi vajaavajvuisena, Focke Wulf Fw 190A-koneilla varustettuna. Tarvittavat lentorahtikuljetukset hoiti pääsääntöisesti Transportgruppe 10 kalustonaan Savoia Marchetti S.M. 81 -koneet italialaisten miehistöjen lentäminä.
Mukana oli vielä pieni komennuskunta Nahaufklärungsgruppe 5:n ensimmäisestä lentueesta, joka lensi Messerschmitt Bf-109G kalustolla.
Tämä kalustomäärä edusti hyvin suurta osaa Saksan Baltiassa olevasta lentoaseesta, hävittäjien osalta joka tapauksessa yli 30 % ja Stukista suunnilleen puolta. Koneiden käytölle ei asetettu rajoituksia, ja ensihätään tarvittavaa materiaaliakin otettiin mukaan runsaasti. Kyseessä ei Saksan taholta ollut mikään ns. näennäinen "ele", vaan liikkeellä oltiin järeällä lentoaseella.

Siis TÄMÄN NÄKÖISESTÄ sotalinnusta on kyse:
www.kotfsc.com/aircraft/ju87.htm


JATKUU...
 
Viimeksi muokattu:

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
PROJEKTI: STUKA, osa 2

Kalusto oli myös parasta saatavilla olevaa, tosin Stuka oli jo vanhentunut ja poistumassa eturintamakäytöstä. Yksiköiden moraali oli hyvä ja erityisesti JG 54:ssä oli huomattavan paljon huippuässiä, olihan rykmentti jo maaliskuussa saavuttanut mahtavan 7000 ilmavoiton rajan!
Vielä avun saaja toivoi kuitenkin modernimpaa rynnäkkökalustoa puolustustaistelunsa tueksi.

TOINEN ERÄ

Suomalaisten lisäpyyntöön vastattiin siirtämällä pohjoisesta SG 5:n 1. Staffel (Lentue) Focke Wulf Fw 190F-koneineen. Yksikkö saapui Immolaan 22. kesäkuuta, samana päivänä kun Saksan ulkoministeri von Ribbentrop saapui Suomeen.
Näin ns. Ribbentrop-sopimus solmittiin vasta kun Osasto Kuhlmey oli saavuttanut maksimivahvuutensa.

Olen vuosien mittaan luonut itselleni käsityksen että Osasto Kuhlmeyn panos oli hyvin merkittävä Karjalan Kannaksen taisteluissa. Siitä lähtien olen tuntenut tarvetta kunnioittaa osastoa omalla omituisella tavallani, rakentamalla pienoismalleja sen lentokoneista.
Lisävahvistusta uskooni olen saanut isältäni, joka oli livenä silminnäkijänä paikan päällä Talin-Ihantalan alueella.

Vaikka Osasto Kuhlmey oli osa Saksan Luftwaffea, voidaan sitä pitää pitkälti myös suomalaisena yksikkönä. Se oli määrätty yhteistoimintasuhteeseen suomalaisten kanssa ja tämä suhde järjestettiin nopeaksi ja joustavaksi. Tarvittaessa kysyttiin tehtävien tärkeysjärjestystä Kannaksen ilmavoimien komentajalta, suomalaiselta eversti Lorenzilta. Pian tätäkin virtaviivaistettiin, ja suomalainen yhteysupseeri, kapteeni Jussi Laakso sai Kuhlmeyltä luvan välittää Lorenzin kiireelliset pyynnöt suoraan yksiköille Kuhlmeyn käskyinä! Näin Osasto toimi käytännössä täysin suomalaisen taistelujohdon alaisena. Kun käskyjen toimeenpanijoina oli vielä kaksi erinomaisen energistä kapteenia, Kuhlmeyn esikunnan päällikkö Willi Löwe ja eräänlaisena taistelunjohtajana toiminut suomalainen Kim Lindberg, pyöri toiminta ripeästi.

Sitten siihen Stukan pienoismalliin...

Keskityn tällä kerralla rakentamaan Osasto Kuhlmeyn SG 3:n Stukalentueen päällikön, yliluutnantti Hans Töpferin koneen mittakaavassa 1:48.
Töpferin koneesta (rungon tunnus S7 + AH), on valokuvia runsaasti ja koneessa oli eräs pieni ero kaikkiin muihin Osasto Kuhlmeyn Stukiin verrattuna, tai se ainakin on ainoa tunnettu kaltaisensa.

JATKUU...
 
Viimeksi muokattu:

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
PROJEKTI: STUKA, osa 3

1920 ja 1930-luvuilla mm. USA:ssa oli kokeiden avulla todistettu syöksypommituksen osumatarkkuuden olevan ollennaisesti korkealta suoritettuja vaakapommituksia parempi. Tämä tieto riitti Saksassa tärkeän päätöksen tekoon: ei rakenneta kalliita strategisia vaakapommittajia, vaan kevyempiä taktisia koneita ja hyödynnetään mahdollisimman paljon syöksypommituksen tarkkuutta. Saksa ei valmistautunut sodankäynnin strategisiin vaatimuksiin, jotka toisessa maailmansodassa väistämättä korostuivat.

Niinpä kehiteltiin Junkers Ju87, aivan erityinen syöksypommituskonetyyppi, saksaksi Sturzkampfflugzeug, josta saatiin kuuluisaksi muodostunut nimilyhenne "Stuka".
Syöksykestävyyttä vaadittiin Saksassa sitten lähes kaikilta konetyypeiltä, joka vakavasti haittasi raskaiden pommikoneiden kehitystä.
Pommitustähtäimen kehitys oli nopeaa ja vaakapommitusten tarkkuus kasvoi huomattavasti, kuten saksalaiset sitten sodan loppuvaiheissa joutuivat karvaasti kokemaan.

Lentokoneena Stuka oli kookas ja ruma, mutta hyvin vankkarakenteinen. Aluksi kuitenkin käytettävissä oli heikkotehoisia Jumo 210-moottoreita, joilla varustettuna koneen suorituskyky oli kaikin puolin vaatimaton. Näitä A-mallin koneita käytettiin taistelutoiminnassa vain Espanjan sisällissodassa, ensilinjasta ne väistyivät jo ennen suursodan puhkeamista.
Kuuluisaksi, pelottavaksi ja osittain tehokkaaksikin Stuka kehittyi lähes kaksi kertaa tehokkaamman Jumo 211-moottorin myötä. Näin varustetun B-mallin kuormankantokyky parani ja huippunopeus nousi huomattavasti. Kuitenkin suorituskyky oli riittävä vain Saksan ilmaherruuden vallitessa. Päättäväiseen hävittäjätorjuntaan joutuessaan Stukat olivat kusessa.
B:n rinnalla valmistettiin myös ulkoisesti samanlaista alatyyppiä R, joka oli mahdollista varustaa lisäpolttoainetankeilla pommikuorman kustannuksella.
Sitten erikoisuus Stukan tuotantolinjassa: Valmistettiin myös pieni määrä alatyyppiä C, joka oli tarkoitettu toimimaan LENTOTUKIALUS GRAF ZEPPELINILTÄ! Tuota tukialusta ei koskaan rakennettu valmiiksi ja C-mallin koneet lennettiin loppuun tavallisten Stuka-yksiköitten kalustona.

Jo vuonna 1940 Stukaa vastustava ajatussuunta Saksassa ajoi voimakkaasti tuotannon lopettamista koneen haavoittuvuuden vuoksi. Puoltava suunta sai kuitenkin tukea esim. Ranskan sotaretken menestyksestä, eikä Englannin ilmapuolustuksen harrastama Stukien laajamittainen teurastus riittänyt lopettamisen syyksi, sillä esim. itse marsalkka Göring puolsi tuotannon jatkamista.

Vuoteen 1941 tultaessa alkoivat Stukan suorituskyvyn puutteet olla niin ilmeisiä, että tuotannon alasajoa alettiin suunnitella. Viimeiset koneet päätettiin kuitenkin varustaa vielä tehokkaammalla moottorilla ja parantaa suorituskykyä nokan ja ohjaamon kuomun aerodynamiikkaa kehittämällä. Samalla parannettiin koneen aseistusta ja panssarointia.

JATKUU...
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
PROJEKTI: STUKA, osa 4

Loppupään Stukien kehityshistoriikki on hyvin samanlainen kuin monien muidenkin saksalaisten koneiden. "Kehitys" tässä yhteydessä tarkoittaa lähinnä painoa nostavien varusteiden lisäämistä, ja pelastuksen toisi vain tehokkaampi moottori, joita ei ole saatavilla ainakaan riittävästi.

Kun pommit alkoivat osoittautua tehottomiksi alati kasvavia vihollisen panssarimuodostelmia vastaan, kehitettiin Stukasta erityinen panssarintorjuntaversio. Koneesta poistettiin kaikki syöksypommitusvälineistö ja siipien alle ripustettiin mahtavat 37 mm:n tykit! Näin syntyi yksi II-maailmansodan villeimmän näköisistä lentokonevirityksistä! Tämä versio sai tyyppimerkinnän G-1.
Vaikka tämä G-1 oli suhteellisen tehokas panssarivaunuja vastaan, suuri paino ja ilmanvastus tekivät siitä hitaan ja kömpelön. G-1 olikin helppo saalis hävittäjille.
Tehokkuudesta on hyvä osoitus Hans-Ulrich Rudelin saldo G-Ykkösellä: kaikkiaan 519 TUHOTTUA PANSSARIVAUNUA!
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
PROJEKTI: STUKA, osa 5

STUKA RAKENNUSSARJANA:

Tarkoitukseni oli siis rakentaa Stukasta 1:48-mittakaavassa versio B-2, jollaista nimenomaan käytti edellä tekstissä mainittu Osasto Kuhlmeyn lentäjä, yliluutnantti Hans Töpfer.

Täytyypä myöntää, että olen ollut aika passiivinen Stuka-sarjojen tilanneseurannassa. 1:72-mittakaavassa B-Kakkosta löytyy ainakin Hellerillä ja Airfixillakin oli muistaakseni sarja samasta mallista. Revellin luettelossa on G-1, joka ilmeisesti on edesmenneen Frogin vanha muotti, käyttökelpoinen kuitenkin tässä pienessä mittakaavassa. Myös Fujimilta ja Tamiyalta löytyvät G-Ykköset.

Mittakaavassa 1:48 on muutamia varteenotettavia sarjoja himoamastani B-2 mallista. Tekijät ovat Tamiya, Monogram ja Hasegawa.

Valitsin sitten rakennussarjakseni Monogramin tuotteen Stukan B-2 mallista. Kuulopuheiden ja muistikuvien mukaan sarjassa oli kuitenkin jotakin "vikaa" ja siksi hankin myös Arguksen piirustukset (No 2687), jotka vahvistivat valokuvista saamani vaikutelman: sarjan nokka on liian pitkä. Tarkemmin sanottuna moottorisuojus on liian pitkä. Jokin jäi silti vielä tuonkin huomion jälkeen vaivaamaan mieltä.

NOKKA

Parhaiten nokan korjaa irrottamalla veitsellä moottorisuojuksen muusta rungosta. Pituutta on liikaa viitisen milliä. Tässä yhteydessä tietenkin nokan korkeuskin muuttuu: nokan takapellitystä on korotettava. Epoksikitillä kasvattelin ilmanottoa, joka mielestäni oli kauttaaltaan liian pieni. Etupäässä tarvitaan myös hieman kittiä, mutta muuten nokan perusmuoto on kunnossa.
Pieniä yksityiskohtia lisäilin piirustusten ja valokuvien mukaan, erityisesti pakoputkiston seutuville. Ja nämä yksityiskohdat, kaikenlaiset "klimpit ja ulokkeet" valmistettaan epoksikittiä ja ohutta muovilevyä apuna käyttäen. Ja sitten taas hiotaan niin maan perkeleesti.
Myös potkuri tarvitsi parantelua: lavat olivat aivan liian ohuet. Lisäilin niihin etupinnoille muovilevystä leikattua täytettä, paikaten loput kitillä. Ja sitten taas HIOTAAN...

JATKUU
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
PROJEKTI: STUKA, osa 6

SIIVET JA RUNKO

Monogramin tapana on tehdä suuria osakokonaisuuksia yhtenä valukappaleena. Tässä sarjassa siiven alapuolikas on yhtenäinen kärjestä kärkeen, ja mukana ovat vielä laipat ja siivekkeet. Tiedossa on ainakin jättöreunan siistimistä siipien koonnan jälkeen. Liikkuvien pintojen veto- ja työntötangot, yhdessä vipujensa kanssa on valuteknisistä syistä sarjassa kuvattu melko massiivisilla umpinaisilla kolmioilla. Ne toki voi korjata oikeammiksi, mutta samalla laippojen ja siivekkeiden kiinnitys heikkenee olennaisesti, enkä itse pitänyt sitä tarpeellisena.

Runkokin näyttää olevan mukavasti muodossaan. Evän pieni korotus on paikallaan, samoin muutamien painumien peittäminen kitillä. Sovite siipiin on myös hyvä ja pääkomponentit voi yhdistää jopa ennen ohjaamon sisustamista.
Koesovituksessa kuomun osat kuitenkin olivat liian leveät runkoon ja tässä vaiheessa alkoi eräs muistikuva palata: poikkileikkaus on ohjaamon kohdalta virheellinen. Rungon kyljet kaartuvat ylhäällä liiaksi sisään. Niinpä jouduin halkaisemaan rungon yläpuolen saumat ja leventämään runkoa kiilamaisilla muovinkappaleilla. Levennys heti ohjaamon edessä ja takana on reilu milli, se on aika paljon tässä mittakaavassa. Näin korjattuna ohjaamon osat saa soviteltua melko siististi paikoilleen, joskaan ei ilman kittiä. Mutta nyt kyllä etenin liian nopeasti, runko on vielä kesken ja ohjaamo sisustamatta.

Oikeassa Stukassa koneen mahan alla olevan pommin osuminen potkuriin syöksyn aikana estettiin näin: pommi ohjattiin erityisellä vivulla väistämään potkurin kehä alapuolelta. Tämän vipuhässäkän saranointipisteeksi Monogram tarjoaa moottoripellityksen sisäpuolta, nestejäähdyttimen takana. Näin ei kuitenkaan käytännössä ole, vaan vipu nivelöityy rungossa heti moottoripellityksen takana oleviin erillisiin kiinnikkeisiin. Ne on siis itse valmistettava taas muovilevystä leikkaamalla.
Toinen runkoon tehtävä lisäys on oikeastaan poistamista. Heti ohjaamon takana on radiosuunnistuslaitteen antenni sisällä rungossa. Sen päällä on hieman läpikuultava muovinen kate. Tämän toteuttaminen maalaamalla voisi olla vaikeaa ja siksi avasin pyöreän reiän, peittääkseni sen myöhemmin mattapintaisella muovisella piirustuskalvolla.

Jostakin syystä tässä yliluutnantti Töpferin Stukassa on - ilmeisesti ainoana koko Kuhlmeyn osastossa - varhaisemmista Stuka-versioista tutut kahdennetut korkeusvakaimen tuet. Sarjan osien muuttaminen ei kannata, vaan on tehtävä itse tilalle uutta. Siis muovilevyä leikkaamaan taas. Samalla päätin parannella kärjissä olevia massatasapainoja, tehden taas muovista ja kitistä kokonaan uusia osia tehtaan tarjoaman epämääräisen möykyn tilalle.
Muuten vakaimien ja peräsimien kanssa ei ole ongelmia, kuten ei ole laskutelineiden tai syöksyjarrujenkaan kanssa.

JATKUU
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
PROJEKTI: STUKA, osa 7

OHJAAMO

Mielestäni ohjaamon läpinäkyvät osat ovat leveydeltään varsin oikein. Runkoa siis oli levennettävä, kuten aiemmin totesin.
Ohjaamon sisustus sarjassa ei ole kovin runsas, mutta tumma sisustuksen yleisväri ja runsas raamitus rajoittavat sisällä olevan roinan näkymistä ulos. Kovin paljon ei ole pakko lisätä. Omaan malliini lisäsin kuitenkin suojakaaren pilotin istuimen taakse ja takaosaan hieman radiovarustusta (vanhojen valokuvien antamien esimerkkien avulla) - taas muovilevystä leikkaamalla, liimaamalla ja taivuttelemalla.
Tässä koneessa pommitustähtäin oli tuulilasin yläuolella ja se aiheutti pienen muutoksen. Oli poistettava panssarilasin yläpuolella oleva ikkunaruutu ja tehtävä kokonaan uusi kulmikkaampi ruutu läpinäkyvästä muovista leikkaamalla. Eräissä osasto Kuhlmeyn Stukissa oli vielä vanha tähtäin, joka sijaitsi mittaritaulun katteen päällä.

Kuomun kiinteät osat liimasin paikoilleen ennen mallin maalaamista. Sovitteet olivat aika huonot ja saumat on kauttaaltaan kitattu. Liikkuvat osat pidin irtonaisina, muuta pyrin varmistamaan niiden sovitteet mahdollisimman hyvin.
Osa oikean Stukan kuomun raameista on vain sisäpuolella ja niiden värisävy on tumman harmaa. Näitä ovat ohjaajan kuomun kaksi keskellä olevaa poikittaisraamia, kiinteän väliosan keskiraami ja radisti/ampujan kuomun vaakaraami. Tyylikkäin ratkaisu olisi hioa kuomun ulkopinnat näiltä osin sileiksi ja maalata raamit sisäpuolelle - siinä touhussa voisi mennä hermot ja mielenterveys, joten tyydyin vetämään maalin ulkopinnalle - mutta hieman se jäi kaivelemaan.

Tässä vaiheessa peitin osittain avoimen ohjaamon mahdollisimman hyvin ja maskeerasin maalattavat raamit, suojaten samalla irtonaisten osien sisäpinnat.
Ohjaamon päälle tulevan maston viilasin messingistä, muoviset kun tuppaavat taipumaan kiristetyn antennilangan vetämisen jälkeen.

SOTAMAALAUS

Mallin varsinaisen maalauksen tein Tamiyan akryylimaaleilla. Pinnat puhdistin tavallista huolellisemmin, sillä aiemmasta kokemuksesta tiedän akryylimaalien tartunnan olevan hieman emalimaaleja heikompi.
Rajaukseen katsoin viisaimmaksi käyttää Tamiyan omaa teippiä, jonka liima on aika heikkoa, mutta tarkoitettuun käyttöön aivan riittävää. Teipin hyviä puolia ovat vielä hyvä venyvyys ja tiiviys.
Hans Töpferin Stukassa oli normaalit keltaiset itärintamatunnukset siivenkärkien alapinnoilla ja nauha takarungon ympäri. Nokassa ei Töpferin koneessa keltaista ollut.
Rajasin keltaiset alueet niiden kuivuttua ja maalasin alapinnat vaaleansinisellä (Tamiyan XF3), jotka myös kuivuttuaan rajasin.
Yläpinnan naamiokuviointi muodostui kahdesta vihreän sävystä. Ensin maalasin vaaleamman vihreän (Tamiyan XF61). Tämän päälle rajasin mustanvihreiksi tulevat alueet, jotka maalasin Tamiyan värillä XF27.
Seuraavaksi poistin maskit muualta paitsi ohjaamosta ja kuomusta ja lakkasin mallin ja annoin sen kuivua pari päivää.
Mallin tunnukset ovat kooste sarjan siirtokuva-arkista ja sekalaisista Letraset-siirtokirjaimista. Suuntavakaimen valkoisen ääriviivahakaristin löysin onneksi varastostani, sitä kun sarjan arkilla ei ole mukana.

Viimeisenä silauksena lisäsin erikseen tummanharmaiksi maalatut pommit ja mormuskasiimasta tehdyn lanka-antennin.

Mallin vanhensin esikuvan mukaan melko raskaalla kädellä. Alapuolella on paljon tummaa suttua, pakokaasuvanat ovat voimakkaat ja yläpinnan kontrastit on pehmennetty mattalakan ja vaaleanharmaan maalin sekoituksella. Yläpinnoiltaan malli näyttää lähes yksiväriseltä - kahden vihreän kontrasti on aika vähäinen. Sama tilanne on oikeita Kuhlmeyn Stukia esittävien valokuvienkin kanssa, toisinaan värirajoja on hyvin vaikea löytää, vaikka tietää niiden siellä olevan - rankassa käytössä olleiden sotalintujen maalipinnoille kävi näin ajan myötä.

Harmi etten saa tähän mallistani valokuvia mukaan... noh, toivottavasti tämä pelkkä teksti aiheutti edes jotakin "värähtelyä" alan harrastajissa.

Ei Stukasta tämän enmpää.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Predator

Harmi etten saa tähän mallistani valokuvia mukaan... noh, toivottavasti tämä pelkkä teksti aiheutti edes jotakin "värähtelyä" alan harrastajissa.

Totta totisesti aiheutti "värähtelyjä", suorastaan sormet syyhyten olen lukenut Stukan valmistumisen eri vaiheista kertovia juttuja. Samalla vaan sitä tulee huomanneeksi kuinka "aloittelija" itse näissä hommissä on, pienellä harjoittelulla varmaan jonkin sortin tekijä minusta(kin) tulisi mutta liikoja en kuitenkaan itsestäni luule.

Kiitokset näistä viesteistä joita olet tänne kirjoitellut, toivon mukaan nämä eivät jää tähän vaan lisää tarinaa on vastaisuudessakin tulossa.

vlad#16.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Nimimerkit vlad, Särki ja muut kiinnostuneet...

Stukasta puheenollen onnistuin saamaan eilen käsiini harvinaista herkkua! Nimittäin 260-sivuisen kirjan nimeltä HANS-ULRICH RUDEL - STUKA-LENTÄJÄ.

Kirja on alunperin julkaistu saksankielisenä vuonna 1983 ja se perustuu Hans-Ulrich Rudelin kirjoittamiin päiväkirjoihin ja II-maailmansodan aikaisen Luftwaffen asiakirjoihin.

Rudelia (1916-1982) voidaan kiistämättä pitää yhtenä ilmasotahistorian menestyksekkäimistä lentäjistä.
Yli 2500 sotalennolla hän tuhosi Stukalla lentäen ainakin 519 panssarivaunua, upotti yhden taistelulaivan, yhden risteilijän, yhden hävittäjän sekä 70 maihinnousualusta. Erilaisia maakulkuneuvoja hän tuhosi yli 800 sekä yli 150 tykistö-, panssarintorjunta- tai ilmatorjunta-asemaa, neljä panssarijunaa, lukuisia siltoja jne. Lisäksi hän saavutti yhdeksän vahvistettua ja 21 vahvistamatonta ilmavoittoa.
Rudel ammuttiin alas 32 kertaa, haavoittui viidesti ja pelasti kuusi miehistöä vihollisalueelta.

Nämä Rudelin muistelmat ovat lentäjän tarina. Hänen ajattelutapansa oli saksalaisen luokkayhteiskunnan tulosta. Teos on kirjoittajansa näköinen: äärettömän itsetietoinen, ylimielinen ja kaikkitietävä. Punaisena lankana läpi kaikkien tapahtumien kulkee kirjoittajan rautainen tahto yhdistyneenä satumaisen hyvään onneen sodassa.
Peräänantamaton ja erinomainen fyysinen kunto auttoivat häntä selviämään tilanteista, jotka olisivat monille osoittautuneet ylivoimaisiksi.
Myös Rudelin vastustajat arvostivat hänen suorituksiaan: Stalin oli luvannut 100 000 ruplan palkkion hänen päästään. Pelastaessaan pakkolaskun tehnyttä miehistöä hän sai luodin olkapäänsä läpi ja pakeni takaa-ajajiaan yli viisikymmentä kilometriä kovassa pakkasessa, huomattavan osan tästä matkasta paljain jaloin.
Hän kuitenkin aina palasi yksikköönsä ja jatkoi hurmahenkistä taisteluaan.

Rudel lensi sodan loppuun saakka huolimatta siitä, että häneltä oli it-osuman seurauksena amputoitu toinen jalka polvesta alaspäin.

Tämä Hannu Valtosen suomentama kirja antaa hyvän kuvan natsiaatteen sokaisemasta taistelijasta.

Ehdin tämän opuksen lukea varmaankin vasta kesälomalla, mutta jos vlad tai muut haluavat sen jälkeen tätä lainaksi, niin asiahan järjestyy.

PS: Kirjassa on mukana aivan ällistyttävää kuvamateriaalia!
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
SUOMALAISIA PANSSAREITA...

Seuraavaksi luodaan silmäys siihen, minkälaista suomalaiskalustoa on tarjolla panssarivaunujen suhteen suosituimmassa 1:35-skaalassa.

Sotilaskaluston pienoismalliharrastajien ykköskohde on kautta maailman ja Jupiterin aina ollut toisen suuren kahinan aikainen saksalaiskalusto. Syitä saksalaisvaunujen suosioon ei tarvitse kaukaa hakea. Muut mallailuaiheet kulkevatkin sitten enemmän sen mukaan missä valtakunnassa ollaan, mutta yleisin kakkoskohde on kumminkin sodan aikainen neukkukalusto.
Meillä suosittu on tietysti myös kotimainen vaihtoehto, eli suomalaiset vaunut. Kotimaisten kohdalla harrastetaan yllättävän paljon myös moderneja aiheita.
Suomalaisvaunujen rakentamiseen tuntuu tosin olevan hiukan rimakauhua. Syynä lienee se, että useimpia vaunutyyppejä oli käytössämme hyvinkin rajallinen määrä. Niinpä mallinrakentaja joutuu useimmiten valitsemaan kohteeksi tietyn yksilön, mikä taas asettaa tiettyjä vaatimuksia esim. lähdemateriaalin suhteen.
Lähdeaineiston löytäminen kotimaisiin kohteisiin ei sekään ole ollut turhan helppoa, jsokin etsivä kyllä löytää jne...
Turhaahan tämä kursailu tietysti on, sillä suomalaiskalustoon pätee sama perusajatus kuin kaikkiin muihinkin rakentelukohteisiin: Sinä teet sitä mitä haluat ja niinkuin haluat. Tämän harrastuksen tarkoituksena ei todellakaan ole saada aikaan yhtään ylimääräistä stressiä. Jos olet ITSE tulokseen tyytyväinen ei muulla ole väliä, ellet sitten mittauta malliesi tasoa pienoismallinäyttelyissä.
Toinen este suomalaiskohteiden rakentelulle on ollut sopivien mallien puuttuminen markkinoilta. Nyt tilanne näyttää paremmalta, sillä suomalaiskohteiksikin sopivia sotilaskalustosarjoja on viime vuosina ilmestynyt poikkeuksellisen runsaasti.
Seuraavassa katselemme hieman tarjontaa ja tarjonnan tasoa varsinaisen panssarikaluston osalta.

JATKUU...
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
SUOMALAISIA PANSSAREITA, osa 2

VARHAISIA VEHKEITÄ

Ei Sitikka, eikä Pösö, vaan Rellu oli käytännössä Suomen panssarivoimien ensimmäinen taisteluvaunu.
Puolalainen mallifirma RPM on väsännyt mallit Renaultista 1:35 mittakaavassa sekä konekivääri- että tykkivaunusta. Sarjojen mukana seuraa tunnukset useiden maiden käyttämille yksilöille, ja yllätys yllätys: myös hienot suomalaiset hakaristit ovat mukana valikoimassa! Mallien erot ovat tietenkin pienet, joten ne voi käydä tässä läpi yhtenä kokonaisuutena. Rakennettua yksilöä en ole nähnyt, mutta laatikon pohjalta plärättynä sarjat vaikuttavat ainakin valujäljen osalta varsin kohtuullisilta. Vetopyörä on mallin Akilleen kantapää, mutta JS-Models on tehnyt tähän ongelmaan auttavan korjatun version.
Renaultit eivät kenties ole kaikkein himotuimpia mallauskohteita, mutta mikäli löytyy halua rakentaa pienoismalli Suomen panssarivoimien pioneerivaunusta on mallisarjakin 1:35-skaalassa vihdoinkin olemassa.
Tämän puolalaisen RPM-firman sarjoja on tuotu Suomeen pienissä erissä. mutta useammankin mallikauppaan erikoistuneen putiikin toimesta.

Englantilaisia Vickers-vaunuja ja niiden itäkopioita T-26 panssareita oli käytössämme ostojen ja vastustajalta valtaamisten ansiosta meidän mittakaavassamme varsin runsaasti. Vickersin kohdalla kuitenkin mallitilanne ei ole vieläkään varsinen kummoinen. Puolalainen Mirage on kyllä tehnyt tyypistä mallisarjan, mutta suomalaisista tunnuksista huolimatta sarjan ei voi sanoa olevan esikuvansa pienoismalli. Samoin on laita kaikkien samasta tuutista tulevien T-26 variaatioiden kanssa. Muistuttavat kyllä esikuviaan, mutta ovat loppujen lopuksi kaukana haetusta.
Kakskutosen B-mallin osalta tilanne on parempi, sillä Italerilta on olemassa sarja joka paikkaa tyylikkäästi aukon tältä osin. Eihän tämäkään sarja täydellinen ole, esmes tornissa on melko paljonkin remonttiin meneviä detaljeja. Yksi mallin näkyvimmistä ja samalla hankalimmin korjattavista kohteista on tykin asekilpi. Onneksi JS-Models on tarttunut toimeen nopeasti ja valanut malliin tarvittavat korjausosat. Tuloksena on resiiniin valettu oikeissa mitoissa oleva asekilpi. Itseasiassa JS-Modelsin sarjassa niitä tulee kaksin kappalein. Pakkauksesta löytyy sekä valettu että hitsattu versio, joita molempia esiintyi meikäläisten käyttämissä T-26 vaunuissa.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
MESSUT!

Tähän väliin huomautus, että tänä viikonloppuna Helsingin Jäähallissa järjestetään Pohjoismaiden suurimmat pienoismallimessut 2003!
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
ILMAILUMUSEOYHDISTYS TIEDOTTAA!

Saksalainen II-maailmansodan hävittäjä-ässä kenraaliluutnantti Günther Rall (ritariristi miekoilla ja tammenlehvillä, yhteensä 275 ilmavoittoa) saapuu kesäkuussa 2003 Ilmailumuseoyhdistys ry:n vieraaksi.

Kenraali Rall esitelmöi kokemuksistaan hävittäjälentäjänä sodassa eri rintamanosilla, sekä sodan jälkeen Bundesluftwaffen komentajana.

Esitelmäpaikat:

14.6.2003
Keski-Suomen ilmailumuseolla Tikkakoskella klo 14.00 alkaen

ja

15.6.2003
Suomen ilmailumuseolla Vantaalla klo 13.00 ja klo 15.00 alkaen.

Kenraali Günther Rall on tällä hetkellä 85-vuotias.

TERVETULOA KUUNTELEMAAN ELÄVÄÄ LEGENDAA!
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Operaatio T-80 BV.

Siitä on jo ehtinyt vierähtää vuosia kun viimeksi tartuin pienoismalleihin kokoamistarkoituksessa. Epäilin taitojeni ruostuneen - niiden vähien - totaalisesti, tästä epäilyksestä ja pienoisesta pelosta huolimatta rohkenin viimein ottaa haasteen vastaan. Ostin kaupasta T-80 BV mbt’n reaktiivitiilillä varustettuna. Mallin on 1/72 ja mallin valmistaja Revell.

Vuosien saatossa minulle on ehtinyt kertyä kokemustauseista kymmenistä pienoismalleista, pääasiassa panssarivaunuista, laivoista ja lentokoneista (ml. helikopterit). Suurin osa niistä on kuitenkin koottu, sanoakseni “vasemmalla kädellä” eli ne eivät kestä minkään sortin vertailua edes amatööreihin. Viimeisimmät vaunut, lentokoneet ja helikopterit sen sijaan koetin tehdä kiireettä ja suorastaan parhaan kykyni mukaan. No, koskapa olen aika vaativa, eiväthän nämä täyttäneet vaatimuksiani mutta sentään näyttivät harkiten tehdyiltä ja hyvin maalatuilta.

En ole koskaan tehnyt mallia jonkin tietyn autentisen sotilaslaitteen mukaan, eli en voi esitella “tämän ja tämän mallin olevan jäljennös sen ja sen panssarikapteenin vaunusta”. Joten en ottanut tätä ohjenuorakseni kootessani tämän T-80 BV’n. Toki tutkin läpi useita kymmeniä piirrustuksia ja valokuvia kyseisestä vaunumallista - versiosta. Havaitsin yksin ERA-tiilien sijoittelussa olevan lukemattomia eri variaatioita, Tshetsenian peruja nääs. Vertasin värikuvia rakennussarjan ohjeisiin, tarkistin jo alussa sarjan maalausohjeet - havaiten toisen olevan täysin ristiriidassa Venäläisten yleisimmin käyttämiin maastomaalauksiin nähden. Joten hylkäsin tyystin rakennusohjeessa annetut ohjeet vaunun maalauksesta. Tämän siis tein jo ennen ennenkuin ryhdyin kokoamispuuhiin.

Oma varustukseni ei todellakaan vedä vertoja “ammattilaisen” työvälineisiin, minulla ei ole poraa tms. kaluja. Se olisi itseasiassa ollut tarpeeseen tämänkin vaunun teossa. Listaan kuitenkin lyhyelti käyttämäni välineet, jospa joku toinen aloitteleva tai uudestaan harrastuksesta innostuva löytää niistä mieleisiään välineitä, tai edes apua siihen mitä on hankittava aloittaakseen harrastuksen.

-sakset.
-terävä puukko (linkkuveitsi).
-2 kpl kirurgiveitsiä (saman asian ajaa askarteluveitsi).
-2 kpl pinsettejä, toinen latuskapäinen, eli otinpäät on littanat.
-neula.
-maalaukseen pensseleitä, minulla oli käytössä neljää ei kokoluokkaa, pienin oli ymmärtääkseni nollakakkonen.
-kynä.
-kynsiviila tarkkuushiontaan, (muillekin hiomavälineille olisi ollut tarvetta, linkkuveitsen viilaa käytin jonkin verran).

-liimaa, (käytin Casco malliliimaa, en voi oikein suositella aloitteleville tai kokemattomille kuten minä. Hivenen jäykkää ja nihkeää, pienien osien liimaalinen vaikeaa, eli kannattaa hankkia varalle erikoisliikkeistä jotain ohuempaa malliliimaa).
-maalit, (palaan maaleihin myöhemmin).
Koska kyse on ensimmäisestä mallista aikoihin, en ryhtynyt käyttämään massaa tms. keinoja väliköiden ja irvistävien rakojen tukkimiseen etc. En viitsinyt ottaa liiaksi haastetta heti ensimmäiseen malliin. Jonkin verran korjaustöitä tein muovinkappaleilla, ne sain aika onnistuneesti piilotettua vaunun rakenteisiin. Eivät ainakaan tarkkaamattoman katselijan silmään osu, ammattilainen on tietty aivan eri asia. Hän huomaisi oikopolkuni varmasti alta aikayksikön.

Ensimmäisenä kävin läpi ohjeet kohta kohdalta, loin siis pienen katsauksen siihen mitä tuleman pitää. Tämän jälkeen tutustuin osiin pintapuolisesti, valujälki näytti silmissäni hyvältä mutta harjaantumaton kun olen niin uskoin vaikeuksia olevan edessä. Reaktiivitiilet arvelin erääksi kompastuskohdaksi, samoin niiden liimaamisen torniin. Jonkin verran arvelluttavilta vaikuttivat savukranaatinheittimet, ne oli kasattava useasta pienestä osasta. Tiesin, että edessä on kärsivällisyyttä vaativa urakka. Toisena hyvin merkittävänä kompastuskohtana pidin telaketjuja, toisin kuin Tamiyan ja nuorena kokoamissani Matchbox’in malleissa, telaketjut eivät muodostuneet yhdestä joustavankumisesta kappaleesta vaan muoviin valetuista osista. Joita oli yhtä puolta kohden 2x pitkiä, 2x pari senttisiä ja loput 10 pieniä yhden telapalan kokoisia pätkiä (eli n 10 x 3mm kooltaan).Näpertelyä oli siis tiedossa.

En edes ryhdy kertomaan mallin valmistumisesta sillä tarkkuudella mitä Preda tekee, muutaman sanan mainitsen kuitenkin peruskohdista ja sitten poimin esille ne kohdat joissa jouduin vaikeuksiin. Kuitenkin ennen mallin kokoamista maalasin kaikki vaunun ulkopuolelle jäävät osat pohjamaalilla (Humbrol matt 31). Se vastaa varsin paljon venäläistenvaunujen pohjaväritystä, varsinkin kun kyse on vanhemmanikäluokan versioista. Tällä maalasin siis vaunun kaikki ulkopinnat ja ulkopuolelle jäävät osat kertaalleen, pl. telaketjut, jotka pohjustin mustalla (Revell matt 6). Tässä hivenen oikaisin, jos olisi ollut todella paljon kärsivällisyyttä, olisi telaketjut voinut maalata tarkemmin käyttäen myös vaunun pohjaväriä (H. matt 31). Vaikka vaunun sisätiloihin ei mitään rakenteita tullutkaan, maalasin tästä huolimatta koko sisustan vaaleanharmaalla (H. 40) ja moottoritilanpuolen tummemmalla harmaalla (H. matt 64) sekä moottoritilan kannen (sisäpuolelta siis) tummalla (R. matt 9). Näinollen vaunun kaikki pinnat on kertaalleen maalattu.

Vaunun pohja koostui neljästä eri osasta + telipyörät. Osat sattuivat suhteellisen hyvin kohdalleen, jouduin vain hivenen hiontahommiin. Tässä vaiheessa, ennen telipyörien liimausta, maalasin telipyörien ulkopinnan ja reunukset tummalla (R. matt 9), kuten ne oikeassakin vaunussa on. Vaikka ohjeessa neuvottiin liimaamaan heti paikalleen nämä telaketjujen kappaleet, en tehnyt niin vaan jätin tämän “paketin” kuivumaan rauhassa. Koska minulla ei ole mitään puristimia tms. käytin kuminauhoja niiden sijaan.

Vaunun kansi oli valettu yhteen muottiin, jälki oli mielestäni suht tarkkaa. Sen sijaan valot, jotka oli valettu itsenäisiksi, olivat hivenen “kömpelöt”. En kuitenkaan ryhtynyt näillä taidoillani mihinkään rakennushommiin vaan hivenen hioin niitä siistimmiksi. Etulevyyn kiinnitettävä era-tiilisuojaus koostui yhdestä isommasta levystä joka oli valettu tiilien malliin, sekä kuudesta kahden tiilen pätkästä ja neljästä yhden tiilen osasta. Tässä vaiheessa mietin jättääkö vaunu väriltään vihreäksi ilman muita maastokuviointeja, en kuitenkaan päätynyt tähän ratkaisuun vaan päätin maalata ruskeaa (H. matt 26) ja tummempaa vihreää (R. matt 46) hyväksikäyttäen maastokuvioinnin koko vaunuun. Joten ennen era-tiilien liimaamista maalasin koko kansilevyn kertaalleen tällä maastokuvioinnilla. Vanhemmissa T-80 -versioissa olen harvemmin nähnyt käytettävän maastokuviointia, usein on vain pohjavärinä toimiva vihreä ja joskus hivenen tummempaa vihreää lisänä, era-tiilet ovat useimmiten pohjavärin kanssa samaa sävyä. Eli oma ratkaisuni on hivenen poikkeava, mutta kuitenkin käytetty. Taistelutilanteessa era-tiiliä vaihdettaessa ne ovat usein yksivärisiä, joten tuolloin ne “rikkovat” tehtaalla tai varuskunnissa maalatun maastokuvioinnin “säännöllisyyden“. Vasta maalauksen kuivuttua kiinnitin era-tiilet etulevyyn. Joskin tuolloin ilmeni hivenen ongelmia, reunimmaiset tiilet eivät enää mahtuneet paikoilleen, joten jouduin hivenen hiomaan niitä kapeammiksi. Silmämääräisesti eroa ei huomaa. Samalla huomasin etulevystä puuttuvan kahdet valot, niitä ei oltu tehty malliin lainkaan mukaan vaikka oikeissa vaunuissa ne ovat kaikissa. Niinpä päätin tehdä ne itse, (tässä vaiheessa huomasin, että olisi ollut hyvä jos olisin varannut muovilevyä), tein valot mallin ylimääräisistä muoviosista hiomalla ja leikkaamalla. Tuskin kukaan huomaa etteivät ne ole “aidot”. Ajajan periskooppien aukot maalasin tummalla (R. matt 9) jotta ne erottuisivat edes jotakuinkin oikealla tavalla muusta vaunusta. Vaikka kerroin tämän vaiheen yhdellä kertaa, todellisuudessa tämä vei useamman päivän koska annoin maalausten kuivua rauhassa.

Torni itsessään oli helppo kasata, se muodostui neljästä osasta, joista kaksi oli luukkuja. Sen sijaan tornin “runko” ei mielestäni ollut kovinkaan tarkkaa työtä. Siistin sitä hivenen, hioin tornin alalevyä ja varsinaista tornia liitoskohdista hivenen jotta sain ne paremmin kiinni toisiinsa. Tämän jälkeen liimasin ne kiinni ja liitin samalla torniin komentajan ja ampujan luukut, toisen jätin avoimeksi. Samalla asensin pari muuta torniin kuuluvaa rakenneosaa ja sitten hahmottelin maastokuvioinnin jotta tiesin missä sen rajat tulevat kulkemaan. Halusin tornissakin era-tiilien taakse jäävän osan olevan maalatun maastokuvioinnilla - niin hullulta kuin se tuntuukin. Tornin sisustan maalasin vaalean harmaalla (H. 40). Tässä vaiheessa torniin kiinnitettiin myös tykki, harmillista ettei sitä saanut liikkumaan. Tai olisihan sen saanut jos olisi rakentanut itse puuttuvia osia mutta jätin tämän tähtävän väliin. Ohjeen mukaan tykki oli liimattava torniin. Samalla toivoin, että minulla olisi ollut pora, olisin voinut porata tykin piipun edes lyhyeltä matkalta “auki”. Nyt se näyttää hölmöltä kun se on tukossa.

Tässä vaiheessa kokosin myös kaikki tornin etusektoriin tulevat era-pakkaukset. Kaksi koostui suuremmista kimpuista mutta kymmenkunta jouduin ohjeiden mukaan rakentamaan kolmesta osasta. Tiesin niistä koituvan vaikeuksia vastaisuudessa, hermot meinasi jo mennä tässä vaiheessa kun liima oli aivan liian paksua tähän hommaan. Työ eteni hitaasti, vältin kuitenkin sotkemista parhaani mukaan eli työskentelin niin tarkasti kuin mahdollista. Ei sotkuja eikä turhia liimatahroja tiiliin. Täsmennän vielä, tässä vaiheessa kaikki tiilet oli jo maalattu kertaalleen molemminpuolin vaunun pohjavärillä. Tornin osalta edessä alkoi olla mielenkiintoisin vaihe eli tiilien ja muiden osien (kulj. laatikot tms.) liimaaminen torniin. Ennen tähän operaatioon ryhtymistä maalasin kaikki maastokuvioinnit tarvittavin värein (eli R. matt 46 ja H. matt 26). Tämän jälkeen jätin tornin ynnä valmiit osat kuivumaan.

Tässä vaiheessa valmiina tai osin valmiina oli pohja, kansi, torni. Samoin olin tehnyt näitä kuljetuslaatikoita, savukranaatinheittimet jotka kiinnittäisin ajallaan torniin, kuin myös lisäpolttoainesäiliöt runkoon kiinnitettäväksi ja vesistöjen ylittämistä (kahlausta) varten tämän tuubin kaikkine osineen ja kiinnittimineen. Tässä vaiheessa massa olisi ollut paikallaan koska lisäpolttoainesäiliöihin jäi ikävä selkeästi erottuva raja keskelle kantta liimauskohdasta ja kaksi tähän “tuubiin” kiinnitettävää pientä laatikko-osaa olisi kaivannut hivenen pakkelia keskelle. Niissä oli valujälki sellaisessa paikassa jossa oikeasti ei mitään reiänkaltaisia ole.

Seuraavassa vaiheessa maalasin (sotkin) pohjaa ja telipyöriä kuin myös telaketjun kappaleita vaalean- hiekanruskealla hyvin ohuelti niin pensselillä kuin maaliin kastetulla paperilla. Suuria maalijälkiä ei vielä tässä vaiheessa saanut jäädä pintaan, kaiken piti olla ohutta - kuin ohuelti levinnyttä pölyä. Seuraavaksi kiinnitin telaketjut paikalleen. Tämä operaatio vaatikin sitten hikeä ja kyyneliä. Isojen osien kanssa ei ollut ongelmia, tai ainakaan mainittavia. Pienellä siistimisellä sain ne näyttämään ihan hyvältä. Sen sijaan pienempien osien kanssa jouduin käyttämään veistä ja viilaa enemmän kuin riittämiin - enkä siitäkään huolimatta ollut tyytyväinen lopputulokseen. Onnekseni rumimmat kohdat jäivät osin katseilta piiloon muiden rakenteiden taa. Olin tyytymätön jälkeen, mutta pakko siihen oli kuitenkin tyytyä. Käsillä ei ollut välineitä millä suorittaa tarvittavat korjaukset, eikä minulla olisi ollut riittämiin taitoakaan. Myöhemmin peittelin vielä maalilla eniten minua ärsyttäviä kohtia, pölyä ja likaa niihin lisää. Tässä vaiheessa pohja alkoi muistuttaa jo karkeasti sitä mitä se valmiissa vaunussa on. Tämän jälkeen ainoastaan vanhensin pohjaa, tein pieniä kulumajälkiä, pienoisia maalin hioutumia, pohjalevyyn voimakkaampia likaraitoja. Käytin tehtävässä pääsääntöisesti seuraavia maaleja, silloin kun yleensäkään tarvitsin maalia, hiekanruskea (R. matt 88), tumma liki musta (R. matt 9) ja musta (R matt 6).

Seuraavana vuorossa oli kannen lopullinen viimeistely. Tarkistin maastokuvioinnin, parantelin sitä jonkin verran. Kannen takaosaa, moottoritilan päältä, käsittelin kohtuullisen voimakkaasti tummalla (R. matt 9) maalilla. En kuitenkaan maalannut sitä paksulti vaan paperilla ohentaen ja maalin sekä tinnerin sekoituksella ohuita valumajälkiä tehden. Samaa menetelmää käytin vaunun perässä pakoputken ulostulon kohdalla, siellä jälki on mielestäni jopa onnistuneempaa. Vaunun kansiosan viimeistelyyn kuului myös vaijerin tekeminen. Normaalisti kaikissa venäläisvaunuissa on vaijeri, usein keulalla, uusimmissa takana/sivulla. Tässä Revell oli kuitenkin oikaissut eikä ollut tehnyt lainkaan vaijeria, ei edes valujälkenä malliin. (No, jos olisikin tehnyt niin olisin hionut sen pois). Niinpä tein itse vaijerin, yhden koukun ja kaksi hakasta joiden kautta vaijeri kulkee. Vaijerin tein ohuesta langasta, tein sen molempiin päihin pienet lenkit ja tämän jälkeen maalasin langan tummalla (R. matt 9) ja lenkit maalasin vaunun pohjavärillä. Hakaset ja koukun maalasin myös vaunun pohjavärin värisiksi. Myöhemmin vanhensin ja sotkin kyseisiä osia hivenen - käytössä nuhrautuneiksi. Tässä vaiheessa olisin jo voinut liimata kannen pohjaan mutta en tehnyt vielä sitä. Ajattelin, että on parempi katsoa kuin katua ja tehdä ensin torni valmiiksi kokonaisuudessaan.

Tornin rakentaminen valmiiksi olikin selkeästi kokoamisen kiperin kohta, jopa telaketjuja huomattavasti kiperämpi. Se ei yksin riittänyt, että era-tiilet (paketit) eivät meinanneet sattua oikeille kohdille, niitä oli hivenen hiottava ja viimeisteltävä, mutta osaa tiilistä ei edes voinut liimata ohjeen mukaisesti torniin. Mikäli olisin tehnyt näin, olisivat ne peittäneet kokonaan taakseen kulmaan asennetut savukranaatinheittimet ja samalla muiden osien kiinnittäminen olisi käynyt ylivoimaisen vaikeaksi tehtäväksi - ainakin minulle. Niinpä jouduin rakentamaan muovista erillisiä pidikkeitä näille tiilille ja kätkemään nämä pidikkeet siten ettei niitä voi havaita käytönnässä miltään suunnalta. Vain tornin irottaessa osa näistä muutostöistä paljastuu. Tässä on tavallaan onni onnettomuudessa, että Tshetsenian sodan seurauksena nykyään nähdään suunnaton variaatio tiilien sijoittelun suhteen. Alkuaikoina järjestys oli hyvin selkeä mutta sodan (sotien) seurauksena asennustapoja on kehitelty ja omia variaatioita tehty lisää. Samalla monissa tapauksissa tiilien antama suoja on parantunut entisestään, jopa tiilien määrää on alkuperäisestä lisätty. Itse tyydyin loppujen lopuksi asentamaan vain yhden ylimääräisen tiilen vaunun (edestäkatsoen) tornin oikealle sivustalle, varmistin kuitenkin lähdeteoksista, että sillä kohdin on oikeasti tiiliä. Kun kuvia löytyi, suoritin asennushomman loppuun. Eli vaikka teinkin näitä pieniä muutostöitä, pyrin aina löytämään kuvan mikä tukee suunnittelemaani muutosta. Tornin muista muutos/lisätöistä voisin mainita takavalon rakentamisen, sekin puuttui mallista vaikka taakse osoittava valo löytyy oikeastaan kaikista T-80 -vaunuista. Lisäksi jouduin pienellä lipalla viimeistelemään yhtä optistalaitetta. Tein myös antennin vaunuun, lämmitin tulitikulla pientä muovinpätkää ja sitten venytin sitä. Näin sain riittävän ohuen piuhan antenniksi, sen maalasin tummalla (R. matt 9). Viimeistelin tornin ja siihen liitetyn tykin sekä muut rakennelmat aiemmin mainitsemallani tavalla. Samaten tein pieniä kulumajälkiä torniin, avoimen luukun vanhensin soveliaalla tavalla. Nyt se näyttää siltä kuin sitä olisi auottu muutakin kuin yhden kerran. Raskaan konekiväärin piippuun koetin tehdä pientä reikää kuumalla neulalla - onnistumatta siinä. Annoin tornin olla niine hyvineen jonkin aikaa (reilun vuorokauden) ennen kuin tein loppuviimeistelyn ja hionnan. Kun kyse ei ole tehdasuudesta vaunusta, on käytön näyttävä vaunun kaikilla pinnoilla. (Sisätiloissa käyttö ei näy muuta kuin karkeana pintojen maalaamisena ja pienellä “tuhrimisella”, mutta eihän niitä pääsekään ihastelemaan maata kuin pienestä luukusta tai jos irrottaa koko tornin pois).

Seuraavaksi liimasin kannen ja pohjan toisiinsa, samalla kiinnitin telaketjusuojat paikoilleen. Tämä vaati pientä sovittamista toisella puolen. Lopulta edessä olisi ollut perusteellinen remontti jos aikomuksenani olisi ollut saada suojus juuri oikealla tapaa paikoilleen. Nyt joudiin tekemään kosmeettisia korjauksia, eli tosiasiassa asentamaan suojuksen paikoilleen siten, että se vaikuttaa irronneen etuosasta pidikkeistään. Pyrin siis peittelemään oman mokani antamalla sen vaikutelman, että osa on tarkoituksella repsottamassa. Telaketjusuojiin liittyi myös rivi era-tiiliä. Tiilien taustoilta pilkottaa ikävällä tavalla valumuotin jälkiä (pieni kolo) jonka olisi voinut peittää massalla - jos sitä olisi ollut. Samalla, saadakseni, kannen ja pohjan kunnolla kiinni toisiinsa jouduin veistämään toisen telaketjun kansiosaan valettua suojusta hivenen kapeammaksi. Tässä vaiheessa liimasin vaunun alaetusektoriin riippuvat levyt oikeille paikoilleen ja tarkistin niiden “kunnon”. Tein muutenkin perusteellisen tarkastuksen vaunun rongolle. Vanhennukset, kulumat, lika - kaiken piti olla Ok! vaikka kyse oli vasta eräällä tavalla “harjoittelutyöstä”. Nyt runko oli jo valmis, pl. takasektorista puuttuvaa kahta kiinnikettä ja tukkia, jotka minun oli itse tehtävä. Normaalisti vaunuista löytyvät nämä lähes aina mutta yllätyksekseni mallissa niitä ei ollut. Lenkit tein ylimääräisistä osista, (niistä tuli hivene karkeat mutta välttävät minulle tämän kerran), tukin tein 5 cm muovitangon pätkästä. Jotta se näyttäisi aidommalta tukilta, hioin sen pituussuunnassa, nyt se ei enää näytä muovinpätkältä vaan enemmän “puulta“. Sitten maalasin kertaalleen ruskealla (H. matt 26), tämän jälkeen vanhensin ja likasin tukkia tummalla ja hiekanruskealla.

Nyt vaunu on käytännössä valmis, runko on yhtenäinen ja kaikin puolin valmis. Torni samoin. Poikkeuksellisesti kiinnitin vaunuun vain yhden lisäpolttoainesäiliön, haluan, että torni pääsee liikkumaan laajemmassa sektorissa. Torni on suhteellisen jäykkä, joten sen kääntäminen suhteessa runkoon on suoritettava hyvin varoen. Olen hivenen hionut ja väljentänyt sitä mutta vielä on pientä jäykkyyttä havaittavissa.

Vaunun telaketjusuojiin on kiinnitetty, hivenen puolivälin takapuolelle, vaunun tunnusnumero. Torniin kiinnitettyyn säilytyslaatikkoon on maalattu (siirtokuva) Venäjän lippu. Minimaalisen viimeistelyn jälkeen vaunu on täysin valmis taistoon.

vlad#16.
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti vlad
Operaatio T-80 BV.

Siitä on jo ehtinyt vierähtää vuosia kun viimeksi tartuin pienoismalleihin kokoamistarkoituksessa. Epäilin taitojeni ruostuneen - niiden vähien - totaalisesti, tästä epäilyksestä ja pienoisesta pelosta huolimatta rohkenin viimein ottaa haasteen vastaan. Ostin kaupasta T-80 BV mbt’n reaktiivitiilillä varustettuna. Mallin on 1/72 ja mallin valmistaja Revell.
vlad#16.
Hassu juttu, mutta minulle on käynyt vähän samalla tavalla. Menin ja ostin Tamiyan valmistaman 1/350 Tirpitzin. Olisin ostanut Bismarckin, mutta ei ollut sillä hetkellä ja eivät osanneet TietoNikkarissa kertoa tuleeko seuraavassa lähetyksessä. Lähdemateriaalin hankinta on nyt menossa ja ajattelin myös kokeilla ensimmäistä kertaa elämässäni fotoetsattujen osien hankkimista. Tällä hetkellä olisi kahdella valmistajalla (Gold Medal Models ja Tom's Modelworks) saatavilla osasarjat, mutta odotan ensiksi White Ensign Models'n juuri tulossa olevan osasarjan ilmestymistä, sillä heidän King George V -luokan aluksiinsa tekemä sarja on ollut arvostelujen perusteella laadukas ja runsaasti osia sisältävä.

Lisäksi pitäisi päättää minkä vuoden Tirpitzin rakennan. Mukana olevien osien perusteella sen olisi pakko olla syksy/41-kevät/44 väliseltä ajalta koska varhaisempaan versioon tarvittaisiin vanhemman malliset tornit kahteen takimmaiseen 105mm jaokseen ja myöhäisempään versioon ei ole riittävästi 4x20mm it-tykkejä. Täytyy odottaa ja katsoa olisiko fotoetsatuissa osasarjoissa sopivia extra-osia. Toinen päätös koskeekin sitten sitä, että teenkö vesilinjamallin vai en. Silloin pitäisi jo melkein tehdä jonkinlainen dioraama mitoitettuna kirjahyllyyn sopivaksi.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti werther
Hassu juttu, mutta minulle on käynyt vähän samalla tavalla. Menin ja ostin Tamiyan valmistaman 1/350 Tirpitzin. Olisin ostanut Bismarckin, mutta ei ollut sillä hetkellä ja eivät osanneet TietoNikkarissa kertoa tuleeko seuraavassa lähetyksessä. perusteella laadukas ja runsaasti osia sisältävä.

Kaava on hivenen samanlainen minullakin, lopullisena tavoitteena on rakentaa "näyttävä" malli Yamatosta, suhde samainen 1/350 jonka sinäkin olet valinnut. Ennen tätä on kuitenkin hitusen verestettävä taitoja ja hankittava lisää sorminäppäryyttä. Olisihan se kovin noloa jos tavoitellun loistosuorituksen sijaan tulos olisi katastrofaalisen surkea. Ehkäpä asetan riman itselleni aivan liian korkealle mutta kun tapana ei ole ylittää aitaa matalimmalta kohdin.

Vielä pari harjoittelutyötä ja josko sitten rohkenisin tarttua haasteeseen. Pitänee myös investoida hivenen noihin varusteisiin ennen sitä - ei mitään ammattilaisen vehkeitä kuitenkaan.

vlad#16.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
vlad ja werther, UPEETA POJAT!

Tässähän tulee ihan tippa linssiin kun lukee teidän juttujanne! Hienoa että veteraanit ovat herkistyneet uudelleen tälle hienolle harrastukselle.

Teille kummallekin vielä vihjeeksi: hankkikaa sinitarraa! Se on edullista ja siitä on helppoa muotoilla muovailusaven tapaan sopivan kokoisia klimppejä - klimppejä, joihin sitten voi tökätä niitä rakennussarjan pikkuruisia osia maalausta varten, sitten siinä tarrapötikässä törröttävää pikkuruista muoviosaa voi maalata vaikka käsi hieman vapisisikin - vihje suoraan päiväkodista, mutta se toimii!

PS:

WERTHER!

Tirpitzin fotoetsatut osat? Onko mukana reelingit ympäri laivan? Joku reppufirma kuulemma tekee Tirpitzin/Bismarckin Aradotkin oikein kunnon sotakoneen näköisiksi tässä 1:350-mittakaavassa? Tamiyan Aradot ovat mielestäni some sort of a joke?
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: vlad ja werther, UPEETA POJAT!

Viestin lähetti Predator
Tirpitzin fotoetsatut osat? Onko mukana reelingit ympäri laivan? Joku reppufirma kuulemma tekee Tirpitzin/Bismarckin Aradotkin oikein kunnon sotakoneen näköisiksi tässä 1:350-mittakaavassa? Tamiyan Aradot ovat mielestäni some sort of a joke?
Reelingit löytyy. Ja Aradoa varten on potkurit ja kellukkeiden kiinnikehäkkyrät. Pahiten tuossa Tamiyan Aradossa kusee juuri tuo kellukkeiden kiinnitys runkoon. Jopa Hellerin 1:400 laivamalleissa on paremmat ja ankkuriketjunakin on oikeaa kettinkiä. Sitä tosin löytynee rautatiemallareiden tarvikevalikoimista. Se mitä oikeastaan kaipaisin, on kirkkaasta muovista tehty ohjaamon kupu. Antaisi kummasti ilmettä malliin.

Ja nyt sitten olisi löytynyt Bismarck sieltä Kaisaniemessa olevasta mallikaupasta.
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nostetaan ylös tämäkin ketju. Tirpitz-projektini ei ole vierähtänyt juurikaan eteenpäin, mutta sentään jotain pientä. Olen hankkinut elämäni ensimmäisen pienoisporakoneen, mutta se ei ole pelkästään tähän projektiin vaan muutakin käyttöä on. Merkki ei ole Dremel, vaan hieman tuntemattomampi Proxxon, joka kuitenkin tuntuu ihan laatukapineelta. Paketissakin lukee oikein "Dentalqualität".

Niistä White Ensign Modelsin fotoetsatuista osista ei ole vieläkään mitään tietoa, joten täytynee ensi kuussa tilata GMM:n setti. On vain hiukka hintava; 32,75GBP+VAT17,5%+P&P. Tom's Modelworksin setti olisi 19USD+P&P, mutta vähemmän osia, joskin tutkat ja savupiipun huipulla oleva ristikko ovat kuulemma paremmat. Filosofiassa tätä kutsutaan dilemmaksi.

Lähdekirjallisuutta en ole vielä ostanut, mutta netistä on löytynyt kiitettävästi kuvamateriaalia. Tirpitzin lisäksi Bismarckia koskeva materiaali on ollut varsin käyttökelpoista, mutta myös kuvat muista aluksista ovat olleet arvokkaita erityisesti ilmatorjuntatykistön osalta.

Sen verran olen saanut kavennettua vaihtoehtoja, että malli tulee kuvaamaan Tirpitziä joko 6/42-2/43 tai 3/43-6/44 välisenä aikana. Noiden kahden vaihtoehdon välinen ero koskee oikeastaan vain peräkannella olevien 20mm it-tykkien sijoittelua. Suurin ongelma onkin selvittää sotamaalauksen kuvionti sillä siitä on valokuvien perusteella ollut noina vuosina ainakin kolme eri versiota, eivätkä paapuurin ja tyyrpuurin puolen kuvionti ole välttämättä olleet peilikuvat.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti werther
Paketissakin lukee oikein "Dentalqualität".

, eivätkä paapuurin ja tyyrpuurin puolen kuvionti ole välttämättä olleet peilikuvat.

"Dentalqualität" - saisko sulta edullisen juurihoidon? Minä en tarvitse edes mitään puudutusta, riittää kun saan session aikana plerattavakseni vaikka jonkin vanhan 1960-luvun Airfixin tuoteluettelon - jos poraat vahingossa poskesta läpi, niin en ekstaasissa huomaa mithän.

Ne Tirpitzin naamiokuviot sitten... ainakaan Bismarckin vastaavat eivät olleet peilikuvia. Jännä juttu muuten, moni tuon ajan sodan laivojen "maastokuvioihin" perehtymätön saattaa olla ihmeissään värivalikoimasta ja kuvioinnista... nykyään kun sotalaivat ovat mielikuvituksellisen harmaita.

Mites muuten ne Tirpitzin Aradot?
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Predator
Mites muuten ne Tirpitzin Aradot?
Aradot ovat muuten OK, mutta ne kellukkeet... tai eihän itse kellukkeessa ole varsinaista vikaa, mutta se kiinnityssysteemi runkoon on ihan hirveä. Noissa fotoetseissä onneksi löytyy osat asiantilan parantamiseksi ja vieläpä potkuri! Taka-ampujan konekivääri olisi kyllä kiva ylläri, mutta en osaa varmudella vielä sanoa josko sellaista löytyisi. Panen tähän vielä linkit noihin fotoetsattuja osia esittäviin kuviin, jotta kaikki näkevät mistä oikein on kysymys.

Tom's Modelworks
Gold Medal Models
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös